MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Prima plaat, maar weet mij nergens echt diep te raken. Mist een beetje body. Wel een leuk album.

Edwynn schreef:
Goede muziek heeft geen goed budget nodig.

Dat klopt.
Tenminste, als jij goed als groot bedoeld...

leander?
Grote muziek? (sorry, flauw)

Grote muziek, hehe. Goed = flink = groot = veel geld en dure producers enzo, Uiteraard.

Was me nog niet eens opgevallen dat er 2x groot stond

In tegenstelling tot wat ik eerder zij over deze plaat vnd ik hem eigenlijk wel geinig. na verloop van tijd erger ik me wat minder aan de matige productie en het, op het eerste gehoor irritante, drumwerk. Ik heb er nog steeds geen hoog ijfer voor over maar 3* kan ik wel voor geven. dan komt met name door het leuke gitaar werk en het hoorbare enthousiasme waarmee gespeeld wordt.

Ik vind dit toch ook wel een meevaller. De productie is matig, zoals we (wel moesten) gewoon zijn in die tijd, maar na een paar minuten ben je weeral helemaal in die typische 80's sfeer en stoor je'r al niet meer aan. Het gitaarwerk, de zang en het enthousiasme vallen meteen op, maar het verrasendste vind ik de originaliteit. Qua sound en sfeer roept het bij mij niet meteen associaties op met andere bands. Ik vermoed indien ik deze band toen beter had leren kennen ik ze toch wel zou blijven volgen zijn.

Ik ook. De nogal aparte zang vind ik over 't algemeen een pluspunt maar hier en daar wel een minpunt. De manier van zingen doet me soms denken aan James Rivera van Helstar, al heeft die uiteraard een veel betere stem. De jaren tachtig productie draagt voor mij eerder bij aan de charme van het geheel. Iets waar het nieuwe opnamen vaak aan ontbreekt.

Voor mij, een van de betere inzenden deze ronde.

Ik heb Manilla Road tot dusverre 2 keer gedraaid, en vond het een goed album. Geen last gehad van de productie, noch van het drumwerk. Zal de komende week dit album wel vaker gaan draaien, denk ik.

Morgen zodra ik wakker word, ga ik mijn inzending typen.

Hier is dan, alsnog, mijn bijdrage aan de tweede ronde van het Metal Album van de Week. Afgelopen week was ik een paar dagen in Kopenhagen voor een sollicitatie. De voorbereiding daarvan kostte me meer tijd dan verwacht. Aanvankelijk was het MavdW een van de dingen onderaan mijn prioriteitenlijstje, een paar dagen later was het helemaal uit mijn geheugen verdwenen.
Hoewel ik de laatste tijd erg veel voor mij nieuwe metal heb geluisterd, was het lastig een keuze te maken voor een album: de meeste dingen die ik heb beluisterd, waren dingen die ik als metalliefhebber eigenlijk allang in de kast zou moeten hebben staan. Reign in Blood, Rust in Peace, Somewhere in Time, Deep Purple in Rock, dat soort werk. Ik had het allemaal jaren geleden al eens gehoord, en toen (onterecht) als oninteressant terzijde gelegd.

Maar toen ik zonet even in mijn kast keek, lagen daar toch nog 3 albums die ik wel aan jullie voor zou willen stellen. Hoewel, voor sommige mensen zal dit MavdW al bekend zijn. Ik kon eigenlijk niks vinden wat Kronos, Sir Spamalot, paulisdik of Edwynn nog niet becijferd hebben.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor dit album:

Leatherwolf - Leatherwolf

(afbeelding)

Van Leatherwolf zijn er 2 albums met dezelfde hoes en titel. De eentje is een EP uit 1984 van 4 of 5 nummers, de ander (1985) een volwaardig album van 9 nummers, dat echter ook al rond de 35 minuten afklokt. Maar dat zijn wel 35 minuten hele fijne Amerikaanse heavy metal. Hier en daar lees ik vergelijkingen met Queensryche, maar ik ben niet bekend genoeg moet die band om te kunnen zeggen of de vergelijking terecht is.
Ten tijde van dit album bestond Leatherwolf uit 5 man: Michael Oliviere (zang, gitaar), Goeff Gayer (gitaar), Carey Howe (gitaar), Matt Hurich (bas) en Dean Roberts (drums). In totaal 3 gitaristen dus. Dat is te horen. De veelal redelijk snelle nummers klinken stuk voor stuk erg krachtig en solide: er wordt een wal van gitaargeluid opgetrokken. Besluit 1 van de gitaristen er een solo tegenaan te gooien, dan nog komt er geen enkel scheurtje in die muur.
De zang is zoals je mag verwachten van een jaren '80-metalband: hoog, met hier en daar nog hogere uithalen. Daar moet je maar net van houden, ik vind het hier erg goed werken.

