MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De jeugd vat hip hop verkeerd op

zoeken in:
Ik luister nu zo'n 15 jaar naar hip hop. Vind het nog steeds geweldige muziek, heb in mijn puberteit zelfs hip hop kleding gedragen, maar heb me nooit zo gedragen als rappers dat doen in hun video's. Ik ben wel van mening dat een groep jongeren zich bijzonder raar gedragen op straat en doen of ze gangsters zijn. Nou ben ik benieuwd of dit komt door hip hop. En hoe invloedbaar zijn de video clips voor sommige gasten. Wat zijn jullie meningen hierover? Ik denk niet dat je kan ontkennen dat er niks aan de hand is.

Ill
Ze snappen Hiphop denk ik niet...

Vorig jaar kwam er trouwens een gast op me af, die vond dat ik stoer deed alleen omdat ik een Method Man & Redman shirt aan had...(Door dat shirt zag hij mij als een gangster ofzo.. )

Ik weet niet zo goed, hoe ik hier antwoord op moet geven, maar ik snap je punt wel. En dat is ook wel zo, niet overal natuurlijk. Ik luister nu zo een 3-4 jaar hiphop, ik draag geen hiphop kleding, heb wel wat shirtjes etc. en ik gedraag me ook niet "hiphop" als ik buiten of binnen ben (ik praat wel met veel speling, maar dat is mijn karakter, deed ik al voordat ik hiphop luisterde). De clips hebben zeker invloed op kleding en gedrag, in mijn omgeving zijn dat bij mensen die vooral commerciele hiphop luisteren. Ik zie nu vaker tattoos op Du face's, bijv. een muzieknootje langs het oog. Ik zie meer sieraden, en ik hoor ook meer Slang bij jongeren.

PJC
Gelukkig is dat dan een typisch Nederlands fenomeen . Want in Vlaanderen valt het, op een paar boefjes in de minder gezellige buurten van Brussel en Antwerpen, heel erg mee met dat gangstergedrag van de jeugd. Misschien zit hip hop er wel voor iets tussen. In België betekent hip hop namelijk niks, nul. Niemand kent het, niemand luistert het en we hebben geen eigen scene zoals Nederland die kent. Ik overdrijf natuurlijk, maar ik heb wel de indruk dat hiphop in Nederland véél meer mensen (jongeren) bereikt dan hier.

ThingMan schreef:
Ik luister nu zo'n 15 jaar naar hip hop.

Jéé, jij luistert al van je 10e hiphop? wel tof, ik wist op die leeftijd waarschijnlijk niet eens dat het bestond...in elk geval ik was er niet mee bezig. Rond mijn 17e ben ik heel kalmpjes begonnen met The Streets en Dizzee Rascal want rond Amerikaanse hiphop hing één groot gangsteraura waar ik niks van moest hebben....en dan ontdek je ATCQ...en De La Soul en...en....

raffael77
Dit is een lastig onderwerp TM. Hoe praat je de jeugd van nu iets aan als ze alles anders zien. Ze denken direct wat lult die gek nou ouderwets en dat is misschien ook wel zo alleen ik kan met een gerust hart zeggen dat de jaren 60 & 70 de meest invloedrijke tijd is geweest van muziek. Daardoor ook het beste in huis had kwa muziek maar ook kwa zang.

Eigenlijk is de generatie van 25-35 jaar de grootste boosdoener hiervan en niet de jeugd van nu.

Nu even over hiphop. Het is heel makkelijk als het gaat om artiesten.

HIPHOP = DJ - B-Boy - MC - Graffiti

Daar omheen heb je de cultuur, levens wijze, kleding en dat soort dingen. Dit wordt ook wel de zogenaamde 5e element genoemd.

Draag je als artiest niet bij aan 1 van de eerst 4 genoemde elementen dan ben je geen hiphop. Het is heel zwart op wit maar zo is het nou eenmaal. Nu storen veel mensen zich eraan en maken er een veel ruimer begrip van. Kijk nou naar Lil Wayne die uit het nest komt van de slechtste tak van hiphop maar toch razend populair is.

