Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!
zoeken in:
0
geplaatst: 8 september 2013, 11:10 uur
Alex Carpani Band met David Jackson
beetje merkwaardig optreden. De eerste vijftig minuten werd werk gespeeld van de twee cd's van Alex Carpani, waarbij David Jackson het grootste deel meespeelde. Na de pauze nog bijna anderhalf uur Van der Graaf Generator tribute, waarvoor een andere zanger aanschoof.
Het werk van Carpani zelf was niet bijster origineel maar klonk live zeker niet onaardig - vooral ook door de toevoeging van de blazers van Jackson. Carpani zong zelf , wat geen doorslaggevend succes was. Gelukkig was het meeste instrumentaal.
Het tribute was interessanter - de zanger was bij lange na geen Peter Hammill maar had een toch niet onaardig bereik en een goede timing. Door de prominente rol die Jackson binnen dit tribute innam werd vooral gekozen voor de meer groovende nummers (met My Room als uitzondering). Prima versies van bijvoorbeeld Killer, Man Erg en Boleas Panic, een iets minder geslaagde versie van Refugees (waar de zanger de hoge noten ontweek) en een geweldige, bijna 25 minuten durende versie van Theme One als toegift.
Het is onbegrijpelijk dat dit optreden niet wat meer als VdGG-tribute is gepromoot, wellicht waren er dan wat meer toeschouwers geweest dan de schamele vijftig. Ik reken me in ieder geval tot de lucky few.
beetje merkwaardig optreden. De eerste vijftig minuten werd werk gespeeld van de twee cd's van Alex Carpani, waarbij David Jackson het grootste deel meespeelde. Na de pauze nog bijna anderhalf uur Van der Graaf Generator tribute, waarvoor een andere zanger aanschoof.
Het werk van Carpani zelf was niet bijster origineel maar klonk live zeker niet onaardig - vooral ook door de toevoeging van de blazers van Jackson. Carpani zong zelf , wat geen doorslaggevend succes was. Gelukkig was het meeste instrumentaal.
Het tribute was interessanter - de zanger was bij lange na geen Peter Hammill maar had een toch niet onaardig bereik en een goede timing. Door de prominente rol die Jackson binnen dit tribute innam werd vooral gekozen voor de meer groovende nummers (met My Room als uitzondering). Prima versies van bijvoorbeeld Killer, Man Erg en Boleas Panic, een iets minder geslaagde versie van Refugees (waar de zanger de hoge noten ontweek) en een geweldige, bijna 25 minuten durende versie van Theme One als toegift.
Het is onbegrijpelijk dat dit optreden niet wat meer als VdGG-tribute is gepromoot, wellicht waren er dan wat meer toeschouwers geweest dan de schamele vijftig. Ik reken me in ieder geval tot de lucky few.
0
geplaatst: 8 september 2013, 13:22 uur
Stijn_Slayer schreef:
Alleen die Hans Vandenburg zingt nooit meer zuiver, toch?
Alleen die Hans Vandenburg zingt nooit meer zuiver, toch?
Heeft hij ooit zuiver gezongen dan?
Gruppo Sportivo ooit gezien in 1978 als 14 jarige, en toen zong hij al niet bepaald toonvast.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 8 september 2013, 13:33 uur
Op plaat gaat het wel. De laatste jaren heb ik hem een paar keer op tv gezien en dat was steevast erg vals. Sowieso een beetje een maf kereltje. 

