Genres / Hip-Hop / Hiphop vs. Andere Genres
zoeken in:
0
raffael77
geplaatst: 10 januari 2007, 08:11 uur
Hip Hop is de enige muziek soot die echt alle genres bij elkaar kunnen voegen zonder dat het slecht klinkt.
Tussen de teksten van hiphop en rock (de echte) zitten overeenkomsten alleen de muziek is anders.
Vaak wordt door rockfanaten gezegd dat hiphop soft klinkt maar je hebt toch ook metal dat is gewoon een vertakking van rock ofterwijl de harde of rauwe genoemd.
Ook in hiphop heb je harcore rap en rustige rap, maar dat wil nog niet zeggen dat het niets is.
Inderdaad is het zo dat vaak hiphoppers weinig weten van rock en andersom maar van hiphop hebben de meeste een verkeerd beeld (Zoals die tjappies op tv) die bakken er niets van.
Lees de eerste zin en ik denk dat de meeste het met mij eens zijn dat zij eigenlijk hiphop de enige is die zich kan mengen met alle muziek soorten.
Tussen de teksten van hiphop en rock (de echte) zitten overeenkomsten alleen de muziek is anders.
Vaak wordt door rockfanaten gezegd dat hiphop soft klinkt maar je hebt toch ook metal dat is gewoon een vertakking van rock ofterwijl de harde of rauwe genoemd.
Ook in hiphop heb je harcore rap en rustige rap, maar dat wil nog niet zeggen dat het niets is.
Inderdaad is het zo dat vaak hiphoppers weinig weten van rock en andersom maar van hiphop hebben de meeste een verkeerd beeld (Zoals die tjappies op tv) die bakken er niets van.
Lees de eerste zin en ik denk dat de meeste het met mij eens zijn dat zij eigenlijk hiphop de enige is die zich kan mengen met alle muziek soorten.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 10:07 uur
Steez schreef:
Het probleem is dat iemand als frankvankesteren (no offence!) niet kan oordelen over hip-hop omdat hij het te globaal kent. Wat jij nu van hip-hop zegt (beperkt, weinig variatie) zo denk ik precies hetzelfde over rock. Ik ken er te weinig van en voor mij klinkt bijna alle rock hetzelfde.
Binnen hip-hop heb je veel stromingen. Sowieso kan de mc met zijn stem een nummer of een line meer nadruk geven en op een bepaalde manier brengen. Zéker als een MC een goede flow heeft kan hij/zij je zo een uur lang meeslepen zonder dat je er erg in hebt. Zoiets kan ik me (door mijn beperkte kennis van het genre) bij rock bijvoorbeeld niet voorstellen.
Denk dat dat de grootste misunderstanding is
Het probleem is dat iemand als frankvankesteren (no offence!) niet kan oordelen over hip-hop omdat hij het te globaal kent. Wat jij nu van hip-hop zegt (beperkt, weinig variatie) zo denk ik precies hetzelfde over rock. Ik ken er te weinig van en voor mij klinkt bijna alle rock hetzelfde.
Binnen hip-hop heb je veel stromingen. Sowieso kan de mc met zijn stem een nummer of een line meer nadruk geven en op een bepaalde manier brengen. Zéker als een MC een goede flow heeft kan hij/zij je zo een uur lang meeslepen zonder dat je er erg in hebt. Zoiets kan ik me (door mijn beperkte kennis van het genre) bij rock bijvoorbeeld niet voorstellen.
Denk dat dat de grootste misunderstanding is
Ok, weer wat bijgeleerd

Het is meer dat ik me het moeilijk kon voorstellen..maar jullie hebben wel een punt ja
en @ Boordappel: die 2 hiphopbands van jou zou ik dan graag eens een keer uitproberen..lijkt me interessant, voor mijn gevoel is alle hiphop die ik door de jaren heen heb geprobeerd namelijk niet zo progressief geweest op de soundeffects na... ik zal eens kijken
0
Dr.Greenthump
geplaatst: 10 januari 2007, 10:58 uur
orbit schreef:
Daar speelt toch je gebrek aan kennis over rockmuziek parten onderhond
Wel eens naar de vele toetsenpartijen en strijkers geluisterd bij bijvoorbeeld Pink Floyd of Godspeed You Black Emporer? Bands die het puur op cello's doen, zoals apocalyptica.. De meesterlijke ambient soundscapes van meneer Eno bij Roxy Music of Bowie? Zo kan ik blijven doorgaan.. Zelfs de The Beatles waren al begonnen met strijkers, Sitars, Fluiten, Indische instrumenten, blazers en gehele orkesten 
Daar speelt toch je gebrek aan kennis over rockmuziek parten onderhond
Wel eens naar de vele toetsenpartijen en strijkers geluisterd bij bijvoorbeeld Pink Floyd of Godspeed You Black Emporer? Bands die het puur op cello's doen, zoals apocalyptica.. De meesterlijke ambient soundscapes van meneer Eno bij Roxy Music of Bowie? Zo kan ik blijven doorgaan.. Zelfs de The Beatles waren al begonnen met strijkers, Sitars, Fluiten, Indische instrumenten, blazers en gehele orkesten 
Tja een beetje een goedkope manier van imponeren door te smijten met wat titels en muziekstijlen. Hip-Hop kent ook een grote diversiteit en is innovatief genoeg om nog interessant te zijn. Hoeveel Jazz en Soul invloeden er eigenlijk niet zijn gebruikt. Daarnaast de Rock-achtige projecten zoals The Roots en The Grey Album, de experimentele platen bij labels als Ninja Tunes en zelfs nu ben ik nog vrij oppervlakkig. Uiteraard is er nog een gehele underground scéne en meer 'vreemde' uitstapjes. Wat te denken dan van de sfeer binnen bepaalde albums de hele sound, concepten, rijmschema's, word play en passie.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 11:47 uur
psychonaatje schreef:
The White Stripes en The Strokes doen ook echt weinig nieuws.
The White Stripes en The Strokes doen ook echt weinig nieuws.
Vrijwel niks nieuws inderdaad (maar daarom niet per se slecht natuurlijk).
Maar dit blijven toch behoorlijk zinloze discussies, veel mensen hebben toch al een soort mening over bepaalde genres die hen al dan niet aanstaan, maar waar over ze in ieder geval 'te weinig weten'. Ik behoor daar zelf ook vast wel toe

