MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Oeps, het was vandaag eigenlijk mijn beurt, maar ik kan vandaag en morgen bijna niet online zijn.
Is er iemand die al een plaatje klaar heeft liggen en in mijn plaats wil gaan? Anders plaats ik 'm dinsdag pas.

Dinsdag vind ik best hoor.

Ik vind dinsdag ook prima. Als het maar een geweldige plaat is.

Ja, dinsdag is goed.
Ondertussen maak ik dat ik tegen zondag weer mooi op schema zit.

Ok, hier is ie dan:

(afbeelding)

Witchery - Don't Fear the Reaper

Mijn inzending van deze ronde is van de Zweedse band Witchery.
Deze band bestaat uit enkele oude bekenden, zoals Sharlee D'Angelo (bassist van Arch Enemy en Mercyful Fate), Patrik Jensen (The Haunted) en Martin Axenrot (Opeth en Bloodbath).

In feite een thrashmetalband met veel black en death invloeden. Witchery doet me eigenlijk nog het meest denken aan onze 'eigen' Legion of the Damned.

Hier alvast een voorproefje:

Mooi, ik denk echter dat dit niet mijn ding is...

Ik kende deze band alleen van naam.
De video nodigt in ieder geval uit om de rest van het album ook te gaan checken

Dat klinkt zeker goed daar. Tijd om de hele plaat op de 'to do'-lijst te zetten. Nog twee wachtenden voor U.

We gaan het eens luisteren. Van het album Witchkrieg uit 2010 was ik niet heel erg onder de indruk. Die plaat kwam even onder de aandacht omdat voormalig Mardukvocalist Legion achter de mic stond. Die doet hier weer niet op mee begrijp ik?

Sir Spamalot (crew)
Het Metal Album van de Week: Hollenthon – With Vilest of Worms to Dwell (2001)

(afbeelding)

Op deze 11 november 2012 herdenken wij het einde van de Eerste Wereldoorlog en staan wij even stil bij de vele miljoenen slachtoffers op vele bloederige slagvelden. Nooit meer! Vandaag mag ik jullie ook mijn zesde inzending voor het Metal Album van de Week voorstellen, zoals steeds voor mij een waar genoegen en voor jullie hopelijk een toffe ontdekking.

Ik heb gekozen voor het tweede album van Hollenthon, met name With Vilest of Worms to Dwell uit 2001, niet alleen het jaar waarin het machtige Blackwater Park van Opeth verscheen. De albumtitel laat misschien voor sommigen onder jullie het ergste vermoeden maar achter deze titel gaat knappe muziek schuil welke alsmaar sneller en regelmatiger de weg vindt naar mijn stereoketen…

Hollenthon is niet alleen een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Neder-Oostenrijk maar ook het geesteskind van Pungent Stench frontman Martin Schirenc. Deze groep ontstond daar in 1994 en heeft tot op heden drie albums en een EP uitgebracht: Domus Mundi (1999), With Vilest of Worms to Dwell (2001), Opus Magnum (2008) en de EP Tyrants and Wraiths (2009).

Hollenthon speelt een boeiende mix van symfonische Death Metal met zeer veel melodie, snelle en trage stukken en elementen van Folk en Klassieke Muziek. Indrukwekkend vind ik het werk van doe-het-al Martin Schirenc die instaat voor zang, gitaar, bass en toetsen. Zijn echtgenote Elena Schirenc zingt tevens op het album en het strakke drumwerk wordt gedaan door Mike Gröger.

Mijn zes inzendingen tot op vandaag gaan van Power Metal naar Thrash Metal, naar Speed Metal, naar Stoner Metal, naar Progressive Metal en nu Death Metal zij het met een symfonische orkestrale toets. Opnieuw heb ik gekozen voor variatie met toch een bedenking van mijnentwege: vanaf het ontstaan van Metal kwamen er altijd maar genres bij, de grenzen tussen deze genres vervagen alsmaar verder. Het is niet evident geworden om de juiste naam te vinden.

Veel plezier met deze Oostenrijkse inzending en zoals de vorige vijf keren sluit ik af met mijn traditioneel slotakkoord: “Geniet ervan, erger je eraan, verslind het of schuif het naar een kant van je bord, maar proef er tenminste van.”

Lijstje van mijn vorige inzendingen:
Ronde 1: Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
Ronde 2: Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
Ronde 3: Savage Grace - After the Fall From Grace (1986)
Ronde 4: Alchemist - Organasm (2000)
Ronde 5: Lethal - Programmed (1990)

Ik ben zojuist begonnen met het luisteren naar de nieuwe album van de week.
Apart.

