Genres / Hip-Hop / Hiphop vs. Andere Genres
zoeken in:
0
Raekwon the chef
geplaatst: 15 januari 2007, 22:05 uur
luc011190 schreef:
Ik erger me vaak aan generaliserende opmerking over hiphop of de hiphopsectie op deze site.
Maar eigenlijk snap ik de opmerkingen vaak ook wel. Ik denk dat er in de hiphopsectie het meest nutteloze users zijn. Vaak zijn de hiphopalbums toch de albums die ik het meest check (in de Updates), maar vaak lees ik dan enkel oeverloze discussies met één irritante user als middelpunt. Dit mogen een aantal users zich best wel aantrekken en ik wou toch toegeven dat ik snap waar af en toe de aversie tegen hiphop vandaan komt.
Ik erger me vaak aan generaliserende opmerking over hiphop of de hiphopsectie op deze site.
Maar eigenlijk snap ik de opmerkingen vaak ook wel. Ik denk dat er in de hiphopsectie het meest nutteloze users zijn. Vaak zijn de hiphopalbums toch de albums die ik het meest check (in de Updates), maar vaak lees ik dan enkel oeverloze discussies met één irritante user als middelpunt. Dit mogen een aantal users zich best wel aantrekken en ik wou toch toegeven dat ik snap waar af en toe de aversie tegen hiphop vandaan komt.
Noem dan eens een voorbeeld van zo'n discussie met 1 persoon die centraal staat?
0
geplaatst: 15 januari 2007, 22:08 uur
raffael77 schreef:
Trip Hop en Lounge bestaan niet, het zijn vertakkingen van hiphop maar ze geven het hier in nederland een naam triphop of lounge.
Trip Hop en Lounge bestaan niet, het zijn vertakkingen van hiphop maar ze geven het hier in nederland een naam triphop of lounge.
Dus bestaat het wel ...
0
geplaatst: 16 januari 2007, 08:28 uur
Raekwon the chef schreef:
Noem dan eens een voorbeeld van zo'n discussie met 1 persoon die centraal staat?
(quote)
Bijna bij alle hiphopklassiekers rond bv. PoisonPen, Mokavelli of rafael77
0
geplaatst: 16 januari 2007, 18:16 uur
Dit vind ik nou echt belachelijk he. Mensen die er niks vanaf weten die erover gaan praten ja sorry hoor. Damn. Gaat tie in een reactie nog zeggen:
''De boodschap van mening gangsta rapper is heel anders dan die van peace & free love…
Als je dat niet ziet ben je wel een enorme cultuur relativist!''
Pfff dan ben ik een bosmongool.
''De boodschap van mening gangsta rapper is heel anders dan die van peace & free love…
Als je dat niet ziet ben je wel een enorme cultuur relativist!''
Pfff dan ben ik een bosmongool.
0
geplaatst: 16 januari 2007, 19:11 uur
Mensen die 'zij verdiend niet mijn voorkeur' schrijven neem ik sowieso al niet serieus (buiten dat het leefbaar rotterdam is).
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 16 januari 2007, 19:18 uur
Inderdaad een beetje een triest berichtje. Dit krijg je dus als politici hun mening gaan vormen over een onderwerp waar ze vrij weinig van af weten. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik meer drugs ben gaan dealen door het luisteren naar Hip-Hop. Ook kijk ik er niet minachtend door naar vrouwen en ik heb zeker ook niet de neiging om crimineel gedrag te gaan vertonen. Deze man weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Misschien is het een idee om de oorzaak voor deze maatschappelijke problemen ergens anders te gaan zoeken (videospelletjes, televisie oid?)
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 16 januari 2007, 19:19 uur
Onderhond schreef:
Dus bestaat het wel ...
(quote)
Dus bestaat het wel ...
Natuurlijk bestaan ze, wat een onzin zeg

0
geplaatst: 16 januari 2007, 20:43 uur
Maartenn schreef:
Inderdaad een beetje een triest berichtje. Dit krijg je dus als politici hun mening gaan vormen over een onderwerp waar ze vrij weinig van af weten. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik meer drugs ben gaan dealen door het luisteren naar Hip-Hop. Ook kijk ik er niet minachtend door naar vrouwen en ik heb zeker ook niet de neiging om crimineel gedrag te gaan vertonen. Deze man weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Misschien is het een idee om de oorzaak voor deze maatschappelijke problemen ergens anders te gaan zoeken (videospelletjes, televisie oid?)
ach, hij zal ook jou zeker niet als doelgroep hebben.. ik weet niet of het is, en onderzoek zal dat inderdaad moeten uitblijken, maar misschien zijn er echt mensen die er door beinvloed worden al is het maar in bepaalde mate.
