Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2011, 15:23 uur
Week 48 - 1980
Top 40
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: André Hazes - Het Is Koud Zonder Jou V
#13: Golden Earring - No For An Answer V
#14: Boomtown Rats - Banana Republic V
#17: Stray Cats - Runaway Boys V

Bepaald geen kattenpis, deze vetkuiven.
#23: De Aal - Een Barg Die Hé Un Krul In De Steert V
#24: Bob Seger - Against The Wind V

Deze single stak met tegenwind de oceaan over.
#25: Black Slate - Amigo V
#26: Kool & The Gang - Celebration
#27: The Nolans - Gotta Put Myself Together V
#28: Roxy Music - Same Old Scene V
#29: Monty Python - Always Look On The Bright Side Of Life V
#30: Lenny Kuhr - Nou Tot Gauw V
Dré is onsterfelijk, de nieuwe Johnny Jordaan etc. Het zal allemaal best. Mij doet het in ieder geval niks [4,5].
Zat de Golden Earring in een slop? Volgens de boekjes wel. Maar ik hoor het niet en No For An Answer mag van mij na Long Blond Animal aansluiten aan de rij heerlijke Golden Earring-rockers. Als ik de chartrun in de Tipparade mag geloven heeft deze jammer genoeg nét niet de Top 40 gehaald. En dan Hazes tot Alarmschijf bombarderen... In Nederland zijn de smaken blijkbaar verdeeld, maar goed. Het zou weer 2 jaar (en een bijna-ontbinding) duren voordat ze de hitparades weer zouden bestormen (U weet wel wat ik bedoel met 'hitparades') maar voorlopig was het even gedaan voor de Golden Earring. Alleen Slow Down, van het album 2nd Live, zou in 1981 nog de Tipparade bereiken [8].
The Boomtown Rats hadden wat dat betreft minder mazzel. Met Banana Republic haalden ze ook bijna de Top 40, maar na nog een tipje (Never In A Million Years, over een jaar aan de beurt) was het gebeurt voor ze en zagen we Bob Geldof voorlopig alleen terug in de film The Wall en als oprichter van het Live Aid-spektakel. Banana Republic klinkt als een product uit z'n tijd. Dit reggaedeuntje hangt ergens tussen The Clash en The Specials in en ik zou bijna denken dat de videoclip een parodie is op de New Romantics-scene, ware het niet dat dat allemaal nog een vlucht moest nemen. Niet bepaald slecht, maar het klinkt ook wat anoniem. Met een beetje fantasie hoor je er het prototype in van het geluid waar Doe Maar op het album Skunk mee kwam [6].
Van Runaway Boys krijg ik een glimlach van oor tot oor. Dit vinden we hier geweldig. Die dalende contrabaslijn, dat onweerstaanbare ritme, dit is gewoon raak! 'The Kings of the rockabilly revival!' zegt m'n lieve schat al over Brian Setzer en de mannen. Superplaat! [9,5]
We vervolgen met... De Aal
. Een vroege carnavalsplaat met een zanger die klinkt alsof z'n gebit scheef zit met daarachter dat bezopen, onverstaanbare koortje... Of gaat het hier over een dialect waarvan ik niks begrijp? Alleen uit jeugdsentiment al een voldoende waard, zulke kolder, maar ik gebruik nog wel even m'n verstand [4,5].
Na Sticks Man (1977) was Amigo de tweede hit voor Black Slate en hierna is ook van hun niks meer vernomen. Amigo is zo'n liedje dat er na 1 keer ingeramd zit. Ik vind het in ieder geval een prettige reggae-plaat die je ook zonder een kilo marihuana achter de kiezen goed kunt hebben. Het klinkt catchy en inderdaad hitgevoelig [7,5].
Dan volgt een favoriet van Musician
: Gotta Put Myself Together van The Nolans. 'A childish kind of annoying' zegt m'n lieve, schattige, on-sarcastische vrouw
. Dit is inderdaad een Fisher Price-arrangement. Niet teveel aandacht aan besteden, snel verder... [2].
De derde single van het album Flesh And Blood vind ik verder niet heel speciaal. Het gaat keurig van A via B naar C, maar hier valt een bepaalde gemakzuchtigheid in te bespeuren; dit klinkt te gemakkelijk [6].
Monty Python's hit uit The Life Of Brian werkt natuurlijk het beste in de film, maart ook zonder de beelden maakt het je vrolijk. Er was toendertijd geloof ik nog wat te doen over het zinnetje 'Life's a piece of shit when you look at it'. Puriteins gezeik. Voor iedere Monty Python-fan raad ik in ieder geval deze fantastische box-set aan
[8].
Tenslotte doet Lenny Kuhr nog eventjes Visite over [2], dan zit het er weer op!
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: André Hazes - Het Is Koud Zonder Jou V
#13: Golden Earring - No For An Answer V
#14: Boomtown Rats - Banana Republic V
#17: Stray Cats - Runaway Boys V

Bepaald geen kattenpis, deze vetkuiven.
#23: De Aal - Een Barg Die Hé Un Krul In De Steert V
#24: Bob Seger - Against The Wind V

#25: Black Slate - Amigo V
#26: Kool & The Gang - Celebration
#27: The Nolans - Gotta Put Myself Together V
#28: Roxy Music - Same Old Scene V
#29: Monty Python - Always Look On The Bright Side Of Life V
#30: Lenny Kuhr - Nou Tot Gauw V
Dré is onsterfelijk, de nieuwe Johnny Jordaan etc. Het zal allemaal best. Mij doet het in ieder geval niks [4,5].