Veel plezier met dit album. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos : Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen : Sigh - Scenes From Hell (2010)
week 10 (07/02/2010): Fza : Solace - Further (2000)
week 11 (14/02/2010): HammerHead : Thorns - Thorns (2001)
week 12 (21/02/2010): phantasia : Vektor - Black Future (2009)
week 13 (28/02/2010): Dexter : Forbidden - Green (1997)
week 14 (07/03/2010): paulisdik : Rage - The Missing Link (1993)
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora : Melechesh - Sphynx (2003)
week 16 (21/03/2010): aslan : Hectic Patterns - Random (2008)
week 17 (28/03/2010): trebemmit : Exotic Animal Petting Zoo -... (2008)
week 18 (04/04/2010): Joy4ever : Fall of Efrafa - Elil (2007)
week 19 (11/04/2010): andnino : Nasum - Shift (2004)
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa : Minsk - With Echoes in the Movement... (2009)
week 21 (25/04/2010): progressive : Pagan's Mind - Enigmatic : Calling (2005)
week 22 (02/05/2010): lykathea : Russian Circles - Geneva (2009)
week 23 (09/05/2010): horned_reaper : Circus Maximus - Isolate (2007)
week 24 (16/05/2010): Gajarigon : Stolen Babies - There Be Squabbles Ahead (2006)
week 25 (23/05/2010): Sammael : Mortifera - Vastiia Tenebrd Mortifera (2004)
week 26 (30/05/2010): Lau1986 : Viraemia - Viraemia (2009)
week 27 (06/06/2010): Edwynn : Enslaved - Frost (1994)
week 28 (13/06/2010): Scython : Vanden Plas - The Seraphic Clockwork (2010)
week 29 (20/06/2010): Them : Dead Head - Depression Tank (2009)
week 30 (27/06/2010): R u s t w e e k
week 31 (04/07/2010): Guinness1980 : Manilla Road - Mystification
week 32 (11/07/2010): wizard : Leatherwolf - Leatherwolf
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): master-rens:
week 36 (08/08/2010): leander? :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau
week 39 (29/08/2010): Nehbur:
week 40 (05/09/2010): Guess Who:
week 41 (12/09/2010): korenbloem:

Ik ben benieuwd!
Zo meteen maar es ff pindakazen en na de kater van vanavond (in beide gevallen) eens aandachtig gaan beluisteren.

Yeah, Leatherwolf! Toffe plaat! Ben benieuwd wat de rest ervan vind

Heb hem nu opstaan, bevalt goed tot nu toe.

Een goede keuze wizard. Deze kan ik dan al van mijn lijst van albums om hier voor te stellen afhalen.

Als iemand je zou vragen; heavy metal, wat is dat precies. Dan past het om gewoon te zwijgen en dit album van Leatherwolf op te zetten. Een treffender voorbeeld is nauwelijks denkbaar.

De vergelijking met Queensrÿche zie ik niet meteen zitten. Het is, hoewel virtuoos en knap van opbouw, minder gesofisticeerd, meer rechttoe rechtaan. Meer puur heavy metal.

Eigenlijk heb ik het nog niet zo lang geleden ontdekt via deze site en al snel op vinyl aangeschaft. Heerlijke plaat. Om een of andere reden is deze band me vroeger wat ontgaan, al kan ik me herinneren dit album ooit in huis te hebben gehad, geleend van een kennis. Het kwam wat druk en over the top op me over, terwijl ik in die dagen vooral erg into thrash was.

Kronos heeft me toch overtuigd om een te gaan checken. Ik hou niet zo van Queensryche, maar aks dit een blauwdruk voor Heavy Metal zou moeten zijn dan ben ik toch wel geïnteresseerd.

Leuke plaat dat Leatherwolf of Endangered Species of hoe het ook mag heten.
Het is typische US heavy/power metal met veel aandacht voor gitaarharmonieën en solo's.
Gewoon gaan luisteren als je wel tegen wat 'vintage' metal kan.

guess who
ik heb het nummer 'spiter' van die plaat eens beluister en heb tot mijn spijt moeten concluderen dat het niets voor mij is, de zanger ligt me niet echt en de muziek weet me niet echt te raken

'not my cup of tea' zoals ze zeggen

Ik probeer het nog zeer uitzonderlijk met speed en heavy metal, die albums spreken me ongeveer 0,2 van de tien keer aan. Niet om te ontduiken, maar ik weet gewoon dat ik er mijn tijd aan verspil: ik ga de meeste bands in die genres gewoon nooit gaaf vinden.