0
geplaatst: 10 januari 2007, 11:52 uur
raffael77 schreef:
Hip Hop is de enige muziek soot die echt alle genres bij elkaar kunnen voegen zonder dat het slecht klinkt.
Nog nooit een filmscore geluisterd?

0
geplaatst: 10 januari 2007, 15:48 uur
Dr.Greenthump schreef:
Tja een beetje een goedkope manier van imponeren door te smijten met wat titels en muziekstijlen. Hip-Hop kent ook een grote diversiteit en is innovatief genoeg om nog interessant te zijn. Hoeveel Jazz en Soul invloeden er eigenlijk niet zijn gebruikt. Daarnaast de Rock-achtige projecten zoals The Roots en The Grey Album, de experimentele platen bij labels als Ninja Tunes en zelfs nu ben ik nog vrij oppervlakkig. Uiteraard is er nog een gehele underground scéne en meer 'vreemde' uitstapjes. Wat te denken dan van de sfeer binnen bepaalde albums de hele sound, concepten, rijmschema's, word play en passie.
(quote)
Ehm.. er werd als voorbeeld gesmeten met rock is niet meer dan wat drums en een gitaar. Misschien moet je daar wat tegenover stellen, niet?
En alles wat je nu opsomt is precies hetzelfde als wat ik deed hoor slimmerd
Het probleem is, zoals eerder aangehaald, dat liefhebbers van de beide genres niet genoeg op de hoogte zijn van wat het andere genre allemaal inhoud. Dus je kan nog zo hard blèren over de diversiteit in hiphop, als je de ballen weet van rockmuziek (of hoogstens die paar radiovriendelijke bandjes) kan je volstrekt geen vergelijking trekken tussen beide genres. Ik luisterde vroeger veel naar hiphop, maar weet dat er inmiddels wel van alles is bijgekomen.. toch hield voor mij de verrassing binnen de hiphop wel op na verloop van tijd, maar dat kan ook een smaakkwestie zijn geweest natuurlijk

0
geplaatst: 10 januari 2007, 16:07 uur
frankvankesteren schreef:
Ok, weer wat bijgeleerd

Het is meer dat ik me het moeilijk kon voorstellen..maar jullie hebben wel een punt ja
en @ Boordappel: die 2 hiphopbands van jou zou ik dan graag eens een keer uitproberen..lijkt me interessant, voor mijn gevoel is alle hiphop die ik door de jaren heen heb geprobeerd namelijk niet zo progressief geweest op de soundeffects na... ik zal eens kijken
(quote)
Ok, weer wat bijgeleerd

