Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 8 september 2012, 23:29 uur
Nog een half uur geduld en dan kunnen degenen die nog wakker zijn er alvast invliegen. Wie gevoelige oren heeft doet best even dopjes in als ik zo meteen het oorverdovende startschot van de 6de ronde geef. 

0
geplaatst: 8 september 2012, 23:30 uur
Alright, ik geef het vanavond nog een eerste luisterbeurt.
Ik hou van dit topic.
Ik hou van dit topic.
0
geplaatst: 9 september 2012, 00:00 uur

Al meerdere rondes nam ik Monolith (1987) van Amebix in overweging. Maar hoe goed het ook is, ik miste voor die cultklassieker dan toch elke keer het nodige enthousiasme om het hier ook daadwerkelijk voor te stellen. Goed dat ik heb gewacht want hun beste moest nog geboren worden: Sonic Mass dat in 2011 het licht zag is een episch duister meesterwerkje, een subliem gevarieerd geheel dat je bij het nekvel grijpt en niet meer loslaat.
Eerst wat meer over deze legendarische groep die reeds in 1978 werd opgericht als The Band with No Name. Doet denken aan BZN en dat is niet te best. De naam Amebix spreekt gelukkig meer tot de verbeelding. Maar hun muziek doet dat nóg meer want de band mag terecht gezien worden als grondlegger van de crustpunk, wat een mix is van anarcho-punk en heavy metal. Invloeden zijn onder andere Motörhead, Black Sabbath, Crass, Bauhaus en Joy Division.
Na 1987 hield men het voor bekeken, tot in 2008 de leden weer bij elkaar kwamen wat drie jaar later resulteerde in dit monolitische album. Sonic Mass klinkt wat minder smerig dan hun oude werk, maar veel dynamischer. Zonder zich los te maken van hun roots heeft men een hedendaags geluid aangemeten, echter wel met een uniek karakter, anders dan veel tegenwoordige eenheidsworst.
Contrasten uiten zich niet alleen in beukende snellere delen met sober ingetogen stukken maar ook in stijl is het een rijk gevulde tafel. Van verstilde melancholische rock barst het open tot aloude crust uitspattingen terwijl hints van Killing Joke, dan weer Paradise Lost de revue passeren. Wat altijd aanwezig blijft is de mysterieus donkere sfeer die met elke luisterbeurt nog meer beklijft. Daaraan bijdragend is dat de nummers aan elkaar gelinkt zijn met een feest aan geluidjes die vooral met de koptelefoon helemaal tot hun recht komen. Verder valt op dat zanger Rob "The Baron" Miller's stem niets aan kracht en venijn heeft ingeboet. Zijn schreeuwerige brul lijkt zelfs nog aan diepte gewonnen te hebben. Wat een passie!
Een erg passende hoes en albumtitel overigens, met 'Mass' dat tegelijk als massa en mis gelezen kan worden.
Het album is te vinden op Grooveshark. Veel luisterplezier!
0
Meneer Bungel
geplaatst: 9 september 2012, 00:23 uur
Leuk, ik heb altijd al eens aan Amebix willen beginnen, maar eigenlijk wel bij het begin. 

0
geplaatst: 9 september 2012, 11:33 uur
Ook nooit van gehoord. Ziet er wel interessant uit, mooie hoes ook. 'k Zal hem meteen eens Sharken 
edit: Staat hier ook op Spotify.

edit: Staat hier ook op Spotify.
0
geplaatst: 9 september 2012, 11:36 uur
Mijn provider heeft Grooveshark geblokkeerd. Dan maar downloaden...
0
geplaatst: 9 september 2012, 11:50 uur
Wat een prachtige hoes om de nieuwe ronde mee te beginnen! Ik zal zodadelijk eens luisteren, want de beschrijving klinkt niet verkeerd.
0
geplaatst: 9 september 2012, 12:00 uur
Op basis van de beschrijving dacht ik dat ik er niet veel aan zou vinden, maar dit is echt een goed album! De opener staat er nogal raar vind ik. Hoewel het een mooi nummer is, lijkt het 2de nummer met zijn spanningsopbouw toch als de intro van het album. 't Is een 'licht' album dat vlot wegluistert, dus met zijn 43minuten allesbehalve een lange zit. En het wordt sowieso na enkele luisterbeurten een meezinger, want de lyrics worden vaak herhaald.
Leuk album, alleszins. Niet dat ik omvergeblazen werd, maar wél een album dat ik waarschijnlijk vaak en met plezier ga beluisteren.
En inderdaad een mooie hoes.
Leuk album, alleszins. Niet dat ik omvergeblazen werd, maar wél een album dat ik waarschijnlijk vaak en met plezier ga beluisteren.
En inderdaad een mooie hoes.

