MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
SelmaDuim
Hmm, daar hebben we toen weinig van gemerkt.
Bovendien reden de bussen vanaf Lelystad ook pas laat in de middag omdat het chaos was op 't Harde en alle bussen daar heen waren.

Ik ga eerst lekker uitslapen morgen, een goede plek vind ik toch wel.

Zeker wel, ik stap in de pendelbus vanaf 't Harde en zijn we er hopelijk rond een uur of 3....

SelmaDuim schreef:
Oei, dan hoop ik voor je dat het niet regent, wanneer je tot 18 uur moet wachten totdat je naar binnen mag.

Wij gaan er ook mooi vanuit dat de camping eerder open gaat, zoals de laatste jaren. En anders maken we maar een mooi feestje van het wachten, regen of geen regen .

SelmaDuim schreef:
(quote)

Ik heb in de 12 jaar dat ik naar Lowlands ga nog niet meegemaakt dat de ingang voor 18 uur open was. Dus je loopt het risico dat je erg lang moet wachten morgen, weer of geen weer.

Ik hoorde van iemand die het kan weten dat de 24-uurs tent (die heet nu anders trouwens) al vanaf 3 uur 's middags open is. En dat zal niet voor de vrijwilligers zijn!

SelmaDuim
itchy schreef:
(quote)

Ik hoorde van iemand die het kan weten dat de 24-uurs tent (die heet nu anders trouwens) al vanaf 3 uur 's middags open is. En dat zal niet voor de vrijwilligers zijn!

Ik heb een aantal jaren op Lowlands (betaald) gewerkt, en het was vaak al heel erg gezellig voordat de bezoekers er waren hoor.

Ik kan pas vrijdag er naar toe.. Maar vroeg er heen!
Vorig jaar ook konden we gelukkig nog net een plekje vinden.. maar das geen aanrader

Yak
Nou, dit wordt 'm geloof ik voor komend weekend.

Vrijdag: Shoes / Holy Fuck / Ting Tings / Kooks / Flaming Lips
Zaterdag: No Age / Los Campesinos / Foals / Le Le / Sex Pistols / Does It Offend You Yeah?
Zondag: Hit Me TV / Hercules & Love Affair / Yeasayer / Get Well Soon / Crystal Castles / Sigur Ros

Links en rechts nog wat uitwijkmogelijkheden tussen deze namen door, maar dit is toch wel wat ik erg graag wil zien allemaal. Avondprogramma laat ik een beetje van het moment (en het gezelschap) afhangen.

SelmaDuim
Yak schreef:
. Avondprogramma laat ik een beetje van het moment (en het gezelschap) afhangen.

Morgenavond nog werken, dus dan maar vrijdag voor dag en dauw op. Maar we hebben der zin natuurlijk. Och zolang ik Black Mountain maar kan zien vind ik het best.

Over anderhalf uur vertrek ik naar Lowlands! Ik heb er echt zin in! Het wordt mijn eerste dus over plezier hebben zal ik me niet druk maken. Dat komt wel goed. Veel plezier toegewenst aan iedereen die ook gaat!

Vindt er nog een meeting plaats deze editie?

Zoooooo dat was mijn eerste Lowlands. Leuk festivalletje moet ik zeggen, leuke mensen, leuke bands en ook erg leuk weer, op die ene wolkenbreuk van gisteren na dan. En vandaag was het naar de auto kuieren door de modder ook wel een hel op aarde, maar verder weinig te klagen. Eens even kijken wat ik allemaal gezien heb:

