Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?
zoeken in:
0
geplaatst: 16 februari 2010, 12:32 uur
Ik vind de reactie van pretfrit andes uiterst duidelijk. En typisch een reactie van iemand die niets met hiphop kan. Nou, so be it. Je moet er niet aan denken dat iedereen hiphop tof zou vinden he?
Dat hij er bepaalde eigenschappen ('vooroordelen' ) aan verbindt is niet meer dan logisch omdat dit zijn subjectieve interpretatie is van die eigenschappen.
Korte reactie:
Met de hele subcultuur, mode, stijl hoef je natuurlijk niets te hebben als we over hiphop als muziekstroming praten. Ik heb me ook nog nooit zo gekleed.
.
Ik moet er wel bij zeggen dat hiphop-kleding etc. helemaal niet zo beperkt en eenzijdig is (kettingen enzo
...da's wel heel '80's ) als pretfrit zegt. Tegenwoordig is er net zoveel Armani als Fila in de hiphopwereld.
En dat 'laten zien dat je onderdeel bent van de groep is me ook nog nooit opgedrongen, integendeel zelf. Hiphop is juist veel meer je eigen ding doen.
Graffiti: tja, ik vind het zelf leuk en mooi, maar dat je de muur van de buren gaat taggen is natuurlijk een ander verhaal. Niet echt een discussiepunt verder.
Wat betreft stoer: Juist 1 van de charmes als je het mij vraagt. Probleem is alleen dat veruit de meeste mensen (met name niet-hiphop mensen) dat veel te serieus nemen. Maar dan wel helemaal op gaan in een gangsterfilm als ze die kijken, terwijl het in principe weinig van elkaar verschilt. Je moet er een beetje de lol van inzien.
Mensen die anno 2010 nog steeds denken dat rappers geweld aanprijzen of iets dergelijks....tja.
Over je muzikale reacties kan ik kort zijn: je hebt weinig met beats (ik neem aan dat je ook niks met electro of dance hebt) en dan wordt het vrij lastig.
Voor niet-rockliefhebbers lijken ook alle klassiekers van Pink Floyd tot de Beatles en Led Zeppelin op elkaar. Is een beetje vergelijkbaar.
Om dan te zeggen dat rock of gitaarmuziek een niet zo breed genre is terwijl je er overduidelijk weinig kaas van gegeten hebt is natuurlijk niet zo snugger...
Samples zijn natuurlijk 'gejat' maar alleen een fatsoenlijke dj of producer doet er ook daadwerkelijk iets mee zodat er een meerwaarde ontstaat. Tracks waar de sample an sich de boventoon voert zijn dan ook gewoon ruk.
Wat betreft gebrek aan variatie en geen subtiele hiphop kennen.... tja, dan moet ik MJ-Da-Man gewoon gelijk geven, dat is puur een kwestie van onwetendheid. Kun je verder ook niks aan doen uiteraard. Mocht je je er in verdiepen dan zul je snel genoeg merken dat je aanname niet klopt.
Dat hij er bepaalde eigenschappen ('vooroordelen' ) aan verbindt is niet meer dan logisch omdat dit zijn subjectieve interpretatie is van die eigenschappen.
Korte reactie:
Met de hele subcultuur, mode, stijl hoef je natuurlijk niets te hebben als we over hiphop als muziekstroming praten. Ik heb me ook nog nooit zo gekleed.
.Ik moet er wel bij zeggen dat hiphop-kleding etc. helemaal niet zo beperkt en eenzijdig is (kettingen enzo
...da's wel heel '80's ) als pretfrit zegt. Tegenwoordig is er net zoveel Armani als Fila in de hiphopwereld.En dat 'laten zien dat je onderdeel bent van de groep is me ook nog nooit opgedrongen, integendeel zelf. Hiphop is juist veel meer je eigen ding doen.
Graffiti: tja, ik vind het zelf leuk en mooi, maar dat je de muur van de buren gaat taggen is natuurlijk een ander verhaal. Niet echt een discussiepunt verder.
Wat betreft stoer: Juist 1 van de charmes als je het mij vraagt. Probleem is alleen dat veruit de meeste mensen (met name niet-hiphop mensen) dat veel te serieus nemen. Maar dan wel helemaal op gaan in een gangsterfilm als ze die kijken, terwijl het in principe weinig van elkaar verschilt. Je moet er een beetje de lol van inzien.
Mensen die anno 2010 nog steeds denken dat rappers geweld aanprijzen of iets dergelijks....tja.
Over je muzikale reacties kan ik kort zijn: je hebt weinig met beats (ik neem aan dat je ook niks met electro of dance hebt) en dan wordt het vrij lastig.
Voor niet-rockliefhebbers lijken ook alle klassiekers van Pink Floyd tot de Beatles en Led Zeppelin op elkaar. Is een beetje vergelijkbaar.
Om dan te zeggen dat rock of gitaarmuziek een niet zo breed genre is terwijl je er overduidelijk weinig kaas van gegeten hebt is natuurlijk niet zo snugger...
Samples zijn natuurlijk 'gejat' maar alleen een fatsoenlijke dj of producer doet er ook daadwerkelijk iets mee zodat er een meerwaarde ontstaat. Tracks waar de sample an sich de boventoon voert zijn dan ook gewoon ruk.
Wat betreft gebrek aan variatie en geen subtiele hiphop kennen.... tja, dan moet ik MJ-Da-Man gewoon gelijk geven, dat is puur een kwestie van onwetendheid. Kun je verder ook niks aan doen uiteraard. Mocht je je er in verdiepen dan zul je snel genoeg merken dat je aanname niet klopt.
0
pretfrit
geplaatst: 16 februari 2010, 14:35 uur
K..!!
had hier net een aardige lange reactie getypt en toen drukte ik per abuisop backspace...
kort samengevat
@ kos Jullie schijnen niet te beseffen dat ik al hiphop luisterde toen jullie nog je pampers volscheten. Hiphop was toen nog algemeen geaccepteerrd alternatief en als je alternatieve muziek luisterde dan nam je automatisch een portie hiphop mee. die hedendaagse scheiding en haat/liefde was helemaal niet aan de orde toen...verder ken ik Nas, Nujabes Beaty boys...Osdorp Possy
alles wat aan hiphop in de mume 250 lijst staat en heb vandaag en gisteren het volgende gehoord...(m.a.w ik ken aardig wat hiphop en woon niet op een andere planeet ofzo)
- Binnary star
- Dangerdoom (aardig..)
- DJ Honda
- Typhoon
- Julma Henri & Syrjäytyneet (Fins...klonk wel origineel)
- Doomtree ( mwah.. )
- Madlib (aardig...)
- ...en nog een hele kwak
Kan nu geen boze neger meer horen...Hou je kop jankerd, en ga ergens anders bozig zijn
Ben er dus nu achter dat behalve de vaak toch wel suffe beats het ook vooral het monotone en nogal op elkaar lijkende stemgeluid van de meeste rappers is ...ik wordt er helemaal leip (en agressief..) van.
Nee, hiphop is voor mij een gepasseerd station en dat heeft echt niets te maken met gewennig of gebrek aan 'luisterkennis' (ik luister voor mijn lol naar freejazz en vrije impro...dus dan zou ik mijn oortjes niet open kunnen zetten voor hiphop?)
In je tekst staat verder nog wat onzin , en aananmes wat betreft mijn persoon...maar daar doe ik geen moeite meer voor. Jij in ieder geval toch bedankt voor je uitgebreide reactie
@ MJ: Mijn oma zei altijd: Veel geblaat weinig wol, flapdrol!... Enig idee wat ze daar mee bedoelt?
@ raffael: lijkt inderdaad allemaal op PE. King Sun en dat tweede clipje kwamen me bekend voor. Ook jij bedankt
(nu op plaatsen drukken..)
had hier net een aardige lange reactie getypt en toen drukte ik per abuisop backspace...