Het is de media die het doet. Ze worden aangeboden als de beste dus zal het zo zijn. Mensen luisteren nu eigenlijk niet meer naar de teksten omdat ze daar geen zin in hebben. Ik ben opgegroeid met hiphop maar heb ook bitches al MC Hammer meegemaakt en wat dacht je van al die swingbeat trutjes die dachten te kunnen rappen.
Ook de dance scene heeft daar een handje bij geholpen.

Nu tegenwoordig gaat het niet om de rap skillz maar om het woordje
swagger wat staat voor je mannetje kunnen staan maar de meeste gasten zijn sellout niggas en geen mc's. Lopen rond met bodyguards omdat ze anders gepakt worden en hoe komt dat. Juist de media en niets anders.

Waarom heb ik met menig artiest gesproken veelal van Rawkus label maar ook diverse andere mc's omdat zij namelijk heel gewoon zijn en met beide benen op de grond staan. Kijk nou naar Damu die gewoon een drukke kantoorbaan heeft en toch zeer dope dingen doet maar uiteindelijk heel gewoon is.

Wat er aan de hand is is dat er meer mc's als Slug bijv. commercieler moeten gaan om zo weer de goed hiphop de lucht in blazen. Hier is Diggy Dex al hard ermee bezig en ook Djiggy Dje wel maar die is meer met zijn eigen ik bezig.

Kleding droeg je vroeger anders idd. Dat Karl Kani ding kwam later pas maar wel weet ik dat schoenen heel belangrijk was.
Zo belangrijk dat als je geen schoenen had die vet waren er gewoon niet bij hoorde.

De jeugd doet gewoon na van wat ze zien en denken dat dat goed is.
Er zou eigenlijk weer een terugkeer moeten komen zodat de goede muziek weer een keerzijde heeft om er boven op te komen net als dat gebeurt met kleding.

Hier bestaan geen gangsters, maar kinderen willen graag stoer doen en nu is het wel wat raarder geworden. Vroeger sloegen we elkaar voor onze bek maar nu steken ze elkaar neer als warme broodjes omdat ze graag willen opvallen bij hun matties die ze toch laten vallen als ze in de bak zitten.

Iedereen denkt te veel aan materiële dingen en dat is ook een groot probleem. Echte gangsta rap is er niet meer, want flipfloppers uit het zuiden maken alleen nog party nummers zonder goed tekst.

Persoonlijk denk ik wel dat het aan je zelf ligt of je met al die onzin mee wil gaan. Mijn neefje van bijna 15 luistert graag naar Elvis. Nu zeggen veel dat is toch geen muziek maar deze muziek is heel invloedrijk geweest voor de gehele muziek industrie. Hij drinkt niet maar zijn vriendjes wel. Hij blowed niet maar zijn vrienden wel. Ook is hij niet zo straat rat maar veel van zijn vrienden wel. Hij is gewoon te nuchter en erg wijs om zich niet in te laten met dat soort dingen.

Wees jezelf en loop niet iedereen achterna en geef je eigen mening ook al zegt de rest het tegenovergestelde.

Dank je. Ik kreeg van mijn pa ooit een dubbel cd met allerlei klassiekers. Sindsdien ben ik verslaaft.

Ik woon in de buurt van Amsterdam en merk dat er een hoop jonkies zijn die er helemaal in op gaan. Petje op, allemaal zelfde jasjes, zelfde schoenen (meestal Air Max, maar niet de classics), broek op half 6, moeilijk verstaanbaar Nederlands praten (heb ik het niet over mensen van buitenlandse afkomst), nep diamantje in het oor etc. Ze doen vaak ook nog aggressief als je ze aan kijkt of ergens wat van zegt. Ik ben geen super ABN-er, maar hou wel van gewoon praten.

raffael77 schreef:
Dit is een lastig onderwerp TM. Hoe praat je de jeugd van nu iets aan als ze alles anders zien. Ze denken direct wat lult die gek nou ouderwets en dat is misschien ook wel zo alleen ik kan met een gerust hart zeggen dat de jaren 60 & 70 de meest invloedrijke tijd is geweest van muziek. Daardoor ook het beste in huis had kwa muziek maar ook kwa zang.

