MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Terug naar 1991 met Revenant - Prophecies Of A Dying World

(afbeelding)

Vrijwel elk metalcombootje dat in de jaren 80 of 90 actief was, is wel weer eens bij elkaar geweest voor optredens of om een nieuw album uit te brengen. Veelal gaat dat gepaard met re-releases van het vroegere oeuvre. Ook zijn er labels, zoals bijvoorbeeld het Metal Mindlabel in Polen die zich vastbijten in de harde kronieken en de meest obscure releases naar boven halen om ze opnieuw uit te geven. Van relevante albums tot nog veel meer albums die we in de jaren 80 al terecht vergeten waren.

In dat licht bezien is het mij een volstrekt raadsel waarom Nuclear Blast zich niet waagt aan het opnieuw uitbrengen van Prophecies Of A Dying World van Revenant. De bandleden hebben al eens laten weten niets te voelen voor een reünie. En die gelofte doen ze nog altijd gestand. Maar potverdikkeme, de kwaliteit van dit album uit 1991 hoeft toch niet alleen voorbehouden te blijven aan Ebay f5-ers met een hele dikke beurs?

Revenant liep lekker in de pas met de death metalgolf uit Florida. Door het implementeren van een fikse dosis thrashinvloeden en een scheut techneutenmetal, krijgt Revenant een uniek eigen gezicht. Ja, en dan wordt het verlangen naar het hebben, hebben, hebben wel heel groot als je begint te luisteren naar driftig hakkende geciviliseerde razernij dat zijn uitweg vindt via te gekke tracks als The Unearthly en Asphyxiations Of Time.

Natuurlijk realiseer ik mij dat de factor nostalgie een rol speelt bij de Revenantbeleving. Toch denk ik dat metal als deze nog altijd relevant kan zijn.

Veel plezier met metal album van de week nummer (zie speadsheet van Spamalot)

Uit '91 en nog nooit van gehoord. Ik moet weer eens vaststellen dat ik niet álles ken uit die tijd. Des te beter, valt er nog wat te ontdekken.

Na enkele luisterbeurten blijkt 'Time is the Sulphur in the Veins of the Saint' van Abigor toch een album dat bijblijft. Zoals meestal bij black metal gaat het vooral om de sfeer maar tegelijk valt er ook volop van de technische kant van de muziek te genieten waardoor het mij veel meer aanspreekt dan de doorsnee black metal.

Ik word oud, ik ken alle platen al

Deze ken ikl nog niet. Ben benieuwd!

Same here
én een dwnld gevonden...

Jammer, ik was dit volledig uit het oog verloren. Ik wou echt wel een album insturen, maar ik was een aantal weken naar het buitenland en ben dit dan vergeten. Ik zou me graag aansluiten voor de nieuwe ronde.

Sir Spamalot (crew)
Welkom terug, Devoo!

week 01 (10/03/2013): Kronos : Hexenhaus - Awakening (1991)
week 02 (17/03/2013): aslan : Abigor - Time Is the Sulphur in the Veins of the Saint (2010)
week 03 (24/03/2013): laboomzaa : Black Sleep of Kali - Our Slow Decay (2010)
week 04 (31/03/2013): Edwynn : Revenant - Prophecies of a Dying World (1991)
week 05 (07/04/2013): Guinness1980 :
week 06 (14/04/2013): Dexter :
week 07 (21/04/2013): Sir Spamalot :
week 08 (28/04/2013): Jasper1991 :
week 09 (05/05/2013): Fake_world :
week 10 (12/05/2013): The_CrY :
week 11 (19/05/2013): [WZ] :
week 12 (26/05/2013): JSPR_G :
week 13 (02/06/2013): Lau1986 :
week 14 (09/06/2013): Bastiaan Tuenter :
week 15 (16/06/2013): Fza :
week 16 (23/06/2013): paulisdik :
week 17 (30/06/2013): phantasia :
week 18 (07/07/2013): Devoo :

Mag ik er ook nog bij?

