MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / hip-hop: toen en nu

zoeken in:
Melle K
Wu-Tang niet?
Man, een paar jaar terug liep iedereen in Wu Wear rond.
Het is niet zo dat het op 1 in de top 40 stond ofzo, maar voor hiphop begrippen is Wu-Tang bij de grote massa toch zeer bekend.

Jullie vergeten toch collectief dingen als MC Hammer, Vanilla Ice, Kris Kross, Jazzy Jeff & Fresh Prince, Heavy D...zo kwalitatief was dat nou ook weer niet allemaal hoor.

Enkele leuke singles daargelaten natuurlijk, maar die heb je nu ook nog.

Relax
En bedoel niet letterlijk mainstream, maar ik bedeolde ermee de mensen brachten de rappers in mainstream bekendheid.
En ik bedoel ook nog eens bekendheid, Wu-Tang was bekend, Common is toch echt aardig bekend in Amerika.

Ik ben eigenlijk benieuwd of we over 10 jaar alleen nog 50Cent, Chingy, G-Unit, Eminem en Obie Trice herinneren, of juist die niet en bijvoorbeeld MF DOOM, Common, Ludacris, Ghostface en Danger Mouse wel.

Kos
Melle K schreef:
Wu-Tang niet?
maar voor hiphop begrippen is Wu-Tang bij de grote massa toch zeer bekend.
Gravel Pit bijvoorbeeld .

levenvergeten schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd of we over 10 jaar alleen nog 50Cent, Chingy, G-Unit, Eminem en Obie Trice herinneren, of juist die niet en bijvoorbeeld MF DOOM, Common, Ludacris, Ghostface en Danger Mouse wel.

Eminem en Trice in het eerste rijtje en Common en Luda in de tweede

Of snap ik de verdeling niet?

Het is moeilijk te zeggen wat bekend is over 10 jaar, ligt eraan over wie je het hebt, de kinderen die dan rond de 16/17 zijn zullen 50 cent misschien wel kennen, Eminem, Jay-Z. Het is net als nu, zoek je door, dan vind je het goeds van vroeger ook zeker, want niet veel mensen stemmen op echt oud werk hier, maar zoiets als uit 1996 zal niet snel vergeten worden, ik hoop dat Hip-Hop weer iets undergrounds wordt wat een eigen ding is, of in ieder geval weer wordt zoals het is bedoelt, zonder uitmelkerij enz.

original latino
ik ben voor eazy-e hij was echt supper goed en is van the streets of the c.p.t

|Joël|
Deze site is echt goed
Bedankt allemaal voor de albums die jullie me hebben aangeraden

Mijn top 10 ziet er op dit moment zo uit:
1. Nas - Illmatic (1994)
2. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
3. GangStarr - Moment of Truth (1998)
4. GZA - Liquid Swords (1995)
5. Kanye West - College Dropout (2004)
6. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever (1997)
7. Jay-Z - Reasonable Doubt (1996)
8. Common - Be (2005)
9. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
10. The Notorious B.I.G. - Life After Death (1997)

Ik heb ook heel veel nieuwe artiesten leren kennen via deze site
En me top 10 die zal binnenkort wel weer veranderen als ik er weer wat albums bij heb en weer wat meer heb beluisterd.

|Joël| schreef:
Deze site is echt goed
Bedankt allemaal voor de albums die jullie me hebben aangeraden
Leuk dat je het zo leuk vind. Ik sluit me er ook bij aan trouwens. Vele artiesten ken ik door deze site met MF Doom en Jedi Mind Tricks als de artiesten die ik het meest ben gaan waarderen daarvan.

raffael77
Ik ben erg oldschool, zij hebben ruimte gemaakt voor de nieuwe gasten alleen er zijn er een aantal die die het weer verpesten voor de rest.
Dat is ook de reden dat je geen underground gasten meer ziet op tv zoals vroeger bij YO! MTV Raps.
Ik spaar hiphop van het begin tot eind maar probeer eerder oude werk te krijgen dan nieuwe.