Eigenlijk is de generatie van 25-35 jaar de grootste boosdoener hiervan en niet de jeugd van nu.

Wees jezelf en loop niet iedereen achterna en geef je eigen mening ook al zegt de rest het tegenovergestelde.

Ik ben het met je eens. Maar waarom is dan de generatie 25-35 jaar de schuldige. Ik ben 25, maar doe niet zo maf. Misschien begrijp ik je niet helemaal.

Wat ik wel vind is dat mensen gestimuleerd moeten worden om na te denken. In plaats van dat bijv. de regering er weer een reclame spot tegen aan gooit. Wij zitten in een systeem, denk ik, waarbij alles voor wordt voorgekoud, en niet erbij word gezegd dat we zelf ook moeten nadenken. Dit is misschien wel het allerbelangrijkst.

PJC
Ja dat bestaat hier bijna niet. Alhoewel het fenomeen (excuseer mij het woord) marrokanennederlands heeft bij sommige jonge Antwerpenaren ook zijn intrede gedaan. Ach het zijn pubers, ze stinken naar puberzweet en doen rare dingen. waait wel over

Het is wel te hopen voor ze ha ha. Ik snap je woordspeling. Daar praten ze dan nog met een zacht G. Misschien haalt dat het gangster er een beetje uit

Maxmus
ik ben zelf 18 jaar en luister naar '' hip hop '' buckwild / percee p enzo, niet naar kempi enzo waar 50% op mijn school naar luistert.
Tuurlijk iedereen moet zijn ding doen maar volgens mij wekt het wel agressie bij sommige dudes op.
Vooral die smoothboys met ralph lauren petjes en een moeilijke uitsraling.

raffael77
ThingMan schreef:
(quote)

Ik ben het met je eens. Maar waarom is dan de generatie 25-35 jaar de schuldige. Ik ben 25, maar doe niet zo maf. Misschien begrijp ik je niet helemaal.

Wat ik wel vind is dat mensen gestimuleerd moeten worden om na te denken. In plaats van dat bijv. de regering er weer een reclame spot tegen aan gooit. Wij zitten in een systeem, denk ik, waarbij alles voor wordt voorgekoud, en niet erbij word gezegd dat we zelf ook moeten nadenken. Dit is misschien wel het allerbelangrijkst.

Het is aangetoond door onderzoekers dat juist deze groep ervoor gezorgd heeft dat slechte muziek een hype werd. Niet iedereen maar het gros wel. Ik hou van hiphop omdat ik ermee ben opgegroeid, maar luister ook veel Jazz en Soul & Funk maar wel voornamelijk de oude stijl. Ze noemen tegenwoordig Alain Clark soul en ook Jamie Lidell maar als ik die vergelijk met Sharon Jones & The Dap-Kings of The Dynamites & Charles Walker heb ik daar toch meer soul gevoel bij. Het klinkt vanouds goed.

Ik denk dat we hier in Nederland gewoon Amerika gaan volgen met hun constante irritante reclames en advertenties waar je mee dood gegooid wordt. Denk aan die reclame met ringtones.(Er is trouwens een mooie duco over USA reclames en dat soort dingen als je het leuk vind genaamd ART & COPY)

Mensen vinden het volgens mij ook leuk om anderen te volgen. Kijk naar nieuwe modes die er zijn. We willen geen buiten beentje zijn dus doe maar mee wat in is.

raffael77
jongeren zouden niet te veel naar die clips moeten kijken van Wayne, Kanye West, Black Eyed Peas of een Kempi. Te veel onzinnige teksten zonder boodschap.

Wat ik niet snap is dat ouders(Zo las ik laatst in de krant) het erger vinden dat Lily Allen fuck you zegt in het refrein (wat juist een nummer is met en goed onderwerp) dan een clip van Lil Wayne met ranzige slettenbakken in de clip. Voor de man leuk om te zien maar als je er over nadenkt keurt hij en mede artiesten met zulke clips prostitutie, pooiers, dealen en ga zo maar door allemaal goed.