0
geplaatst: 8 september 2013, 13:51 uur
Cayucas in Rotown. Kort maar krachtig optreden, met 1 debuutalbum van 8 liedjes ben je ook vlot klaar met spelen natuurlijk.
Vampire Weekend is nooit ver weg, iets minder origineel daardoor, maar serieus een hele leuke band die live de goeie status van hun debuutalbum helemaal waar maakt. Ze stonden gisteren met 4 man, waar was de toetsenist? Daardoor werd er een flink aantal nummers met een clicktrack/toetsenspoortje meegespeeld, wat de vrijheid van spelen wel flink beperkt. Zowaar ook nog een nieuw nummer:
en 1 van de hoogtepunten:
Vampire Weekend is nooit ver weg, iets minder origineel daardoor, maar serieus een hele leuke band die live de goeie status van hun debuutalbum helemaal waar maakt. Ze stonden gisteren met 4 man, waar was de toetsenist? Daardoor werd er een flink aantal nummers met een clicktrack/toetsenspoortje meegespeeld, wat de vrijheid van spelen wel flink beperkt. Zowaar ook nog een nieuw nummer:
en 1 van de hoogtepunten:
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 9 september 2013, 18:28 uur
Gisteren een geweldig gratis Bruisfestival meegemaakt. Ontdekking van de dag Bed Rugs een belgische psychedelische rockband, die ons deed denken aan BRMC, aangename kennismaking.
Daarna een weergaloze show van Miles kane, die er zichtbaar plezier in had, evenals de jongeren naast me in de mosh-pit.
Daarna vlug naar good oldies Claw Boys Claw, die naast nummers van hun laatste worp Hammer, ook de oudjes niet vergeten waren geweldig om na 26 jaar weer eens Indian Wallpaper live te horen, ze kunnen het nog steeds Chapeau Peter ook zonder je stotteren.
Tenslotte een supervette show van Black Angels, nog vetter als op BKS. Goeie ondersteuning van visuele aspecten, en zeker dat ze gisteren weer een aantal nieuwe fans erbij gekregen hebben.
Onze Cygnus heeft er ook veel schik gehad van deze goeie performance.
Ook viel me de charme van Broken soldier op, geweldig drum van Stephanie Bailey.
Voor de setlist die ik meekreeg, die is hier te vinden.
Chapeau ook voor dit kleine festival, wat een charme uitstraalde. En waar de bands toegankelijk en goed te zien waren !!!
Bruis bruist
Daarna een weergaloze show van Miles kane, die er zichtbaar plezier in had, evenals de jongeren naast me in de mosh-pit.
Daarna vlug naar good oldies Claw Boys Claw, die naast nummers van hun laatste worp Hammer, ook de oudjes niet vergeten waren geweldig om na 26 jaar weer eens Indian Wallpaper live te horen, ze kunnen het nog steeds Chapeau Peter ook zonder je stotteren.
Tenslotte een supervette show van Black Angels, nog vetter als op BKS. Goeie ondersteuning van visuele aspecten, en zeker dat ze gisteren weer een aantal nieuwe fans erbij gekregen hebben.
Onze Cygnus heeft er ook veel schik gehad van deze goeie performance.
Ook viel me de charme van Broken soldier op, geweldig drum van Stephanie Bailey.
Voor de setlist die ik meekreeg, die is hier te vinden.
Chapeau ook voor dit kleine festival, wat een charme uitstraalde. En waar de bands toegankelijk en goed te zien waren !!!
Bruis bruist

0
geplaatst: 9 september 2013, 20:39 uur
Grappig, de Arena zat gister nagenoeg vol en toch nog geen recensie over The Wall 

0
geplaatst: 10 september 2013, 10:34 uur
Peter88 schreef:
Uhum!
Roger Waters laat Amsterdam Arena naar adem happen | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
(quote)
Uhum!

Roger Waters laat Amsterdam Arena naar adem happen | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Die had ik al gelezen inderdaad. maar niemand hier op MuMe die wat schrijft.
Waarschijnlijk heeft niemand de show echt gezien, aangezien de hele zaal alles weer door zijn/haar mobiele telefoon stond te aanschouwen.
Om gek van te worden !!!
Voor mij stond ook zo'n debiel constant met zijn mobiele telefoon mijn zicht te verkrachten.
Tijdens Nobody Home ging het ding weer de lucht in en heb ik mijn handen de lucht in gestoken en geschreeuwd ''TELEFOON WEG !!!''
Van schrik ging de telefoon naar beneden en heeft de man het lange tijd niet meer aangedurft.
Alleen tijdens Comfortably Numb was er geen houden aan en was het weer een ware zee van mobieltjes...

