Genres / Hip-Hop / Wat zou je kiezen? Geld of Inhoud?
zoeken in:
0
geplaatst: 3 augustus 2006, 23:42 uur
Het moge dus duidelijk zijn dat hiphop als subcultuur evenredig is aan ghetto.
Een cultuur evolueert, iets dat hiphop gedaan heeft en nu niet meer alleen aan de ghetto voorbehouden is.
musicmeter is een muzieksite, geen cultuur site
Muziek = cultuur.
Ik denk trouwens dat...
Iedere muziek stroming heeft verschillende gradaties in populariteit en ook commercialiteit en bij hiphop is dat nu eenmaal veel groter dan bij veel andere stromingen.
... wel meevalt. Op het moment loopt het misschien de spuigaten uit maar er is volgens mij nog altijd meer commerciele R&B en rockmuziek.
0
geplaatst: 3 augustus 2006, 23:57 uur
[/quote]
Als jij het graag over de cultuur wilt hebben moet je het ook goed doen. Je zult moeten kijken waar die cultuur vandaan komt. Jij noemt dingen als kunnen rappen, graffiti spuiten, hustlen essessentieel, maar mijn inziens ga je dan de bron van het geheel voorbij. Hiphop is muziek met rap.
Die rap hoeft er nog niet eens bij te zitten. dat is ook weer zo'n misvatting die jij hebt waaruit eens te meer duidelijk wordt dat je het genre niet kent. Hiphop is/zijn even goed beats en scratchen. Er zijn genoeg vroege voorbeelden waarin het scratchen, beats de overhand hadden op rap zelf. Er zijn genoeg instrumental artiesten die gewoon pure hiphop maken. Pete Rock bv.
Het komt uit het straatleven in de ghetto. Deze cultuur is daarmee een typische ghetto cultuur, iets wat buiten de ghetto alleen als doel kan hebben om te laten zien hoe het daar is. Aandacht vragen voor de sociale situatie bij een grotere publiek, en natuurlijk met de tekst de ellende van iedere dag weg werken.
Zonder die ghetto was hiphop er nooit in de vorm geweest zoals wij deze nu kennen. Het moge dus duidelijk zijn dat hiphop als subcultuur evenredig is aan ghetto.
Die sociale ge engageerdheid druk jij er ook w eer als sticker op. De hiphop waar jij het over hebt is vooral onstaan vanuit de bende cultuur. Het ging helemaal niet over de situatie alleen. Hiphop in de ghetto's is ontstaan vanuit verschillende bendes die met elkaar reivaliseerden en ook met woord tegen elkaar battleden.
En dat battlen is nou precies iets wat ik net zo makkelijk tegen m'n buurman kan doen.
En kun je met een onafhankelijke link aankomen die hetzelfde verkondigd als wat die site van jou verkondigd?
Ja ik ken figuren zoals jij, je komt telkens aan met eigen defenities. Maar aan de qoutes van hiphopartiesten hier ga je glashard voorbij.
En om nog ff op 50 Cent terug te komen...al de kenmerken van hiphop (de muziek, niet de cultuur) komen terug in zijn muziek, maar omdat hij fake is en voor het geld gaat, is hij geen hiphop.
Das net zoiets zeggen als "de sex pistols zijn geen punk band, want die zijn door een producer (Malcolm McLaren) bij elkaar gebracht, puur en alleen om in te springen op de opkomende punk beweging, en daarmee geld binnen te brengen".
Fifty is ook best hiphop dat hoor je hier weinigen ontkennen denk ik. Alleen is fifty moeilijk representatief te noemen voor de hele hiphopscene, iets wat jij wel schreeuwde door aan de hand van zijn naam Hiphop tot een genre te bombarderen dat commercieeler is dan anderen.
Velen vinden fifty hier wel wack en zijn rapskillz mogen nog niet in de schaduw staan van de echt goede hiphop artiesten. Komt nog bij dat de man geen boodschap heeft, maar daarnaast ook zo'n leegte in z'n teksten dat de liefhebebrs van hiphop snel op em uit zijn gekeken.
In die zin kan ik ook Di-rect als representatief voor de rockscene bombarderen, dan zijn er genoeg mensen die de neiging hebben om te roepen dat Di-rect geen echte rock is.
Jullie maken van dat het slecht is als een bepaalde muziekstroming populair is (en dus in principe popmuziek)
Commerciele muziek is niet epr definitie slecht. Maar als je liefhebber van een genre bent dan zie je vaak dat bij commercieel worden de scherpe kantjes (waardoor je juist fan bent geworden) er af worden geschaafd en de muziek zo vervlakt dat je nichtje van 13 en je oma van 73 het ook moeten kunnen pruimen.
De gehele essentie van de zin die ik plaatste wordt totaal genegeerd. In plaats in te gaan op de belangrijke dingen (nl. de producers), waar de discussie op dat moment over gingn, wordt er door enkele mensen hier gevallen over een verschil van defenitie van een term.
