Genres / Hip-Hop / Wat zou je kiezen? Geld of Inhoud?
zoeken in:
0
geplaatst: 22 juni 2006, 18:08 uur
Omdat er de laatste tijd zoveel wordt gepraat in dit forum over inhoudelijke en commerciele..voor mij pop nummers.. zeg ik tegen jullie... Wat zou jij als je in bv de situatie van 50 cent... zat en je moest kiezen: veel geld of veel inhoud en underground en real blijven.. Voor mij was de keuze makkelijk: het Geld... je kunt ook underground blijven.. maar dan doe je dat voor de muziek... in nederland is het nog allemaal niet zo erg want het is een klein land... Maar Welke Keuze zou jij Maken... zou je gaan voor het geld en je kinderen goed opvoede en genoeg te eten, dikke auto enzow... of zou je gwn real blijven en moeilijk rondkomen... ik zeg niet dat Krs moeilijk rondkomt maar zoals hem wordt je echt niet... Vandaar de uitspraak van i'm just here to get my cash....
0
geplaatst: 22 juni 2006, 18:14 uur
Wat is veel geld en wat is weinig geld? Je kan van 50 cent zijn geld een heel weeshuis van eten, onderdak en onderwijs voorzien, maar dan hebben ze nog steeds geen goede muziek om naar te luisteren... 
De tegenstelling is daarom te groot om een keuze te kunnen maken.

De tegenstelling is daarom te groot om een keuze te kunnen maken.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 18:24 uur
....pffffff, wat zijn er dan weinig slimme mensen op deze planeet 

0
geplaatst: 22 juni 2006, 18:33 uur
Je kan best voor het geld gaan, maar verwacht dan niet dat mensen je muziek zo verschrikkelijk serieus nemen 

0
geplaatst: 22 juni 2006, 18:46 uur
Uhu... beide... tuurlijk... Luister... Underground blijven betekent vooral dat je niet naar een Major Label... gaat.. duss wat zou je doen Als je daar een contract kreeg aangeboden... tekenen en voor het geld gaan of niet en underground blijven... Egte underground dan verdien je dus egt bijna niks... maar even voor de duidelijkheid: Teken je dat Contract of Niet?... Ga je Voor het geld of kies je voor de inhoud... want als je inhoud hebt, dan beland het niet zomaar even in de top 40, het gaat erom of je voor geld bereid bent om Popnummers te maken... en beide.. ik zie jullie bv the game afkraken.. omdat hy een major label heeft.. ... hy heeft ook wel inhoud... niet alle nummers maar hy heeft inhoud.. en toch vinden sommige van jullie hem minder.. Teken je dat contract of niet?
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 19:34 uur
als muziekant in het experimentele vlak krijg ik heel vaak de vraag waarom ik geen meer toegankelijke muziek maak (ze denken dan meestal aan dansbare muziek enzo) met als reden erbij gegeven dat daar meer geld te verdienen is. Mijn antwoord is dan altijd dat het mij niet om het geld gaat, maar om te doen wat ik zelf leuk vind. En dat is meer diepgang in de muziek.
Dus mijn antwoord: fuck het geld, inhoud is wat telt.
Als je geld wilt verdienen moet je maar gaan werken (ik zie wat zij doen niet zo zeer als werk, maar meer als een uit de handgelopen hobby)
en ja ik zou best wat geld willen verdienen met mijn muziek, maar das niet waar het omgaat...het gaat o de boodschap enzo.
Dus mijn antwoord: fuck het geld, inhoud is wat telt.
Als je geld wilt verdienen moet je maar gaan werken (ik zie wat zij doen niet zo zeer als werk, maar meer als een uit de handgelopen hobby)
en ja ik zou best wat geld willen verdienen met mijn muziek, maar das niet waar het omgaat...het gaat o de boodschap enzo.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 19:46 uur
ik snap wat je bedoelt... maar zonder opleiding heb je niet egt goed werk behalve criminaliteit om geld te verdienen...
0
geplaatst: 22 juni 2006, 19:52 uur
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 20:03 uur
ok ik zal het kort uitleggen...
ik heb een vriend, die komt uit Detroit...arbeidersklasse. stond op 16 jarige leeftijd al in de autoindustrie. Is met veel moeite op een universiteit gekomen (met name een geldkwestie) Uiteindelijk heeft is het hem gelukt om als geoloog af te studeren, conservatorium te doen en zoveel meer. En na veel dwalen (tussen verschillende baantjes) is ie nu in Nederland een promotie onderzoek aan het doen
Hij is zover gekomen omdat hij had gekozen om er voor te vechten. Veel vrienden van hem van de middelbare school (uit Detroit dus) niet en die zijn momenteel of werkeloos, crimineel of zitten in de bak.
