menu

Genres / Hip-Hop / 2Pac of Biggie?

zoeken in:
Raffael1977
@Bennerd

Quote1

Voor mij zijn de rappers die jij noemt clowns maar grappig zijn ze niet.

Quote 2

Young Yeezy is ook een clown voor mij (sorry ik kan er niets aan doen)

Ben je een aanhanger van commerciele muziek (niet alleen hiphop) dan zal je er altijd mee oneens zijn en dat is oké. Het is gelukkig ook een gegeven dat commerciele muziek gemaakt is voor de naïeve en impulsieve persoon die niet naar ingewikkelde maar vooral diepgaande muziek luistert.

Indie muziek rules

Quote3

Zo'n drama queen ben jij ook over 20 jaar en ben je ook aan het zeuren dat alles niet meer is zoals het nu is.

Je kan het hypocriet vinden maar de realiteit van deze titel geeft wel weer hoe het gaat in de muziek industrie. Vooral geen eigen mening en allen volgers van de grote mensen massa.

Raffael1977 schreef:
(quote)

Kon je daar lekker op dansen dan? NEE alleen een beetje springen.

dans jij alleen maar op party's?

En tja, KRS of Guru zijn nou ook niet zo diepgaand of ingewikkeld

Ik lees weer heerlijk veel onzin (jawel, soms worden ze als feit verpakt) in dit topic. Ga zo door heren.

Al jaren bezoek ik deze site dagelijks in mijn nooit eindigende zoektocht naar (voor mij) nieuwe muziek. Ik voelde me echter nooit geroepen om mijzelf te registreren en mijn mening te geven, simpelweg omdat muziek in mijn ogen echt een kwestie van smaak is. Bij dit topic begon het echter te kriebelen, mede omdat er in mijn ogen veel onzin wordt geplaatst.

Om te beginnen is het appels met peren vergelijken, daarvoor verschilde hun stijl van rappen teveel naar mijn mening. The Notorious B.I.G. rapte, zoals zovelen voor hem, voornamelijk over zijn 'road from rags to riches'. Dat de beste man zijn teksten geniaal kon brengen en als geen ander met woorden kon spelen, staat voor mij buiten kijf. Echt originele onderwerpen worden echter nergens aangesneden.

2pac daarentegen is één van de weinige rappers die over allerlei onderwerpen kon rappen en er nog mee wegkwam ook. Dat hij, veelal door de media, wordt afgeschilderd wordt als een "gangsta rapper" betreur ik dan ook ten zeerste. Hij bracht zoveel meer dan dat. Van maatschappijkritische nummers als Brenda's Got A Baby (hoezo Biggie was beter in storytelling?) en Changes tot nummers als Keep Ya Head Up en Dear Mama, waar hij vrouwen op een positieve manier op een voetstuk plaatst.

Wegens zijn kwaliteiten om klassiekers binnen het genre te maken over meerdere onderwerpen zal ik 2pac dan ook altijd boven The Notorious B.I.G. plaatsen. Laatstgenoemde is zeker een grootheid, hij is niet voor niets één van de meest gesamplede rappers. Maar inhoudelijk was het vergeleken met een Nas of 2pac naar mijn mening een stukje minder.

Ik herinner me nog hoe in het nieuws (hoewel ik niet weet of dit het Nederlandse journaal was of CNN) ten tijde van Barack Obama's eerste verkiezing in 2008 journalisten de straat opgingen met de vraag wat 2pac van deze verkiezingsuitslag zou vinden. In Changes rapt hij immers dat men niet klaar was voor een zwarte president. Dat lyrics van 2pac tien jaar na dato nog steeds relevant waren bewijst hoe groot zijn invloed was op de wereld. Wellicht was Biggie de betere rapper, maar 2pac was de grotere artiest.

Ooit las ik: "Biggie changed hiphop, 2pac changed the world". En daarin kan ik me wel vinden.

Overigens moet ik wel eerlijk vermelden dat ik het triest vond van The Notorious B.I.G. dat hij op meerdere nummers 2pac disste na zijn dood. Mede hierom zal ik hem nooit onder mijn favorieten scharen, maar in mijn vergelijking heb ik dit niet meegenomen.