Mja ik zie dat je 16 bent. Ik kan het je verder niet kwalijk nemen dat je de muziekale achtergrond in de hiphop niet kent. Mag ik vragen wat je bijvoorbeeld van de huidige artiesten kent?
Om maar een voorbeeldje te noemen dit zijn wat crossovertracks.
Run DMC feat Aerosmith – Walk this way
Texas feat. Wu-Tang Clan – I feel the same
Korn feat Nas – Play me
Portishead - Roadtrip
Everlast – what’s like
Bodycount – cop killer
Dhizaan &Kamien – sliding
Lucy Pearl – Don’t mess with my man
Rage against the machine feat Cypress Hill – How I could just kill a man
Lauryn Hill –ex factor
Destiny’s child – no no no (wyclef jean remix)
Het probleem is dat 90% van de rockers alleen de mainstream kent binnen de hiphop en dan kom je al snel terrecht bij artiesten zoals 50 Cent en The Game die zich inderdaad amper vernieuwen. Hiphop is echter zo ontzettend veel meer. Hiphop is vooral een heel tolerante muziekvormen die jazz, rock, techno, dance, triphop, punk kan combineren.
En no offence verder maar je geeft Linkin Park - Meteora een 4. Waar denk je dat Mike Shinoda mee bezig is? Wat denk je dat Linkin Park al doet? Die gebruiken ook synthesisers en scratches.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 16:19 uur
Revo schreef:
Het probleem is dat 90% van de rockers alleen de mainstream kent binnen de hiphop en dan kom je al snel terrecht bij artiesten zoals 50 Cent en The Game die zich inderdaad amper vernieuwen. Hiphop is echter zo ontzettend veel meer. Hiphop is vooral een heel tolerante muziekvormen die jazz, rock, techno, dance, triphop, punk kan combineren.
(quote)
Ik wil ik graag nog Klassieke muziek aan toevoegen
Kijk maar naar Stoupe (producer).
0
geplaatst: 10 januari 2007, 16:48 uur
orbit schreef:
Het probleem is, zoals eerder aangehaald, dat liefhebbers van de beide genres niet genoeg op de hoogte zijn van wat het andere genre allemaal inhoud. Dus je kan nog zo hard blèren over de diversiteit in hiphop, als je de ballen weet van rockmuziek (of hoogstens die paar radiovriendelijke bandjes) kan je volstrekt geen vergelijking trekken tussen beide genres.
Het probleem is, zoals eerder aangehaald, dat liefhebbers van de beide genres niet genoeg op de hoogte zijn van wat het andere genre allemaal inhoud. Dus je kan nog zo hard blèren over de diversiteit in hiphop, als je de ballen weet van rockmuziek (of hoogstens die paar radiovriendelijke bandjes) kan je volstrekt geen vergelijking trekken tussen beide genres.
Ik weet genoeg van rock om te kunnen beweren dat hiphop net zo'n diversiteit kent.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 16:52 uur
Ik heb nu wel niet alles gelezen, maar ik ga mijn mening geven over hiphop als jawel rockliefhebster.
Hiphop is mij eigelijk nog niet zolang geleden begonnen te interesseren als ik jump around van Discobar Galaxie wou downloaden,zag ik toevallig ook de echte versie staan van House of pain. 'k Vond dat wel goed en ben meer liedjes van hen gaan afhalen die me ook bevielen. Zo ben ik dan op wikipedia beland voor informatie over deze groep en ben ik beland bij ander hiphopgroepen zoals wu tang, de la soul,... .
MAAR... sean paul, nerd, snoopdogg, the game kunnen mij nog steeds gestolen worden. Old school hiphop kan ik totaal apprecieren, maar diegene die ze nu op de tv laten horen trekt op de ballen. Niet dat er geen enkel liedje goed is, maar als ik aan die hiphop denk denk ik aan 3 dingen: geld, sex en vrouwen
Hiphop is mij eigelijk nog niet zolang geleden begonnen te interesseren als ik jump around van Discobar Galaxie wou downloaden,zag ik toevallig ook de echte versie staan van House of pain. 'k Vond dat wel goed en ben meer liedjes van hen gaan afhalen die me ook bevielen. Zo ben ik dan op wikipedia beland voor informatie over deze groep en ben ik beland bij ander hiphopgroepen zoals wu tang, de la soul,... .
MAAR... sean paul, nerd, snoopdogg, the game kunnen mij nog steeds gestolen worden. Old school hiphop kan ik totaal apprecieren, maar diegene die ze nu op de tv laten horen trekt op de ballen. Niet dat er geen enkel liedje goed is, maar als ik aan die hiphop denk denk ik aan 3 dingen: geld, sex en vrouwen
0
geplaatst: 10 januari 2007, 16:57 uur
Ik zou, om het eens dichter bij huis te zoeken, eens de albums van Opgezwolle gaan beluisteren. Beatmaker Delic weet zelfs oer-Hollandsche volkzangers en instrumenten als de accordeon een hiphoptintje te geven.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:08 uur
mstb schreef:
Ik heb nu wel niet alles gelezen, maar ik ga mijn mening geven over hiphop als jawel rockliefhebster.
Klopt. En dat is het probleem. Hetgeen je op tv tegenkomst IS alleen Saun Paul, the Game enzo. En die kun je nou niet bepaald een toonbeeld van hip-hop noemen.... Maar je zegt van De La Soul en Wu Tang te houden. Dan zou je ook eens iets van de Jungle Brothers of, the Pharcyde of A Tribe Called Quest kunnen proberen. Zitten een beetje in hetzelfde straatje en klinkt erg lekker. Of lekker oldschool Slick Rick, Public Enemy (mix met Rock!), Big Daddy Kane
0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:25 uur
Revo schreef:
Mja ik zie dat je 16 bent. Ik kan het je verder niet kwalijk nemen dat je de muziekale achtergrond in de hiphop niet kent. Mag ik vragen wat je bijvoorbeeld van de huidige artiesten kent?
Korn feat Nas – Play me
Portishead - Roadtrip
Everlast – what’s like
Bodycount – cop killer
Lauryn Hill –ex factor
En no offence verder maar je geeft Linkin Park - Meteora een 4. Waar denk je dat Mike Shinoda mee bezig is? Wat denk je dat Linkin Park al doet? Die gebruiken ook synthesisers en scratches.
(quote)
Korn feat Nas – Play me
Portishead - Roadtrip
Everlast – what’s like
Bodycount – cop killer
Lauryn Hill –ex factor
Linkin Park is wat mij betreft een vak apart.. ik vind Mike Shinoda niet de beste member van LP maar ik kan vooral het sound dat ze produceren samen met de stem van Chester goed waarderen.. er zitten wel veel hiphop trekjes aan inderdaad.. bevalt me erg goed..
Ik ben echt niet iemand die alleen maar oordeelt op basis van the Game, 50 cent.. ik heb wel eens naar eidn jaren 80 hiphop geluisterd (Beastie Boys bijvoorbeeld) en dat kon me ook gewoon niet pakken.. ik denk dat het gewoon niet iets voor mij is, zoals ik al eerder zei... jammer
Run DMC & Aerosmith - Walk this Way is een heel goed nummer, luister ik nug nog steeds erg graag.. al merk ik dat Run DMC op zichzelf mij niet pakt, en Aerosmith wel.. kennelijk pakken die combinaties mij wel...
0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:28 uur
BoordAppel schreef:
Ik weet genoeg van rock om te kunnen beweren dat hiphop net zo'n diversiteit kent.
(quote)
Op jou had ik al gereageerd met:
orbit schreef:
Vooruit dan, als jij het zegt
(quote)
Vooruit dan, als jij het zegt

