MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week

zoeken in:
Harderwiek schreef:
(quote)

10-5 jaar geleden was het inderdaad smullen op het hiphopgedeelte van MusicMeter. Volgens mij is iedereen van die periode inmiddels aangekomen bij het volwassen leven met te veel verantwoordelijkheden en te weinig tijd. Ik ieder geval wel . Des te leuker dat dit weer opgepakt wordt!

Mooie tijden! Grappig dat hip-hop zich - in de volledige breedte - behoorlijk ontwikkeld heeft in die 10 jaar. Ik verwacht ook compleet andere HHAvdW’s dan toen.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Mooie tijden! Grappig dat hip-hop zich - in de volledige breedte - behoorlijk ontwikkeld heeft in die 10 jaar. Ik verwacht ook compleet andere HHAvdW’s dan toen.

Daar ben ik wat mezelf betreft niet zo van overtuigd, maar ik ben een van de laatste der mohikanen...

Edit: Is het de bedoeling dat ik een inleidend stukje schrijf of wat mijn mening over het album is? Ben een relatieve MuMe-n00b!

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Daar ben ik wat mezelf betreft niet zo van overtuigd, maar ik ben een van de laatste der mohikanen...

Edit: Is het de bedoeling dat ik een inleidend stukje schrijf of wat mijn mening over het album is? Ben een relatieve MuMe-n00b!

Dat is aan jou. Er hoeft niet perse een verhaaltje bij, maar ik vind het persoonlijk wel leuk om te lezen waarom je voor een bepaald album hebt gekozen en waarom dat album volgens jou meer aandacht verdient.

Altijd geïnteresseerd in nieuwe hiphop. Zelf inbrengen zal dan wel wat lastig worden. Luister graag mee.

Harderwiek schreef:
(quote)
Volgens mij is iedereen van die periode inmiddels aangekomen
Ja, wrijf het er maar in...

Silky & Smooth schreef:
(quote)

To quote one of my personal GOATs (een uitspraak waar ik me voor de ontwikkeling van Hip Hop als genre voor het grootste deel achter schaar):
There's a misconception that a movement in any direction is progression!

zaaf
Dat is niks voor Keith om te zeggen...

zaaf schreef:
Dat is niks voor Keith om te zeggen...

One of my GOATs

(quote)

To quote one of my personal GOATs (een uitspraak waar ik me voor de ontwikkeling van Hip Hop als genre voor het grootste deel achter schaar):
There's a misconception that a movement in any direction is progression!

Ik zeg ook nergens dat het vooruitgang is, alleen ontwikkeling. Daarbij ben ik volledig eens met jouw personal GOAT.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Ik zeg ook nergens dat het vooruitgang is, alleen ontwikkeling. Daarbij ben ik volledig eens met jouw personal GOAT.

Het was gewoon een toepasselijke quote, omdat veel mensen denken dat verandering goed is... Ik vind de veranderingen in Hip Hop niet allemaal heel goed. Echter hoorde ik clipping. ofzo in BeatSense en dat vond ik wel degelijk verrijkend. Anders maar wel goed, zal het nooit zelf kopen of draaien... Maar het klopte perfect!

Of het goed is blijft natuurlijk smaak. Ik zag in de hip-hop top 10 lijstjes veel onbekende albums voorbij komen die mij achteraf niet veel deden. Toch zijn die albums (hier) wel populair.

Ja, ik ben een sucker voor Boom Bap en Jazziness, maar goed... Mijn smaak is alleen voor mij zaligmakend. Ik geef meteen toe, heb heel veel voor mij onbekende albums gezien, die ik niet eens ga proberen omdat ik weet dat het tijdverspilling zal zijn. Ik ken de voorkeuren qua sound van sommige mensen wel en zonder het te disrespecten ga ik het toch niet luisteren.

Leuk dat dit nieuw leven wordt ingeblazen! Ik luister tegenwoordig een veel minder hiphop album dan 10-15 jaar geleden. Maar altijd leuk om nieuwe ontdekkingen te doen!

Vandaag traps ForWhomThePeteTolls af. Zin in!

Hierbij het lijstje van mensen die meedoen:

- ForWhomThePeteTolls
- -SprayIt-
- Ernie
- Rene1979
- Kos
- Mas
- Bennerd
- Silky & Smooth
- Johnny Mar
- Overmars89
- MJ_DA_MAN
- Chrisseh
- Zaaf
- Ralph
- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek

Volgende week maandag is -SprayIt- aan de beurt.

Mensen die willen meedoen kunnen het bovenstaande lijstje kopiëren en hun naam onderaan zetten. Mensen die ik vergeten ben of er ten oprechte opstaan kunnen ditzelfde doen.

Mijn album van de week is het album "I Have Arrived" van WindchILL, dat te beluisteren is via deze link op Spotify, of die je kunt streamen op YouTube maar daar lijkt het intro en nog een andere track te ontbreken... Eventueel kun je mij een DM sturen.

