MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week

zoeken in:
panjoe (moderator)
Jazeker dat ik dit weekend aan de beurt ben! Ik weet al welk album ik ga doen, als ik klaar ben met m'n huiswerk ga ik even een stukje schrijven en linkjes versturen .

panjoe schreef:
als ik klaar ben met m'n huiswerk ga ik even een stukje schrijven en linkjes versturen .

pff, goed bezig

panjoe (moderator)
Dat huiswerk had afgelopen vrijdag al af moeten zijn, dus dat valt best mee ...

Nu je zo snel weer reageert komt het helaas niet meer zo geloofwaardig over

panjoe (moderator)
'Huiswerk maken' betekent bij mij dan ook altijd 'studieontwijkend gedrag vertonen en af en toe een blik op mijn huiswerk werpen'

Haha oke, herkenbaar

panjoe (moderator)
Beste hiphopperds,

Bij deze het Hiphop Album van de Week, Junk Science’s Feeding Einstein.

(afbeelding)

Ik heb dit album ooit gevonden via de toptien van GarnalenPeller, en ben het in de loop van het afgelopen jaar steeds meer gaan waarderen. Junk Science, een term die zoveel betekent als ‘pseudo-wetenschap’, is een onbekend Brooklyns duo bestaande uit rapper Baje One en producer Snafu. Hun debuut, Feeding Einstein, is een heerlijk gevarieerd plaatje waarin beide heren laten zien wat ze kunnen: zowel drukke high-tempo als laid-back nummers passeren de revue. Qua sound (zowel van de beats als van de emcee) is dit album het beste te vergelijken met het (ook heel leuke) album Lost van Cool Calm Pete, die niet geheel toevallig een featuring weggeeft: melodieuze beats met dito refreintjes en redelijk droge raps. Bovendien komt dit album, net als Lost, bij mij een beetje over als een zolderkamerproject – op een positieve manier, zonder ongeloofwaardig of te melig te worden. Hoewel Baje One zeker nog aan zijn stemgebruik kan werken (ik heb de latere albums van Junk Science nog niet uitgebreid beluisterd) weet hij zich goed aan de verschillende beats aan te passen.
Mijn favoriete nummers zijn op dit moment Wherego?, Ice Age en Mashed Potatoes.

Geniet ervan!

Joe

MAS
Nooit van gehoord. Ben erg benieuwd. Ik ga het vanavond gelijk een keer beluisteren.

MAS
Het rar bestand van de link klopt volgens mij niet. Hij geeft 3 foutmeldingen en niet alle nummers zitten er in. Ik heb intussen al een andere link gevonden. Als iemand die wil hebben kan die mij PMen.

Bij mij klopte het wel.

Ziet er leuk uit!!

Mb.
Ik ken de groep al wel, maar de singles van een wat recentelijker album wisten mij niet genoeg te enthousiasmeren. Misschien lukt het Feeding Einstein wel. Staat overigens ook in de top 10 van Chrisseh!

MAS
Ik heb Elohim alvast een om gestuurd.

- Elohim
- Principal2000
- Harderwiek
- Timmie
- He$$el_01
- bennerd
- Mb.
- j.b.b.l
- MAS
- Panjoe

Oh het is weer mijn beurt!

Dan zal ik even mijn collectie doorzoeken!
edit: Niet erg moeilijk. Ik heb niet lang geleden een album met mij inclusief 9 stemmen aan mijn top 10 toegevoegd. Het gaat om Sole - Bottle of Humans (2000) . Op Sole 4-CD PACK - $24.99 : Strange Famous Records (SFR), Indie Record Label and Online Store - strangefamousrecords.com is een aanbieding van 4 Sole albums voor 24.99 dollar.
Dat terzijde, over het album zelf.
De meesten zullen de naam Sole misschien wel ergens gehoord hebben. Hij heeftEl-P nog eens gedisst en die disste daarna terug. Ook zat hij o.a. met de alom bekende Slug in een groep genaamd Deep Puddle Dynamics. Toch kies ik voor zijn debuut album.
Sole heeft een rauw stemgeluid. Het is niet dat hij gromt als, stel, een tegenwoordige Vinnie Paz, maar je hoort gekraak dat heerlijk overkomt. Zijn flow is vaag en met regelmaat niet geheel onbeat. Ook het rijmen moet je niet al teveel op letten. Dat doet hij namelijk niet altijd. Zijn stijl is een soort van Spoken Word.
Naast zijn poëtische stijl is zijn depressie ook prachtig te horen hier. Suicide Song, ook te vinden op dit album, is mijn favoriete nummer van Sole. Hier een citaat, één van de korte coupletten van het nummer.
I've forgotten why I write these things down
Even as I write this
I'm realizing how useless it is to put ideas to words
water to wine, stupidity and valor
The streetlights I pray to and the gutters I fish in
My wife is no longer good at sex, her body doesn't speak to me
and I'm getting sick of her attitude
There's other fish in the sea
and I haven't stopped breathing for three days
I hope everything is alright

De beats zijn allemaal rauw. De drums klinken lekker, niet uitzonderlijk, maar ze passen er goed bij. De samples zijn soms erg vreemd, maar passen juist daarom bij Sole.

