MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Ozric Spacefolk

(afbeelding)
Doctor Butcher - Doctor Butcher (1995)

Het wordt deze plaat.

Dit is het geesteskindje van Jon Oliva van Savatage. Op het moment dat Savatage steeds meer opschoof richting progrock en musicalrock, vond Jon dat het tijd werd om het oude Savatage geluid weer te doen herleven.

Hij doet het hier met tourgitarist Chris Caffery en drummer John Osborn, die wel zijn mannetje kan staan. Criss Oliva bleef wel trouw aan Savatage, die intussen Crown of Thorns had opgenomen. Atlantic Records koos voor Savatage en niet Doctor Butcher, waardoor een Amerikaanse release uitbleef, en het moest doen met slechts een Europese release. Savatage kreeg mainstreamsucces en Doctor Butcher bleef onbekend en zelfs nu weten veel mensen van het bestaan van deze plaat niet af. Later zou de plaat wel remastered heruitgegeven worden.

Na de tragische dood van Criss Oliva, richt Jon zich weer helemaal op Savatage. Later zou zelfs Chris Caffery als vaste, permanente gitarist bij Savatage komen. Doctor Butcher zou hierdoor maar één plaat afleveren.

Wat je hier dus hoort, is de Savatage-plaat die Savatage nooit maakte, een beetje in de stijl van de eerste platen, maar met veel meer agressie en top-notch geproduceerd.
Zware riffs, krijsende zang, geen ballads, geen piano, geen musical koortjes, gewoon heavy metal.

Wat mij betreft, is dit één van de beste Oliva-platen ooit gemaakt. Oordeel zelf.

Dit is wat ik op Youtube kon vinden:
All Tracks by Doctor Butcher - YouTube

Ozric Spacefolk
Heeft niemand zin in deze plaat, of is de thread doodgebloed?

Nee, klinkt wel interessant en heb er notie van genomen. Vind Streets namelijk vrij goed.

Ik ben ook wel benieuwd...

De oudere Savatage bevalt me niet altijd, maar het kan geen kwaad om deze plaat een keertje of wat te beluisteren, wel?

Ozric Spacefolk
Het is beter dan de oude Savatage.

Eigenlijk gewoon het beste wat Savatage nooit heeft uitgebracht. Wel jammer dat Criss Oliva er niet bij betrokken was. Maar Chris Caffery is ook wel een uitmuntend gitarist met een soortgelijk spel als Criss Oliva.

Rauwer dan Doctor Butcher, hebben Jon Oliva's Pain en Savatage in elk geval nooit geklonken.

Heb dit als groot Savatage-fan eigenlijk nooit echt een kans gegeven, stiekem wel schandalig. Daar gaan we dan maar eens verandering in brengen!

Ozric Spacefolk

Ik heb dit ooit wel beluisterd. Zal het weer eens opzoeken.

Ozric Spacefolk
Ik ben niet thuis in Spotify en heb ook niet veel zin om het te downloaden.
Dus als iemand anders kan kijken of het op Spotify staat en de link kan plaatsen, dan zou dat geweldig zijn.

Op youtube is de plaat niet compleet.

YouTube, Spotify, nog nooit van gehoord.

Grooveshark is the place to be.

Doctor Butcher

Op Spotify is het album ook te vinden

Ozric Spacefolk

Nu heeft niemand meer een excuus om niet te luisteren
En jongens, volume op 11 !

buizen
Ozric Spacefolk schreef:
Heeft niemand zin in deze plaat, of is de thread doodgebloed?

Goed album, Ozric.

Mensen, maakt u zich niet druk: ook morgen wordt er weer een kloek metalalbum in the spotlights gezet. This metaltopic is here to stay and will never die.

Inderdaad een goed album, al mis ik juist een beetje het contrast tussen subtiel en bruut dat er bij Savatage wel is. Maar toch eens op mijn verlanglijstje zetten.

buizen schreef:

Mensen, maakt u zich niet druk: ook morgen wordt er weer een kloek metalalbum in the spotlights gezet. This metaltopic is here to stay and will never die.

zou het handig zijn om een nieuwe draad te beginnen?

Misschien wel leuk. Ik heb niet altijd tijd en zin om vreemde metalplaten op te zetten, maar dit topic vind ik toch altijd wel mooi voor het geval ik daar wél zin in heb.

