MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De jeugd vat hip hop verkeerd op

zoeken in:
raffael77
ThingMan schreef:
(quote)

Als je een beetje goeie dealer hebt, kan je bijna alles krijgen. Heb het zelf nooit geprobeerd want ik hoef die shit niet. Maar weet wel van andere mensen. Maar de groep is veel groter dan die paar jonge dealers die je ziet. Er zitten een aantal ouderen (broers) achter die al die shit regelen. Die jonkies krijgen een flink deel, maar moeten wel buiten lopen.

Idd.

raffael77
Blijkt wel weer hoe weinig mensen hier een goede discussie voeren.

raffael77 schreef:
Blijkt wel weer hoe weinig mensen hier een goede discussie voeren.

moest je daar 9 dagen over na denken?

Ik heb de laatste dagen weinig gehoord in de media over dit onderwerp mbt de Bijlmer gang en zijn hang jeugd. Even een korte nieuwflits en hup terug naar de Koningin en onze geblondeerde Adones Geert W. Want dat is toch veel interessanter dan wat er met de jeugd gebeurd. Bullshit! We hebben zo'n klein land met zoveel problemen. Maar vaak komen de verkeerde problemen in het licht.

Er komt een docu Woensdag over de Nederlandse Cripz in Den Haag. Het is niet geheel off-topic het sluit zich goed op deze discussie aan.Ik ga in ieder geval kijken.

RedLightCityBoy
Player omroep.nl - player.omroep.nl

Je kunt het nu al zien hoor, of zoek je iets anders?

Ill
Ik heb al eens eerder zo'n docu gezien over de crips uit NL. Maar deze ga ik ook wel even kijken.

Fidelodelientje
Pief! Paf! Poef! Stadsdeelvoorzitter Elvira Sweet mag weer een zalvend praatje gaan voorbereiden. De gangsteroorlog in haar buurtje Amsterdam Zuid-Oost heeft weer een dodelijke schietpartij opgeleverd. De zeventiende in vijf maanden tijd alweer in de Bijlmer. Slachtoffer dit keer was de 19-jarige Ishmael Gumbs. Onder het oog van spelende kinderen werd Gumbs neergeknald op een speelveldje tussen de flats Kruitberg en Kleiburg. Deze K-zone is de habitat van de zogenaamde Nederlandse Crips & Bloods ghettonegerts die hier hun fitties met pipa's uitvechten. Volgens de politie - die door de bodybags waarschijnlijk de gangs in 020 niet meer ziet - gaat het hier wederom om 'losstaande incidenten'. Gumbs kwam dan wel voor in de politiearchieven, maar enkel voor 'kleine softdrugsgerelateerde' incidenten. Yeah right. Je wordt omgelegd vanwege een zakje wiet. Overigens was Gumbs - sinds 2008 in Nederland, immigrant uit Sint Maarten, vader van een kind - niet alleen bekend vanwege zijn politiedossier. Hij figureerde eveneens geregeld in dope videoclips met zijn matties. Zijn crew is uiteraard uitgebreid gedocumenteerd door BNN's 101.tv en zelfs het Parool besteedde vorig jaar nog een groot artikel aan hem. Even "Ishmael Gumbs" inkloppen in zoekfunctie voor die extra-ironische slot-quote uit het interview: "Het belangrijkste is goed doen voor anderen. Dat slaat altijd weer terug op jezelf: doe goed en anderen doen goed terug."

Bron: www.geenstijl.nl

Ja en doe slecht en anderen doen slecht terug. En nu? Nu niks. Dat is al vanaf dat de mens bestaat.

Ik weet niet of dit al besproken is geweest, maar wat ik dus echt erg vind, is het feit dat Justin Bieber op TMF en MTV verkocht wordt als Hip-Hop. Dat kan toch echt niet meer?

Wie is in gods naam Justin Bieber?

Dat is weer zo'n eenheidsworst artiestje dat bekend is geworden d.m.v. YouTube en doordat hij toendertijd nog een bedplassertje was valt dat eerder op (hij is inmiddels al 15, maar is al vanaf eind 2007 bekend).

