MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Gisteren bij Agnes Obel 🇩🇰 in de Grote Zaal van TivoliVredenburg geweest (avond 2). Op de bonnefooi nog last minute een (normaal geprijsd) kaartje kunnen fixen op Ticketswap. Had de dagen ervoor Sigur Rós @ Bozar in mijn hoofd, maar de prijzen vielen me tegen waardoor een blitbezoek aan Brussel afviel. (Inmiddels m'n hoop gevestigd op Carré). Twee berichtjes in de 3voor12 Whatsapp community en de enthousiaste verhalen van een Amerikaanse vriend die Agnes lange tijd als favoriete artiest had (voordat Eefje in z'n leven kwam ) inspireerden me om haar weer eens live te gaan zien, de eerste keer sinds Best Kept Secret 2017. Van dat laatste optreden kon ik me niets meer herinneren vreemd genoeg. Thanks stardust_be voor de video

De setting van de Grote Zaal (volledig seated) leende zich perfect voor de huidige show van Agnes, het voelde hypnotiserend en bij vlagen ook magisch. Zat helemaal in de nok van de zaal en dat is normaal niet echt m'n natuurlijke habitat, maar voor luistermuziek is dat eigenlijk helemaal niet erg. Agnes is en blijft een fenomenale pianiste met een schitterende ijle stem (precies het soort zuchtpop dat ik heel graag hoor ). Ze speelde een mooie mix van haar vier studio-albums en ook een drietal nieuwe (nog onuitgebrachte) nummers. Ik mocht er na afloop kort iets over vertellen live in de uitzending bij 3voor12 in gesprek met Jasper. Terugluisteren vanaf ongeveer 40-45 minuten, direct na Zombie en precies voor Agnes' klassieker Riverside

Het afscheidstournee van Claw Boys Claw in Utrecht.
Ze speelde veel nummers van hun nieuwe album.
Het was even schrikken om Peter te Bos te zien. Hij had een tekststandaard nodig voor de nieuwe nummers en zat het meeste tijdens het concert op een stoel, heel anders dan in het verleden.

Op het einde van het concert kwam Jan Kleijn meedrummen de zoon van drummer Jeroen Kleijn en drummer van het voorprogramma The Hook.

Geen enkel bericht over Sigur Rós in Carré? Ik was er één van de drie(!) uitverkochte avonden en het was weergaloos. Dit was volgens mij de vijfde keer dat ik ze zag en dit was misschien wel de mooiste. Veel klassiekers ontbraken door de nadruk op het orkest, maar dat drukte de pret helemaal niet. Tranentrekkend mooie arrangementen. De twee uur vlogen voorbij.

chevy93 schreef:
Geen enkel bericht over Sigur Rós in Carré? Ik was er één van de drie(!) uitverkochte avonden en het was weergaloos. Dit was volgens mij de vijfde keer dat ik ze zag en dit was misschien wel de mooiste. Veel klassiekers ontbraken door de nadruk op het orkest, maar dat drukte de pret helemaal niet. Tranentrekkend mooie arrangementen. De twee uur vlogen voorbij.

Stukje wat ik bij de artiestenpagina had neergezet:
"" Ik was er gister bij! Was nog nooit in Carré geweest, dus Sigur Ros met orkest voor een prima prijs was een alleraardigst excuus. De eerste helft begon na 3/4 nummers (wel zeer fraaie!) nummers een beetje eentonig te worden, maar daarna kwam ik er zelf ook beter in en werd het al gauw beter. Die uitvoering van Staralfur was vervolgens alleen al het bezoek meer dan waard. De tweede set ging vervolgens van het ene hoogtepunt naar de ander. Een terechte minutenlange staande ovatie voor de band en het orkest na afloop.

Een keer geen #8 als afsluiter was ook wel eens verfrissend. Kon me ook niet voorstellen hoe dat ging werken met een orkest, dus gelukkig sloegen ze die over. De eerste keer Sigur Ros in Paradiso was ook fenomenaal, maar deze avond had wel echt iets magisch.

Gisteravond ook bij Sigur Ros in Carré geweest.

Het begon een beetje aarzelend, maar al snel daarna was ik helemaal in de ban van alle fantastische arrangementen. Vaak tot tranen geroerd, live kwamen alle nummers net zo prachtig voor de dag als op plaat, met als hoogtepunt het hemelse Staralfur.