Daarmee niks over hiphop hoor, het is ook neit helemaal handig van deze beste man want dit soort reacties zijn voorspelbaar als je met zo'n uit de lucht gegrepen mening komt..
Subsidieren van muziek is trouwens ook belachelijk, muziek moet je nooit forceren, hoogstens een steuntje in de rug geven, maar dat doe je niet door er geld in te pompen
0
Harco
geplaatst: 16 januari 2007, 20:51 uur
Maartenn schreef:
Misschien is het een idee om de oorzaak voor deze maatschappelijke problemen ergens anders te gaan zoeken (videospelletjes, televisie oid?)
Misschien is het een idee om de oorzaak voor deze maatschappelijke problemen ergens anders te gaan zoeken (videospelletjes, televisie oid?)
Ook niet.
0
geplaatst: 17 januari 2007, 10:48 uur
Kos schreef:
Mensen die 'zij verdiend niet mijn voorkeur' schrijven neem ik sowieso al niet serieus (buiten dat het leefbaar rotterdam is).
Het is inderdaad een bijzonder slecht geschreven stuk.
frankvankesteren schreef:
Subsidieren van muziek is trouwens ook belachelijk, muziek moet je nooit forceren, hoogstens een steuntje in de rug geven, maar dat doe je niet door er geld in te pompen
Natuurlijk wel. Muziek is cultuur en daar mag best wat geld naartoe gaan.
Maartenn schreef:
He bah. Ik ben er niet agressiever op geworden sinds ik op 10 jarige leeftijd spelletjes als Wolfenstein en Mortal Kombat speelde.
Met elke nieuwe jongerencultuur komen er weer mensen die beweren dat het verderfelijk is en tot de ondergang van de maatschappij zal leiden. Niet serieus te nemen.
0
geplaatst: 17 januari 2007, 11:30 uur
Raekwon the chef schreef:
wat is er dan mis met die twee nummers? misschien wel heel bekend, maar toch kan ik de kwaliteit niet ontzeggen
wat is er dan mis met die twee nummers? misschien wel heel bekend, maar toch kan ik de kwaliteit niet ontzeggen
Om als voorbeeld van hiphop die "je wel wat doet" twee nummers te noemen die nota bene Bruce Hornsby en The Police samplen en daarbovenop gigantisch zeikerige refreintjes plaatsen...nee sorry dat kan echt niet

Trouwens, dat die kerel van Leefbaar Rotterdam daar in de Gemeenteraad zit zeg....mag eerst wel eens leren schrijven.
0
raffael77
geplaatst: 20 januari 2007, 03:17 uur
Ze noemen mij af en toe een zeur hier maa wat ik niet snap is dat ze denken dat triphop en lounge bestaat.
Het bestaat hier wel ja, maar 15 jaar geleden niet das wel toevallig. Toen zijn ze ineens dj shadow of krush lounge gaan noemen terwijl het hiphop dj's waren die mooie relaxte hiphop breaks maakten.
Het bestaat hier wel ja, maar 15 jaar geleden niet das wel toevallig. Toen zijn ze ineens dj shadow of krush lounge gaan noemen terwijl het hiphop dj's waren die mooie relaxte hiphop breaks maakten.
0
Improvision
geplaatst: 20 januari 2007, 09:18 uur
raffael77 schreef:
Ze noemen mij af en toe een zeur hier maa wat ik niet snap is dat ze denken dat triphop en lounge bestaat.
Vele onderverdelingen van muziekstijlen zijn begonnen met een paar groepen.
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 18:16 uur
BoordAppel schreef:
MusicMeter is nu eenmaal een rock georiënteerde site. Een hiphop album zal hier nooit 500 stemmen halen en boven een 4 uitkomen.
(quote)
MusicMeter is nu eenmaal een rock georiënteerde site. Een hiphop album zal hier nooit 500 stemmen halen en boven een 4 uitkomen.
