De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 5 augustus 2010, 21:06 uur
Zo ken ik er nog een paar.
Triangulair: met mooie, driehoekige vormen.
Triangulair: met mooie, driehoekige vormen.
0
Misterfool
geplaatst: 5 augustus 2010, 23:28 uur
we noemen op zich veel nummers toch ook puntig.
je zou sferisch dus als een metafoor kunnen opvatten.
je zou sferisch dus als een metafoor kunnen opvatten.
0
geplaatst: 6 augustus 2010, 12:55 uur
Misterfool schreef:
we noemen op zich veel nummers toch ook puntig.
Met welke betekenis? Ik denk dan aan 'kort en bondig', maar dat bedoel je vast niet.we noemen op zich veel nummers toch ook puntig.
Ik ken wel de term 'hoekig', Trout Mask Replica van Beefheart zou daar onder kunnen vallen wat mij betreft.
0
Misterfool
geplaatst: 6 augustus 2010, 12:59 uur
Ik noem wel eens een nummer puntig, als het een krachtig statement is, of een regelrechte doorstamper. Een nummer als Number of the beast van Iron Maiden vind ik bijvoorbeeld een puntig nummer.
Ik ben volgens mij niet de enige die het woord gebruikt.
Casartelli schreef:
. Het puntige nummer van rond de 5 minuten of het mid-epic van rond de 12 minuten ligt me gemiddeld door veel beter.
. Het puntige nummer van rond de 5 minuten of het mid-epic van rond de 12 minuten ligt me gemiddeld door veel beter.
Ik ben volgens mij niet de enige die het woord gebruikt.
0
geplaatst: 6 augustus 2010, 14:06 uur
Ah, dus toch in de letterlijke betekenis "kort en bondig", of een kleine variatie "kort maar krachtig".
Zullen we "sferisch" dan bij deze definiëren als het antoniem van "puntig"?
Zullen we "sferisch" dan bij deze definiëren als het antoniem van "puntig"?

0
Misterfool
geplaatst: 6 augustus 2010, 14:10 uur
Ik denk dat, dat inderdaad zo klopt.
Het zijn metaforen, voor de muzikale belevenis.
De letterlijke betekenis is anders, maar ik denk dat meeste wel weten wat je bedoelt als je het zegt.
Het zijn metaforen, voor de muzikale belevenis.
De letterlijke betekenis is anders, maar ik denk dat meeste wel weten wat je bedoelt als je het zegt.
0
Misterfool
geplaatst: 6 augustus 2010, 19:50 uur
dat is het punt juist, ik weet niet of je het wel zo een twee drie fout mag rekenen. Is het woord een vaak gebruikte metafoor en daarmee een cliché of moeten we ons enkel aan de letterlijke betekenis houden. Op het moment denk ik meer aan het eerste.
0
geplaatst: 7 augustus 2010, 21:26 uur
Wat mij betreft heeft Misterfool wel een punt (danwel sfeer): als metafoor werkt sferisch best goed, net als puntig en hoekig.
0
geplaatst: 8 augustus 2010, 01:55 uur
Het probleem met niet-vaak gebruikte metaforen is dat ze multi-interpretabel zijn: de lezer kan een heel ander beeld bij het woord hebben dan de auteur.
Maar volgens mij gebruiken veel mensen 'sferisch' simpelweg als incorrect synoniem voor 'sfeervol'
Maar volgens mij gebruiken veel mensen 'sferisch' simpelweg als incorrect synoniem voor 'sfeervol'

0
geplaatst: 8 augustus 2010, 02:11 uur
Als ik het woord sferisch gebruik is dat inderdaad om aan te geven dat een stuk muziek een bepaalde stemming uitdrukt. Deze term is bij mij ontstaan omdat veel muziek van Vangelis uitgebracht werd bij een maatschappij met de naam Spheric B.V. Holland. Het mag vreemd klinken, maar zo is het bij mij wel in mijn vocabulaire terechtgekomen.
0
geplaatst: 8 augustus 2010, 08:17 uur
BlueVelvet schreef:
Het probleem met niet-vaak gebruikte metaforen is dat ze multi-interpretabel zijn: de lezer kan een heel ander beeld bij het woord hebben dan de auteur.
Weten wij sinds de Linguistic Turn niet dat dit probleem zich voordoet bij alle taalkundige constructies?

@GD: wat grappig dat je er zo opgekomen bent, op die manier wordt het meteen weer een stuk concreter.
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 11:11 uur
Grappig als mensen een woord overnemen van anderen uit de spreektaal, maar het nog nooit hebben gelezen/geschreven. Dan krijg je creatieve spelling:
Het is hoorndol of horendol.
Een vervelend voorbeeld van dit verschijnsel is het gebruik van "na" in plaats van "naar", zoals bijv. "ik ben na de film geweest".
tangmaster schreef:
Nee ik denk dat niemand hierom gevraagd heeft, ik zelf wordt langzaam hoor en dol van de pop-ups, vreselijk irritant.
Nee ik denk dat niemand hierom gevraagd heeft, ik zelf wordt langzaam hoor en dol van de pop-ups, vreselijk irritant.
Het is hoorndol of horendol.
Een vervelend voorbeeld van dit verschijnsel is het gebruik van "na" in plaats van "naar", zoals bijv. "ik ben na de film geweest".
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 11:31 uur
BlueVelvet schreef:
Heb jij gisteren nog wat bij de Mac Donalds gegeten?
- "Ja, ik ben na de film geweest".
Lijkt me anders weinig mis mee hoor
.
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 16:29 uur
GrafGantz schreef:
.
(quote)
. behalve dat het McDonald's is dan...
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 12:12 uur
Correct, maar het gaat in het geheel niet over mijzelf hier.
0
Sheplays
geplaatst: 12 augustus 2010, 12:14 uur
Het zegt niets over of je er gegeten hebt, je kan er ook gekotst hebben.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 14:12 uur
Zo interpreteerde ik het ook eerst, maar volgens mij doelt hij gewoon op de foute schrijfwijze van McDonald's. 