Je kent de rol van een ''producer''binnen de hiphopscene niet dus is het zinloos om daar een discussie over aan te gaan met jou.
Want ik kan het nog wel wat breder zeggen...binnen de muziekwetenschap wordt al de lichte muziek (niet klassiek, niet jazz, niet blues en niet avant-garde) samengevat als, komt ie hoor, popmuziek (dat is dus zowel hiphop, rock, electronica, dance enz). Al de termen die wij hier gebruiken worden gezien als genres om popmuziek verder onder te verdelen. Net zoals al de verschillende vormen van jazz ook gewoon onder een noemer worden gebracht of al de klassieke muziek ook valt onder te verdelen in verschillende soorten.
Wees dus blij dat ik het nog niet eens zo grof stel.
Ja ik kan ook wel allerlei oorsponkelijke defenities gaan zoeken om als een farizieer m'n punt te halen. Boeiend? nou niet echt. Hiphop is namelijk in veel gevallen ook een mengvorm met jazz, waaronder wilde je dat dan gooien?
en oor de laatste maal: musicmeter is een muzieksite, geen cultuur site. Ik wil hierna alleen nog maar over de muziekstroming Hiphop praten en niet meer over de culturele stroming. Als dit te moeilijk is om te begrijpen dan acht ik dit gesprek gewoon als afgelopen...want ik heb geen zin om hier over heen en weer te blijven schrijven...[quote]
Jij illusteerde zulke onwetendheid mbt hiphop dat we het wel over cultuur moesten hebben, je hebt er zelf naar gesolliciteerd. Je kan wel een pedant toontje aanhouden maar elke post van je illusteert weer een nieuwe onwetentheid. Ik zou zeggen ga wat downloaden, en neem in ogenschouw dat Hiphop een evoluerend genre is en er in nederland dus echt wel een hiphopscene is ook al hebben we hier geen ghetto's.
Als jij het graag over de cultuur wilt hebben moet je het ook goed doen. Je zult moeten kijken waar die cultuur vandaan komt. Jij noemt dingen als kunnen rappen, graffiti spuiten, hustlen essessentieel, maar mijn inziens ga je dan de bron van het geheel voorbij. Hiphop is muziek met rap.
Die rap hoeft er nog niet eens bij te zitten. dat is ook weer zo'n misvatting die jij hebt waaruit eens te meer duidelijk wordt dat je het genre niet kent. Hiphop is/zijn even goed beats en scratchen. Er zijn genoeg vroege voorbeelden waarin het scratchen, beats de overhand hadden op rap zelf. Er zijn genoeg instrumental artiesten die gewoon pure hiphop maken. Pete Rock bv.
Het komt uit het straatleven in de ghetto. Deze cultuur is daarmee een typische ghetto cultuur, iets wat buiten de ghetto alleen als doel kan hebben om te laten zien hoe het daar is. Aandacht vragen voor de sociale situatie bij een grotere publiek, en natuurlijk met de tekst de ellende van iedere dag weg werken.
Zonder die ghetto was hiphop er nooit in de vorm geweest zoals wij deze nu kennen. Het moge dus duidelijk zijn dat hiphop als subcultuur evenredig is aan ghetto.
Die sociale ge engageerdheid druk jij er ook w eer als sticker op. De hiphop waar jij het over hebt is vooral onstaan vanuit de bende cultuur. Het ging helemaal niet over de situatie alleen. Hiphop in de ghetto's is ontstaan vanuit verschillende bendes die met elkaar reivaliseerden en ook met woord tegen elkaar battleden.
En dat battlen is nou precies iets wat ik net zo makkelijk tegen m'n buurman kan doen.
En kun je met een onafhankelijke link aankomen die hetzelfde verkondigd als wat die site van jou verkondigd?
Ja ik ken figuren zoals jij, je komt telkens aan met eigen defenities. Maar aan de qoutes van hiphopartiesten hier ga je glashard voorbij.
En om nog ff op 50 Cent terug te komen...al de kenmerken van hiphop (de muziek, niet de cultuur) komen terug in zijn muziek, maar omdat hij fake is en voor het geld gaat, is hij geen hiphop.
Das net zoiets zeggen als "de sex pistols zijn geen punk band, want die zijn door een producer (Malcolm McLaren) bij elkaar gebracht, puur en alleen om in te springen op de opkomende punk beweging, en daarmee geld binnen te brengen".
Fifty is ook best hiphop dat hoor je hier weinigen ontkennen denk ik. Alleen is fifty moeilijk representatief te noemen voor de hele hiphopscene, iets wat jij wel schreeuwde door aan de hand van zijn naam Hiphop tot een genre te bombarderen dat commercieeler is dan anderen.
