Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 25 juni 2011, 22:15 uur
Nicci schreef:
Last van een stokpaardje? Jij verwart dit soort lijsten telkens met een populariteitspoll. Al blijft het vreemd dat een album dat tot nu eigenlijk aan ieders aandacht ontsnapt is, deze lijst haalt.
(quote)
Last van een stokpaardje? Jij verwart dit soort lijsten telkens met een populariteitspoll. Al blijft het vreemd dat een album dat tot nu eigenlijk aan ieders aandacht ontsnapt is, deze lijst haalt.
En hoe was het ook al weer met de hier genomineerde albums van : Can, Last Poets en Steely dan.
MJ verwacht ik dan weer niet en wat de cultuurkenner als norm voor essentieel heeft staan vindt je terug aan het begin van het topic.
0
Misterfool
geplaatst: 26 juni 2011, 00:46 uur
Ik denk dat ze niet om een album als Thriller heen kunnen, dat heeft mening R&B act van tegenwoordig beïnvloed
0
geplaatst: 26 juni 2011, 07:26 uur
Ik denk juist van wel, het past in de lijn van de keuzes. En anders is het niet te rijmen met een paar andere, weggelaten albums.
En dan mogen ze van mij best met een eigen lijst komen, dat bekaderen en iets (enthousiasts) over de cd schrijven, het waarom van juist dat album ontbreekt.
En dan mogen ze van mij best met een eigen lijst komen, dat bekaderen en iets (enthousiasts) over de cd schrijven, het waarom van juist dat album ontbreekt.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 21:53 uur
musician schreef:
Ik denk juist van wel, het past in de lijn van de keuzes. En anders is het niet te rijmen met een paar andere, weggelaten albums.
Ik ben het wel eens met deze voorspelling, er is toch een duidelijke richting (voorkeur ) waarneembaar, uitzonderingen daar gelaten.
Ik verwacht een album als Sign of the times dan weer wel, maar geen Thriller.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 00:33 uur
Hoe kun je nou om Thriller heen? Kijk bijvoorbeeld wat Michael Jackson heeft betekend voor MTV.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 10:40 uur
herman schreef:
Een TV-zender die vroeger muziek uitzond.
Een TV-zender die vroeger muziek uitzond.
Ik vond de repliek van Kronos al mooi genoeg. Laat ik er daarom aan toevoegen: MTV, waarvan de (rechten op de) url www.mtv.com heel lang bij Adam Curry lagen - waar kennen we die van? MTV besefte blijkbaar niet de waarde van merk én internet. Juist ja, dat MTV, dat door internet, YouTube en Vimeo ongeveer de das is omgedaan.
En Michael Jackson belangrijk voor Arrenbie? Max. die verschijningsvorm, R&B v3 - eerdere R&B heeft veel meer te danken aan Sam Cooke, Otis, Sam & Dave etc etc.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 juni 2011, 10:48 uur
Overigens waren de Dire Straits natuurlijk weer heel belangrijk voor de naamsbekendheid van MTV. Dus ik vermoed dat die hier ook nog wel langskomen.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 12:22 uur
Zo, jullie hebben je egoboosts ook weer gehad, nu graag weer ontopic. Er zijn zelfs studies gedaan naar de impact van Michael Jackson. En die gaan verder dan alleen de muzikale grenzen.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 13:36 uur
Het album heeft ook impact gehad, net als Grease, maar de Cultuurkenner schrijft in z'n introductie:
Dat laatste is inderdaad een zéér rekbaar begrip. Maar soul wordt er duidelijk niet onder verstaan. Nu kun je uiteraard discussiëren over de vraag of Michael Jackson soul, disco of pop is. Persoonlijk denk ik dat je hem de meeste eer aandoet door het soul te noemen.
Het nadeel daarvan is dat er nauwlijks soul in de lijst staat, maar Thriller zou natuurlijk een uitzonderlijke positie kunnen innemen, uiteraard.
Eerste inzet:
Er staat geen blues in deze lijst en nauwlijks soul. Dat klopt, maar het was de bedoeling het bij popmuziek te houden.
Er staat geen blues in deze lijst en nauwlijks soul. Dat klopt, maar het was de bedoeling het bij popmuziek te houden.
Dat laatste is inderdaad een zéér rekbaar begrip. Maar soul wordt er duidelijk niet onder verstaan. Nu kun je uiteraard discussiëren over de vraag of Michael Jackson soul, disco of pop is. Persoonlijk denk ik dat je hem de meeste eer aandoet door het soul te noemen.
Het nadeel daarvan is dat er nauwlijks soul in de lijst staat, maar Thriller zou natuurlijk een uitzonderlijke positie kunnen innemen, uiteraard.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 13:38 uur
Casartelli schreef:
Overigens waren de Dire Straits natuurlijk weer heel belangrijk voor de naamsbekendheid van MTV. Dus ik vermoed dat die hier ook nog wel langskomen.
Zou niet weten met welk album - het hoogst gewaardeerde hier (Love over Gold) heeft in 1982 minstens 20 betere albums voor zich te dulden.
De hitlist geeft meer dan 20 albums; zelfs bij 100 kom je nog op ca 20 albums uit. Alleen als je gaat voor hele grote getallen (200 of meer) en dat is kwantiteit boven kwaliteit (hoogte van de waardering) komt Love over Gold in een toptien - zoals gezegd is er dan veel vanwege geringer volume afgevallen.
musician schreef:
(...) het was de bedoeling het bij popmuziek te houden. Dat laatste is inderdaad een zéér rekbaar begrip. Maar soul wordt er duidelijk niet onder verstaan. Nu kun je uiteraard discussiëren over de vraag of Michael Jackson soul, disco of pop is. Persoonlijk denk ik dat je hem de meeste eer aandoet door het soul te noemen.
(...) het was de bedoeling het bij popmuziek te houden. Dat laatste is inderdaad een zéér rekbaar begrip. Maar soul wordt er duidelijk niet onder verstaan. Nu kun je uiteraard discussiëren over de vraag of Michael Jackson soul, disco of pop is. Persoonlijk denk ik dat je hem de meeste eer aandoet door het soul te noemen.
Thriller 'soul' noemen is mij té rekkelijk; pop ok!
--Edit--
A propos Dire Straits a.k.a. James Last of Popular Music
* Klik in het navigatie-panel links bij Albums op Zoek
* Kies bij jaar [i]gelijk aan vul in 1982[/i]
* Kies bij gemiddelde minimaal 3,83 Love over Gold = 3,82
* Vul bij minimum aantal stemmen in zeg 50 en klik op zoeken
0
geplaatst: 27 juni 2011, 13:45 uur
chevy93 schreef:
Zo, jullie hebben je egoboosts ook weer gehad, nu graag weer ontopic. Er zijn zelfs studies gedaan naar de impact van Michael Jackson. En die gaan verder dan alleen de muzikale grenzen.
Michael Jackson en MTV hadden in de jaren 80 natuurlijk een alleraardigste symbiotische relatie en hielden elkaar hiermee beiden op de been.
Beiden waren toen erg vernieuwend bezig, Michael natuurlijk met zijn muziek, onnavolgbare danspasjes en videoclips.
En MTV deed toen nog wat hun naam beloofde, namelijk alleen (goede) muziek uitzenden.
In die tijd (1981) zond MTV notabene nog live het Halloween Concert van Zappa in NYC uit

