MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Wat zou je kiezen? Geld of Inhoud?

zoeken in:
Kos
Sietse schreef:

Is daarmee een deel, de niet underground, van hiphop popmuziek?

antwoord: ja
Nee. Buiten underground is er zoveel hiphop die geen popmuziek is. Je maakt een wel erg rare stricte scheiding.

Misschien dat een procentje of 15 van de hip-hop popmuziek is (hooguit). Is het dan meteen een popmuziekgenre?

Ik hoop dat het nu duidelijk is voor jullie allen hoe ik er toe ben gekomen om hiphop pop muziek te noemen.

Tuurlijk is dat duidelijk, het is alleen een gigantisch onlogische oorzaak-gevolg relatie. En derhalve onjuist.

Sietse schreef:
(quote)

De volgende informatie komt van deze site, geplaatst door de mensen die zogenaamd iets van deze dingen af weten.

50 Cent - Power of the Dollar (1999)
Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Full Cup

50 Cent - Guess Who's Back (2002)
Verenigde Staten
Hip-Hop

50 Cent - 24 Shots (2003)
Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Aftermath

50 Cent - Get Rich Or Die Tryin' (2003)
Verenigde Staten
Hip-Hop / R&B
Label: Interscope

50 Cent - The Massacre (2005)
Verenigde Staten
Hip-Hop / R&B

Nu komt mijn clue:

Wordt 50 Cent momenteel gezien als een popicoon?

Is daarmee (ik verwijs terug naar de hierboven genoemde informatie) de muziek die 50 Cent maakt, hier hiphop genoemd, popmuziek?

Sluit het bestaan van een underground scene uit, dat een muziekstijl popmuziek is?

antwoord: nee

Sluit het zijn van popmuziek uit dat er in deze scene een underground is?

Ik hoop dat het nu duidelijk is voor jullie allen hoe ik er toe ben gekomen om hiphop pop muziek te noemen.

Dit heb ik dus ook al eens aangekaard.. maar toen had ik een heel belangrijk verschil, ik zag 50 cent niet als hiphop artiest meer, maar als pop artiest, en jij ziet door 50 cent hiphop nu als popmuziek aan. Een heel belangrijk verschil.

Sietse
Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt erop dat je niet wilt dat het popmuziek is. Omdat iemand "fake" is, waar deze hele discussie overgaat, betekend voor jou meteen (althans zo lijkt het) dat ie niet meer de muziekstijl maakt die dat de persoon maakt.
Das net zoiets als zeggen metallica is geen metal, omdat ze top40 hits hebben, dat terwijl ze toch nog steeds een vorm van metal maken.

Ik heb het over misbruik van de cultuur, de pure cultuur haal jij alleen maar naar beneden als je hun daarbij bestempeld en dat vind ik heeeeel erg oneerlijk. En fake luister ik niet meer. 50 Cent misbruikt de cultuur, dus hoort hij niet meer bij de cultuur(hij kan nog evengoed rappen hoor, alleen zullen er niet veel echte Hip Hop luisteraars zijn werk accepteren, behalve als hij veranderd). Hip Hop Blijft Hip Hop en Geen Popmuziek.

Kos
Sietse schreef:
Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt erop dat je niet wilt dat het popmuziek is. Omdat iemand "fake" is, waar deze hele discussie overgaat, betekend voor jou meteen (althans zo lijkt het) dat ie niet meer de muziekstijl maakt die dat de persoon maakt.
Das net zoiets als zeggen metallica is geen metal, omdat ze top40 hits hebben, dat terwijl ze toch nog steeds een vorm van metal maken.
Helemaal niet. Niemand zal ontkennen dat een 50 cent commerciele popmuziek hip-hop is.

Jij begint echter te roepen dat daarom hiphop popmuziek is, wat een rare omdraaiing is.

Gaat dit nog ergens over eigenlijk

Het is echt heel simpel

Popmuziek is populaire muziek, geen genre.

