MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?

zoeken in:
FightForMore
Ik luister hiphop, omdat ik me er goed bij voel en het m'n leven is. Als ik stress of kwaad/woedend bent, dan kan sommige beats me rustig maken, als ik wil genieten van het leven, dan geniet ik verder als ik naar bepaalde liedjes luister, maar ook als ik in een dip zit, dan maakt hiphop me gelukkiger. Noem het zielig of wat dan ook, maar ik ben echt verliefd op hiphop. Ik wil graag breakdancen, ik freestyle veel op school wanneer ik moet werken en tijdens een toets beatbox ik soms (tot ergernis van mede-leerlingen en leerkrachten). In de zomer zal ik terug de muren bekladden en zal ik buiten genieten van hiphop.

Ook ben ik bezig met een studio te bouwen, om m'n tracks te bouwen en zo helpen hiphop naar het oude niveau te tillen. Het is ziek dat ik zoveel geef om muziek, maar muziek is nu eenmaal mijn leven. Zonder dit en dit klinkt erg, heb ik geen doel meer om verder te leven..

Pastichio Rocker
Best kut als je opeens doof zou worden dan.

Hahaha?

En ja FightforMore ik kan me daar ook in vinden (Vooral in dat beatbox gedeelte xD)

raffael77
Doof zijn is voor mij ook het ergste wat kan gebeuren.

Ik heb een beetje een vreemde relatie met hip-hop.

Laat ik maar beginnen waar ik me aan erger binnen dat wereldje dan kan ik altijd nog positief eindigen. De stoerdoenerij, geldingsdrang en testosteron kan ik wel zonder mee. Als ik weer zo'n rapper op TV zie met gouden kettingen, diamanten, zonnebril op en onbeschoft zie doen tegen iedereen dan denk ik bij mezelf: je doet ook niet echt je best om stereotypen te vermijden heh? Veel negatief geneuzel, één van de redenen waarom ik Jurassic 5 ook zo cool vind is de positieve flow die in hun tracks zit.

Ook vind ik het jammer dat hiphop me nooit écht raakt. Heb nog nooit een brok in mijn keel gehad van een rapnummer, kippenvel ook nooit gehad na een hiphopplaat. Het genre is daar duidelijk ook niet naar op zoek.

Muzikaal ben ik eigenlijk alleen geinteresseerd in de productiekant van hip-hop. Liefst zo rauw en hard mogelijk, veel gebruik van toffe samples en overgeproduceerd eigenlijk > er moet veel muzikaliteit en originaliteit uit de producties komen. Je hoofd moet op en neer gaan knikken als je een hiphopplaat hoort, dan is hij voor mij geslaagd. Toch zouden goed geproduceerde hiphopplaten saai worden wanneer het alleen maar om instrumentals zou gaan, dan kan ik net zo goed naar triphop gaan luisteren ofzo. De MC's voegen dus absoluut wat toe maar tellen voor mij eigenlijk alleen maar als instrumenten. Hun flow en stemmen zijn absoluut nodig om een track interessant te maken maar inhoudelijk luister ik er amper of nooit naar teksten.

Omdat ik zelf me vooral begeef in het electronische muziekwereldje verbaas ik me er een beetje over dat er niet meer invloeden daar vandaan komen. Dalek bijvoorbeeld kan het wel..... maar ik denk dat daar nog veel progressie uit te halen valt. Met synths en ambientwaves valt nog veel te doen in hiphop heb ik altijd gedacht ipv het steeds samplen van bijvoorbeeld violen uit andere muziek.

Hiphop: geen haat en geen liefde van mijn kant. Af en toe ontdek ik wat vets en dan heb ik er wel genoeg aan.

raffael77
Blijkbaar heb je er weinig verstand van. Als je al zegt dat er geen instrumentals worden gemaakt waar je naar kan luisteren sla je de plank wel erg mis.

Triphop is een genre die eigenlijk niet eens bestaat omdat het gewoon hiphop is maar juist die generatie niet geassocieerd wil worden met hiphop.

