MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Wat zou je kiezen? Geld of Inhoud?

zoeken in:
Sietse
BoordAppel schreef:
(quote)

Rock ook?

Ja, gewone rock zeker ja. Dingen zoals Live, U2, Coldplay, Keane, Red hot chilli peppers enz enz. zeer zeker wel. Daar is niets speciaals mee aan de hand, gewoon standaard pop muziek.
En om ff Di-Rect te nemen, omdat die eerder al zijn genoemd...dit noemen ze niet voor niets POP-punk....

Mojo Pin
Melle K schreef:
Jah joh huidskleur heeft zoveel met kwaliteiten te maken, en ga nu maar weer ergens anders grappig doen.

Hoezo grappig doen. Wil je ontkennen dan dat er meer zwarte mensen in een ghetto wonen dan blanke? Het is gewoon een feit. En zulke hiphop doet mij niks omdat ik daar niet vandaan kom. O ja Sietse, Extince bagger? Ga toch fietsen. Extince is een woordengoochelaar pur sang. Hitgevoelig als Abba en flexibel als Barbapapa
Zijn teksten doen mij veel meer dan die van al die inwisselbare 'ik kom van de straat en ik heb een moeilijke jeugd gehad' rappers.

Juist ja. Want elke zwarte rapper komt uit de ghetto en rapt over hetzelfde . Misschien iets verder kijken dan je neus lang is voordat je rare uitspraken doet?

Ja, gewone rock zeker ja.

Gewone rock is pop, maar niet gewone rock blijkbaar dus niet. Rock is dus per definitie niet altijd een popgenre. Idem voor hiphop, dat is ook geen popgenre omdat er toevallig ook hiphop gemaakt wordt dat in de categorie pop valt.

Mojo Pin
Dat hele gangstercultuurtje staat me gewoon niet aan. Je wordt er mee doodgegooid tegenwoordig.

Ooit eens op een ander forum een discussie gehad over hiphop en pop. Voorbeeld werd er gegeven bij Ja Rule.
Want wat jij doet Sietse is iets meteen underground noemen als iets geen pop noemt en dat is nogal vervelend. Neem bv. Gang Starr een hiphop duo dat iedere hiphopvolger wel zal kennen, maar die voor mensen buiten het genre gewoon een vreemde naam zijn. Maakt dat van Gang Starr dan underground? Nee want ze waren er al toen hiphop niet populair was en nu zijn ze er nog steeds. Hte is niet zo dat omdat types zoals Ja Rule nu pop worden dat zij daarom naar de undergorund verdrongen worden

Qoute:[dit dekt de lading wel]

Wanneer is iets hiphop, en wanneer is iets pop?
Ja Rule en P.Diddy een nieuw genre hiphop?
Mijn antwoord: Nee.
Waarom niet? Waarom wel. Als jij een fiat panda koopt en je zet er een stoeltje in van een formule 1 bolide, dan rijdt je nog steeds in een fiat.
Als jij muziek maakt, en er wordt een stuk in gerapt, wil dat nog niet zeggen dat het hiphop is wat je maakt. Zo zie ik het ook bij Ja Rule en consorten. De enige overeenkomst tussen Ja Rule en hiphop, is het rap-element. Meer niet. Ik hoor geen dope beats, ik hoor geen vette lyrics.
Hiphop is in. Daar wordt op ingesprongen, ook door artiesten. En veel van hen verliezen hun muzikale integriteit. Als jij een ouwe plaat van Ja Rule gaat luisteren, dan is dat hardcore rap, rauw. Destijds was hiphop lang niet zo hot als het nu is. Als je dan zijn ouwe en nieuwe werk met alkaar gaat vergelijken, kun je alleen concluderen dat hij zich aanpast. Waarom past hij zich aan? Bling Bling. Zo'n artiest kan ik niet serieus nemen, het is geen hiphop wat hij maakt, het is hipPop.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Ja Rule, maar het is wel een goed voorbeeld.
Check de laatste 2 platen van The Roots, en de laatste 2 platen van Common. Beide heel anders, maar het zijn wel The Roots en Common. Ze gaan verder in hun muzikale ontwikkeling (Tekstueel en muzikaal). Maar verliezen hun integriteit niet, omdat het muzikanten zijn, ze hebben liefde voor de muziek en dat hoor je terug op cd.
Vandaar dat ik het geen nieuw genre hiphop noem, maar popmuziek , het is populair en daar wordt vervolgens op ingespeeld.
Artiesten met die werkwijze, daar kan ik alleen disrespect voor hebben.
En iemand anders mag het hiphop noemen.Prima. maar mijn definitie van hiphop is in dat opzicht wat minder ruim.
Omdat ik een liefhebber ben....

