MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De betekenis van Hip Hop

zoeken in:
Wat is jullie persoonlijke betekenis van Hip Hop?
Hou je van lekker relaxen, of ga je juist voor de diepzinnige teksten die je aan het denken zetten. Luister je het om even lekker te headbangen of om je gevoel ergens in kwijt te kunnen? Meerdere dingen kunnen natuurlijk ook .

Persoonlijk hou ik er wel van om me even helemaal te laten gaan op de flow van de rapper of de beat, ook hou ik van goede teksten. Gevoel hou ik alleen van op sommige momenten en dan ook vooral wanneer het op mezelf van toepassing is.

Harco
Combinatie van flow + stem + beat.

flow, stem, lyrics (!!!), beat....

Beat komt bij mij normaal op de eerste plaats. Als de tekst van dat nummer dan gemiddeld (of hoger) is, noem ik het al een goed nummer. Maar wanneer beats echt verkracht worden (ik neem Fat Joe's nieuwe album), speelt dat natuurlijk wel mee. Eerlijk gezegd luister ik bijna nooit echt bijzonder goed naar een tekst, dat ga ik pas doen als ik het echt bijzonder vind klinken. Maar meestal herken ik een goede tekst wél, alhoewel het niet mijn sterkste punt is in de hiphop. Flow telt daarom ook wel. Een rapper kan wel degelijk een nummer beter maken. Neem Biggie bijv., het beste voorbeeld. Ook Busta kan nummers wel wat speciaals geven, net als Gift Of Gab, Eminem, Tonedeff, Pun en natuurlijk: Canibus. Artiesten als 50 Cent (zo'n beetje heel G-Unit), Kokane ( ), B-Real ( ), KRS-One (op zijn 2e plaat), Jay-Z (niet alles van hem natuurlijk), Aesop Rock (op een aantal nummers, maar die heeft dan zijn lyrics mee) kunnen een nummer naar mijn mening minder maken door hun stem en/of flow.

Om een lang verhaal kort te maken: normaal is de beat dus het belangrijkst bij mij, dan de flow/stem en dan de lyrics. Die combinatie daarvan is natuurlijk een godsgeschenk.

Voor mij is hiphop vooral de flow. Beats moeten ondergeschikt zijn aan de raps. Natuurlijk wil ik graag dat de beat ook heel vet is, maar hij mag de raps niet overstemmen. Daarom heb ik het vaak niet op drukke beats want dat leidt de aandacht af van de raps. Verder moeten de raps liever flowen dan inhoud hebben. Hoewel het elkaar niet veel ontloopt. Zo is een van de schaarse storytelling-nummers van Enter The Wu-Tang (Can it Be All So Simple) wel mijn favoriet. Terwijl er toch zat (meer) flownummers opstaan. Verder biedt hiphop voor elke stemming iets goeds. Sommige individuele albums zijn zelfs voor elke stemming geschikt (Ready to Die). Als ik down ben zet ik Common vaak op, als ik wil chillen is A Tribe, Fugees, The Roots, GangStarr of Nas , en als ik wil blazen Wu-Tang, Opgezwolle of 2Pac.
Ik denk dat in de toekomst de nadruk steeds meer op punchlines gaat liggen dan op inhoud. Omdat inhoud tegenwoordig al snel afgezaagt is. Racisme weten we nu wel, het straatleven ook en alle andere dingen die niet kloppen in de wereld ook. Alhoewel hier ook een golfbeweging in kan zitten, zodat we na een paar jaar punchlines en brag'n'boast weer stukken meer inhoud krijgen.
Al met al zijn er weinig genres waar zoveel diversiteit in kan zitten denk ik. Het kan echt overal over gaan terwijl er erg veel genres zijn waar bv liefde altijd en eeuwig weer terugkomt. Ook muzikaal gezien geeft hiphop erg veel ruimte voor creativiteit. Gewoon het mooiste genre dat er is .

Flow-beat-lyric.

Het moet natuurlijk wel te luisteren zijn he, ook al is de tekst super als er een slechte beat of echt een slechte flow is van de rapper luister ik hem echt niet meer.

Relax
Harco schreef:
Combinatie van flow + stem + beat.

Lelijk.. jij houd dus van 50 cent en dergelijke

Lyrics, beats en flow.

zou dus ook net zo goed gangstarr kunnen zijn, lekkere premo-beat met goede flow erover en je hebt een topnummer, dan hoeven de lyrics dus niet eens zo heel sterk te zijn.

hoewel ik zelf wel van goede lyrics en punchlines hou kan ik soms ook heel erg chillen op enkel flow en beat.

Harco
Hij was voor de grap, eh.