Ga mij dus niet vertellen hoe dat ik onzin uitkraam. Want als je echt wilt kan het echt, zelfs in de VS (ook al is het heel moeilijk)
ik heb een vriend, die komt uit Detroit...arbeidersklasse. stond op 16 jarige leeftijd al in de autoindustrie. Is met veel moeite op een universiteit gekomen (met name een geldkwestie) Uiteindelijk heeft is het hem gelukt om als geoloog af te studeren, conservatorium te doen en zoveel meer. En na veel dwalen (tussen verschillende baantjes) is ie nu in Nederland een promotie onderzoek aan het doen
Hij is zover gekomen omdat hij had gekozen om er voor te vechten. Veel vrienden van hem van de middelbare school (uit Detroit dus) niet en die zijn momenteel of werkeloos, crimineel of zitten in de bak.
Ga mij dus niet vertellen hoe dat ik onzin uitkraam. Want als je echt wilt kan het echt, zelfs in de VS (ook al is het heel moeilijk)
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:11 uur
Hmm dan heb ik de zin verkeerd geinterpreteerd, ik dacht dat je met fight the system bedoelde: "je afzetten tegen de maatschappij", en je bovenstaande verhaal ik dus iets anders, dat is keihard je best doen, slim zijn en je ontplooien.
Bovendien gaat jouw verhaal over iemand de wel de potentie heeft maar op het eerste moment geen geld. In Nederland waar c changes op doelde werkt het anders en als je op je 20e thuis op de bank zit je niet zomaar naar de universiteit kan.
Bovendien gaat jouw verhaal over iemand de wel de potentie heeft maar op het eerste moment geen geld. In Nederland waar c changes op doelde werkt het anders en als je op je 20e thuis op de bank zit je niet zomaar naar de universiteit kan.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:18 uur
Sietse schreef:
Dat is bewonderenswaardig!
Maar ik vind het geen argument om het te veroordelen als mensen voor het geld kiezen in de muziek als hen dat uit de criminaliteit kan helpen. Misschien zijn ze daardoor hun muzikale integriteit kwijt geraakt, maar dat verlies wordt wat mij betreft ruimschoots gecompenseerd door verbeterde leefsituatie uit de criminaliteit (of dat in het geval van 50 cent ook zo is, zou ik niet weten..) Grote kans dat zo iemand als ie niet voor het geld in de muziek zou gaan, ook maar weinig muzikale inhoud kan brengen. Lijkt me niks op tegen eigenlijk.
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 20:21 uur
ja, tuurlijk dat is wel zo. Maar kijk, die mensen kunnen iets...en das zingen. Als je dan een beetje logisch nadenkt kun je daar drie dingen mee doen...
1) helemaal niets
2) je verhoeren aan de maatschappij
3) proberen de feiten te veranderen
wat die mensen doen is zich verhoeren aan de maatschappij en de vooroordelen voeden dat ze eigenlijk alleen maar tuig zijn (gangsters, dealers, pimps enz) Dat is naar mijn optiek niet slim.
Je kunt dat dan ook beter anders aan pakken en de sociale issues in de maatschappij aanvechten en dat is in pricipe wat die vriend van mij ook heeft gedaan, maar dan op zijn manier.
1) helemaal niets
2) je verhoeren aan de maatschappij
3) proberen de feiten te veranderen
wat die mensen doen is zich verhoeren aan de maatschappij en de vooroordelen voeden dat ze eigenlijk alleen maar tuig zijn (gangsters, dealers, pimps enz) Dat is naar mijn optiek niet slim.
Je kunt dat dan ook beter anders aan pakken en de sociale issues in de maatschappij aanvechten en dat is in pricipe wat die vriend van mij ook heeft gedaan, maar dan op zijn manier.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:28 uur
Optie 1 ben ik niet voor.
Optie 2 natuurlijk ook niet, 50 cent is dan misschien geen goed voorbeeld
Optie 3 is niet voor iedereen weggelegd. (tuurlijk, het is wel de beste weg)
Dus dan maar optie 4. Geld verdienen met je muziek, al moet je daarmee je muzikale ziel verkopen. Je verhoeren aan de maatschappij lijkt me niet direct nodig.
Optie 2 natuurlijk ook niet, 50 cent is dan misschien geen goed voorbeeld
Optie 3 is niet voor iedereen weggelegd. (tuurlijk, het is wel de beste weg)
Dus dan maar optie 4. Geld verdienen met je muziek, al moet je daarmee je muzikale ziel verkopen. Je verhoeren aan de maatschappij lijkt me niet direct nodig.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:31 uur
Artiesten kunnen vaak meer denk ik. Je zou kunnen zeggen dat ze een soort potentie hebben om het publiek iets beters voor te schotelen. Iets wat ook genoeg of zelfs beter aan zal slaan.