0
geplaatst: 9 september 2012, 12:08 uur
Amebix is zo'n band die mij eraan herinnert dat ik niet te veel metal door mijn crust wil.
0
geplaatst: 9 september 2012, 13:34 uur
Er gaat een klein belletje rinkelen bij de naam Amebix. Maar eens een grotere bel van maken want voor zo'n beschrijving ga ik door de knietjes.
0
aslan (crew)
geplaatst: 9 september 2012, 13:38 uur
bennerd schreef:
Amebix is zo'n band die mij eraan herinnert dat ik niet te veel metal door mijn crust wil.

0
geplaatst: 9 september 2012, 14:05 uur
En daar heb je de grootste crustfan van MusicMeter 
Ik ga Sonic Mass toch eens een degelijke draai geven. Waarschijnlijk neem ik het debuut er ook even bij dan, omdat die blijkbaar heel erg essentieel was. Goeie tip in ieder geval, Kronos!

Ik ga Sonic Mass toch eens een degelijke draai geven. Waarschijnlijk neem ik het debuut er ook even bij dan, omdat die blijkbaar heel erg essentieel was. Goeie tip in ieder geval, Kronos!
0
geplaatst: 9 september 2012, 15:53 uur
Doet me ergens ook wel denken aan Killing Joke, maar dan nog meer metal.
0
geplaatst: 9 september 2012, 16:05 uur
Een klepper is het voor mij niet geworden, helaas. Geef mij maar de meer punk-beïnvloede varianten op het genre dat Amebix zelf deels grootgemaakt heeft.
0
geplaatst: 10 september 2012, 21:12 uur
Ik heb een hele tijd geleden een paar keer naar Arise! geluisterd. Volgens mij hun debuutalbum.
Benieuwd naar deze dus
Benieuwd naar deze dus

0
geplaatst: 10 september 2012, 23:05 uur
Ik ben na een eerste kennismaking nog niet volledig verkocht - vooral de zanger steekt me soms wat tegen - maar de plaat nodigt toch uit voor meerdere luisterbeurten. Dat ga ik dan ook doen voordat ik hier een meer gefundeerde mening ga neerpennen. Leuke aftrap toch wel.
0
aslan (crew)
geplaatst: 11 september 2012, 01:14 uur
ik zie dat er bij jou 'onder voorbehoud' staat CB... doe jij de volgende?
0
geplaatst: 11 september 2012, 11:14 uur
Ik heb wel enkele kanidaat albums, maar moet daar nog een definitieve keuze uit maken. Ik moet dus ook nog een stukje schrijven. Ik heb van de week wel wat tijd, maar niet super veel. M.a.w., ik kan wel, maar als je eventueel van plaats wil ruilen, komt me dat zeker niet slecht uit. 