Velen vinden fifty hier wel wack en zijn rapskillz mogen nog niet in de schaduw staan van de echt goede hiphop artiesten. Komt nog bij dat de man geen boodschap heeft, maar daarnaast ook zo'n leegte in z'n teksten dat de liefhebebrs van hiphop snel op em uit zijn gekeken.
In die zin kan ik ook Di-rect als representatief voor de rockscene bombarderen, dan zijn er genoeg mensen die de neiging hebben om te roepen dat Di-rect geen echte rock is.
Jullie maken van dat het slecht is als een bepaalde muziekstroming populair is (en dus in principe popmuziek)
Commerciele muziek is niet epr definitie slecht. Maar als je liefhebber van een genre bent dan zie je vaak dat bij commercieel worden de scherpe kantjes (waardoor je juist fan bent geworden) er af worden geschaafd en de muziek zo vervlakt dat je nichtje van 13 en je oma van 73 het ook moeten kunnen pruimen.
De gehele essentie van de zin die ik plaatste wordt totaal genegeerd. In plaats in te gaan op de belangrijke dingen (nl. de producers), waar de discussie op dat moment over gingn, wordt er door enkele mensen hier gevallen over een verschil van defenitie van een term.
Je kent de rol van een ''producer''binnen de hiphopscene niet dus is het zinloos om daar een discussie over aan te gaan met jou.
Want ik kan het nog wel wat breder zeggen...binnen de muziekwetenschap wordt al de lichte muziek (niet klassiek, niet jazz, niet blues en niet avant-garde) samengevat als, komt ie hoor, popmuziek (dat is dus zowel hiphop, rock, electronica, dance enz). Al de termen die wij hier gebruiken worden gezien als genres om popmuziek verder onder te verdelen. Net zoals al de verschillende vormen van jazz ook gewoon onder een noemer worden gebracht of al de klassieke muziek ook valt onder te verdelen in verschillende soorten.
Wees dus blij dat ik het nog niet eens zo grof stel.
Ja ik kan ook wel allerlei oorsponkelijke defenities gaan zoeken om als een farizieer m'n punt te halen. Boeiend? nou niet echt. Hiphop is namelijk in veel gevallen ook een mengvorm met jazz, waaronder wilde je dat dan gooien?
en oor de laatste maal: musicmeter is een muzieksite, geen cultuur site. Ik wil hierna alleen nog maar over de muziekstroming Hiphop praten en niet meer over de culturele stroming. Als dit te moeilijk is om te begrijpen dan acht ik dit gesprek gewoon als afgelopen...want ik heb geen zin om hier over heen en weer te blijven schrijven...[quote]
Jij illusteerde zulke onwetendheid mbt hiphop dat we het wel over cultuur moesten hebben, je hebt er zelf naar gesolliciteerd. Je kan wel een pedant toontje aanhouden maar elke post van je illusteert weer een nieuwe onwetentheid. Ik zou zeggen ga wat downloaden, en neem in ogenschouw dat Hiphop een evoluerend genre is en er in nederland dus echt wel een hiphopscene is ook al hebben we hier geen ghetto's.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 00:22 uur
Wat ik niet helemaal snap Sietse, is dat jij er een probleem van maakt dat men het op het culturele vlak gooit, om vervolgens zelf een heel verhaal te vertellen over ghetto's en allerlei sociale achtergronden, waardoor je zelf nog het meest bezig bent met het praten over cultuur in plaats van muziek.
Het maakt mijzelf niets uit wat voor achtergrond een rapper heeft, en ik snap ook niet waarom een rapper uit een ghetto móet komen, enkel omdat de eerste hiphop daar vandaan kwam.
Het maakt mijzelf niets uit wat voor achtergrond een rapper heeft, en ik snap ook niet waarom een rapper uit een ghetto móet komen, enkel omdat de eerste hiphop daar vandaan kwam.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 09:13 uur
Also; ik heb de afgelopen ochtenden, onder het genot van een bakkie espresso, met veel genot deze discussie zitten volgen. Ik moet zeggen dat ik wegens gebrek aan kennis van 'real zijn' en 'hustlen' er niet echt een mening over heb. Ik heb van iedere genre wel wat in mijn cd collectie, dus ook van hip hop, maar verder dan de Wu Tang Clan kom ik niet (prachtige muziek trouwens, het enige waar ik me aan irriteer is dat gelul tussendoor over deals maken en bitches, ik zal daar wel te eenvoudig voor zijn denk ik, of ik moet zeggen; niet real genoeg)
Echter:
Lieve Sietse, lieve C Changes... hoe jammer ik het ook vind, jullie gaan hier niet uitkomen jongens. Deze discussie kan tot in den treuren doorgaan. Gooi de handdoek in de ring, geef elkaar een kus en respecteer elkaar.
PEACE ....
Ps. het enige voordeel is dat het taalgebruik van C Changes naar mate deze discussie vorderde zeer is verbeterd. Keep up the good work bro
Echter:
Lieve Sietse, lieve C Changes... hoe jammer ik het ook vind, jullie gaan hier niet uitkomen jongens. Deze discussie kan tot in den treuren doorgaan. Gooi de handdoek in de ring, geef elkaar een kus en respecteer elkaar.
