MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Hmm ik mis Raymzter in het rijtje...

dion_odinot
en de StropStrikkers, mogen wat mij betreft ook nog in het rijtje.

0118-Vier natuurlijk

Tijd om zelf even een top 10 te geven, voor de leuk:

1. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) 4,5*
2. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
3. Opgezwolle - Vloeistof (2003)
4. Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001) 4*
5. Kubus & Rico - DMT (2011)
6. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (2011)
7. 0118-Vier - Flessepost (2004)
8. Sticks & Delic - Fakkelteit (2007) 3,5*
9. Zwart Licht - Bliksemschicht (2000)
10. Jiggy Djé - Noah's Ark (2006)

Harde Schijf van 0118-Vier even buiten beschouwing gelaten omdat dat een EP is, die krijgt ook nog 4*.

Ik mis Nul7Negen ook altijd in die rijtjes, als je Stropstrikkers digt maar je wil het ietsje abstracter tjek dan: Nul7Negen - Kwaad Tegen Kwaad (2006)

MAS
Inderdaad! Kwaad Tegen Kwaad is een klassieker!

Dat nummer is inderdaad wel vet en het album is ook zeker oké. Ik vind het album alleen te eentonig om het een klassieker te vinden, hij staat hier dan ook op 3*.

Alleen stoor ik me altijd lichtelijk aan 1 stukje: "Kinderen met aids, genetisch bepaald omdat je tante het toevallig heeft"... Die heeft kennelijk geen biologie gehad.

Beter luisteren. Na Aids zegt hij kanker en dat is wel (in sommige vormen) genetisch bepaald .

Ah, oké, je hebt gelijk. Dan klopt 1 van de twee onjuistheden wel. Dan nog heeft je tante er weinig mee te maken, al begrijp ik wel wat hij bedoelt.

Te eentonig? Ik vind juist dat ze erg goed hun best gedaan hebben om een divers album te brengen. Ze hebben enkele onderwerploze/simpelweg agressieve tracks (wat in hiphop geen probleem is vaak), als Alpha, AAAAAHHH! en Droom des Doods.
Verder heeft Galactische stappen een 'space' thema, wat door de drie MC's verschillend gebracht wordt, best leuk gedaan.
Dorst is een track over de dorst van de mens, ofwel hebzucht.
Zij en Hij is een verhaal, net uitgewerkt vanuit twee perspectieven.
Jou Verlosser (die fout... ) is, hoewel een k*tfout in de titel, een redelijk spiritueel getinte track, die op zich niet heel erg goed uitgewerkt is.
Verdriet, Angst en Regen is een heel vette zelf-expressie track die, werkelijk waar, heerlijk is uitgewerkt.
Vraagstuk is een reflectie op de hiphop van tegenwoordig track. Maar beter uitgewerkt dan een simpele 'het is kut! Jij ben slecht, wij zijn goed!' track. Rhyme Deluxe en Ill Material nemen beide een rol in die als een soort van dialoog tot vorm komt.
Ongelooflijk is een keiharde anti-religie track, waar Spinal de typische HAAT, HAAT, VERDERF verse spit, Rhyme D als vaker een relatief matige verse spit (gok ik? Is alweer een tijdje geleden, maar ik kan het me in ieder geval niet herinneren), en Ill Material met een best nette argumentatie komt.
En dan Sorry. Dan Sorry. Sorry. WAT een track! Wat een poëzie van de soms oppervlakkig lijkende Spinal. Wauw. Een stukje schrijfkunst waar ik van versteld sta. En ja, dat zegt wat voor een tekstenfreak als ik. Ik ben zelden zo onder de indruk geweest.
Kwaad Tegen Kwaad is een heel vage track eigenlijk.

Zo heb ik elk nummer wel benoemd, en is er toch erg veel diversiteit te vinden. Ik kan me er wel in vinden dat je het eentonig vindt hoor, maar als je ietsje verder kijkt, is het dat al niet. De eentonigheid zit hem denk ik in de constante van de MC's. Rhyme D is bijna altijd redelijk oppervlakkig, met een simpelere flow en matigere rijmschema's. Ill Material is aardig divers, maar komt bijna altijd doordacht, kritisch, en intelligent over. Spinal is ook erg constant met zijn beeldvormende, bloederige verhalen. Toch weten ze erg veel onderwerp tracks erin te stoppen die, zoals gezegd, goed zijn uitgewerkt.

Het is dan ook weer waar dat de negativiteit constant is. Maar daar smul ik van.

ow ja stropstrikkers die zijn inderdaad ook hard!

@ Elohim, je zegt het zelf eigenlijk al, qua onderwerpen is het niet zo zeer eentonig, maar qua sfeer wel. Nu hebben heel veel albums dat (een overkoepelende sfeer is normaal), maar in dit geval begint dat zware 'ik haat de wereld' gevoel me op gegeven moment een beetje tegen te staan. En niet omdat ik nou zo positief ben over de wereld... Maar ik zal eens extra aandacht besteden aan de tekst van Sorry

Ja klopt haha. Ik was aan het eind van het schrijven en ik dacht: Crap! Hij HEEFT wel een punt! Ikzelf merk dat alleen niet zo snel op, omdat ik erg geniet van de negativiteit. Zoals na een korte analyse te merken is, is er weinig vrolijks aan mijn muzieksmaak te zien.

