MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week

zoeken in:
Omdat vandaag de dag al is, ik nog geen keuze heb kunnen maken tussen twee EP's die ik graag zou willen delen, en ze beide niet op MuMe staan, wordt het een andere. Ik was van plan om misschien Ka - Grief Pedigree te doen, maar daar heeft Rene al op gestemd zie ik. Vandaar dus een ander album dat mij erg aanspreekt. Jammer genoeg zullen veel hier dat gevoel (waarschijnlijk) niet delen, maar ach, ik geef het een kans!

De links komen later vandaag (heb het nu druk), maar omdat ik toch even wilde laten weten dat ik eraan gedacht heb, maak ik het al bekend!

Listener - Return to Struggleville
Een spoken word-achtig album. Ze noemen het zelf 'talk-music' (ten tijde van dit album was 'Listener' een tweemans band). Je hoort er de hiphop-invloeden erg duidelijk in terug, maar het heeft ook iets folk-achtigs. Verwacht een emotioneel puur en energiek album met niet heel veel gerijm. Veel akoestisch gitaarwerk ook.

Voor de liefhebbers is hier een link om hem te streamen: Return to Struggleville | listener - listener.bandcamp.com
Er waren eerst 3 versies: een met hiphop-achtige instrumentaties, deze (waarschijnlijk gemaakt nadat het ander bandlid erbij gekomen is) en een 'poetry'-versie (a capella, speciaal daarvoor opgenomen). De andere versies kan ik niet meer vinden, maar dit was toch wel mijn favoriet.

Klinkt zeker interessant.

Ben benieuwd, Elohim!

Stem van vorige album komt eraan bij mij!

De PMs komen eraan! Heb net een download gevonden, ga nu kijken of het de juiste versie is!

Raffael1977
Return to Struggleville vind ik een draak van een album. Waar jij het hebt over spoken word dat meestal bestaat uit pure poëzie vind ik het hier meer lijken op wat geblaat. De muziek is idd folk/akoestisch met hier en daar een hiphop ondertoon.

Er zit weinig diepgang in en de zangers/rappers hebben een vrij matig stem geluid.

Wauw... Er zit weinig diepgang in... Volgens mij definieer jij diepgang echt op een totaal andere manier dan ik.

Ik denk aan 'spoken word' omdat Saul Williams - Amethyst Rockstar ook gewoon spoken word is.

En om dit nou af te doen als geblaat met weinig diepgang... Ik weet niet of jij echt geluisterd hebt, eigenlijk. Hij heeft een ongewoon stemgeluid, toegegeven. Hij flowt niet zoals je je favoriete rapper hoort flowen, toegegeven. Zijn instrumentatie is niet als die van Madlib of J Dilla, toegegeven.

Ik heb al veel hier getypt en weer weggehaald, en ik denk dat ik geen discussie met jou wil aangaan hierover. Heb er al een paar gehad, en ik weet al wel waar hij op uit gaat lopen.

edit: laat ik toch dit nog zeggen. Diepgang is wat dit album heeft. Als je dát er niet in kan vinden, heb je het geen serieuze kans gegeven. Je kan het verschrikkelijk vinden klinken, maar dat het diepgang heeft is niet echt te ontkennen, denk ik.

Raffael1977
De beleving van ieder persoon is anders maar vind het gewoon geen zak aan.

Ik wordt ook een beetje moe van dat mensen de vergelijking maken naar hiphop kant. Ik luister genoeg andere stijlen en snap ook niet waarom jij Madlib of Dilla erbij haalt. Wat mij vaak opvalt is dat als de tekst goed geschreven is automatisch het nummer veel diepgang heeft maar dat is niet waar. Het gaat erom als zanger of rapper dat je het over kan brengen met gevoel en dat zit er bij deze groep niet in. Spoken Word is ook niet hiphop en is meer poëtisch vertellen van een boodschap zonder dat er hiphop in voorkomt.

Hun muziek is ook van middelmatig niveau.

Okay, misschien niet de beste reactie van mij. Sorry daarvoor. Mijn grootste punt zit bij het woord diepgang.

Wat is diepgang? Iets moet diep gaan. In muziek moet iets dus meerdere lagen hebben. Instrumentatie kan diepgang hebben als het complex is, en er veel lagen in zitten, waardoor je niet meteen op het eerste gehoor de hele track hoort, en je moeite moet doen om het allemaal goed te horen. Wanneer hebben vocalen dan diepgang? Tsja, in de vocalen zelf is moeilijk diepgang te vinden, dat zit hem in de tekst. Als een tekst diepgang heeft, dan zitten er meerdere lagen van betekenis in, meer niet. Of hij het nou over weet te brengen of niet.

Er zitten heel wat meerdere lagen in zijn teksten, dus heeft het diepgang, of jij er nou een zak aan vindt of niet.

- MAS
- Colucci_Era
- bennerd
- Fake_world
- Harderwiek
- He$$el_01
- Silky $ Smooth
- nega
- Rene1979
- Dungeon
- Elohim

MAS is deze week/vandaag aan de beurt.

8 Dagen dus?

Iemand hem al een PM gestuurd?

Colucci_Era mag zijn album van de week plaatsen. MAS is niet echt meer met dit topic bezig en loopt redelijk achter en daarom vind hij het niet netjes om dan wel een eigen album te plaatsen.