PEACE ....
Ps. het enige voordeel is dat het taalgebruik van C Changes naar mate deze discussie vorderde zeer is verbeterd. Keep up the good work bro

0
geplaatst: 4 augustus 2006, 09:22 uur
C Changes schreef:
(jij zegt eigenlijk dat je japans moet zijn om kung fu te kunnen doen)
(jij zegt eigenlijk dat je japans moet zijn om kung fu te kunnen doen)

0
geplaatst: 4 augustus 2006, 09:46 uur
Sietse schreef:
en C Changes, nogmaals dit is een muzieksite niet een cultuursite. Mocht dit cultuurmeter.nl zijn zou ik je gelijk geven. Maar gelukkig heet het nog steeds MUSICmeter, dus helaas.
en C Changes, nogmaals dit is een muzieksite niet een cultuursite. Mocht dit cultuurmeter.nl zijn zou ik je gelijk geven. Maar gelukkig heet het nog steeds MUSICmeter, dus helaas.
Maar het hypocriete is dat jij hiphop niet beoordeeld op wat je hoort; de muziek zelf. Zodra iets populair is kun je het wel pop noemen, maar dat heeft niks met de stroming te maken. Dan plaats je de muziek niet in een hokje van hoe het klinkt maar wat mensen ervan vinden.
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 16:17 uur
Gyzzz schreef:
Wat ik niet helemaal snap Sietse, is dat jij er een probleem van maakt dat men het op het culturele vlak gooit, om vervolgens zelf een heel verhaal te vertellen over ghetto's en allerlei sociale achtergronden, waardoor je zelf nog het meest bezig bent met het praten over cultuur in plaats van muziek.
Dit ben ik gaan doen om aan te tonen dat spreken van een hiphop cultuur, mijn inziens, in Nederland onzin is.
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 16:36 uur
Revo schreef:

serieus, ontzettend hard LOL...
(precies de verkeerde persoon om dit tegen te zeggen, met name omdat ik zelf dus ook een producer ben, maar dan voor mijzelf en niet voor een ander)
Een producer is in dit geval, de gene die de muziek in elkaar zet. In veel gevallen is dat iemand binnen de groep/act zelf, maar in veel andere gevallen (wat je dus binnen het popmuziek gedeelte van de hiphop heel erg veel ziet (denk bijv. maar aan Dr Dre die dit wel voor andere artiesten hebben gedaan)) zijn het mensen die een nummer in elkaar zetten voor een andere artiest die daarna de vocalen er over heen gooit.
Dit is een fenomeen dat we ook heel erg veel zien binnen popmuziek (denk bijv. Britney Spears of het producers trio Stock, Aitken and Waterman).
Wat de producer doet is het bij elkaar zoeken van geluiden (beats, baslijnen, samples, enz) deze bij elkaar voegen en eventueel nog zelf een synthlijntje of gitaartje erbij of wat dan ook "et voila" daar is je nieuwe track.
De een is daar beter in dan de ander (zelf vind ik het werk van Airborn Audio best ok, met name wat ze vroeger deden bij Anti-pop consortium, maar ook hun nieuwe werk mag er wezen, en ook Dälek vind ik erg vette dingen doen met geluid).
Een producer bij bijv. rock muziek is iemand die in de studio zit tijdens de opnames en fijn tijdens de opnames aan de knopjes zit en uiteindelijk de mastermix maakt van het geheel (als het niet live is opgenomen). Daarnaast geeft hij of zij eventueel tips over hoe de band iets beter kan inspelen.
Een producer die erg gewaardeerd wordt binnen de rock muziek is bijv. Steve Albini, van wie het zeker wel te horen is als hij een productie heeft gedaan van een plaat.
ps. en ja ik weet dat het ooit is begonnen met DJ's die platen mixten, scratchten enz. enz.
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 16:44 uur
Revo schreef:
dus...
misschien ken ik niet zo veel hiphop als jij, maar ik ken genoeg dingen die ik wel leuk vind en dingen die ik niet leuk vind. Verder lees ik ook nog wel eens iets in bladen zoals de gonzo circus. En ook de interviews die daar instaan met hiphop artiesten en dergelijke. Hier heb ik meer informatie uitgehaald dan jij denkt.
Heel veel van dingen die ik heb gezegd zijn dingen die ook voort komen uit monden van bepaalde artiesten in het hiphop genre die ik tof vind. Ik raad aan om eens wat interviews met Dälek, het vroegere Anti-pop consortium, Beans, Airborn Audio en meer van dat soort lui lezen.
