MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De jeugd vat hip hop verkeerd op

zoeken in:
Frostyx schreef:
e
en toen bestond er blijkbaar een subcultuur alto
valt het jullie wel eens op, dat de helft van de skaters helemaal niet kan skaten.
ik skate maar ik b en geen skater, klopt dat>?

Je kan je als een skater kleden of moet je dan verplicht zijn het te doen? net zoiets dat je als je je gangster kleed je verplicht een gun op zak moet hebben en moet dealen

Frostyx
nee maar als je een Barcelona shirt hebt, ben je geen voetballer.
Met een NY cap ben je geen honkballert.
Met een rare broek ben je dan wel een skater?

Nee, dan ben je Pipo de clown.

Het is een soort van mode, om je op een bepaalde manier te kleden.
Of aansluiting vinden bij een bepaalde muziek groepering.

Frostyx
Eerlijk ik heb gewoon zooooo een gelijk!

TheLegacy schreef:

Tsja' wat zal ik zeggen, take me back 2 the 90's

Ik heb -als ik erover nadenk- een behoorlijk vertekend beeld wat betreft de jaren 90 en de daarbijhorende Hip Hop-scene.. Regelmatig droom ik weg om mezelf als tiener in de jaren 90 te zien die enthousiast naar de platenwinkel fietst om het nieuwst ATCQ album te halen. Of om mezelf elke avond aan de buis gekluisterd voor YO! MTV Raps te zien (geen idee hoe vaak het uitgezonden werd). Of ik zie voor me dat ik door een vriend gebeld word die me over zijn nieuwste ontdekking 'Pete Rock & CL Smooth' verteld en dat ik maar NU! langs moet komen om het grondig te beluisteren, dat soort dingen..

Deze waarschijnlijke 'Verledenverheerlijking' heb ik mezelf denk ik bezorgd uit ontvredenheid over de hedendaagse Hip Hop-scene..

Harco schreef:
Dat ligt toch helemaal aan de luisteraar zelf? Zoals ik al zei: alleen zwakzinnigen gaan geloven dat het stoer is.

Blijkbaar is het aantal geestelijk gehandicapten in Nederland sterk toegenomen de laatste tijd.

Natuurlijk ligt het aan het individu of hij de "normen en waarden" overneemt van de hip hop artiesten die hij in de media voorbij ziet komen. Maar omdat de 50 Cent's e.a. nu meer en meer in het nieuws zijn, lijkt het mij logisch dat meer "zwakzinnigen" hun gedrag gaan imiteren omdat dat zogenaamd stoer is. En wanneer sommige rappers nog sterke verhalen gaan vertellen als ze net beschoten zijn, zorgt dat alleen maar voor nog meer escalatie.

En om de topictitel te beantwoorden; ik denk niet dat de jeugd hip hop verkeerd beoordeeld. Naar mijn mening reageren ze enkel op het de informatie die ze geboden wordt.

Soms heb je van die tijden dat je terugverlangd naar die oude normen en waarden.

Improvision
Hiphop is volgens mij momenteel gewoon een makkelijke zondebok. Politici en politie(chefs) delen mee dat ze de 'oorzaak' voor de problemen hebben gevonden. Dit verkondigen ze aan de bevolking, die zich dan rustig houdt omdat ze de 'oorzaak' kennen en er iets aan zullen doen.
De realiteit is heel anders, niet (enkel) hiphop (of metal, of gamen,...) is de oorzaak. Er zijn nog heel veel andere factoren die aanzetten tot criminaliteit. Het klinkt misschien wat puberig en cliché om te zeggen dat het de samenleving is. Maar dat is het gewoon. De jeugd heeft het te makkelijk, te veel vrije tijd, krijgt een grote mond en ontwikkelt geen kritische blik. De ouders zijn te laks, het schoolsysteem is te simpel en te asociaal....
Ok, de jeugd luistert naar hiphop, dat is dan ook de meest populaire muziek tegenwoordig. Het grootste deel van de jeugd dat niet crimineel is, luistert ook hiphop.
Maar politici vertellen mensen de waarheid niet: "de oorzaak ligt bij ons allemaal", "moeite doen"... Dat wil niemand horen, en zo raakt men niet herverkozen.