Wu-Tang Clan Enter the Wu-Tang
573 stemmen, 4,10 gemiddeld;)
Nas Illmatic
533 stemmen, 4,20 gemiddeld:)
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 18:27 uur
Bob Dylan is niet country, ooit nummer Blind Willie McTell van hem gehoord? Prachtig nummer trouwens.
0
gipspoot
geplaatst: 2 september 2008, 22:23 uur
raffael77 schreef:
Met DJ Krush en DJ Shadow noem je nou niet bepaald artiesten die het triphop/lounge genre het best definiëren. Massive Attack, Tricky, Air, Kid Loco zou ik betere voorbeelden vinden. En tuurlijk bestaat het genre wel. Bovendien komt het niet alleen uit hiphop voort ook soul en electronica
0
geplaatst: 3 september 2008, 23:58 uur
Hm... eerst wordt dit topic na bijna anderhalf jaar weer leven ingeblazen, en vervolgens wordt er op een gebande user gereageerd 

0
Raekwon the chef
geplaatst: 4 september 2008, 01:37 uur
Maartenn schreef:
Jij misschien niet, maar ik zie anders genoeg kinderen hier in de omgeving die zich duidelijk erg hebben laten beinvloeden door diverse rappers.
0
geplaatst: 4 september 2008, 15:02 uur
Woon je ook in zo'n k* buurt..? Gekkigheid hoor. Maar ik ben het helemaal met je eens. De door de voormalige thebox uitgezonden videoclips hebben wel degelijk een negatief effect op de "jeugd van tegenwoordig" mannetje praten raar, doen raar en kleden zich raar. Toch denk ik niet dat het bepalend is, jongens uit een buurt waar criminaliteit heerst, hebben een grotere kans daarmee in aanraking te komen. En die luisteren ook naar hiphop, maar ik denk dat je niet crimineel wordt van hiphop, maar dat probleem-/criminele jongeren zich aangetrokken voelen door hiphop vanwege de herkenbaarheid van wat er gezegd wordt. Ik spreek uit ervaring sssst.
0
Improvision
geplaatst: 4 september 2008, 15:14 uur
soundpacca schreef:
Woon je ook in zo'n k* buurt..? Gekkigheid hoor. Maar ik ben het helemaal met je eens. De door de voormalige thebox uitgezonden videoclips hebben wel degelijk een negatief effect op de "jeugd van tegenwoordig" mannetje praten raar, doen raar en kleden zich raar. Toch denk ik niet dat het bepalend is, jongens uit een buurt waar criminaliteit heerst, hebben een grotere kans daarmee in aanraking te komen. En die luisteren ook naar hiphop, maar ik denk dat je niet crimineel wordt van hiphop, maar dat probleem-/criminele jongeren zich aangetrokken voelen door hiphop vanwege de herkenbaarheid van wat er gezegd wordt. Ik spreek uit ervaring sssst.
Jup, als je het moeilijker hebt, ben je vatbaarder en meer beïnvloedbaar door impulsen van buitenaf, niet andersom.Woon je ook in zo'n k* buurt..? Gekkigheid hoor. Maar ik ben het helemaal met je eens. De door de voormalige thebox uitgezonden videoclips hebben wel degelijk een negatief effect op de "jeugd van tegenwoordig" mannetje praten raar, doen raar en kleden zich raar. Toch denk ik niet dat het bepalend is, jongens uit een buurt waar criminaliteit heerst, hebben een grotere kans daarmee in aanraking te komen. En die luisteren ook naar hiphop, maar ik denk dat je niet crimineel wordt van hiphop, maar dat probleem-/criminele jongeren zich aangetrokken voelen door hiphop vanwege de herkenbaarheid van wat er gezegd wordt. Ik spreek uit ervaring sssst.
0
geplaatst: 4 september 2008, 15:32 uur
Maar weer ontopic. Dwz waar het ooit over begon, dat met die punten. Dat is toch heel logisch. Rock en rock georienteeerde muziek is toch veel groter als hiphop. Hiphop is gewoon een soort underground en de muziek die je op tmf ziet beschouw ik, en met mij vele anderen, niet eens als hiphop maar meer als top40 muziek in zn algemeen. Eerder werd al gezegd dat rock al 50 jaar bestaat
(psychonaatje onwijze complimenten voorje mooie rake tekst inclusief links!!) ook daardoor zijn er veel meer rock-mensen. Hiphop kan veel beter (niet qua muziek) vergeleken worden met jazz. Het is verweven met vele muzieksoorten, het is verwerkt in vele muziek soorten, het is nooit helemaal mainstream geworden en de fans zijn meestal ook meteen diehard fans.