Neem DJ Shadow, DJ Krush, DJ Muro dat allen begon als hiphop dj/producer maar toch onder triphop gezet worden.

Het begon volgens mij met DJ Mark The 45 King die instrumentals maakte.

Pete Rock
Madlib
Oh NO
Jay Dee/J Dilla
Kno van Cunninlynguists (Zeg ik het goed?)
Thes One van PUTS
Blue Sky Black Death

Dit soort producers maken gruwelijke instrumentals

Ettertjes als Fat Boy Slim en meer van dat soort ongein proberen hiphop te zijn maar zijn het niet en wilden zich onderscheiden omdat ze er niet bij horen.

Met uitzondering van Herbaliser die ook nog de moeite nam om samen te werken met verschillende hiphop artiesten.

pretfrit
Ik ben geen hip-hop liefhebber maar om nu te zeggen dat ik het haat gaat ook weer te ver. ik wil best toegeven dat er in hip hop creatieve dingen gebeuren en ik weet echt wel dat niet alle hip hop over lekkere wijfen, auto's, geld en geweld gaat. Toch voel ik geen behoefte om voor mijn plezier naar hip hop te gaan luisteren.

De reden (of schuld) kan ik bij de muziek leggen maar dan zou ik alles over 1 kam scheren en dat is ook niet terecht. De ware reden ligt natuurlijk bij mijn eigen karakter.

A Cultuur: Ik beleef muziek voornamelijk individueel, ben ondertussen op een leeftijd dat ik geen behoefte meer heb om onderdeel te zijn van een sterke cultuur. Vrijwel alles wat ik zie aan hip hop cultuur spreekt mij totaal niet aan.
- kleding: hebben die hip hppers zelf wel door hoe belachelijk ze er uit zien ...alles zal wennen, maar het ziet er naar mijn idee niet echt praktisch of stijlvol uit. en het schijnt zich ook te richten op de groep, het laat zien dat je onderdeel bent van een groep...zie A
- Grafitti : Kijk, dat er een verlaten container ondergespoten word vind ik best, maar dat men in naam van "de kunst en vrijheid van meningsuitig" monumenten of MIJN gevel onder moeten kalken met nietszeggende tags en kinderachtig geklieder gaat mij te ver. Enig idee hoeveel belastinggeld er opgaat aan dat geklieder? dat betaal ik, jij , je ouders , je oma....iedereen. en ik ken niemand, helemaal niemand van die belastingbetalers die die ondergekliederde geluidsschermen prettig vind. Natuurlijk zijn er mooie dingen gemaakt , maar minimaal 95% procent staat op plekken waar het niet hoort (lees: andermans eigendom) en/of is een foeilelijke nietszeggende haastklus. Nu heeft dit niet direct met muziek te maken, maar grafitti is een duidelijk onderdeel van de hip hop cultuur.
- Stoerrrr: Hip hop komt uit de achterbuurten, daar telt waarschijnlijk het recht van de sterkste..Niet de slimste of gevoeligste of creatiefste..neehhh, vooral de sterkste met een gigantische plaat voor zijn kop en een dik pak geld schijnt het daar te redden. Ik ben niet op zoek naar die wereld, ik zie dat niet als een vooruitgang. Natuurlijk heb je De La Soul die dit vooroordeel op de hak nemen, maar daar tegenover staan ontelbaar veel testosteron geladen de (blanke) wereld hatende en geweld prekende grote druk gebarende mannen (inc crew)...ik word daar niet vrolijk van, het voegt niets van waarde toe aan mijn wereld.