Mensen, probeer nou toch eens te genieten van iets op het moment dat het gebeurt ipv alles maar te willen vast leggen op je mobiele telefoon.
Zonde van het moment en bovendien erg irritant voor de 5 personen in de zaal die nog wel echt willen genieten van het moment

0
geplaatst: 10 september 2013, 10:58 uur
Ik kan je volgens Stalin.
Vroeger deed ik dat wel, foto's en filmpjes maken tijdens een concert.
Maar wees eerlijk, de kwaliteit is altijd kut en naar 40 foto's van 1 optreden ga je toch niet kijken....
Dus nu gewoon 1 foto ter 'registratie' en voor de rest lekker mee deinen op de muziek...
Vroeger deed ik dat wel, foto's en filmpjes maken tijdens een concert.
Maar wees eerlijk, de kwaliteit is altijd kut en naar 40 foto's van 1 optreden ga je toch niet kijken....
Dus nu gewoon 1 foto ter 'registratie' en voor de rest lekker mee deinen op de muziek...
0
geplaatst: 10 september 2013, 11:31 uur
Dat is inderdaad vervelend. Gelukkig hebben mensen bij metalconcerten bijna niet de neiging om te gaan filmen. Af en toe haalt iemand zijn mobiele telefoon tevoorschijn om een minuut te filmen, dat vind ik geen probleem. Als je alles door je mobiele telefoon aan het kijken bent kun je beter een live-dvd kijken. Ik ga altijd volledig op in de muziek bij een concert, soms sluit ik mijn ogen om de muziek nog beter te horen.
0
geplaatst: 10 september 2013, 21:27 uur
Stalin schreef:
Waarschijnlijk heeft niemand de show echt gezien, aangezien de hele zaal alles weer door zijn/haar mobiele telefoon stond te aanschouwen.
Om gek van te worden !!!
(quote)
Om gek van te worden !!!
Je hebt helemaal gelijk!
Alleen over die recensie op MuMe: die zou je ook zelf kunnen schrijven. Ik ben benieuwd!

0
geplaatst: 10 september 2013, 22:20 uur
Te lui.... wat moet je nog toevoegen aan alles wat over die show gezegd is: indrukwekkend en visueel het beste dat ik ooit gezien heb (niet de beste live show ooit want dan tellen meer dingen mee).
0
geplaatst: 10 september 2013, 22:43 uur
Stalin schreef:
Mensen, probeer nou toch eens te genieten van iets op het moment dat het gebeurt ipv alles maar te willen vast leggen op je mobiele telefoon.
Zonde van het moment en bovendien erg irritant voor de 5 personen in de zaal die nog wel echt willen genieten van het moment
Tja, ik heb cinema jaren geleden opgegeven toen het publiek meer en meer dacht thuis voor de buis te zitten, met hopen popcorn en geklets de hele film door.
Nu worden concerten soms ook wel wat een beproeving met die mobiele telefoons. Dan hou ik wel van zitplaatsen zoals in de AB in Brussel, door de niveauverschillen heb je geen last van wie er voor je zit.
0
geplaatst: 11 september 2013, 18:27 uur
aERodynamIC schreef:
wat moet je nog toevoegen aan alles wat over die show gezegd is: indrukwekkend en visueel het beste dat ik ooit gezien heb
(quote)
wat moet je nog toevoegen aan alles wat over die show gezegd is: indrukwekkend en visueel het beste dat ik ooit gezien heb
Is ook weer waar

Heb de show nu 3 keer gezien en iedere keer weer kippenvel en tranen in mijn ogen.
Voor de 3e keer op rij het allermooiste audiovisuele spektakel wat ik ooit gezien heb !
Maar voor hen die er niet bij waren is het spektakel met woorden nagenoeg geen recht te doen.
Hopelijk geven deze zes 360 graden foto's een beetje een idee van wat voor spektakel het weer was...

0
geplaatst: 11 september 2013, 21:45 uur
Niemand anders op het Into The Great Wide Open festival geweest op Vlieland? In mijn ogen een van de tofste festivals van dit moment, met altijd een goede line-up en ontzettend mooi gelegen podia. Beste optredens van het weekend waren voor mij: De speeldoos, Typhoon en absoluut hoogtepunt The Black Angels.
Een uitgebreid verslag is hier te lezen trouwens.
Een uitgebreid verslag is hier te lezen trouwens.
0
geplaatst: 12 september 2013, 09:57 uur
The Black Angels?! 
Heb ze nu 2x in de kleine (!) zaal van Paradiso gezien, was 2x briljant.