Allemaal verwoorden ze hetzelfde...en dat is toch gedeeltelijk (en dan niet het deel over het culturele deel) wat ik hier ook heb gezegd...nl. dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 17:02 uur
Sietse schreef:
Een producer is in dit geval, de gene die de muziek in elkaar zet. In veel gevallen is dat iemand binnen de groep/act zelf, maar in veel andere gevallen (wat je dus binnen het popmuziek gedeelte van de hiphop heel erg veel ziet (denk bijv. maar aan Dr Dre die dit wel voor andere artiesten hebben gedaan)) zijn het mensen die een nummer in elkaar zetten voor een andere artiest die daarna de vocalen er over heen gooit.
Wat heeft dat met commercieel of popmuziek te maken?Een producer is in dit geval, de gene die de muziek in elkaar zet. In veel gevallen is dat iemand binnen de groep/act zelf, maar in veel andere gevallen (wat je dus binnen het popmuziek gedeelte van de hiphop heel erg veel ziet (denk bijv. maar aan Dr Dre die dit wel voor andere artiesten hebben gedaan)) zijn het mensen die een nummer in elkaar zetten voor een andere artiest die daarna de vocalen er over heen gooit.
Dit is een fenomeen dat we ook heel erg veel zien binnen popmuziek (denk bijv. Britney Spears of het producers trio Stock, Aitken and Waterman).
Wat de producer doet is het bij elkaar zoeken van geluiden (beats, baslijnen, samples, enz) deze bij elkaar voegen en eventueel nog zelf een synthlijntje of gitaartje erbij of wat dan ook "et voila" daar is je nieuwe track.
.Dat maakt het nog niet bepaald hetzelfde natuurlijk.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 17:03 uur
Sietse schreef:
nl. dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
Dat zal ook niemand ontkennen denk ik.nl. dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 17:10 uur
Sietse schreef:
nl. dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
Maar dit is iets wat je in elk genre tegenkomt. Die top40 bijvoorbeeld wordt vooral gevormd door r&b, dance, hiphop en rock en elk genre kent een onderdeel dat gericht is op de commercie.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 17:20 uur
Binnen de hiphop heeft een producer dus evrschillende rollen. Je hebt die waarbij een producer vast bij een groep behoort, alsware het iemand die een instrument bespeelde en je hebt de producers die meer vanuit hun stodio werken en al dan niet maatwerk leveren.
Zoals Anti Pop Consortium dus ook wel platen heeft gemaakt zonder vocals. De rol van een producer is dus vaak anders dan bij andere genres.
Jij was diegene die beweerde dat hiphop als basiselement rap bevat, een misvatting.
Btw qoutes van anti-pop consortium enzo best interessant. Zo heel af en toe kan ik ook wel naar Apc luisteren. Maar het lijkt me niet dat die beste mensen beweren dat hiphop een commercieler genre is dan andere (wat jij wel deed). Misschien wel dat er binnen de hiphop een gedeelte een zeer commerciele instelling heeft, sterker dan bij andere genres omdat hiphop nu in de spotlight staat. Dat er veel oppervlakkige rotzooi uitkomt ben ik volkomen met je eens. MAaar
1)Dat betekent dat je dat als representatief kan zien voor het gehele genre
2)betekent niet dat het gene dat niet via die over comemrciele kanalen tot ons komt underground is.
3)betekent niet dat er tegenwoordig niet ook veel kwalitatief goede hiphop uitkomt
4)betekent niet dat hiphopfans per defenitie naar al die oppervlakkige rotzooi luisteren (in tegendeel zelfs)
Tenslotte hiphop is een evoluerend genre, er is binnen Nederland best een hiphopcultuur. Er is immers hiphop van eigen bodem dan is er altijd een cultuur die daar mee samen gaat.
Zoals Anti Pop Consortium dus ook wel platen heeft gemaakt zonder vocals. De rol van een producer is dus vaak anders dan bij andere genres.
Jij was diegene die beweerde dat hiphop als basiselement rap bevat, een misvatting.
Btw qoutes van anti-pop consortium enzo best interessant. Zo heel af en toe kan ik ook wel naar Apc luisteren. Maar het lijkt me niet dat die beste mensen beweren dat hiphop een commercieler genre is dan andere (wat jij wel deed). Misschien wel dat er binnen de hiphop een gedeelte een zeer commerciele instelling heeft, sterker dan bij andere genres omdat hiphop nu in de spotlight staat. Dat er veel oppervlakkige rotzooi uitkomt ben ik volkomen met je eens. MAaar
1)Dat betekent dat je dat als representatief kan zien voor het gehele genre
2)betekent niet dat het gene dat niet via die over comemrciele kanalen tot ons komt underground is.
3)betekent niet dat er tegenwoordig niet ook veel kwalitatief goede hiphop uitkomt
4)betekent niet dat hiphopfans per defenitie naar al die oppervlakkige rotzooi luisteren (in tegendeel zelfs)
Tenslotte hiphop is een evoluerend genre, er is binnen Nederland best een hiphopcultuur. Er is immers hiphop van eigen bodem dan is er altijd een cultuur die daar mee samen gaat.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 18:02 uur
Hip Hop is een ghetto cultuur, Sietse, volgens mij moet je beter je huiswerk doen, no attack.