Zat de Golden Earring in een slop? Volgens de boekjes wel. Maar ik hoor het niet en No For An Answer mag van mij na Long Blond Animal aansluiten aan de rij heerlijke Golden Earring-rockers. Als ik de chartrun in de Tipparade mag geloven heeft deze jammer genoeg nét niet de Top 40 gehaald. En dan Hazes tot Alarmschijf bombarderen... In Nederland zijn de smaken blijkbaar verdeeld, maar goed. Het zou weer 2 jaar (en een bijna-ontbinding) duren voordat ze de hitparades weer zouden bestormen (U weet wel wat ik bedoel met 'hitparades') maar voorlopig was het even gedaan voor de Golden Earring. Alleen Slow Down, van het album 2nd Live, zou in 1981 nog de Tipparade bereiken [8].
The Boomtown Rats hadden wat dat betreft minder mazzel. Met Banana Republic haalden ze ook bijna de Top 40, maar na nog een tipje (Never In A Million Years, over een jaar aan de beurt) was het gebeurt voor ze en zagen we Bob Geldof voorlopig alleen terug in de film The Wall en als oprichter van het Live Aid-spektakel. Banana Republic klinkt als een product uit z'n tijd. Dit reggaedeuntje hangt ergens tussen The Clash en The Specials in en ik zou bijna denken dat de videoclip een parodie is op de New Romantics-scene, ware het niet dat dat allemaal nog een vlucht moest nemen. Niet bepaald slecht, maar het klinkt ook wat anoniem. Met een beetje fantasie hoor je er het prototype in van het geluid waar Doe Maar op het album Skunk mee kwam [6].
Van Runaway Boys krijg ik een glimlach van oor tot oor. Dit vinden we hier geweldig. Die dalende contrabaslijn, dat onweerstaanbare ritme, dit is gewoon raak! 'The Kings of the rockabilly revival!' zegt m'n lieve schat al over Brian Setzer en de mannen. Superplaat! [9,5]
We vervolgen met... De Aal
. Een vroege carnavalsplaat met een zanger die klinkt alsof z'n gebit scheef zit met daarachter dat bezopen, onverstaanbare koortje... Of gaat het hier over een dialect waarvan ik niks begrijp? Alleen uit jeugdsentiment al een voldoende waard, zulke kolder, maar ik gebruik nog wel even m'n verstand [4,5].Het is alweer een hele tijd geleden, dus hier nog even wat kaztor op 5 juni jl. over Bob Seger's liedje schreef:
M'n lieve vrouw zegt dat Bob Seger altijd klinkt als een interessante verhalenverteller die zijn verhalen ondersteunt met typische 'classic rock'. Dat gevoel heb ik ook altijd bij Bob: Hij is een soort van beste vriend. En z'n muziek heeft een bepaalde kwaliteit dat absoluut nooit saai wordt of tegen gaat staan. Het klinkt altijd plezierig, veert je weer op en geeft je het gevoel dat je serieus wordt genomen. [9,5]
M'n lieve vrouw zegt dat Bob Seger altijd klinkt als een interessante verhalenverteller die zijn verhalen ondersteunt met typische 'classic rock'. Dat gevoel heb ik ook altijd bij Bob: Hij is een soort van beste vriend. En z'n muziek heeft een bepaalde kwaliteit dat absoluut nooit saai wordt of tegen gaat staan. Het klinkt altijd plezierig, veert je weer op en geeft je het gevoel dat je serieus wordt genomen. [9,5]
Na Sticks Man (1977) was Amigo de tweede hit voor Black Slate en hierna is ook van hun niks meer vernomen. Amigo is zo'n liedje dat er na 1 keer ingeramd zit. Ik vind het in ieder geval een prettige reggae-plaat die je ook zonder een kilo marihuana achter de kiezen goed kunt hebben. Het klinkt catchy en inderdaad hitgevoelig [7,5].
Dan volgt een favoriet van Musician
: Gotta Put Myself Together van The Nolans. 'A childish kind of annoying' zegt m'n lieve, schattige, on-sarcastische vrouw
. Dit is inderdaad een Fisher Price-arrangement. Niet teveel aandacht aan besteden, snel verder... [2].De derde single van het album Flesh And Blood vind ik verder niet heel speciaal. Het gaat keurig van A via B naar C, maar hier valt een bepaalde gemakzuchtigheid in te bespeuren; dit klinkt te gemakkelijk [6].
Monty Python's hit uit The Life Of Brian werkt natuurlijk het beste in de film, maart ook zonder de beelden maakt het je vrolijk. Er was toendertijd geloof ik nog wat te doen over het zinnetje 'Life's a piece of shit when you look at it'. Puriteins gezeik. Voor iedere Monty Python-fan raad ik in ieder geval deze fantastische box-set aan
[8].Tenslotte doet Lenny Kuhr nog eventjes Visite over [2], dan zit het er weer op!

0
geplaatst: 27 november 2011, 17:47 uur
Tipparade: week 48 van 1980.
Alarmschijf: André Hazes - Het Is Koud Zonder Jou
Niet aan mij besteed, voor mij te sentimenteel en te slijmerig al geef ik toe dat André Hazes vocaal wel klasse bezit.
Cijfer: 4
#13: Golden Earring - No For An Answer
Het rock wel degelijk en de uitvoering is prima maar het komt mij een beetje routineus en wat gewoontjes over, wellicht de reden waarom dat geen hit werd en nu weinig bekend is.