Sommige hiphop is popmuziek. Als hiphop populair is, pure cultuur of niet, dan is het dus ook popmuziek.

Dus...

of iets popmuziek is, hangt af van de luisteraars, niet van de makers.

Nu weer terug naar de discussie?

Jazper schreef:
Gaat dit nog ergens over eigenlijk

Het is echt heel simpel

Popmuziek is populaire muziek, geen genre.

Sommige hiphop is popmuziek. Als hiphop populair is, pure cultuur of niet, dan is het dus ook popmuziek.

Dus...

of iets popmuziek is, hangt af van de luisteraars, niet van de makers.

Nu weer terug naar de discussie?
IDD kijk maar bij de freerecord chop wat er allemaal in de categorie pop zit .Dat is van Beyonce tot Anouk.Allemaal pop ofwel populaire muziek dus.

Sietse
hehe, eindelijk iemand die het heeft begrepen.

en C Changes, nogmaals dit is een muzieksite niet een cultuursite. Mocht dit cultuurmeter.nl zijn zou ik je gelijk geven. Maar gelukkig heet het nog steeds MUSICmeter, dus helaas.

En wat hardcore hiphoppers vinden en of doen interesseert mij niet zoveel. Die kijken met een gekleurde bril en zijn zo bevooroordeeld als ik weet niet wat, juist net helemaal omdat dit nogal heftig leeft in de hele hiphop scene.

Kos
Sietse schreef:

En wat hardcore hiphoppers vinden en of doen interesseert mij niet zoveel. Die kijken met een gekleurde bril en zijn zo bevooroordeeld als ik weet niet wat, juist net helemaal omdat dit nogal heftig leeft in de hele hiphop scene.

Precies, wat mensen met totaal geen verstand van hiphop vinden is uiteraard veel nuttiger en interessanter.

Ehm, popmuziek is wel een heel erg wezenlijk betwist begrip volgens mij.

Kijk eens naar de goede oude OOR-popencyclopedie, daar staan ook ruim honderd avantgardeartiesten in....

(offtopic)

Sietse schreef:
hehe, eindelijk iemand die het heeft begrepen.

en C Changes, nogmaals dit is een muzieksite niet een cultuursite. Mocht dit cultuurmeter.nl zijn zou ik je gelijk geven. Maar gelukkig heet het nog steeds MUSICmeter, dus helaas.

Ik wordt hier een beetje moe van eerlijk gezegd. Je ga toch bandjes als Di-rected en Busted ook niet representatief verklaren over wat Rockmuziek is.
Busted en Di-rect vallen onder een stukje rockmuziek dat mainsteram is. Daarnaast hebben Busted en Di-rect ook iet of wat een eigen sound.
Verder zijn er talloze rockbands totaal verschillend van deze bands in stijl maar ook in uiting, minder mainstream.

Maar je bent gewoon achterlijk als je spreek over de hele hiphop scene. Dat genre is zo breed en slechts een gedeelte ervan is heel erg mainstream. Je hebt dan niks van hiphop begrepen en zeker niet dat de genres binnen hiphop ook cultureel gelieerd zijn. Je spot een beetje met de term cultuurmeter maar je bewijst eigenlijk alleen maar je eigen onwetendheid.

Sietse
Kos schreef:
(quote)

Precies, wat mensen met totaal geen verstand van hiphop vinden is uiteraard veel nuttiger en interessanter.

Nitwits misschien niet, maar mensen die met een objectief beeld iets kunnen bekijken wel. Ik wijs mijzelf aan als vrijwilliger.

Sietse schreef:
(quote)

Nitwits misschien niet, maar mensen die met een objectief beeld iets kunnen bekijken wel. Ik wijs mijzelf aan als vrijwilliger.

Nee, je kent niet eens alles. Heeft toch ook geen zin om je mening over de gehele autowereld te geven als je in je leven alleen nog maar Mercdessen en BMW's hebt zien rijden?