Even reclame maken voor de finale van de Metalladder, waarvoor er nog tot donderdag 19u een top-8 naar mij kan doorgestuurd worden.

Hier is geen animo meer voor?

Ik zou eigenlijk wel weer mee willen doen als er genoeg mensen zijn

We zijn nu al meer dan een jaar aan het wachten op de beloofde inbreng van buizen.

Volgens mij is het topic een natuurlijke dood gestorven. Maar voor wie gelooft in reïncarnatie...

nouja, misschien tijd voor een nieuw topic? of gaan we gewoon hier verder?

Ik ben iig wel in voor een nieuwe ronde:

Lau1986

Nieuwe Ronde:

Lau1986
The_CrY

Nieuwe Ronde:

Lau1986
The_CrY
laboomzaa

buizen
Kronos schreef:
We zijn nu al meer dan een jaar aan het wachten op de beloofde inbreng van buizen.

Maar voor wie gelooft in reïncarnatie...

Hopelijk heb jij dat jaar niet uitsluitend wachtend doorgebracht, maar je hebt volkomen gelijk Kronos.
Volgens mij heb ik daar ooit al eens diepe excuses voor gemaakt.

Maar dat album nog steeds niet ingebracht.
Kan me van toen nog die strenge criteria herinneren toen ik door m'n platenkast liep. Het mocht niets van Iron Maiden of Motorhead (veel te bekend) zijn maar wel goede waardering maar een maximum aan stemmen maar ook een minimum dacht ik en het moest natuurlijk op MuMe beslist onder genre 'metal' vallen en het mocht ook geen live-album zijn. Pff!
Gelden al die voorwaarden nog steeds of mag je gewoon een metalalbum inbrengen waar verder weinig aandacht (meer) voor is tegenwoordig? Zal die voorwaarden nog 'ns teruglezen.
Maar ik doe wel mee.

Nieuwe Ronde:

buizen (als er gewacht kan t/m het weekeinde wil ik de eerste er wel in gooien)
Lau1986
The_CrY
laboomzaa

Ja, leuk, ik doe nog eens een ronde mee! Voor mij hoeven er alleszins geen specifieke criteria te zijn. Gewoon geen al te bekende bands, want dat heeft niet veel zin.

Nieuwe Ronde:

buizen
Lau1986
The_CrY
laboomzaa
JSPR_G

Ik doe ook graag weer mee. Hopelijk ontdek ik een paar leuke nieuwe albums.
Wat mij betreft zou het het leukst zijn als we allemaal het album ook echt beluisteren in de week waarin het album geintroduceerd wordt, zodat er wat discussie ontstaat op de albumpagina van het betreffende album.

Nieuwe Ronde:

buizen
Lau1986
The_CrY
laboomzaa
JSPR_G
wizard

buizen
Pfjieuw, gelukkig toch een mooi geschikt album gevonden. Aan de eerste ingevingen kleefden al weer haken en ogen maar deze voldoet gelukkig aan alle voorwaarden en het is een album/band waar ik persoonlijk wat mee heb. Geen hond heeft er op gestemd of een bericht geplaatst dus dan is dit topic een uitermate mooi middel om daar eens verandering in te brengen.

Sowieso een mooi topic dit.
Niet alleen nieuwe(re) releases maar ook metal uit de jaren '80 en '90 kunnen aan bod komen.

Weet niet wat altijd het 'ritme' of patroon was maar zou vrijdag (morgen) ook wel kunnen, mooi voor het weekend (om te luisteren). Nu de keuze is gemaakt is het alleen nog wat er bij schrijven.
Of beginnen we bij een zondag?

buizen schreef:
Hopelijk heb jij dat jaar niet uitsluitend wachtend doorgebracht, maar je hebt volkomen gelijk Kronos.
Volgens mij heb ik daar ooit al eens diepe excuses voor gemaakt.

Na jou stonden er nog een vijftal namen op de lijst dus je hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor het doodbloeden hoor.

Leuk dat het topic nieuw leven wordt ingeblazen. Ik doe niet meer mee maar zal hier zeker eens komen kijken welke albums er voorgesteld worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:32 uur

geplaatst: vandaag om 20:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.