Rene1979 schreef:
Het probleem is nu alleen dat ik zie dat de maatschapij verhard en dat iedereen de rappers van tv na wil doen.

Nou en dat doen ze hoor.. Volgens mij heerst er tegenwoordig onder de jeugd in het algemeen het idee dat iedereen zomaar een rapper kan worden. Schrijf wat cheesy teksten (zelf vinden ze hun teksten natuurlijk heel knap en ingenieus), zoek een leuke instrumental op, koop een leuke microfoon en klaar is kees ik heb het dan over zulk soort mensen: 'Doc John' en 'NPM' Dit zijn dan natuurlijk de extreemste gevallen, om je kapot te lachen, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Iedereen doet maar en doet maar omdat het O zo stoer is, en gewoon omdat 'het kan'

Rene1979 schreef:
Ook wordt er nu meer gezegd dat gangsta cool is. En daarom doen die gasten het. De bloods en crips zijn nu ook in nederland te vinden terwijl ze niet eens weten wat het echt inhoudt.
Hier kan ik me toch zo verschrikkelijk aan irriteren.. Zo laatst ook kwam ik op 'de' Hip Hop hyve (dus niet de Underground Hip Hop hyve ) een poll tegen die er als volgt uitzag

Blood of Crip?

( ) Blood
( ) Crip

en toen ik vroeg waarom je uberhaupt 1 van beiden zou willen zijn
en wat het eigenlijk met Hip Hop te maken had kreeg ik het antwoord 'nou heel veel rappers zijn blood of crip hoor!'

raffael77
Ik weet welke hyve Ingo bedoeld. Ik check het wel eens maar zet er nooit wat neer omdat ze denken dat Lil Wayne erg goed is en hele goede teksten heeft en dan gaan ze direct in de aanval als je over bijv. Cyne begint die ze al helemaal niet kennen.

Ze zoeken dingen op over wie Blood was of Crip maar de meeste zijn dat nooit geweest en waarom. Bij deze bendes gold hetzelfde als bij de echte Maffia. Levend kom je er niet weg als je eruit wil stappen. Dat geeft al aan hoeveel west kust rappers er helemaal geen gangster waren.

Zoals ik eerder schreef. De west kust heeft altijd dikke grootspraak gehad en hadden aanstootgevende teksten om zo in het zicht te komen.

@ Misterfool

Je Eddie avatar is cool.

Je geeft weer een typische mening die mensen altijd geven als ze geen verstand hebben van hiphop. Dr Dre was idd wel iemand die alles lekker opstookte met NWA maar een Nas opnoemen dat hij aanstootgevende teksten heeft dan sla je de plank toch echt mis.

Ik wil niet knorrig overkomen maar Iron maiden heeft ook duistere teksten die erg ver gaan maar is een ander soort stijl. Zo hebben wij hier Jedi Mind Tricks. Het gaat er om hoe je iets brengt of het nou gangster is of niet.

Door ontwetendheid is de jeugd kortzichtig met het beantwoorden van wat ze binnen krijgt over hoe iets is of niet is. De media speelt een grote rol hierin en het lijkt erop dat Nederland gewoon de Amerikaanse kant op gaat.

De Bloods & Crips zijn ontstaan doordat de jeugdige afro amerikanen het niet meer pikte om onderdrukt te worden en vernedert te worden zoals hun voorouders die eigenlijk nu nog als slaaf leven. Wel waren zij losgeslagen omdat juist Bloods & Crips eerst naast elkaar samen leefde zonder geweld.
Dus daar ging het fout alleen kan ik de frustratie wel begrijpen omdat ze al hun hele leven onderdrukt worden. Helaas is toen ook het moorden tegen elkaar begonnen. Nu nog steeds.

lambf schreef:
Misterfool, blijf als-je-blieft weg uit dit topic.
Juist niet .

We kunnen Nederland toch niet vergelijken met Amerika. Word wel gedaan, maar we hebben hier toch geen Bloods en Crips. Wat moeten we nou met zo'n bende. Wij hebben de Hells Angels! Daar hoor ik geen jongeren over trouwens. Maar zijn wel vaak in het nieuws.