Wat is nou slechter?

Wow Raffael. Waar ik jouw posts vaak erg eenzijdig en ongenuanceerd vind, maak je in dit topic een aantal sterke punten waar ik het mee eens ben. Nice!

Maar ja, lastig onderwerp, wel erg actueel aangezien ik laatst in de krant kritiek las over 'hip-hop-clips'.

Ik zelf kan echt niet tegen die 14-jarige mensjes die stoer doen en bijvoorbeeld alleen de "slechte" mainstream-rap luisteren en denken dat het leven daarom draait. Maar dan bedenk ik me soms, waar luisterde ik toen naar? Jawel, - ook 50 Cent.

Mijn punt is... velen ervan zullen er wel uit groeien, en hun muzieksmaak ontwikkelen.

Ander aspect is natuurlijk niet hun muzieksmaak, maar hun gedrag. Wat is daar nou aan te veranderen, mijns inziens een onmogelijke taak. De media laat de verkeerde voorbeelden op TV zien, en dat zullen de mini-gangstertjes vast wel als voorbeeld nemen, ja. Maar het is een vicieuze cirkel waar we nu haast niet meer uitkomen. Bangende beats + braggadocio raps zijn cool, en daar kan je maar heel moeilijk verandering in brengen. Laat ATCQ op de TV zien en ze verliezen toch hun aandacht.

Dus het is een onoplosbaar probleem. Je kan de 'roots' van het probleem niet aanpakken, omdat de gehele economie (wie/wat het meest verkoopt) en de hele media daar achter zit. En je kan niet zomaar tegen een major label zeggen dat ze hun artiesten moeten laten vallen, want dan lopen ze miljoenen mis...

Improvision
Dit gaat niet precies over jeugd en hiphop, maar gezien de laatste berichten leek me dit wel op zijn plaats.

In Frankrijk is er momenteel onenigheid over een nummer van een bepaalde Franse rapper (ben de naam kwijt), hij zou het nummer niet meer mogen brengen wegens de vrouwonvriendelijke tekst. Logisch, want vrijheid van meningsuiting heeft grenzen, en racisme, in welke vorm dan ook (of het nu op basis van huidskleur of geslacht is,...), mag niet. De rapper had als antwoord dat de Amerikaanse rappers dit ook deden. Hoe maak je uit of een bepaald woord in een tekst niet functioneel is? Dan is de vraag, waar trek je de lijn? Alle overtredingen bestraffen, en zo een heel deel van een 'cultuur' censureren? Want men kan wel stellen dat dit fenomeen vrij ingeburgerd is bij de hiphop tegenwoordig.

Je kan het ermee eens zijn dat het niet mag, wegens het discrimineren van een bepaalde bevolkingsgroep. Maar als zo'n regel of wet er zou komen, zou dat dan niet een precedent scheppen voor verdere censuur in rap-teksten (die bv maatschappij-kritisch zijn, maar op een agressieve manier worden verwoord en gebracht)?

Er stond vanochtend toevallig in de Telegraaf, ja sensatie krant, een artikel over gangsters en rappers in de Bijlmer. Die al gauw staan te zwaaien met pistolen en messen.

tekst Telegraaf: De Amsterdamse politie wil paal en perk stellen aan provocerende videoclips en teksten van rappers, waarin vooral Antilliaanse jongeren in de Bijlmer een aansporing zien om zich te bewapenen.

Dit vind ik zorgelijk. Hoe erg het is weet ik natuurlijk niet, maar ik vind wel triest.
Ik denk dat drugs ook een grote rol spelen. Als je inderdaad kijkt naar clips, dan zie je ze blowen en met pistolen zwaaien alsof het heel normaal is. Dit wordt dan gekopieerd.
Bij mij in de buurt zie ook zat gasten rijden in auto's die ze nooit van hun uitkering kunnen betalen. Maar ze pronken er wel mee en ik hoor dan altijd er rap muziek uit knallen. Het is dan wel altijd Lil' Wayne of 50 Cent. Want tekstueel moet het wel in de buurt komen van hun gedrag, anders is het niet vet.