0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:31 uur
Steez schreef:
Klopt. En dat is het probleem. Hetgeen je op tv tegenkomst IS alleen Saun Paul, the Game enzo. En die kun je nou niet bepaald een toonbeeld van hip-hop noemen.... Maar je zegt van De La Soul en Wu Tang te houden. Dan zou je ook eens iets van de Jungle Brothers of, the Pharcyde of A Tribe Called Quest kunnen proberen. Zitten een beetje in hetzelfde straatje en klinkt erg lekker. Of lekker oldschool Slick Rick, Public Enemy (mix met Rock!), Big Daddy Kane
(quote)
Slick rick en public enemy hoor ik ook graag, had maar snel de groepen genomen waar ik nog een cd van heb liggen. De andere ken ik niet, maar kan ik zeker eens uitproberen.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:39 uur
Linkin Park is wat mij betreft een vak apart.. ik vind Mike Shinoda niet de beste member van LP maar ik kan vooral het sound dat ze produceren samen met de stem van Chester goed waarderen.. er zitten wel veel hiphop trekjes aan inderdaad.. bevalt me erg goed..
Je zou eens Fort Minor moeten proberen.
Ik ben echt niet iemand die alleen maar oordeelt op basis van the Game, 50 cent.. ik heb wel eens naar eidn jaren 80 hiphop geluisterd (Beastie Boys bijvoorbeeld) en dat kon me ook gewoon niet pakken.. ik denk dat het gewoon niet iets voor mij is, zoals ik al eerder zei... jammer
'wel eens' tja kijk je snapt toch wel dat je nooit de goede dingen tegenkomt als je toevallig wel eens er naar geluisterd hebt. Op deze site vind je genoeg liefhebbers van de jaren '80 hiphop maar dat zijn niet bepaald Beastie Boys fans. Sterker nog Beastie Boys fans zijn hier eerder zeldzaam. Als je over evoluties in hiphop wil spreken zul je allereerst het genre moeten diepgaand moeten kennen.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:44 uur
Revo schreef:
'wel eens' tja kijk je snapt toch wel dat je nooit de goede dingen tegenkomt als je toevallig wel eens er naar geluisterd hebt. Op deze site vind je genoeg liefhebbers van de jaren '80 hiphop maar dat zijn niet bepaald Beastie Boys fans. Sterker nog Beastie Boys fans zijn hier eerder zeldzaam. Als je over evoluties in hiphop wil spreken zul je allereerst het genre moeten diepgaand moeten kennen.
(quote)
(quote)
ehm.. die Beastie Boys zijn me aangeraden door iemand die verschrikkelijk veelv erstand van geode muziek heeft, en vooral veel verstand van hiphop, en dat wel eens dat had ik misschien beter niet kunnen zeggen feit is wel: alles wat ik tegen aan hiphop vind ik hoogstens 'ok'.
En Fort Minor heb ik ook geluisterd en dat vind ik waardeloos. Dat iemand als Mike Shinoda zo diep kan zinken

0
geplaatst: 10 januari 2007, 17:57 uur
En Fort Minor heb ik ook geluisterd en dat vind ik waardeloos. Dat iemand als Mike Shinoda zo diep kan zinken