Maarre, 50's stem en flow zijn kut, dus daar heb je het al!

Harco schreef:

zijn beats ook

Misschien is dat wel een beetje het idee waarom ik niet zoveel met hiphop heb.. als het gaat om beats of flow dan moet je bij mij niet wezen, als een nummer gebaseerd is op alleen één beat dan wordt het voor mij niet zoveel... plus het feit dat ik echt niet van computer-geproduceerde muziek houd maar gewoon van akoustische...

Misschien een beetje overbodig hiero, maar het is meer een reactie op de betekenis die anderen erin zien..

Harco schreef:

over de knipoog heen gelezen

Harco schreef:

Dat vind ik niet helemaal kloppen. Een 50 in vorm heeft een uitstekende flow. Hij gebruikt hem echter nooit meer. Maar zoals hij opent in Hate it or Love it is gewoon heerlijk.

Comin up I was confused, my mommy kissin a girl
Confusion occurs comin up in the cold world
Daddy ain't around, probably out commitin felonies
My favorite rapper used to sing, "Check check out +My Melody+"
I wanna live good, so shit I sell dope
For a four finger ring, one of them gold ropes
Nana told me if I passed I'd get a sheepskin coat
If I can move a few packs I'd get the hat, now that'd be dope
Tossed and turned in my sleep that night
Woke up the next mornin, niggaz had stole my bike
Different day, same shit, ain't nothin' good in the hood
I'd run away from this bitch and never come back if I could

En In Da Club:
And you should love it, way more then you hate it
Nigga you mad? I thought that you'd be happy I made it
I'm that cat by the bar toastin to the good life
You that faggot-ass nigga tryin to pull me back right?
When my joint get to pumpin in the club it's on
I wink my eye at ya bitch, if she smiles she gone
If the roof on fire, let the motherfucker burn
If you talkin about money homie, I ain't concerned

If I Can't:
I apply pressure to pussies that stuntin I pop
Stand alone squeezin my pistol I'm sure that I gotta
Now Peter Piper picked peppers, and Run rocked rhymes
Now 50 Cent, I write a lil bit but I pop nines
Tell niggaz, "Get they money right," cause I got mine
And I'm around quit playin nigga you can't shine
You gon be that next chump to end up in the trunk
After bein hit by the pump, is that what you want?
Be easy nigga, I lay your ass out
Be-lieve me nigga, thats whut I'm about, gangsta
You could find a nigga sittin on chrome
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

Het is niet zo dat 50 zo'n ontzettend slechte rapper is, het is dat hij zo'n ontzettend slechte gast is. Een op en top materialist met grootheidswaarzin. Iemand met een moraalniveau van 0. En sinds hij succes had, stak hij ook geen energie meer in zijn raps. Verder is hij ook gewoon dom. Maar gevoel voor timing, ritme en flow heeft/had hij wel.

props voor hierboven

Harco
frankvankesteren schreef:
(quote)

zijn beats ook

Misschien is dat wel een beetje het idee waarom ik niet zoveel met hiphop heb.. als het gaat om beats of flow dan moet je bij mij niet wezen, als een nummer gebaseerd is op alleen één beat dan wordt het voor mij niet zoveel... plus het feit dat ik echt niet van computer-geproduceerde muziek houd maar gewoon van akoustische...

Misschien een beetje overbodig hiero, maar het is meer een reactie op de betekenis die anderen erin zien..

Nee, beats zijn soms wel leuk.

Harco
Niek schreef:
Blabla

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Harco schreef:
(quote)

Dat vind ik niet.. dit stuk geeft toch echt wel de feiten weer..als je 50 geen materialist vind dan vraag ik me toch echt dingen af

Harco
Uhhhhhhhhhhhhh? Ik vind hem kut, en dan ga ik zitten beweren dat ik hem geen materialist vind? Ja, lees nog eens, en vertel mij waar ik dat zeg.

Improvision
Bij mij hangt het er ook meestal vanaf in wat voor gemoedstoestand ik ben zoals bij Niek en heb ik dus bijvoorbeeld totaal geen zin om een bepaald album te spelen dat ik wel goed vind maar verkies ik eerder een ander.

Ik stel mezelf ook veel de vraag bij een album "Wat kan ik nu verwachten" of "wat moét ik verwachten" en als je dan elk album afzonderlijk beschouwd is het uniek en klinkt het allemaal op zijn manier goed: bij sommige is dat de beats, sommige rappers hebben goede teksten, anderen vallen op door hun flow enz... Wat ik in hiphop zoek verandert ook dikwijls met de tijd. Af en toe luister je meer naar rock of zo dan hiphop maar uiteindelijk ontdek je die nieuwe rapper of album die je weer hiphop doet luisteren.