B: muzikale kenmerken
- Ik ben geen liefhebber van zware beats, ik ben zowieso geen liefhebber van strakke ritmes. ik krijg dan het gevoel dat ik in de pas moet lopen, en dat werkt voor mij althans benauwend, en uiteindelijk gaat het irriteren.
- Samples...Het blijft jatwerk. Credit (letterlijk en figuurlijk) over de rug (en creatieviteit) van een ander. natuurlijk worden ze vermeld in het cd boekje en als men er om vraagt zal er ook best wat geld richting originele artiest gaan...Maar ik moet eerlijk toegeven dat er best creatieve dingen tussen zitten.
- Bombastisch: Ik heb nog nooit subtiele hip hop gehoord...muziek waar ik even voor moet gaan zitten om het "te pakken". Het is te nadrukkelijk aanwezig.
- Gebrek aan variatie: Ook ik mis variatie. Als ik de klassiekers in het genre hoor dan heb ik niet het idee dat hip hop een muzikaal breed genre is. Binnen rock maar b.v. ook jazz & electronic hoor ik toch meer variatie in zang, maatvoering, structuur, instrumentatie etcetc.

Het is dus volledig mijn eigen schuld dat ik hip hop niet goed vind, sorry, ik hoop dat jullie mij kunnen vergeven.Zo niet dan zullen we het gevecht aan moeten gaan, want er moet altijd iemand winnen....toch?

Improvision
Wie zijn wij om uit te maken wat echte hiphop is of hoe het moet klinken? Hiphop is geëvolueerd en is verschillende richtingen ingeslagen, enkele al wat populairder dan andere, maar ze zijn allen nog hiphop. Wat me opviel was dat enkele users op deze site bepaalde hiphop niet meer onder de noemer 'hiphop' wilden rekenen omdat het van de zogenaamde waarden afweek. Wat me ook opvalt is dat deze mensen die voor de zogenaamde 'real hiphop' pleiten, tegelijk ook vrij conservatief zijn omtrent hun opvattingen omtrent hiphop. Alsof de 90's het hoogtepunt waren van dit muziekgenre en de enige goede weg, de weg is om terug te keren naar deze periode. Alsof de manier om hiphop te maken aan de hand van draaitafels en een MPC moet gebeuren en een PC of laptop gewoon not done is (zie bv. de antwoorden bij het "Hoe backpack ben jij?"-topic). Is creativiteit en innovatie niet noodzakelijk? Moeten we uit nostalgische, utopische overwegingen terug naar de drumbreaks en jazzloopjes? De hele hiphopcultuur is te veel bezig met hoe goed het al geweest is, en te weinig met hoe het zou kunnen zijn.

@ pretfrit

Sjonge jonge, eerst in feite gewoon zeggen dat je niet helemaal thuis bent in de hiphop (waar niks mis mee is natuurlijk), maar vervolgens wel een waslijst aan generalisering en standaard lulkraak voorbeelden geven terwijl het duidelijk is dat je er dus geen kaas van hebt gegeven. Het enige waarin ik je gelijk kan geven is het samplewerk, dat hoort er bij maar is wel iets waarvan ik kan begrijpen dat dat je dwars kan liggen.

Wat MJ zegt, wilde ook zoiets posten maar bedacht me: ik had er geen zin in. In de eerste alinea probeer je anders te vermoederen, maar uiteindelijk is het een groot cliché stuk wat je getypt hebt.

Binnen het samplen zelf kun je zo creatief zijn als je zelf wilt. En je ziet nu ook steeds meer acts die met live instrumentaties gaan werken. Niet dat het van mij moet, ik ben namelijk dol op goede samples.

pretfrit
MJ_DA_MAN schreef:
@ pretfrit

Sjonge jonge, eerst in feite gewoon zeggen dat je niet helemaal thuis bent in de hiphop (waar niks mis mee is natuurlijk), maar vervolgens wel een waslijst aan generalisering en standaard lulkraak voorbeelden geven terwijl het duidelijk is dat je er dus geen kaas van hebt gegeven. Het enige waarin ik je gelijk kan geven is het samplewerk, dat hoort er bij maar is wel iets waarvan ik kan begrijpen dat dat je dwars kan liggen.