De PM's komen eraan!
En als het goed is, heb ik ze allemaal.

Ik voorspel dat die plaat voor mij lastig gaat zijn om door te komen. Maar goed, ik ga het zeker een kans geven

Mb.
Slechts negen stemmen? Ik dacht dat dit een relatief bekend album was.

Sole Mijn eerste Hiphopleeft recensie Erg vet album jongens. Save the Children

Wou hem inderdaad al luisteren na de recensie van Niels, en daarvoor ook al door het album The Taste of Rain... Why Kneel. Ben benieuwd!

MAS
Nog nooit van gehoord. Ziet er interessant uit.

Mb. schreef:
Slechts negen stemmen? Ik dacht dat dit een relatief bekend album was.
Dacht ik ook. Het is een perfect album om even onder de aandacht te brengen!
bennerd schreef:
Ik voorspel dat die plaat voor mij lastig gaat zijn om door te komen. Maar goed, ik ga het zeker een kans geven
Dat denk ik ook... Zou in ieder geval erg mooi zijn als je het probeert!

panjoe (moderator)
Ik ken hem al en heb er volgens mij al op gestemd, dus voor mij even lekker rust deze week (ik zit in Catalonië dus heb al genoeg aan m'n kop)... Het is inderdaad een lastig album maar zeker de moeite waard, Sole heeft iig een unieke sound.

Wat jammer...

Zoveel mensen die hem al kennen!

Volgende keer zorg ik voor iets dat bijna niemand kent!

panjoe (moderator)
Nee joh, als één of twee andere deelnemers van dit topic er al op gestemd hebben is het over het algemeen prima bovendien loop ik toch achter dus geen stress.

Het zijn er al drie!

Mjaaah, er zijn genoeg albums die ik ken, waarvan ik bijna zeker weet dat niemand hier die albums kent. Dus dan ga ik volgende keer daar wel een van doen. =D

Ik heb er al één op het oog, eerlijk gezegd. Zal ik nog wat mensen mee verrassen hier.

Ik ken het album totaal niet en na even vluchtig door de nummers te skippen, weet ik ook niet of dit mijn ding is. We zien het wel.

Na een aantal nummers beluisterd te hebben, kan ik het zeggen dat het mij wel aanspreekt! Maar eerst die van vorige week nog even aandacht luisteren

MAS
Deze week principal

- Principal2000
- Harderwiek
- Timmie
- He$$el_01
- bennerd
- Mb.
- j.b.b.l
- MAS
- Panjoe
- Elohim

Ik kies deze keer voor een wat afwijkend album dan de meesten hier van mij verwachten (denk ik). Het album stamt wel uit de periode waaruit mijn tips altijd komen (begin jaren '90), maar het is een onvervalst gangsta-album:

(afbeelding)

Spice 1 - Spice 1

Het debuutalbum van deze eastbay gangsta vind ik een aantal prima nummers bevatten. Ik zag dat Timmie al op het album gestemd heeft. Voor de rest zag ik geen stemgedrag of berichten bij dit album. Bovendien is er maar 8 keer gestemd en ik vind dat dit album meer verdient. Het is geen topper, maar zeker ook niet slecht. In My Neighbourhood, Welcome To The Ghetto, Young Nigga en Peace To My Nine steken er in mijn ogen bovenuit, maar ik ben uiteraard benieuwd naar jullie mening. Spice 1 behoort / behoorde tot de Dangerous Crew van de alom bekende (neem ik aan) Too $hort. Hij heeft een beetje een vervelende gimmick: stotterend rappen (zoals op Money Gone). Gelukkig doet hij dat niet de hele tijd en is het eigenlijk een prima rapper. Jammer dat zijn onderwerpen veelal afgezaagd zijn. Op zijn debuut valt het nog mee, maar naarmate tijd vorderde ben ik hem uit het oog verloren en ik vond de kwaliteit van de 2 albums hierna niet op hetzelfde niveau als dit debuut. Maar uiteraard kennen velen hier hem al van een ander HHAvdW van mij: Menace II Society. Dus dit album lekker keihard pompen zodat de westcoast bass goed tot zijn recht komt! Check vooral het effect op Fucked In The Game.

Linkjes volgen later vanavond of morgen.

PS: ik heb nog een aantal andere albums in gedachten die ik hier mogelijk nog aandraag voordat ik passief deelnemer wordt. Sommige van deze albums vind ik persoonlijk niet echt goed, maar ik ben benieuwd naar de reacties.

Geniaal album, leuke G-funk!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:00 uur

geplaatst: vandaag om 03:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.