15 Ik dacht dat hij pas 10 was. Ik vond het er wel grappig uitzien.
Zie hem stoer doen in die clip van One Time

RedLightCityBoy
Jongens niet haten.

Rene1979
Justin Bieber is echt een jochie.. Das zeker geen hip hop... Vind het daarnaast jammer dat Usher hm promoot

FightForMore
Hier ben ik niet mee eens, het is een feit dat de hiphop van tegenwoordig (de mainstream dan) de feeling heeft verloren. Black Eyed Peas, Kanye West (In 2009 vooral), Lil Wayne (wat haat ik hem), Drake, Timbaland, zelfs Snoop Dogg, om maar namen te noemen, weten gewoonweg niet meer het verschil tussen RnB en echte hiphop. Hun teksten zijn repetief (vooral Lil Wayne) en gaan gewoon niet over wat het hoort te gaan. Hun beats zijn misschien hard (hier heb ik toch een zwak voor), maar het gebruik van autotune word hier verschrikkelijk misbruikt. 3/4 van al die rappers hebben zeker nooit iets gehad met graffiti, beatboxen, breakdancen of DJ'en. Ik denk dat ze het gewoon deden voor het geld of voor de chicks, want ik mis gewoon de liefde in hun tracks.

Kettingen en blingbling horen wel bij de cultuur, omdat dit al zo van het begin is. Kijk eens goed naar een video van hiphoplegendes Eric B & Rakim, zelfs Grandmaster Flash droeg kettingen. Weed blijft ook in de cultuur, net als dat XTC/Cocaine/Speed veel voorkomt in de Dance-cultuur.

De crips en bloods hebben voor mij niets te maken met hiphop, het is niet omdat Eazy E, Ice Cube of andere bij een crips-gang waren, dat het plots normaal is dat bendes elkaar uitmoorden. Rellen daarentegen moet kunnen met een goede reden, want om nu direct te zeggen dat rellen enkel voor ruziemakers is, is ook wat te ver.

De 'nederhop' scene is voor mij vol met wangsters die denken indruk te maken met hun teksten. Ik kan wel een Kempi, Hef of andere horen, omdat zij het eenmaal in zich hebben, om gangsta rap te maken. Je kunt wel zien aan hun dat ze problemen hebben en geen school hebben afgemaakt (behalve Hef). Badbay Taya is wel wat te erg, want vele woorden van een andere tekst bevinden zich in een nieuwere tekst. (voorbeeld; Op een Missie & de nieuwe track Barzz van THC). Ik zwijg over Nino en Priester, want die kunnen geen' echte' hiphop maken. THC daarintegen behoort wel bij de 'echte' hiphop, ze zijn soms te gangsta, maar zij weten het ook hoe het is.

Btw, het 'representen' van hun stad is ook normaal. Iedere rapper van Brooklyn doet het, rappers van Compton en andere steden doen het.

Ik vind dat Justin Bieber bij RnB hoort, want als dat hiphop is, dan zit het genre zwaar in de problemen. Rappen als het niveau van ene Big Daddy Kane of andere hiphoplegendes vergt vele jaren en hij doet het in paar maanden (je gaat me niet moeten wijsmaken dat hij op 10-jarige leeftijd teksten maakt, hij had amper verstand van zaken). Misschien is het beter dat Urban een subgenre of genre apart word, want nu zijn ze hiphop zwaar aan het kapot maken.

Ikzelf ben ook 16, maar ik probeer mijn teksten zoveel oldschool te houden. Ik heb al maanden lang geen tekst meer gemaakt, gewoon omdat ik zo graag hiphop naar het oude niveau wil tillen. Ik hou het dan maar bij freestyle. Mijn vrienden noemen zich echte rappers en haten Lil Wayne, maar ik vind dat ze hetzelfde niveau hebben als hem. Sommige mensen die al langer naar hiphop luisteren, zeggen dat ik er geen verstand van heb. Het beste natuurlijk is, dat 3/4 van mijn albums oldschool zijn...