Mb.
Hip-Hop is een breed genre en tegenwoordig denkt men dan direct aan de muziek en niet aan de cultuur eromheen. Wat ik ook alleen maar logisch vind, want rap is het middel om hip-hop te maken en er bevindt zich teveel variatie in het genre om 'rap' te gebruiken als het aanduiden van het genre.

Ik kleed me helemaal niet naar hip-hop en ik ben van mening dat ik redelijk aardig Nederlands praat. Wanneer ik dan vertel dat ik hip-hop beluister dan krijg je al vaak de reactie "huh luister jij naar die troep van Lil' Wayne?", onwetend van de goede hip-hop verspreid over het wereldwijde web.

Het probleem is alleen dat men, dankzij de media en haar '50 cent', een eenzijdig beeld geeft over deze muziek. Het mooie van hip-hop in de vorm van het genre is juist de variatie van de verschillende smaken en kleuren. Het is dus jammer dat men de andere kanten van de muziek min of meer boycot, want zoals ik het eens ben met Chrisseh hebben we hier te maken met een haast onbreekbare vicieuze cirkel.

We zijn als mensen nou eenmaal een kudde-volk en tsjah 50 cent is hip. Dat jongeren zich hiernaar gedragen is volgens mij gewoon een fase en met de jaren relativeert het zich. En laten we wel wezen, de gangsta rap uit de jaren '90 bijvoorbeeld was ook niet echt politiek correct maar de vele fans hier zijn toch ook gewoon keurige mensen?

Mb. schreef:
Hip-Hop is een breed genre en tegenwoordig denkt men dan direct aan de muziek en niet aan de cultuur eromheen. Wat ik ook alleen maar logisch vind, want rap is het middel om hip-hop te maken en er bevindt zich teveel variatie in het genre om 'rap' te gebruiken als het aanduiden van het genre.

Het probleem is alleen dat men, dankzij de media en haar '50 cent', een eenzijdig beeld geeft over deze muziek. Het mooie van hip-hop in de vorm van het genre is juist de variatie van de verschillende smaken en kleuren. Het is dus jammer dat men de andere kanten van de muziek min of meer boycot, want zoals ik het eens ben met Chrisseh hebben we hier te maken met een haast onbreekbare vicieuze cirkel.

Hip Hop is heel breed. Dat is ook zeker prima. Er zitten ook fantastische artietsen tussen. Gelukkig. Het is inderdaad alleen dat de media aandacht naar de verkeerde MC's gaat. Hierdoor wordt het muzikale gedeelte verneukt omdat bij het zien van de clip de verkeerde beelden door krijgt.
Als je kijkt naar de Up In Smoke Tour van Dr.Dre en Snoop. Geweldig concert, vind ik. Alleen het opkomen van Dre en Snoop slaat nergens op. Beetje doelloos knallen in zo'n liquorstore. Dit schetst een verkeerd beeld.

IK heb gisteren op het nieuws een reportage gezien over dat tuig in AMsterdam die als Amerikaanse Gangsters willen leven. Zo is rapper Lexxus (Lame-Ass) doorzeeft met kogels.

Ill
Kill_illuminati schreef:
IK heb gisteren op het nieuws een reportage gezien over dat tuig in AMsterdam die als Amerikaanse Gangsters willen leven. Zo is rapper Lexxus (Lame-Ass) doorzeeft met kogels.

Ja Lexxxus was neergeschoten op het Kwakoe-Festival.

Allemaal erg overdreven..

Ik heb dat ook gezien. Sneue boel. Dat soort mensen zijn echt totaal van het pad af... Snap zelf totaal niet wat de aantrekkingskracht van al dat gangstergedoe is.