1 advies voor de nieuwe hiphop heads er komt rond de zomer een nieuwe album uit van Black Sheep genaamd
8WM/Novakane en er is op dit moment een nieuwe mixtape van ze die heet Love is Love gemixed door DJ Bazooka Joe. Hebben jullie vragen stel ze gerust.
Ik weet dat ik soms harde kritiek lever maar dat komt omdat ik een uitgesproken mening heb in deze muziek genre over wat echt is en wat niet

wist neit dat dit bestond

MJ_DA_MAN schreef:
Inhoudloos . Riiiiiight....
Simpelweg hierom vind ik Mobb Deep en Biggie beter:
....

Ben ik duidelijk genoeg?

ik weet super laat., maar: WORD.
klopt. beter kon je et niet brengen. (al is PIMP wel 1 vd wackste van 50)

Vroeger was Hiphop niet veel beter maar het was origineler. Eind jaren 80 en begin jaren 90 is er veel vernieuwends gebracht qua Funk, Jazz en weet ik watvoor invloeden.
Veel van de oude classics zouden als ze nu worden uitgebracht geen classic meer zijn en daarom moet je de hiphop van toen alleen beoordelen met de toen uitgebrachte platen. EPMD - Strictly Business bijvoorbeeld. De teksten stellen niet zoveel voor en als het nu uitkwam zouden sommige tracks nog heel lekker zijn maar het is niet vernieuwend meer. (Begrijp me niet verkeerd het is 1 van mijn favo platen uit de jaren 80) In 1988 kwamen die funky platen pas echt vol tot hun bloei en je kon ze toen alleen maar vergelijken met hiphop dat voor 1988 is uitgebracht.
Maar de reden waarom hiphop in de jaren 87-96 zoveel beter bevalt (in mijn geval dan) kan ik niet goed onder woorden brengen.
En daar zit volgens mij de kracht in. Het had iets rauws, authentieks en een plek in je hart en ziel die geen woorden nodig heeft.
Vroeger en/of nu, het doet er niet toe. Zolang je het maar uniek, levend en vernieuwend voor jezelf houdt.
En dat er nu ineens blingbling is waar zoveel kritiek op is dat is natuurlijk onzin. De patserige kettingen van nu kunnen niet op tegen die uit de jaren 80.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Artifact
En ach het hele 'grill principe' is ook al zo oud als de weg naar Rome ..

(afbeelding)

Inclusief Gucci petje

(afbeelding)

(afbeelding)

En Wu-Tang was er ook niet bepaald vies van:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

''A young youth, yo rockin the gold tooth, 'Lo goose
Only way, I begin to gee off was drug loot''
...

Aldus Raekwon

(afbeelding)

[edit] zal het straks wel allemaal verkleinen naar 200 breedt, scheelt wat laattijd

Kos schreef:
Gravel Pit bijvoorbeeld .

Wat is er mis met Gravel Pit dan?
Zeker samen met de clip toch een lachen nummer?

Verschrikkelijk... Wu-Tang Forever was een intermezzo tussen 2 wu-tang periodes, voor en na 1997. Op Forever kon het nog 2 kanten opgaan (ik ben groot liefhebber van de sfeer, stijl, delivery op OBFCL, Liquid Swords en hun debuut uiteraard.)
Toen The W uitkwam was samen met wat soloalbums duidelijk dat wu een andere richting koos en Gravel Pit is voor mij het symbool daarvan. Er staan echt wel goede nummers op The W en een Supreme Clientele en Fishcale zijn lekkere albums hoor maar ik vind het nooit meer het niveau van voor Wu Forever halen.

raffael77
Idd Herb

Mag allemaal zo wezen.
Maar dan vind ik Gravel Pit in die nieuwe stijl van de Wu waar jij het over hebt nog steeds een degelijk nummer.

Dat mag uiteraard. Het is alleen maar goed als je het positief ervaart. Ik moet ook zeggen dat ik het nummer nooit echt meer een kans heb gegeven na die eerste teleurstelling. In mijn playlist komt hij niet en dat vind ik prima zo

raffael77
Lol. Bij mij komt hij er ook niet in voor.