week 01 (10/03/2013): Kronos : Hexenhaus - Awakening (1991)
week 02 (17/03/2013): aslan : Abigor - Time Is the Sulphur in the Veins of the Saint (2010)
week 03 (24/03/2013): laboomzaa : Black Sleep of Kali - Our Slow Decay (2010)
week 04 (31/03/2013): Edwynn : Revenant - Prophecies of a Dying World (1991)
week 05 (07/04/2013): Guinness1980 :
week 06 (14/04/2013): Dexter :
week 07 (21/04/2013): Sir Spamalot :
week 08 (28/04/2013): Jasper1991 :
week 09 (05/05/2013): Fake_world :
week 10 (12/05/2013): The_CrY :
week 11 (19/05/2013): [WZ] :
week 12 (26/05/2013): JSPR_G :
week 13 (02/06/2013): Lau1986 :
week 14 (09/06/2013): Bastiaan Tuenter :
week 15 (16/06/2013): Fza :
week 16 (23/06/2013): paulisdik :
week 17 (30/06/2013): phantasia :
week 18 (07/07/2013): trebremmit :
week 19 (14/07/2013): Devoo :

Met eerder voor mij onbekend materiaal heeft Revenant toch heel wat nostalgie weten los te weken. Ik zat weer meteen eind jaren tachtig, begin jaren negentig met het gevoel weer een nieuwe fantastische band ontdekt te hebben... Maar bovenal blijft dit toch ook nog overreind als een belangrijke ontdekking in 2013.
Een album dat zich kan meten met het beste uit dit genre uit die tijd.

Benieuwd met wat Guinness op de proppen komt.

Heb even de spotify link bij Black Sleep of Kali geplaatst.

Fijn plaatje trouwens!

Tof! Ben ik nog niet aam toegekomen, maar ik ben bijna weer thuis en dan gaat hij vía Spotify meteen op!

Die van Black Sleep of Kali is inderdaad een leuke schijf. Jammer dat de zanger me niet echt ligt. Muzikaal dik in orde, maar een echte uitschieter vind ik het wel nergens. Toch de moeite om nog enkele keren meer te beluisteren. Wie weet word ik hem dan nog beter vinden.

Het album van Revenant bevalt mij ook zeer goed. Maar hoewel minder druk, het vraagt net als de albums van Atheist veel draaibeurten om er echt in te komen.

Sorry heren, ben net pas thuis maar later vandaag zal ik met mijn inzending komen

Vandaag aan mij de moeilijke keuze om een album aan jullie voor te stellen.
Deze morgen had ik er 4 uitgekozen.
Twee van die albums kende enkele van jullie al.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor:

(afbeelding)

Sentinel beast - Depths of ...

Het enige album van Sentinel beast biedt een interessante dosis van oude speed metal uit het midden van de jaren 80.
Het is ook een van de weinige bands in het genre met een vrouwelijke zangeres.
De muzikale stijl van Sentinel Beast lijkt op de oude Nasty Savage waar de hese stem Debbie Gunn erg goed bij past.
Er is iets onvermijdelijk gedateerd in de muziek van Depths of Death , maar het resultaat is echte aantrekkingskracht van haar eigen.

Helaas viel de band uit elkaar na het vertrek van Michael Spencer om Jason Newsted te vervangen bij Flotsam and Jetsam.

Toen de band uit elkaar ging waren ze bezig met het opnemen van een nieuw album.
Nummers van dat album heeft Barry Fischel (voormalig lid van Sentinel Beast) vorig jaar uitgebracht onder de naam Fishel's Beast.
Commencement bestaat geheel uit materiaal die geschreven zijn in 1987 voor het 2e Sentinel Beast album, die als gevolg van de voortijdige ondergang van de band nooit waren uitgebracht

Om jullie een kleine indruk te geven een linkje.

Ah dit lijkt me wel leuk. Mooie cover art trouwens!
Tot nu toe bij de inzendingen nog niet echt iets dat me echt aanspreekt.

Hexenhaus en Revenant zijn me tot nu toe goed bevallen.

Guinness1980 schreef:
Vandaag aan mij de moeilijke keuze om een album aan jullie voor te stellen.
Deze morgen had ik er 4 uitgekozen.
Twee van die albums kende enkele van jullie al.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor...

... een mij bekend album.

Nooit zelf gekocht maar mijn jongste broertje had deze vroeger. Lekkere plaat met een geslaagde cover van Iron Maiden erop.

Verdorie!

Ik zag nog geen stemmen. Had ik dan toch maar voor het andere album gekozen

Ik stem alleen op de albums die ik zelf heb. Maar het is juist erg leuk dat er zo'n oudje voorbijkomt dat mij nog vaag bekend is. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Hier ook een hernieuwde kennismaking. Die Phantom of the Opera cover herinner ik me nog vaag, voor de rest kan ik me de muziek zo niet meer voor de geest halen. Herbeluisteren dus. (Niet in mijn bezit, niet meer gehoord sinds 1989, misschien zelfs nog een paar jaar langer geleden...)