Dat vind ik dan ook weer onzin. Ja Rule maakt gewoon hiphop (vaak ook R&B), maar dan gewoon hele slechte hiphop .

Dat hele gangstercultuurtje staat me gewoon niet aan. Je wordt er mee doodgegooid tegenwoordig.

Dat geloof ik graag. Heeft verder weinig met alle zwarte rappers te maken natuurlijk.

Mojo Pin
De Wu-Tang Clan vind ik niet slecht en Willie Wartaal van De Jeugd van Tegenwoordig is ook zwart. Ik ben verder ook geen racist hoor. Maar het was misschien iets te kort door de bocht.

Sietse
Revo schreef:

En iemand anders mag het hiphop noemen.Prima. maar mijn definitie van hiphop is in dat opzicht wat minder ruim.
Omdat ik een liefhebber ben....

en daar heb je dus mijn punt wat ik al eerder heb aangehaald van objectiviteit.
Je moet dingen weten te relativeren, en als zogenaamde fanboy is dat erg moeilijk.

en @ Mojo Pin. Ik vind Extince bagger omdat ik zijn stem niet kan waarderen en ook de muziek op de achtergrond niet tof vind.
Kun je nog zo mooi woordjes bedenken die een mooie rijm maken, zo lang de stem het niet doet houdt het op.
En niet iedere hiphop gaat over "ik heb o'n kut jeugd gehad en schiet daarom nu negers dood". Eigenlijk al de hiphop die ik kan waarderen juist net helemaal niet...daarnaast is deze ook niet vrouw onvriendelijk, anti-semitisch (nou ja, Paris misschien een beetje ) of gebasseerd op bling bling. Ik zou zeggen ga eens naar Deltron3030 luisteren, of zet eens een plaat op van Arrested development, of a tribe called quest....

Mojo Pin
Oké sorry Sietse en de andere mensen die ik op hun hiphophart heb getrapt.

Peace!

Sietse
en als toevoeging...

BoordAppel verwoordt het precies goed...dat iets slecht is maakt het niet minder dat gene wat het is...slechte hiphop is ook hiphop

Sietse schreef:
en als toevoeging...

BoordAppel verwoordt het precies goed...dat iets slecht is maakt het niet minder dat gene wat het is...slechte hiphop is ook hiphop

Mja waar het mij om gaat is dat je dus maar een bepaald soort commerciele dingen bij hiphop hebt. Noem me een commerciele battle hiphop plaat? Die zijn er gewoon niet.
De zogenaamde commerciele hiphop van nu zit gewoon erg dicht bij aaarenbi aan.
Daarom dat voorbeeld van die auto. En je kan het op twee manieren bekijken, als je een commerciele plaat van Ja Rule hoort en je hoort em een zinnetje rappen tussen wat R&B ritmes door, met bv. Ashanti als backing vocals door het hele nummer.
Dan kan je zeggen ja dat is hiphop want het is een track van Ja Rule maar je kan net zo goed zeggen, dat is R&B want het is een track van Ashanti. Het is dus juist die mengvorm die zo populair is. 50 Cent maakt z'n tracks ook dansbaar. Dirty South is een genre wat ineens heel erg in is. Ook Dirty South is meer party muziek die ook deels R&B georienteerd is.

Sietse, dat jij het over het geluid hebt, prachtig, maar dat geluid is Rap en wat ik al eerder zei, Dat moet je in je achterhoofd houden, Hip-Hop is een cultuur, Jij praat over Rap. En ik vind je ook een goed persoon die voorzichzelf vanalles aan het defineren is, maar helaas zul je mij gelijk moeten geven. Rap is geen pop-genre, simpelweg omdat het niet 100 % populair is, echt maar een heel klein deel is hiervan bekend, en dat heb ik je duidelijk proberen te maken in mijn vorige bericht, maar omdat je niet ongelijk wil hebben, lees je daaroverheen en maak je je er even snel vanaf. En dat je disrespect toont door nog niet te begrijpen dat Hip-Hop een cultuur is en het nog steeds te defineren als een product, doe je de goede rappers/mc's geen eer aan. Die underground is toevallig heel groot en is niet direct allemaal underground, ook hierin zijn soorten, waar jij het over hebt, is pop-rap. En om dan gelijk Hip-Hop als pop te zien vind ik oppervlakkig.

