MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Ja je moet Flessepost luisteren, heel goed album vind ik dat. De teksten zijn sterk maar ook vooral de producties zijn van grote klasse.

Melle K
Producties op Flessepost van grote klasse?
Er zijn maar een paar nummers met een goede beat juist, de rest is heel flets en matig.
Juist de MC's maken het een goed album.

Ga Boekeren, Zuidwest Thuis Best, Autobiografisch, Ik Blijf Rijmen, Rookpauze, Geestverzuimers zijn zowiezo al goed qua productie alleen al. Maar de MC's maken het natuurlijk ook grotendeels tot een goed album, daar is natuurlijk geen twijfel over mogelijk.

Pauper
Was maar een grapje van Strijker hoor.
Ja beter van wel inderdaad.. Maargoed ook, anders was ik keihard gaan huilen, had net scheermesjes gekocht

Waarom praten jullie baby's niet honderduit over Kas zijn nieuwe album? Doe eens.

Eiersnijer schreef:
Waarom praten jullie baby's niet honderduit over Kas zijn nieuwe album? Doe eens.

Goed album van Kas zeg! Is een vriend van mij.

Iemand fan van Blaxtar? Ik heb hem nu 2 keer -onwillig- zien optreden, en nouja.. hij was niet slecht ofzo, maar hij kon me ook niet echt boeien. Typhoon daarentegen is live zo vrolijk en energiek, daar wordt je zelf gewoon vrolijk van:)

Pauper
Cath schreef:
Iemand fan van Blaxtar? Ik heb hem nu 2 keer -onwillig- zien optreden, en nouja.. hij was niet slecht ofzo, maar hij kon me ook niet echt boeien. Typhoon daarentegen is live zo vrolijk en energiek, daar wordt je zelf gewoon vrolijk van:)

Niet fan, wel onder de indruk van zijn lyrics, het zijn puzzles, raadsels en zeer poetisch. Echt heel tof, elke keer als je luistert ondek je nieuwe interessante onderwerpen verstopt tussen z'n woorden. Aparte beats doen het ook goed bij zulke abstracte lyrics. Ik heb hem 1 keer zien optreden en toen deed hij Schrijf Ik met Rico, dat is wel echt een party track dus toen kon ik wel los gaan, maar vind Typhoon live ook beter

k vind opgezwolle wel goed. Een nieuwe mc die opkomt is Cartes, hij zit momenteel in de finale van De Grote Prijs ofzo. Ik zou hem maar eens checken hij heeft ook al een keer met Opgezwolle opgetreden in Den Bosch. Jawat is ook goeie opkomende rapper.

maar al di faggots zoals ali b, brace, yes-r, partysquad, darryl, lange frans en baas bart zijn slecht.
ze kunnen wel rappen maar zijn voorspelbaar zo commercieel onorigineel. er zijn er nog meer maar daar kom ik ff niet op.

Ik zou op appa letten.

Schuif aan de kant, als je me ziet als een probleem.
Bij 3VOOR12XL zijn ze grote fan van die track, ik vind hem persoonlijk ook erg goed. Het enige wat ik soms niet trek bij Appa is dat eeuwige pessimisme, maar desalniettemin is het zeker iemand die we in de gaten moeten houden.

Flakes schreef:
Jawat is ook goeie opkomende rapper.

'Opgkomende rapper'? Hij is al een tijdje bezig hoor

Ik vind Grootmeester Jan ook wel een goede rapper, hij doet me soms een beetje denken aan Hans Teeuwen of Theo Maassen.
Maar dat zijn beide goede cabaretiers, en dit is een rapper, dus daar stopt de vergelijking. Ik vind GMJ ook wel een prettig soort zelfspot hebben. Zijn track 'Was Ik Maar een Rapper' vind ik erg leuk.

www.mcsurya.nl

Uitstekende rapper, vooral bekend van het winnen van battle-wedstrijden en heeft nu 5 goede tracks op zijn site staan.

hij is toch wel een van de grondleggers als we spreken over de Neder-Hop

O ja? Wat heeft Duvel dan voor spannende dingen gedaan toen Extince Binnenlandse Funk dropte?

Maartenn (crew)
Bij DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004):

BoordAppel schreef:
(quote)

O ja? Wat heeft Duvel dan voor spannende dingen gedaan toen Extince Binnenlandse Funk dropte?

Of wat dacht je van de Osdorp posse die waren er vroeg bij !

Ik denk dat elke artiest in Nederland die in de hiphop momenteel dingen van betekenis doet nog onder grondleggers valt. We zitten met de Nederhop nu denk ik waar ze in de VS in de vroege jaren 90 zaten. Jaren die grote invloed zullen hebben op de toekomst dus.