Ik zag een tijd geleden een kerel lopen met een Ruff Ryder gilletje aan. Toen dacht ik: zou hij ook DMX luisteren?? Hij zeg er uit als een rocker, soort van sloeberachtige motorrijder. Zo'n Easy Rider figuur zonder baart. DMX zet de Ruff Ryders ook neer als een soort van bende, terwijl dat volgens mij gewoon een grote motorclub is?

Uhm.. Dat is het probleem juist. Die Bloods & Crips hebben we hier helaas ook al. En voor de volgende keer: vraag het zo iemand of die de band/groep kent ?

Ill
ThingMan schreef:
DMX zet de Ruff Ryders ook neer als een soort van bende, terwijl dat volgens mij gewoon een grote motorclub is?

Zo heb je in Nederland ook 3D. Is volgens mij ook een Motorclub waar o.a. rappers als Metz in zitten.

Dat je überhaupt trots op jezelf kan zijn als je in een bende zit. Ik zou mij diep schamen tegenover mijn ouders. Ze hebben mij opgevoed, en mij de basis gegeven voor een toekomst zodat ik WEL de 25 passeer. Verkloot ik dit door eigen handelingen (lees: criminaliteit of gevaarlijke dingen met een hoge risico doen) dan is het zonde van hen energie, tijd en geld. Buiten dat bezorg je men enkel leed dus eigenlijk best egoïstisch. Verder ben ik het helemaal eens met wat Improvsion zegt. De overheid hier is naïeve. Er moet eerst iets gebeuren (bijvoorbeeld Hoek van Holland) tot er maatregelen wordt getroffen. Ik snap dat niet ik dacht dat "voorkomen beter is dan genezen"”de doden krijg je niet meer levend. Wat krijgen we volgende keer? Een kind sterft aan overdosis drugs die het heeft gepakt van zijn dealende broer. Plotseling gaat de overheid dan pas wat bedenken (de gemakzucht). Dan zeg ik ja sorry daar ben je wel laat mee er is al een dode. Of geldt het dan nog steeds: "beter laat dan nooit".

Rene1979
Weet je wat het is. Ik zie het dagelijks in mijn werk. Al die gasten lopen gewoon een beetje 1 aanstichter achterna. Eigenlijk zijn het allemaal meelopers.

Stapler schreef:
Uhm.. Dat is het probleem juist. Die Bloods & Crips hebben we hier helaas ook al.

Dat vind ik gewoon pervers, bendestijltjes importeren om even je favoriete gangsterfilm na te spelen, terwijl er in Compton & omstreken gewoon talloze doden zijn gevallen.

raffael77
T.O. schreef:
(quote)

Dat vind ik gewoon pervers, bendestijltjes importeren om even je favoriete gangsterfilm na te spelen, terwijl er in Compton & omstreken gewoon talloze doden zijn gevallen.

Helemaal mee eens. Dat is nou de reden dat hiphop een verkeerde indruk maakt bij de overheid en ook het gros van de overige bevolking

Kos
Ingo schreef:
(quote)

Ik heb -als ik erover nadenk- een behoorlijk vertekend beeld wat betreft de jaren 90 en de daarbijhorende Hip Hop-scene.. Regelmatig droom ik weg om mezelf als tiener in de jaren 90 te zien die enthousiast naar de platenwinkel fietst om het nieuwst ATCQ album te halen. Of om mezelf elke avond aan de buis gekluisterd voor YO! MTV Raps te zien (geen idee hoe vaak het uitgezonden werd). Of ik zie voor me dat ik door een vriend gebeld word die me over zijn nieuwste ontdekking 'Pete Rock & CL Smooth' verteld en dat ik maar NU! langs moet komen om het grondig te beluisteren, dat soort dingen..

Deze waarschijnlijke 'Verledenverheerlijking' heb ik mezelf denk ik bezorgd uit ontvredenheid over de hedendaagse Hip Hop-scene..

Klinkt gewoon vrij realistisch hoor. . In mijn geval althans.

