MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Ik vrees dat ik dit niks ga vinden maar wie niet waagt wie niet wint.

Ik denk dat ik dit wel degelijk ga vinden.

De beschrijving spreekt mij wel aan.

Dat ziet er interessant uit. Ik loop intussen 6 weken achter, en ben een beetje bij Alchemist blijven hangen. Dat album beviel me erg goed. Een van de betere albums van deze ronde, zoals het er nu voor staat.

Eigenlijk kan echte black metal me maar weinig bekoren. Voor zover ik dit album heb beluisterd lijkt het me wel een van de betere in het genre. Maar enthousiast word ik er niet van.

Kronos schreef:
De beschrijving spreekt mij wel aan.

Inderdaad, normaal zou ik dit waarschijnlijk te lang aan de kant laten liggen, want met de meeste recentere black-metal heb ik weinig voeling. Maar na het stukje van AOVV bij het album gelezen te hebben, ben ik daar toch wel te nieuwsgierig voor geworden. Staat al op mijn playlist van vandaag! Yeeaarch! (Doodsrochelend)

Ben nu halverwege, en blijft boeien! Vooral het heerlijke, veelal melodieuze, gitaarwerk valt inderdaad op. Wat ik ook leuk vind is dat het allemaal erg sfeervol en duister is, maar dat ik er niet zwaarmoedig van word, wat ik nogal vaak heb met de huidige black-metal.

Sir Spamalot (crew)
Vandaag maakt collega niels94 zijn debuut in deze topic.

Deze week is het inderdaad aan mij. Ik heb gekozen voor het beste hardcore album dat ik ken, tevens ook de hardste: Orchid - Chaos is Me. De gemiddelde Nederlander zou het volledig met me eens zijn als ik zou zeggen dat dit niets meer is dan een bak vreselijke klereherrie en niet meer dan dat. De eerste keer dat ik dit album opzette vond ik dit zelf ook: een schijnbaar structuurloze brei van gitaarherrie, snelle drums en geschreeuw. Wie echter wat verder kijkt en wat vaker luistert zal merken dat dit album véél meer is dan dat. Er komen wel degelijk prachtige melodieën voorbij, evenals geweldige riffs. De screams zijn geweldig, goed getimed, maar tevens ook vol emotie. Woede, verdriet, intense pijn: ik hoor het allemaal voorbij komen. Luister naar die gekwelde stem in de tweede helft van Aesthetic Dialectic, prachtig gewoon. Overigens zijn er wel degelijk een paar rustpuntjes, de bass riffs aan het begin van The Action Index en bij de intro's van Epilogue of a Car Crash en New Jersey Vs. Valhalla kunnen we even op adem komen, om vervolgens weer keihard door te knallen in de verscheurende wereld van Orchid.

Hoe je dit album ervaart is aan jou: een korte adrenalinestoot van 19 minuten of een zware, emotionele trip, ikzelf kan het er allebei uithalen. Een werkelijk geniaal album dat mij echt raakt en soms regelrecht kippenvel bezorgt. Niet voor mensen met gevoelige oortjes, maar dat moet hier toch goed kunnen komen

Overigens ben ik de laatste tijd niet meer in de topic te vinden, ik weet het (al kijk ik af en toe wel hoor). Reden: ik ben gewoon totaal niet meer met metal bezig de laatste 2/3 maanden. Hoop dat vanaf nu weer een beetje op te gaan pakken, zit nu naar de EP van Agrypnie te luisteren (en heb zojuist dus Chaos is Me beluisterd) en dit is toch wel prachtige muziek. Álles inhalen gaat niet meer lukken, maar ik ben van plan een aantal albums die mij aanspreken uit dit topic nog wel te beluisteren. Het blijft een prachtig genre waar ik nog veel te weinig van ken. Het is wel echt muziek waar ik voor wil gaan zitten met mijn koptelefoon op, en niet op de fiets met oortjes in wil beluisteren.

Goede inzending, Niels! Kan ik deze ineens nog eens opfrissen. Mijn grootste kritiek op deze plaat is altijd al geweest dat het met momenten te emotioneel wordt (zakdoekjes zijn niet ver weg, no pun intended) en daar moet ik in muziek niet veel van weten. Maar goed, deze gaat dus binnenkort nog eens voorbijkomen.

Orchid . Just saying!

28 stemmen is wat mij betreft teveel, alhoewel ik het best proberen wil. Sorry, maar dit is al de tweede inzending binnen drie weken ruim over het randje verkerend.

Ik struikel er niet over. We hebben het hier over Orchid, niet over Slayer.

