MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Sir Spamalot (crew)
Yep, jij hebt de aftrap gegeven op zondag 8 februari 2009. Het zou mooi zijn mocht de cirkel rond geraken met allemaal verschillende deelnemers, anders beginnen we lekker opnieuw. Ik heb hier nog genoeg lekkers liggen . Die gegroeide traditie van dertien weken "werken" en 1 week "rusten" vind ik wel ontzettend grappig.

Daar moet de duivel mee gemoeid zijn.

Sir Spamalot (crew)
Update persoonlijke top tien van deze topic (vorige dateert van 04/10/2009):

1. Disillusion - Back to Times of Splendor (2004)
2. I - Between Two Worlds (2006)
3. Amesoeurs - Amesoeurs (2009)
4. Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
5. Beautiful Sin - The Unexpected (2006)
6. Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields (1997)
7. Haggard - Eppur Si Muove (2004)
8. Kiuas - The New Dark Age (2008)
9. Diablo Swing Orchestra - The Butcher's Ballroom (2006)
10. Death Breath - Stinking Up the Night (2006)

Devoo schreef:
Waren er oorspronkelijk 44. Helaas zijn er al 3 afgevallen, ze konden het Metal geweld waarschijnlijk niet aan? In ieder geval, dit topic gaat al bijna een jaar mee! Wat gaat die tijd toch ongelooflijk snel.

Ben inmiddels weer een beetje op orde qua muziek, dus ik zal voor de aanvang van het nieuwe jaar alles wat ik gemist heb proberen in te halen en met de volgende ronde doe ik gewoon weer mee.

Sir Spamalot (crew)
That's the spirit! Ik sta er nog drie achter, waaronder Disincarnate waarvan ik vanavond al eens heb geproefd. En nu ga ik een streekbier proeven!

Jammer trouwens Sir, er is inmiddels toch één modingreep geweest. Daar gaat de utopie...

Sir Spamalot (crew)
Nou ja, relativeren, één ingreep, het was nog zo erg niet en het kwam dan nog van een niet-deelnemer. Het kan gebeuren, mij vallen de enorme verschillen in smaak, stromingen en berichten op. Metalheads zijn een bijzonder multicultureel volk als het maar vooruit gaat en de nekspieren pijnigt.

Iedereen blijft collegiaal in deze topic die me alsmaar meer intrigeert en bezighoudt. Oude Aap van 40 jaar bevestigt en herontwikkelt zijn muzikale smaak. Dat had ik nooit van mezelf gedacht.

Mooie vraag aan alle deelnemers zou trouwens zijn na al die weken: We zitten aan 35 albums, hoeveel van die 35 albums zou je daadwerkelijk kopen? Zou je jezelf beperken tot de top-tien (algemeen of persoonlijk) en zou je meer albums kopen? Iedereen welkom om hierover eens de hersenen te pijnigen!

MDV
Ik zou er maar 3 kopen. The Call Of The Wretched Sea, The Marrow Of A Bone (heb ik al) en Heathenreel. Ik heb de twee die ik niet al in bezit heb helaas nooit in een platenzaak zien liggen.

Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat ik het merendeel van de albums in dit topic nog niet gehoord heb *schaamte*.

Ik zal eerlijk bekennen dat het voor mij nog wachten is op het 'album van de week' dat ik op cd ga kopen.

Sir Spamalot (crew)
Awel, voor mezelf zou ik "mijn top drie" toch zeker willen hebben. Disillusion was voor mij een verrassing, evenals I en Amesoeurs. Ik zeg vrijuit: zie ik ze liggen, dan zijn het de mijne. En ... en ... en nogmaals en: noem me sentimenteel en ik zeg op zijn Westvlaams: ik heb hier al veel bijgeleerd en ik hoop hier nog veel bij te leren.
Langharig of ex-langharig tuig komt nog het best overeen met elkander: de groeten allemaal. Met dank aan mijn sponsor van deze avond: Westmalle Tripel! Slaap ze!

Ik zou eerlijk gezegd enkel Biomechanical (mijn eigen inbreng) en The Vision Bleak (die ik al kende) voor aanschaf vatbaar zien. Disillusion misschien, maar die heb ik toch alweer een tijd niet gehoord, op het titelnummer na dan.