:')Extra voor Sietse

Hip-Hop

A form of art originated in New York. Breakdancing, freestyle (a.k.a. flowing), popping and locking fall into this category. Is commonly mistaken with Rap.

Hip Hop is a cultural movement expressed through the tradional elements of deejaying, emceeing, various forms of dance (breaking, popping, locking) and writing (graf art). As a culture, hip hop represents other aspects of culture as well such as language, style of dress, politics, etc. Hip hop is life!

Hip Hop is the way we talk, the way we act, our fashion, our lifestyle, and our people. It's the culture of the streets,

Secondly, hip hop is NOT a music genre. Like my man said below me, rap is something you do, hip hop is something you live. Rap is just a part of hip hop, and frankly it's the part that is pretty much selling-out and shitting on it as well.

'Rap is something you do. Hip-Hop is something you live.' - KRS-One

it would be totally ignorant for me to say what hip-hop is. hip-hop is what it means to you. basically, theres no definite definition of hip-hop. saying that my definition of hip-hop is right is totally bias, although i do have a opinion of what hip-hop means to ME. hip-hop is the love of the music. the culture, the passion, freedom of expression,emcees... not to be mistakened for rappers...

to me hip-hop is dying, or possibly is already dead... hip-hop is basically dead.these crap rappers are intoxicating the meaning of "hip-hop"
im not making a double-standard. thats just my opinion of what hip-hop is or is not. money, cars, clothes, hoes, bling bling, is not what hip-hop is to me.. hip-hop is whatever it means to you...

Conscious Hip-Hop?
I don’t know, man … it saddens me that more people don’t view hip-hop with the same importance and potential that I do. Or that KRS-One does. To me, hip-hop culture is all about consciousness. It is a way of thinking. It is about unity; about community; about peace. As KRS-One might say … “hip-hop is the way we live.” But obviously, most people can’t or won’t see that.

I occasionally wonder what if I’m wrong about hip-hop. What if I place some unrealistic importance on the culture? What if the hip-hop generation is no more conscious than those that came before us? What if hip-hop really is nothing but marketable images, materialistic and misogynistic rants, gangster and bling mentalities? I don’t mean to sound like a punk, but the possibility of that being true is terrible to me. And that perception, if continued, will prevent the hip-hop generation from ever creating change or making a difference.

Fortunately, I don’t believe that is true. And cats like KRS-One provide the proof. I believe such MCs are truly representative of the majority, not the minority, of our culture, regardless of what the shot callers are choosing to invest their money in. The hip-hop generation is increasingly aware, increasingly conscious, and increasingly ready to make a difference. Only the future will see if we are also increasingly willing to act. Or as KRS-One might say, “You know, there’s a difference between dreaming and visualizing. Which one are you doing?”

A culture and form of ground breaking music and self expression with elements that consisted of the elements of graffiti art, DJing, MCing, and breaking. Today Hip-Hop is considered to be dead in the mainstream because so-called mainstream Hip-Hop doesn't have the elements of Hip-Hop and have no meaning.
The stuff on MTV and the radio can't be called Hip-Hop because the lyrics don't have any meaning or self expression. Wack artists today just rap about their shopping lists and other bullshit. There are no more DJs making a prescence since artists today think they can manage without them. Without a DJ there are no scratches and cuts. No much graffiti art is being shown in videos. Artists such as 50 Cent, Nelly, Chingy, J-Kwon, P. Diddy, Cash Money Millionaries lack the 4 elements since their lyrics are ridiculous (no MCing skills), they don't have any DJ presence in their tracks (notice that so-called hip-hop today lacks scratches and cuts), and not much graffiti art is being expressed.
The point of this defintion is to show that MTV/Radio mainstream Bling Rappers should be categorized as Hip-Pop artists, not Hip-Hop artists.

Hip-Hop Music is: Run DMC, A Tribe Called Quest, De La Soul, Gang Starr, Wu-Tang Clan, Pharcyde, Hieroglyphics, Aceyalone, Mos Def, Talib Kweli, Public Enemy, Common, Mobb Deep, Nas, Rakim, and many more old school and underground acts.

Hip-Pop Music is: P. Diddy, Ja Rule, Nelly, 50 Cent, G-Unit, Cash Money Millionaries, and other mainstream money making oriented acts.