Maar Jaspertje, ik ken niet zoveel, anders moet ik met iets veel stommers gaan komen

28 is meer dan het vooropgestelde maximum van 20, maar het is ook niet vreselijk veel en wellicht zijn er hier weinigen bekend met deze band.

Misschien is het wel een goed idee om bij de volgende ronde hierover meer duidelijkheid te scheppen vooraf, zodat niet telkens de discussie gevoerd moet worden op het moment dat het over de muziek zou moeten gaan.

Ik ken het album niet, dus voor mij is het prima. Ben wel benieuwd, de omschrijving spreekt me alvast aan.

Dit komt van de eerste pagina van dit topic:

Kronos schreef:

Maar die regel...

Als een album nu 21 stemmen heeft maar van geen enkele van de deelnemers hier...

Ik heb in de deelnemers hier genoeg vertrouwen dat ze niet met Metallica of Iron Maiden gaan aankomen...

Jij niet?

Desnoods kan er bij een al te bekend album nog gestemd worden of het wel of niet aanvaard wordt.

Devoo schreef:
Ja, ik zal natuurlijk niet moeilijk doen over enkele stemmen meer, maar ik verwacht hier niet al te bekende namen, dat is een beetje wat ik wil zeggen.

Geen Metallica, Slayer, Iron Maiden, Sepultura, Black Sabbath, en soortgelijke bands met een legendarische status. Je snapt het wel

Maar er zijn inderdaad nog geen echt strikte regels in dit topic. Misschien is dat eens nodig, dan gaat het inderdaad weer wat meer over de muziek.

Voorstel voor strikte regels;

* Alles onder de 20 stemmen is toegestaan

* Alles tussen 20 en 35 is toegestaan mits maximaal drie deelnemers los van de inzender erop hebben gestemd.

Vertel eens Jaspertje, ga je het luisteren?

Uiteraard ga ik het luisteren.

Neem het niet te zwaar, ik waardeer je enthousiasme om je in te mengen in het genre.

Ik ben heel erg benieuwd wat je ervan gaat vinden

Heb deze vanochtend overigens verhoogd naar 4,5* na een herbeluistering.

Zit even terug te lezen, die van AOVV ga ik zeker nog beluisteren, ik ben altijd in voor black metal.

jasper1991 schreef:
Voorstel voor strikte regels;

* Alles onder de 20 stemmen is toegestaan

* Alles tussen 20 en 35 is toegestaan mits maximaal drie deelnemers los van de inzender erop hebben gestemd.

Je kon mijn gedachte wel gestolen hebben!

Nu het er dan toch over gaat.

Voor mij blijft de charme dat metal in principe een obscuur genre is en dat het in dit topic daar bovenop gaat om de over het hoofd geziene albums hier op MuMe. Dat zijn er echt vreselijk veel. Keuze te over in principe. Dat het dan soms misschien toch wat minder sterk is dan de middelgrote bands (hoewel dat zeker niet het geval hoeft te zijn) doet er niet toe.

Mijn voorstel is om het bij de 20 stemmen regel te houden. Uitzonderingen enkel toegestaan als niemand anders dan de inzender op het album gestemd heeft. Dat kan dan tot 30 stemmen of zo gaan. Zoals al opgemerkt zullen er trouwens weinig of geen albums met heel wat meer stemmen zijn die hier door niemand gekend zijn.

Ik heb zelf nog genoeg albums waar nog niemand van jullie op gestemd heeft.

Niels heeft mij deze al een keer getipt maar ik heb hem nog niet beoordeeld. Mooie gelegenheid om deze plaat weer eens een kans te geven.

Orchid ken ik al! (die van Opeth toch... ) Deze hier lijkt me een... laten we zeggen: uitdaging

Trouwens, het X-top topic van deze week betreft Scandinavie. Lijkt me wel iets voor ons! Alle headbangers daarheen zodat er een metalen toplijst uitkomt!

Cabeza Borradora schreef:
Trouwens, het X-top topic van deze week betreft Scandinavie. Lijkt me wel iets voor ons! Alle headbangers daarheen zodat er een metalen toplijst uitkomt!

Ik ben mijn lijst aan het samenstellen, eerst nog heel wat (her)beluisteren, doch reken maar dat er heel wat metal in zal staan.

Cabeza Borradora schreef:
Orchid ken ik al! (die van Opeth toch... ) Deze hier lijkt me een... laten we zeggen: uitdaging

Opeth zal zeker hoge ogen gooien, ik vrees het ergste voor mijn powermetal.

Ik heb ook een lijst samengesteld. Wat een geweld komt er toch uit het Noorden

Leuk topic, bedankt voor de tip, Cabeza!

Orchid is trouwens ook top; kende de plaat al, maar had nog niet gestemd.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:13 uur

geplaatst: vandaag om 21:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.