menu

Mijn Updates +
Genres / Hip-Hop / Vroeger alles beter dan nu??

zoeken in:
Leugens! Trouwens stop eens met die bullshit over de 90's. Toen werd er ook veel crap gemaakt, je had de golden era maar ook na 2000 werden meesterwerken gemaakt, zowel door commerciële artiesten als door underground cats. Haal u kop uit uw kont en koop een auto dan kunt ge uw rugzak in de koffer gooien.

Drie punten voor thgryda.

Om even terug te komen op het 'opgroeien' met hip-hop, ik ben nu 15 jaar oud en ben dus helemaal niet opgegroeid met de jaren 90'. Ik heb nu een redelijk grote muziekbibliotheek uitgebouwd in de laatste 2 jaren, van Hardstyle tot Hip-Hop. Er is geen enkel genre dat me zo goed laat voelen dan hip hop, maar om eerlijk te zijn hierover? De jaren 90' en vroege 00' zijn gewoon beter dan nu.

Als ik luister naar eminem (grote fan) of B.I.G dan voel je hun woorden en zinnen, ze vertellen een verhaal en rappen over de beat alsof ze de teksten al uit hun hoofd kennen sinds ze 5 jaar waren. Ik verbaas me nog steeds over hoe snel Em kon/kan freestylen, dat mis ik bij de hip hop van nu. Geen verhalen, niet veel skills voor nodig, kortere strofes en langere refreinen met soms stukjes elektronisch gepruts erin. Hoe kan Fancy van iggy nu op nummer 1 komen staan in een hiphop lijst? Ik mis albums zoals 'infinite' of 'The Slim Shady ep'... Okee Eminem is ook niet meer wat hij vroeger was, maar sorry hij blijft voor mij de beste rapper ooit, je kan me hier op tegenspreken met 'wat als 2pac nog leefde of eender wie jullie beter vinden'? Elke keer als ik met goede moed begin te zoeken naar hedendaagse hip hop, kom ik toch op old school uit want komaan ik luister niet naar zangers die zichzelf rappers noemen? Ok ik ben niet opgegroeid toen, maar de teksten zijn niet verandert bij mijn weten? Daarmee Old school vergde veel meer ervaring dan de hiphop van nu.

bennerd (moderator)
Maar de vraag is: wie vergelijk je met Eminem of B.I.G.? Je kan Gucci of Drake niet vergelijken met die jongens. Totaal verschillende stijlen. Alle vier.

6-ey schreef:
De jaren 90' en vroege 00' zijn gewoon beter dan nu.
Het kan natuurlijk een mening zijn, maar ik krijg altijd het gevoel dat mensen die dit soort uitspraken doen, zich niet of nauwelijks verdiepen in de hedendaagse hiphop.

6-ey schreef:
Ik verbaas me nog steeds over hoe snel Em kon/kan freestylen, dat mis ik bij de hip hop van nu.
Dus Papoose en R.A. the Rugged Man kunnen bv. niet snel rappen/freestylen?

6-ey schreef:
Geen verhalen, niet veel skills voor nodig, kortere strofes en langere refreinen met soms stukjes elektronisch gepruts erin.
Dus dit zijn geen verhalen, skills oid: Atmosphere en Vinnie Paz?

En hier zitten zulke lange refreinen in he: Canibus en Virtuoso?

6-ey schreef:
Daarmee Old school vergde veel meer ervaring dan de hiphop van nu.
HexOne, Joey Bada$$, Big K.R.I.T., Hopsin, etc.

Ik plaats nu random nummers die even in mij opkomen, maar dit is slechts een topje van de berg van goede dingen die afgelopen jaren zijn uitgebracht en die, in mijn mening, jou stellingen toch wel onzin maken.

Over een jaar praat 6-ey ongetwijfeld anders. Tenminste, als ie vanaf nu MuMe gebruikt om diverse sterke hedendaagse hiphopacts te ontdekken.

Hij is 15 en hij beluistert nu al 90's classics dus cut him some slack, veel jongens van zijn leeftijd komen niet verder dan Drake. Het inzicht dat een bepaalde periode binnen een bepaalde stijl van muziek niet verheven hoeft te zijn boven alles, komt wel met de jaren naarmate je meer platen beluistert en wat anders tegen de dingen aankijkt...

Jaren '90 hip-hop? Was toch commercieel en lame? Helemaal niet zoals jaren '80 hiphop was. Progressief en vol drive.

thgryda schreef:
Hij is 15 en hij beluistert nu al 90's classics dus cut him some slack, veel jongens van zijn leeftijd komen niet verder dan Drake. Het inzicht dat een bepaalde periode binnen een bepaalde stijl van muziek niet verheven hoeft te zijn boven alles, komt wel met de jaren naarmate je meer platen beluistert en wat anders tegen de dingen aankijkt...