Rockmuziek is bijna evident aan het woord popmuziek en is zo groot en breed dat je het nooit kan vergelijken met hiphop. Daarom zijn de 21 stemmen voor pete-rock in verhouding met de 500 stemmen voor pink floyd (oud en bekend en ook erg goed) en kan er dus wel degelijk een waarde oordeel aan de stemmen gegeven worden!
(psychonaatje onwijze complimenten voorje mooie rake tekst inclusief links!!) ook daardoor zijn er veel meer rock-mensen. Hiphop kan veel beter (niet qua muziek) vergeleken worden met jazz. Het is verweven met vele muzieksoorten, het is verwerkt in vele muziek soorten, het is nooit helemaal mainstream geworden en de fans zijn meestal ook meteen diehard fans.
Rockmuziek is bijna evident aan het woord popmuziek en is zo groot en breed dat je het nooit kan vergelijken met hiphop. Daarom zijn de 21 stemmen voor pete-rock in verhouding met de 500 stemmen voor pink floyd (oud en bekend en ook erg goed) en kan er dus wel degelijk een waarde oordeel aan de stemmen gegeven worden!
0
geplaatst: 10 januari 2010, 04:32 uur
Bij Nas - Illmatic (1994):
@the opinionated;
het verschil met hiphop is natuurlijk wel dat het wel een hele cultuur met zich meebrengt, iets wat house etc niet heeft. Dat jij alleen geinteresseerd bent in het luistergedeelte neemt niet weg, dat hiphop echt een cultuur heeft waarin veel te ontdekken is.
Ook als je kijkt hoe hiphop ontstaan is en wat de functie veelal is (maatschappij kritisch/zeer persoonlijke teksten en vroeger een manier om verhalen naar buiten te krijgen die de journalistiek niet interessant vond), vind ik hiphop als genre veel interessanter dan andere muziek. Persoonlijk ben ik een groot hiphop fan, maar ik luister graag naar veel andere stijlen. In het algemeen ben ik een echte music addict, maar hiphop is voor mij speciaal door de hele cultuur eromheen. Ik ga niet zeggen dat je moet gaan stellen dat hiphop DE muzieksoort is, maar om het af te doen als sommigen nemen het te serieus zal ik zeggen ga je er eerst in verdiepen en daarna conclusies trekken.
@the opinionated;
het verschil met hiphop is natuurlijk wel dat het wel een hele cultuur met zich meebrengt, iets wat house etc niet heeft. Dat jij alleen geinteresseerd bent in het luistergedeelte neemt niet weg, dat hiphop echt een cultuur heeft waarin veel te ontdekken is.
Ook als je kijkt hoe hiphop ontstaan is en wat de functie veelal is (maatschappij kritisch/zeer persoonlijke teksten en vroeger een manier om verhalen naar buiten te krijgen die de journalistiek niet interessant vond), vind ik hiphop als genre veel interessanter dan andere muziek. Persoonlijk ben ik een groot hiphop fan, maar ik luister graag naar veel andere stijlen. In het algemeen ben ik een echte music addict, maar hiphop is voor mij speciaal door de hele cultuur eromheen. Ik ga niet zeggen dat je moet gaan stellen dat hiphop DE muzieksoort is, maar om het af te doen als sommigen nemen het te serieus zal ik zeggen ga je er eerst in verdiepen en daarna conclusies trekken.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 08:42 uur
Mjah...lang niet alle hip hop is maatschappij-kritisch trouwens, ik neem aan dat je dat weet. Bovendien is hip hop natuurlijk niet de enige muzieksoort met een maatschappij kritische oorsprong en aard...Gothic heeft dat op zijn manier ook, rock is daar zelfs in geworteld, al speelt daar ook de generatiekloof ook een structurele rol in. Luister maar naar de teksten van Bruce Springsteen, Radiohead etc En je hebt vast weleens van Bob Dylan gehoord
Ook folk heeft altijd zo'n element gehad, zeker de protestsongs.