Deze spreekt me wel aan.

Ja, ik ga het ook checken... het klinkt als op het randje van 'too much', zoals ik Ne Obliviscaris ervoer. Wellicht is het allemaal ook net goed, ik ga het meemaken.

De naam Hollenthon is me niet onbekend. Ik heb al wel eens wat muziek van dit album beluisterd, maar dat is alweer enige jaartjes geleden. Tijd nu dus om me er verder in te verdiepen.

Same here. De plaat werd omhoog geschreven in Aardschok destijds. Ik heb er wat glimpen van mogen opvangen maar het is allemaal te ver weggezakt om er iets over te kunnen zeggen. Gaan we gauw doen dus.

Ik heb maar enkele nummers kunnen beluisteren maar de eerste indruk is positief.

Het Metal Album van de Week: Dark Moor – Dark Moor (2003)

(afbeelding)

Dark Moor komt uit Spanje en maakt neoklassieke, symfonische powermetal met invloeden van Rhapsody, Kamelot en Nightwish. Deze self-titled betekende het eerste album met zanger Alfred Romero, daarvoor verzorgde mevrouw Elisa Martin de vocalen. Meningsverschillen over de muzikale stijl dreef haar inclusief gitarist Albert Maroto en drummer Jorge Sáez met de band uit elkaar.

Een nieuw tijdperk wordt ingeluid in de vorm van deze langspeler. Gitarist en voorname schrijver Enrik Garcia kon ongeremd zijn creativiteit botvieren, hoewel er eigenlijk stilistisch vooral wat in de marge is geschoven. Het neemt niet weg dat deze self-titled van topkwaliteit is. De albums hiervoor – The Hall of the Olden Dreams en The Gates of Oblivion – zijn beide prima mede door uitstekende zang van Elisa Martin. Romero heeft het stokje met verve overgenomen en qua songwriting is er een grote stap gemaakt naar mijn mening.

Muzikaal gezien vind ik ieder nummer een voltreffer. Ieder nummer kent mooie loopjes, goede solo’s en een goede opbouw. Ook is er veel tempowisseling en sommige riffs doen proggy aan. Het album is neoklassiek van begin tot eind zonder dat de nummers inwisselbaar lijken te worden.
Wat hier mede aan bijdraagt is de veelzijdigheid aan onderwerpen. Ik weet niet waar Enrik Garcia zich in zijn vrije tijd allemaal mee bezighoudt, maar hij had me toch even een inspiratie. We beginnen met een nummer gebaseerd op het boek The Count of Monte Cristo, we komen langs een hommage aan een Spaanse acteur Paul Naschy die in 12 films een weerwolfman schijnt te hebben gespeeld, we krijgen geschiedenisles over koning Philip II, Overture tot en met The Ghost Sword vertelt over Attila de Hun en met The Dark Moor wordt besloten - iets fantasy-achtigs van de Riftwar Saga door Raymond E. Feist. (waar zijn we zonder Wikipedia…)

Eerlijk is eerlijk - niet alle teksten interesseren me evenveel, maar ieder nummer heeft een bepaalde sfeer en dat maakt dat ik van de plaat kan blijven genieten. Dark Moor is een licht metalalbum met goede zang, effectieve orkestrale toevoegingen, knappe gitaarsolo’s en vooral machtige songs. Ik weet hoe het betreffende genre ligt in de community, maar ik verwacht met deze nominatie zeker een paar users te kunnen plezieren. Bovendien zou ik het in de tweede garnituur moeten zoeken, wil ik een album uit een ander metalgenre delen. Heb plezier hiermee!

Ik heb f kort wat op You tube beluisterd.
Dit gaat hem n iet worden voor mij vrees ik.
toch ga ik er binnenkort een hele luisterbeurt aan wagen.

Ik wist dat ik op jou kon rekenen voor een lekker plaatje power metal, Jasper! Deze ga ik zeker luisteren, de beschrijving trekt me wel.

Aha, klinkt leuk. Ik vind het net leuk dat je powermetal deelt. Het is leuk dat ik dankzij dit topic naar albums luister van een metalgenre waar ik anders nooit de tijd voor zou nemen.
Ik ben bijna weer op schema (Sacrilege nu), dus eind deze week beluister ik deze wel.