Sietse
Revo schreef:
(quote)

Ik wordt hier een beetje moe van eerlijk gezegd. Je ga toch bandjes als Di-rected en Busted ook niet representatief verklaren over wat Rockmuziek is.
Busted en Di-rect vallen onder een stukje rockmuziek dat mainsteram is. Daarnaast hebben Busted en Di-rect ook iet of wat een eigen sound.
Verder zijn er talloze rockbands totaal verschillend van deze bands in stijl maar ook in uiting, minder mainstream.

Maar je bent gewoon achterlijk als je spreek over de hele hiphop scene. Dat genre is zo breed en slechts een gedeelte ervan is heel erg mainstream. Je hebt dan niks van hiphop begrepen en zeker niet dat de genres binnen hiphop ook cultureel gelieerd zijn. Je spot een beetje met de term cultuurmeter maar je bewijst eigenlijk alleen maar je eigen onwetendheid.

Lees ff enkele van mijn posts hierboven en kom dan terug om nutteloze dingen zeggen.

Sietse
Revo schreef:
(quote)

Nee, je kent niet eens alles. Heeft toch ook geen zin om je mening over de gehele autowereld te geven als je in je leven alleen nog maar Mercdessen en BMW's hebt zien rijden?

Moet je alles kennen om een objectief iets over iets te kunnen zeggen? Nee.
Met wat jij nu beweert zeg je eigenlijk dat niemand over iets over iets mag zeggen omdat het nl. onmogelijk is om alles te kennen/weten.

Sietse
Ik wil trouwens nog wel ff doorgaan op dat hele gedoe over real hiphop zijn enzo. Ik vermoed zo dat niemand hier op de site dat echt is. Misschien luister je het veel. Maar begrijp je waar het over gaat, voel je de frustratie. Weet je hoe het is om te leven in ghetto zonder zeker te weten wat je toekomst is.
Hiphop is ontstaan als muziek vorm die zich afzette tegen de ellende in de ghetto. Opkomen voor de donkere Amerikaan die sociaal-economisch wordt onderdrukt door de Amerikaanse, blanke, upperclass. Zeg maar White Suburbans.
Om deze cultuur echt te kunnen snappen zul je 1) er onderdeel van uit moeten maken of 2) wetenschappelijk onderzoek naar doen (of deze wetenschappelijke informatie tot je moeten nemen)
Aangezien wij in Nederland geen echt Ghetto's hebben (op misschien de Amsterdam Bijlmer en een enkele wijk in Rotterdam na). De sociale misstanden helemaal niet zo ernstig zijn als in de VS.
Nederland kan hierdoor al geen "echte" hiphop cultuur hebben. Niet zo een als dat hier wordt beweerd. De gehele sociale situatie is hier er niet naar. In de ogen van de meeste donkere mensen in de VS (afkomstig uit Ghetto's) zullen wij niet beter zijn dan al de "white suburban richkids".
(ik wil trouwens niet beweren dat er er geen sociale misstanden zijn in Nederland, want die zijn er wel degelijk, maar niet zo heftig als in de VS, en ook niet heftig genoeg om dezelfde sociale haat te voeden die nodig is om een rebelse subcultuur te laten ontstaan, zoals hiphop. De sociale misstanden die we hier wekken veel meer religieuze strubbelingen op met jongeren van Marokaanse en (in mindere mate) Turkse afkomst. Als er mensen zijn in Nederland die zich enigzins kunnen indentificeren met de hiphop cultuur zijn zij het. Voor al de andere...forget it)

Dus ik denk dat we 1 uberhaupt kunnen schrappen bij iedereen die zich op deze site bevindt.

2) Hier zie ik een mogelijkheid dat er mensen hier zijn die dat daadwerkelijk hebben gedaan. Echter vrees ik dat er weinig mensen zijn hier op de site die dat daadwerkelijk hebben gedaan, al helemaal weinig in deze discussie.