Hardrock/metal heeft ook zo'n achtergrond en een duidelijk onderscheiden subcultuur. Ga maar eens met je hip hop tenue naar een Metallica concert
Elke muzieksoort is ingebed in een bepaalde maatschappelijke context, denk aan waar blues en jazz een reactie op waren... Dus de suggestie dat house enkel muziek is, terwijl hip hop ook nog een bepaalde culturele laag heeft...is niet waar. Dat is slechts hoe jij dat waarneemt. House/dance heeft ook een bepaalde scene. Misschien niet zo opzichtig... En voor welke muzieksoort geldt dat nu eigenlijk niet...Muziek is cultuur.
Ook folk heeft altijd zo'n element gehad, zeker de protestsongs. Hardrock/metal heeft ook zo'n achtergrond en een duidelijk onderscheiden subcultuur. Ga maar eens met je hip hop tenue naar een Metallica concert
Elke muzieksoort is ingebed in een bepaalde maatschappelijke context, denk aan waar blues en jazz een reactie op waren... Dus de suggestie dat house enkel muziek is, terwijl hip hop ook nog een bepaalde culturele laag heeft...is niet waar. Dat is slechts hoe jij dat waarneemt. House/dance heeft ook een bepaalde scene. Misschien niet zo opzichtig... En voor welke muzieksoort geldt dat nu eigenlijk niet...Muziek is cultuur.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 10:43 uur
Ik zeg toch ook niet alle hiphop... maar de oorsprong was zo bedoeld en als je de maatschappij kritische hiphop er bij pakt is er geen stroming die zo direct de issues aankaart als hiphop.
Fuck the president zal je niet snel in de jazz horen (een voorbeeld om aan te geven van de directheid en gerichtheid, de uitroep an sich is natuurlijk niet erg onderlegd). En nog eens ik zeg ook het is niet DE cultuur binnen muziek. Ik geef ook aan dat andere muzieksoorten wel grondslag hebben maar zoals in hiphop waar je echt onderdelen hebt die direct met elkaar in verband staan en op de betere feesten ook aanwezig zijn...dat zie ik niet in de gothic/house enz. Ondanks dat ze wel natuurlijk bepaalde herkenbare elementen hebben. Je uitspraak dat ik een suggestie maak dat house enkel muziek is en hiphop een cultuur heeft is naar mijn mening niet gegrond als je leest wat ik post. Zie vooral laatste zinnen.
Fuck the president zal je niet snel in de jazz horen (een voorbeeld om aan te geven van de directheid en gerichtheid, de uitroep an sich is natuurlijk niet erg onderlegd). En nog eens ik zeg ook het is niet DE cultuur binnen muziek. Ik geef ook aan dat andere muzieksoorten wel grondslag hebben maar zoals in hiphop waar je echt onderdelen hebt die direct met elkaar in verband staan en op de betere feesten ook aanwezig zijn...dat zie ik niet in de gothic/house enz. Ondanks dat ze wel natuurlijk bepaalde herkenbare elementen hebben. Je uitspraak dat ik een suggestie maak dat house enkel muziek is en hiphop een cultuur heeft is naar mijn mening niet gegrond als je leest wat ik post. Zie vooral laatste zinnen.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 13:06 uur
Ehm...ok, dan lees ik je verkeerd...Maar iets 'direct aankaarten' staat voor jou gelijk aan schuttingtaal? Jazz heb ik overigens gebruikt om aan te geven dat er een gehele culturele context achter schuil gaat, niet vanwege een maatschappij-kritische inhoud. Die heeft het nl niet in mijn ogen. Jazz is puur escapisme, en misschien wel a-politiek. Misschien heeft het overwegend instrumentele karakter daar wel mee te maken...Je hebt geen teksten waar je een boodschap in kunt verwerken.
Maar Dylan en weet ik hoeveel andere rockbands (Springsteen bijv.) hebben net zo expliciet sociale misstanden aan de kaak gesteld als zeg een Eminem (prima muziek trouwens, zeker zijn eerdere cd's). Sterker nog, ik ken maar weinig rappers, maar ik ben ook geen hard core fanaat, die verder kijken dan hun eigen getto omstandigheden (Public Enemy en KRS dan nog) en een heel lied wijden aan een bokser, die naar het schijnt om rascistische motieven is vervolgd en op gebrekkig bewijs is veroordeeld. Dat is beschuldiging met een diepere impact dan 'fuck the government'...Rage against the machine's bekendste album draaide trouwens om een diepgeworteld wantrouwen tegen de overheid, of het systeem in de maatschappij gevormd door elites. Niet voor niets zit er een nummer van hun in the Matrix. En lees de teksten van de gemiddelde jaren 80 punkband maar. Die komen voort uit de anarchistische subcultuur.
