De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 19:52 uur
Father McKenzie schreef:
Ik kan die user wel bijtreden, als ik kemels als " u studeerd... " zie staan, word ik ook ongemakkelijk.
Ik kan die user wel bijtreden, als ik kemels als " u studeerd... " zie staan, word ik ook ongemakkelijk.
Voor Vlamingen is het dan ook een onmogelijke fout. Een t achter een d wordt al eens vergeten, een t of d bij een voltooid deelwoord al eens fout gegokt, maar dat is het zowat. In Nederland wordt er op school echter veel minder aandacht aan besteed en hier zie je dan ook nóg meer dt-fouten. Wat grammatica betreft is dat verschil er niet zo.
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 20:29 uur
ricardo schreef:
Dat vind ik enorme onzin dix, want je hebt ook mensen met dislexie, en dat zijn vaak erg slimme mensen die een goede mening hebben. Soms nog beter dan mensen die geen dislexie hebben.
Dat vind ik enorme onzin dix, want je hebt ook mensen met dislexie, en dat zijn vaak erg slimme mensen die een goede mening hebben. Soms nog beter dan mensen die geen dislexie hebben.
Praat me niet van dyslexie. Natuurlijk heeeft een enkeling dat, maar nog veel meer mensen schermen ermee uit pure gemakzucht. In mijn bedrijf beoordeel ik regelmatig verslagen van MBO en HBO scholieren. 80% van die verslagen wemelt van de spelfouten. Iedere keer bij de mondelinge beoordeling komt dan deze discussie:
"Je beheersing van de Nederlandse taal is wel onder de maat"
"Kan zijn, maar ik ben dyslectisch"
"Oh... lees je wel eens een boek?"'
"Nee, nooit"
0
geplaatst: 18 augustus 2010, 22:01 uur
Het is makkelijk om te zeggen dat je dyslexie hebt, maar daar is toch echt een erkende diagnose voor nodig.
@Kronos: heb je daar een bron voor?
@Kronos: heb je daar een bron voor?
0
Poa
geplaatst: 8 december 2010, 19:21 uur
Franse verbastering die ze in het Belgisch veel gebruiken, je zou het in zijn zinsverband kunnen zien als prima/in orde/oké (correct me if i'm wrong).
0
geplaatst: 8 december 2010, 19:52 uur
Poa schreef:
Franse verbastering die ze in het Belgisch veel gebruiken, je zou het in zijn zinsverband kunnen zien als prima/in orde/oké (correct me if i'm wrong).
Klopt

0
geplaatst: 9 december 2010, 20:12 uur
Tot en met morgen kan er nog gestemd worden op het Woord van het Jaar 2010.
The nominees are:
balansbandje
bestuursobesitas
daggeren
dreigtweet
gedoogregering
knetterrechts
knoflookcrisis
oliewolk
schandaaltreffer
talententelevisie
Your votes please.
http://woordvanhetjaar.vandale.nl/
The nominees are:
balansbandje
bestuursobesitas
daggeren
dreigtweet
gedoogregering
knetterrechts
knoflookcrisis
oliewolk
schandaaltreffer
talententelevisie
Your votes please.
http://woordvanhetjaar.vandale.nl/
0
geplaatst: 9 december 2010, 20:15 uur
Ik wist niet dat de nominaties voor Woord van het Jaar anders zijn dan die van België.
http://woordvanhetjaar.vandale.be/
Vooral de politieke crisis is populair blijkbaar:
- afspiegelingsregering
- artnapping
- ontdopen
- pedopriester
- preformateur
- snuffelronde
- streelmeisje
- tentsletje
- tsunamiverkiezing
- verduidelijker
http://woordvanhetjaar.vandale.be/
Vooral de politieke crisis is populair blijkbaar:
- afspiegelingsregering
- artnapping
- ontdopen
- pedopriester

- preformateur
- snuffelronde
- streelmeisje
- tentsletje
- tsunamiverkiezing
- verduidelijker
0
geplaatst: 9 december 2010, 20:22 uur
Misschien toch maar eens de betekenis van streelmeisje bekijken, Paap. 
Met je vieze gedachten ook altijd...

Met je vieze gedachten ook altijd...
0
geplaatst: 9 december 2010, 20:27 uur
Hahaha ja misschien had ik dat maar eerst moeten doen 

Van Dale schreef:
meisje dat bv. in een tv-programma over de te winnen prijzen streelt
wtf meisje dat bv. in een tv-programma over de te winnen prijzen streelt

0
geplaatst: 9 december 2010, 20:34 uur
Gezien de trend van vorig jaar (toen werd het 'swaffelen') vrees ik dat het dit jaar voor NL 'daggeren' zal worden. En, u raadt het al, dat woord ligt in het verlengde van het bekende 'prikken'; alleen waar dit laatste woord de daad weergeeft, gaat het bij 'daggeren' om de emulatie ervan in dans.
BTW: een interessant perspectief voor het dance-genre!
BTW: een interessant perspectief voor het dance-genre!

