MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Als je liever volgende week doet Lau1986 kan ik gerust omwisselen met u ze. Ik ben komende zondag aan de beurt, maar ik heb mijn tekstje zo goed als klaar.

Doen we dat wel, drukker dan verwacht met de feestdagen.

Mijn eerste inzending in het Metal Album van de Week-topic ( Grown Below - The Long Now (2011) ) was geen groot succes. Mijn inzending van vandaag is iets compleet anders. Deze band heeft 2 albums, een uit 2007 en een uit 2012. Ik heb erg lang getwijfeld welkeen ik zou inzenden voor dit topic. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het album dat niet uit mijn top10 weg te denken is en toch nog maar 2 stemmen heeft hier op MusicMeter:

(afbeelding)

1 nummer van het album, Scarlet Fever, heb ik genomineerd voor de alternatieve heavy metalladder. In de eerste ronde bleef het echter steken op plaats 4 (van de 5) in een weliswaar ijzersterke ladder met Schrinebuilder, Ulcerate en The Ocean. Maar aangezien bij dit album zeker geldt dat het geheel beter is dan de som der delen, ben ik er van overtuigd dat ik zeker iemand onder jullie kan verrassen met deze prachtplaat.

Frankrijk barst van de talentvolle en vooral originele bands. Hypno5e is daar, ondanks hun wat dwaze naam, een van. Maar Hypno5e is meer dan een band, het is een groep artiesten. Hypno5e maakt kunst, niet enkel op muzikaal vlak: ook hun liveshows zijn een visueel spektakel, met prachtige verlichting en adembenemende projecties.

Een genre op hun muziek plakken is erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Experimentele metal lees ik her en der, dat is een oplossing. Een mengeling van death metal, hardcore, prog rock, ambient en electronica lees ik elders, zo kan je het ook noemen. Uniek, dat zijn ze zeker. Daarom dat dit album ook terecht een plaatsje heeft veroverd in mijn top10. Ik kan geen enkele band noemen die erop lijkt. Dit album verveelt, ondanks zijn lange speelduur (1:13:22), geen seconde, ook niet na tientallen luisterbeurten.

Dit is kunst.

“From breakdowns behind classical female vocals to gut-wrenching screams and syncopation, the band covers more ground than Rambo ripping through a jungle… A surrealistic venture through several genres of haunting ass-kickings, because this is an album meant to frighten, impress, and envelope the listener.”
Metal Underground

“This is the type of album that will make you question all that you know, or think that you know, about music.”
The Ripple Effect

Geniet ervan!

Dat nummertje wat bij de metalladder langskwam was niet echt mijn ding. Dit album zal niet vooraan in de rij staan voor mij. Veel plezier voor de luisteraars...

Ik vind de plaat die hierna komt (Acid Mist Tomorrow) heel goed klinken. Wat ik hiervan heb gehoord maakte me niet echt enthousiast.

jasper1991 schreef:
Dat nummertje wat bij de metalladder langskwam was niet echt mijn ding. Dit album zal niet vooraan in de rij staan voor mij. Veel plezier voor de luisteraars...

Hopelijk geef je het toch ooit een kans. Er zit erg veel variatie in dit album, waardoor het op basis van 1 nummer zeker niet mag afgeschreven worden.

Ik heb geen oordeel, maar van de buitenkant druipt de pretentie en forcering eraf. Muziek die origineel probeert te zijn door 6 genres te combineren geloof ik nooit zo in.

Pretentieus is het zeker, ze zeggen zelfs zelf dat hun stijl de toekomst van metal is.
Maar los daarvan is het gewoon een prachtig album. Misschien kan dit u er enigszins warm voor maken: Hypno5e - Des Deux l'une Est l'autre (album review) | Sputnikmusic

Heb de link van Scarlet Fever nog eens opgezocht, want ik was alweer vergeten wat ik vijf ladders terug hoorde, maar het klinkt erg lekker. Wie weet is het wat

Klinkt alsof ze serieus leentjebuur spelen bij de grote twee (Neurosis en Amenra). In ieder geval benieuwd hoe het zal luisteren. Overigens ben ik een beetje moe aan het worden van metalbands die 25 genres in één nummer willen smijten om zo origineel over te komen. ( het gaat om de sfeer en het gevoel jongens! ) Maar goed, januari belooft al een goed maandje te worden qua releases.

Fake_world schreef:
Overigens ben ik een beetje moe aan het worden van metalbands die 25 genres in één nummer willen smijten om zo origineel over te komen. ( het gaat om de sfeer en het gevoel ).

Kan me hier helemaal in vinden!! En daar lijkt het bij deze band wel op. Het vliegt werkelijk alle kanten op. Deze plaat kost mij wat doorzettingsvermogen...Neurosis of Amenra hoor ik hier niet in!