Vrijdag: Pigeon Detectives waren niet helemaal mijn ding. Niet slecht maar ik kon er weinig mee. We zaten wel relaxt in het zonnetje naast de Alpha tent. Roni Size Reprazent begon erg goed, lekker vlammen met de Dirty Beats, tegen het einde werd het wat minder want veel te rustig. Pete Philly & Perquisite zoals altijd een geweldig showtje. Sinds het nieuwe album niet meer gezien dus het was weer eens wat anders dan alleen Mindstate materiaal. Slagsmalsklubben ging zeker met het laatste nummer helemaal los, maar daarvoor was het ook een erg gezellig feestje. Confettikanonnen zorgden voor de kers op de taart. Volgend jaar neem ik er een stuk of 50 mee want die dingen zorgen voor veel lol. Róisín Murphy niet helemaal gezien want te druk en ik was iedereen kwijt. Klonk erg leuk en Murphy is een lekker gek wijf. Na een half uurtje naar DJ Scotch Egg gewandeld want die wilde ik toch ook wel zien. Krankzinnig showtje en altijd leuk om als afsluiter Jingle Bells in het Japans te horen. Daarna nog het begin van Bong-Ra meegekregen maar aangezien ik geen zin om in mijn eentje uit mijn dak te gaan op keiharde breakcore mijn vrienden maar weer ontmoet bij de silent disco. Dat was een erg mooie afsluiter voor een fijne eerste dag.

Zaterdag: om één uur present in de Alpha tent. 50 Jaar Nederpop zorgde voor een leuk begin van de dag. Hits van toen door artiesten van nu, of zoiets. Daarna door naar The Opposites en De jeugd van tegenwoordig . Die maakten er ook wel een feestje van, maar De jeugd heb ik niet helemaal afgekeken omdat ik fatsoenlijk wilde staan bij N*E*R*D , en dat is gelukt. Een van de hoogtepunten van Lowlands. Vooral bij Lapdance werd de tent afgebroken. Hetzelfde was het geval bij Le Le , ze kwamen heerlijk hard, zeker met de toegift. Toffe live visuals van Pièt Par'a en wederom zorgden confettikanonnen voor veel lol. De X-Ray tent leende zich daar ook perfect voor. Lekker blijven staan in de X-Ray voor Does it Offend You, Yeah? . Op plaat vind ik het niet heel geweldig maar live is het dat wel. Wederom: hard. Diplo sloot de avond voor ons af met een lekkere mix van van alles en nog wat. Netjes aan elkaar gemixt ook op een enkele keer na waar het leek dat hij de ene plaat nog even snel moest verwisselen voor een andere, maar dat kon het feestje niet verpesten.

Zondag werd begonnen met Extince . Hij begon nogal onverstaanbaar maar dat werd later een stuk beter. Toch was het niet echt geweldig. Halverwege maar even buiten de tent gaan zitten. Daarna een stukje van Lykke Li meegepakt. Ik kende het helemaal niet maar het klonk best leuk. Dansbare popliedjes van een leuk zangeresje. Jamie Lidell was twee uur later aan de beurt in de Bravo tent. Heerlijk energieke show waar hij ook nog een tijdje als eenmansband optrad. Van Simian Mobile Disco had ik ook nog nooit gehoord maar dat ging ook behoorlijk los. Dansmuziek van een hoog niveau met een fraaie lichtshow. Toen was het tijd om een mooi plekje uit te zoeken voor The Roots. En dat was dus helemaal vooraan. Code Red vulde de resterende tijd met een mooie mix van hiphopklassiekers en niet klassiekers en toen was het toch echt zo ver. Bij The Roots ontplofte de Bravo tent. Geen idee hoe druk het was (want ik stond vooraan en het was tegelijk met Editors) maar de mensen die er waren hadden een geweldig optreden. Het begon al bij de opkomst: allemaal gewaggeld achter een kerel met een tuba. Een tuba bij een hiphopoptreden, waarom ook niet. Het klonkt echt geweldig. Black Thought was geweldig op dreef, ?uestlove strak drummend als altijd en de rest van de band was ook geweldig. Volgens mij hebben ze maar zes nummers gespeeld maar die waren zo ontzettend uitgerekt dat ze compleet anders klonken dan op plaat. Hét hoogtepunt van Lowlands. Helaas kon ik geen gesigneerde drumstokjes van ?uestlove vangen.