Ik had gehoopt op een keer ''Vlorar Tel I Loftarasa'' helaas.....maar ging toch meer dan tevreden naar huis. Het was subtiel en uitzinnig bombastisch, aards en hemels, soms statisch dan weer wervelend. Allemaal met meeslepende zang en onder prachtige begeleiding van o.a. violen, piano`s en dreigend hooggeraas van clashende Ijslandse Goden, die hun koperen platen aan het stemmen waren.

Volgend jaar weer?!

Dance Lover schreef:
Volgend jaar weer?!

Dat lijkt me een prima plan.

Wel graag een andere setlist, want hij was nagenoeg hetzelfde als in het concertgebouw twee jaar geleden. Ze hebben genoeg geschikte nummers in hun back catalogue, lijkt me. Ik vond het een mooi optreden zondag, maar heb ze beter meegemaakt. Wel een keer fijn om niet helemaal (emotioneel) uitgeput naar huis te gaan.

En Vidrar... zou idd hemels zijn.

Ik had wat lichte hoop dat het mee zou gaan vallen maandagavond Black Country New Road. Het werd the house of horrors. Wat een martelgang, heie ziel eruit vd eerste 2 platen. Perfecte muzikanten, mix van folk, vrouwelijke sirenes, sufjan stevens, ok die laatste plaat is niet best maat ik dacht misschien valt het mee.
Cover van Big Star gedaan, pfff, is dat Alex Chilton er niet meer is anders had ie de mike door hun strotten geduwd. 1 leuk nummer, idd een oudje. De gekte is helemaal weg, helaas.
Vp was leuk, westlife cowboys.

Grootfaas schreef:
Ik had wat lichte hoop dat het mee zou gaan vallen maandagavond Black Country New Road. Het werd the house of horrors. Wat een martelgang, heie ziel eruit vd eerste 2 platen. Perfecte muzikanten, mix van folk, vrouwelijke sirenes, sufjan stevens, ok die laatste plaat is niet best maat ik dacht misschien valt het mee.
Cover van Big Star gedaan, pfff, is dat Alex Chilton er niet meer is anders had ie de mike door hun strotten geduwd. 1 leuk nummer, idd een oudje. De gekte is helemaal weg, helaas.
Vp was leuk, westlife cowboys.

Arno en ArthurDZ, letten jullie op? 28 oktober is het onze beurt om op de marteltafel te gaan liggen.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Arno en ArthurDZ, letten jullie op? 28 oktober is het onze beurt om op de marteltafel te gaan liggen.

Zo zeg, Halloween komt voor ons vroeg dit jaar!

Zoals ze bij ons zeggen: de leute maakt ge zelf! Misschien moeten we rotte tomaten meenemen.

Tis natuurlijk wel wat naïef om materiaal van de eerste twee albums te verwachten.

Edgar18 schreef:
Tis natuurlijk wel wat naïef om materiaal van de eerste twee albums te verwachten.

Maar waarom spelen ze niet gewoon Live at Bush Hall integraal? Niemand wil die weak shit van het laatste album horen.

5 en 6 oktober, Sigur Rós in Carré Amsterdam.

Helaas had ik geen kaarten kunnen krijgen voor het optreden in het Concertgebouw, dus daarom ben ik nu maar twee keer gegaan naar Sigur Rós in Carré. Zelfs nog even overwogen om zelfs drie keer te gaan, maar ja, studerende kinderen en zo.

Ik ga helemaal mee met de mening van chevy93, ik vond het echt weergaloos. Ik had het hele concert het gevoel alsof ik midden in een fantasyfilm zat, met stoere ridders, mooie jonkvrouwen en prachtige landschappen. Het is al genoemd, Staralfur was machtig, maar ook de nummers van () en Takk waren geweldig.

En ik wil nog een extra puntje uitdelen aan Sigur Rós voor de fantastische merchandise. Met een mooie sweater in de armen ging ik meer dan tevreden na twee topoptredens naar huis.