Cijfer: 7
#14: Boomtown Rats - Banana Republic
Meer dan aardig reggae-deuntje waarmee Boomtown Rats aansluit bij de trends maar niet echt opzienbarend en Bob Geldof is ook geen grootste zanger.
Cijfer: 6,5
#17: Stray Cats - Runaway Boys
Stray Cats brengen de oude rock-a-billy weer tot leven en zij doen dat met verve. Dit klinkt zelfs nu nog fris en plezierig met geweldige contrabas.
Cijfer: 8,5
#23: De Aal - Een Barg Die Hé Un Krul In De Steert
Dit soort kolderieke carnavalsnummers kan wel eens op een carnavalsfeestje en dan het liefst met enkele glazen op. Daarbuiten luister ik liever naar wat anders.
Cijfer: 3,5
#24: Bob Seger - Against The Wind
Dit kan ik wel op elk tijdstip van het jaar of dag horen. Bob Seger was voor een korte tijd hot en dit nummer werd destijds regelmatig gedraaid. Prima bluesy zang en piano met mooie verhalende tekst.
Cijfer: 9
#25: Black Slate - Amigo
Een leuk reggae-nummer dat mij is bijgebleven. Niet echt bijzonder in het genre maar wel aanstekelijk en radiovriendelijk.
#27: The Nolans - Gotta Put Myself Together
Ik kende dit nummer niet, ik vreesde het ergste maar ik vind het nog enigszins meevallen. Natuurlijk stelt dat niet veel voor maar het heeft - toegegeven - een prettige melodie en ik kan dit tenslotte beter pruimen dan Doris D & The Pins, de laatste hits van Luv' laat staan Babe. Wel klinkt dit nu gedateerd door die kitscherige synths.
Cijfer: 5
#28: Roxy Music - Same Old Scene
Roxy Music staat steeds garant voor kwaliteit en dat is te horen in dit nummer: zang, melodie en arrangementen kloppen. Maar ook dit vind ik wat te routineus klinken.
Cijfer: 7,5
#29: Monty Python - Always Look On The Bright Side Of Life
Een leuk en grappig nummer dat zowat iedereen nu kent en mee kan fluiten of zingen, je hoort het nog soms op de radio.
Cijfer: 8
#30: Lenny Kuhr - Nou Tot Gauw
Inderdaad een mindere doorslag van Visite, nu door iedereen vergeten. Laat ik het nu ook maar vergeten.
Cijfer: 3
Alarmschijf: André Hazes - Het Is Koud Zonder Jou
Niet aan mij besteed, voor mij te sentimenteel en te slijmerig al geef ik toe dat André Hazes vocaal wel klasse bezit.
#13: Golden Earring - No For An Answer
Het rock wel degelijk en de uitvoering is prima maar het komt mij een beetje routineus en wat gewoontjes over, wellicht de reden waarom dat geen hit werd en nu weinig bekend is.
#14: Boomtown Rats - Banana Republic
Meer dan aardig reggae-deuntje waarmee Boomtown Rats aansluit bij de trends maar niet echt opzienbarend en Bob Geldof is ook geen grootste zanger.
Cijfer: 6,5
#17: Stray Cats - Runaway Boys
Stray Cats brengen de oude rock-a-billy weer tot leven en zij doen dat met verve. Dit klinkt zelfs nu nog fris en plezierig met geweldige contrabas.
#23: De Aal - Een Barg Die Hé Un Krul In De Steert
Dit soort kolderieke carnavalsnummers kan wel eens op een carnavalsfeestje en dan het liefst met enkele glazen op. Daarbuiten luister ik liever naar wat anders.
#24: Bob Seger - Against The Wind
Dit kan ik wel op elk tijdstip van het jaar of dag horen. Bob Seger was voor een korte tijd hot en dit nummer werd destijds regelmatig gedraaid. Prima bluesy zang en piano met mooie verhalende tekst.
#25: Black Slate - Amigo
Een leuk reggae-nummer dat mij is bijgebleven. Niet echt bijzonder in het genre maar wel aanstekelijk en radiovriendelijk.
#27: The Nolans - Gotta Put Myself Together
Ik kende dit nummer niet, ik vreesde het ergste maar ik vind het nog enigszins meevallen. Natuurlijk stelt dat niet veel voor maar het heeft - toegegeven - een prettige melodie en ik kan dit tenslotte beter pruimen dan Doris D & The Pins, de laatste hits van Luv' laat staan Babe. Wel klinkt dit nu gedateerd door die kitscherige synths.
#28: Roxy Music - Same Old Scene
Roxy Music staat steeds garant voor kwaliteit en dat is te horen in dit nummer: zang, melodie en arrangementen kloppen. Maar ook dit vind ik wat te routineus klinken.
Cijfer: 7,5
#29: Monty Python - Always Look On The Bright Side Of Life
Een leuk en grappig nummer dat zowat iedereen nu kent en mee kan fluiten of zingen, je hoort het nog soms op de radio.
#30: Lenny Kuhr - Nou Tot Gauw
Inderdaad een mindere doorslag van Visite, nu door iedereen vergeten. Laat ik het nu ook maar vergeten.
0
geplaatst: 27 november 2011, 20:06 uur
kaztor schreef:
Dat was de LP hoes. Maar ik moet toegeven te vermoeden dat de Nederlandse singlehoes vrij uniek zal zijn geweest, ik kan het niet vinden op google.