Misschien zit het voornaamste verschil tussen hip hop en hosue nog wel in het tekstuele aspect. Als tekst geen rol speelt, dan verdwijnt de ruimte voor kritiek...
Zo, dat was de langste off topic reactie die ik hopelijk ooit ga schrijven
Nu een bakkie.
Maar Dylan en weet ik hoeveel andere rockbands (Springsteen bijv.) hebben net zo expliciet sociale misstanden aan de kaak gesteld als zeg een Eminem (prima muziek trouwens, zeker zijn eerdere cd's). Sterker nog, ik ken maar weinig rappers, maar ik ben ook geen hard core fanaat, die verder kijken dan hun eigen getto omstandigheden (Public Enemy en KRS dan nog) en een heel lied wijden aan een bokser, die naar het schijnt om rascistische motieven is vervolgd en op gebrekkig bewijs is veroordeeld. Dat is beschuldiging met een diepere impact dan 'fuck the government'...Rage against the machine's bekendste album draaide trouwens om een diepgeworteld wantrouwen tegen de overheid, of het systeem in de maatschappij gevormd door elites. Niet voor niets zit er een nummer van hun in the Matrix. En lees de teksten van de gemiddelde jaren 80 punkband maar. Die komen voort uit de anarchistische subcultuur.
Misschien zit het voornaamste verschil tussen hip hop en hosue nog wel in het tekstuele aspect. Als tekst geen rol speelt, dan verdwijnt de ruimte voor kritiek...
Zo, dat was de langste off topic reactie die ik hopelijk ooit ga schrijven
Nu een bakkie.
0
The Opinionated
geplaatst: 10 januari 2010, 14:55 uur
Shelter:
Ik neem aan je bericht niet voor mij bedoelt was.
Nergens ontken ik het bestaan van dergelijke subcultuur, wel integendeel: ik onderbouwde het in een voorgaand bericht. Nergens geef ik aan enkel interesse te hebben voor het "luistergedeelte". Ik ben er wel van overtuigd dat heel wat mensen binnen die subcultuur het belang ervan overschatten. Ik beschouw mezelf trouwens als een hiphop-liefhebber, maar dat maakt me niet minder kritisch.
De overige berichten over het maatschappijkritische aspect in muziek en de maatschappelijke impact ervan gaan nergens over. Interessant onderwerp, though.
Edit:

In de meeste gevallen zouden muzikanten zich beter bezighouden met het maken van muziek. Anderzijds werkt dat soort simplisme wel bij een publiek dat bestaat uit pubers en naïevelingen.
Ik neem aan je bericht niet voor mij bedoelt was.
Nergens ontken ik het bestaan van dergelijke subcultuur, wel integendeel: ik onderbouwde het in een voorgaand bericht. Nergens geef ik aan enkel interesse te hebben voor het "luistergedeelte". Ik ben er wel van overtuigd dat heel wat mensen binnen die subcultuur het belang ervan overschatten. Ik beschouw mezelf trouwens als een hiphop-liefhebber, maar dat maakt me niet minder kritisch.
De overige berichten over het maatschappijkritische aspect in muziek en de maatschappelijke impact ervan gaan nergens over. Interessant onderwerp, though.
Edit:
.Rage against the machine's bekendste album draaide trouwens om een diepgeworteld wantrouwen tegen de overheid, of het systeem in de maatschappij gevormd door elites.

In de meeste gevallen zouden muzikanten zich beter bezighouden met het maken van muziek. Anderzijds werkt dat soort simplisme wel bij een publiek dat bestaat uit pubers en naïevelingen.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 15:05 uur
The Opinionated schreef:
Shelter:
Shelter:
Jawel hoor. Namelijk dat hip hop(fans) geen unieke claim kunnen leggen op zoiets.