Heb ze nu 2x in de kleine (!) zaal van Paradiso gezien, was 2x briljant.
0
geplaatst: 12 september 2013, 10:40 uur
Ook bij het festival stonden er verdacht weinig mensen. Heel veel zijn naar The Veils gegaan, wat er tegen over stond geprogrammeerd. Gelukkig staan ze ook nog op Le Guess Who eind van het jaar!
0
geplaatst: 12 september 2013, 13:16 uur
Hallelujah: daar noem je nog een briljante live band! 
Wie zet die 2 nou tegenover elkaar in een programma? The Veils treden trouwens volgend jaar ook nog eens op in Paradiso.

Wie zet die 2 nou tegenover elkaar in een programma? The Veils treden trouwens volgend jaar ook nog eens op in Paradiso.
0
geplaatst: 14 september 2013, 11:24 uur
Gisteren presenteerde de Staat hun uitstekende nieuwe album I_Con in het Van Gogh museum. Als je van tevoren het album bij Concerto / Plato had besteld, kon je daar ook nog eens gratis naar binnen. Dus eerst Van Gogh bewonderen en dan De Staat: erg leuk gedaan. Vooraf en achteraf draaide er ook nog eens een prima DJ met enorme videoprojecties in de hal / trappenhuis van het museum.
De band was vrolijk en blij. Over het nieuwe album, maar ook om met elkaar te spelen. En dat hoor je natuurlijk ook terug. Ze vroegen of we nog dichterbij wilde komen staan (we stonden vooraan), waardoor je alles erg goed kon volgen natuurlijk. En dat De Staat een prima live band is, bleek ook nu weer. Tussendoor ontspannend grappend en ik kreeg ook nog een biertje aangereikt van de toetsenist (!). De nieuwe nummers van het uitstekende album I_Con stonden live ook als een huis. Het waren 45 memorabele minuten in een bijzondere omgeving. Bedankt De Staat!
De band was vrolijk en blij. Over het nieuwe album, maar ook om met elkaar te spelen. En dat hoor je natuurlijk ook terug. Ze vroegen of we nog dichterbij wilde komen staan (we stonden vooraan), waardoor je alles erg goed kon volgen natuurlijk. En dat De Staat een prima live band is, bleek ook nu weer. Tussendoor ontspannend grappend en ik kreeg ook nog een biertje aangereikt van de toetsenist (!). De nieuwe nummers van het uitstekende album I_Con stonden live ook als een huis. Het waren 45 memorabele minuten in een bijzondere omgeving. Bedankt De Staat!
0
geplaatst: 14 september 2013, 12:10 uur
The Boxer Rebellion - Paradiso
3Fm heeft ze opgepikt dus staat Paradiso uitverkocht vol met veel 3fm luisteraars want die vinden "Diamonds" wel een leuk nummer.
Anderhalf uur later vragen deze 3fm luisteraars af wat ze gezien/gehoord hebben maar wat de echte TBR liefhebbers al wisten: dit is een band die live veel harder en heftiger klinkt dan op de cd.
Zeker als de geluidsman pas na een uur doorheeft dat het schuifje van de bas toch ook naar beneden kan.
Een uitermate leuke setlist met veel oud werk en natuurlijk ook nummers van de nieuwe cd (Promises) die duidelijk meer "3fm" gericht zijn dan de vorige 3 cd's..
Zanger Nathan is niet altijd even zuiver en hoorbaar en ook de gitaar van Todd Howe moet je soms zoeken tussen de bombast van drummer en bas.
Veel nieuwe fans zal TBR er gisteren niet bij gekregen hebben, de oude fans hebben geen goed concert gezien, wel een leuk door de setlist.
Step Out of the Car
Semi-Automatic
Take Me Back
The Runner
New York
Evacuate
Spitting Fire
We Have This Place Surrounded
Diamonds
Flashing Red Light Means Go
No Harm
You Belong to Me
Keep Moving
Fragile
Watermelon
Encore:
Always
Both Sides Are Even
The Gospel of Goro Adachi
3Fm heeft ze opgepikt dus staat Paradiso uitverkocht vol met veel 3fm luisteraars want die vinden "Diamonds" wel een leuk nummer.
Anderhalf uur later vragen deze 3fm luisteraars af wat ze gezien/gehoord hebben maar wat de echte TBR liefhebbers al wisten: dit is een band die live veel harder en heftiger klinkt dan op de cd.