Op zich prima, dat hij zich verdiept in 90s hiphop, maar ik zou het nog toffer vinden als ie zich (ook) verdiept in wat er nu allemaal gebeurt in de hiphopwereld.

Onderhond schreef:
Jaren '90 hip-hop? Was toch commercieel en lame? Helemaal niet zoals jaren '80 hiphop was. Progressief en vol drive.

Vind ik niet, iedereen hyped die eind jaren 80 dingen altijd maar ik vind NWA, Public Enemy,... niet beter dan Illmatic, 36 Chambers, The Chronic, Doggystyle, Midnight Marauders,...

@ Arrie: hij beluistert het ook alleen vindt hij het minder goed dan de dingen uit de jaren 90 en begin jaren 00. Op zijn leeftijd is het nog een beetje profilen van "ik luister enkel old school 'real' hip hop".

Tsja, hij begint over Iggy Azalea, dan heb ik niet het idee dat ie zich echt verdiept heeft.

Alsof de hiphop-nummer 1's in de jaren '90 wel zo geweldig waren. Ik noem een MC Hammer, Vanilla Ice, Snow, Coolio.

Arrie schreef:
(quote)
Op zich prima, dat hij zich verdiept in 90s hiphop, maar ik zou het nog toffer vinden als ie zich (ook) verdiept in wat er nu allemaal gebeurt in de hiphopwereld.
Het is, zoals ik eerder ook al zei, ook heel makkelijk om maar blind te roepen dat vroeger alles zo veel beter was, al helemaal wanneer diegene nog niet helemaal geboren was in ''die tijd''. De ''kijk mij eens in heb verstand van hiphop en luister enkel old/new school want toen was alles beter en nu is alles kut''-mentaliteit. Maar goed, zo beginnen tegenwoordig eigenlijk de meeste avonturen van jonge luisteraars die zich in ekte shizzle gaan verdiepen. Inclusief die van mijzelf zo'n tien jaar geleden.

Laten we het ergens anders over hebben.

Inderdaad. Hip Hop is kut, of het nou oud of nieuw is. Het gaat alleen maar over bitches, money en drugs en ze stelen alleen maar instrumentals van echte artiesten. Ze kunnen meestal niet eens een muziekinstrument bespelen.

Nepartiesten.

bennerd (moderator)
Boenke boenke muziek met brallend schorem. Je weet.

Mb.
Nog even inhoudelijk, on topic zeg maar, ik vind niet dat het vroeger beter was. Er zijn genoeg artiesten die het tegendeel bewijzen. Ik vind het echter wel moeilijker om die artiesten te vinden.

De komst van internet heeft er voor gezorgd dat het gemakkelijker is om een video te delen met de wereld. Het aanbod is toegenomen, want de hop is hip. Dat is an sich een positieve ontwikkeling, maar het komt de creativiteit lang niet altijd ten goede. Ik vind het soms lastig om de toffe acts te vinden. Tegenwoordig denkt iedereen te kunnen rappen. Waar is de authenticiteit? Nu overdrijf ik een beetje om iets duidelijk te maken, maar ik denk de verschillende scenes uit de jaren 80' en 90' overzichtelijker waren. Het aanbod was kleiner. Dat maakte het gemakkelijker om een schifting te maken.

Maar ik realiseer mij dat deze bevinding zich berust op mijn smaak. Ik vind de hedendaagse Hip-Hop in de mainstream over het algemeen niet zo interessant. Maar ik ben ook geen liefhebber van die acts waar men het over underground heeft. Dat zijn toch vooral artiesten die iets proberen na te bootsen - en de stelling "vroeger alles beter dan nu?" met ja zouden beantwoorden. En ja, ik chargeer wederom.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ul5_Uj6ETQY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

FRIPI
Het oude is beter maar komt vooral dat ik ermee ben opgegroeid. Wat je wel ziet is dat veel rappers van nu geïnspireerd zijn door oude rappers. Eerlijk is eerlijk we zijn wel verwent met mc's als KRS, Kool G en Rakim. De tijd in hiphop stond stil toen uiteindelijk gangsterrap overheerste in media en tv. Velen waren klaar met hiphop en gingen haten. Nu jaren verder kom ik tot de conclusie dat er genoeg hedendaagse rap muziek is maar de cultuur is dood. De kwaliteit is goed maar het gevoel is anders. Mijn voorkeur gaat naar abstracte hiphop zoals Shabazz Palaces, ATD & Skech185 of Billy Woods en K-The-I???