Begon die niet aan de grond? (Linkin Park)
0
geplaatst: 10 januari 2007, 18:09 uur
ehm.. die Beastie Boys zijn me aangeraden door iemand die verschrikkelijk veelv erstand van geode muziek heeft, en vooral veel verstand van hiphop, en dat wel eens dat had ik misschien beter niet kunnen zeggen feit is wel: alles wat ik tegen aan hiphop vind ik hoogstens 'ok'.
Tja ik kan hier weinig mee. Ik weet persoonlijk ook veel van hiphop heb zo'n 1000 albums maar ik kan je vertellen dat ik slechts een album van ze in mijn collectie heb.
Misschien is hiphop niet je ding al weet ik eigenlijk wel zeker dat je je er niet echt in verdiept hebt. Maar kom nou niet met meningen over hoe de hiphopscene zich ontwikkelt terwijl namen als Dalek nieuw voor je zijn.
Het hoge cijfer van Pete Rock komt o.a. doordat het destijds ook een heel baanbrekend album wasdie linea recta stond van de Gansterrap die toen erg mainstream was.

Ach kom op, zo heel anders zijn bv. de beats van Linkin Park ivt Fort Minor ook niet.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 18:31 uur
mstb schreef:
maar als ik aan die hiphop denk denk ik aan 3 dingen: geld, sex en vrouwen
maar als ik aan die hiphop denk denk ik aan 3 dingen: geld, sex en vrouwen
Raar dat je dan N.E.R.D. noemt. Dat heeft hier vrij weinig mee te maken.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 18:36 uur
Revo schreef:
Op deze site vind je genoeg liefhebbers van de jaren '80 hiphop maar dat zijn niet bepaald Beastie Boys fans. Sterker nog Beastie Boys fans zijn hier eerder zeldzaam.
Op deze site vind je genoeg liefhebbers van de jaren '80 hiphop maar dat zijn niet bepaald Beastie Boys fans. Sterker nog Beastie Boys fans zijn hier eerder zeldzaam.
Wat ik raar vind, want als er nou één hiphop act zwaar bezig is geweest het genre te verbreden..