kort samengevat
@ kos Jullie schijnen niet te beseffen dat ik al hiphop luisterde toen jullie nog je pampers volscheten. Hiphop was toen nog algemeen geaccepteerrd alternatief en als je alternatieve muziek luisterde dan nam je automatisch een portie hiphop mee. die hedendaagse scheiding en haat/liefde was helemaal niet aan de orde toen...verder ken ik Nas, Nujabes Beaty boys...Osdorp Possy
alles wat aan hiphop in de mume 250 lijst staat en heb vandaag en gisteren het volgende gehoord...(m.a.w ik ken aardig wat hiphop en woon niet op een andere planeet ofzo)- Binnary star
- Dangerdoom (aardig..)
- DJ Honda
- Typhoon
- Julma Henri & Syrjäytyneet (Fins...klonk wel origineel)
- Doomtree ( mwah.. )
- Madlib (aardig...)
- ...en nog een hele kwak
Kan nu geen boze neger meer horen...Hou je kop jankerd, en ga ergens anders bozig zijn
Ben er dus nu achter dat behalve de vaak toch wel suffe beats het ook vooral het monotone en nogal op elkaar lijkende stemgeluid van de meeste rappers is ...ik wordt er helemaal leip (en agressief..) van.Nee, hiphop is voor mij een gepasseerd station en dat heeft echt niets te maken met gewennig of gebrek aan 'luisterkennis' (ik luister voor mijn lol naar freejazz en vrije impro...dus dan zou ik mijn oortjes niet open kunnen zetten voor hiphop?)
In je tekst staat verder nog wat onzin , en aananmes wat betreft mijn persoon...maar daar doe ik geen moeite meer voor. Jij in ieder geval toch bedankt voor je uitgebreide reactie
@ MJ: Mijn oma zei altijd: Veel geblaat weinig wol, flapdrol!... Enig idee wat ze daar mee bedoelt?