Beiden zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor het vormen van de jaren 80 zoals die in de herinneringen van velen van onze generatie vandaag de dag nog voortleeft.
Ik betwijfel of beiden zo groot hadden kunnen worden zonder ''hulp'' van de ander.
Nu is Michael dood en MTV is verworden tot een volstrekt weerzinwekkende pulpzender, afgeladen met ongetalenteerde jongeren die allemaal hun 15 minutes of fame komen opeisen in de meest afzichtige (overigens in scene gezette) ''reality'' shows.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 13:47 uur
Cabeza Borradora schreef:
Behalve enkele wegbereiders komt de elektronische muziek amper aan bod op deze pagina's.
Behalve enkele wegbereiders komt de elektronische muziek amper aan bod op deze pagina's.
Geen Leftfield dus.
En Michael Jackson is stom.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 13:54 uur
Slowgaze schreef:
Michael Jackson was in de jaren 80 anders wel veel bekender dan Mega Man hoor...

0
geplaatst: 27 juni 2011, 14:02 uur
Maar Michael Jackson had geen kanon aan zijn arm. Dat is pas gaaf.
0
Misterfool
geplaatst: 27 juni 2011, 14:07 uur
Mjuman schreef:
En Michael Jackson belangrijk voor Arrenbie? Max. die verschijningsvorm, R&B v3 - eerdere R&B heeft veel meer te danken aan Sam Cooke, Otis, Sam & Dave etc etc.
Daarom zeg ik ook menig R&B band van tegenwoordig. Ik ben geen groot fan van Micheal, maar het immense succes van thriller heeft toch minstens zijn sporen nagelaten.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 14:12 uur
Slowgaze schreef:
Dat klopt, maar Michael had dan wel weer 1 handschoen en kon vast beter dansen dan Mega Man.

0
geplaatst: 27 juni 2011, 15:37 uur
Toch is Mega Man gaver en ik vind het hip om te zien dat mijn spelling van Arrenbie aan begint te slaan hier, ik heb zowaar volgers. 
Maar soit, ik zou eerder voor Prince kiezen hier dan voor Michael Jackson.
En Herman, sommige grappen zijn gewoon veel minder leuk als je de clou er bij vertelt... Ironie is een mooi iets.