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 20:31 uur
jouw optie 4 is voor mij gelijk aan optie 2 (in dit soort gevallen)
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:33 uur
Sietse schreef:
In welk soort gevallen?
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 20:43 uur
dat mensen in muziek zich zo verkopen als zijnde een of andere gangster, hoer of wat dan ook. Kijk eens naar TMF en je begrijpt wat ik bedoel. Dat noem ik het verhoeren van jezelf...
het gaat hier gewoon puur om de verkoop van iets...niet meer om oprechtheid enzo.
het gaat hier gewoon puur om de verkoop van iets...niet meer om oprechtheid enzo.
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2006, 20:45 uur
inderdaad commerciele rap (maar ook andere dingen zoals bijv. britney spears)
0
geplaatst: 22 juni 2006, 20:52 uur
Maar wie zegt dat deze mensen niet gewoon blij zijn met de muziek die ze maken, dat ze dat gewoon heel graag doen en er zelf helemaal achterstaan EN toch er geld mee verdienen.
0
geplaatst: 22 juni 2006, 21:00 uur
Sietse schreef:
dat mensen in muziek zich zo verkopen als zijnde een of andere gangster, hoer of wat dan ook. Kijk eens naar TMF en je begrijpt wat ik bedoel. Dat noem ik het verhoeren van jezelf...
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik denk niet dat het altijd nodig is jezelf te verhoeren. Zijn vast wel voorbeelden van artiesten die zich op niet-zelf-verhoerende wijze omhoog hebben gewerkt (ik ken ze niet, hou niet van rap.) en er nu een leuke boterham mee verdienen. Daarmee misschien niet helemaal integer overkomen. Soit, heb ik geen last van. En jij denk ik ook niet

0
geplaatst: 22 juni 2006, 21:23 uur
kyk naar mensen als paradox... miss kennen jullie um niet... maar ik blijf erop hameren dat rap zonder boodschap pop is... En dat van de situatie in de V.S. zo is dat die ventjes er niks voor willen doen... dus dat ze daarom maar gwn onzin uit gaan kraamen of de criminaliteit in gaan... En veel geld zul je niet verdienen met het werk... niet iedereen kan goed leren.. niet iedereen kan universiteit... niet om het geld all1 maar je zult er iets voor moeten doen.. dat kunnen dus die mensen niet... en omdat die mensen dus of helemaal geen opleiding hebben of een gemiddelde opleiding betekent dat ze goed kunnen leven.. maar ze zullen nooit de rijkdom vergaren... daarom gaan veel ventjes naar een major label.. ze willen rijk worden zich beter voelen dan anderen... het is een Ego-Cultuur tegenwoordig.. overal die rims en auto's enzow... kyk mij ik heb het gemaakt.. en jullie zijn nog normale burgers... de inhoudelijke artiesten doen het niet om beter te zijn maar voor de Muziek... een overwegende keuze... als ik mijn leven voor muziek wou geven en ik zou als krs kunnen eindigen was ik ook underground gebleven... maar die kans bestaat bijna niet.. dus zou ik voor het geld kiezen... uiteindelijk draait het erom dat je je doel hebt bereikt... dat je gelukkig bent... En als je altyd zonder geld hebt geleefd is het makkelijker om voor het geld te kiezen...lykt me...
0
geplaatst: 22 juni 2006, 21:31 uur
Er zijn zoiezo niet veel artiesten die egt 50 milion bucks per jaar verdienen... maar als je al meer verdient dan voorheen.. dan is de keuze snel gemaakt voor Heel Veel mensen zo zitten de mensen nu eenmaal in elkaar...
0
eazyfan
geplaatst: 23 juni 2006, 11:19 uur
ik ga voor de inhoud en live the life of crime en husselen.
0
geplaatst: 23 juni 2006, 12:02 uur
0
geplaatst: 23 juni 2006, 12:26 uur
Ik zou er tussen in gaan zitten.
Fifty verdient een kleine 50 mil. op jaarbasis, als je dus 1 keer een commercieel album dropt ben je gewoon binnen, daarna zou ik mijn eigen ding doen, of mensen dat nu waarderen of niet. schijt aan, ik heb 50 mil. in me pocket... en zij niet.
Ma ja vraag je eens af, hoe zou 50 er zelf over denken?
Fifty verdient een kleine 50 mil. op jaarbasis, als je dus 1 keer een commercieel album dropt ben je gewoon binnen, daarna zou ik mijn eigen ding doen, of mensen dat nu waarderen of niet. schijt aan, ik heb 50 mil. in me pocket... en zij niet.
Ma ja vraag je eens af, hoe zou 50 er zelf over denken?
* denotes required fields.