Het hiphop album van de week:

DutchMassive - Junk Planet

(afbeelding)

Het is een relaxt album met een fijne old school vibe, grotendeels geproduceerd door de voor mij onbekende Deeskee. Ook staan er nog een aantal beats van Celph Titled en J. Rawls op.

De linkjes zijn verstuurd.

Ziet er goed uit. Interessante gastartiesten. Misschien wel een beetje lang, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.

Deze heb ik een paar keer beluisterd jah!

Is vast een goed idee om dat nog een keer te doen =D

Het album duurt eigenlijk maar een uur, de laatste twee nummers zijn bonus tracks.

Nooit van gehoord, lijkt me een dope album.

bennerd is aan de beurt deze week!

Ben benieuwd! =D

Oh, goed dat ik het weet! Ik zal later op de dag een plaat inzenden. Heb wel al een aantal ideeën.

Vraag mij niet waarom, maar ik doe blijkbaar altijd mee aan dit soort topics om echt iets uitdagend voor de kiezen te krijgen. Vandaar dat ik zelf ook graag iets inzend dat wat minder gemakkelijk weghapt, maar waar ik tegelijk zelf heel gek van ben. Tijd voor een minder conventioneel plaatje, waarbij enkel MAS een weekje (acht dagen) rust krijgt.

(afbeelding)

Ik ga voor Blvcklvnd Rvdix 66.6 van Spaceghostpurrp. Die titel bevat geen typefouten, Purrp wil gewoon opvallen. En daar slaagt hij in

De beste jongen is erg belangrijk gebleken bij een bepaalde cultstroming in hiphop, namelijk die van de Raider Klan. Ze grijpen terug naar de oudste tapes van Three 6 Mafia, maar mixen het allen met een hoge dosis eigenaardigheden. Alles is lo-fi, het is verschrikkelijk afgemixt en Spaceghostpurrp is allesbehalve Rakim. Maar het draait om het geheel. Het boeltje duurt om en bij het anderhalf uur. In het begin is het een vreselijke zit en ik verwacht niet dat iedereen dit goed vind. Maar ik ben intussen helemaal verkocht aan de charmante, maar bijzonder kwalitatieve rommel die Purrp maakt. Zijn beats zijn prachtig (let op de invloeden van T6M en DJ Screw), na een tijd begin je zelfs het gevoel te hebben dat hij effectief kan rappen en hij weet een briljante, eigenzinnige sfeer neer te zetten. Je haat het of je houdt ervan, er lijkt geen echte tussenweg te zijn.

Overigens nog een leuk weetje: de jongen is gestopt met muziek maken (beweert hij) omdat hij beweert dat A$AP Rocky met 'zijn geluid' is gaan lopen, er grof geld mee verdient en Purrp nooit de credits gegeven heeft die hij verdient. Een heel plausibel verhaal, maar Rocky is er natuurlijk wel in geslaagd om de mainstream te bereiken, terwijl Purrp gedoemd is tot een cultstatus in de underground. De Raider Klan is bij veel die-hard southern liefhebbers mateloos populair en kent intussen al talloze uitspattingen. Een beetje zoals Odd Future, maar dan in de underground.

Liefhebbers van extreme toestanden in hiphop zullen dit lusten, denk ik. Iedere deelnemer krijgt straks een pm'ert in de bus. Indien iemand het niet gekregen heeft, mag die hier boos komen doen, dan maak ik het goed.

Ik ben benieuwd. Volgens mij heb ik al eens iets van deze man geluisterd en dat vond ik helemaal niks. Dus dit kan nog leuk worden.

Zo lang het leuk wordt, ben ik tevreden.

Ik heb het al een beetje beluisterd maar ik vind dit nou echt moeilijk te beoordelen muziek...

Ik ben even in de war. Is het al mijn beurt of moet ik nog enkele dagen wachten? Indien het mijn beurt is, zal ik het morgenavond posten.

Ga je gang.

- bennerd
- Fake_world
- Harderwiek
- He$$el_01
- Silky $ Smooth
- nega
- Rene1979
- Dungeon
- Elohim
- MAS
- Colucci_Era

Je bent inderdaad aan de beurt.

Ik loop btw een beetje achter. Ik had wat problemen met ITunes (alles was weg), waardoor ik de laatste tijd vooral bezig was met oude albums weer in mijn ITunes te zetten. Maar hierdoor heb ik de laatste tijd ook vooral deze oudere albums beluisterd (heel wat herontdekkingen gedaan zeg maar. )

Maar DutchMassive kan binnenkort op een reactie rekenen en daarna mag SpaceGhostBurrp mij verrassen.

Het is SpaceGhostPurrp, maakt toch een groot verschil XD

Het album van de week!

Speciaal meegedaan aan dit topic om dit album onder de aandacht te brengen.
Toevallig een tijdje geleden ergens tegengekomen en goed gevonden. Totaal onbekend label en artiest uit detroit, goede vibe en lekker laidback. Vooral de begeestering achter de tracks klinkt goed door. Zeker passend bij de zonnestralen deze week. Geniet ervan!

Wayne Draztik & Sleepy Biggs - Smokers Cough (2010)

Het album is gratis te streamen en te kopen op de bandcamp van het label: Smokers Cough | United States of Mind - unitedstatesofmind.bandcamp.com (zowel mp3 als flac)

Elohim schreef:
Het is SpaceGhostPurrp, maakt toch een groot verschil XD

Kleinigheidje.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:13 uur

geplaatst: vandaag om 07:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.