MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Wat zou je kiezen? Geld of Inhoud?

zoeken in:
Maar met dat imago dat hij heeft opgebouwd zal hij dan altijd worden geconfronteerd. Als hij opeens een heel goed album maakt wordt dat hier nog steeds afgezeken.

Net of dat een keuze is....geld of inhoud.... en voor de rest vind ik dit een typische discussie voor dit genre.

Inhoud natuurlijk. Ik kom nu misschien niet geloofwaardig over, maar ik doe nu op school atheneum. Als ik straks mijn universiteitdiploma haal, kan ik vast wel een goed tot zeer goed betaalde baan krijgen. Maar dit zou ik zo inruilen voor een baantje als rapper met een bijbaantje. Dan maar weinig geld (laten we het aub niet arm noemen, want dat ben je in Nederland niet zo snel) en van je hobby je beroep maken. Ik zou bijvoorbeeld nooit mijn "ziel verkopen" en gewoon mijn standpunten houden. Het schrijven teksten, het discusseren met producers en het optreden lijkt mij gewoon het mooist wat er is, en ik zou doodongelukkig worden van het maken van muziek die niet uit mezelf komt, maar uit iemand anders of die ik schrijf voor de verkoopcijfers. En er zijn ook genoeg artiesten (zoals Mike Skinner) die alternatieve rapmuziek maken, dat volhouden en er toch nog geld meeverdienen.

Sietse
Misty44 schreef:
Ik zou er tussen in gaan zitten.
Fifty verdient een kleine 50 mil. op jaarbasis, als je dus 1 keer een commercieel album dropt ben je gewoon binnen, daarna zou ik mijn eigen ding doen, of mensen dat nu waarderen of niet. schijt aan, ik heb 50 mil. in me pocket... en zij niet.

Ooit van contract breuk gehoord? Dan ben je al dat geld in een keer kwijt, want die mensen tekenen niet een contract voor een album...

Sietse
C Changes schreef:
kyk naar mensen als paradox... miss kennen jullie um niet... maar ik blijf erop hameren dat rap zonder boodschap pop is...

etc etc...

tering, wat voor taal is dit? Dit is onleesbaar

Sietse schreef:
(quote)

tering, wat voor taal is dit? Dit is onleesbaar

Jij moet geen kennis maken met Eazyfan heb ik al wel door, want die dragen nog 12 keer erger bij aan de verloedering van de taal.

hermanus schreef:
(quote)

Jij moet geen kennis maken met Eazyfan heb ik al wel door, want die dragen nog 12 keer erger bij aan de verloedering van de taal.

Tsja, die hiphop luisteraars van tegenwoordig he..

eazyfan
wat heb ik nu verkeerd gedaan??waarom dissen Orbit en Hermanus me nu??

eazyfan schreef:
wat heb ik nu verkeerd gedaan??waarom dissen Orbit en Hermanus me nu??

Ach, dissen, dissen, dat woord zou ik niet gebruiken. Ergeren. Ze ergeren zich namelijk aan je taalgebruik + gebrek aan leestekens. Het lijkt me een kleine moeite om je aan te passen aan de norm op deze site

Sietse
luc011190 schreef:
norm op deze site

ik zou liever zeggen "normaal Nederlandse zinsbouw en woordgebruikt".
Een schrijffout kan gebeuren, die maakt vrijwel iedereen wel eens. Het met opzet schrijven van niet bestaande woorden, incorrecte letter combinaties en kromme zinsbouw, vind ik persoonlijk weer te ver gaan en ook erg irritant.
Het is gewoon onleesbaar en zeker niet het gene dat je op school hebt geleerd.

eazyfan
ja,ok dan schrijf ik het nu normaal:Ik ga voor inhoud en verdien liever mijn geld met wat je voordien al deed. nu goed??

Sietse

de meeste zeggen dat ze voor geld gaan en toch de inhoud willen houden... dat is dus dubbel... je wilt real blijven maar toch pop maken... of je moet bij een major label gaan en dan tog nog je boodschap blijven verkondigen... als real blijven bij een major zo makkelijk is.. waarom zeuren zoveel mensen dan dat alle rappers te commercieel worden... Wat maakt het uit.. als ze maar inhoudelijk blijven... dan wordt het tenminste geen pop... hopelijk komt er nog es een stroming die de pop/rap boycot en real blijft..... zoals Krs.. er zijn teveel rappers die half om half doen.. dan weer inhoudelijk en dan een commercieel pop nummer ... ze zien het rappen verkeerd... als je beide doet dan maak je nooit een meesterwerk... de keuze is teken je dat major label ja of nee... niet ja ik teken het maar zeg tog dat ik underground ben... dat is dus fake...