Ik zie trouwens aan je laatste opmerking dat ik het maar moet laten bij deze posts....Discussieren heeft geen zin zo en het zou sowieso OT zijn.
0
The Opinionated
geplaatst: 10 januari 2010, 15:25 uur
Je opmerking was correct maar irrelevant, want niemand beweerde dat enkel hiphop maatschappijkritisch is/kan zijn.
Het was niet mijn bedoeling om je te beledigen met mijn laatste opmerking. Ik wilde duidelijk maken dat rebellie tegen de overheid en tegen "het systeem" iets heel anders is dan maatschappijkritiek.
Ik zou het jammer vinden moest die off-topic regels ons van interessante discussies weerhouden.
Het was niet mijn bedoeling om je te beledigen met mijn laatste opmerking. Ik wilde duidelijk maken dat rebellie tegen de overheid en tegen "het systeem" iets heel anders is dan maatschappijkritiek.
Ik zou het jammer vinden moest die off-topic regels ons van interessante discussies weerhouden.
0
geplaatst: 10 januari 2010, 15:30 uur
Nee dat bedoel ik nou juist niet, ik geef alleen een voorbeeld van dat hiphop een directere benadering heeft...ik zeg het ook meteen er achter aan niet zo zeer het fuck dit of dat gedeelte is essentieel maar het was gewoon als voorbeeld van directheid. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een nummer als Bring em back home kent van Blue Scholars....daar komt geen fuck in voor (om een voorbeeld te noemen van maatschappij kritisch zonder schuttingtaal).
Zo zijn er nog tig groepen die actuele situaties aankaarten, want over het algemeen is dat wel waar hiphop voor staat. En dat kan je toch niet zeggen van house bijvoorbeeld.
Ik heb ook niet gezegd dat andere genres niet maatschappij kritisch zijn, bruce springsteen - the river is een voorbeeld, tracy chapman -fast car...enz enz.
Dat je maar weinig rappers kent die verder kijken dan hun ghetto omstandigheden geeft voor mij wel een beetje aan in welke hoek je dan zit met hiphop luisteren en veel mensen denken bij hiphop alleen maar aan de gangsta rap of de shitgroepjes uit Nederland..zoals Kempi en THC en zo. Er is zoveel meer, deze groepen zijn echt geen meerderheid binnen de hiphop. Het is zonde om heel hiphop op die groepen te pinnen.
Wat ik bedoel met een bredere cultuur is dat hiphop neit alleen bestaat uit muziek elementen maar bijvoorbeeld ook graffiti en breakdance. Dat hebben andere muziekstromingen niet.
Mods; ja ik ga offtopic maar zou niet weten waar ik anders moet reageren.
Zo zijn er nog tig groepen die actuele situaties aankaarten, want over het algemeen is dat wel waar hiphop voor staat. En dat kan je toch niet zeggen van house bijvoorbeeld.
Ik heb ook niet gezegd dat andere genres niet maatschappij kritisch zijn, bruce springsteen - the river is een voorbeeld, tracy chapman -fast car...enz enz.
Dat je maar weinig rappers kent die verder kijken dan hun ghetto omstandigheden geeft voor mij wel een beetje aan in welke hoek je dan zit met hiphop luisteren en veel mensen denken bij hiphop alleen maar aan de gangsta rap of de shitgroepjes uit Nederland..zoals Kempi en THC en zo. Er is zoveel meer, deze groepen zijn echt geen meerderheid binnen de hiphop. Het is zonde om heel hiphop op die groepen te pinnen.
Wat ik bedoel met een bredere cultuur is dat hiphop neit alleen bestaat uit muziek elementen maar bijvoorbeeld ook graffiti en breakdance. Dat hebben andere muziekstromingen niet.
Mods; ja ik ga offtopic maar zou niet weten waar ik anders moet reageren.

0
geplaatst: 10 januari 2010, 16:37 uur
Ok, helder. Overigens denk ik niet dat de politieke boodschap van RATM simplistisch is. Het is gewoon een legitieme politieke stroming. Een beetje de hoek van het marxisme. Hoeft niet je ding te zijn, maar het is zeker niet puberaal. Ik zou nog graag ingaan op subculturen zoals Punk, die ook bepaalde kledij, politieke overtuiging en graffiti kenden, maar dat heeft werkelijk geen jota meer te maken met Nas 

* denotes required fields.