Death Breath - Stinking Up the Night (2006)
Heb ik natuurlijk in mijn collectie en draai ik met regelmaat...en dan met name als ik woest gebeuk wil, b.v. tijdens de afwas!!
Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006)
Deze heb ik aangeschafd na dat ik hem hier gehoord heb, maar ik moet zeggen ik zet hem niet zo vaak meer op!!! Zware kost en krijgt het er altijd ijskoud van...
The Fall of Troy - Phantom on the... (2008)
Dit vind ik de verassing van wat ik gehoord heb baal er van dat deze niet te krijgen is!!! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een ander album van deze band nooit beluisterd heb....misschien moet ik dat eens doen!!
Disincarnate - Dreams of the Carrion.
De laatste in de rij en weer een lekkere ronker en beuker!!! Ik vermoed dat ik deze ook weleens zal bestellen!!!

Ik heb wel een aantal dingen aangeschaft naar aanleiding van dit topic.

The Fall of Troy: de hele discografie en die bevalt mij tot nu toe uitstekend. Zeer mooie ontwikkeling van het debuut naar het laatste album wat dit jaar is uitgekomen.
Paradox: Ik kon al een nummer van deze band voordat die langskwam, maar na het hele album geluisterd te hebben was dit dan toch een verplichte aanschaf. Zeer gaaf!
Vicious Rumours: stond altijd al op het verlanglijstje eens te beluisteren, maar nu dan gebeurd en ook maar aangeschaft, want dit is zeer genietbare muziek.

Verder zit ik nog te twijfelen over Elvenking en I. Ik denk dat ik die wel eens haal als ik ze goedkoop tegenkom. Nasty Savage had ik uiteraard al liggen

Uit mijn top-10 (hoewel ik nog niet het volle jaar meedoe) zou ik zeker Empyrium en Ahab kopen.
Met name de eerste draai ik nog vaak laat op de avond, past wel goed bij het regenachtige weer van deze weken. (Ik vraag me af of ik de plaat ook in de zomer vaak ga draaien.) Ahab komt iets minder vaak voorbij, en als ik hem draai, is het meestal nog later op de avond.
Van de nummers 3 - 6 in mijn top-10 weet ik niet of ik ze snel zou kopen. Waarschijnlijk Wrathchild America (3-D) wel, en Disincarnate ook, als die voor een schappelijk prijsje in de winkel zou liggen. Hetzelfde geldt voor Nasty Savage.
De rest zou ik in de winkel laten liggen voor de volgende koper.

Verder zag ik zonet dat een vijftal Metal Album van de Wekers al een stem heeft gegeven op het album dat ik voor volgende week in gedachten had . Gelukkig zijn er nog 35 anderen over

Gojira heeft net iets te veel stemmen om mee te doen ja

bennerd schreef:
Gojira heeft net iets te veel stemmen om mee te doen ja

Haha, nee, die is het niet. Iedereen kent Gojira toch?

Inderdaad, ik waagde even een kleine gok

Nou Wizard? We zijn benieuwd?

Devoo schreef:
Nou Wizard? We zijn benieuwd?

Hij komt er vanavond aan. wilde vanmiddag stukje schrijven, maar ben gaan racefietsen door het mistige Groninger land.

Oké, ik en de andere deelnemers wachten in spanning. Verlos ons!

Nou, hier is 'ie dan, het metal album voor de komende week.

In de afgelopen week heb ik even lopen twijfelen over de plaat die ik zou kiezen voor deze week. Aan de ene kant had ik een plaat van Picture, de eerste Nederlandse heavy metal band, waarbij nog helemaal niemand commentaar had geleverd. Aan de andere kant had ik een plaat die een aantal deelnemers van dit topic al wel kenden, maar die in mijn ogen een stuk briljanter is dan de andere kandidaat. Hoewel Picture dan ook weer verre van slecht was.
Kortom, het is de laatste geworden. En de laatste, dat is Into the Mirror Black van Sanctuary uit 1990.

(afbeelding)

Ik heb deze cd ontdekt toen ik in het afgelopen jaar voor mijn studie in Zweden was. Hoe ik er precies bijkwam, weet ik niet helemaal zeker meer. Volgens mij was het doordat ik op MusicMeter ergens op 'vergelijkbare bands' klikte, daarna random op Sanctuary klikte om erachter te komen dat Into The Mirror Black een erg hoge waardering had. Wat ik nog wel weet, was dat ik deze cd voor de eerste keer in de trein Lund - Kristianstad luisterde. Halverwege, tijdens een overstap was ergens in een gat een of ander feest met Zweedse volksmuziek. Of iets dergelijks, want ik heb er niks van meegekregen. Want ik met open mond van verbazing naar Into the Mirror Black te luisteren.