C Changes schreef:
de meeste zeggen dat ze voor geld gaan en toch de inhoud willen houden... dat is dus dubbel... je wilt real blijven maar toch pop maken... of je moet bij een major label gaan en dan tog nog je boodschap blijven verkondigen... als real blijven bij een major zo makkelijk is.. waarom zeuren zoveel mensen dan dat alle rappers te commercieel worden... Wat maakt het uit.. als ze maar inhoudelijk blijven... dan wordt het tenminste geen pop... hopelijk komt er nog es een stroming die de pop/rap boycot en real blijft..... zoals Krs.. er zijn teveel rappers die half om half doen.. dan weer inhoudelijk en dan een commercieel pop nummer ... ze zien het rappen verkeerd... als je beide doet dan maak je nooit een meesterwerk... de keuze is teken je dat major label ja of nee... niet ja ik teken het maar zeg tog dat ik underground ben... dat is dus fake...

Waar je wil hiermee nou naartoe? Ja, ze moeten Real blijven, tuurlijk En ik denk dat dat normaal schrijven, ook voor jou geld...

Sietse
om eerlijke teksten te schrijven hoef je niet per defenitie "underground" te zijn.
Kijk naar groepen zoals De la Soul en A Tribe Called Quest. Die maakten eerlijke rap en verkochten in die tijd toch best goed.

eazyfan
jep dat wel,net zoals DMX de dag van vandaag maar er zijn zoveel betere rappers momenteel.

Sietse schreef:
Die maakten eerlijke rap en verkochten in die tijd toch best goed.

Q-Tip heeft in totaal 21.000 dollar verdiend aan (de klassieker) The Low End Theory.

Jordy schreef:
(quote)

Q-Tip heeft in totaal 21.000 dollar verdiend aan (de klassieker) The Low End Theory.

En met de wereldhit 'Can I Kick' it dan? Heeft dat hem niks opgeleverd (ik weet niet hoeveel Lou Reed aan royalties vroeg)?

21.000 dollar vind ik nogal schamel...

Dat was mijn punt ook, die gasten zijn echt niet rijk geworden van de Tribe albums.

De enige reden dat er mensen zoals 50 Cent zijn, is dat er zoveel wannabe gangsters zijn tegenwoordig... Egt niet normaal... net of je dan ruig bent, tuigleven dit dat... een gangsterleven is niks waar... Zo zit de maatschappij in elkaar... is er iets ruig of vet.. dan gaan de leeghoofden dat direct nadoen om populair te worden.. de hiphop cultuur is veeeeeeel breder dan die visie... luister maar naar hiphop Knowlegde van krs-one... dan weet je gelijk waar het op slaat.

Sietse
andré schreef:
(quote)

En met de wereldhit 'Can I Kick' it dan? Heeft dat hem niks opgeleverd (ik weet niet hoeveel Lou Reed aan royalties vroeg)?

21.000 dollar vind ik nogal schamel...

nou das weinig...

wil ik best nog verder mijn mening over uit laten.
Muziekmaken doe je voor de lol...om geld te verdienen ga je maar eerlijk werk doen (zij de muziekant).

Want muziek maken is geen eerlijk werk?

Sietse
BoordAppel schreef:
Want muziek maken is geen eerlijk werk?

Das geen werk, das een hobby.

bonothecat schreef:
Net of dat een keuze is....geld of inhoud.... en voor de rest vind ik dit een typische discussie voor dit genre.

Verklaar je nader...

Misty44 schreef:
(quote)

Verklaar je nader...

Heb ik niet overdreven veel behoefte aan. Het staat er zoals ik het bedoel.

Ok, reageer dan ook niet als je geen tekst en uitleg wilt geven en blijf gewoon op je eigen forum ofzo.

Kan in elke genre deze discussie opzetten, want overal worden artiesten gevormd door de producers om er zoveel mogelijk geld mee te verdienen, dus niks typisch dit genre, das gewoon bullshit.

Sietse schreef:
(quote)

Ooit van contract breuk gehoord? Dan ben je al dat geld in een keer kwijt, want die mensen tekenen niet een contract voor een album...

ja voruit, in dat geval is het een ander verhaal, ik weet oo niet wat voor contracten die mensne hebben.

Ik ben inmiddels van mening veranderd... ik zou voor de inhoud kiezen, real blijven... liever dingen maken als een underground artiest, dan hou je er echtheid in. Als je voor beiden gaat ben je net de mararisha ... een echte boodschap maar zelf rijk zijn... Een Leider hoort toch gelijk te zijn aan zijn onderdanen, een rapper zou toch real moeten zijn en voor de art werken... natuurlijk mag hij geld verdienen maar commerciele troep is Fake... dan is er geen real meer aan...

Materalistisch is toch fake en all1 goed om op te scheppen, als je straks 80 bent als je dat wordt.. kun je dan trots zijn? Als je dood gaat heb je niet veel aan dat geld, maar wel aan de mensen die om je rouwen omdat je altijd real voor hen bent geweest en hen hoop/fun hebt gegeven.

Jordy schreef:
Dat was mijn punt ook, die gasten zijn echt niet rijk geworden van de Tribe albums.

Die 21 000 heb ik (ook) ooit op MTV gezien, maar met Midnight Marauders verdienden ze wél heel goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:05 uur

geplaatst: vandaag om 13:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.