MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop vs. Andere Genres

zoeken in:
Dr.Greenthump schreef:
The first ever rap song in my opinion. Compare the way he rhymes and how his words just flow to today's underground hip hop artists.

Had ik niet eens gelezen.

Relax
psychonaatje schreef:
Soms vraag ik me trouwens af of Bob Dylan niet stiekem de eerste rapper was.

Nou, sinds wanneer rappen rappers zingend country dan ?

Relax schreef:
(quote)

Deze misschien?

Relax

Dat is gewoon een ongelovelijk vaag nummer.
Maar hij is dan de enige die zo mislukt nummer kan maken.
En het klinkt trouwens niet eens zo country.. alleen een gitaartje en mislukt gezing maakt het geen country.

Dr.Greenthump
Pff ... waarom quoten als het bericht pal erboven staat !

Relax schreef:

Pfoe, jij bent echt een van de vermoeiendste mensen die hier rondhangen. Laat ik er desalniettemin eens serieus op ingaan. 1. Dit is - als je het als rappen ziet - een verbinding tussen rock en rap: Bob Dylan een icoon van de rock, die hier een soort van rapt (of in ieder geval monotoom zingt). 2. Het was ook een beetje een geintje. Er staat niet voor niets een -smiley achter. 3. En om antwoord te geven op je vraag: Buck 65 (stond ook al bij mijn eerdere voorbeelden van het genre).

Maar goed, dit lijkt me geen discussie.

Relax
psychonaatje schreef:
(quote)

Pfoe, jij bent echt een van de vermoeiendste mensen die hier rondhangen. Laat ik er desalniettemin eens serieus op ingaan. 1. Dit is - als je het als rappen ziet - een verbinding tussen rock en rap: Bob Dylan een icoon van de rock, die hier een soort van rapt (of in ieder geval monotoom zingt). 2. Het was ook een beetje een geintje. Er staat niet voor niets een -smiley achter. 3. En om antwoord te geven op je vraag: Buck 65 (stond ook al bij mijn eerdere voorbeelden van het genre).

Maar goed, dit lijkt me geen discussie.

Ok, ik ben vermoeiend, dat wist ik niet, bedankt voor die compliment.
Tja dus rap noem jij monotoon zingen, tja.
Buck 65... tja, zijn teksten zijn wel triest inderdaad.
Maar oke.

Kos
psychonaatje schreef:
Dit wilde ik gister al posten.

-edit-

.

psychonaatje schreef:

Heel veel

Nice .

Waar ik me overigens altijd over heb verbaast is dat dingen als The Avalanches en The Go! Team nooit onder 'hip-hop' worden verstaan.

Opmerkelijk inderdaad, want dat is gewoon hiphop.

Bij de weg: ook hiphop?

Harco
Ik dacht altijd dat The Go! Team heel anders was... van die standaard indie-rotzooi.

BoordAppel schreef:
(quote)

Bij de weg: ook hiphop?

Ja, nu je het zegt. Die oude Beastie Boys nummers en Walk This Way klinken wel een beetje als dat nummer ja.

Het is moeilijk te beschrijven. Het gevoel wat je krijgt bij bepaalde hiphoptracks, laten we zeggen The World Is Yours van Nas. Voor anderen klinkt het misschien eentonig, maar juist zon rustige beat met een tekst die je gewoon raakt. Niet perse raakt van dat je er emotioneel van wordt, maar gewoon ik beleef echt plezier aan het luisteren, wordt er vrolijk van en wil het niet meer uitzetten. Dit gebeurt niet op elk tijdstip van de dag, maar daar is de variatie in hiphop goed. Dan ga ik even los op een clubnummer of zit mee te zingen met een lekker commercieel nummer. Dan heb je nog de rauwe hiphop, van bijvoorbeeld wu-tang clan waar je ook helemaal in kan zitten.

Ik denk dat er een bepaald gevoel is bij hiphop tracks die echt hiphopliefhebbers ongemerkt delen. Het is niet te beschrijven en dat wordt het ook nooit, maar het is er wel. Misschien dat andere mensen dit niet zo 'intens' voelen, en het daarom gewoon niet zo speciaal vinden. Dit ligt aan smaak, maar vaak merk ik ook dat bepaalde tracks in de loop van de tijd gewoon steeds beter worden.. als je in het begin denkt van dit is niks en het dan weglegd is het zonde. Het kan natuurlijk ook zijn dat het je gewoon totaal niet ligt, en daarvoor zijn er ook zo veel verschillende muzieksoorten, voor alle verschillende mensen.

Ik dacht ik leg het even uit van my point of view in de hoop dat mensen nu meer begrijpen hoe ik hiphop beleef.

(en ik heb geen 1 keer Biggie genoemd!! )

The World is Yours!

eazyfan
Geweldig bericht , ik hou vooral van hiphop omdat er zoveel tekst in zit. De beats zijn mooi en tesamen met een goede flow is voor mij de ultieme combo, zoals iemand al eerder zei kan je hiphop mixen met gelijk wel andere muzieksoort en het blijft goed klinkend. Ik hou ook vooral van tracks met inhoud: Dear Mama , Juicy , etc.... . Door zo'n tracks ben ik vooral van hiphop beginnen houden. Ik zeg niet dat andere genre's dit niet hebben ofzo alleen is er bij hiphop meer tekst en daarvoor bevalt het mij meer.

Het waarderen van hip-hop heeft denk ik onwijs veel met flow te maken. Niet iedereen pikt het eruit, maar bij hip-hop kunnen MC's zo lekker over een beat heen rappen dat je niet eens doorhebt dat een nummer (bij wijze van spreken) een half uur duurt, het neemt je dan gewoon mee. De beat en de tekst klinken echt als 1 geheel. El Da Sensei - Speakin (Direct mp3 download) of Mos Def ft. Pharoahe Monch & Nate Dogg - Oh No (en dan vooral verse van Pharoahe, start op 1:42) illustreren wat mij betreft het neusje van de zalm wat betreft hun flow (Zijn natuurlijk véél meer voorbeelden, maar van deze kon ik zo snel wat materiaal vinden).