Al met al dus een geweldig leuk festival waar ik volgend jaar zeker weer naartoe ga. Dit keer maar eens ruim op tijd kaartjes kopen, dat is wel zo verstandig.

Hehe, op zaterdag heb ik bijna dezelfde programmering als jij gehad. Alleen was ik naar Franz Ferdinand ipv LeLe.
Maar goed, ik ben net teruggekomen na een lange weg terug naar Rotterdam en ik ben behoorlijk kapot. Te weinig geslapen, teveel gedronken, teveel pijn in m'n poten, maar echt een geweldig feest beleefd dat op zeker voor herhaling vatbaar is. Een uitgebreid verslag zal ik nog wel een keer schrijven als ik geslapen heb.
Hoogtepunten:
1. Sigur Ros
2. N*E*R*D
3. Balkan Beats
4. The National

Top 5 in willekeurige volgorde: Sigur Ros / N*E*R*D / The National / Black Mountain / Flaming Lips.

Later meer.

Ahhh inmiddels ook weer terug. Zwaar moe/kapot, maar het was het dubbel en dwars waard..

Heb niet veel energie over, maar toch even een paar woorden over wat ik gezien heb:

Vrijdag
Tom Baxter: Ge-wel-dig, wat een stem, wat een emotie, had zijn geweldig mooie albums al meerdere malen beluisterd, maar het live-optreden maakte het helemaal af. Fijn samenspel tussen hem en de percussist.

Roni Size 'Reprazent' : Ging in m'n eentje, vrienden wilden even zitten. Heb me daar wel flink staan springen en even lekker gedanst. Fijne muziek, begon prima, na een paar nummers had ik het eigenlijk ook wel gezien, ze speelden ook nogal kort omdat de tijd erop zat en ze al te laat waren.. desalniettemin, toch leuke show.

Off The Record: Geen idee wat ik hiervan moest verwachten, maar was erg leuk en grappig.. Een paar beatboxende jongens uit Antwerpen als ik het me goed herinner, leuke show en leuk samenspel met het publiek. Live zeker leuk, een cd zal ik niet snel kopen.

Amy MacDonald: Gewoon leuk, goed stemgeluid, maar verder niet veel bijzonders.. Bescheiden. De nummers zijn gewoon goed tot stand gebracht, eigenlijk wel precies zo als op de cd, niet erg spectaculair maar wel mooi. Ook deed ze een cover van 'When you were young' van The killers, wat absoluut voor mij het hoogtepunt was, geweldig! Natuurlijk hakten favorieten als This is the life, let's start a band én vooral Mr. Rock & Roll er lekker in..

Santogold:
Helaas had ik geen goede plek weten te bemachtigen omdat we hiervoor naar het Scapino ballet waren geweest en dat ook nog eens uit liep en niet eens leuk was ..
Anyway, het klonk erg lekker.. en echt een collectie van de beste tracks die daar naar voren werden gebracht! Gewoon goed!

Pendulum (live): helaas ook niet veel van gezien/gehoord, overlapte immers met Santogold, maar wat ik hoorde klonk wel ok.. track van nieuwe album.. Spreekt me niet echt aan

Roísin Murphy: Ge-ni-aal! Echt, wat een gek wijf geweldig.. Hoe bij elke track een nieuwe outfit aangetrokken werd en wat een performance.. ze heeft er echt een mooie show van gemaakt. Lekker op dreef, de muziek is niet eens zo spectaculair, maar door de performance erbij was het echt helemaal geweldig

Dj Dab:
klonk gewoon wel lekker

Zaterdag:

Ane Brun: Ahh wat heerlijk wakker worden.. Precies waar ik op had gehoopt, zoete zachte kalme klanken van de gitaar en daar overheen het heerlijke stemgeluid van Ane. Ja mooi

Laura Marling: Lekker buiten aan picknicktafeltje zitten luisteren, klonk leuk, niet bijzonder, maar wel gewoon lekker relaxt en mooi.