Luister nu de nieuwste van hypno5e en die klinkt wat georganiseerder en heel VET!!
Wat een plaat! Later die ander weer :-P

Die nieuwe plaat is veel meer gefocust. Bij Des Deux l'Une Est l'Autre ben ik echt even klaar na een nummer, het zit zo volgepropt! Er zijn maar weinig bands die echt heel veel stijlen goed kunnen vermengen, bijvoorbeeld Between The Buried And Me.

Don Cappuccino schreef:
Die nieuwe plaat is veel meer gefocust. Bij Des Deux l'Une Est l'Autre ben ik echt even klaar na een nummer, het zit zo volgepropt! Er zijn maar weinig bands die echt heel veel stijlen goed kunnen vermengen, bijvoorbeeld Between The Buried And Me.

..en zelfs bij BTBAM heb ik op n gegeven moment óók wel zoiets van poeheej, wat een hak-op-de-tak verhaal..

Dus het klinkt niet héél bemoedigend, het alle-stijlen-in-een verhaal, maar ga em toch proberen, en anders die uit 2012 wel

Overigens, hebben deze mannen toevallig ook iets van doen met Robin Staps en de mannen van The Ocean?

Hun nieuwste album, Acid Mist Tomorrow, is uitgebracht op Pelagic Records, het label van Robin Staps.
Voor mij is het al gelijk welk album dat jullie proberen, hoor. 't Is meer 'de band' die ik onder de aandacht wou brengen, niet per se dit album. Ik heb gewoon voor dit album gekozen omdat ik hiermee toch een speciale band heb. Acid Mist Tomorrow vind ik een uitstekend album, maar Des Deux l'Une est l'Autre is een van die albums waar ik een hoofdstuk aan zou kunnen wijden in het 'Essentiële Albums voor je Eigen Muzikale Reis'-topic.

Ik ken alleen hun nieuwste cd Acid Mist Tomorrow/ Uitstekende cd! Als ik nog een top 10 lijst maak (wat ik betwijfel) zou die er zeker instaan!

Nou het wordt tijd dat ik weer eens een album inbreng de laatste van het jaar 2012. Ik kies ervoor om een modern werkje in te zenden. Namelijk Decimate the weak van Winds of Plague. Deze band maakt deathcore. Nu is dat voor velen een vies woord, maar ik vind dit één van de betere bands uit het genre. Simpelweg om het feit dat ze de deathcore mixen met een symfonische elementen. Dit maakt ze eigenlijk uniek in het genre en het werkt perfect. Het geeft de muziek wat extra sfeer mee.

(afbeelding)

Ik zou zeggen, probeer het en ik hoop dat jullie ervan kunnen genieten!

De Emperor van deathcore Wel jammer dat het niet altijd even briljant is (soms klinkt het iets te cheesy), maar het is in ieder geval wel een dikke aanrader. Deathcore (met de nadruk op 'core') met een symfonische black metal-sfeer errond. Episch in de correcte betekenis van het woord.

bennerd schreef:
(soms klinkt het iets te cheesy)

Dat is aan de hoes wel te zien ja

Dat kan ik niet ontkennen

Een album dat ik al ken en best aardig vind.

Geweldige albumtitel!

Wie is??

Bastiaan Prasath... maar volgens mij had die zich uitgeschreven en loopt er nu een Bastiaan Tuenter rond die zijn gedrag heeft overgenomen. Ben er echter niet zeker van.

Week van rust dus...

The_CrY schreef:
Bastiaan Prasath... maar volgens mij had die zich uitgeschreven en loopt er nu een Bastiaan Tuenter rond die zijn gedrag heeft overgenomen. Ben er echter niet zeker van.
Dat dacht ik ook en ik heb hem ge-PMt.

Hoi allemaal,

dat ben ik inderdaad. Dankzij Jasper komt hier mijn eerste post op het forum. Hopelijk is het meteen een goede.

Ik heb gestemd op zo'n 1500 albums, waarvan ik er 12 de volle mep heb gegeven. Een van die vijf-sterren-waarderingen is gegaan naar Open Fire van Alabama Thunderpussy, met Kyle Thomas van Exhorder achter de microfoon.

Het is een redelijk conservatieve hardrock annex metalplaat, maar voor het genre vind ik het hard, rauw en ongepolijst, zoals bijvoorbeeld het verwoestende titelnummer. Vooropgesteld: deze band had - want is uit elkaar - een van de beste namen ooit, en komt níet uit Alabama. De hoes vind ik zelf erg lelijk, en is gemaakt, zo heb ik me laten vertellen, door dezelfde kerel die ook de hoezen van Manowar doet. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en hoop dat jullie het album kunnen vinden. Zo niet, dan heb ik al een ander album in gedachten.

(afbeelding)

Eerste indruk:

Enjoy.

Klinkt wel lekker. Lekker old school. Het album is overigens prima te vinden.

Speciale bandnaam.
Titelnummer klinkt alvast niet slecht.

Zijn er nog wel mensen een beetje actief bezig?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.