Blauw, met het hoofd van Seger op de voorpagina. Against the wind, b-kant No mans land. Maar helaas.
Heb alle singles ook weer eens beluisterd:
Andre Hazes - Het is koud zonder jou (3)
Golden earring - No for an answer (5,5)
Boomtown rats - Banana republic (4, slechtste van de Boomtown rats tot nu toe)
Straycats - Runaway boys (5)
De Aal - Een berg die he un krul in de staart (1)
Bob Seger - Against the wind (9)
Black slate - Amigo (7,5)
The Nolans - Gotta pull myself together (1)
Roxy music - The same old scene (8)
Monty python - Always look on the bright side of life (8)
Lenny Kuhr - Nou tot gauw (2)
0
geplaatst: 29 november 2011, 21:43 uur
Musician’s Top 30, 29 november 1980
01 (---) Lola (live) * The Kinks

02 (02) Tunnel of love * Dire straits
03 (06) Passion * Rod Stewart
04 (---) The turn of a friendly card * The Alan Parsons project

...Architect naast (rechts) producer en naamgever...
05 (01) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
06 (08) Nancy * The Mo
07 (04) Army dreamers * Kate Bush
08 (03) Lies * Manfred Mann’s earth band
09 (12) Hungry heart * Bruce Springsteen
10 (07) Baggy trousers * Madness
11 (05) Into the lens * Yes
12 (11) Fashion * David Bowie
13 (10) Starting over * John Lennon
14 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
15 (21) Enola gay * O.M.D.
16 (---) Stop this game * Cheap trick

17 (09) Misunderstanding * Genesis
18 (14) Same old story * Randy Crawford
19 (16) One trick pony * Paul Simon
20 (18) Rover’s retourn * The Korgis
21 (25) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
22 (27) Taste of bitter love * Gladys Knight & The Pips
23 (13) Angel * Fleetwood mac
24 (17) Stereotype * Specials
25 (24) All out of love * Air supply
26 (23) Lady * Kenny Rogers
27 (28) Super trouper * Abba
28 (---) Guilty * Barbra Streisand
29 (29) Girls can get it * Dr. Hook
30 (26) The tide is high * Blondie
Ik zou haast willen spreken van een historische Top 30, met een nieuwe binnenkomer op één en een andere op vier.
Sniff 'n the tears had geruime tijd op één gestaan en dan kunnen dit soort ontwikkelingen zich wel eens voordoen.
The Kinks hadden natuurlijk een zeer geschikte plaat, een onberispelijke live uitvoering van een klassieker van 10 jaar eerder, en een nieuwe nummer één was geboren.
Ook The Alan Parsons kwam natuurlijk met een perfecte nieuwe single van het gelijknamige album The Turn of a friendly card. Wie het project tot dit moment nog niet (goed) kende kreeg nu de uitgelezen mogelijkheid de band voorgoed in de armen te sluiten. Ik had in 1980 ook nog geen albums van The Alan Parsons Project maar dat zou na deze single helemaal gaan veranderen.
Je zou haast Cheap trick met Stop this game nog vergeten maar daar is de single toch te goed voor. Het is inderdaad geen I want you to want me of Surrender kwaliteit van een jaar eerder maar toch een alleszins prima plaat.
De 'Guilty' pleasure (wel heel erg flauw gevonden, maar goed
) van Barbra Streisand mag van mij uiteindelijk wel de Top 30 binnen komen. Het is tenslotte ook bijna Kerst.
01 (---) Lola (live) * The Kinks
02 (02) Tunnel of love * Dire straits
03 (06) Passion * Rod Stewart
04 (---) The turn of a friendly card * The Alan Parsons project
...Architect naast (rechts) producer en naamgever...
05 (01) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
06 (08) Nancy * The Mo
07 (04) Army dreamers * Kate Bush
08 (03) Lies * Manfred Mann’s earth band
09 (12) Hungry heart * Bruce Springsteen
10 (07) Baggy trousers * Madness
11 (05) Into the lens * Yes
12 (11) Fashion * David Bowie
13 (10) Starting over * John Lennon
14 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
15 (21) Enola gay * O.M.D.
16 (---) Stop this game * Cheap trick

17 (09) Misunderstanding * Genesis
18 (14) Same old story * Randy Crawford
19 (16) One trick pony * Paul Simon
20 (18) Rover’s retourn * The Korgis
21 (25) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
22 (27) Taste of bitter love * Gladys Knight & The Pips
23 (13) Angel * Fleetwood mac
24 (17) Stereotype * Specials
25 (24) All out of love * Air supply
26 (23) Lady * Kenny Rogers
27 (28) Super trouper * Abba
28 (---) Guilty * Barbra Streisand
29 (29) Girls can get it * Dr. Hook
30 (26) The tide is high * Blondie
Ik zou haast willen spreken van een historische Top 30, met een nieuwe binnenkomer op één en een andere op vier.
Sniff 'n the tears had geruime tijd op één gestaan en dan kunnen dit soort ontwikkelingen zich wel eens voordoen.
The Kinks hadden natuurlijk een zeer geschikte plaat, een onberispelijke live uitvoering van een klassieker van 10 jaar eerder, en een nieuwe nummer één was geboren.
Ook The Alan Parsons kwam natuurlijk met een perfecte nieuwe single van het gelijknamige album The Turn of a friendly card. Wie het project tot dit moment nog niet (goed) kende kreeg nu de uitgelezen mogelijkheid de band voorgoed in de armen te sluiten. Ik had in 1980 ook nog geen albums van The Alan Parsons Project maar dat zou na deze single helemaal gaan veranderen.