Maar soit, ik zou eerder voor Prince kiezen hier dan voor Michael Jackson.
En Herman, sommige grappen zijn gewoon veel minder leuk als je de clou er bij vertelt... Ironie is een mooi iets.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 15:45 uur
Mjuman schreef:
Zou niet weten met welk album - het hoogst gewaardeerde hier (Love over Gold) heeft in 1982 minstens 20 betere albums voor zich te dulden.
Buiten dat dat gewoon niet waar is, heeft deze lijst (als het goed is) weinig te maken met smaak, maar meer een objectieve benadering van welke platen essentieel zijn. Er zijn genoeg platen langsgekomen die bij lange na niet het beste van dat jaar zijn. Zou niet weten met welk album - het hoogst gewaardeerde hier (Love over Gold) heeft in 1982 minstens 20 betere albums voor zich te dulden.
Tenzij je betere albums in de zin van "beter geschikt voor deze lijst" bedoelt, dan geef ik je gelijk. Dire Straits is nooit een invloedrijke band geweest en heeft dat ook niet willen zijn. Ze deden hun eigen ding op een manier die je ook wel tegenkomt bij bv. Supertramp en Toto. Invloedrijk zijn ze ook amper geweest en ik verwacht nog eerder Samson & Gert (wat opzich helemaal geen rare keuze is, behalve dat die van na deze lijst waren)
0
geplaatst: 27 juni 2011, 15:51 uur
Als er een plaat komt van Jackson dan zouden ze trouwens goed kunnen gaan voor Of The Wall, ik heb het gevoel dat die bij de rockpers altijd wat hoger werd gewaardeerd dan Thriller.
Je merkt soms wel dat het een lijst is van 15 jaar geleden, vandaar misschien dat recentere danceplaten nog niet op waarde werden geschat, en het verklaart misschien tevens het (wellicht) afwezig zijn van een artiest als Bruce Springsteen, die in de jaren negentig misschien niet zijn hipste periode had (hoewel ik 'Darkness...' eigenlijk nog wel zie verschijnen in dit topic). Alles is perspectief.
Je merkt soms wel dat het een lijst is van 15 jaar geleden, vandaar misschien dat recentere danceplaten nog niet op waarde werden geschat, en het verklaart misschien tevens het (wellicht) afwezig zijn van een artiest als Bruce Springsteen, die in de jaren negentig misschien niet zijn hipste periode had (hoewel ik 'Darkness...' eigenlijk nog wel zie verschijnen in dit topic). Alles is perspectief.
0
geplaatst: 1 juli 2011, 10:35 uur
Nee, zomer-ritme 
Deze week een plaat waar ik nooit wild van ben geworden. Ik zal hem deze week nog eens speciaal aandachtig beluisteren...
London Calling (1979), The Clash

Wat De Cultuurkenner bij het album heeft neergepent lees je hier.
En een topic overzicht hier.
De bijbehorende, eerder geposte, toelichtingen uit De Cultuurkenner vindt je hier:
> Toelichtingen: intr.,1&2.
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:

Deze week een plaat waar ik nooit wild van ben geworden. Ik zal hem deze week nog eens speciaal aandachtig beluisteren...

Wat De Cultuurkenner bij het album heeft neergepent lees je hier.
En een topic overzicht hier.
De bijbehorende, eerder geposte, toelichtingen uit De Cultuurkenner vindt je hier:
> Toelichtingen: intr.,1&2.
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
0
geplaatst: 1 juli 2011, 10:53 uur
Ik snap wat je bedoelt, hij is zo veelzijdig en ook nog eens aan de lange kant dat het voor mij ook nog wel eens moeilijk te verhapstukken is. Als ik hem draai doe ik dat vrijwel nooit in een zitting, wat voor mijn doen hoogst opmerkelijk is. Het is m.i. eerder een losse verzameling van (overigens uitstekende) nummers i.p.v. een coherent geheel met een duidelijke kop en staart.
Een soort van Winkel van Sinkel met voor ieder wat wils. En een mens heeft nu eenmaal niet altijd behoefte aan het volledige assortiment.
Een soort van Winkel van Sinkel met voor ieder wat wils. En een mens heeft nu eenmaal niet altijd behoefte aan het volledige assortiment.
0
geplaatst: 1 juli 2011, 11:15 uur
Cabeza Borradora schreef:
Het is zeker geen Sex Pistols (die ik zoals bekend niet bepaald hoog heb zitten), maar ook van The Clash ben ik nooit wild geworden.
Het is muzikaal vele malen sterker dan wat die paupers van Pistols uitspuwden, maar daar is het voor mij ook eigenlijk wel mee gezegd...
Zie jullie allen dus graag volgende week vrijdag weer bij het nieuwe album

0
geplaatst: 1 juli 2011, 11:22 uur
Ik ben ook meer fan van Samson & Gert dan van Dire Straits.
'London Calling' van The Clash; toch één van mijn favoriete platen. Wat GrafGantz zegt, daar is zeker iets van aan, het is geen samenhangende plaat, maar gelukkig zijn de nummers stuk voor stuk geweldig, zodat je er ook heel veel plezier aan kunt beleven als je ze afzonderlijk draait. Maar ik draai 'm toch meestal in z'n geheel, ik vind die opvolging van stijlen erg interessant.
'London Calling' van The Clash; toch één van mijn favoriete platen. Wat GrafGantz zegt, daar is zeker iets van aan, het is geen samenhangende plaat, maar gelukkig zijn de nummers stuk voor stuk geweldig, zodat je er ook heel veel plezier aan kunt beleven als je ze afzonderlijk draait. Maar ik draai 'm toch meestal in z'n geheel, ik vind die opvolging van stijlen erg interessant.
* denotes required fields.