Kos schreef:

Klinkt gewoon vrij realistisch hoor. . In mijn geval althans.
ah kut heb ik het dus toch gemist!

Paar dubbele berichten verwijderd.

T.O. schreef:
(quote)

Maar die doden en criminelen slaan zelfs daar vaak echt nergens op. Laat de alcohol staan, neem geen pistool mee, gebruik geen drugs en pak je kansen. Die lui hebben vaak een huis een auto en noem maar op en ja dan woon je wel in de hood of Ghetto maar waar ze mekaar soms al niet om doodschieten. Hier nu ook al, ik blame het kapitalisme, voorbeeld: in NL werd een jongen vermoord om een iPod. Vaak is het ook tussen de dealers, wat willen ze? Juist geld verdienen.. Hebzucht, macht, lust, trots en stoer doen met je poen en bling: geld.

En:Knowledge is power. Dus beter ga je leren van je fouten of beter nog maak die fouten niet en begin met leren. Liefde is trouwens ook veel stoerder dan haat want het is veel moeilijker om iets te maken dan iets te slopen.

Het heeft dus allemaal vrij weinig met HipHop te maken. Want HipHop is juist uit liefde en wijsheid ontstaan om een cultureel statement neer te zetten en een dikke Fuck You tegen het systeem en de vorige generatie. Zo van: Wij zijn geen slaven, wij zijn de toekomst. Wij zullen liefde brengen in de vorm van kunst en geen haat meer brengen in de vorm van criminaliteit.

Zo dit was mijn verhaal, wie het leest ben ik erg dankbaar .

Frostyx
Word Stapler, word

raffael77
Grote woorden voor zo'n klein ventje

Hiphop (gangsta rap) zal áltijd tesamen gaan met geweld in de ghetto's van Amerika. Eigenlijk zou al die shit niks te maken moeten hebben met hiphop, maar dat doet het wel degelijk. Hiphop is er in 1000 smaakjes en niet in ééntje waarin we iedereen adoreren. Hoe vervelend het ook is, bepaalde hiphop hoort gewoon bij bepaalde geweldadige stijlen. In Nederland gaat het trouwens nergens over en is het één groot circus op het gebied van die zogenaamde ''gangsters'' (lees: werkloze en kansloze pipo's).

Ook PvdA zegt: straatgeweld komt door rap
Ja hoor, na korpschef Welten is ook de PvdA nu he-le-maal om. Fractievoorzitter Manon van der Garde presenteert ons voor eens en voor altijd de oorzaak van het toenemende straatgeweld onder Antilliaanse jongeren in de Bijlmer: rapmuziek! Ja! Niet een falende politie, een gedogend gemeentebestuur of een ontbrekende opvoeding is de aanstichter van al het kwaad, het is gewoon die verdoemde hiphop. Die zorgt ervoor dat de jeugd massaal ontspoort en gedoemd is de criminaliteit in te gaan. Kijk. In feite is er met die Antilliaanse kids in de Bijlmer helemaal niks aan de hand. Ze groeien op met twee zeer verantwoordelijke ouders die hun alle kansen en mogelijkheden bieden iets leuks van hun leven te maken. Na Sesamstraat (leuk èn leerzaam!) gaan ze naar bed om de volgende ochtend weer met een gevuld broodtrommeltje naar school te vertrekken en veel te leren. Zowel de juffen en meesters op school, buurtbewoners en de wijkagent houden tevens een oogje in het zeil om problemen te voorkomen. Maar ja. Dan komt er dus op een gegeven moment dat TMF en MTV om de hoek kijken en wordt alles anders. Dan wil de modeljeugd opeens mensen beroven en laptops jatten, zeg maar datgene waar alle succesvolle rappers ook groot mee zijn geworden. Vervolgens is iedereen alle grip kwijt en zien ouders hun kroost veranderen in meedogenloze gangmembers. Dus PvdA, geen rapworkshops meer organiseren a.u.b, dan komt alles heel misschien nog net op tijd goed.

Bron: GeenStijl : Ook PvdA zegt: straatgeweld komt door rap
Daar gaan we weer!