Nena (was een tof nostalgisch optreden in MGE, maar zij en haar label Laugh & Peas vind ik inmiddels niet zo sympathiek meer )
https://i.vgy.me/YdOtMb.jpg

Right..
Blocking of YouTube videos in Germany - Wikipedia - en.wikipedia.org

Dance Lover schreef:
Ik had gehoopt op een keer ''Vidrar Tel I Loftarasa'' helaas.....

Ik ook, maar de setlist was hetzelfde als in het Concertgebouw. Maakt niet uit want blijft magisch (en Vidrar Tel I Loftarasa' heb ik al eens live mee kunnen maken).

Ook magisch was Goodwin (zanger van The Slow Show) in LantarenVenster, Rotterdam gisterenavond.

Edgar18 schreef:

Als je goed leest verwachte ik dat ook niet alleen dat ik hoopte dat het meeviel dus niet

Gisteren gezien, Volbeat in Ahoy. 2 voorprogramma's, eerst Witch Fever wat dramatisch slecht was. Daarna Bush, stukken beter en veel energie. En daarna Volbeat, anderhalf uur tekeergaan en wat een geweldige en symphatieke zanger is Michael Poulsen toch. Gekleed in een Max Verstappen shirt en een stralende lach pakte hij Ahoy in. Ik zet niet snel een cd op van de heren, maar live laten ze zien dat ze inmiddels bij de top van de metal scene horen.

Arno schreef:
Zoals ze bij ons zeggen: de leute maakt ge zelf! Misschien moeten we rotte tomaten meenemen.

Ik zal ik er meenemen om op jullie alle 3 te smijten!

Johnny Marr schreef:
(quote)

Maar waarom spelen ze niet gewoon Live at Bush Hall integraal? Niemand wil die weak shit van het laatste album horen.

Maar dat was in 2023 al het geval, seut!

Primordial – The Academy (Dublin)

Een tijd gelegen kondigde Primordial een speciale show aan in Dublin. Dit was natuurlijk het perfecte excuus om met 2 maten deze stad weer eens te vereren met een bezoek. De dagen hiervoor in de stad bleken ideaal om de muziek van de band in de context te plaatsen door het bezoek aan het Irish Rock Museum, gesprekken met de lokale Ieren in de pubs en (vooral) het bezoek aan het schip de Jeanie Johnston en het daarnaast gelegen Irish Emigration Museum.
Bij het concert komt vervolgens een The Coffin Ships wel weer binnen als je zelf net op zo'n schip hebt rondgelopen en ook No Nation On This Earth maakt meer indruk naarmate je meer van de geschiedenis van Ierland weet. Het concert zelf in The Academy was erg sterk. Speciaal aan de show was dat het enkel bestond uit nummers van de drie albums Spirit The Eart Aflame, The Gathering Wilderness en To The Nameless Dead. De albums werden niet integraal afgespeeld, wat ik altijd leuker vind dan wanneer je de hele set al kan voorspellen. De band en het publiek had er zin in en ook de obscuurdere deepcuts (The Gathering Wilderness! Cities Carved In Stone! Pagan Altar!) werden goed ontvangen. Uiteraard ging het dak er aan het einde meer het meest af met, zoals de zanger het zelf ooit omschreef, hun eigen metal biertent knaller Empires Fall. Een mooie afsluiter van het bezoek aan deze stad.

Setlist voor de liefhebbers:

Gods to the Godless
The Golden Spiral
Gallows Hymn
The Gathering Wilderness
Traitors Gate
The Soul Must Sleep
No Nation on This Earth
The Burning Season
Cities Carved in Stone
The Coffin Ships
Empire Falls
To Enter Pagan

Dinsdagavond meegegaan met een vriend naar de AB om Black Country, New Road live aan het werk te zien. Door de files hebben we helaas van het voorprogramma Westside Cowboy enkel het laatste anderhalve nummer gezien, maar dat was wel veelbelovend.

BCNR zelf bracht die avond enkel recenter werk door het vertrek van hun zanger en belangrijke songschrijver, wat spijtig was aangezien hun sterkste werk op hun vorige album stond. Dit is nu muzikaal gezien een totaal andere groep en instrumentaal zijn het stuk voor stuk toppers die elk diverse instrumenten weten te bespelen. Helaas betekent dit uiteraard niet dat de songs even goed zijn, waarbij ik soms het gevoel had dat ze meer wilden laten zien hoe goed ze wel waren in complexe ritmes brengen, eerder dan prikkelende songs naar voren te brengen. Het niveau was zeker degelijk maar de uitschieters waren eerder beperkt, hoewel Pigs wel een hoogtepunt was.