Zeker als de geluidsman pas na een uur doorheeft dat het schuifje van de bas toch ook naar beneden kan.
Een uitermate leuke setlist met veel oud werk en natuurlijk ook nummers van de nieuwe cd (Promises) die duidelijk meer "3fm" gericht zijn dan de vorige 3 cd's..
Zanger Nathan is niet altijd even zuiver en hoorbaar en ook de gitaar van Todd Howe moet je soms zoeken tussen de bombast van drummer en bas.
Veel nieuwe fans zal TBR er gisteren niet bij gekregen hebben, de oude fans hebben geen goed concert gezien, wel een leuk door de setlist.
Step Out of the Car
Semi-Automatic
Take Me Back
The Runner
New York
Evacuate
Spitting Fire
We Have This Place Surrounded
Diamonds
Flashing Red Light Means Go
No Harm
You Belong to Me
Keep Moving
Fragile
Watermelon
Encore:
Always
Both Sides Are Even
The Gospel of Goro Adachi
0
geplaatst: 14 september 2013, 16:19 uur
Het geluid van met name zanger Nathan stond veel te zacht. Verminderd de impact bij favorieten als Both Sides Are Even. Achteraf een redelijk gevoel, maar ik heb ze veel beter gezien. Met name in de Melkweg bijna 2 jaar geleden.
En wat een tam publiek. Niet dat ik sta te springen, maar enige reactie bij een nummer als Spitting Fire mag best. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje ongemakkelijk, en hoewel de band trots zal zijn dat ze Paradiso uitverkocht hebben, weet ik zeker dat zij dit vanaf het begin hebben gevoeld. En nieuwe nummers als Take Me Back en You Belong To Me blijven zeer matig.
En wat een tam publiek. Niet dat ik sta te springen, maar enige reactie bij een nummer als Spitting Fire mag best. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje ongemakkelijk, en hoewel de band trots zal zijn dat ze Paradiso uitverkocht hebben, weet ik zeker dat zij dit vanaf het begin hebben gevoeld. En nieuwe nummers als Take Me Back en You Belong To Me blijven zeer matig.
0
geplaatst: 14 september 2013, 17:23 uur
Voor mij de eerste keer Boxer Rebellion. Het klopt dat de nieuwere nummers het niet altijd zo goed deden (o.a. New York en You Belong To Me), maar tegelijkertijd vond ik het slot van Diamonds (geweldig die oerkreten) en Fragile wel één van de hoogtepunten. Samen met de grande finale met het voor mij onbekende Gospel of Goro Adachi, dank Gringo_m voor de setlist.
De gitaarmuren waren geweldig en zelf had ik er geen last van dat het geluid met de gitaar te zacht stond. Eigenlijk was het geluid precies zoals op de plaat: als één geheel. Hoewel de drummer wat mij betreft nog het beste naar voren kwam.
Het is inderdaad zo dat de zanger moeilijk verstaanbaar was, maar dat neem ik voor lief. Dit was ook al zo bij Marillion. The Boxer Rebellion is typisch een band waarbij de zanger onderdeel van het nummer is en waar de instrumenten niet om het nummer heen gemaakt zijn.
De gitaarmuren waren geweldig en zelf had ik er geen last van dat het geluid met de gitaar te zacht stond. Eigenlijk was het geluid precies zoals op de plaat: als één geheel. Hoewel de drummer wat mij betreft nog het beste naar voren kwam.
Het is inderdaad zo dat de zanger moeilijk verstaanbaar was, maar dat neem ik voor lief. Dit was ook al zo bij Marillion. The Boxer Rebellion is typisch een band waarbij de zanger onderdeel van het nummer is en waar de instrumenten niet om het nummer heen gemaakt zijn.
Co Jackso schreef:
En wat een tam publiek. Niet dat ik sta te springen, maar enige reactie bij een nummer als Spitting Fire mag best.
Waarom specifiek bij dit nummer?En wat een tam publiek. Niet dat ik sta te springen, maar enige reactie bij een nummer als Spitting Fire mag best.
0
geplaatst: 14 september 2013, 17:47 uur
