MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
In ieder geval één nummer (The Dreamer in the Catacombs of Ur) is al langsgekomen bij de metal-ladder en ik meen me te herinneren dat die bij jou (CB) goed in de smaak viel...

Ha, vandaar de indruk dat ik die bandnaam reeds eerder ben tegengekomen...

Die hoes zou in ieder geval niet misstaan in het lelijke hoezen topic.

jasper1991 schreef:
“Geniet ervan, erger je eraan, verslind het of schuif het naar een kant van je bord, maar proef er tenminste van.”

Ik ben nu al 20 minuten aan het proeven. Ik erger me er niet aan, noch geniet ik er van. Het smaakt goed noch slecht en niet naar meer. Na de 4 eerste nummers schuif ik de rest dus maar aan de kant.

Hmm, ik vind 1 luisterbeurt wel erg weinig om een plaat goed te kunnen "proeven"

Neemt niet weg dat je vrij staat het aan de kant te schuiven. Om het misschien later weer eens te proberen...

Lau1986 schreef:
Hmm, ik vind 1 luisterbeurt wel erg weinig om een plaat goed te kunnen "proeven"

Ik schreef ook niet dat ik goed geproefd heb. Slechts vier nummers heb ik horen voorbijkomen en die nodigden mij niet uit de rest te gaan beluisteren. In de loop van de week probeer ik nog wel eens een paar keer de vier eerste nummers, om te kijken of er iets van blijft hangen dat ik de moeite vind.

aah, dat is de insteek

Update

week 01 (01/01/2012): Kronos : Kingsbane - Kingsbane (2010)
week 02 (08/01/2012): Them : Dragonland - Under the Grey Banner (2011)
week 03 (15/01/2012): bennerd : Brutality Will Prevail & Ark of the Covenant Split (2011)
week 04 (22/01/2012): phantasia : Augury - Fragmentary Evidence (2009)
week 05 (29/01/2012): paulisdik : Hypnosia - Extreme Hatred (2000)
week 06 (05/02/2012): Cabeza Borradora : Bliksem - Bliksem (2010)
week 07 (12/02/2012): aslan : Isole - Silent Ruins (2009)
week 08 (19/02/2012): trebemmit : Liege Lord - Master Control (1988)
week 09 (26/02/2012): andnino : Amia Venera Landscape - The Long Procession (2010)
week 10 (04/03/2012): laboomzaa : The Gates of Slumber - The Wretch (2011)
week 11 (11/03/2012): Rustweek
week 12 (18/03/2012): Edwynn : Virgin Steele - The Marriage of Heaven and Hell part 1 (1994)
week 13 (25/03/2012): Guinness1980 : Morbid Saint - Spectrum of Death (1988)
week 14 (01/04/2012): wizard : Gwynbleidd - Nostalgia (2009)
week 15 (08/04/2012): Nicholas123 : Bison B.C. - Dark Ages (2010)
week 16 (15/04/2012): Dexter : Dr. Acula - Below Me (2008)
week 17 (22/04/2012): Sir Spamalot : Lethal - Programmed (1990)
week 18 (29/04/2012): jasper1991 : Bal-Sagoth - Atlantis Ascendant (2001)
week 19 (06/05/2012): Fake_world : Benighted - Icon (2007)
week 20 (13/05/2012): progressive :
week 21 (20/05/2012): Don Cappuccino :
week 22 (27/05/2012): AOVV :
week 23 (03/06/2012): niels94 :
week 24 (10/06/2012): Lau1986 :
week 25 (17/06/2012): [WZ] :
week 26 (24/06/2012): Barfly :
week 27 (01/07/2012): Musichiel :
week 28 (08/07/2012): essence :
week 29 (15/07/2012): McSavah :
week 30 (22/07/2012): vielip :
week 31 (29/07/2012): The_CrY :
week 32 (06/08/2012): Quadraphonic :

Kort maar krachtig!

Dit kan opgaan voor de nieuwe plaat van de week: Benighted - Icon.
Franse Technical death metal/deathcore avant la lettre met 10 secondjes rap in één nummer, veel groove en een catchyness factor 10.

Benighted - Icon (2007)

Have fun!

Bal-Sagoth vond ik niks, dat is me allemaal wat te bombastisch. Van Benighted heb ik net al wat stukjes beluisterd en bij een nummer leek de openingsschreeuw echt op Pestilence. Erg goed dus!

aah Benighted staat hier in de kast. Geniale plaat!