Gravel Pit is gewoon echt wack. Het is een niet Wu ding maar ze kiezen er toch voor.

Maarja dat heb ik met zoveel rappers zien gebeuren.

Ja ik snap opzich best wel de "haat" (zo noem ik het toch maar) vandaan komt.
Want tuurlijk de echte Wu-style hoor je op 36 Chambers, Liquid Swords, Tical en nog een paar.
En als ze dan om welke reden dan ook zo gaan veranderen dat het niet meer hun stijl is komt dan als een terleurstelling over omdat je dat ervoor zo tof vind.

Ik denk ook dat jullie dit zo ervaren omdat jullie de Wu toch meer hebben meegemaakt toen ze net met de bovengenoemde CDs kwamen.
Dit heb ik niet echt meegemaakt omdat ik toen ongeveer 4 was.
Maar toen Gravel Pit uitkwam in de periode 2000-2001 heb ik dit wel.
Ik kan mij herrineren dat toen zelfs sommige leeftijdgenoten in Wu-Wear liepen.
Verder ook vaak in kleding van Eminem.
Die in die periode uiteraard nog populairder was.

Kijk ditzelfde gevoel dat jullie hebben met die stijlverandering wat jullie zo jammer vinden heb ik dan weer met Eminem want de meeste mensen houden toch wel van mainstream muziek en in mijn klas/omgeving ben ik een van de weinigen die Eminem (en Rap in het algemeen) helemaal tof vind.
Maar dan komt ie met zo'n nummer met Akon; Smack That (gatverdamme) en vind iedereen op eens dat nummer tof en Eminem rapt daar zo goed op.
Flikker toch op man... Zet The Way I Am maar eens op. Dat is rappen.

Stapler schreef:
Ja ik snap opzich best wel de "haat" (zo noem ik het toch maar) vandaan komt.
Want tuurlijk de echte Wu-style hoor je op 36 Chambers, Liquid Swords, Tical en nog een paar.
En als ze dan om welke reden dan ook zo gaan veranderen dat het niet meer hun stijl is komt dan als een terleurstelling over omdat je dat ervoor zo tof vind.

Ik denk ook dat jullie dit zo ervaren omdat jullie de Wu toch meer hebben meegemaakt toen ze net met de bovengenoemde CDs kwamen.
Dit heb ik niet echt meegemaakt omdat ik toen ongeveer 4 was.
Maar toen Gravel Pit uitkwam in de periode 2000-2001 heb ik dit wel.
Ik kan mij herrineren dat toen zelfs sommige leeftijdgenoten in Wu-Wear liepen.
Verder ook vaak in kleding van Eminem.
Die in die periode uiteraard nog populairder was.

Kijk ditzelfde gevoel dat jullie hebben met die stijlverandering wat jullie zo jammer vinden heb ik dan weer met Eminem want de meeste mensen houden toch wel van mainstream muziek en in mijn klas/omgeving ben ik een van de weinigen die Eminem (en Rap in het algemeen) helemaal tof vind.
Maar dan komt ie met zo'n nummer met Akon; Smack That (gatverdamme) en vind iedereen op eens dat nummer tof en Eminem rapt daar zo goed op.
Flikker toch op man... Zet The Way I Am maar eens op. Dat is rappen.

Ik weet nog goed dat ik C.R.E.A.M. voor het eerst op tv zag zo'n 9 jaar geleden. Ik was meteen verkocht en toen, op mijn 14e, was Enter The Wu mijn eerste originele hiphopalbum die ik kocht. Wu-Tang Forever was toen al uit en die heb ik dezelfde maand nog gekocht. Ik viel midden in de fase dat de Wu hype het grootst was. Bij ons op school was er een diehard hiphopgroepje die ook allemaal in wu-wear liepen. Ik had 3 shirts. Een van Method Man, een met de hoes van ODB's Return To The 36 Chambers voorop en uiteraard een met de wereldbol met het Wu embleem in het midden. Haha nostalgie...
Ik ben met een klasgenoot in Tilburg naar GZA geweest en die geluksvogel heeft een casettebandje van The GZA gehad met allemaal freestyles enzo erop. Leuke tijd was dat.