Het lijkt inmiddels dat het dissen van commerciële rappers een sub-genre is geworden binnen HipHop. Het is niet van de laatste jaren dat deze rappers worden gedissed. Sterker dit gebeurde al veel eerder.Er staat nergens geschreven hoe je HipHop uitvoert. En al helemaal niet waar je teksten over moeten gaan. HipHop is vooral voor de lol ( DJ Kool Herc). HipHop is zo uitgegroeid dat voor ieder wat wils is. Het is volwassen geworden. Je kan alles doen wat je wil. HipHop is en gaat niet kapot. Dat dacht men toen ook ten tijden van het Gangsta Funk tijdperk.

Waarom had je anders nummers als:

A Tribe Called Quest - Sucka MC's
Big L - I Don't Understand it
Ras Kass - Reelyshymn
OC - Time's Up
Jeru The Damaja - One Day
KRS-One - Rappaz R.N. Dainja
DJ Shadow - Why HipHop sucks in '96
Gang Starr - Suckas Need Bodyguards

Ik ben zo gek geweest om dit hele topic eens terug te lezen. Ik heb er wel een gedachte over.

Ik denk bijvoorbeeld niet dat de jeugd hiphop verkeerd opvat. Ze vatten het op zoals ze het gepresenteerd krijgen. En aangezien er toch vooral gangster, bling-bling, halfnaakte vrouwen etc wordt gecommuniceerd is dat ook hetgeen wat de jeugd ervan opvangt. De rol van de media moeten we hierin denk ik niet onderschatten. Aan de ene kant hoor je daar immers tegenberichten. Ze zeggen dat hiphop de schuldige is. Juist die hiphop die zij zelf ook veel communiceren. En ze weten dondersgoed dat de tieners van nu erg kneedbaar zijn op dit vlak.

Aan de ene kant denk ik dat mensen zelf beslissingen maken, aan de andere kant is dat lastig. Het is immers zo dat op bepaalde leeftijd mensen (jeugd) nog erg beïnvloedbaar is. En daar moet ja als media toch ook mee oppassen.

Nu wil ik niet alleen de media de schuld geven, want bij de artiesten zit ook een verantwoordelijkheid. Ik las laatst een artikel in JFK Magazine (for Great Men) over de industrie die Gangsta-rap is geworden. Dit soort imago's zorgen voor een goede verkoop, maar erg kortzichtig van die artiesten vind ik het wel. Ze moeten immers beseffen dat ze ook een soort role-model zijn.

En om dan ook nog even in te gaan op alle negatieve berichten rondom zaken zoals in de Bijlmer, rondom gangs etc. Ik denk dat ik dit niet door de hiphop komt, maar juist door het kopiëren van de USA. We lopen er in Nederland teveel met de oogkleppen op achterna. Blood & Crips in de USA is natuurlijk van een heel andere orde als ze in Nederland willen blijken. Maar het kopieergedrag is er wel. En vaak wordt dat soort gangs verbonden met hiphop, maar of het daadwerkelijk aan de muziek ligt is een tweede.

Ah ik heb dé eeuwige discussie uiteindelijk ook gevonden op het forum van Musicmeter. Grotendeels ben ik het met Reijersen eens. Ik mag me waarschijnlijk gezien mijn leeftijd scharen onder de jeugd die Hip-Hop verkeerd op zou moeten vatten.

Het komt inderdaad zoals bij zoveel problemen is dat men vaak maar één kant van het verhaal ziet. Aangezien geweld, seks en geld in de huidige maatschappij belangrijke onderwerpen zijn geworden. Hierdoor is het "makkelijk" scoren om jezelf hiermee een imago aan te wenden. En hier komt het probleem: Als je eenmaal groot wordt door dit imago, verwachtten de "fans" nou eenmaal dat je dit imago aanhoudt. Want wanneer Kempi een nummer zou maken over bloemetjes en bijtjes, zou hij bij veel mensen ongeloofwaardiger overkomen, en een soort Ali-B status krijgen. Dus een rapper kan wel een rol model zijn, maar door de huidige imago's is men veel meer gelimiteerd dan vroeger. Want wie kan nu nog met een Public Enemy-achtig nummer aankomen in de Top-40? Wie kan de scooterrijdende, pet scheefdragende jeugd nou aanspreken met positieve boodschappen?