Je zou haast Cheap trick met Stop this game nog vergeten maar daar is de single toch te goed voor. Het is inderdaad geen I want you to want me of Surrender kwaliteit van een jaar eerder maar toch een alleszins prima plaat.
De 'Guilty' pleasure (wel heel erg flauw gevonden, maar goed
) van Barbra Streisand mag van mij uiteindelijk wel de Top 30 binnen komen. Het is tenslotte ook bijna Kerst.
0
geplaatst: 2 december 2011, 15:11 uur
Billboard - 16 november 1980
Binnenkomers in de Hot 100:
#79: Babys - Turn And Walk Away V
#81: Blondie - The Tide Is High
#86: Climax Blues Band - Gotta Have More Love V

Uit een tijd dat echte funkbands nog inspraak hadden in de hitlijsten.
#89: Chic - Real People V / Chip Off The Old Block V
#90: L.T.D. - Shine On V
#92: Pete Townshend - Rough Boys V
The Babys kennen we natuurlijk van de hits Isn't It Time en Everytime I Think Of You, maar daarbuiten was het succes geloof ik merendeels een Amerikaanse gelegenheid. Het zou aardig geweest zijn als Turn And Walk Away hier ook wat gedaan zou hebben; het is immers redelijk catchy, maar het is helaas ook wat standaard [6,5].
Een aangename verrassing is wat mij betreft het nummer van The Climax Blues Band die hier eerder in 1977 de Tipparade haalden met het uitstekende Couldn't Get It Right. Dit mag wat mij betreft óók wat meer aandacht genereren. Zelfs met de dichtgesmeerde synth-achtergrond heeft dit een aardse kwaliteit, mede door de 'zwarte' vocalen en de geslaagde gitaarsolo [9].
Chic klinkt op Real People volledig uitgeblust. Wie hier nog enige spontaniteit in kan vinden mag met recht een held genoemd worden [3]. De andere A-kant probeert wanhopig oude glorie te laten herleven, in dit geval My Forbidden Lover, maar faalt daarin hopeloos [3].
L.T.D.'s ballad kennen we natuurlijk allemaal, maar dit doet me niks. Jeffrey Osborne's vocalen staan natuurlijk buiten kijf, maar ik vind dit zo oppervlakkig en gladjes klinken dat het elke vorm van uitstraling ontbeert. Vulling op een Knuffelrock-cd [4,5].
Ook Rough Boys kunnen we aanvinken onder het kadertje 'Minder inspiratievolle songs'. Een richtingloos rockgevalletje dat weliswaar goed gezongen en gespeeld is, maar geschreven lijkt te zijn om goed mee te kunnen scoren [5].
Binnenkomers in de Hot 100:
#79: Babys - Turn And Walk Away V
#81: Blondie - The Tide Is High
#86: Climax Blues Band - Gotta Have More Love V

Uit een tijd dat echte funkbands nog inspraak hadden in de hitlijsten.
#89: Chic - Real People V / Chip Off The Old Block V
#90: L.T.D. - Shine On V
#92: Pete Townshend - Rough Boys V
The Babys kennen we natuurlijk van de hits Isn't It Time en Everytime I Think Of You, maar daarbuiten was het succes geloof ik merendeels een Amerikaanse gelegenheid. Het zou aardig geweest zijn als Turn And Walk Away hier ook wat gedaan zou hebben; het is immers redelijk catchy, maar het is helaas ook wat standaard [6,5].
Een aangename verrassing is wat mij betreft het nummer van The Climax Blues Band die hier eerder in 1977 de Tipparade haalden met het uitstekende Couldn't Get It Right. Dit mag wat mij betreft óók wat meer aandacht genereren. Zelfs met de dichtgesmeerde synth-achtergrond heeft dit een aardse kwaliteit, mede door de 'zwarte' vocalen en de geslaagde gitaarsolo [9].
Chic klinkt op Real People volledig uitgeblust. Wie hier nog enige spontaniteit in kan vinden mag met recht een held genoemd worden [3]. De andere A-kant probeert wanhopig oude glorie te laten herleven, in dit geval My Forbidden Lover, maar faalt daarin hopeloos [3].
L.T.D.'s ballad kennen we natuurlijk allemaal, maar dit doet me niks. Jeffrey Osborne's vocalen staan natuurlijk buiten kijf, maar ik vind dit zo oppervlakkig en gladjes klinken dat het elke vorm van uitstraling ontbeert. Vulling op een Knuffelrock-cd [4,5].
Ook Rough Boys kunnen we aanvinken onder het kadertje 'Minder inspiratievolle songs'. Een richtingloos rockgevalletje dat weliswaar goed gezongen en gespeeld is, maar geschreven lijkt te zijn om goed mee te kunnen scoren [5].
0
geplaatst: 4 december 2011, 14:31 uur
Even tussendoor: De Amerikaanse lijsten laat ik (voorlopig?) even voor wat ze zijn. Ik moet namelijk de Tipparade-entries van volgend jaar allemaal noteren met behulp van het Hitdossier en het nagaan van de positieverlopen op de Top 40-site omdat de Tipparades van 1968 officieel nergens online gepubliceerd zijn. Daarnaast ben ik ook begonnen met het bespreken van de Top 2000 en ik vind dat er al met al best wat tijd in gaat zitten. Dan moeten er beslissingen gemaakt worden, dus bij deze.