Ik beschrijf dan ook mijn beleving van hip hop en zijn cultuur , niet wat hiphop is of zou moeten zijn. Volgens mij ben ik daar duidelijk in geweest. heb tevens aangegeven dat er uitzonderingen op regels zijn

Bovendien weet jij niet wat ik wel/niet van hip hop weet en hoeverre ik me daar in verdiept heb. "Standaard generalisaties" en "lukraak voorbeelden" (die overigens niet lukraak zijn) hebben ook een oorsprong.

Inderdaad zal ik niet zoveel feitenkennis betreft hip hop hebben als jij...Dit omdat ik dus (reeds 20 jaar) geen positieve prikkels krijg om me er nog verder in te verdiepen.

Vind het jammer dat je aleen met (persoonlijke) kritiek komt ipv inhoudelijk mij proberen te overtuigen dat ik het op punten HELEMAAL mis heb.

raffael77 schreef:
Blijkbaar heb je er weinig verstand van. Als je al zegt dat er geen instrumentals worden gemaakt waar je naar kan luisteren sla je de plank wel erg mis.

.

Lézen.

Ik zeg dat het me om de productie gaat, maar dat desondanks de instrumentals niet genoeg voor me zouden zijn > ik heb de flow en stem van de rapper wel degelijk nodig maar meer als 'instrument' op de plaat en ik let minder op de teksten. Dat er instrumentals zijn weet ik natuurlijk ook wel

pretfrit
Rhythm & Poetry schreef:
Wat MJ zegt, wilde ook zoiets posten maar bedacht me: ik had er geen zin in. In de eerste alinea probeer je anders te vermoederen, maar uiteindelijk is het een groot cliché stuk wat je getypt hebt.

Binnen het samplen zelf kun je zo creatief zijn als je zelf wilt. En je ziet nu ook steeds meer acts die met live instrumentaties gaan werken. Niet dat het van mij moet, ik ben namelijk dol op goede samples.

En de beats dan? ...cultuur ?

Ik hou niet van opdringerige beats en lyrics, en daarom dat ik dus niet van hip hop hou.

als jij mij (echte) hiphop kunt laten horen zonder opdringerige beats en lyrics dan sta ik daar zeker voor open....graag zelfs

ik leg mijn commentaar wat betreft hiphop volledig bij mezelf en heb niet zoals jij en MJ beweren proberen te "vermoederen". "Haten" is naar mijn idee wat anders als "geen liefhebber zijn van" .

Mb.
Wat veel 'puristen' jammer vinden, is dat mensen die niet van Hip-Hop houden altijd zo'n clichématig beeld neerzetten van het genre. Maar is dat dan zo gek? De Hip-Hop die naar buiten wordt gebracht in de media geeft nou eenmaal zo'n beeld. Dan heb je de liefhebber die weer eens die klassieker van Nas of A Tribe Called Quest aanraad, maar eerlijk gezegd zijn dat ook standaard platen die echt niet meer de veelzijdigheid van Hip-Hop weergeven. Ik kan het dan volledig begrijpen dat mensen een eenzijdig beeld hebben. Dit nodigt uiteraard niet uit om verder te zoeken naar die variatie en zo blijft het beeld bestaan.

pretfrit
@ Mb.

Dat klopt wel. A Tribe Called Quest vond ik wel aardig. Heb in 1990 dan ook de cd gekocht. Volgens mij was dat toen geen standaard hip hop. Hetzelfde met De La Soul en Cypress Hill en zo nog een paar. Ook de afgelopen jaren nog wel wat (b.v. op mume maar ook op RYM) hoogewaardeerde hip hop geluisterd maar ze vervelen mij erg snel.Ik heb vanmorgen voordat ik mijn tekst hier typte de gehele mume hip hop toplijst eens doorgelopen en op youtube beluisterd en hoor (en zie!! ) veel van hetzelfde en het boeit mij dus niet....muzikaal en gevoelsmatig weet het mij niet te raken.

Kunnen jullie je dat voorstellen?