0
aslan (crew)
geplaatst: 11 september 2012, 11:21 uur
mij is het om het even... als het je beter uitkomt kan ik wel van plaats ruilen
0
geplaatst: 11 september 2012, 12:04 uur
Update:
week 01 (09-09-2012): Kronos : Amebix - Sonic Mass (2011)
week 02 (16-09-2012): aslan :
week 03 (23-09-2012): Cabeza Borradora :
week 04 (30-09-2012): andnino :
week 05 (07-10-2012): laboomzaa :
week 06 (14-10-2012): Edwynn :
week 07 (21-10-2012): Guinness1980 :
week 08 (28-10-2012): wizard :
week 09 (04-11-2012): Dexter :
week 10 (11-11-2012): Sir Spamalot :
week 11 (18-11-2012): Jasper1991 :
week 12 (25-11-2012): Fake_world :
week 13 (02-12-2012): Don Cappuccino :
week 14 (09-12-2012): Lau1986 :
week 15 (16-12-2012): [WZ] :
week 16 (23-12-2012): The_CrY :
week 17 (30-12-2012): JSPR_G :
week 18 (06-12-2013): Bastiaan Prasath :
week 19 (13-01-2013): Devoo :
week 20 (20-01-2013): Fza :
week 21 (27-01-2013): paulisdik
week 01 (09-09-2012): Kronos : Amebix - Sonic Mass (2011)
week 02 (16-09-2012): aslan :
week 03 (23-09-2012): Cabeza Borradora :
week 04 (30-09-2012): andnino :
week 05 (07-10-2012): laboomzaa :
week 06 (14-10-2012): Edwynn :
week 07 (21-10-2012): Guinness1980 :
week 08 (28-10-2012): wizard :
week 09 (04-11-2012): Dexter :
week 10 (11-11-2012): Sir Spamalot :
week 11 (18-11-2012): Jasper1991 :
week 12 (25-11-2012): Fake_world :
week 13 (02-12-2012): Don Cappuccino :
week 14 (09-12-2012): Lau1986 :
week 15 (16-12-2012): [WZ] :
week 16 (23-12-2012): The_CrY :
week 17 (30-12-2012): JSPR_G :
week 18 (06-12-2013): Bastiaan Prasath :
week 19 (13-01-2013): Devoo :
week 20 (20-01-2013): Fza :
week 21 (27-01-2013): paulisdik
0
geplaatst: 12 september 2012, 12:08 uur
Ik luister de laatste tijd veel crust dus in zoverre was aangenaam verrast bij de aankondiging van deze plaat, alhoewel ik niet bekend was met Amebix. Maar ik moet zeggen dat ik er weinig crust in terug hoor. Dit is helemaal geen probleem aangezien mijn smaal nog al breed is, maar...
De zanger staat me tegen, helemaal omdat de muziek meer "normale" metal is. Een nummer als 'Here Comes the Wolf', 'The One' of 'Knights of the Black Sun' zouden in mijn bescheiden mening stukken beter zijn met een fatsoenlijke cleane metal zanger. Best wel jammer want de muziek ansich vind ik prima.
Mooie hoes, dat dan wel weer.
De zanger staat me tegen, helemaal omdat de muziek meer "normale" metal is. Een nummer als 'Here Comes the Wolf', 'The One' of 'Knights of the Black Sun' zouden in mijn bescheiden mening stukken beter zijn met een fatsoenlijke cleane metal zanger. Best wel jammer want de muziek ansich vind ik prima.
Mooie hoes, dat dan wel weer.

0
geplaatst: 12 september 2012, 20:20 uur
Ik ben niet bekend met de term 'crust', maar wat houdt dat precies in?
0
geplaatst: 12 september 2012, 21:30 uur
Ik had geen idee wat ik bij crust kon verwachten, maar dit was niet wat ik verwacht had. Daarom vond ik het ook wel grappig om het commentaar van Fza ('Maar ik moet zeggen dat ik er weinig crust in terug hoor.') te lezen.
Vind het wel een behoorlijk goed album overigens. Met name de zang vind ik goed, zit wel iets urgents in.
Naar aanleiding van die link van Kronos (gister dat artikel gelezen omdat ik nog nooit van crust gehoord had) ook maar Hear Nothing See Nothing Say Nothing van Discharge geluisterd... Kronos' inzending is voor mij tot nu toe 2 goede albums voor de prijs van 1
. Een goed begin van de 6e ronde dus.
Vind het wel een behoorlijk goed album overigens. Met name de zang vind ik goed, zit wel iets urgents in.
Naar aanleiding van die link van Kronos (gister dat artikel gelezen omdat ik nog nooit van crust gehoord had) ook maar Hear Nothing See Nothing Say Nothing van Discharge geluisterd... Kronos' inzending is voor mij tot nu toe 2 goede albums voor de prijs van 1
. Een goed begin van de 6e ronde dus.
0
geplaatst: 13 september 2012, 06:37 uur
wizard schreef:
Ik had geen idee wat ik bij crust kon verwachten, maar dit was niet wat ik verwacht had. Daarom vond ik het ook wel grappig om het commentaar van Fza ('Maar ik moet zeggen dat ik er weinig crust in terug hoor.') te lezen.
Nee, ik denk dat je daarvoor beter bij de twee eerste albums kan zijn. Sonic Mass wisselt meer af tussen alternatieve rock en metal. Wellicht daarom dat het me (nog) meer bevalt overigens.
0
aslan (crew)
geplaatst: 16 september 2012, 00:03 uur
nieuw metal album van de week:
een no-nonsense en eigenzinnige grindband die aandacht verdiend, een volwassen variant met technische kwaliteiten en een (in dit genre moeilijk te handhaven) eigen stijl, uit Canada
misschien in eerste instantie een beetje moeilijk te doorgronden, maar de aanhouder wint altijd!!
laat dit voor sommigen van jullie een of andere grensverleggende ervaring worden!
FUCK THE FACTS - DIE MISERABLE (2011)
Fuck the Facts - Die Miserable (2011)