The opposites + Jeugd van tegenwoordig: Beide waren echt knallers, die hele tent ging los.. ik was echt verbaasd dat er zoveel mensen kwamen kijken, niet alleen de Bravo stond vol, ook alles binnen een straal van 10 meter rondom de Bravo stond vol. Geweldig. De JVT is toch niet helemaal mijn ding, ik heb er weinig mee met die muziek, maar de show was leuk. Al heb ik het niet afgezien, i.v.m. N.e.r.d.

N.e.r.d.
: Op de helling bij de Alpha gezeten.. Kon het nog best oké zien.. De sfeer buiten de tent is altijd wat anders dan in de tent, laat staan vooraan de tent.. Maar wat een geweldig concert.. ik had er eerst niet zo'n hoge pet van op.. de eerste nummers pakten me niet zo.. Maar toen Lapdance ter gehore werd gebracht was het absoluut een KNALfeest.. Wat een prachtig gezicht, de hele Alpha die losging, springend, dansend, zwaaiend met de handen.. En zelfs buiten werd volop bereikt. Wat een publiek en iedereen binnen/buiten deed gewoon mee.. dat kunnen maar weinig bands voor elkaar krijgen

Franz Ferdinand: Hoefde ik niet zo nodig te zien.. maar toch blij dat ik even gegaan was. Lekker gesprongen en gedanst, klonk gewoon goed, prima performance.

Sex Pistols: kan ik weinig over zeggen, heb ze wel gezien, maar ook niet echt.. meer beetje buiten bij de tent gekeken en geluisterd.. 'T is niet echt mijn muziek, maar klonk ok.

Booka Shade: Prachtig.. heerlijk geluid.. eigenlijk gewoon exact zoals op de cd's.. wat aan één kant fantastisch is, anderzijds hoop je, althans ik, dat bij een live-gebeuren er iets meer is.. Nou was het wel mooi om te zien en klonk het geweldig, maar ja, dat was het eigenlijk ook wel.. het draait immers niet om performance daar. Maar klonk dus wel mooi.

Diplo: Wat een feest, heerlijke mixjes, heerlijk gedanst.. Helemaal geweldig toen er een tiental aan grote ballonnen uit de lucht kwam vallen.. Erg van genoten.

Zondag:

Hercules and love affair: Helaas, niet mijn ding.. ik had er meer van verwacht.. had het gevoel alsof er geplaybacked werd.. Naja ik weet niet zo goed wat ik er van moest vinden.. Ik snapte er ook niks meer van was Antony er nou wel bij? En was hij dan die 'vrouw'? Haha, ik was echt verward.. naja ik vond het ook niet erg leuk. Dus daar waren we snel weg.

Danko Jones: Hm, deed me ook niet veel live.. Eigenlijk best een tegenvaller.. Vooral dat geblaat tussen de liedjes door, wat een onzin en overdrijving.. Nee, helaas, dat was het ook niet echt.. ben niet weg van de performance

Jamie Lidell: Helemaal vooraan in de volle Bravo, ge-wel-dig.. De hele band was trouwens top, ze hadden er zin in, dat kon je zien én horen. Hele fijne performance, leuk samenspel met publiek, fijne collectie aan nummers.. Ja wat mij betreft goed geslaagd! Heb er echt heel erg van genoten

The Hives:
Die zanger weet wel wat performen is, helaas vind ik de muziek tegenwoordig niet zo leuk meer.. echt alles lijkt op elkaar. De show was goed, maar de muziek mja, als je er van houdt was het vast top..