Hip-Hop is onstaan uit de ideeen van Malcolm X, het was inderdaad een soort protest in de rassenoorlog in amerika. Kool Dj Herc begon en het heette eerst Jam.
Maar nu waar ik het eigenlijk over wil hebben, jij beweert dat Hip Hop nog steeds als protest moet dienen, en dat Hip Hop Populaire muziek is, nu spreek je jezelf een beetje tegen, door te zeggen dat het pop muziek is, en door te zeggen dat het als subcultuur is gelijk aan de ghetto. Hier ben ik blij om, want nu zie je ook dat Hip Hop een cultuur is, en culturen kan iedereen overnemen (iedereen kan moslim worden, Jood, protestant, westers, oosters). In Nederland geven mensen hun eigen draai aan de cultuur, hij zal inderdaad niet gelijk zijn aan de Hip Hop cultuur zoals hij ooit is onstaan. Maar de Onderdelen en de gebruiken blijven bestaan. Alle 9 elementen zijn in Nederland aanwezig. Hip Hop is een cultuur die verder gaat dan alleen Rap. Dat zie zelfs jij nu in, en om te gaan afdwalen naar vroeger heeft geen zin want we zijn nu in 2006 en niet in 1987 waarin rap echt bekend begon te worden.
Conclusie: 1/9 deel van Hip-Hop heeft een commerciele stroming die populair is. Dus ook Rap is geen pop muziek.
Beweer je wel dat Rap popmuziek is, dan berust je je alleen op 50 Cent, Ali B. enzovoort. En nogmaals, fouten kun je pas verbeteren als je ze toegeeft. Van toegeven daalt je imago niet (het begint een strijd om gelijk te worden, en dat wil ik niet, ik wil alleen dat je inziet dat Hip Hop geen pop is en het ook in Nederland kan).
Waarom zouden mensen niet op die manier de wereld kunnen zien. Graffiti kan ook als kunst.
Hip-Hop is onstaan uit de ideeen van Malcolm X, het was inderdaad een soort protest in de rassenoorlog in amerika. Kool Dj Herc begon en het heette eerst Jam.
Maar nu waar ik het eigenlijk over wil hebben, jij beweert dat Hip Hop nog steeds als protest moet dienen, en dat Hip Hop Populaire muziek is, nu spreek je jezelf een beetje tegen, door te zeggen dat het pop muziek is, en door te zeggen dat het als subcultuur is gelijk aan de ghetto. Hier ben ik blij om, want nu zie je ook dat Hip Hop een cultuur is, en culturen kan iedereen overnemen (iedereen kan moslim worden, Jood, protestant, westers, oosters). In Nederland geven mensen hun eigen draai aan de cultuur, hij zal inderdaad niet gelijk zijn aan de Hip Hop cultuur zoals hij ooit is onstaan. Maar de Onderdelen en de gebruiken blijven bestaan. Alle 9 elementen zijn in Nederland aanwezig. Hip Hop is een cultuur die verder gaat dan alleen Rap. Dat zie zelfs jij nu in, en om te gaan afdwalen naar vroeger heeft geen zin want we zijn nu in 2006 en niet in 1987 waarin rap echt bekend begon te worden.
Conclusie: 1/9 deel van Hip-Hop heeft een commerciele stroming die populair is. Dus ook Rap is geen pop muziek.
Beweer je wel dat Rap popmuziek is, dan berust je je alleen op 50 Cent, Ali B. enzovoort. En nogmaals, fouten kun je pas verbeteren als je ze toegeeft. Van toegeven daalt je imago niet (het begint een strijd om gelijk te worden, en dat wil ik niet, ik wil alleen dat je inziet dat Hip Hop geen pop is en het ook in Nederland kan).
Waarom zouden mensen niet op die manier de wereld kunnen zien. Graffiti kan ook als kunst.
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 18:31 uur
Sietse schreef:
dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
dat er gewoon te veel hiphop is, tegenwoordig, die gewoon ronduit oppervlakkig is en puur is gericht op commercie.
Sietse schreef:
Nee, ik heb ook niet beweerd dat alle hiphop daadwerkelijk popmuziek is, ik heb beweerd dat er hiphop is die popmuziek is. Alleen als je hier iets zegt zien mensen het nogal zwart wit.
(quote)
Nee, ik heb ook niet beweerd dat alle hiphop daadwerkelijk popmuziek is, ik heb beweerd dat er hiphop is die popmuziek is. Alleen als je hier iets zegt zien mensen het nogal zwart wit.