Kos
Ik luister nog liever MC Hammer dan Gravel Pit.

Doe je dat toch

Ik vind Gravel Pit ook niet zo heel geweldig maar berichten als:
Verschrikkelijk...

Gravel Pit is gewoon echt wack.

... en vooral:
Ik luister nog liever MC Hammer dan Gravel Pit.

...snap ik niet echt goed. Ik heb het nummer toendertijd niet echt meegemaakt (we zijn allemaal jong geweest), maar wat is er zo slecht aan dat je nog liever MC Hammer opzet? Zorgde het toen voor een totaal negatief beeld of totale verandering van het beeld van Wu-Tang, waardoor het nummer nog dubbel in het verkeerde keelgat schoot (of de clip)?

Stapler schreef:
Doe je dat toch

Echt he, zo slecht is dat nummer ook weer niet. Het is anders. Maar ik vind het best een amusant nummer, vooral die clip vind ik echt grappig muja.

MJ_DA_MAN schreef:
Ik vind Gravel Pit ook niet zo heel geweldig maar berichten als:
(quote)

(quote)

... en vooral:
(quote)

...snap ik niet echt goed. Ik heb het nummer toendertijd niet echt meegemaakt (we zijn allemaal jong geweest), maar wat is er zo slecht aan dat je nog liever MC Hammer opzet? Zorgde het toen voor een totaal negatief beeld of totale verandering van het beeld van Wu-Tang, waardoor het nummer nog dubbel in het verkeerde keelgat schoot (of de clip)?

Ja, bij mij zorgde het voor een totaal negatief beeld. Ik probeerde in een eerder stukje al aan te geven wat Wu-Tang voor mij betekende en dat het mijn artiesten waren die mij de Hiphop in zogen.
Ik was echt teleurgesteld dat ze die richting opgingen en dat ik allemaal huppelkutjes zag meebleren en hun dansjes zaten te doen. Bedenk dat ik ook maar een 15, 16 jarige puber was die zich verzette en zoekende was. Ik had iets rauws, vernieuwends, wat ik met een select groepje deelde wat te koop werd gegooid.
En met in mijn ogen een ontzettende stap achteruit binnen hun sound.
Ik ben ook heel eerlijk dat ik te koppig ben geweest om Gravel Pit wat meerdere complete luisterbeurten te geven en ik heb de track nooit meer in zijn geheel geluisterd. Ik ken de tekst niet eens dus mijn oordeel is geheel gericht om een stuk puurheid en rauwe hiphop met hun unieke sampelgebruik en stijl dat voor mij veel betekende achterwege werd gelaten. En dat het erop leek dat met dat soort nummers het geld belangrijker was dan je eigen roots.

Ik wil het verder niet helemaal gaan opblazen alsof het een trauma is want wu-tang heeft meer matig werk uitgebracht. Dit was alleen net die ene track die bij mij verkeerd schoot.
De melodie vond ik trouwens ook niet echt boeiend.

MurryMusic schreef:
(quote)

Echt he, zo slecht is dat nummer ook weer niet. Het is anders. Maar ik vind het best een amusant nummer, vooral die clip vind ik echt grappig muja.

Geef mij maar de videos van CREAM, Wu-Tang Clan Ain't Nothing To Fuck With of Protect Ya Neck

Hypno
Gravel Pit is echt niet slecht hoor dan kan je wel gaan zeiken dat het Een andere stijl is dan wat ze eerst deden maar ja innovatifiteit Hoort nou eenmaal bij hiphop gelukkig maar anders kwam er nooit Iets orgineels ik vind het vet als rappers verschillende stijlen Kunnen flippen alleen niet als het om kwaliteitsverlies draait zoals Bij Eminem op Encore terwijl z,n stijl op The Eminem Show mij wel Aansprak. maar ik verwacht echt nooit meer wat van Eminem nu en Diegene die verwachten dat ie een comeback zal gaan maken zijn Gewoon niet realistisch bezig want die man heeft geen dope track Gemaakt sinds 2004 da,s al 4 jaar terwijl ie vroeger standaard Dope kwam.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.