Die commentaren ook op YouTube:

Goed Voor Je Bitch Ass .. Krijg Je Ervan Met Je Biggie Bek ..
Je Hebt Geluk Dat Clyde Je Jaren Geleden Niet Gepopt Heeft Bitch ..
Keflar Don%uFEFF Flikker Op Man .. Just A Lucky Ass Nigga .. Bij Mij Zou Je Diddi Zijn Met Je GangsterShit .. Youz A GangsterBitch ..

La Familia Mix4Life .. Reconize Biatch !!

Zieligie kutrapper. En maar stoer doen altijd.. Kijk m liggen dan, zielige gast
NO RESPECT voor deze nigger!!!
Als je zo stoer bent haal je die kogels zelf uit lichaam, haalt je gun op en popt die andere gast. Maar nee, deze battieboy wordt%uFEFF opgehaald door de ambulance (die wij voor hem mogen betalen) en ligt nu te chillen in het ziekenhuis (wat wij ook voor hem betalen)

Die mensen hebben ze ook niet echt op een rijtje...

Korpschef: Bijlmergeweld komt door rap

De Bijlmer is sinds begin jaren 80 een no go area, maar de Amsterdamse korpschef Welten heeft nu ontdekt waar dit aan ligt: rapmuziek. Al een tijdje vraagt de politie zich af waarom de Antilliaanse en Surinaamse jeugd zo graag met pipa's speelt. Het poppen van rappert Lexxxus een paar weken terug zorgde voor een doorbraak in het onderzoek. Welten en zijn collega's hebben blijkbaar recente muzikale ontwikkelingen niet helemaal gevolgd, want de link tussen hip hop en vuurwapens is bijna net zo oud als Zuid-Oost zelf. Public Enemy, Dr. Dre en Cypress Hill rapten er al over toen al die pief paf poefende jongeren nog in de luiers lagen. Dat is oldskool, homeboy. En niet schrikken, maar een generatie geleden deden rappers ook al heel onvriendelijk tegen de politie.
Bron: Geenstijl.nl

RedLightCityBoy
Muah. Ik vind dat weer iets te algemeen gezegt. Ik zit op een school in de Bijlmer maar ik kan rustig langs het zogenaamde ´probleemgebied´ van de buurt lopen )zonder problemen). En of die rappers inspiratie zijn... ik weet het zo net nog niet. Misschien wel, maar dan vind ik het niet een groter probleem dan in andere delen van Amsterdam, want daar kom ik veel meer agressie tegen.

raffael77
Lexxus vind ik ook een zielige nep rapper maar zoiets gaat wel te ver.
Alleen vind ik dat filmpje van hem ook zielig. Het geeft wel aan dat hij nog steeds niets geleerd heeft.

Al dat gedoe van ik ben gangster is al nep. Ik heb een docu gezien Made In America: Crips & Bloods. Daar krijg je een beeld van hoe het echt is gegaan. Ze waren in het begin helemaal geen vijanden maar is zo gegaan door omstandigheden die tijd. Veel corruptie van LAPD, rassenhaat door blanke amerikanen en geen kans op de arbeids markt maakten de negers geisoleerd binnen de samenleving.

Aanrader om te kijken. Daar kunnen die gasten uit Den Haag ook wat van leren en niet alleen de overheid maar ook de zogenaamde Den Haag Crips.

Mb.
Wat jammer weer van de discussie dat Lexxus en de bijlmer er weer is wordt bijgehaald. Sensatie onzin. We hebben het toch over de algemene jeugd?

Toch logisch dat dit erbij wordt gehaald, het staat niet los van elkaar. Bovendien is het nu flink in het nieuws.

Mb.
Omdat het makkelijke sensatie weer is. Lekker makkelijk ook om het allemaal weer is op hip-hop muziek te gooien. De vele problemen in wijken zoals de Bijlmer hebben vele redenen, en hip-hop is daar een indirecte reden van. Zoals al eerder gezegd is het een vicieuze cirkel; de media gooit al die problemen op hip-hop maar ondertussen is het diezelfde media die de mainstream 'boem boem' hip-hop verheerlijkt.

Gallow
Conformisme anyone?

Ik zeg ja .

Wat is conformisme?

Mb.
Jezelf aanpassen om erbij te horen, dacht ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.