menu

Genres / Hip-Hop / Hiphop vs. Andere Genres

zoeken in:
Daily Operator
De enige muziek genres die ook een cultuur zijn in mijn ogen Punk en Hip Hop, ik sluit me aan bij Der Grasshoppert.

Ik heb het oeverloze gequote verwijderd, echt heel hinderlijk bij het lezen van de discussie. Let er AUB op dat je niet steeds het bericht van je bovenganger quote, is namelijk nergens voor nodig en het verkloot de lay-out alleen maar.

Overigens denk ik dat er veel meer genres een subcultuur zijn, maar als je er niet mee in aanraking komt, zul je dat ook niet weten. Bv. metal, techno, electro, reggae, etc. Hip Hop is toch meer iets van middelbare scholieren/jonge studenten, heb ik het idee.

The Opinionated
Grashoppert: zoals jij de boodschap omschreef klonk het alsof RATM inspeelde om gevoelens van rebellie en het 'ik/wij tegen de rest van de wereld'-gevoel dat typerend is voor pubers. Ik sta hoe dan ook niet open voor kritiek die niet constructief is, ongeacht de politieke stroming.

Muziek kan een krachtig middel zijn om mensen te bereiken, maar het biedt geen makkelijke vorm om een maatschappijkritische boodschap duidelijk, genuanceerd en met de nodige argumenten weer te geven. Niet zelden wordt er nonchalant mee omgesprongen. In een tijd waarin iedereen heel geïnformeerd is (zij het oppervlakkig), en in een tijd waarin het makkelijk is om ergens een mening over te vormen (o.a. via internet) is het zeer noodzakelijk om kennis van zaken te hebben en doordacht te werk te gaan. Helaas is het hebben van een mening voor veel mensen belangrijker dan de mening zelf. Daarom - en daarmee kom ik terug op mijn oorspronkelijk punt - is een kritische houding die los staat van de muziek zelf, de artiest, en de hype er rond, enorm belangrijk.

Shelter: ik had gehoopt dat je ook op mijn bericht zou reageren. Jij sprak mij in de eerste plaats aan.

Herman: top dat je de berichten niet hebt verwijderd.

Kritiek op de regering vanwege minderheden is er altijd geweest en zal er altijd zijn. De maatschappijkritische rappers hebben 'geluk gehad' dat hiphop aansloeg en dat ze via dit medium op die manier meer aandacht kregen. Maar om nu te zeggen dat er énkel door hiphop kritiek kon geuit worden, gaat een brug te ver.

En ik denk ook dat elk muziekgenre een product is van zijn tijd en cultuur, of dat nu Punk, Hiphop, Post-Rock of Dubstep is.

Muziek = Cultuur, zoals al eerder gezegd. Ik denk niet dat Hiphop het enige muziekgenre is waar ook nog eens een hele cultuur om de muziek heen zit. Bij reggae zit er toch ook wel een hele cultuur omheen. Van andere genres zou ik het zo niet weten omdat ik daar gewoonweg geen verstand van.

@opinion, sorry ik dachtd at mijn antwoord in het algemeen wel de boel dekte...schijnbaar niet. Wat ik bedoelde met het voorbeeld over verschillende elementen binnen hiphop cultuur was niet te zeggen dat jij dat niet inziet maar als voorbeeld waarin het verschilt met andere stromingen. Ik heb nogmaals ook niet gezegd dat er geen enkel andere stroming is met een subcultuur of maatschappij kritische teksten. Ik zie nu allemaal mensen reageren die alleen maar kijken naar het laatste bericht zonder de rest te lezen (improvision met de statement dat gezegd zou zijn dat alleen hiphop kritiek uit).
Wat ik wel raar vind is dat jij denkt dat mensen het belang overschatten, ik vraag me af of jij alleen bekend bent met de subcultuur door wat je erover leest of dat je daadwerkelijk onderdeel van die cultuur bent. Ik denk namelijk dat jij het belang onderschat.

Het maatschappij kritische nam ik erbij omdat het onderdeel van de cultuur is... die dancing in the club met je bitch teksten worden in mijn ogen te vaak gezien als de vertegenwoordigers van hiphop terwijl dat toch niet de essentie is van de hiphop wereld. Laat ik het zo zeggen in hiphop meot je wel iets te melden hebben over jezelf of anderen of situaties en zo. Overigens volg ik je denkwijze niet helemaal waarom muziek niet makkelijk een maatschappij kritische boodschap kan overbrengen, ik denk juist dat het een ideaal middel is. Kijk naar groepen als Public Enemy, Spearhead, U2, RATM....