Daarvoor moet naar mijn mening Hip-Hop veranderen. En dat doet het ook, continu. Graffiti, Dj-en, Beatboxen enzovoorts, het zijn allemaal "gimmicks" geworden, of ze zijn vrijwel hun eigen weg gegaan buiten Hip-Hop om. Want nu ben ik wel geïnteresseerd eigenlijk of hier mensen die echt de "Hip-Hop cultuur leven" als het ware? Ik denk dat je alleen in sommige grote steden, en dan in bepaalde wijken of vriendenkringen er nog over een (het traditionele dan) Hip-Hop cultuur kunt spreken. Is Hip-Hop dood? Nee veranderd, maar helaas (en hier mag je me een backpacker noemen) op een manier die R&B en Gangsta Hip-Hop, die helemaal geen boodschap bevatten voor de jeugd. En bovendien: Je kan alleen doorbreken commercieël gezien als je muziek haalt zoals de labels willen. En die willen het stoere imago zonder boodschap, want dat is makkelijk en slaat aan.

Als je meer in Nederland kijkt: Ik vind het nog steeds enorm zonde dat The Box is verdwenen. Dat was typisch iets waardoor meerdere stijlen bij de jeugd kwam, en dat platform is verdwenen zonder dat er iets voor terug is gekomen.
En of Hip-Hop de schuldige is? Laat me niet lachen. Wát een onzin. Dat je zelf zo dom bent om gedrag te kopieëren, dat komt echt door jezelf, lekker makkelijk om het af te schuiven op iets dat al een negatief imago heeft. En media geilt er natuurlijk enorm op, waardoor je het op sites als geenstijl te lezen krijgt, waardoor de moderne, bevoordeelde, rechtse mensen hun dagelijkse portie aan éénzijdige berichtgeving mee kan krijgen. Natuurlijk, het is niet allemaal zo serieus, maar je hoort geen ander geluid behalve bij de mensen die nog wél positief erover denken.

Gangs? Die waren er al voor Hip-Hop. En dat ligt niet aan Hip-Hop, maar aan de (vaak financieële) situatie van de mensen in een gebied. Kan een muziekstroming er wat aan doen? Nee, maar het is logisch dat er een verband is. Want Hip-Hop spreekt die mensen aan, aangezien de rappers vaak (claimen) uit een soortgelijke situatie te komen. Ik denk dat gangs zich daarom ermee identificeren, dus Hip-Hop is niet de oorzaak maar het gevolg.

Zo genoeg getikt.

Leuk dat je Geenstijl aanhaalt, Bijlmerstyle kan zich goed verwoorden :

Ja uitzonderingen zijn gelukkig overal te vinden. Had hier op school zelfs een betoog over geschreven voor Nederlands. Helaas zijn de meeste berichten over Hip-Hop op de site nogal negatief (in geenstijl woorden: Negertmuziek dat subsidiegeld kost).

Ik ben zelf 15 jaar oud en ik luister al vanaf m'n 7e naar hiphop.
Ik begrijp alleen echt niet dat jullie vinden dat de jeugd de hiphop verkeerd opvat.

Die top 40 muziek is inderdaad (over het algemeen) rotzooi, maar de hiphop waar ik en bijna iedereen die ik ken naar luistert is anders.

Het komt misschien doordat ik uit zwolle kom, want van de zwolse hiphop kun je niet veel zeggen over commercie, die texten gaan echt diep.

Als je kijkt naar die "top 40" amerikaanse rappers, (50 Cent, en Lil 'Wayne enzo...) ben ik het met jullie eens, dat is echt geen goede hiphop, en ik kan ook nauwelijks begrijpen dat je daar echt van kunt houden. .

Maar om nou te zeggen dat de jeugd hiphop verkeert opvat... ik ken bijna niemand die naar die commerciële rotzooi luistert.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.