Je hebt totaal geen verstand van storytelling als je denkt dat Baby's Got A Baby (erg sterk nummer) beter is dan Niggas Bleed en dat is niet lullig bedoelt. Kijk wat voor informatie BIG allemaal geeft in het nummer. Hij legt uit wat er precies gebeurd, de achtergrondinformatie, de handelingen van de betrokkene personen, wat ze aan het denken waren en gevolg na gevolg. 2Pac's nummer is erg simpel uitgelegd en had veel korter gekund. Ik dacht in het begin dat Biggie Smalls niks meer dan een overschatte rapper was die wel goede kwaliteiten had, maar toen ik echt bij dit nummer ging stil staan zag ik hoe sterk het geschreven was.

Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat er wel erg snel geconcludeerd wordt dat The Notorious B.I.G. de beste storyteller was en 2pac deze gave totaal niet had. Niggas Bleed is inderdaad een geweldig nummer.

Zoals ik al zei, vind ik het sterke aan 2pac dat hij in staat was klassiekers te maken over meerdere onderwerpen, daar waar andere rappers daarin vaak beperkt zijn. Brenda's Got A Baby is wellicht niet zo gedetailleerd als Niggas Bleed, maar wordt wel gezien als een classic.

Mijn favoriete storytelling tracks zijn trouwens Undying Love van Nas, Children's Story van Slick Rick en Uncommon Valor van Jedi Mind Tricks (en dan met name de verse van R.A. The Rugged Man), maar dat terzijde.

Raffael1977
Los van het feit dat ze beiden zwaar overschat worden hebben beide heren iets gemeen.

Ze begonnen met kwalitatief goede muziek maar geld maakte daar een einde aan.

Pac welles waar met maatschappij kritische teksten veranderde zijn denkbeeld in gangster rap verhaaltjes die ook nog een eens voor een groot deel verzonnen zijn. Kwa tekst zat het niet ingewikkeld in elkaar maar wel prima in orde. Dat gold tot de tijd Me Against The World. Pac heeft een langere periode muziek gemaakt en heeft dus statistisch meer bewezen. Wat wel triest is dat ze Pac zijn muziek vrijwel alleen waarderen van na zijn dood. Elke tiener schreeuwt Pac maar weet niet eens waarom hij de beste zou moeten zijn omdat zijn vrienden het ook vinden. Hiermee wordt bewezen dat veel tieners gewoon de rest volgen geen zin hebben in moeilijke dingen, naief zijn om na te denken over deze dingen en uitsluitend door impulsieve denkwijze klakkeloos overneemt wat de rest zegt.

Biggy is met zijn flow heel vet maar teksten minder goed maar dat wordt gecompenseerd door meer technische manier van schrijven en uiteindelijk rappen. Zijn tijd in de muziek is veel korten en maakt hem in mijn ogen in dat opzicht ook minder goed dan Pac. Toch gaat bij mij een ijzersterke flow voor op iemand met vrij standaard vocalen met goede teksten en klote beats.

@Donell

2Pac heeft niet de wereld veranderd dat heeft de mens gedaan en dat geeft al aan wat voor Pac fan jij bent. Haal je hoofd uit het zand en kom van die roze wolk af want Pac is een van de meest overschatte rappers ooit.

Natuurlijk heeft 2pac zelf de wereld niet veranderd, maar ik ben ervan overtuigd dat hij de mens wel degelijk heeft geïnspireerd tot het maken van veranderingen, zoals een Marvin Gaye dat deed in 1971 met What's Going On.

Dat een overgrote meerderheid van zijn "fans" hem alleen kent van muziek die is uitgebracht na zijn dood ben ik met je eens. Maar om mij op een dergelijke manier af te schilderen gaat wel ver, zeker gezien ik zojuist uitgebreid heb uit proberen te leggen waarom ik hem een goede rapper vind.

Raffael1977 schreef:
Elke tiener schreeuwt Pac maar weet niet eens waarom hij de beste zou moeten zijn omdat zijn vrienden het ook vinden.

Dat is iets waar ik me eerst ook altijd aan stoorde. Niet dat je 2Pac niet de beste mag vinden, maar mijn generatiegenoten die het vet vinden vanwege de rest. Toch beoordeel ik zijn muziek niet daarop. Inderdaad 2Pacalypse Now en Strictly 4 My NIGGAZ zijn gewoon goede albums, maar ik heb hem nog niet een classic zien maken waar Biggie dat al wel heeft gedaan. Bovendien werd Biggie beter als het om stories ging (zie Life After Death). Jammer dat het heel erg commercieel getint is met partytracks, want op sommige tracks bewees hij dat hij aan het groeien was als schrijven.