Daarnaast is het inderdaad zo dat het overgrote gedeelte van hiphop cultuur dat naar buiten komt een negatief beeld geeft...hoe komt dat? Is dat de schuld van anderen, die zo dom zijn dat ze niet de moeite nemen om zich te verdiepen? of ligt het mischien ook een beetje bij de aard en afkomst van de muziek en beeld wat door de hip hop community zelf naar buiten wordt gebracht (zie ontelbare hoezen, videoclips maar ook het sociale gedrag van zichzelf als hiphoper profilerende fans..)

Naar mijn gevoel (als relatief buitenstaander) is het zo dat hiphop community wat meer naar zichzelf mag kijken voordat men "de haters" met het vingertje aanwijst en in een hoekje stopt.

P-DawG
Wat een onzin, je moet het maar eens wagen negatief commentaar of zelfs een laag cijfer te geven aan een band als Radiohead. Dan krijg je gelijk half musicmeter op je dak.

De term 'haters' wordt dan weliswaar niet gebruikt maar het komt op hetzelfde neer. Mensen kunnen nou eenmaal (over het algemeen) niet of moeilijk begrijpen waarom iemand, iets wat zij met heel hun hart liefhebben, totaal niet kan waarderen. Dat geld voor elk genre en dus niet alleen voor Hip-Hop.

Even snel door de Hip-Hop top lijst heen lopen heeft geen nut als je je wilt verdiepen in een genre dat je op het eerste gezicht helemaal niet ligt. Alsof een willekeurige liefhebber van Hip-Hop gelijk in kan zien waarom Radiohead/Doors of wat dan ook zo geniaal zou moeten zijn. Dat vergt tijd en dus ook geduld. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden maar over het algemeen is dat nou eenmaal wel het geval.

Ik kan me wel goed voorstellen dat iemand niks met dit genre heeft maar als je het dan toch een kans wilt geven doe het dan goed en niet half, daar bewijs je jezelf en anderen namelijk helemaal niets mee.

pretfrit
P-DawG schreef:
Wat een onzin, je moet het maar eens wagen negatief commentaar of zelfs een laag cijfer te geven aan een band als Radiohead. Dan krijg je gelijk half musicmeter op je dak.
.

en daar gaan we weer....

je begint je reactie door te stellen dat alles wat ik zeg onzin is.

Het is mijn mening, mijn gevoel. los van inhoudelijke zaken hoe kan dat onzin zijn?

Daarnaast maak je je eigen waarheid over mijn persoon (en weer de persoonlijke aanval..het ligt aan de ander, hij klets uit z'n nek, en weet niet waar hij het over heeft etcetc) Jij beweert dat ik allleen vanmorgen even door een lijstje ben gegaan. ....Beter lezen en vooral willen begrijpen!!!!

lambf
Hehe idd, hoezo bevesteging van vooroordelen?

pretfrit
De vraag van dit topic was om ook de andere kant te laten horen..

volgens mij heb ik dat nu wel genoeg gedaan.

Daarnaast wordt in de reacties de strekking van mijn verhaal genegeerd en wordt er hooguit op details ingegaan die ook nog uit hun verband worden gehaald en verdraait of bijverzonnen.

Helaas heb ik dus nog geen positieve inhoudelijke opbouwende reacties mogen lezen die mij inzicht hadden kunnen geven in het onjuist zijn van mijn "vooroordelen".

gemiste kans jongens...

(edit: vooral boos blijven op die domme buitenwereld die jullie muziek en cultuur maar niet wil begrijpen... )

lambf
pretfrit schreef:
als jij mij (echte) hiphop kunt laten horen zonder opdringerige beats en lyrics dan sta ik daar zeker voor open....graag zelfs

Is instumentaal ook goed ?

pretfrit
lambf schreef:
(quote)

Is instumentaal ook goed ?

ja, ook goed

Mb.
pretfrit schreef:
@ Mb.Volgens mij was dat toen geen standaard hip hop.