Fuck the Facts en Amebix hebben van mij 4* gekregen. Cough, Steelwing (ik had niet gedacht dat dit me enigszins zou bevallen) en Japanische Kampfhörspiele vond ik ook goed en kregen 3,5*.

week 01 (09-09-2012): Kronos : Amebix - Sonic Mass (2011)
week 02 (16-09-2012): aslan : Fuck the Facts - Die Miserable (2011)
week 03 (23-09-2012): Cabeza Borradora : Japanische Kampfhorspiele - Kaputte Nackte Affen (2011)
week 04 (30-09-2012): andnino : The Rotted - Get Dead Or Die Trying (2008)
week 05 (07-10-2012): laboomzaa : Cough - Ritual Abuse (2010)
week 06 (14-10-2012): Edwynn : Steelwing - Lord of the Wasteland (2010)
week 07 (21-10-2012): Guinness1980 : Eliminator - Breaking the Wheel (2008)
week 08 (28-10-2012): wizard : Sacrilege - Lost in the Beauty You Slay (1996)
week 09 (04-11-2012): Dexter : Witchery - Don't Fear the Reaper (2006)
week 10 (11-11-2012): Sir Spamalot : Hollenthon – With Vilest of Worms to Dwell (2001)
week 11 (18-11-2012): Jasper1991 : Dark Moor - Dark Moor (2003)
week 12 (25-11-2012): Fake_world :
week 13 (02-12-2012): Don Cappuccino :
week 14 (09-12-2012): Lau1986 :
week 15 (16-12-2012): [WZ] :
week 16 (23-12-2012): The_CrY :
week 17 (30-12-2012): JSPR_G :
week 18 (06-12-2013): Bastiaan Prasath :
week 19 (13-01-2013): Devoo :
week 20 (20-01-2013): Fza :
week 21 (27-01-2013): paulisdik :
week 22 (03-02-2013): Jasperge :
week 23 (10-02-2013): Bennerd :

JSPR_G schreef:
Aha, klinkt leuk. Ik vind het niet leuk dat je powermetal deelt. Ik vind het net leuk dat ik dankzij dit topic naar albums luister van een metalgenre waar ik anders nooit de tijd voor zou nemen.
Goh, ben jij de Vlaamse Johan Cruyff?

Oei, ik had héél weinig tijd toen ik dat typte..

Trouwens, zou iemand willen ruilen met mij? Ik zit 9 december op Distortion fest namelijk.

Lau1986 schreef:
Trouwens, zou iemand willen ruilen met mij? Ik zit 9 december op Distortion fest namelijk.

Ik kan op zich wel ruilen, ik heb mijn keuze toch al klaar liggen.

Doen we dat

week 01 (09-09-2012): Kronos : Amebix - Sonic Mass (2011)
week 02 (16-09-2012): aslan : Fuck the Facts - Die Miserable (2011)
week 03 (23-09-2012): Cabeza Borradora : Japanische Kampfhorspiele - Kaputte Nackte Affen (2011)
week 04 (30-09-2012): andnino : The Rotted - Get Dead Or Die Trying (2008)
week 05 (07-10-2012): laboomzaa : Cough - Ritual Abuse (2010)
week 06 (14-10-2012): Edwynn : Steelwing - Lord of the Wasteland (2010)
week 07 (21-10-2012): Guinness1980 : Eliminator - Breaking the Wheel (2008)
week 08 (28-10-2012): wizard : Sacrilege - Lost in the Beauty You Slay (1996)
week 09 (04-11-2012): Dexter : Witchery - Don't Fear the Reaper (2006)
week 10 (11-11-2012): Sir Spamalot : Hollenthon – With Vilest of Worms to Dwell (2001)
week 11 (18-11-2012): Jasper1991 : Dark Moor - Dark Moor (2003)
week 12 (25-11-2012): Fake_world :
week 13 (02-12-2012): Don Cappuccino :
week 14 (09-12-2012): The_CrY :
week 15 (16-12-2012): [WZ] :
week 16 (23-12-2012): Lau1986 :
week 17 (30-12-2012): JSPR_G :
week 18 (06-12-2013): Bastiaan Prasath :
week 19 (13-01-2013): Devoo :
week 20 (20-01-2013): Fza :
week 21 (27-01-2013): paulisdik :
week 22 (03-02-2013): Jasperge :
week 23 (10-02-2013): Bennerd :

Sir Spamalot (crew)
Vandaag is Fake_world aan de beurt .

Rustweek? Of wisselen we er twee om? Als het vandaag gebeurt kan het nog.

Is er al een PM naar Fake_world gestuurd??

Anders ben ik voor een rustweek!

Anders kan ik wel. Ik weet al wel een nominatie, ik moet er alleen nog een stuk bij schrijven.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:33 uur

geplaatst: vandaag om 10:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.