Genoeg geluld over mezelf. Laat ik maar eens iets zeggen over de cd. Die begint met een dreigend baslijntje, waarna al snel drum en gitaar invallen. Na de eerste tempoversnelling kan het geweld echt losbarsten om, op een paar rustmomentjes hier en daar na, ook niet weer op te houden tot een paar galmende drumslagen in Communion het album afsluiten.
Hoewel, geweld%u2026dat is niet helemaal de juiste term. Laat ik het maar subtiel geweld noemen. Into the Mirror Black zit namelijk vol met tempowisselingen, bruggetjes (die al dan niet net iets langer duren dan je verwacht), en fijne stukjes drumwerk. En dat alles afgemaakt met de afwissende (hard-zacht, hoog-laag) vocalen van Warrel Dane, die hier gelukkig minder luchtalarmsireneachtig zingt als op voorganger Refuge Denied, maar nog steeds redelijk hoog zit, maar gelukkig wel een emotioneel randje aan zijn stem kan geven. Verder gaan de teksten ook redelijk de diepte in, ook al heb ik me hierin niet al tezeer verdiept.
Zijn er dan helemaal geen negatieve dingen? Voor de eerlijkheid moet ik er bij zeggen dat de vocalen je wel moeten liggen, anders kan deze cd een hele lange zit zijn. Verder zijn de meeste nummers ongeveer even snel, maar aan de andere kant verandert het tempo binnen de nummers redelijk vaak, dus dat vind ik zelf niet zo'n probleem.

Na deze cd viel de band uit elkaar, waarna Warrel Dane, Jim Sheppard en Jeff Loomis Nevermore oprichtten.

Veel luisterplezier de komende week, en ik hoop dat de mensen die deze cd al kennen, het niet erg vinden om deze plaat de komende week nog eens af te spelen.

Een goeie keuze wizard. Ik zal het album deze week nog eens spelen. Op Aardschokdag 1988 heb ik Santuary ooit nog gezien ook, met verder Vicious Rumors, Nuclear Assault, Testament, Megadeth en Flotsam & Jetsam. Wat een dag, met zoveel van mijn favoriete bands van toen.

Ja, deze heb ik al hééél lang. En ik draai hem nog erg vaak. Vaker dan welke willekeurige Nevermore cd dan ook. Met drie van de vijf leden die onder de naam Nevermore doorgingen kun je wat mij betreft wel zeggen dat Nevermore eigenlijk gewoon Sanctuary is. Het debuut was leuk maar het boeiende afwisselende Into The Mirror Black is een regelrechte klapper.
Gaat dat horen allemaal.

Kronos schreef:
Een goeie keuze wizard. Ik zal het album deze week nog eens spelen. Op Aardschokdag 1988 heb ik Santuary ooit nog gezien ook, met verder Vicious Rumors, Nuclear Assault, Testament, Megadeth en Flotsam & Jetsam. Wat een dag, met zoveel van mijn favoriete bands van toen.

Flotsam and Jetsam heb ik in augustus in Kerkrade gezien. Erg goede live band! Aanstaande vrijdag ga ik naar Viciour Rumors (ook in Kerkrade) ben benieuwd!

Disincarnate - "Dreams of the Carrion Kind"

In ieder geval al een opener (na de intro weliswaar) die kan tellen. Coole riffs. Ik was direct mee.
Lekker old school death metal en voor mij inderdaad al lang geleden dat ik nog zoiets had geluisterd.
Jaren terug werd ik dit soort metal regelmatig aangeraden maar ik had niet direct een aansluitng, misschien en waarschijnlijk wel zeker doordat ik niet tot bij de heel goeie ben geraakt. Ik luister nu vooral de 'nieuwe' metal (want mijn muzikale interesses liggen naast metal ook far beyond).
Maar ik krijg hier een herkansing. Jipee!
En hij bevalt me tot nu toe wel. Nice catch

Meeh, alweer een album die ik ken. XD Maar inderdaad een uitstekende keuze, goed album een zeer mooie voorbode op al het moois wat Nevermore nog ging brengen.

Kronos schreef:
Een goeie keuze wizard. Ik zal het album deze week nog eens spelen.

Edwynn schreef:
Ja, deze heb ik al hééél lang. En ik draai hem nog erg vaak.

Devoo schreef:
Meeh, alweer een album die ik ken.