Vandaar ook de 'echt niet meer'.

pretfrit schreef:
Is dat de schuld van anderen, die zo dom zijn dat ze niet de moeite nemen om zich te verdiepen? of ligt het mischien ook een beetje bij de aard en afkomst van de muziek en beeld wat door de hip hop community zelf naar buiten wordt gebracht (zie ontelbare hoezen, videoclips maar ook het sociale gedrag van zichzelf als hiphoper profilerende fans..)

Dit was dan ook de strekking van mijn bericht. Het ligt aan beide.

Maar om even in te gaan op jouw 'zoektocht'.... MuMe is niet echt een site, en vooral die toplijst niet, die veelzijdigheid van Hip-Hop echt aanbiedt. De meeste Hip-Hoppers hier, beperken zich toch wat tot Nas, Wu-Tang etc.. Je moet je natuurlijk realiseren dat wat als hoog gewaardeerd wordt, niet meteen het beste in jouw straatje past en/of variatie laat zien. Daarnaast wil ik zeggen, als je sowieso niet houdt van drums en het ritmisch woord, wat toch wel centraal staat in veel Hip-Hop, dit genre sowieso niet weggelegd voor je is. Dat kan.

P-DawG
pretfrit schreef:
Jij beweert dat ik allleen vanmorgen even door een lijstje ben gegaan. ....
Dat haal ik toch echt uit jou post. (Afgezien van het feit dat je nog een paar losse albums hebt gecheckt) :
pretfrit schreef:
Ik heb vanmorgen voordat ik mijn tekst hier typte de gehele mume hip hop toplijst eens doorgelopen en op youtube beluisterd en hoor (en zie!! ) veel van hetzelfde en het boeit mij dus niet....muzikaal en gevoelsmatig weet het mij niet te raken.

Voor de duidelijkheid dan maar: Ik vind niet je hele post onzin. Dat had ik inderdaad duidelijker aan moeten geven. Ik doelde met onzin eigenlijk louter op het laatste deel van je post:
pretfrit schreef:
Naar mijn gevoel (als relatief buitenstaander) is het zo dat hiphop community wat meer naar zichzelf mag kijken voordat men "de haters" met het vingertje aanwijst en in een hoekje stopt.
Dat kan je namelijk van elk muziek genre zeggen.

pretfrit schreef:
Daarnaast wordt in de reacties de strekking van mijn verhaal genegeerd en wordt er hooguit op details ingegaan die ook nog uit hun verband worden gehaald en verdraait of bijverzonnen.
Ik kon niet uit jou post halen dat je je echt volledig op het genre hebt gestort. Vandaar mijn reactie. Je gaf zelf namelijk aan maar een handjevol albums/artiesten te hebben gecheckt, dat ik dan mijn conclusie trek is niet zo vreemd lijkt me.

pretfrit schreef:
Helaas heb ik dus nog geen positieve inhoudelijke opbouwende reacties mogen lezen die mij inzicht hadden kunnen geven in het onjuist zijn van mijn "vooroordelen".
Als jij maar weet dat je het genre een redelijke kans hebt gegeven maakt het verder niet veel uit wat ik en anderen ervan denken lijkt mij. In ieder geval is het het een tip om niet na 3 keer luisteren zeggen dat je het allemaal maar matig vind. Ik weet niet in hoeverre jij het genre een kans heb willen geven maar een album van bijvoorbeeld Pink Floyd ging er bij mij na jaren alleen HipHop (met een beetje soul/jazz) er ook niet gelijk als zoete koek in, pas na 10+ luisterbeurten begon ik het enigszins te waarderen. Als ik nu zou beginnen aan een album van iets als Radiohead zou ik daar waarschijnlijk net zoveel moeite voor moeten doen.