@ raffael: lijkt inderdaad allemaal op PE. King Sun en dat tweede clipje kwamen me bekend voor. Ook jij bedankt
(nu op plaatsen drukken..)
0
geplaatst: 16 februari 2010, 15:11 uur
Bezint eer ge begint; ken je die ook? Het oog ziet altijd van zich af; ook een bekende voor je?
En ik weet niet hoe oud je precies bent, maar denken dat een ervaren hiphopluisteraar als Kos in de luiers zat toen jij al hiphop luisterde is niet meer dan een
waard.
Verder zal ik geen moeite meer doen om iets te typen (niet dat ik dat al echt deed, maar goed).
En ik weet niet hoe oud je precies bent, maar denken dat een ervaren hiphopluisteraar als Kos in de luiers zat toen jij al hiphop luisterde is niet meer dan een
waard.Verder zal ik geen moeite meer doen om iets te typen (niet dat ik dat al echt deed, maar goed).
0
pretfrit
geplaatst: 16 februari 2010, 15:24 uur
ik weet inderdaad niet hoe oud kos is, en ik spreek kos niet aan met jullie.... maar dat is het punt verder niet
Jij schijnt alleen chagrijnig inhoudsloos en op de man te kunnen reageren. Niet alleen in dit topic, valt me wel vaker op.
jouw zwijgen doet dat "vooroordeel" alleen maar weer bevestigen
Jij schijnt alleen chagrijnig inhoudsloos en op de man te kunnen reageren. Niet alleen in dit topic, valt me wel vaker op.
jouw zwijgen doet dat "vooroordeel" alleen maar weer bevestigen

0
raffael77
geplaatst: 16 februari 2010, 15:25 uur
Weer zo'n stuk onzin tekst. Kan je ook iets realistisch schrijven in plaatst van onzin uit te kramen als je niet weet waar je over praat.
Ga je moeder pesten als je niets beters te doen heb maar stop een keer met dat gehamer met hiphop dit en hiphop dat.
Alsof synfonische rock alles is en Radiohead is volgens rockers die ik ken een pop band maar laten we daar maar niet over hebben. Niet interessant genoeg(Rock muziek.)
Ga je moeder pesten als je niets beters te doen heb maar stop een keer met dat gehamer met hiphop dit en hiphop dat.
Alsof synfonische rock alles is en Radiohead is volgens rockers die ik ken een pop band maar laten we daar maar niet over hebben. Niet interessant genoeg(Rock muziek.)
0
pretfrit
geplaatst: 16 februari 2010, 15:28 uur
wie schrijft hier nu de onzin? 
jullie zijn me een stelletje zeg...