Ik vind Bal-Sagoth best leuk. Zelfs de zanger -altijd een heikel punt voor mij bij meer recentere metal-, alhoewel hier ook weer niet met geweldige stem of -bereik, houdt het toch boeiend door op allerlei verschillende manieren zijn boodschap over te brengen. De muziek is inderdaad heel bombastisch, maar toch wel erg origineel. Veel aangenaam verassende melodien ook, gangbare clichees worden aardig omzeild. Wel spijtig dat de vaart er een paar keer uitgaat door wat ambient-achtige sfeerstukjes.
Ik vind dit eigenlijk een album dat zeer goed past in het lijstje MAvdW uit de eerste rondes. Geen topper, maar een zeer degelijk, verrassend, moeilijk in 1 vakje te stoppen, en vooral erg origineel album, dat de grenzen van het metal-universum (zoals ik het ken) weer wat heeft verlegd. Toffe keuze!

Bij Lethal verblijf ik in vertrouwdere wateren, bijna bekende zou ik soms zelfs vermoeden, maar neen, het is toch Queensryche niet natuurlijk. Maar wel een straffe plaat! Met zoveel legendarische herkenbaarheid toch overreind blijven zonder het ergelijke copycats-gevoel op te roepen... petje af. Leuke ontdekking!

Op naar Benighted nu, weeral een sprong in het onbekende...

Bal-Sagoth vind ik ook erg leuk. Zo af en toe. Origineel en over the top. Die declamaties van de zanger zijn erg cool. Net als de overdreven fantasyteksten. Ik heb echter al twee albums van die band in de kast en deze voegt daar verder weinig aan toe, denk ik.

Edwynn schreef:
Bal-Sagoth vind ik ook erg leuk. Zo af en toe. [...]

Mijn gedacht. Vooral (zoals in de MuMeHM-Ladder) met een los nummer tussendoor (in een playlist) zeer amusant! Het hele album achter elkaar valt me wat zwaar.

Ah Benighted. De enige band die op Fortarock komt die ik nog niet kende. Ideaal plaatje voor deze week dus!

Bal-Sagoth heb ik nu twee keer gehoord en klinkt niet onaardig. Precies de kant van black metal die ik wel weet te waarderen.

Benighted heb ik 1 nummer van gehoord... ik ga de plaat sowieso uitzitten een keer, maar ik ben bang dat het niet in mijn straatje zit.

Verder ben ik nog steeds aan het duiken in de vorige nominaties van deze ronde en ik moet zeggen dat Silent Ruins van Isole me goed bevalt.

Die laatste is inderdaad één van de betere nominaties deze ronde inderdaad

Al is Icon niet hun enige goede plaat. Asylum Cave (2011) is ook erg goed!

Idenstick en I.C.P. net zo goed.

Ik kan zo weinig met dat gegrom!! Muzikaal is het een fijn plaatje!!

Ben niet heel erg verrast door deze ronde tot zover. Heb behalve mijn eigen inzending nog nergens meer dan drie sterren aan gegeven, en wat ik van buiten mijn eigen voorkeursgenres heb geluisterd heeft me ook niet gemotiveerd meer van die genres op te zoeken.

En toen was progressive alweer!

PM verstuurd...

Komt er zo aan!

Mijn inzending van deze week zal er één zijn van eigen bodem en wel uit mijn eigen stad Haarlem.
Ik heb het over Schizoid Lloyd. Ik ken deze band door een collega van mij (heel toevallig speelt hij de toetsen in deze band ).

De band deed mee aan de Rob Acda Award in Haarlem en had deze gewonnen, waardoor ze bevrijdingspop in Haarlem mochten openen! ( rond de 100.000 - 150.000 man ).
Daarna mochten ze ook nog eens een EP opnemen. Dat is dus mijn keuze voor deze ronde.

Schizoid Lloyd - Virus

(afbeelding)

Het is progressieve rock/metal. Qua sound doet het mij zo af en toe aan Riverside denken. Ook Opeth en Porcupine Tree komen soms in mijn hoofd op als ik hier naar luister.
De EP bestaat uit 4 nummers en duurt zo'n 26 minuten. De eerste en het laatste nummer zijn mijn favorieten.

Mochten jullie dit album nergens kunnen vinden, dan zoek ik naar een manier om het beschikbaar te kunnen stellen.

(De hoes is trouwens Haarlem )

Alle vier de nummers staan op YouTube.

Ik schaam me....nog nooit van deze band gehoord en dat als ras-haarlemmer!! Snel opzoeken!!

Zozo, eindelijk weer een inzending die ik interresant vind klinken! (de beschrijving, kan em idd zo 1-2-3 nergens luisteren )

Hey deze band ken ik toevallig! Lang niet meer gehoord die EP overigens. Leuk om ze hier weer terug te zien

[WZ] schreef:
Zozo, eindelijk weer een inzending die ik interresant vind klinken! (de beschrijving, kan em idd zo 1-2-3 nergens luisteren )

Kronos schreef:
Alle vier de nummers staan op YouTube.

moeten we het erin lepelen?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:05 uur

geplaatst: vandaag om 04:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.