Elbow:
Omdat het spontaan begon te regenen en we op straat liepen en Sigur Rós op de planning hadden staan, renden we als een gek naar de Grolsch, beladen met mensen die allemaal schuilden voor de regen.. Toevallig kwamen we daar net op het moment dat de show van Elbow begon.. Had er wat over gehoord, maar kende het niet.. Uiteindelijk helemaal naar voren gewerkt, en wat heb ik genoten zeg.. ze zijn erg goed.. Mooi geluid. Vooral het laatste nummer, ben de titel even kwijt, iets met 'one day ...' daar stonden we dan met onze vlaggetjes, die daar ter plekke werden uitgedeeld, te zwaaien en vol ongeloof te luisteren naar het geweldige geluid wat daar ter plaatse werd gebracht.. hier wil ik wel meer van horen.. Waar zo'n regenbui dan wel niet goed voor is.. (immers ook goed voor onze positie bij Sigur Rós, aangezien we mooi op tijd waren)

Sigur Rós: Wow, wow, wow.. adembenemend mooi.. ik zou eerst halverwege weg om de Roots te bezichten, maar na 1 nummer was ik overtuigd, ik bleef tot het einde.. We stonden immers op een schitterende plaats, helemaal vooraan tegen het hek . Echt, ik heb volgens mij 90% van het concert met open mond, kippenvel en vol emotie naar de performance zitten kijken.. Wow.. Dat gezang, was echt zó mooi, zo zuiver, zo puur en dan het scala aan mensen wat daar op het podium verscheidene instrumenten bewerkten.. plus de confetti regen en de sneeuwconfetti.. Stunning! Absoluut geweldig, overweldigend, dit maakte Lowlands '08 gewoon helemaal! Ik ben er nog steeds sprakeloos van, zo mooi, zo mooi..
En dan nog die toegift.. Ik ben niet zo goed nog met de titels van Sigur Rós etc. maar de nummers waren stuk voor stuk ge-wel-dig, geniaal, collectie van voortreffelijke nummers, ook van het laatste album werden mijn persoonlijke favorieten ter gehore gebracht. Eerlijk gezegd weet ik de titels zo ook even niet meer.. als ik ooit energie weer krijg zal ik het hierin nog wel verwerken..
Maar goed, ik vond dit absoluut het hoogtepunt en een schitterende afsluiting.. Die climaxen.. ge-wel-dig, superieur, fantastisch, intrigerend, fascinerend, meesterlijk, gewoonweg geniaal..

The roots: Toch nog wat kunnen zien, omdat ik op een hek geklommen ben en zo over de overvolle Bravo mensjes kon kijken.. Zo kon ik 'The seed' nog wel mee krijgen, de show liep al tegen zijn einde, maar wat ik heb gezien was mooi.. Geweldige performance, wat een flow, wat een feest, geweldige raps, schitterend hoe die ene gast met z'n tuba/hoorn of whatever op het podium stond los te gaan.. Geweldig, ben er niet treurig om dat ik het hele optreden heb gemist, want Sigur Rós was het zó waard, maar ik ben wel heel blij dat ik nog een stuk heb mogen zien van deze legendarische hiphop band, aangezien ik wel groot fan ben van hun werk .. Een live-optreden mag dan eigenlijk niet ontbreken..

Al met al, waren mijn persoonlijke favorieten:
1. Sigur Rós
2. Roísin Murphy
3. Jamie Lidell
4. Tom Baxter
5. Elbow / N.E.R.D. / Booka Shade

@ Carolaah: Anthony was er niet bij nee en die ene 'vrouw' is volgens mij zo'n omgebouwde..

Poeh ik ben ontzettend moe zeg. Vannacht nog staan springen bij Erol Alkan, al had ik er wel wat meer van verwacht. Heb nu voor de rest geen zin meer om te typen, maar ik wil nog wel even melden dat ik het een erg geslaagde editie vond!

Hier mijn top 5:
1. Simian Mobile Disco (dat was echt geniaal!)
2. Hot Chip
3. Santogold
4. Booka Shade
5. Sigur Rós

Heeft iemand het optreden van Editors gezien? Ik ben zelf niet op Lowlands geweest maar ben wel benieuwd!