Rap is niet de hoofdoorzaak, maar sommige jongeren zijn er gewoon gevoelig voor en nemen de teksten en stijl van gangsta-rappers letterlijk over. Ouderlijk falen en de softe aanpak in dit land zijn natuurlijk de echte oorzaken.

MJ_DA_MAN schreef:
. In Nederland gaat het trouwens nergens over en is het één groot circus op het gebied van die zogenaamde ''gangsters'' (lees: werkloze en kansloze pipo's).

Daar denkt Kempi toch heel anders over hij kan alleen maar overleven door te hosselen, in nederland

Komt omdat die kerel nog niet eens een pleeborstel kan vast houden.

Stapler schreef:
(quote)

Maar die doden en criminelen slaan zelfs daar vaak echt nergens op. Laat de alcohol staan, neem geen pistool mee, gebruik geen drugs en pak je kansen. Die lui hebben vaak een huis een auto en noem maar op en ja dan woon je wel in de hood of Ghetto maar waar ze mekaar soms al niet om doodschieten. Hier nu ook al, ik blame het kapitalisme, voorbeeld: in NL werd een jongen vermoord om een iPod. Vaak is het ook tussen de dealers, wat willen ze? Juist geld verdienen.. Hebzucht, macht, lust, trots en stoer doen met je poen en bling: geld.

En:Knowledge is power. Dus beter ga je leren van je fouten of beter nog maak die fouten niet en begin met leren. Liefde is trouwens ook veel stoerder dan haat want het is veel moeilijker om iets te maken dan iets te slopen.

Het heeft dus allemaal vrij weinig met HipHop te maken. Want HipHop is juist uit liefde en wijsheid ontstaan om een cultureel statement neer te zetten en een dikke Fuck You tegen het systeem en de vorige generatie. Zo van: Wij zijn geen slaven, wij zijn de toekomst. Wij zullen liefde brengen in de vorm van kunst en geen haat meer brengen in de vorm van criminaliteit.

Zo dit was mijn verhaal, wie het leest ben ik erg dankbaar .

Groot gelijk.
Wat je nu in de ghetto's in Amerika hebt is dat ze gewoon nergens een fuck om geven. Ze zijn gewoon lui. Ze kunnen heus wel werken maar ze doen het gewoon niet. Er zijn ook genoeg zwarten die wel werken. Ik ben in NYC geweest en daar zie je niks anders dan Mexicanen en zwarten. Alleen in de ghetto's zijn ze gewoon te lui om te gaan werken endus om die opleiding te kunnen betalen. Ik geloof dat het vroeger in de jaren 80-90 wel anders was. Toen de gang wars nog in de bloei waren en er echt veel doden vielen. Nu is het een stuk rustiger en allang niet meer zo gevaarlijk, dat heb ik zelf gehoord van een politieman die 15 jaar in dienst heeft gezeten.

Nu even meer ontopic:

Ik reed (naja, ik niet zelf natuurlijk, ben nog geen 18) in een vrij chique auto met 3 blanke mensen door een soort ghetto van Buffalo, NY. Wat deden de mensen daar (mexicanen en zwarten)? Ze begroeten je. Nee ze kijken je niet raar of kwaad aan maar ze lachen vriendelijk en begroeten je.
We hadden op een avond in New York ook de verkeerde metro gepakt. We kwamen terecht in Brooklyn in de buurt van Bed-Stuy. We zaten in een metro vol met zwarten en Mexicanen. Keken ze raar? Absoluut niet. Al zou het denk ik ook wel komen omdat we met z'n vieren waren. Maar dan nog, de mensen daar schieten je echt niet neer omdat je blank bent. Het word gewoon zo in de media verteld. Dus de jeugd vat de hip-hop wel degelijk vrij verkeerd op als die 50 Cent weer heel trots zn guns laat zien.

Stapler schreef:

Knowledge is power. Dus beter ga je leren van je fouten of beter nog maak die fouten niet en begin met leren.
At exactly what point will they start to realize that life without knowledge is like death in disguise?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:28 uur

geplaatst: vandaag om 08:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.