Nu wil ik niet uitsluiten dat mensen in Nederland geen feeling kunnen hebben bij de muziek en het heerlijk vinden om het te luisteren. Maar om nu meteen te gaan lopen gooien met subculturen, "a way of life". Sorry, dat kan erbij mij niet in. Daarvoor hebben de meeste mensen hier in Nederland het gewoon te goed (je kan hier gewoon naar school en daarna een vervolgopleiding doen, er is gewoon werk en als er geen werk voor je is kun je altijd nog als het echt moet een uitkering aanvragen. Er is genoeg sociale hulp om je verder te helpen. Als je ziek bent kun je gewoon naar de dokter, want je hebt toch een verzekering enz enz.)
maw. die way of life kan niet bestaan in Nederland, daarvoor is het hier te goed...en al helemaal: daarvoor hebben jullie het te goed (je hebt verdomme tijd om zinloze discussies te hebben op internet) (en ik ook hoor, maar goed, ik ben dan ook niet "hiphop")

Even voor de duidelijkheid, en om een einde te maken aan deze discussie.

1. Jij beweert dat Hip Hop popmuziek is, Fout
2. Jij beweert dat je uit de ghetto moet komen om een Hiphopper te zijn, Fout
3. De cultuur bestaat uit 9 onderdelen, doe je mee aan 1 van deze negen, ben je met de cultuur verbonden. (jij zegt eigenlijk dat je japans moet zijn om kung fu te kunnen doen)
4. A way of life, heb je dus verkeerd begrepen, het gaat erom hoe jij de wereld ziet,
5. dat je 50 Cent als pop beschouwd ok, maar om dan gelijk Hip Hop af te schrijven
6. Hip Hop kan idd een stem zijn voor de Ghetto, en is zo ook onstaan, maar neemt niet weg dat mensen hier Hip Hop kunnen zijn(ze kunnen de wereld zo bekijken, ze kunnen rappen, graffiti spuiten, hustlen(daarvoor hoef je geen drugs te verkopen, dit is gewoon een benaming van Handelen, je kunt gaan breakdancen)
7. Real-Hip-Hop betekent Rap die niet gemaakt is om als product te dienen.
8. Het toegeven van de fout kan je alleen maar helpen om de fout te verbeteren.

Onderdelen van Hip-Hop:
http://templeofhiphop.org/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=13&Itemid=28

Tja en alleen van de zwarte ghetto's in Amerika kan je dus echte hiphop hebben? Dat implcieer je tenminste dat hiphop vooral vanuit die hoek komt. Dat alleen al is een misvatting, wat je verdere verhaal eigenlijk niet kloppend maakt als je over het gehele genre spreekt. misschien als je het over een substijl hebt, maar dan nog.

Ik zal er de volgende qoute van Mos Def bij halen

Listen.. people be askin me all the time,
"Yo Mos, what's gettin ready to happen with Hip-Hop?"(Where do you think Hip-Hop is goin?)
I tell em, "You know what's gonna happen with Hip-Hop
Whatever's happening with us"
If we smoked out, Hip-Hop is gonna be smoked out
If we doin alright, Hip-Hop is gonna be doin alright
People talk about Hip-Hop like it's some giant livin in the
hillside comin down to visit the townspeople
We are Hip-Hop
Me, you, everybody, we are Hip-Hop...
So Hip-Hop is goin where we goin
So the next time you ask yourself where Hip-Hop is goin
ask yourself.. where am I goin? How am I doin?
Til you get a clear idea

Naja C Changes zegt het eigenlijk prima.

Kos
. .

Oke sietse, hiphop is popmuziek, wat jij wil. Wat stom dat we dat niet eerder door hadden.

Sietse schreef:
Hiphop is ontstaan als muziek vorm die zich afzette tegen de ellende in de ghetto.

Ontstaan misschien, maar tegenwoordig is hiphop zo ontzettend veel breder.

Maar begrijp ik het nu goed en noem jij echt alle hiphop popmuziek? M.a.w. Dälek, Aesop Rock, Sage Francis enz. dat is allemaal pop?

Kos
Nee, een klein percentage is geen popmuziek.