DonDijk
Was vast nét als de vorige jaren....

Lekker bezig Lowlands

Sven Väth
Le Le
Sigur Rós
Magnetic Man
Ellen Allien

...lieten die liefde zien *hartje*

Maar Lowlands is vooral dertig keer méér de optelsom van alle optredens bij elkaar. 't is drie dagen dansen met een tak in de lucht, swingen op een improvisatiedansvloer bij een paars autootje, Jonsi van Sigur Rós tegen het lijf lopen tijdens Haagse dupsteptechno, een crowdsurfende Vjezze Fur bij Le Le, een bank de Bravo binnenslepen om op te dansen, mojito's drinken bij volle maan met Diplo op de achtergrond, Wespen op de Appeltaart zingen op de doortripte techno van Sven en extatisch rondhuppelen bij Bart Skils. Wopwopwop!

Joy4ever schreef:
Heeft iemand het optreden van Editors gezien? Ik ben zelf niet op Lowlands geweest maar ben wel benieuwd!

Op de radio gehoord. Niet om aan te horen eerlijk gezegd, wat een vreselijke livestem heeft die zanger.

herman schreef:
(quote)

Op de radio gehoord. Niet om aan te horen eerlijk gezegd, wat een vreselijke livestem heeft die zanger.
Bedankt Herman

DonDijk
Zie? Net als andere jaren.

Sorry Joy. Troost je met de gedachte dat ik sowieso niet zo'n Editors-fan ben. Er komt vast ook nog wel een positieve noot, er zullen vat mensen zijn die ze wel gezien hebben.

Wederom prima vermaakt dit weekend, beter dan vorig jaar zelfs!

Dn!S schreef:

3. Balkan Beats

Was jij er ook nog helemaal aan het einde bij toen we met ongeveer 50 man om een plant heen renden terwijl de muziek al een tijdje gestopt was om vervolgens redelijk hardhandig de Lima uitgezet te worden door de security? 1 van de meest bizarre dingen die ik ooit meegemaakt heb

Toppers voor mij: Franz Ferdinand, The Hives, N.E.R.D., Gogol Bordello, The Ting Tings en op nummer 1 de Infadels.

Editors heb ik links laten liggen omdat ik ze al een keer gezien had en ze tegelijk met The Roots gepland stonden.

DonDijk schreef:
Zie? Net als andere jaren.
Bedankt voor deze nuttige bijdrage uwerzijds.

DonDijk
Joy4ever schreef:
(quote)
Bedankt voor deze nuttige bijdrage uwerzijds.

Altijd tot uw dienst

De Jeugd krijgt een 9,5 van 3voor12
Op Pukkelpop waren ze al geweldig (mét een crowdsurfende Vieze Fur tijdens Shenkie, Fabergé die mosselen wil eten, Bas Bron die het hele optreden met een big smile achter én voor de draaitafels stond, WiWa en Fabergé die nog geen biertje mochten én een uit zijn dak gaand België dat behoorlijk wat liefde gaf), dus zo erg verbaasd het me niet. Een 9,5 is alleen echt behoorlijk hoog.

Grappig. Ik heb De Jeugd vorig weekend live gezien en vond het een zeer lauw en mat(ig) optreden. Twee dagen later weer gezien en weer rommel. Maar ze kunnen het toch wel blijkbaar.

Goodfella schreef:
een bank de Bravo binnenslepen om op te dansen

lol

Wat er gisteren allemaal de Lima tent binnengesleept werd was ook niet normaal meer. Die planten gingen al langer de lucht in maar daar kwamen ook nog even luchtbedden bij (inclusief op luchtbed crowdsurfende personen ), bankjes, afvalbakken enz. Als de schommel los had gekund was die ook naar binnen gegooid denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:58 uur

geplaatst: vandaag om 06:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.