MJ_DA_MAN schreef:
Beat komt bij mij normaal op de eerste plaats. Als de tekst van dat nummer dan gemiddeld (of hoger) is, noem ik het al een goed nummer. Maar wanneer beats echt verkracht worden (ik neem Fat Joe's nieuwe album), speelt dat natuurlijk wel mee. Eerlijk gezegd luister ik bijna nooit echt bijzonder goed naar een tekst, dat ga ik pas doen als ik het echt bijzonder vind klinken. Maar meestal herken ik een goede tekst wél, alhoewel het niet mijn sterkste punt is in de hiphop. Flow telt daarom ook wel. Een rapper kan wel degelijk een nummer beter maken. Neem Biggie bijv., het beste voorbeeld. Ook Busta kan nummers wel wat speciaals geven, net als Gift Of Gab, Eminem, Tonedeff, Pun en natuurlijk: Canibus. Artiesten als 50 Cent (zo'n beetje heel G-Unit), Kokane ( ), B-Real ( ), KRS-One (op zijn 2e plaat), Jay-Z (niet alles van hem natuurlijk), Aesop Rock (op een aantal nummers, maar die heeft dan zijn lyrics mee) kunnen een nummer naar mijn mening minder maken door hun stem en/of flow.

Om een lang verhaal kort te maken: normaal is de beat dus het belangrijkst bij mij, dan de flow/stem en dan de lyrics. Die combinatie daarvan is natuurlijk een godsgeschenk.

Word Ik luister de 1e paar keer niet aandachtig naar de inhoud van de tekst, meer hoe de woorden flowen met elkaar. Daarvoor vind ik Ghostface ook zeer goed. Tuurlijk is het belangrijk dat een MC ook zijn gevoelens goed kan uiten in zijn lyrics.

Harco schreef:
(quote)

haha, Big Lebowski. King film

Harco
Osiris Apis schreef:
(quote)

Eindelijk.

Harco schreef:
Uhhhhhhhhhhhhh? Ik vind hem kut, en dan ga ik zitten beweren dat ik hem geen materialist vind? Ja, lees nog eens, en vertel mij waar ik dat zeg.

Ik maakte er niet direct uit op dat je dat niet zou vinden hoor.. ik had t ook niet tegen jou met die 2e zin..

Je zei alleen dat het gewoon een mening was teriwjl ik vind dat sommige dingen toch echt waar zijn over 50

Harco
Lol, lijkt net of ik jou daar aanval, ofzo. Mja, voelde me nogal kut vanmiddag, maar goed. 8-|

Tuurlijk ben ik het er over eens dat 50 een materialist is, en wat ik met dat mening-gedoe bedoelde, was wat Niek zei over dat 50 een goede flow heeft.

Harco schreef:
Lol, lijkt net of ik jou daar aanval, ofzo. Mja, voelde me nogal kut vanmiddag, maar goed. 8-|

Tuurlijk ben ik het er over eens dat 50 een materialist is, en wat ik met dat mening-gedoe bedoelde, was wat Niek zei over dat 50 een goede flow heeft.

Ok duidelijk nu wel weer alles goed met je?

Harco
Ja, gaat wel.

Pauper
Osiris Apis schreef:

Overduidelijk

Osiris Apis schreef:
(quote)

Harco schreef:
Eindelijk.

Het kwam mij ook al bekend voor. Ik heb de film zelfs in de kast staan, maar kon er niet op komen.. Inderdaad, heerlijk filmpje!

eazyfan
Tekst en Inhoud, beat moet goed zijn, en flow moet er zeker zijn.

Beat is denk ik voor mij het belangrijkst, daarna stemgeluid en flow, daarna pas lyrics, want ik heb niet altijd zin om me te concentreren op de teksten...

Eeuuhm..Zoals reeds gezegd, bepaalt gemoedstoestand óok míjn keuze van hip-hop. 's Morgens heb ik bv àltíjd opgewekte nummertjes nodig, gewoon kwestie om wat wakker te worden en je dag leuk te beginnen (Public enemy, ouwe Redman, EPMD, Big daddy kane, Big L...)
In het algemeen vind ik stemgeluid en flow het allerbelangrijkste, ligt dàt me niet (heb ik bv bij eminem, aesop rock, canibus), dan ga ik ook nooit verder verdiepen in een bepaalde artiest. Beat is uiteraard van groot belang, maar bij een rapper die ik heel graag bezig hoor vind ik dat dan weer minder.
Dus: ligt het stemgeluid me, dan (automatisch) ga ik me richten op flow, klinkt daarenboven de beat goed in de oren, verdiep ik me op wattie allemaal te zeggen heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.