Improvision
Sietse schreef:
(quote)

De volgende informatie komt van deze site, geplaatst door de mensen die zogenaamd iets van deze dingen af weten.

50 Cent - Power of the Dollar (1999)
Verenigde Staten
Hip-Hop

50 Cent - Guess Who's Back (2002)
Verenigde Staten
Hip-Hop

50 Cent - 24 Shots (2003)
Verenigde Staten
Hip-Hop

50 Cent - Get Rich Or Die Tryin' (2003)
Verenigde Staten
Hip-Hop / R&B
Label: Interscope

50 Cent - The Massacre (2005)
Verenigde Staten
Hip-Hop / R&B

Nu komt mijn clue:

Wordt 50 Cent momenteel gezien als een popicoon?

Is daarmee (ik verwijs terug naar de hierboven genoemde informatie) de muziek die 50 Cent maakt, hier hiphop genoemd, popmuziek?

Sluit het bestaan van een underground scene uit, dat een muziekstijl popmuziek is?

Sluit het zijn van popmuziek uit dat er in deze scene een underground is?

Ja Bob Marley is populair en maakt reggae, waarmee reggae pop wordt?

Dat slaat toch nergens op. Dat zul je nu wel inzien, maar dit zeg jij dus over Hip-Hop.

Sietse
BoordAppel schreef:
(quote)

Ontstaan misschien, maar tegenwoordig is hiphop zo ontzettend veel breder.

Maar begrijp ik het nu goed en noem jij echt alle hiphop popmuziek? M.a.w. Dälek, Aesop Rock, Sage Francis enz. dat is allemaal pop?

Nee, ik heb ook niet beweerd dat alle hiphop daadwerkelijk popmuziek is, ik heb beweerd dat er hiphop is die popmuziek is. Alleen als je hier iets zegt zien mensen het nogal zwart wit.

Sietse
Kos schreef:
Nee, een klein percentage is geen popmuziek.

niet mijn woorden.

Waar moeten we dan in godsnaam nog over discussiëren? Natuurlijk is er een deel van de hiphop popmuziek. Daar is iedereen het ook over eens, dus waar gaat het hier nog over?

Kos
Sietse schreef:

Iedere muziek stroming heeft verschillende gradaties in populariteit en ook commercialiteit en bij hiphop is dat nu eenmaal veel groter dan bij veel andere stromingen.
Dit ontkennen is gewoon de feiten negeren.

Hierover.

Ik krijg de indruk dat Sietse alleen TMF hiphop kent.

Sietse
C Changes schreef:
Even voor de duidelijkheid, en om een einde te maken aan deze discussie.

1. Jij beweert dat Hip Hop popmuziek is, Fout
2. Jij beweert dat je uit de ghetto moet komen om een Hiphopper te zijn, Fout
3. De cultuur bestaat uit 9 onderdelen, doe je mee aan 1 van deze negen, ben je met de cultuur verbonden. (jij zegt eigenlijk dat je japans moet zijn om kung fu te kunnen doen)
4. A way of life, heb je dus verkeerd begrepen, het gaat erom hoe jij de wereld ziet,
5. dat je 50 Cent als pop beschouwd ok, maar om dan gelijk Hip Hop af te schrijven
6. Hip Hop kan idd een stem zijn voor de Ghetto, en is zo ook onstaan, maar neemt niet weg dat mensen hier Hip Hop kunnen zijn(ze kunnen de wereld zo bekijken, ze kunnen rappen, graffiti spuiten, hustlen(daarvoor hoef je geen drugs te verkopen, dit is gewoon een benaming van Handelen, je kunt gaan breakdancen)
7. Real-Hip-Hop betekent Rap die niet gemaakt is om als product te dienen.
8. Het toegeven van de fout kan je alleen maar helpen om de fout te verbeteren.