0
geplaatst: 16 februari 2010, 15:30 uur
Maar wat is je punt.
Je luistert het niet graag meer en dan? Of verwacht je dat wij er ook mee stoppen en allemaal leuk freejazz gaan luisteren voor de lol?
Nutteloze discussie.
Je luistert het niet graag meer en dan? Of verwacht je dat wij er ook mee stoppen en allemaal leuk freejazz gaan luisteren voor de lol?
Nutteloze discussie.
0
pretfrit
geplaatst: 16 februari 2010, 15:37 uur
HELP!!! zie bedoeling topic, en de rest is reactie en uitleg
het zal wel weer een een vooroordeel zijn, maar vind het echt weer een hiphop discussie.
ik ben weg
het zal wel weer een een vooroordeel zijn, maar vind het echt weer een hiphop discussie.
ik ben weg

0
geplaatst: 16 februari 2010, 15:38 uur
Hey pretfrit, mocht je tips willen op het gebied van hiphop kun en mag je mij altijd pm'en. Ik volg deze discussie niet helemaal, heb ook niet echt veel zin om het in haar geheel terug te lezen. Zelf vind ik hiphop een veelzijdig genre, ik denk dat iedereen die zich in een bepaald genre verdiept het eerder als veelzijdig ziet. Hiphop is natuurlijk nog wel een stuk 'jonger' dan bijvoorbeeld rockmuziek en daarom zullen er wat minder subgenres zijn. Toch: nog altijd zijn het er veel en het blijft in een flink tempo groeien.
Word overigens wel een beetje boos als ik een zin als 'Kan nu geen boze neger meer horen' lees. Vind ik naar het racistische toe gaan, al zal je het uit onwetendheid vast niet zo erg bedoelen. Overigens is dit ook weer een cliché, want binnen de hiphop komen alle emoties als een achtbaan voorbij. Natuurlijk zijn er de boze, gefrustreerde rappers als dead prez, Public Enemy en Immortal Technique zelf hou ik daar wel van. Zeker omdat ze erg sterk zijn in het verwoorden van hun woede. Maar ik kan zeker net zoveel acts opnoemen die op een positieve manier rappen.
Komen we weer bij mijn tips gedeelte, PM me maar!
Word overigens wel een beetje boos als ik een zin als 'Kan nu geen boze neger meer horen' lees. Vind ik naar het racistische toe gaan, al zal je het uit onwetendheid vast niet zo erg bedoelen. Overigens is dit ook weer een cliché, want binnen de hiphop komen alle emoties als een achtbaan voorbij. Natuurlijk zijn er de boze, gefrustreerde rappers als dead prez, Public Enemy en Immortal Technique zelf hou ik daar wel van. Zeker omdat ze erg sterk zijn in het verwoorden van hun woede. Maar ik kan zeker net zoveel acts opnoemen die op een positieve manier rappen.
Komen we weer bij mijn tips gedeelte, PM me maar!

0
pretfrit
geplaatst: 16 februari 2010, 16:02 uur
@ R&R omdat je het per p.m zo vriendelijk vroeg 
Ja hoor...het R woord is gevallen
pfff, kom op zeg...
hoeveel hiphop moet ik luisteren voordat ik een mening mag geven?
maar je mag me best tippen wat betreft abstracte instrumental hiphop. zo ingewikkeld mogelijk, geen lounch achtige beats en bij voorkeur geen samples van klassieke muziek (ik heb echt ontzettend smaakloze dingen wat dat betreft gehoord)

Ja hoor...het R woord is gevallen
pfff, kom op zeg...hoeveel hiphop moet ik luisteren voordat ik een mening mag geven?
maar je mag me best tippen wat betreft abstracte instrumental hiphop. zo ingewikkeld mogelijk, geen lounch achtige beats en bij voorkeur geen samples van klassieke muziek (ik heb echt ontzettend smaakloze dingen wat dat betreft gehoord)
0
geplaatst: 16 februari 2010, 16:15 uur
Sorry, ik heb gewoon moeite met blanke mensen die het n-woord uitspreken. Daarnaast zeg je het op een - althans zo voel ik het - denigrerende manier. En dat moet je niet doen, want dat siert zo'n knappe man als jou helemaal niet. 