Btw: Als jij Nelly enz. als Hip-Hop ziet met alle elementen erin, dat is jouw probleem, dan moet je wel een goede fantasie hebben, Rap is wat zij maken, maar dan als Product. Niemand heeft gelijk in deze discussie, ik ben er ook wijzer van geworden, en ik hoop dat Sietse ook verder is gekomen dan dit, want anders negeer je de feiten:

Sietse schreef:

Alleen in de popmuziek (lees: top 40, rap/hiphop/rnb, club, trance en andere populaire vormen van dansmuziek)

Sietse schreef:

Nee, ik heb ook niet beweerd dat alle hiphop daadwerkelijk popmuziek is, ik heb beweerd dat er hiphop is die popmuziek is. Alleen als je hier iets zegt zien mensen het nogal zwart wit.

Sietse schreef:
En voor de duidelijkheid, ik blijf erbij dat hiphop voor mij een popgenre is,.

Sietse schreef:
Verder heb ik geen boodschap aan jouw 9 delen, want ik had volgens mij al lang duidelijk gemaakt waarom ik het niet over de cultuur wil hebben, maar alleen over het geluid dat er wordt gemaakt.

Revo schreef:

Dan kun je zeggen ja dat is hiphop want het is een track van Ja Rule maar je kan net zo goed zeggen, dat is R&B want het is een track van Ashanti. Het is dus juist die mengvorm die zo populair is. 50 Cent maakt z'n tracks ook dansbaar. Dirty South is een genre wat ineens heel erg in is. Ook Dirty South is meer party muziek die ook deels R&B georienteerd is.
Het komt erop neer, het is maar hoe jij het ziet, subjectief en dus is Hip-Hop wat de mensen die het zijn zijn, en niet wat een of andere buitenstaander op de radio zegt.

Iemand die veel rappers kent die Inhoud kiezen, ik neem als voorbeel KRS-One.

Geld, die keus is niet heel moeilijk.
Als ik bij de bakker kom en ik zeg "ik heb wat inhoud voor je" dan krijg ik geen brood mee, het zal je misschien verbazen maar het is echt zo.

mensen kunnen misschien beter wat meer muziek met inhoud kopen zodat daar ook wat meer geld mee te verdienen valt ?

knowledge schreef:
mensen kunnen misschien beter wat meer muziek met inhoud kopen zodat daar ook wat meer geld mee te verdienen valt ?

Inhoud heeft meer waarde dan geld.

C Changes schreef:
Inhoud heeft meer waarde dan geld.

dat betwijfel ik

eazyfan
Ja word jij maar een Sell Out als 50 zonder skills .

Geld is slechts een aardse waarde, iets wat je kunt zien en betasten, je kunt er je aardse benodigdheden mee krijgen. Met Inhoud kun je veel verder, je kunt het bewustzijn uitbreiden, je kunt een trilling(boodschap) uitzenden die mensen aanspreekt, je kunt het ook voelen (niet tasten). Horen kun je het, in je op nemen. Geld is de duivel die de maatschappij heeft gecrieerd. Als de kunstenaar (de MC) gaat voor het geld, komt er een geforceerd werk, als de Kunstenaar (de MC) iets maakt omdat het Hem is en hij het mooi is, krijg je een waardevoller iets.

Toch heb ik liever 20 miljoen euro op mijn bankrekening dan 20 miljoen trillingen die ik heb verzonden.
Ik denk dat als ik 100 mensen op straat vraag:
"Maak een keuze of je krijgt 100 euro van mij of ik geef je 100 trillingen mee dat toch wel 99% voor de 100 euro gaat.
Ik denk dat alleen C Changes mijn trilling wel waard vind... of niet?

satéprikker schreef:
Toch heb ik liever 20 miljoen euro op mijn bankrekening dan 20 miljoen trillingen die ik heb verzonden.
Ik denk dat als ik 100 mensen op straat vraag:
"Maak een keuze of je krijgt 100 euro van mij of ik geef je 100 trillingen mee dat toch wel 99% voor de 100 euro gaat.
Ik denk dat alleen C Changes mijn trilling wel waard vind... of niet?

... Je neemt het duidelijk niet serieus(), 20 Miljoen Euro zal ervoor zorgen dat het makkelijker wordt. En een boodschap heeft nog invloed op het geheel, je zult toch een keer sterven en dan heb je nog niets bereikt dan een paar zielige Euro's. De Enige manier die je kunt bedenken is het aan je kinderen doorgeven, maar kyk naar Paris Hilton dan weet je dus al genoeg.

ik ben wel degelijk serieus....neemt niet weg dat geld voor mij belangrijker is dan een boodschap voor het groter geheel te geven...

... Het gaat om het geld dat je krijgt als je artiest bent. Kapatalistisch, Materalistisch.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:03 uur

geplaatst: vandaag om 13:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.