Glaciers of Ice schreef:
maar ik heb hem nog niet een classic zien maken waar Biggie dat al wel heeft gedaan.

Me Against the World.

En All Eyez On Me en het Makaveli album, en @ Raffael, waarom zou je je druk maken om wat de zogenaamde tieners beweren of denken? Je hebt ze allemaal geinterviewd om erachter te komen wat hun motivatie is om 2Pac als beste te beschouwen?

Lekker heel de dag de waarheid in pacht hebben.

Glaciers of Ice schreef:
(quote)

maar ik heb hem nog niet een classic zien maken waar Biggie dat al wel heeft gedaan.

The Don Killuminati: The 7 Day Theory

Hoewel classic misschien een te groot woord is.

bennerd schreef:
(quote)

Me Against the World.

Zoveel overschatte tracks op Me Against The World en All Eyez On Me. Teveel filler en daar heeft Ready To Die weinig last van. Vaak zijn 2Pac's beats ook niet beter dan gemiddeld. Sorry, ben het dit keer niet met je eens Bennerd

He$$el_01 schreef:
(quote)

The Don Killuminati: The 7 Day Theory

Hoewel classic misschien een te groot woord is.

Serieus..straks gaan mensen nog beweren dat zijn posthumous albums ook classics zijn.

Glaciers of Ice schreef:
want op sommige tracks bewees hij dat hij aan het groeien was als schrijven.

Schrijven ? Die man heeft nooit geschreven.

Haha foutje. Moet schrijver zijn natuurlijk. Op nummers als I've Got A Story To Tell heeft hij wel geschreven. Het is een verhaal, zoiets kun je ook in een boek tegenkomen toch ? Check je PM trouwens.

Glaciers of Ice schreef:
(quote)

Serieus..straks gaan mensen nog beweren dat zijn posthumous albums ook classics zijn.

Nee zoals ik zeg, classic is een groot woord. Ik vind het wel een van zijn betere, zo niet zijn beste album.

Raffael1977
Donell schreef:
Natuurlijk heeft 2pac zelf de wereld niet veranderd, maar ik ben ervan overtuigd dat hij de mens wel degelijk heeft geïnspireerd tot het maken van veranderingen, zoals een Marvin Gaye dat deed in 1971 met What's Going On.

Dat een overgrote meerderheid van zijn "fans" hem alleen kent van muziek die is uitgebracht na zijn dood ben ik met je eens. Maar om mij op een dergelijke manier af te schilderen gaat wel ver, zeker gezien ik zojuist uitgebreid heb uit proberen te leggen waarom ik hem een goede rapper vind.

Dat mag jij wel vinden het feit blijft natuurlijk wel dat hij gewoon meedeed aan de verheerlijking van het gangster leven. Dat is helaas ook de schaduwzijde van Pac. Zoals ik al zei begon hij prima maar later werd het steeds zwakker en onzinniger.

Juist hij had wat kunnen doen aan de corrupte muziek industrie samen met anderen zoals Jay-Z en Nas maar nee hoor want geld verdienen is belangrijk en alles voor Me, Myself And I.

Raffael1977
Der Untergang schreef:
En All Eyez On Me en het Makaveli album, en @ Raffael, waarom zou je je druk maken om wat de zogenaamde tieners beweren of denken? Je hebt ze allemaal geinterviewd om erachter te komen wat hun motivatie is om 2Pac als beste te beschouwen?

Ik maak mij niet druk maar hou er niet van als mensen onwetend lullen alleen maar om een ander dwars te liggen omdat zij het zelf niet weten.

Ga ook niet doen alsof je neus bloed want je weet best waar ik het over heb. De meeste 80's, 90's baby's hebben een zeer matige smaak van muziek.

Vraag een willekeurig tiener wie de beste rapper is en je zal raar opkijken dat ze veelal 2Pac benoemen en waarom? Omdat ze hem wel kennen en niet een PE die altijd wat zinnigs te vertellen heeft gehad, niet dat elk album even goed vind maar kwamen wel met een goede boodschap.

Glaciers of Ice schreef:
(quote)

Life After Death is ook een classic, ook posthuum, daarbij heeft Me Against The World geen fillers, en All Eyez On Me alleen Whatz Ya Phone #, en Killuminati ook 0

Daarbij zakt Ready to Die ontzéttend in na Me & My Bitch, die pophit Big Poppa, Respect met één of ander schreeuwend wijf, en Friend of Mine en Unbelievable zijn ook filler naar mijn mening. Bij Life After Death is dit nog veel erger, hadden ze Puffy niet in een bezemkast kunnen opsluiten?