reviews:
metalinjection: CD Review: FUCK THE FACTS Die Miserable | Reviews | Metal Injection - metalinjection.net
metalstorm: Fuck The Facts - Die Miserable review - Metal Storm - metalstorm.net
lordsofmetal: Fuck The Facts - Die Miserable | Review | Lords Of Metal metal E-zine - issue 120 - lordsofmetal.nl
sputnikmusic: Fuck the Facts - Die Miserable (album review) | Sputnikmusic
thenewreview: Fuck the Facts – Die Miserable « The NewReview - thenewreview.net
theringmaster: Fuck The Facts ? Die Miserable | The RingMaster Review - ringmasterreviewintroduces.wordpress.com
zwaremetalen: Fuck The Facts - Die Miserable - ZwareMetalen.com

lyrics: FUCK THE FACTS LYRICS - "Die Miserable" (2011) album - darklyrics.com
live-beelden uit Nancy (F) 2010: YouTube - FUCK THE FACTS - Live Nancy - FRANCE 2010.wmv
vorige albums: after the burial (rareforms, 2008), hectic patterns (random, 2008), in vain (the latter rain, 2007), hate (erebos, 2010), isole (silent ruins, 2009)
een no-nonsense en eigenzinnige grindband die aandacht verdiend, een volwassen variant met technische kwaliteiten en een (in dit genre moeilijk te handhaven) eigen stijl, uit Canada
misschien in eerste instantie een beetje moeilijk te doorgronden, maar de aanhouder wint altijd!!
laat dit voor sommigen van jullie een of andere grensverleggende ervaring worden!
FUCK THE FACTS - DIE MISERABLE (2011)
Fuck the Facts - Die Miserable (2011)

reviews:
metalinjection: CD Review: FUCK THE FACTS Die Miserable | Reviews | Metal Injection - metalinjection.net
metalstorm: Fuck The Facts - Die Miserable review - Metal Storm - metalstorm.net
lordsofmetal: Fuck The Facts - Die Miserable | Review | Lords Of Metal metal E-zine - issue 120 - lordsofmetal.nl
sputnikmusic: Fuck the Facts - Die Miserable (album review) | Sputnikmusic
thenewreview: Fuck the Facts – Die Miserable « The NewReview - thenewreview.net
theringmaster: Fuck The Facts ? Die Miserable | The RingMaster Review - ringmasterreviewintroduces.wordpress.com
zwaremetalen: Fuck The Facts - Die Miserable - ZwareMetalen.com

lyrics: FUCK THE FACTS LYRICS - "Die Miserable" (2011) album - darklyrics.com
live-beelden uit Nancy (F) 2010: YouTube - FUCK THE FACTS - Live Nancy - FRANCE 2010.wmv
vorige albums: after the burial (rareforms, 2008), hectic patterns (random, 2008), in vain (the latter rain, 2007), hate (erebos, 2010), isole (silent ruins, 2009)
0
geplaatst: 16 september 2012, 00:49 uur
Het plaatje staat nu op. Heftige shit. Goed dat ik niet hierna kom met Amebix want dat zou dan maar als easy listening klinken.
@Cabeza, je hebt jezelf wat aangedaan door van plaats te wisselen met aslan.
@Cabeza, je hebt jezelf wat aangedaan door van plaats te wisselen met aslan.

0
geplaatst: 16 september 2012, 01:32 uur
Amebix - Sonic Mass was een erg goede opener van de nieuwe ronde van dit topic. (4*)
Fuck the Facts spreekt me minder aan, de bandnaam alleen al, maar ik geef het een dezer dagen zeker een kans.
Fuck the Facts spreekt me minder aan, de bandnaam alleen al, maar ik geef het een dezer dagen zeker een kans.
* denotes required fields.