Improvision schreef:
1.Concious/Political/Rap & Soul-Jazz Hip-Hop(Mos Def, Talib Kweli, Common Sense, Kanye West)
2.East Coast (Nas, Mobb Deep, Jay-Z, Beanie Sigel)
3.Dirty South (Devin the Dude, UGK, Paul Wall, Juvenile)
West Coast heb ik nog niet zo begrepen.
Ik heb op een site deze onderverdelingen gevonden:
Alternative Rap
Bass Music
Beats/Instrumental Hip-Hop
British Rap
Confrontational
Dirty Rap
Dirty South
East Coast Rap
Foreign Rap
G-Funk
Gangsta Rap
Go-Go
Golden Age
Hardcore Rap
Hyphy
Latin Rap
Old School Rap
Party Rap
Political Rap
Pop-Rap
Soul/Jazz Hip-Hop
Southern Rap
Turntablism
Underground Rap
West Coast Rap
Vraag me niet wat het allemaal is
.
1.Concious/Political/Rap & Soul-Jazz Hip-Hop(Mos Def, Talib Kweli, Common Sense, Kanye West)
2.East Coast (Nas, Mobb Deep, Jay-Z, Beanie Sigel)
3.Dirty South (Devin the Dude, UGK, Paul Wall, Juvenile)
West Coast heb ik nog niet zo begrepen.

Ik heb op een site deze onderverdelingen gevonden:
Alternative Rap
Bass Music
Beats/Instrumental Hip-Hop
British Rap
Confrontational
Dirty Rap
Dirty South
East Coast Rap
Foreign Rap
G-Funk
Gangsta Rap
Go-Go
Golden Age
Hardcore Rap
Hyphy
Latin Rap
Old School Rap
Party Rap
Political Rap
Pop-Rap
Soul/Jazz Hip-Hop
Southern Rap
Turntablism
Underground Rap
West Coast Rap
Vraag me niet wat het allemaal is
.MJ_DA_MAN schreef:
Het hart van rap ligt gewoon in NY, Eastcoast dus. Eastcoast is gewoon met een dikke straatlengte de beste coast en de belangrijkste altijd geweest. Als je ziet welke rappers er allemaal vandaan kwamen kun je me niet ongelijk geven. Driekwart van de legendes en hiphop is er zowat ontstaan.
Het hart van rap ligt gewoon in NY, Eastcoast dus. Eastcoast is gewoon met een dikke straatlengte de beste coast en de belangrijkste altijd geweest. Als je ziet welke rappers er allemaal vandaan kwamen kun je me niet ongelijk geven. Driekwart van de legendes en hiphop is er zowat ontstaan.
Uit een ander topic
, hopelijk begrijp je hiermee dat niet alles commercieel is. En in Nederland heb je voornamelijk rappers met een boodschap (op ali b, lange frans na). Als je zo'n lijst ziet met de wetenschap dat rap 1/9 deel van Hip-Hop is en pop-rap of commerciele rap weer 1/20 deel van rap is dan kun al helemaal niet meer beweren dat Hip Hop Popmuziek is. Over het algemeen zijn er nu zoveel mensen meer mensen die willen rappen, ik ben met je eens dat er veel van die ''Gangstertjes'' tussen zitten, maar rechtvaardigt nog niet wat je zegt. Daarom hebben de meeste hier ook een hekel aan commerciele rap, die ook wel kwaliteit kan hebben (Jay-Z, Eminem). [quote]Sietse schreef:
[quote]
Omdat 50 Cent fake is en voor het geld gaat, wil de echte cultuur zich van hem afscheiden (net als protestanten en katholieken zich van elkaar afscheidden).
0
geplaatst: 4 augustus 2006, 18:49 uur
KRS-One zei:
hiphop met kleine letters is rap als product en disrespectvol tegenover de cultuur.
Hip Hop met 2 hoofdletters is de cultuur, de 9 elementen.
Hiph Hop als bewuste spelling, Concious, net als know uit wordt gesproken als now, dat als je nadenkt je het goed uitspreekt als Hip Hop.
As KRS has even said of himself; "I'd rather have one hundred of the right people buying my albums than one million of the wrong people buying my albums. I'm trying to influence the next generation of leaders with my music". For KRS-ONE Hip Hop is not just Rap music. "Rap is something that is done, while Hip Hop is something that is lived". For KRS-ONE Hip Hop is an empowering lifestyle capable of raising one's self worth, and with his own life he has proved it!
Hier heb ik nog iets om over na te denken, we leven heden ten dagen in een Ego Cultuur. Het gaat om mij mij en nog eens mij in onze maatschappij. Dus daar gaat het ook over in de commerciele rap. Daarom ben ik blij dat mensen als Immortal Technique, KRS-One, Raymzter zich op de een of andere manier in boeiende nummers willen afzonderen van de maatschappij, of in ieder geval bekritiseren. Of de maatschappij verandert, of er komt een nieuwe vorm (zoals bij de Franse Revolutie toen Lodewijk XVI niet wilde veranderen). (off-topic, behalve als je het erover hebt of geld of inhoud hiermee kan vergelijken, de commerciele rap(gaat over geld en kyk mij in veel gevallen) en de niet-commerciele rap(veel onderdelen, gaat om bekritiseren, zeggen wat je vind, het bekijken van de wereld op een bepaalde manier, nieuwe ideeen enzovoort)).