Als er iemand geïnteresseerd is in het overnemen van de lijst: Van harte!
Daarom post ik hier nog even een link naar de Billboard charts (de data kun je uiteraard zelf aanpassen): Billboard charts. Voorlopig zit het er van mijn kant gewoon even niet in, helaas!
Week 49 - 1980
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: The Police - De Do Do Do De Da Da Da
#24: Status Quo - Lies V
#25: John Lodge - Street Cafe V
#26: Eddy Grant - Do You Feel My Love V
#27: Queen - Flash V
#28: Robert Palmer - Looking For Clues V

Heerlijke new wave van onze alleskunner.
#29: Champagne - Captain V
#30: Liquid Gold - The Night, The Wine And The Roses V
Status Quo gaan op Lies weer recht vooruit, maar deze keer pakt het me niet echt en vind ik het wat ongeïnspireerd klinken. What You're Proposing was duidelijk de betere single uit dit tijdperk [6,5].
Verrassender is de volgende entry, namelijk die van Moody Blues-lid John Lodge. Ik weet niet hoe het met de status van The Moody Blues stond rond 1980 (naar ik begreep zijn ze tussen 1978 en 1981 niet uit elkaar geweest), maar Street Cafe vind ik een onweerstaanbaar synthipop-liedje dat ik me zelfs herinner, ook al deed het bijna niets in de Tipparade [8].
Ook is de revanche van Eddy Grant meer dan welkom na het uiterst belabberde disco-uitstapje My Turn To Love You. Do You Feel My Love ligt in hetzelfde straatje als I Don't Wanna Dance, namelijk die van poppy reggae met een aanstekelijk ritme [8,5].
Velen bekritiseren Queen om hun The Game, Flash Gordon en Hot Space-uitstapjes, ik blijf erbij dat het een boeiende periode was waarin de band andere paden durfde te verkennen met veelal geslaagde resultaten. Dat de band in dezelfde tijd bijna ten onder ging aan het feestgedruis en de daarbij behorende verkeerde vrienden heeft wat mij betreft weinig te maken met hun muzikale ontwikkeling. Deze single-remix van het Flash Gordon-thema vind ik nog steeds spannend en voor Queen-normen gewaagd klinken, maar het is vooral het soundtrackalbum zelf dat ik ten zeerste aanprijs. Koop daarvan de best voor handen zijnde versie (voor mij voldoet de Japanse remaster van een jaar of 10 terug), stel je home cinema-set naar behoren in en GENIETEN MAAR!
[9].
Looking For Clues laat Robert Palmer in misschien z'n creatief gezien meest interessante periode horen. Samen met Johnny And Mary vormt het een soort eilandje in z'n singles-discografie waarbij gezegd moet worden dat z'n carrière naderhand een behoorlijke duikeling maakte met al die powerrockers. Ik heb het dan ook veel meer met z'n vroegere periode, vanaf 1974 tot begin jaren '80. LFC is een uitstekend nummer, zonder twijfel!
[9,5].
Dan mogen we de week nog eventjes afronden met een kleine guilty pleasure [Champagne: 6] en een regelrechte kutkopie van een eerder kutnummer van dezelfde kutband [Pis: 2] en dan ze we weer klaar!
Als er iemand geïnteresseerd is in het overnemen van de lijst: Van harte!
Daarom post ik hier nog even een link naar de Billboard charts (de data kun je uiteraard zelf aanpassen): Billboard charts. Voorlopig zit het er van mijn kant gewoon even niet in, helaas!
Week 49 - 1980
Top 40
Tipparade
#24: Status Quo - Lies V
#25: John Lodge - Street Cafe V
#26: Eddy Grant - Do You Feel My Love V
#27: Queen - Flash V
#28: Robert Palmer - Looking For Clues V

Heerlijke new wave van onze alleskunner.
#29: Champagne - Captain V
#30: Liquid Gold - The Night, The Wine And The Roses V
Status Quo gaan op Lies weer recht vooruit, maar deze keer pakt het me niet echt en vind ik het wat ongeïnspireerd klinken. What You're Proposing was duidelijk de betere single uit dit tijdperk [6,5].
Verrassender is de volgende entry, namelijk die van Moody Blues-lid John Lodge. Ik weet niet hoe het met de status van The Moody Blues stond rond 1980 (naar ik begreep zijn ze tussen 1978 en 1981 niet uit elkaar geweest), maar Street Cafe vind ik een onweerstaanbaar synthipop-liedje dat ik me zelfs herinner, ook al deed het bijna niets in de Tipparade [8].
Ook is de revanche van Eddy Grant meer dan welkom na het uiterst belabberde disco-uitstapje My Turn To Love You. Do You Feel My Love ligt in hetzelfde straatje als I Don't Wanna Dance, namelijk die van poppy reggae met een aanstekelijk ritme [8,5].
Velen bekritiseren Queen om hun The Game, Flash Gordon en Hot Space-uitstapjes, ik blijf erbij dat het een boeiende periode was waarin de band andere paden durfde te verkennen met veelal geslaagde resultaten. Dat de band in dezelfde tijd bijna ten onder ging aan het feestgedruis en de daarbij behorende verkeerde vrienden heeft wat mij betreft weinig te maken met hun muzikale ontwikkeling. Deze single-remix van het Flash Gordon-thema vind ik nog steeds spannend en voor Queen-normen gewaagd klinken, maar het is vooral het soundtrackalbum zelf dat ik ten zeerste aanprijs. Koop daarvan de best voor handen zijnde versie (voor mij voldoet de Japanse remaster van een jaar of 10 terug), stel je home cinema-set naar behoren in en GENIETEN MAAR!