0
geplaatst: 16 februari 2010, 17:05 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Sorry, ik heb gewoon moeite met blanke mensen die het n-woord uitspreken.
Je zei het b-woord!

0
geplaatst: 16 februari 2010, 18:04 uur
pretfrit schreef:
best
nu de tips graag
best

nu de tips graag
Cannibal Ox - The Cold Vein
Edan - The Beauty & The Beat
Madvillain - Madvillainy
Quasimoto - The Unseen
J Dilla - Donuts
Deltron 3030 - Deltron 3030
0
geplaatst: 16 februari 2010, 18:13 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Van Chris Rock mag het wel tijdens het meerappen van nummers, wat echt een pak van mijn hart was...

YouTube - Can white people say nigger ?
0
lambf
geplaatst: 16 februari 2010, 18:32 uur
pretfrit schreef:
Jullie schijnen niet te beseffen dat ik al hiphop luisterde toen jullie nog je pampers volscheten.
Jullie schijnen niet te beseffen dat ik al hiphop luisterde toen jullie nog je pampers volscheten.
Stoere jongen, je doet nu precies hetzelfde al waar je Mb. en anderen op afbrand , tof hoor

Ben er dus nu achter dat behalve de vaak toch wel suffe beats het ook vooral het monotone en nogal op elkaar lijkende stemgeluid van de meeste rappers is ...ik wordt er helemaal leip (en agressief..) van.
Ben er dus nu achter dat behalve de vaak toch wel suffe beats het ook vooral het monotone en nogal op elkaar lijkende stemgeluid van de meeste rappers is ...ik wordt er helemaal leip (en agressief..) van. Het is graag of niet, acceptatie moet van beide kanten komen maar aan jouw kant zie ik dat nu nog niet zo snel.
Nee, hiphop is voor mij een gepasseerd station en dat heeft echt niets te maken met gewennig of gebrek aan 'luisterkennis' (ik luister voor mijn lol naar freejazz en vrije impro...dus dan zou ik mijn oortjes niet open kunnen zetten voor hiphop?)
Tsja, als je er van te voren al zo negatief tegenover staat is het inderdaad een gepasseerd perron, maar bedankt voor alle moeite

0
Harco
geplaatst: 16 februari 2010, 18:48 uur
Kos die in 1990 luiers vol scheet. Dat is nieuw voor mij. 

0
Harco
geplaatst: 16 februari 2010, 18:50 uur
pretfrit schreef:

Ja, want iedereen hier vormen een soort alliantie, inderdaad. Inhoudelijk reageren op zulke onzin kan ik dan ook niet. Oh wacht, ik luister hiphop, ik kan dat sowieso niet. Vergeten, sorry!
De pot verwijt de ketel.