0
geplaatst: 9 december 2010, 20:56 uur
Ploppesteksel wist er wel haarfijn die zonder enige seksuele bijbetekenis eruit te halen; die andere twee hebben dat wel. Met name de verduidelijking, 'betekenis' ervan is aardig: "seksuele betrekkingen".
"De minister van Buitenlandse Zaken onderhoudt veel internationale betrekkingen. In die context heeft hij dan ook veel wisselende contacten."
Knoflookcrisis vond ik wel een mooi PPV'iaans woord; maar ook gedoogregering mag er wezen.
"De minister van Buitenlandse Zaken onderhoudt veel internationale betrekkingen. In die context heeft hij dan ook veel wisselende contacten."
Knoflookcrisis vond ik wel een mooi PPV'iaans woord; maar ook gedoogregering mag er wezen.
0
geplaatst: 9 december 2010, 21:00 uur
Ik had het ooit al eens als quizvraag voorgeschoteld gekregen. Ik wist het niet, maar een teamlid wel; ik had toen exact dezelfde reactie als Paap.
0
geplaatst: 11 december 2010, 21:21 uur
Van Dale schreef:
meisje dat bv. in een tv-programma over de te winnen prijzen streelt
Wat moet ik me voorstellen bij het 'strelen' van prijzen?meisje dat bv. in een tv-programma over de te winnen prijzen streelt
0
geplaatst: 11 december 2010, 21:38 uur
Begrijp ik goed dat jouw vraag behelst dat jij - onder de voorwaarden dat het ver (der daad) & het aantrekkelijk genoeg (van het meisje) - je als prijs beschikbaar wilt stellen?

0
geplaatst: 11 december 2010, 21:57 uur
Ik heb geen flauw idee. Volgens mij zei ons teamlid toen dat het van één of ander VTM-programma kwam.. En daar kijk ik niet naar. 

0
geplaatst: 16 december 2010, 16:34 uur
Voor de eerste keer meegedaan aan het dictee dit jaar. 32 fouten.. Daar kan ik nog mee leven. 

0
geplaatst: 16 december 2010, 17:09 uur
O ja, ik heb dat noodgedwongen moeten missen gisteren. Wordt dat nog eens heruitgezonden, of kun je het online bekijken?
0
geplaatst: 16 december 2010, 17:41 uur
Ploppesteksel schreef:
Voor de eerste keer meegedaan aan het dictee dit jaar. 32 fouten.. Daar kan ik nog mee leven.
Ik ook, m'n slechtste resultaat ooit.

Maar ik vond het dan ook een zeer lastig dictee.
0
geplaatst: 16 december 2010, 18:00 uur
Ja, veel getwijfel. Daarbij behorende uiteindelijk toch maar aan elkaar geschreven, i.t.t. neoclassicisme etc. en dan ook 3 fouten kunnen aanrekenen bij eerste-, tweede- en derdegeneratieallochtonen.. Dat woord wordt hier thans met rood onderlijnd. 
Als student Taal- en Letterkunde (maar voor hoelang nog) neem ik me toch voor volgend jaar iets beter te doen.

Als student Taal- en Letterkunde (maar voor hoelang nog) neem ik me toch voor volgend jaar iets beter te doen.
0
geplaatst: 17 december 2010, 01:02 uur
Arrie schreef:
Ik ook 32 fout. Veel stomme fouten, maar ook een paar volstrekt onbekende woorden, of woorden die door dhr. Freriks zo krom worden uitgesproken dat 't iets anders wordt.(quote)

0
geplaatst: 17 december 2010, 01:03 uur
Arno schreef:
O ja, ik heb dat noodgedwongen moeten missen gisteren. Wordt dat nog eens heruitgezonden, of kun je het online bekijken?
NTR - Het Groot Dictee der Nederlandse Taal - grootdicteespel.ntr.nlO ja, ik heb dat noodgedwongen moeten missen gisteren. Wordt dat nog eens heruitgezonden, of kun je het online bekijken?
0
geplaatst: 17 december 2010, 01:04 uur
Paap_Floyd schreef:
of woorden die door dhr. Freriks zo krom worden uitgesproken dat 't iets anders wordt.
of woorden die door dhr. Freriks zo krom worden uitgesproken dat 't iets anders wordt.
Inderdaad.

0
geplaatst: 17 december 2010, 10:38 uur
Die uitspraak 
De tijdu ... bijwijlu ... twistu
Toen er werd gezegd 'kommapunt' dacht ik eerst dat ze een grap maakte; goed dat Freriks het verschil opmerkte

De tijdu ... bijwijlu ... twistu
Toen er werd gezegd 'kommapunt' dacht ik eerst dat ze een grap maakte; goed dat Freriks het verschil opmerkte

* denotes required fields.