[9].Looking For Clues laat Robert Palmer in misschien z'n creatief gezien meest interessante periode horen. Samen met Johnny And Mary vormt het een soort eilandje in z'n singles-discografie waarbij gezegd moet worden dat z'n carrière naderhand een behoorlijke duikeling maakte met al die powerrockers. Ik heb het dan ook veel meer met z'n vroegere periode, vanaf 1974 tot begin jaren '80. LFC is een uitstekend nummer, zonder twijfel!
[9,5].Dan mogen we de week nog eventjes afronden met een kleine guilty pleasure [Champagne: 6] en een regelrechte kutkopie van een eerder kutnummer van dezelfde kutband [Pis: 2] en dan ze we weer klaar!

0
geplaatst: 4 december 2011, 15:41 uur
Tipparade: week 49 van 1980
The Police was destijds één van mijn favoriete bands maar dit vind ik zowat hun minst goede hitsingle. Ik vind het wat minder geïnspireerd, zelfs een beetje niemendallerig.
Cijfer: 6
#24: Status Quo - Lies
Bij Status Quo begon rond die tijd langzaam de klad erin te komen maar dit is nog een fris en plezierig rechttoe-rechtaan-rocknummer.
#25: John Lodge - Street Cafe
Zeker de moeite waard, dit nummer van Moody Blues-bassist John Lodge vanwege de sfeervolle en vrij gewaagde arrangementen. De zang vind ik minder.
#26: Eddy Grant - Do You Feel My Love
Na het disco-debacle My Turn To Love You is dit een sterke revanche. Reggae ligt Eddy Grant duidelijk beter, het heeft een aanstekelijk ritme gekoppeld aan een rockgitaar.
#27: Queen - Flash
Ik ben dan wel een Queen-fan maar in dit nummer gaan ze te ver met de kitsch. Wel passend als soundtrack bij de film maar niet als losse single.
Cijfer: 4,5
#28: Robert Palmer - Looking For Clues
Dat van Robert Palmer vind ik duidelijk de beste deze week. Swingend, aanstekelijk en origineel gearrangeerd (zoals die xylofoon in het midden), passend in het new wave-kader destijds maar tijdloze klasse.
#29: Champagne - Captain
Champagne blinkt niet bepaald uit in originaliteit maar in hun beginperiode hadden ze nog enkele pakkende singles uitgebracht (Oh Me Oh My Goodbye, Valentino). Dit gaat het ene oor in en het andere uit, begrijpelijk dat dit nummer flopte en nu vergeten is.
#30: Liquid Gold - The Night, The Wine And The Roses
Banale disco, het grijpt nergens en het is ook nog een kopie van hun vorige hit Dance Yourself Dizzy. Alleen die violen zijn het vermelden waard.
The Police was destijds één van mijn favoriete bands maar dit vind ik zowat hun minst goede hitsingle. Ik vind het wat minder geïnspireerd, zelfs een beetje niemendallerig.
#24: Status Quo - Lies
Bij Status Quo begon rond die tijd langzaam de klad erin te komen maar dit is nog een fris en plezierig rechttoe-rechtaan-rocknummer.
#25: John Lodge - Street Cafe
Zeker de moeite waard, dit nummer van Moody Blues-bassist John Lodge vanwege de sfeervolle en vrij gewaagde arrangementen. De zang vind ik minder.
#26: Eddy Grant - Do You Feel My Love
Na het disco-debacle My Turn To Love You is dit een sterke revanche. Reggae ligt Eddy Grant duidelijk beter, het heeft een aanstekelijk ritme gekoppeld aan een rockgitaar.
#27: Queen - Flash
Ik ben dan wel een Queen-fan maar in dit nummer gaan ze te ver met de kitsch. Wel passend als soundtrack bij de film maar niet als losse single.
Cijfer: 4,5
#28: Robert Palmer - Looking For Clues
Dat van Robert Palmer vind ik duidelijk de beste deze week. Swingend, aanstekelijk en origineel gearrangeerd (zoals die xylofoon in het midden), passend in het new wave-kader destijds maar tijdloze klasse.
#29: Champagne - Captain
Champagne blinkt niet bepaald uit in originaliteit maar in hun beginperiode hadden ze nog enkele pakkende singles uitgebracht (Oh Me Oh My Goodbye, Valentino). Dit gaat het ene oor in en het andere uit, begrijpelijk dat dit nummer flopte en nu vergeten is.
#30: Liquid Gold - The Night, The Wine And The Roses
Banale disco, het grijpt nergens en het is ook nog een kopie van hun vorige hit Dance Yourself Dizzy. Alleen die violen zijn het vermelden waard.