Vandaag is het de beurt aan Dexter.

Depths of Death van Sentinel Beast is een echte meevaller. omdat we het album vroeger in huis hadden, en ik me er niet veel meer van herinnerde, waren mijn verwachtingen niet hoog gespannen, in tegendeel zelfs.
Wel raar dat ook nu bij het beluisteren alleen die Maiden cover het enige herkenningspunt was. Die versie is wel blijven hangen, maar de rest van de album beleefde ik net of ik hem voor de eerste keer beluisterde. Echt onder de indruk was ik er niet van de eerste keer, maar ik vond het wel meteen lekker (ouderwets) klinken. Hij is dan ook in mijn speler blijven zitten, en bij elke beluistering begon ik het meer te waarderen. Voordat ik een definitieve beoordeling ga geven laat ik het nog zitten voor enkele rondjes meer. Dit is een leukere dan ik indertijd heb opgemerkt!

Sorry, gisteren geen kans gehad om achter de pc te kruipen.
Album komt later deze dag!

Voor mij klonk het album van Sentinel Beast al snel vertrouwd in de oren en daarbij botste ik meteen op hetzelfde probleempje dat ik er vroeger mee had. De zangeres heeft wel een lekker vette stem, maar haar vlakke manier van zingen gaat mij snel tegensteken. Verder vind ik de meeste nummers ook niet zo sterk. Positief verrast was ik dan wel weer door de flitsende gitaarsolo's.

Ik heb even zitten te dubben over welke van twee Nederlandse metalbands ik deze ronde voor zou stellen en uiteindelijk is mijn keuze (weer) gevallen op een moderne thrashplaat.
Maak kennis met I Am Your Enemy van Engine of Pain.

(afbeelding)

Engine of Pain is een Limburgse metalband die in 2003 werd opgericht door zanger Nick Hameury en gitarist Patrick Waltmans na het uiteenvallen van hun band Fifth, aangevuld met gitarist Ruud Bänziger, bassist Maurice Brouwers en drummer Joep Beckers. Allen waren al langer actief in de regionale metalscene, maar net zoals hun voorgaande bands (Form, Fifth, Triple 7 en Defcon One) bleek ook de line-up van Engine of Pain verre van stabiel. Na hun debuut EP en deze full-length vertrok Hameury en ondanks pogingen om verder te gaan met Rogier Stockbroeks en de terugkeer van Hameury in 2009, viel in 2012 toch het doek voor de band.
De bandleden zijn tegenwoordig weer in allerlei andere projecten actief en Engine of Pain heeft uiteindelijk één plaat van betekenis achter gelaten, met daarop 10 knappe nummers. Persoonlijke favorieten zijn 'Cycle to Cycle', 'Heads Up' en 'At the End of the Day'.

Het album is te beluisteren op Spotify

Vorige inzendingen:

MD. 45 - The Craving
Forbidden - Green
Bad Acid Trip - Lynch the Weirdo
Baptized in Blood - Baptized in Blood
Dr. Acula - Below Me
Witchery - Don't Fear the Reaper

Ik ben (eindelijk) door ronde 5 heen. Hier mijn top-7 met mijn eigen inzending tussen haakjes. Uiteraard is 7 niet een normaal getal voor het aantal albums in een toplijst, maar ik heb het hier maar bij gehouden omdat dit de albums zijn waarvan ik verwacht dat ik ze in de toekomst nog wel eens zal draaien.

(0) Gwynbleidd - Nostalgia (2009) 4,0*
1. Dawn - Slaughtersun (Crown Of The Triarchy) (1998) 4,0*
2. Aima Venera Landscape - The Long Procession (2010) 4,0*
3. Grown Below - The Long Now (2011) 3,5*
4. Dr. Grind - Speechless (2009) 3,5*
5. Ouroboros - Glorification of a Myth (2011) 3,5*
6. Jewel (NL) - Revolution in Heaven (1991) 3,5*

Voor de rest waren er in deze ronde heel veel albums die ik wel redelijk goed vond, maar aangezien ik zo langzamerhand al best veel albums heb die ik 'redelijk goed' vind, verwacht ik dat ik de meeste niet meer ga horen.

Nu op richting ronde 6.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:00 uur

geplaatst: vandaag om 07:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.