Als je het genre echt een goede kans hebt gegeven snap ik niet waarom je jezelf er niet van kan overtuigen dat het gewoon niks voor jou is. Want waarom blijf je hier dan nog vragen om tips, je weet toch zelf wel of je het genre voldoende kansen hebt gegeven? Zo kan ook niemand mij ervan overtuigen dat ik hardcore een kans zou moeten geven aangezien ik zelf wel weet dat ik dat toch nooit zal gaan waarderen.

pretfrit schreef:
(edit: vooral boos blijven op die domme buitenwereld die jullie muziek en cultuur maar niet wil begrijpen... )
Het is dat je er een knipoog achteraan gooit want anders..

Ik zou het heel triest vinden als iemand boos is op de 'domme buitenwereld' omdat die 'onze' muziek/cultuur niet zouden begrijpen. Het maakt me dan ook helemaal niks uit of iemand anders het genre niet kan waarderen.

pretfrit
@ Mb.

Dat laatste wat je schrijft is dan ook de voornaamste reden van het niet bijzonder waarderen van het overgrote gedeelte van de mij bekende hip hop

Geloof me of niet , maar ik begrijp op mijn 38ste dat de toplijst van mume niet een volledig beeld geeft..ja echt hoor, ik heb er wat studie voor moeten volgen, maar....

eind jaren 80 begin 90 luisterde ik dus al hip hop maar liep al snel tegen beperkingen en later "het cultuurtje" op.

Nog een puntje: Ik vind Public Enemy nog steeds de meest strakke en oprecht klinkende hip hop.Oprechte kwaadheid zonder zelfverheerlijking en zelfbeklag. Geen loze woorden en bombast en vooral geen suffe klinkende beats en lyrics , Lekker tempo en zenuwachtige (mischien wel jazzy) ritmes..er gebeurt muzikaal gezien tenminste het een en ander en het klinkt daarnaast lekker urgent

..dus als je nog vergelijkbare tips hebt die aan de aandacht van een gemiddeld geinformeerde alternatieve muziekliefhebber zijn ontsnapt, dan hoor ik ze graag.

Mb.
Maar is het niet mogelijk om de cultuur los te zien van de muziek? Ik heb namelijk helemaal niks met de Hip-Hop cultuur, maar ik luister met veel plezier naar de muziek. Natuurlijk stroomt cultuur enigszins door in muziek, maar cultuur is 'n breed fenomeen en kent vele aspecten, dus dan komen we toch weer op het kopje 'variatie'. Je hebt immers binnen een grote cultuur, subcultuur. Nu klink ik overigens misschien wat teveel als een purist die je probeert te overtuigen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Kun je dat puntje misschien toelichten? Want ik vind Public Enemy vrij 'bombastisch' en 'dringend' qua geluid, terwijl je nog zo claimed daar niet van te houden. Uitzondering of betrap ik je op tegenstrijdigheid?

pretfrit
Mb. schreef:
Maar is het niet mogelijk om de cultuur los te zien van de muziek?
Is mischien mogelijk, maar lijkt mij persoonlijk lastig. Ben ook geintreseerd in de persoon achter de muziek. Ik lees daarnaast overal dat hiphop vooral een cultuur is en ervaar dat zelf ook op b.v. mume

maar cultuur is 'n breed fenomeen en kent vele aspecten, dus dan komen we toch weer op het kopje 'variatie'. Je hebt immers binnen een grote cultuur, subcultuur.
Je maakt het nu wel heel breed inderdaad we hebben het in deze discussie over hiphop cultuur. en daarin heb je zeker subculturen die geen baggy kleren en goud dragen (om maar een bekend beeld te nemen) en wellicht zijn er ook hip hop subculturen die de maatschappelijke nadelen van grafitty en geweldsverheerlijking onder jeugd erkennen en veroordelen...wellicht is er zelfs een hiphop subcultuur die helemaal into De Heer is...of zijn tegenhanger ( black hip dead hop ofzo )

Maar deze subculturen geven mij geen positiever beeld van de de mainstream hiphop cultuur zoals je die veelal via clips, hoezen, teksten, "grote'en "kleine" namen binnen het genre en daarnaast op straat en toch ook wel op mume tegenkomt.