Arno schreef:

gerre schreef:
(quote)

Ik zal ik er meenemen om op jullie alle 3 te smijten!

ArthurDZ schreef:
(quote)

Zo zeg, Halloween komt voor ons vroeg dit jaar!

En, wat vonden jullie ervan?

Helaas een legendarische kans gemist om de befaamde dumb_helicopter in real life te ontmoeten...

Alright, zal mijn zegje ook even online doen! Ik vond het zeker niet slecht maar ik miste wat pit af en toe. Te veel momenten waarop één of twee bandleden met hun instrumenten of vocalen aan het pielen waren terwijl de rest er wat werkloos bijstond, wanneer ze allemaal samenspeelden vond ik het meteen veel beter worden. Daarom was ook mijn favoriet Turbines/Pigs denk ik. Wat jij Johnny Marr?

Ichiko was er zeker weer niet bij!?

Johnny Marr schreef:

En, wat vonden jullie ervan?
Besties, Turbines en For the Cold Country waren errug sterk. De rest was wisselvallig, met de fluitencirkel als muzikaal cringemoment en de rant van de drummer over hun vorige passage in Brussel (toen ze nochtans wel nog geniaal waren) als dieptepunt.

Johnny Marr schreef:

Helaas een legendarische kans gemist om de befaamde dumb_helicopter in real life te ontmoeten...
Wel ja, nu ik ben nog altijd niet 100% zeker dat je geen AI-bot bent, Gertjan!

Vandaag op de fiets het album nog eens gespeeld. Next level..En dan krijg je al..tijd mensen die het pretentieus vinden. Omdat ze zelf niet mee zijn.
Wie is er dan pretentieus? Zij of de band?
Ze bewijzen trouwens ook zeer fijne wat toegankelijkere popsongs te kunnen maken zoals Happy Birthday en Besties. Maar ook For The Cold Country. Meesterlijk arrangement, die laatste.

Ook vermoeiend..het feit dat de waarde van muziek afhangt van hoeveel pit er in zit. Zie ook de waardeloze dansendeberen-recensie. Dat heeft vaak met rockgehalte te maken. Maar rock is al zo alomtegenwoordig overal, ik mis het eerlijk gezegd niet zo hard.

De pianiste is ongetwijfeld een geweldige zangeres. Maar mijn favoriet is toch wel Tyler Hyde. Net wat breekbaarder en eveneens geweldige zangeres. Vaak zingt ze ook in de wat meer experimentele songs. Daar staan er wat op het album. Wie moeite doet, wordt beloond..

Ik kan ergens wel volgen dat het wat complexer is. Wat ik hier ook las. En iets meer met het hoofd dan het gevoel..En we zijn toch allemaal zo gevoelig voor emotie..

De orkestrale arrangementen zijn echter van een niveau dat quasi ongezien is in popmuziek. Daarvoor alleen al petje af..
1 van de belangrijkste bands van de jaren 20? Zonder enige twijfel.

Black Country, New Road in Paradiso: buitencategorie – Mixed Grill - mixedgrill.nl

Wel een enthousiaste recensie in tegenstellng tot dansendeberen. Let vooral op de Pink Floyd-associatie. En hier zijn ze wel fan van de tenor blokfluiten. Dat is pas rock 'n roll. Omdat je weet dat mensen dat niet aankunnen, haha.

gerre schreef:

Ook vermoeiend..het feit dat de waarde van muziek afhangt van hoeveel pit er in zit. Zie ook de waardeloze dansendeberen-recensie. Dat heeft vaak met rockgehalte te maken. Maar rock is al zo alomtegenwoordig overal, ik mis het eerlijk gezegd niet zo hard.

Dat sleep jij er toch echt allemaal zelf bij, ik kan zeker ook genieten van rustigere concerten hoor maar BCNR werkt voor mij kennelijk het beste live als ze er allemaal samen vol voor gaan ipv elk om de beurt hun conservatoriumding staan te doen. Fijn dat jij het wel briljant vond uiteraard, maar jij jou mening, ik de mijne!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:13 uur

geplaatst: vandaag om 19:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.