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 22:51 uur
Kos schreef:
(quote)
Wat heeft dat met commercieel of popmuziek te maken?Mijn post was puur een reactie op de volgende post door Misty44.
Kan in elke genre deze discussie opzetten, want overal worden artiesten gevormd door de producers om er zoveel mogelijk geld mee te verdienen, dus niks typisch dit genre, das gewoon bullshit.
Volgende keer misschien gewoon de discussie helemaal volgen of gewoon niet mee bemoeien...dat lijkt me het beste
(quote)
Ja, zowel MF Doom als Britney Spears gebruiken ook een microfoon
.Dat maakt het nog niet bepaald hetzelfde natuurlijk.
Heb ik dat gezegd dan? Ik heb alleen gezegd dat de muziek op de zelfde werkwijze wordt gemaakt.
Das net zoiets als dat Elvis Presely een gitaar speelde, en de gitarist van slayer ook...zelfde instrument, andere uitkomst....
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 22:54 uur
Revo schreef:
Misschien wel dat er binnen de hiphop een gedeelte een zeer commerciele instelling heeft, sterker dan bij andere genres omdat hiphop nu in de spotlight staat.
Misschien wel dat er binnen de hiphop een gedeelte een zeer commerciele instelling heeft, sterker dan bij andere genres omdat hiphop nu in de spotlight staat.
Hierna ben ik gestopt met lezen en wel omdat je precies zegt wat ik ook heb gezegd, alleen dan in andere woorden.
0
Sietse
geplaatst: 4 augustus 2006, 23:00 uur
C Changes schreef:
Omdat 50 Cent fake is en voor het geld gaat, wil de echte cultuur zich van hem afscheiden (net als protestanten en katholieken zich van elkaar afscheidden).

jij hebt wel humor. Dat mag ik wel.
Verder heb ik geen boodschap aan jouw 9 delen, want ik had volgens mij al lang duidelijk gemaakt waarom ik het niet over de cultuur wil hebben, maar alleen over het geluid dat er wordt gemaakt.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 00:07 uur
Sietse schreef:
Volgende keer misschien gewoon de discussie helemaal volgen of gewoon niet mee bemoeien...dat lijkt me het beste
. Ik heb het prima gevolgd en vind het nog steeds bullshit om uitgerekend hip-hop als commercieel genre aan te wijzen.
0
Mojo Pin
geplaatst: 5 augustus 2006, 00:20 uur
Donkere mensen kunnen geen hiphop maken joh, met dat ghettogedoe, luister gewoon naar de Beastie Boys of Extince. Die zijn goed. En ze komen niet eens van de straat, moet je nagaan.
0
Melle K
geplaatst: 5 augustus 2006, 14:45 uur
Jah joh huidskleur heeft zoveel met kwaliteiten te maken, en ga nu maar weer ergens anders grappig doen.
0
Sietse
geplaatst: 5 augustus 2006, 16:41 uur
inderdaad, niet grappig...
het maken van goede muziek heeft niet te maken met etnische afkomst, dus dit is gewoon rond uit gelul. Daarnaast vind ik persoonlijk Extince nog bagger ook.
het maken van goede muziek heeft niet te maken met etnische afkomst, dus dit is gewoon rond uit gelul. Daarnaast vind ik persoonlijk Extince nog bagger ook.
0
Sietse
geplaatst: 5 augustus 2006, 17:02 uur
Kos schreef:
. Ik heb het prima gevolgd en vind het nog steeds bullshit om uitgerekend hip-hop als commercieel genre aan te wijzen.
(quote)
. Ik heb het prima gevolgd en vind het nog steeds bullshit om uitgerekend hip-hop als commercieel genre aan te wijzen.Zal best maar neemt niet weg dat mensen niet reageren op wat daadwerkelijk de boodschap van mijn post was.
Dat wel/niet popmuziek/commercieel gedoe vind ik persoonlijk helemaal niet interessant verder, dat is een kwestie van waar iemand zijn grenzen van definities plaatst en dat kan dus per persoon verschillen (wat hier maar al te duidelijk is gebleken. En voor de duidelijkheid, ik blijf erbij dat hiphop voor mij een popgenre is, het is momenteel nu eenmaal een van de meest populaire genres onder jongeren van dit moment, wat mij toch vrij duidelijk lijkt (en nee, dat betekend niet dat er geen underground kan zijn, want die kan er zeker wel zijn)). Het gaat er uiteindelijk om wat je met de muziek doet.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 17:18 uur
ik blijf erbij dat hiphop voor mij een popgenre is
Rock ook?
* denotes required fields.