Jazz ,rock, electronic manifesteren zich veel minder tegendraads en militant (irritant) als de hip hop cultuur.Gevolg is dat die (door de "gewone man in de straat" ) meer geaccepteerd worden.

Ik haat geen hiphop omdat ik mij besef dat je niet alles binnen deze cultuur over 1 kam moet halen. Het overgrote gedeelte wat ik op muzieksite's, media, maar ook persoonlijke informatie via mume of op straat tegenkom spreekt mij echter niet aan of staat me zelfs tegen.

Dat logische verhaal probeer ik dus duidelijk te maken en dat is volgens sommigen dus onzin....tegelijkertijd snappen ze niet waarom hiphop en zijn cultuur niet door iedereen geaccepteerd word en is het belachelijk als je vragen stelt en twijfels uit bij bepaalde aspecten van deze cultuur.

Kun je dat puntje misschien toelichten? Want ik vind Public Enemy vrij 'bombastisch' en 'dringend' qua geluid, terwijl je nog zo claimed daar niet van te houden. Uitzondering of betrap ik je op tegenstrijdigheid?
Ik claim dat inderdaad omdat ik dat dus wel vind meevallen..meer duidelijkheid kan ik je niet geven Dus je betrapt mij nergens op nog geef ik hier een tegnstrijdigheid... Je koppelt hier mijn mening en jouw gevoel over PE aan elkaar ...en dan vind je inderdaad een tegenstrijdigheid

Ik geef aan dat ik het nog het beste voorbeeld *binnen het genre* vind, Ik noem het urgent en dan niet in de zin van opdringerig qua geluid (hoewel het dat zeker is, maar niet vervelend) maar meer om het muzikaal en qua tekstuele inhoud iets te melden heeft (had..) Heb hun albums als puber leren kennen..dus ja dit zal er daarnaast ook voor gezorgt hebben dat ik PE meer heb geaccepteerd. Ik hoor dus een soort "punk & jazz" dynamiek en is de productie niet te dik aangezet (niet overgeproduceerd) het klinkt luchtig, hard en dynamisch 3,5/4*

Bovenstaande verhaal gaat dus specifiek op voor PE...voordat het weer in de algemene discussie wordt getrokken om mijn ongelijk in brede zin kracht bij te zetten (Zie ik jou overigens niet direct doen Mb.)

Heren, mag ik even zeggen dat ik het geweldig vind deze inhoudelijk mooie discussie te lezen op MuMe Dit leest lekker en gaat in ieder geval ergens over.

(dat even tussendoor, en ja het is gemeend positief)

pretfrit
Reijersen schreef:
Heren, mag ik even zeggen dat ik het geweldig vind deze inhoudelijk mooie discussie te lezen op MuMe Dit leest lekker en gaat in ieder geval ergens over.

(dat even tussendoor, en ja het is gemeend positief)

Voor een werkelijk belangwekkende en inhoudelijk discussie kijk nu ned 2

raffael77
@ Pretfrit

Hier zijn wat aanraders zoals PE

Dit zijn de mc's en famcees op video volgorde

KRS-One (Boogie Down Productions)
Delite (Stetsasonic)
Kool Moe Dee (Treacherous Three)
MC Lyte
Daddy-O, Wise (Stetsasonic)
D-Nice (Boogie Down Productions)
Ms Melodie (Boogie Down Productions)
Dough E. Fresh
Just-Ice
Heavy D (Heavy D & The Boys)
Frukwan (Stetsasonic)
PE

pretfrit schreef:
(quote)
Vind het jammer dat je aleen met (persoonlijke) kritiek komt ipv inhoudelijk mij proberen te overtuigen dat ik het op punten HELEMAAL mis heb.
Sorry, daar heb ik na het lezen van zo'n stukje al geen zin meer in. Blijkbaar weet je genoeg van het genre als je in staat bent met alle zekerheid zo'n stukje vooroordelen (want dat zijn het) te typen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.