0
Improvision
geplaatst: 10 januari 2007, 19:55 uur
Volgens mij is het ook een kwestie van prioriteiten wanneer je beslist welke muzieksoort het best bij je past. Waarmee ik dus de aantrekkingskracht van de essenties van een genre bedoel.
Of je hebt jezelf al te hard verdiept in een genre en kunt je niet aanpassen aan andere muziekstijlen en "begrijpt" ze niet. Of je weet niet wat de bedoeling is van de artiest en wat ze je proberen duidelijk te maken.
Dat is vaak ook het probleem bij mij. Als ik bijvoorbeeld naar een groep als the Killers of Muse luister, weet ik niet wat ik ervan moet denken of wat ze nu proberen te doen. Voor mij is het allebei hetzelfde, beiden zijn het groepen die alternatieve rock brengen met te luide gitaren en een zanger met een ijle stem. Terwijl andere mensen wél onderscheid kunnen maken omdat ze weten hoe de groep klinkt en wat men ervan kan verwachten en omdat ze waarschijnlijk al vele groepen in het genre kennen en daarom al "geoefend" zijn.
Of je hebt jezelf al te hard verdiept in een genre en kunt je niet aanpassen aan andere muziekstijlen en "begrijpt" ze niet. Of je weet niet wat de bedoeling is van de artiest en wat ze je proberen duidelijk te maken.
Dat is vaak ook het probleem bij mij. Als ik bijvoorbeeld naar een groep als the Killers of Muse luister, weet ik niet wat ik ervan moet denken of wat ze nu proberen te doen. Voor mij is het allebei hetzelfde, beiden zijn het groepen die alternatieve rock brengen met te luide gitaren en een zanger met een ijle stem. Terwijl andere mensen wél onderscheid kunnen maken omdat ze weten hoe de groep klinkt en wat men ervan kan verwachten en omdat ze waarschijnlijk al vele groepen in het genre kennen en daarom al "geoefend" zijn.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 20:20 uur
Dit wilde ik gister al posten.
De variatie binnen hip-hop is veel groter dan dat mensen denken. Iets als cLOUDDEAD is ook hip-hop, dat klinkt niet bepaald als 50 Cent (de stereotype hip-hop van dit moment). Hetzelfde geldt voor The Roots (een band? ja, een band, een band die wel eens wil afgeven op commerciele hip-hop en duidelijk een eigen pad kiest, over afgeven op hip-hop gesproken: Common, die ook nadrukkelijk zijn eigen pad kiest). De La Soul deed toch wat anders dan de mannen van Public Enemy deed, wat weer anders is dan de Beastie Boys, N.W.A., en Ultramagnetic MC's deden, ondanks dat het allemaal (min of meer) generatiegenoten waren. Bij de Ultramagnetic MC's zat ene Kool Keith, ook wel bekend als Dr. Octagon (hoezo vaag?), waarbij hij samenwerkte met Dan the Automator, de man die later achter Deltron 3030 zat en ook (mede)geluidsbepalend was voor de eerste Gorillaz. En we hebben ook - om variatie binnen een artiest weer te geven - OutKast, OutKast, OutKast (is het hip-hop?) en OutKast.
The Notorious B.I.G, Biggie voor vrienden, waaronder alle hip-hop fans, deed wat anders dan Madlib nu doet. Zei ik Madlib? Ja, Madlib. Ook wel bekend als (onder andere) Quasimoto en DJ Rels. Samen met MF Doom is hij Madvillain, samen met wijlen J Dilla (ook wel Jay Dee) was hij Jaylib.Nogal een veelzijdig mannetje, die Madlib. Dan noem ik nog even snel bij wijze van voorbeeld Sage Francis en (van het in mijn ogen te pretentieuze Anticon-label) Themselves en Odd Nosdam (die zit bij het al genoemde cLOUDDEAD).
Dan zij er ook nog (verdere) randverschijnselen als Buck 65 (country hip-hop?), So Solid Crew, de eerder genoemde Gorillaz, Dizzee Rascal (ook dit is Dizze Rascal) en The Streets, die hier, hier en hier toch anders klinkt. Je kan mij niet wijsmaken dat je niet kan horen dat hip-hop zich allerlei richtingen op heeft ontwikkeld als je dan luistert naar old-school klassiekers van bijvoorbeeld Grandmaster Flash & The Furious Five, Kurits Blow en Sugarhill Gang. Hoewel je over die laatste van mening kan verschillen als je luistert naar Missy Elliot (even iets meer dan een minuut naar voren spoelen)
(of heet dit 'je eigen ruiten ingooien').
Overigens: je hoeft niet alles mooi te vinden (zelfs helemaal niets), maar er is wel degelijk ontzettend veel variatie mogelijk binnen het genre. Bedenk daarbij dat ik bepaald geen hip-hopexpert ben, daarvoor heb ik hier anderen op de site (