Ik denk toch dat iedereen dat gevoel heeft van oud is beter en is dat zo? Denk het stiekem wel.

bennerd (moderator)
Raf toch

FRIPI
bennerd schreef:
Raf toch

Het klinkt heel cliché maar jij zal over 20 jaar precies hetzelfde zeggen maar dan over de muziek waar jij nu van geniet.

Er is geen bewijs van maar in de volksmond wel geaccepteerd. Oudje roepen niet voor niets dat het vroeger beter was. Ik denk dat het hoort bij iedere generatie en ook bij jouw generatie. Toch zie je wel jonge mensen die zich bewust zijn van de kwaliteit die er vroeger was en dat is toch uniek.

Fijne dag verder.

Ah, maar dam ben je er dus van bewust dat het niet daadwerkelijk slechter is geworden maar dat het gewoon een leeftijdskwaal is.

Wat slecht is aan nu, zijn de artiesten die zijn blijven hangen in het verleden. Verder is het aanbod tegenwoordig veel breder. Ik geniet zowel van de commerciële- als undergroundtracks van tegenwoordig meer dan dat ik geniet van de grondleggers en de golden era artiesten (ondanks golden). Ook de foute artiesten van nu zijn leuker dan de foute artiesten van weleer. Riff Raff verkies ik bijvoorbeeld ruimschoots boven Vanilla Ice.

bennerd (moderator)
Nu is er Lil' B. Het nu heeft gewonnen.

FRIPI
bennerd schreef:
Nu is er Lil' B. Het nu heeft gewonnen.

Dus omdat Lil B er is heeft het nu gewonnen. Lekker eenzijdige denkwijze en ik maar denken dat het altijd aan mij lag.

FRIPI
Rhythm & Poetry schreef:
Wat slecht is aan nu, zijn de artiesten die zijn blijven hangen in het verleden. Verder is het aanbod tegenwoordig veel breder. Ik geniet zowel van de commerciële- als undergroundtracks van tegenwoordig meer dan dat ik geniet van de grondleggers en de golden era artiesten (ondanks golden). Ook de foute artiesten van nu zijn leuker dan de foute artiesten van weleer. Riff Raff verkies ik bijvoorbeeld ruimschoots boven Vanilla Ice.

Hier is mijn bewijs wat ik al beschreef dat het puur zit bij waar je mee opgroeit vind je uiteindelijk beter dan de rest ook al waardeer je het oude wel.

Vanilla Ice was fout en Riff Raff ook dus jij zegt nu toch dat de muziek niet echt goed is maar jij geniet ervan.

Beetje vreemd maar toch leuk om te lezen.

FRIPI
Arrie schreef:
Ah, maar dam ben je er dus van bewust dat het niet daadwerkelijk slechter is geworden maar dat het gewoon een leeftijdskwaal is.

Wat slecht is blijft slecht of dat nu is of toen. Het stomme is dat ik geen lage stem mag geven bij Lamar want das niet objectief maar fans andere artiesten wel de grond in trappen met lage stemmen. Iets met Pot en Ketel

bennerd (moderator)
FRIPI schreef:
(quote)

Dus omdat Lil B er is heeft het nu gewonnen. Lekker eenzijdige denkwijze en ik maar denken dat het altijd aan mij lag.

Humor.

FRIPI
bennerd schreef:
(quote)

Humor.

Natuurlijk.

De zon schijnt vandaag

Als ik kijk naar mijn favoriete hiphopplaten dan overheerst om de een of andere vreemde reden de periode van begin deze eeuw (2000-2004 o.i.d.). En nee, dat is absoluut niet omdat ik toen opgroeide, want in die tijd luisterde ik nog geen muziek.

Maar goed, dat is dus niet de 'golden age of hiphop'. Ik vind niet dat hiphop minder goed of beter is geworden van begin jaren negentig tot en met nu, gewoon anders. Wel wat veelzijdiger - er kan en mag meer en dat is tof. Verder merk ik dat ik het kale van de jaren 80 vaak wat minder interessant vind, zeker als je naar hele albums luistert, al zijn er zat goede platen uit die tijd.

FRIPI
Ik snap niet waar jij op doelt. Bij trap gebruiken ze net zulke zogenoemde kale beats als de electro hop uit de jaren 80. Het enige verschil is dat ze nu house tunes gebruiken en toen niet.

Waar jij de veelzijdigheid vandaan haalt is mij echt een raadsel. In elke tijd hebben ze abstracte artiesten en dat verschilt niet met nu.

Het enige dat populair is geworden zijn house/dance achtige geluiden in muziek.

Baanbrekend zijn ze ook niet want velen hebben hun invloeden van hun idolen. Dat zie je terug bij vele Dilla copycats of Kanye na-apers

Gast
geplaatst: vandaag om 10:41 uur

geplaatst: vandaag om 10:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.