Onderdelen van Hip-Hop:
http://templeofhiphop.org/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=13&Itemid=28

Als jij het graag over de cultuur wilt hebben moet je het ook goed doen. Je zult moeten kijken waar die cultuur vandaan komt. Jij noemt dingen als kunnen rappen, graffiti spuiten, hustlen essessentieel, maar mijn inziens ga je dan de bron van het geheel voorbij. Hiphop is muziek met rap. Graffiti spuiten is iets wat veel voorkomt in de hiphop scene...maar waar gaan die raps van oorsprong over? Wat was het doel van die graffiti? Waarom werd dit in den beginne gedaan? Niet gewoon omdat het gezellig of leuk was. Maar uit protest acties, laten merken dat je er bent en niet eens bent met de situatie waarin je leeft. Graffiti is, net zoals de rap, ontstaan uit sociale onvrede. Protest tegen de sociaal-economische misstanden.
Het komt uit het straatleven in de ghetto. Deze cultuur is daarmee een typische ghetto cultuur, iets wat buiten de ghetto alleen als doel kan hebben om te laten zien hoe het daar is. Aandacht vragen voor de sociale situatie bij een grotere publiek, en natuurlijk met de tekst de ellende van iedere dag weg werken.
Zonder die ghetto was hiphop er nooit in de vorm geweest zoals wij deze nu kennen. Het moge dus duidelijk zijn dat hiphop als subcultuur evenredig is aan ghetto.

En kun je met een onafhankelijke link aankomen die hetzelfde verkondigd als wat die site van jou verkondigd?

En om nog ff op 50 Cent terug te komen...al de kenmerken van hiphop (de muziek, niet de cultuur) komen terug in zijn muziek, maar omdat hij fake is en voor het geld gaat, is hij geen hiphop.
Das net zoiets zeggen als "de sex pistols zijn geen punk band, want die zijn door een producer (Malcolm McLaren) bij elkaar gebracht, puur en alleen om in te springen op de opkomende punk beweging, en daarmee geld binnen te brengen".

maar goed, waar het voor mij op neerkomt is dat er hier gewoon dingen heel erg verkeerd worden geinterpeteerd door mensen die mijn inziens iets te lichtvoetig zijn als het hun "wereld" betreedt.

Jullie maken van dat het slecht is als een bepaalde muziekstroming populair is (en dus in principe popmuziek) De gehele essentie van de zin die ik plaatste wordt totaal genegeerd. In plaats in te gaan op de belangrijke dingen (nl. de producers), waar de discussie op dat moment over gingn, wordt er door enkele mensen hier gevallen over een verschil van defenitie van een term.

Want ik kan het nog wel wat breder zeggen...binnen de muziekwetenschap wordt al de lichte muziek (niet klassiek, niet jazz, niet blues en niet avant-garde) samengevat als, komt ie hoor, popmuziek (dat is dus zowel hiphop, rock, electronica, dance enz). Al de termen die wij hier gebruiken worden gezien als genres om popmuziek verder onder te verdelen. Net zoals al de verschillende vormen van jazz ook gewoon onder een noemer worden gebracht of al de klassieke muziek ook valt onder te verdelen in verschillende soorten.
Wees dus blij dat ik het nog niet eens zo grof stel.

en voor de laatste maal: musicmeter is een muzieksite, geen cultuur site. Ik wil hierna alleen nog maar over de muziekstroming Hiphop praten en niet meer over de culturele stroming. Als dit te moeilijk is om te begrijpen dan acht ik dit gesprek gewoon als afgelopen...want ik heb geen zin om hier over heen en weer te blijven schrijven...

Sietse
MJ_DA_MAN schreef:
Ik krijg de indruk dat Sietse alleen TMF hiphop kent.

aangezien ik geen tv kijk (ik kan die zender niet eens ontvangen (lang leven de ouderwetse antenne)) denk ik dat dit helemaal niet klopt.

De meeste hiphop die ik ken is of heel oud, of is verwant aan het lijstje van boordappel hierboven...dingen zoals inderdaad Dalek en ook Anti-pop, Deltron3030

Gast
geplaatst: vandaag om 13:05 uur

geplaatst: vandaag om 13:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.