) en dat ik redelijk volkomen willekeurig (op basis van: wat kwam in me op), wat dingen heb opgenoemd.
Waar ik me overigens altijd over heb verbaast is dat dingen als The Avalanches en The Go! Team nooit onder 'hip-hop' worden verstaan. Als Grandmaster Flash (of Steinski & Double Dee) had(den) uitgebracht wat de Avalanches hebben gemaakt, dan had het wel hip-hop geheten. Dat geldt ook voor wat de broertjes Dewaele doen als 2 Many DJ's (The Fucking/Flying Dewaele Brothers). Volgens mij hebben die ook in een interview met de OOR gezegd dat wat zij doen eigenlijk hip-hop is, maar het wordt echt nooit zo gezien.
De variatie binnen hip-hop is veel groter dan dat mensen denken. Iets als cLOUDDEAD is ook hip-hop, dat klinkt niet bepaald als 50 Cent (de stereotype hip-hop van dit moment). Hetzelfde geldt voor The Roots (een band? ja, een band, een band die wel eens wil afgeven op commerciele hip-hop en duidelijk een eigen pad kiest, over afgeven op hip-hop gesproken: Common, die ook nadrukkelijk zijn eigen pad kiest). De La Soul deed toch wat anders dan de mannen van Public Enemy deed, wat weer anders is dan de Beastie Boys, N.W.A., en Ultramagnetic MC's deden, ondanks dat het allemaal (min of meer) generatiegenoten waren. Bij de Ultramagnetic MC's zat ene Kool Keith, ook wel bekend als Dr. Octagon (hoezo vaag?), waarbij hij samenwerkte met Dan the Automator, de man die later achter Deltron 3030 zat en ook (mede)geluidsbepalend was voor de eerste Gorillaz. En we hebben ook - om variatie binnen een artiest weer te geven - OutKast, OutKast, OutKast (is het hip-hop?) en OutKast.
The Notorious B.I.G, Biggie voor vrienden, waaronder alle hip-hop fans, deed wat anders dan Madlib nu doet. Zei ik Madlib? Ja, Madlib. Ook wel bekend als (onder andere) Quasimoto en DJ Rels. Samen met MF Doom is hij Madvillain, samen met wijlen J Dilla (ook wel Jay Dee) was hij Jaylib.Nogal een veelzijdig mannetje, die Madlib. Dan noem ik nog even snel bij wijze van voorbeeld Sage Francis en (van het in mijn ogen te pretentieuze Anticon-label) Themselves en Odd Nosdam (die zit bij het al genoemde cLOUDDEAD).
Dan zij er ook nog (verdere) randverschijnselen als Buck 65 (country hip-hop?), So Solid Crew, de eerder genoemde Gorillaz, Dizzee Rascal (ook dit is Dizze Rascal) en The Streets, die hier, hier en hier toch anders klinkt. Je kan mij niet wijsmaken dat je niet kan horen dat hip-hop zich allerlei richtingen op heeft ontwikkeld als je dan luistert naar old-school klassiekers van bijvoorbeeld Grandmaster Flash & The Furious Five, Kurits Blow en Sugarhill Gang. Hoewel je over die laatste van mening kan verschillen als je luistert naar Missy Elliot (even iets meer dan een minuut naar voren spoelen)
(of heet dit 'je eigen ruiten ingooien').Overigens: je hoeft niet alles mooi te vinden (zelfs helemaal niets), maar er is wel degelijk ontzettend veel variatie mogelijk binnen het genre. Bedenk daarbij dat ik bepaald geen hip-hopexpert ben, daarvoor heb ik hier anderen op de site (
) en dat ik redelijk volkomen willekeurig (op basis van: wat kwam in me op), wat dingen heb opgenoemd.Waar ik me overigens altijd over heb verbaast is dat dingen als The Avalanches en The Go! Team nooit onder 'hip-hop' worden verstaan. Als Grandmaster Flash (of Steinski & Double Dee) had(den) uitgebracht wat de Avalanches hebben gemaakt, dan had het wel hip-hop geheten. Dat geldt ook voor wat de broertjes Dewaele doen als 2 Many DJ's (The Fucking/Flying Dewaele Brothers). Volgens mij hebben die ook in een interview met de OOR gezegd dat wat zij doen eigenlijk hip-hop is, maar het wordt echt nooit zo gezien.
0
Dr.Greenthump
geplaatst: 10 januari 2007, 20:51 uur
Ehm.. er werd als voorbeeld gesmeten met rock is niet meer dan wat drums en een gitaar. Misschien moet je daar wat tegenover stellen, niet?
Ik zou niet weten waarom .. ? We zitten toch niet voor niets op sites als deze. We weten immers dat de wereld van muziek niet alleen bestaat uit The Rolling Stones en Michael Jackson (om maar even iets te noemen). Neen ik ben niet zo naïf om te denken dat rock alleen bestaat uit een drumstel, gitaar en zanger, hoewel dat over het algemeen de basis is.
En alles wat je nu opsomt is precies hetzelfde als wat ik deed hoor slimmerd 