Dope underground album wat een redelijk bekende track heeft met "Pay Homage" waarin het genre wordt geëerd. Het is wel een typische sound voor die periode (het kwam uit in 2007). Deze MC is ook bekend van 1 of meerdere Grind Mode Cypher sessies en hij rapt van onderwerpen als Hip Hop tot dingen recht uit het hart/het leven gegrepen. Zijn stem heeft voor mij precies de juiste vibe/sfeer erin... Ik vind dit een dope album, dat zelfs in Underground-kringen niet erg veel aandacht krijgt helaas.
https://img.discogs.com/IoGAFvTZJ-hPxSA9Q0oVdMjw7R8=/fit-in/406x359/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-3847878-1346760189-7370.jpeg.jpg

Ik zag dat ie nog niet is toegevoegd; heb dat meteen maar even gedaan.

Ik ben benieuwd. Puur op basis van de cover kan dit wel eens heel goed binnen mijn smaak vallen.

Ik heb hem al een keer beluisterd. Hij komt uit een van mijn favoriete hiphopjaren, zeker in de 21e eeuw. Het probleem echter is dat dit soort hiphop wel gedateerder begint te klinken qua beats, zeker nu ik ook zelf produceer. Dit album heeft daar ook wat last van. Leuke samples, maar bij vlagen (erg) gedateerde drums en ook mixing. Typische basic FL-beats, waar je tegenwoordig niet meer mee weg zou komen. WindchILL vind ik ook niet heel bijzonder verder, al weet ie wel een authentiek hiphop-sfeertje te creëren. Pay Homage kende ik al, wat duidelijk de sterkste track is. Maar ondanks dat alsnog een leuk album. Nog altijd liever gedateerde boom bap dan moderne trap. Zal hem binnen een week nog eens proberen te luisteren.

MAS
Deze middag voor het eerst beluisterd. Klinkt als een undergroundhiphop album zoals ik ze in die tijd graag hoorde.

Diederik d(-_-)b
Ik vind het een vrij saai album dat voor mij te lang is maar er staan wel een paar toffe nummers op

Gaat morgen of overmorgen tijdens het thuiswerken een (of meerdere) luisterbeurten krijgen, ken het nog helemaal niet.

MAS schreef:
Deze middag voor het eerst beluisterd. Klinkt als een undergroundhiphop album zoals ik ze in die tijd graag hoorde.

Geen idee of dit een goed ding is of niet?!

Diederik d(-_-)b schreef:
Ik vind het een vrij saai album dat voor mij te lang is maar er staan wel een paar toffe nummers op

Te lang? Een album is niet snel te lang imho, of je moet die 30 minuten albums van heden ten dage gewend zijn. Ik vind het ook niet het meest kwalitatief consistente album aller tijden... Maar het weet mijn aandacht vast te houden en ik houd persoonlijk wel van deze sound. Enkele uitschieters van tracks, met natuurlijk Pay Homage op de gouden positie!

MAS
(quote)

Geen idee of dit een goed ding is of niet?!

Erg goed!

Diederik d(-_-)b
(quote)

Te lang? Een album is niet snel te lang imho, of je moet die 30 minuten albums van heden ten dage gewend zijn. Ik vind het ook niet het meest kwalitatief consistente album aller tijden... Maar het weet mijn aandacht vast te houden en ik houd persoonlijk wel van deze sound. Enkele uitschieters van tracks, met natuurlijk Pay Homage op de gouden positie!

Ieder zijn ding maar dit is het echt niet voor mij. Van mij krijgt het album een magere 5 als cijfer.

Laat ik positief beginnen. De producties brengen inderdaad het heerlijke hip-hop sfeertje waar we allemaal van houden. De beats klinken inderdaad een tikkeltje gedateerd, maar zelf heb ik daar niet zoveel moeite mee. Ik heb meer moeite met de rapper "WindchiLL" en ook de features zijn veelal niet erg bijzonder. Alle features, behalve die van op de track "Can't Seem To Shake It" voegen niets toe, inclusief de dame die de typische hookjes zingt. WindchiLL rapt met veel overtuiging, je hoort dat ie zijn eigen woorden gelooft en dope vindt. Normaliter is dat een goed ding. Alleen, omdat het niet altijd even diep en bijzonder is komt het voor mij een tikkeltje pretentieus over. Voor de rest rapt ie aardig, meestal in een zelfde flow, waardoor het album inderdaad een tikkeltje langdradig aanvoelt.

Om te eindigen met een positieve nood; Het album stoort iig niet als je 'm opzet. Het sfeertje kabbelt lekker voort en daar is het dan ook wel mee gezegd.

MJ_DA_MAN schreef:
Ik zag dat ie nog niet is toegevoegd; heb dat meteen maar even gedaan.
WindchILL - I Have Arrived (2007)

Hmm, een eerste luisterbeurt niet louter positief, maar ik ga 'm nog een kans geven deze week!

Echt een typisch HHAvdW die 10 jaar geleden ook voorbij had kunnen komen. Beetje in de alternatieve underground hoek, dus helemaal mijn ding. Zoals MJ_DA_MAN ook al zegt zijn de producties wat achterhaalt, maar daar kan ik mij wel overheen zetten. Pay Homage wordt trouwens overschaduwd door de tracks die er direct voor en na komen. Windchill doet mij trouwens denken aan de early Sadistik.

Vind Can't Seem to Shake It - Pay Homage - Bad Dreams wel een sterk drieluik, maar de rest glijdt wat onopvallend voorbij. Ben het ook wel eens met voorgangers dat de beats wat gedateerd klinken, maar dat vind ik niet heel erg. Het is zeker geen vervelend album, maar ook niet echt beklijvend. Typische 3*.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:40 uur

geplaatst: vandaag om 08:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.