0
Mb.
geplaatst: 16 februari 2010, 21:39 uur
Jammer dat de inhoudelijke discussie weer eens in de doofpot gedouwd wordt. 

0
geplaatst: 16 februari 2010, 21:58 uur
Pretfrit moet gewoon meer moeite doen als hij hip-hop leuk wil vinden. Als je daar geen zin in hebt houd het op. Ik heb het ook opgegeven bij metal, maar voor de rest wil het aardig lukken. Als je maar genoeg moeite doet en open-minded luistert ga je vanzelf wel van hip-hop houden.
0
geplaatst: 16 februari 2010, 23:51 uur
Ja of niet dus. Dat kan toch ook gewoon? Is toch geen ramp?
Ik heb het idee dat Pretfrit moeite genoeg heeft gedaan.
Misschien een leuk experimentje voor hem. Geef eens een hiphop klassieker 10 keer de kans. Kijken of je hem echt tof gaat vinden
.
Ik heb het idee dat Pretfrit moeite genoeg heeft gedaan.
Misschien een leuk experimentje voor hem. Geef eens een hiphop klassieker 10 keer de kans. Kijken of je hem echt tof gaat vinden
.
0
raffael77
geplaatst: 17 februari 2010, 08:34 uur
Je vind hiphop leuk of niet niet leuk.
@ Pooiertje
Geef niet van zulke goede tips want hij vind Madlib redelijk en Dangerdoom ook. LOL
Beter Lil Wayne want dat s voor hem toegankelijker.
@ MB
Wordt lekker vriendje van hem kunnen jullie samen pesten maar vergeet dan niet de kaarten.
Pretfrit vind het leuk om dwars te liggen en kraakt graag andermans muziek soort af.
Zoals ze vroeger zeiden: Scheer je weg lummel of je krijgt een pak rammel.
@ Pooiertje
Geef niet van zulke goede tips want hij vind Madlib redelijk en Dangerdoom ook. LOL
Beter Lil Wayne want dat s voor hem toegankelijker.
@ MB
Wordt lekker vriendje van hem kunnen jullie samen pesten maar vergeet dan niet de kaarten.
Pretfrit vind het leuk om dwars te liggen en kraakt graag andermans muziek soort af.
Zoals ze vroeger zeiden: Scheer je weg lummel of je krijgt een pak rammel.
0
geplaatst: 17 februari 2010, 09:44 uur
Oké, om weer even terug te gaan naar de essentie van dit mooie topic.
Hiphop is voor mij niet hét nummer één muziekgenre, maar wel een genre waar veel interessante dingen in te vinden zijn. Vroeger toen Reijersen nog een Reijersennetje was luisterde ik naar hiphop omdat aardig wat mensen om mij heen dat ook deden (bv. Eminem). Maar ik ging toen al wat meer naar de R&B.
Gaandeweg ben ik artiesten als De La Soul, JMT en ATCQ gaan ontdekken. Die stijl is dus de hiphop waar ik van hou. Daar zijn artiesten als Common, Blackalicious, CYNE, The Roots etc bijgekomen. Zeg maar de hiphop met wat 'soul'. Tenminste zo zie ik dat, en jullie hiphopcracks zullen dat misschien wel anders zien
Voor mij is hiphop dus geen 'way of living', maar meer een 'way of listening'. Ben zowiezo niet iemand die zijn way of living aanpast aan de muziek die ik beluister.
(verdere vragen, of als je iets dieper wilt weten, gaat uw gang)
Hiphop is voor mij niet hét nummer één muziekgenre, maar wel een genre waar veel interessante dingen in te vinden zijn. Vroeger toen Reijersen nog een Reijersennetje was luisterde ik naar hiphop omdat aardig wat mensen om mij heen dat ook deden (bv. Eminem). Maar ik ging toen al wat meer naar de R&B.
Gaandeweg ben ik artiesten als De La Soul, JMT en ATCQ gaan ontdekken. Die stijl is dus de hiphop waar ik van hou. Daar zijn artiesten als Common, Blackalicious, CYNE, The Roots etc bijgekomen. Zeg maar de hiphop met wat 'soul'. Tenminste zo zie ik dat, en jullie hiphopcracks zullen dat misschien wel anders zien

Voor mij is hiphop dus geen 'way of living', maar meer een 'way of listening'. Ben zowiezo niet iemand die zijn way of living aanpast aan de muziek die ik beluister.
(verdere vragen, of als je iets dieper wilt weten, gaat uw gang)
0
Mb.
geplaatst: 17 februari 2010, 10:04 uur
Leuk om te lezen. Ik heb precies hetzelfde met die 'way of listening'. 
Je was een vrouw, vroeger?

Reijersen schreef:
Reijersennetje
Reijersennetje

0
geplaatst: 17 februari 2010, 10:05 uur
Mb. schreef:

(quote)
wat is het dan? reijersentje?
0
Mb.
geplaatst: 17 februari 2010, 10:07 uur
Grapje, joh' 

raffael77 schreef:
@ MB
@ MB

* denotes required fields.