Dat is mijn punt dan ook! Wat jij zegt over jou muzikale voorkeur kan ik net zo goed vertellen over de mijne en zo kunnen we misschien nog uren proberen elkaar te overtuigen, maar dat werkt niet uiteraard. Daarnaast vertelde ik dat, omdat ik het gevoel heb dat je de essentie van Hip-Hop niet begrijpt. Correct me if i'm wrong ...
Het probleem is, zoals eerder aangehaald, dat liefhebbers van de beide genres niet genoeg op de hoogte zijn van wat het andere genre allemaal inhoud. Dus je kan nog zo hard blèren over de diversiteit in hiphop, als je de ballen weet van rockmuziek (of hoogstens die paar radiovriendelijke bandjes) kan je volstrekt geen vergelijking trekken tussen beide genres. Ik luisterde vroeger veel naar hiphop, maar weet dat er inmiddels wel van alles is bijgekomen.. toch hield voor mij de verrassing binnen de hiphop wel op na verloop van tijd, maar dat kan ook een smaakkwestie zijn geweest natuurlijk 

Het komt dus weer neer op de 'hokjescultuur' die hier heerst. De titel van dit topic zorgt er al voor dat Hip-Hop in een 'bepaald' daglicht wordt gesteld en dat is wat ik prober te vermijden. Misschien moesten we eens een soort uitwisselings project doen. Elkaar nummers laten horen van andere genres die zowel kwalitatief goed zijn als toegankelijk. Hip-Hop zie ik op de eerste plaats als mijn drijfveer en op de tweede plaats als entertainment. Mijn passie, mijn liefde ... Iets wat wellicht ook bij jou het geval zal zijn, maar dan voor een ander genre.
Jammer dat Hip-Hop deze dagen je niet meer zo trekt, maar je moet je uiteraard goed voelen in je genre anders heeft het (vaak) geen zin. Toch is het niet verkeerd om jezelf een beetje te ontplooien en jezelf (meer) verdiepen in andere genres.
Uiteindelijk gaat het erom dat een album als die van CL Smooth met 500 stemmen nooit zo'n hoog gemiddelde kan krijgen als dat van Pink Floyd. Dan noem ik natuurlijk niet zo maar de eerste beste groep, maar goed. Jij weet zelf ook wel dat dit in de praktijk heel moeijlijk zal zijn. *Hip-Hop staat nu eenmaal in de schaduw bij een genre als Rock en er zijn er gewoon veel minder liefhebbers van op de site. Overigens is Hip-Hop innovatief genoeg en zal Rock ook nog lang niet uitgebloeid zijn ...
edit: * Dat komt misschien doordat anno 2007 er heel makkelijk kritiek te geven valt op Hip-Hop. Misschien kwam het wel op de juiste plaats op het juiste moment. De maatschappij en voornamelijk de mentaliteit was immers aan het veranderen. Hip-Hop doet het nu gewoon heel goed in de mainstream en artiesten zien dit als een mooie gelegenheid om geld te verdienen. Zoals ik al eerder op de site aangaf is Hip-Hop ook positief gegroeid. Wat veelal innovatief en orgineel was in de tijd van de jaren '90 was mainstream, maar nu zijn gelijksoort artiesten (bijna) alleen nog maar te vinden op de achtergrond. Gevolg is dat Hip-Hop uitgebloeid lijkt te zijn.
0
geplaatst: 10 januari 2007, 21:09 uur
Revo schreef:
Tja ik kan hier weinig mee. Ik weet persoonlijk ook veel van hiphop heb zo'n 1000 albums maar ik kan je vertellen dat ik slechts een album van ze in mijn collectie heb.
Misschien is hiphop niet je ding al weet ik eigenlijk wel zeker dat je je er niet echt in verdiept hebt. Maar kom nou niet met meningen over hoe de hiphopscene zich ontwikkelt terwijl namen als Dalek nieuw voor je zijn.
Het hoge cijfer van Pete Rock komt o.a. doordat het destijds ook een heel baanbrekend album wasdie linea recta stond van de Gansterrap die toen erg mainstream was.
Ach kom op, zo heel anders zijn bv. de beats van Linkin Park ivt Fort Minor ook niet.
(quote)
(quote)
Ik geloof niet dat ik ooit een mening heb gegeven(op Fort Minor na dan, en die is wel degelijk heeeel anders dan Linkin Park, ook al zijn de beats misschien nog wel het meest vergelijkbare ja..) over hiphop zonder dat ik erbij gezegd heb dat ik er eigenlijk weinig verstand van heb, eigenlijk is het dus alleen een verslag van hoe ik het tot nu toe zie...
En om nog maar eens aangegeven, ik heb me niet heel erg in hiphop verdiept, in vergelijking tot jullie, en daaromz al ik ook nooit een hiphopalbum een 0,5 geven.. alleen voor wat ik ken: het raakt me gewoon niet, en ik heb echt ngo wel genoeg hiphop geluisterd om dat te kunnen beoordelen....
Misschien liggen sommigen me dan nog wel, die mixes tussen rock en rap gaan me vaak wel goed af, alleen Fort Minor niet, want daarvan heb ik ook wel meer geluisterd dan Where'd You Go(wat overigens wel het slechtste nummer van hen is).. Linkin Park trekt gewoon veel meer omdat daar de variatie veel groter is, en dan bedoel ik niet tussen de nummers maar in de nummers, en omdat er toch meer rock inzit en ik een echte fan van Chester ben..is dat toch beter...
Hiphop: ik denk gewono dat het nooit awt zal worden voor mij, dat is het enige wat ik tot nu toe heb proberen duidelijk te maken..
0
geplaatst: 10 januari 2007, 21:15 uur
Dr.Greenthump schreef:
Wat veelal innovatief en orgineel was in de tijd van de jaren '90 was mainstream, maar nu zijn gelijksoort artiesten (bijna) alleen nog maar te vinden op de achtergrond. Gevolg is dat Hip-Hop uitgebloeid lijkt te zijn.
Wat veelal innovatief en orgineel was in de tijd van de jaren '90 was mainstream, maar nu zijn gelijksoort artiesten (bijna) alleen nog maar te vinden op de achtergrond. Gevolg is dat Hip-Hop uitgebloeid lijkt te zijn.
In dat laatste kan ik me wel vinden.. ik denk dat dat inderdaad het neveneffect is geweest van de popularisering van hiphop en dat daardoor veel mensen een negatieve indruk van het genre hebben. Op tmf of mtv is inderdaad verdomd weinig verheffends te zien op dat gebied, en lijkt het een strijd te worden tussen diegenen die het langst in de bak hebben gezeten of de meeste schotwonden in hun lijf hebben gehad
De muziek is allang niet boeiend meer en naar de achtergrond gedrongen..Ik heb het nu te druk met andere muzieksoorten, zoals electronisch en rockvarianten, om me weer op hiphop te gaan richten.. maar als ik iets interessants ontdek zal ik het zeker melden

0
geplaatst: 10 januari 2007, 21:16 uur
Respect voor Psycho.. Nice vids, ik had er een boel nog niet gezien:) (en whoo die 'warning live' van biggie:D Meesterlijk!)
Back to the topic..
Back to the topic..
0
geplaatst: 10 januari 2007, 21:29 uur
Soms vraag ik me trouwens af of Bob Dylan niet stiekem de eerste rapper was. 

0
Dr.Greenthump
geplaatst: 10 januari 2007, 21:37 uur
The first ever rap song in my opinion. Compare the way he rhymes and how his words just flow to today's underground hip hop artists.
Zit wel wat in ja en een leuk nummer trouwens. Grappig ik lees net een boek over de beste man
Zit wel wat in ja en een leuk nummer trouwens. Grappig ik lees net een boek over de beste man

* denotes required fields.