Same here,
maar ik heb het album wel volledig beluisterd.
En weer tot de conclusie gekomen dat power/heavy metal niets voor mij is/zal zijn (hier en daar een uitzondering daar gelaten).
Vooral de zang ligt me bij dit soort metal niet. Die hoge uithalen doen me eerder lachen dan genieten. De riffs kan ik soms wel smaken, maar dat is het dan ook. En sowieso zijn harmonieën en solo's niet het eerste wat mij aanspreekt in heavy muziek.

Dit is simpelweg niet mijn ding. Ik vind het niet heel erg slecht maar ik wordt er ook niet echt warm of koud van. Het klinkt mij allemaal iets te gelikt, wel heel erg goed gespeeld overigens. Het klinkt mij ook te veel in het queensyche straatje. Een stem voor de plaat is wel moeilijk. Het is namelijk wel goed gespeeld maar het raakt me gewoon niet. 2,5* is denk ik de gouden middenweg, geen voldoende geen onvoldoende.

Ik smijt mijn inzending er deze week vroeg op want we gaan ons subiet weer in het feestgedruis van de Gentse Feesten mengen. Olé!

Ik heb voor een recente release gekozen. Eentje die jullie de komende maanden misschien wel zelf ontdekt zouden hebben. Het zij zo, dan zal ik enkel het proces versneld hebben. Maar deze plaat moeten jullie gehoord hebben.

Black Breath // Heavy Breat...

(afbeelding)

Eerste waarschuwing: mensen die de old school death metal die vooral door Zweedse bands in ons oor werd gesplitst vanaf begin jaren 90 niet kunnen aanhoren, stop nu met lezen, bespaar u de download en ga rustig van de zon genieten.
Voor alle anderen: this is the stuff.

Het eerste en belangrijkste kenmerk van deze band is daarmee direct aangekaart. Deze mannen putten heel erg uit die sound. Een fantastische sound imo. Ze nemen het evenwel niet klakkeloos over, maar vertalen het naar hun idioom. En dat wordt dan een mix van die jaren 90 death metal, een flinke snuif hardcore, die vooral in de zang tot uiting komt én de gave om heel goeie songs te schrijven die bol staan van de goede gitaarmelodieën gemixt met riffs met een punkfeel. Ze weten ook heel duidelijk waneer een song af is én ze gaan je niet ‘vervelen’ met experimenten in welke zin dan ook. Neen, bij deze mannen is het right in your face.

De cd is trouwens geproduced door Kurt Ballou (Converge) en die heeft hier heel puik werk afgeleverd. En uitgegeven op Southern Lord, die hiermee nog meer eens aangeven waarom ze één van mijn favoriete labels zijn.

essence schreef:
Eerste waarschuwing: mensen die de old school death metal die vooral door Zweedse bands in ons oor werd gesplitst vanaf begin jaren 90 niet kunnen aanhoren, stop nu met lezen, bespaar u de download en ga rustig van de zon genieten.
Voor alle anderen: this is the stuff.

Ook al is het niks voor mij ik probeer altijd alles uit wat hier word aangeboden als metalalbum

Het album van afgelopen week had me trouwens goed gesmaakt. Zoals het er nu naar uit ziet een album dat ik nog wat vaker ga luisteren.

Sir Spamalot (crew)
That's the spirit, Guinness1980!

Als ik alleen maar in m'n jaren 80 thrash hoekje blijf zitten kom ik nooit verder in de metal

guess who
ik zal deze cd vandaag nog proberen te beluisteren, maar morgen vertrek ik op reis en zal ik dus 2 weken lang niet kunnen meedoen (en waarschijnlijk ook niet mijn mening over dit album posten, maar ik zal mijn best doen )

Sir Spamalot (crew)
Ik moet nog een deftige achterstand ophalen in deze topic, zo'n 8 albums denk en vrees ik. Drie weken vakantie zijn begonnen en door omstandigheden kan ik weeral niet op reis , misschien eens een weekendje. Muziek zal mijn alternatief zijn maar er is nog zoveel te beluisteren, te herbeluisteren en te ontdekken. Ik heb de eerste vier nummers van Black Breath al eens beluisterd en het zijn mokerslagen. Toch hoor ik overeenkomsten met de inzending van Laboomza in de eerste ronde, Death Breath - Stinking Up the Night. Ach, gewoon ondergaan en meedeinen op de muziek, leuk toch?

Ben niet zo'n death metal fan, maar ik ga hem zeker checken, heb al best veel moois voorbij zien komen de afgelopen weken, alleen afgelopen week viel me wat tegen.

guess who
ik heb toch wat tijd gevonden, en dit is op het eerste gehoor toch wel een heel vette death metal cd

Ouwe stijl death metal...heerlijk!

Manilla Road is mijn top-10 van de albums in dit topic binnen komen stormen. Death Breath heb ik binnen, maar nog niet geluisterd. Na alle verhalen hierboven verwacht ik er wel het een en ander van.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:16 uur

geplaatst: vandaag om 05:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.