0
geplaatst: 12 augustus 2010, 14:26 uur
In Mannheim hoorde ik het ooit zo geformuleerd: "Hast du Gestern beim Schotten gegessen? ".

0
geplaatst: 18 augustus 2010, 10:38 uur
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:
Zo heb je ook mensen die er voldoening uit halen om andere mensen er op aan te spreken als diegene iets " fout" doet...
Mjuman schreef:
En u doet/hebt vast geen letterenstudie (als achtergrond)!
Gehoor geven aan een impuls is heel menselijk en een button aanklikken ook. Daar hoef je geen psycholoog voor te zijn; begrip volstaat.
(quote)
En u doet/hebt vast geen letterenstudie (als achtergrond)!
Gehoor geven aan een impuls is heel menselijk en een button aanklikken ook. Daar hoef je geen psycholoog voor te zijn; begrip volstaat.
Zo heb je ook mensen die er voldoening uit halen om andere mensen er op aan te spreken als diegene iets " fout" doet...
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 10:51 uur
vigil schreef:
(quote)
Studeerd i.p.v. Studeert wordt echt spelfout genoemd.
En over instabiel: wat een zwaar etiket. Zelf na een pittige discussie ook wel eens overwogen om me uit te schrijven, maar gewoon weerhouden door het simpele, blote feit dat ik dan mijn password moest gaan opzoeken dat voor dat doel vereist was. Dat vond ik te veel 'hassle' zodat ik het maar erbij gelaten heb en een dag of twee niet naar MuMe gekeken.
Maakt zoiets mij dan stabiel?
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 10:55 uur
Alsof spelfouten zo'n groot probleem zijn op een muziekforum.
Ik lees liever wat iemand van een album/artiest vind dan me druk te maken over de spelling in een bericht op dit forum/.
Ik lees liever wat iemand van een album/artiest vind dan me druk te maken over de spelling in een bericht op dit forum/.
0
Father McKenzie
geplaatst: 18 augustus 2010, 16:23 uur
Guinness1980 schreef:
Ik kan die user wel bijtreden, als ik kemels als " u studeerd... " zie staan, word ik ook ongemakkelijk. Meestal kan ik het reageren laten, maar mochten er geldboetes op dt-fouten staan, mensen zouden misschien wat moeite doen. Ik zal me eeuwig en drie dagen blauw ergeren aan domme, erg domme dt-fouten, tot spijt van wie het benijdt.
Afgezien daarvan, erg jammer dat Luc (Sir Spamalot) weg is, erg jammer, het is een fijne kerel!
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 17:42 uur
Guinness1980 schreef:
Ik lees liever wat iemand van een album/artiest vind dan me druk te maken over de spelling in een bericht op dit forum.
Ik lees liever wat iemand van een album/artiest vind dan me druk te maken over de spelling in een bericht op dit forum.
Ik denk dat het iedereen in eerste instantie om de mening gaat, en minder om de spelfouten. Maar een mening vol spelfouten is moeilijker serieus te nemen. Soms zie je ook meningen van een regel of zes zonder enige interpunctie. Nou, dan haak ik af.
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 19:28 uur
Dat vind ik enorme onzin dix, want je hebt ook mensen met dislexie, en dat zijn vaak erg slimme mensen die een goede mening hebben. Soms nog beter dan mensen die geen dislexie hebben.
Jammer dat de Sir weg is idd. Hij bleef altijd fatsoenlijk en beleefd, had een goede mening over muziek (vooral ook van mijn smaak) en ik las zijn stukjes dan ook graag. Maar hopen dat hij snel terug komt.
Toch vind ik het ook wel raar dat iemand die meer dan 8000 berichten had gepost en vanaf ik geloof al 2006 user was zich zomaar uitschrijft. Sheplays was nog langer lid volgens en had tegen de 20.000 berichten al geloof ik. Blijf het wel wat vreemd vinden dat ze zich zomaar even uitschrijven. Naja maar hopen dat ze nog eens terugkomen, want het waren beide goede, fatsoenlijke en waardevolle users vind ik.
Jammer dat de Sir weg is idd. Hij bleef altijd fatsoenlijk en beleefd, had een goede mening over muziek (vooral ook van mijn smaak) en ik las zijn stukjes dan ook graag. Maar hopen dat hij snel terug komt.
Toch vind ik het ook wel raar dat iemand die meer dan 8000 berichten had gepost en vanaf ik geloof al 2006 user was zich zomaar uitschrijft. Sheplays was nog langer lid volgens en had tegen de 20.000 berichten al geloof ik. Blijf het wel wat vreemd vinden dat ze zich zomaar even uitschrijven. Naja maar hopen dat ze nog eens terugkomen, want het waren beide goede, fatsoenlijke en waardevolle users vind ik.
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 19:44 uur
Dat vind ik enorme onzin dix, want je hebt ook mensen met dislexie, en dat zijn vaak erg slimme mensen die een goede mening hebben. Soms nog beter dan mensen die geen dislexie hebben.
Als je fora op internet moet geloven heeft 80% van de mensen dyslexie. De mensen die ook echt dyslexie hebben kunnen, als ze een beetje moeite doen, ook best leesbare berichten schrijven. Het is vaak gewoon luiheid. Volgens mij heeft het gebruik van interpunctie ook niets met dyslexie te maken.
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 19:45 uur
ricardo schreef:
Dyslexie heeft niks te maken met dt-regels of punctuatie.
* denotes required fields.