Dan vooral het eerste couplet van Spinal. Ik heb er ooit voor Nederlands een gedichtanalyse op losgelaten. We moesten ook het rijmschema aangeven... Daar ben ik mee gestopt, veel te veel werk met een ingewikkelde raptekst. Ik heb ze dus ooit wel eens getypt... Als je wil, drop ik ze hier even, of bij de albumpagina, of in een privébericht, omdat dat het misschien wel simpeler maakt het precies te volgen, en ook de excellentie ervan te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat de daadwerkelijke analyse volgens die punten die we moesten volgen, me niets verder heeft gebracht, maar het typen, het kritisch kijken, heeft me wel op veel meer inzichten gebracht die ik eerder niet doorkreeg bij het luisteren alleen.

Zeker een tweede beurt waard, dat nummer. Mijn Nederlands lerares wilde het niet geloven dat DAT uit een hiphopnummer kwam. xD

Zet maar neer hoor

Ik ben trouwens erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Gemaakt door een maat van me (hij is de rapper) en zeker gezien zijn leeftijd (15!) vind ik het behoorlijk goed:

niels94 schreef:
0118-Vier natuurlijk

Tijd om zelf even een top 10 te geven, voor de leuk:

1. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) 4,5*
2. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
3. Opgezwolle - Vloeistof (2003)
4. Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001) 4*
5. Kubus & Rico - DMT (2011)
6. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (2011)
7. 0118-Vier - Flessepost (2004)
8. Sticks & Delic - Fakkelteit (2007) 3,5*
9. Zwart Licht - Bliksemschicht (2000)
10. Jiggy Djé - Noah's Ark (2006)

Harde Schijf van 0118-Vier even buiten beschouwing gelaten omdat dat een EP is, die krijgt ook nog 4*.

Cool dit wil ik ook wel eens proberen

1. Opgezwolle - Eigen Wereld
2. Typhoon - Tussen Licht en Lucht
3. Opgezwolle - Vloeistof
4. Extince - Binnenlandse Funk
5. D.A.C. - Professioneel Chillen
6. Sticks & Delic - Fakkelteit
7. Nuclear Family - Nuclear Family
8. Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic
9. Sticks & Kubus - Microphone Colossus
10. Jiggy Dje - Noah's Ark

MAS
Niet heel origineel. Maar op dit moment:

1. Opgezwolle - Vloeistof, Eigen Wereld, Spuugdingen
2. 0118-Vier - Flessepost
3. Jawat - Ut Zwarte Aap
4. Typhoon - Tussen Licht en Lucht
5. Extince - Binnenlandse Funk
6. Brainpower - Door Merg En Brain
7. Sticks & Delic - Fakkelteit
8. Kubus - Buitenwesten
9. Nul7Negen - Kwaad Tegen Kwaad
10. Duvel Duvel - Aap-O-Theek
11. M.O. & Brakko - Koester

Eerste clip van Polska..

In Genres > R&B en Hip-Hop > TSOLO FT. CHIDI CE - BALLIN (OFFICIAL VIDEO):

Zoals rapper TSOLO al een tijdje riep ‘’01-05-12’’ komt de videoclip van de track ‘’Ballin’’ in samenwerking met de ALL-IN-ENT artiest genaamd Chidi CE. De track is afkomstig van de mixtape genaamd ‘’Next Level’’ die volgens TSOLO eind 2012 / begin 2013 te downloaden zal zijn. Bekijk de videoclip hieronder!

[embed]www.youtube.com/watch?v=k80TwIqdXG0&feature=youtu.be[/embed]

OMG. TSOLO IS TANTOE SWEETIE.

Voor een 15 jarige vind ik dit toch wel erg goed:

YouTube - MC Robhef - Hoor de Wind Waait Door de Bomen
Biet is van Solly Prodhomme. Dat ben ik dus, reeds.

Waarom achterhalen jeugdzonden mij steeds? Dat is vier jaar geleden gemaakt denk ik.

Omdat-ie al vier jaar geleden uitkwam mogen we met recht van een classic spreken, vandaar.

Ik zit er in ieder geval niet op te wachten en ik denk de meerderheid met mij.

Over classics gesproken... YouTube - MC Robhef - De Vaas

Hahhahahahahahah prachtige sarcasme. Ik kan het wel waarderen zulke nummers

Ik vind die disstrack veel leuker. "Maar je kan van Jelle zeggen wat je wil, dus dat doe ik ook" Maar De Vaas staat natuurlijk ook hoog in mijn aanzien

Punchlineking MC Robhef

Hou eens op met pesten.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:31 uur

geplaatst: vandaag om 08:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.