Maartenn (crew)
Niek schreef:
Ik denk dat elke artiest in Nederland die in de hiphop momenteel dingen van betekenis doet nog onder grondleggers valt. We zitten met de Nederhop nu denk ik waar ze in de VS in de vroege jaren 90 zaten. Jaren die grote invloed zullen hebben op de toekomst dus.

Mooi gezegd, ik ben inderdaad ook benieuwd waar Nederland over 20 jaar staat op Hip-Hop gebied! Ik hoop maar dat dan wel de goede NL Hip-Hop wordt meegenomen naar de toekomst

Pauper
BoordAppel schreef:

DuvelDuvel dropte hun eerste album "Rijmpappie Nr 1." in het jaar na de release van Binnenlandse Funk (wat vaak als het begin van de Neder-Hop wordt beschouwd), dat was in 1998. Osdorp Posse is ook een van de eerste mannen binnen de Nederlandse rap scené (zoals opgemerkt door Maartenn). Zowel Extince als DuvelDuvel als Osdorp Posse hebben veel betekent voor de groeiende Hip-Hop scené in Nederland. Als ik kijk naar Duvel's inbreng dan zie ik een orginele, andere stijl dan voorheen, waarin producties en flows uitblinken. Ook het taalgebruik is uniek.

Duvel liet zien dat het ook anders kon dan simpel weg het copieren van stijlen uit Amerika, wat overigens nu nog steeds veel gebeurt. Duvel is uniek en is een voorbeeld voor andere artiesten die uit commerciele overwegingen het op safe spelen. Duvel doet zijn ding en daarvoor verdient hij zijn respect.

Maartenn schreef:
(quote)

Of wat dacht je van de Osdorp posse die waren er vroeg bij !

Die hebben echt een hele minimale invloed gehad, naar mijn mening.

Verder ben ik het wel met Niek en Pauper eens. Hoewel ik denk dat de Nederlandse hiphop elkaar niet zo beïnvloed heeft. Ik denk dat de rapgeneratie die nu bekend is (uit bv. Zwolle, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Amersfoort) gewoon vooral beïnvloed is door It Takes A Nation of Millions to Hold Us Back, Enter The Wu-Tang, The Chronic, Illmatic...

Ik denk dat Duvel zo net na Binnenlandse Funk veel te onbekend is geweest om invloed te hebben gehad.

Melle K
luc011190 schreef:
(quote)

Die hebben echt een hele minimale invloed gehad, naar mijn mening.

Osdorp minmale invloed? Ze waren de eerste die in het Nederlandse rapten.
Qua muziek is het mijn smaak niet maar ze zijn dé grondleggers van de Nederlandstalige hiphop.
Ze hebben Extince overgehaald om in het Nederlands te rappen en die bracht het toen gelijk naar het grote publiek met Spraakwater, tot frustratie van Def P en z'n maatjes.

Maartenn (crew)
Dat was ook precies het punt wat ik wilde maken. Ook is de muziek die Osdorp possé maakt mijn smaak niet, maar naar mijn weten is het wel een van de aller eerste bands die een hit heeft gehad (weet zo niet meer welke) met Nederlandse Hip-Hop. Dit was inderdaad, zoals Melle zegt, in het begin misschien nog voor een wat kleiner publiek, maar ze brachten het wel over op andere artiesten!

Osdorp Posse was inderdaad de eerste die met Nederlandse rap bekend werd. Maar of dat echt invloed had op deze generatie? Nee, ik denk het niet. Op Definitie van Dopeheid werd ook al duidelijk dat de jongeren van deze tijd weinig meer met Def P hebben.

Je hoort inderdaad vaker dat ze Extince als grote invloed noemen.

Ach, de Osdorp Posse krijgt natuurlijk wel een schouderklopje.

Vooral Def P.

raffael77
Nederhop is de stijl zoals osdorp posse rapte.
met andere woorden zwaar amsterdams accent.
Gasten die ook die flow hadden waren onderhonden en westclan en de gekste N.U.A..
Het is alleen jammer dat ze nu alle hiphop nederhop noemen. Echt iets voor hollanders die willen het altijd een naam geven. Voor mij blijft de rap muziek van nu en ook in de tijd dat extince begon Nederlands talige hiphop.

Ik wil iedereen erop wijzen, dat Nul7Negen nog veel te weinig stemmen heeft. Dit 'underground' pareltje mag toch wel eens meer bekeken worden. Je zult er zeker geen spijt van krijgen, de beats zijn Dik in orde en de Lyrics zijn duister en diepgaand. http://www.musicmeter.nl/album/59742

Hopelijk zijn er nu wat meer mensen die dit album gaan beluisteren, het is zonde dat er pas 4 stemmen op zijn uitgebracht.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:05 uur

geplaatst: vandaag om 07:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.