Ja, ik wist dat sommige mensen hem al kenden. Hopelijk gaan de mensen die deze cd nog niet kennen, ook ergens deze week laten weten wat ze van Sanctuary vinden. Ben benieuwd.

Aah een album die nog op het te beluisteren lijstje staat. Mooi kans dus!

Update persoonlijke top 10

1. I - Between Two Worlds
2. Vicious Rumors - Digital Dictator
3. Amesoeurs - Amesoeurs
4. Kiuas - The New Dark Age
5. Sanctuary - Into the Mirror Black
6. Aghora - Formless
7. From Ashes Rise - Nightmares
8. Shape of Despair - Angels of Distress
9. After the Burial - Rareform
10. Gospel - The Moon Is a Dead World

Update metal album vd week

week 01 (08/02/2009): Devoo : Elvenking - Heathenreel (2001)
week 02 (15/02/2009): Aghora : Aghora - Formless (2006)
week 03 (22/02/2009): MDV : Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007)
week 04 (01/03/2009): Silver : Godflesh - Pure (1992)
week 05 (08/03/2009): lambf : Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely ... (2007)
week 06 (15/03/2009): mastodonner : Withered - Folie Circulaire (2008)
week 07 (22/03/2009): bennerd : Emmure - Goodbye to the Gallows (2007)
week 08 (29/03/2009): Sir Spamalot : Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
week 09 (05/04/2009): Kronos : I - Between Two Worlds (2006)
week 10 (12/04/2009): ThirdEyedCitizen : Amesoeurs - Amesoeurs (2009)
week 11 (19/04/2009): Fza : From Ashes Rise - Nightmares (2003)
week 12 (26/04/2009): HammerHead : Goatsblood - Goatsblood (2000)
week 13 (03/05/2009): R u s t w e e k
week 14 (10/05/2009): phantasia : Disillusion - Back to Times of Splendor (2004)
week 15 (17/05/2009): Dexter : MD. 45 - The Craving (1996)
week 16 (24/05/2009): paulisdik : Paradox - Product of Imagination (1987)
week 17 (31/05/2009): Cabeza Borradora : Haggard - Eppur Si Muove (2004)
week 18 (07/06/2009): Gallow : Morkobot - Morto (2008)
week 19 (14/06/2009): Norbert : Shikari - Robot Wars (2000)
week 20 (21/06/2009): aslan : After the Burial - Rareform (2008)
week 21 (28/06/2009): trebemmit : Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
week 22 (05/07/2009): Joy4ever : Burn In Silence - Angel Maker (2006)
week 23 (12/07/2009): andnino : Biomechanical - Cannibalised (2008)
week 24 (19/07/2009): Laboomzaa : Death Breath - Stinking Up the Night (2006)
week 25 (26/07/2009): progressive : Unexpect - In a Flesh Aquarium (2006)
week 26 (02/08/2009): R u s t w e e k
week 27 (09/08/2009): lykathea : Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006)
week 28 (16/08/2009): D-ark : Bloody Panda - Pheromone (2007)
week 29 (23/08/2009): Guardian of Isis : The Fall of Troy - Phantom on the... (2008)
week 30 (30/08/2009): horned_reaper : Beautiful Sin - The Unexpected (2006)
week 31 (06/09/2009): Gajarigon : Gospel - The Moon is a Dead World (2005)
week 32 (13/09/2009): Sammael : Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields (1997)
week 33 (20/09/2009): Lau1986 : Nasty Savage - Indulgence (1987)
week 34 (27/09/2009): meyer : The Vision Bleak - The Wolves Go Hunt Their Prey (2007)
week 35 (04/10/2009): Edwynn : Wrathchild America - 3-D (1991)
week 36 (11/10/2009): Scython : Kiuas - The New Dark Age (2008)
week 37 (18/10/2009): Them : Diablo Swing Orchestra - The Butcher's Ballroom (2006)
week 38 (25/10/2009): MichelDumoulin : Disincarnate - Dreams of the Carrion... (1993)
week 39 (01/11/2009): R u s t w e e k
week 40 (08/11/2009): wizard : Sanctuary - Into the Mirror Black (1990)
week 41 (15/11/2009): Guiness 1980 :
week 42 (22/11/2009): Dime :
week 43 (29/11/2009): essence :
week 44 (06/12/2009): Nicholas123 :

Kronos schreef:
Update persoonlijke top 10 [...]

word tijd dat ik me nog eens aan het werk zet

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.