Raffael1977 schreef:
(quote)

Ik maak mij niet druk maar hou er niet van als mensen onwetend lullen alleen maar om een ander dwars te liggen omdat zij het zelf niet weten.

Ga ook niet doen alsof je neus bloed want je weet best waar ik het over heb. De meeste 80's, 90's baby's hebben een zeer matige smaak van muziek.

Vraag een willekeurig tiener wie de beste rapper is en je zal raar opkijken dat ze veelal 2Pac benoemen en waarom? Omdat ze hem wel kennen en niet een PE die altijd wat zinnigs te vertellen heeft gehad, niet dat elk album even goed vind maar kwamen wel met een goede boodschap.

Beetje overdreven reactie denk ik, ik denk dat dat nog wel reuze meevalt, en tja PE heeft na Fear of Black Planet niks relevants meer geproduceert dus dat is wel logisch. Ze zijn trouwens bekender bij de jeugd dan je denkt, Fight the Power, Bring the Noise, Rebel Without a Pause, toch wel bekend bij velen, en tja verschillende smaken, leg je erbij neer.

@ Der Untergang

Ten eerste had ik het over de albums van 2Pac, dus waarom je Life After Death als voorbeeld van een posthumous album neemt? Het is allemaal subjectief, dus ik kan moeilijk gaan zeggen wat jij filler vindt en wat niet. Daarnaast heb ik nooit beweerd dat Life After Death een classic, voor mij is het zeker geen classic met al die filler erop.

Public Enemy na FOABP niks relevants meer gemaakt? Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black nooit geluisterd? In mijn ogen ook een 5/5 album. Velen zien PE's It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back de beste album, maar dat heeft puur te maken met het feit dat het zo origineel klonk en revolutionair was in de genre. Een van mijn favoriete albums ooit, maar dezelfde kwaliteit kan je terugvinden op Fear Of A Black Planet die daar niet voor onderdoet. Op dit moment is het voor mij een afweging tussen de derde en vierde album, maar overall vind ik album twee het best.

Voor mij zijn albums die zeer goed zijn (4,5/5,0) niet gelijk aan klassiekers (die ik ook genoeg lager waardeer), vandaar dat ik Life After Death noemde.

En ja foutje, ik bedoel inderdaad na Apocalypse 91.

Ik zal na 5 jaar hier in dit topic reageren: hoewel Biggie meer technisch is, blijf ik voor Pac gaan. Zijn overtuiging in zijn lyrics en of course de flow, blijft geniaal. De 2Pac voor Death Row is de allerbeste. De gangster Pac ben ik geen fan van, ook al is All Eyez On Me wel een dik album.

Voor mij is 2Pac de favoriet in deze discussie. Het blijft allemaal mening, weet ik. Hoe kun je kiezen uit twee verschillende rappers met hele andere levens en daardoor teksten. Op rijmtechnisch gebied is B.I.G. een betere artiest. Dat zit gewoon beter in elkaar, ingewikkeldere rijmschema's enzo.
2Pac heeft als voordeel dat hij al langer albums uitbracht en daardoor meer ervaring had in studioopnames en schrijven, het hele artiestenleven. Ook kun je hem als soort mentor zien van B.I.G., hij zou lid worden van de groep Thuglife.
Echter is voor mij 2Pac's intelligentie, energie en emotie doorslaggevend. Hij kon als een geniale meester zijn emotie perfect plaatsen op de beats. Niemand kon/kan beter op bepaalde momenten de juiste dingen zeggen. Er zat zoveel levenservaring, hart en ziel in die muziek, waardoor er een diepere laag in kwam. De Afro-Amerikaanse muzikanten zijn daar heel goed in, kijk naar de blues en soul.

Toen ik jong was was 2pac wel een favoriet, maar tegenwoordig vind ik het behoorlijk minder. Ik vind zijn flow en teksten eigenlijk niet eens zo geweldig. Notorious is op dit gebied een stuk interessanter, maar vind ik op muzikaal gebied weer minder interessant. Als ik dan toch tussen de overleden "legendes" moet kiezen, dan spreken Big L en Big Pun mij tegenwoordig meer aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:47 uur

geplaatst: vandaag om 08:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.