Overigens wil ik wel ff melden dat ik niet alleen in de hiphop zat en vanuit die invalshoek andere genres bekijk. Ik heb lange tijd bij punkers gezeten en ook hardrock, vervolgens een tijd lang in de drumm n bass, vrij kort in de house en altijd wel hiphop.
Niet alleen luisteren van muziek maar ook de subcultuur, gewoonweg omdat ik het geweldig interessant vond. Punk heeft inderdaad ook een grote subcultuur, maar ik vond het een beetje teveel het gevoel van "fuck alles en iedereen" zonder kritisch na te denken en te weinig realisme. House heeft naar mijn mening veel minder groot vlak aan subcultuur eveneens hardrock. Nogmaals je hebt het wel maar in mindere mate.

The Opinionated
Shelter:

-Ik reken mezelf niet tot een bepaalde subcultuur. Oftewel: ik houd het bij het beluisteren van de muziek. Maar je hoeft geen nazi te zijn om te weten wat het nazisme inhoudt. Daarbij komt dat ik genoeg in aanraking ben gekomen met mensen die zich wel tot die club rekenen. Ik ben zeker dat ik me daar een heel goed beeld over kan vormen.

-Ik ben er dan ook van overtuigd dat heel wat mensen binnen die subcultuur het belang overschatten. Ze bekijken het als een religie of een fundament waarop onze beschaving is gebouwd. Ze zitten zo in hun eigen wereld, dat ze niet meer objectief kunnen beoordelen. Terwijl de waarheid is dat de meeste mensen niet eens geïnteresseerd zijn in muziek, laat staan hiphop.

-Nu, ik wil er ook niet doen alsof het geen enkele waarde kan hebben. Ik ben ervan overtuigd dat hiphop (net als andere muziekgenres) een bepaalde maatschappelijke tendens en een manier van denken kan versterken. Voorbeeld: het is bijna onmogelijk om racistisch te denken als je graag naar hiphop luistert en je favoriete artiest zwart is. Of zoals Jay-Z in 'What We Talkin' About' rapt: 'A small part of the reason the president is black.'

-Ik zei dat muziek inderdaad een krachtig middel is om mensen te bereiken, maar wanneer je slechts een aantal minuten hebt en gebonden bent aan het muzikale gegeven, wordt het enorm moeilijk om een complexe boodschap ondubbelzinnig en genuanceerd over te brengen.

-Muziek en hiphop hoeft niet altijd diepzinnig te zijn maar ik begrijp dat je moeite hebt met de bestaande clichés. Anderzijds zou ik me er niet al te druk in maken.

Shelter schreef:
Ik zie nu allemaal mensen reageren die alleen maar kijken naar het laatste bericht zonder de rest te lezen (improvision met de statement dat gezegd zou zijn dat alleen hiphop kritiek uit).
Je zegt meermaals dat geen andere stroming problemen zo aankaart als hiphop.

Hiphop is niet ontstaan uit maatschappijkritiek, hiphop is ontstaan door een DJ die experimenteerde met draaitafels. In het begin ging het niet eens om maatschappijkritiek, MC's zijn ontstaan om de menigte aan te zetten tot dansen op de muziek van de DJ. Hiphop is maw ontstaan als feestmuziek. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook maatschappijkritiek werd geuit via dit medium, en dat maatschappijkritische personen via dit medium een groter doelpubliek bereikten. Maar het is dus allemaal wat meer relatief dan jij het voorstelt. En dat is het punt dat ik probeer te maken.

Ik vind het eigenlijk bullshit dat je een politiek correcte boodschap in je nummer heb. Negen van de tien is het te overtrokken. Een nummer over wat er mis gaat kan ik wel appreciëren. Je kan wel je emotie over een aantal zaken geven. Zoals Fuck The Police. Maar dat is dan niet politiek correct. Ik kreeg kots neigingen toen ik al die Obama nummers kreeg te horen. En nee ik heb niks tegen hem.

@improvision; ja niet zo ALS hiphop, niet totaal geen kritiek (dus op een andere manier)
Ook dat zeg ik meerdere malen. Dat is toch niet hetzelfde als de conclusie die jij eruit trekt namelijk "hiphop is het enige genre dat kritiek uit". Dat heb ik echt nergens gezegd en ook meerdere keren gemeld dat ik dat niet bedoelde.

@kill; ik vind het vaak niet overtrokken, het geeft een beeld van emoties weer veelal van mensen die zich in de specifieke situatie bevinden. Ik dnek dat juist zij een beter beeld kunnen scheppen dan mensen die er ver vanaf staan en alleen info via het nieuws krijgen.
Ik zeg niet dat alle nummers die diepgang hebben, maar zeker wel meer dan 9/10 (ook is dat wel afhankelijk in welke hoek je luistert natuurlijk). Overigens heb ik eerlijk gezegd geen enkel Obama nummer gehoord...

ManMonster
Kill_illuminati schreef:
Ik kreeg kots neigingen toen ik al die Obama nummers kreeg te horen. En nee ik heb niks tegen hem.

Heb je dit nummer gehoord en wat vind je ervan?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=LijAxy7N-6g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

"I like to be more optimistic but the world is twisted, a new America, oh shit, I think I missed it"

Gast
geplaatst: vandaag om 13:48 uur

geplaatst: vandaag om 13:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.