Cath schreef:

Ik denk dat er een bepaald gevoel is bij hiphop tracks die echt hiphopliefhebbers ongemerkt delen. Het is niet te beschrijven en dat wordt het ook nooit, maar het is er wel. Misschien dat andere mensen dit niet zo 'intens' voelen, en het daarom gewoon niet zo speciaal vinden. Dit ligt aan smaak, maar vaak merk ik ook dat bepaalde tracks in de loop van de tijd gewoon steeds beter worden.. als je in het begin denkt van dit is niks en het dan weglegd is het zonde. Het kan natuurlijk ook zijn dat het je gewoon totaal niet ligt, en daarvoor zijn er ook zo veel verschillende muzieksoorten, voor alle verschillende mensen.

Mooi.. dit beantwoord toch wel eenpaar vragen, ik heb namelijk gewoon nooit gehad dat een hiphopnummer me echt raakte, behalve dan hoogstens Changes van Tupac of I'll be Missing You van P. Diddy... mooi dat dat er in ieder geval is en dat hiphop toch ook zoiets meebrengt

Kos
frankvankesteren schreef:

ik heb namelijk gewoon nooit gehad dat een hiphopnummer me echt raakte, behalve dan hoogstens Changes van Tupac of I'll be Missing You van P. Diddy...
.

Wel erg spijtige voorbeelden inderdaad.

ach je kan het spijtig noemen.. misschien heeft het met smaak te maken whatever... je snapt in ieder geval dat dat voor mij nog de enige hiphopnummers zijn die een beetje inhoud hebben die me ook kan weten te pakken...

maar goed, hiphop en ik zullen wel nooit vrienden worden

Ik vind Moby ook wel vaak hiphop. Dat gebruikt van samples, live-gescratch en dan die hypnotiserende beats....

Kos
Ik vind Moby bepaald geen hiphop, snap echt niet hoe je daar bij komt.

luc011190 schreef:
Ik vind Moby ook wel vaak hiphop. Dat gebruikt van samples, live-gescratch en dan die hypnotiserende beats....

Ja, en ik vind eigenlijk Coldplay ook wel erg hiphop-achtig, die beats, die raps weetje..

Relax
(quote)

Ja, en ik vind eigenlijk Coldplay ook wel erg hiphop-achtig, die beats, die raps weetje..

Hij heeft het toch over "Dat gebruikt van samples, live-gescratch en dan die hypnotiserende beats...." dat is ontwikkeld bij Hip Hop en Moby gebruikt het ook..

Raekwon the chef
(quote)

en dan vergeten we nog Marco Borsato joh

wat is er dan mis met die twee nummers? misschien wel heel bekend, maar toch kan ik de kwaliteit niet ontzeggen

daarnaast vind ik nummers die echt wat met mij doen de volgende:

Nas - Dance
Nas - One Mic
2Pac - So Many Tears
Raekwon - Heaven & Hell
Jay-Z - Meet The Parents
2Pac - I Aint Mad At Cha
Thug Life - Bury Me A G
Eminem - Rock Bottom

misschien dat je je hier ook wat in kunt vinden

Dat Kos zo reageert àla, maar voor frankvankesteren is er weinig reden voor om met een bijdehante 'coldplayopmerking' te komen.

Ik wil het best uitleggen. Ik zat een cd van RJD2 te luisteren en daarna een live-set van Moby en toen dacht ik, nou Moby heeft ook best wel wat hiphopelementen. Het is meer triphop natuurlijk.
Verder bedoel ik natuurlijk ook niet dansvloerklappers als Go en Feeling so Real. Maar nummers als Honey, Porcelain en Flower doen met af en toe best denken aan artiesten als Jay Dee, Blockhead, DJ Shadow, RJD2 en C-Mon en Kypski.

De beats van moby zijn inderdaad behoorlijk gestoeld in het hiphop domein ja.. en die soulsamples ook trouwens. Geen gekke associatie dus in deze.

Relax schreef:
(quote)

Hij heeft het toch over "Dat gebruikt van samples, live-gescratch en dan die hypnotiserende beats...." dat is ontwikkeld bij Hip Hop en Moby gebruikt het ook..

t was maar een grapje

(quote)

t was maar een grapje

Oké, geen punt verder
Ik wilde alleen even uitleggen dat mijn post niet enkel belachelijk was.

raffael77
Trip Hop en Lounge bestaan niet, het zijn vertakkingen van hiphop maar ze geven het hier in nederland een naam triphop of lounge.

raffael77
Ik las net iets over moby en wat gezegd wordt klopt.
Hij heeft er hiphop vleugen in zitten.
Hij heeft een nr. uitgebracht een paar jaar geleden wat een regel rechte cover is van Kankick een hiphop producer van stones throw label helaas weet ik de naam niet meer staat ergens op een mixtape van DJ babu

Ik erger me vaak aan generaliserende opmerking over hiphop of de hiphopsectie op deze site.

Maar eigenlijk snap ik de opmerkingen vaak ook wel. Ik denk dat er in de hiphopsectie het meest nutteloze users zijn. Vaak zijn de hiphopalbums toch de albums die ik het meest check (in de Updates), maar vaak lees ik dan enkel oeverloze discussies met één irritante user als middelpunt. Dit mogen een aantal users zich best wel aantrekken en ik wou toch toegeven dat ik snap waar af en toe de aversie tegen hiphop vandaan komt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:54 uur

geplaatst: vandaag om 21:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.