Is een uitbundig nummer en zeer "catchy". Doet mij een beetje denken aan Fans van Kings of Leon. Zeer aanstekelijk en een perfect nummer om live te spelen, en toch is de reactie van het publiek minimaal. Tijdens Wanneer zo'n nummer op het populairste album had gestaan, zou het kunnen uitgroeien tot een publiekslieveling.
0
geplaatst: 14 september 2013, 17:48 uur
Is een uitbundig nummer en zeer "catchy". Doet mij een beetje denken aan Fans van Kings of Leon. Zeer aanstekelijk en een perfect nummer om live te spelen, en toch is de reactie van het publiek minimaal. Wanneer zo'n nummer op het populairste album had gestaan, zou het kunnen uitgroeien tot een publiekslieveling.
0
geplaatst: 14 september 2013, 19:25 uur
Gringo_m schreef:
The Boxer Rebellion - Paradiso
Subliem beschreven! Dit was exact de ervaring die speelde in het groepje waarmee ik gisteren bij het concert was. Ik was zo'n beetje de enige die er echt van genoten had, de rest was enigszins teleurgesteld, maar die kenden dan over het algemeen alleen Diamonds.The Boxer Rebellion - Paradiso
Geluid vond ik niet heel onaardig. Wel was de zang inderdaad af en toe niet te horen. Al met al heb ik mij daar niet aan gestoord.
Prima setlist, al had ik graag Forces willen horen, maar volgens mij speelden ze die 2 jaar geleden in de Melkweg ook al niet.
0
geplaatst: 14 september 2013, 20:09 uur
De bandsamenstelling vind ik trouwens geniaal. De schuchtere basgitarist, de beer achter de drums, de energieke gitarist en de ietwat verlegen en grappig springerige zanger.
Ik verwacht nog veel moois van deze band in de toekomst. Ook mooi dat ze cd's blijven signeren na het concert en zo blijven praten met de fans.
Ik verwacht nog veel moois van deze band in de toekomst. Ook mooi dat ze cd's blijven signeren na het concert en zo blijven praten met de fans.
0
geplaatst: 14 september 2013, 22:50 uur
2 jaar terug in Tivoli de Helling was het geluid perfect. Ook in Paradiso kan dat natuurlijk prima in orde zijn, dus de technici zijn hier toch in de fout gegaan lijkt mij. En je moet de zanger toch echt goed kunnen horen bij the Boxer Rebellion. Ben toch blij dat ik een klein stukje verderop in het Van Gogh stond bij De Staat.
0
geplaatst: 15 september 2013, 02:22 uur
Gringo_m verwoordt exact hoe ik over hun optreden van vanavond op Breda Barst denk. Ook daar stond de bas de eerste helft van het optreden veel te hard afgesteld, en het geluid van de zang veel te zacht. Op de bekende tekst van Diamonds na was het nauwelijks te verstaan. Het werd later wel iets beter maar dit maakt wel dat het optreden veel minder was dan ik ervan had verwaccht. Er was ook net zo goed weinig interactie tussen band en publiek. Ach ja, van een gratis festival kun je natuurlijk niet al te veel verwachten. Jammer dat het matige geluid dus echt aan de bandtechnici zelf lag. Het had zoveel mooier kunnen zijn als ze daar iets meer aandach aant hadden besteed.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 15 september 2013, 11:22 uur
Vanavond de update uit Nijmegen, kijken hoe de afstelling daar is.
0
geplaatst: 15 september 2013, 14:08 uur
Ja gisteren dan ook de mannen van The Boxer Rebellion op Breda Barst aanschouwd. Moet zeggen dat ik ze erg goed vond, ook al ben ik van het stevigere werk. Interactie met het publiek interesseert me meestal niet zoveel, wel geinig dat de zanger vroeg om de reusachtige bal die het publiek al het gehele concert rond aant slaan was.
Maar dus, ik heb best genoten. Wel weer typerend dat ze dat populaire nummer speelden terwijl ik bier aant halen was, maar het was achteraf toch niet het beste nummer van de set.
Maar dus, ik heb best genoten. Wel weer typerend dat ze dat populaire nummer speelden terwijl ik bier aant halen was, maar het was achteraf toch niet het beste nummer van de set.
* denotes required fields.