0
geplaatst: 4 december 2011, 20:27 uur
TOP 40 VAN ROB nr 232, 3-12-1980
dw vw aw
1 1 6 Army dreamers - Kate Bush
2 4 4 (Just like) Starting over - John Lennon
3 7 4 Love on the rocks - Neil Diamond
4 2 9 Lies - Manfred Mann's Earth Band
5 5 5 Lady - Kenny Rogers
6 9 5 Rover's return - The Korgis
7 11 3 Passion - Rod Stewart
8 6 5 Nancy - The Mo
9 3 8 Stereotype - The Specials
10 22 2 Lola - The Kinks
11 16 2 Stop this game - Cheap Trick
12 13 4 Tunnel of love - Dire Straits
13 8 6 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
14 12 6 The tide is high - Blondie
15 19 4 Sometimes - Spargo
16 17 7 Baggy trousers - Madness
17 -- 1 Stop the cavalry - Jona Lewie
18 15 8 Aquarius - Gary Fane
19 10 11 Take the long way home - Supertramp
20 14 6 Fashion - David Bowie
21 -- 1 Banana republic - The Boomtown Rats
22 35 2 I'm gonna be strong - Blue Angel
23 34 2 Santa Maria - Roland Kaiser
24 23 5 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
25 -- 1 Looking for clues - Robert Palmer
26 -- 1 Same old scene - Roxy Music
27 18 11 Sanctuary - New Musik
28 21 10 Release - Patti Labelle
29 36 2 Hungry heart - Bruce Springsteen
30 20 9 My old piano - Diana Ross
31 28 13 Master blaster - Stevie Wonder
32 24 7 Am I normal - Eye to Eye
33 26 5 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
34 25 7 Never knew love like this before - Stephanie Stills
35 27 5 All out of love - Air Supply
36 33 3 Children of paradise - Boney M
37 32 3 Same old story - Randy Crawford
38 31 3 Super trouper - Abba
39 30 6 Time moves on - Carmen & Thompson
40 29 16 Ashes to ashes - David Bowie
Kate Bush wordt nu al bedreigd door John Lennon en (verrassend misschien) Neil Diamond. Ook The Kinks stijgen fors door. Achterin de lijst valt op dat de laatste 11 noteringen allemaal zakkers zijn. De vier nieuwe entry's komen dan ook allemaal hoog binnen.
Op 17 de kerstklassieker van Jona Lewie. Hij had al wat kleine hitjes gescoord (Kitchen at parties bv.) maar door Stop the cavalry blijft hij het meest herinnerd. Geen standaard Kerstsingle, maar het verhaal van een soldaat die met Kerst in de kou paraat moet zijn, terwijl hij liever thuis was. Door het blazersensemble en de beierende kerstklokken een geslaagde plaat.
Op 21 de Boomtown Rats, die sinds I don't like Mondays grossieren in kleine hits; opnieuw een maatschappijkritische tekst, verpakt in een reggaeritme.
Op 25 Robert Palmer, die de electronische lijn van Johnny and Mary nog verder uitdiept. Ongelofelijk hoeveel stijlen deze zanger zich eigen heeft gemaakt, alles herkenbaar door zijn donkere stem. Looking for clues is een van zijn meest geslaagde songs.
En op 26 nog een single van Roxy Music, zeker de moeite waard maar het spat niet meer zoals vroeger uit de luidsprekers; te veel disco en te weinig creativiteit?
dw vw aw
1 1 6 Army dreamers - Kate Bush
2 4 4 (Just like) Starting over - John Lennon
3 7 4 Love on the rocks - Neil Diamond
4 2 9 Lies - Manfred Mann's Earth Band
5 5 5 Lady - Kenny Rogers
6 9 5 Rover's return - The Korgis
7 11 3 Passion - Rod Stewart
8 6 5 Nancy - The Mo
9 3 8 Stereotype - The Specials
10 22 2 Lola - The Kinks
11 16 2 Stop this game - Cheap Trick
12 13 4 Tunnel of love - Dire Straits
13 8 6 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
14 12 6 The tide is high - Blondie
15 19 4 Sometimes - Spargo
16 17 7 Baggy trousers - Madness
17 -- 1 Stop the cavalry - Jona Lewie
18 15 8 Aquarius - Gary Fane
19 10 11 Take the long way home - Supertramp
20 14 6 Fashion - David Bowie
21 -- 1 Banana republic - The Boomtown Rats
22 35 2 I'm gonna be strong - Blue Angel
23 34 2 Santa Maria - Roland Kaiser
24 23 5 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
25 -- 1 Looking for clues - Robert Palmer
26 -- 1 Same old scene - Roxy Music
27 18 11 Sanctuary - New Musik
28 21 10 Release - Patti Labelle
29 36 2 Hungry heart - Bruce Springsteen
30 20 9 My old piano - Diana Ross
31 28 13 Master blaster - Stevie Wonder
32 24 7 Am I normal - Eye to Eye
33 26 5 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
34 25 7 Never knew love like this before - Stephanie Stills
35 27 5 All out of love - Air Supply
36 33 3 Children of paradise - Boney M
37 32 3 Same old story - Randy Crawford
38 31 3 Super trouper - Abba
39 30 6 Time moves on - Carmen & Thompson
40 29 16 Ashes to ashes - David Bowie
Kate Bush wordt nu al bedreigd door John Lennon en (verrassend misschien) Neil Diamond. Ook The Kinks stijgen fors door. Achterin de lijst valt op dat de laatste 11 noteringen allemaal zakkers zijn. De vier nieuwe entry's komen dan ook allemaal hoog binnen.
Op 17 de kerstklassieker van Jona Lewie. Hij had al wat kleine hitjes gescoord (Kitchen at parties bv.) maar door Stop the cavalry blijft hij het meest herinnerd. Geen standaard Kerstsingle, maar het verhaal van een soldaat die met Kerst in de kou paraat moet zijn, terwijl hij liever thuis was. Door het blazersensemble en de beierende kerstklokken een geslaagde plaat.
Op 21 de Boomtown Rats, die sinds I don't like Mondays grossieren in kleine hits; opnieuw een maatschappijkritische tekst, verpakt in een reggaeritme.
Op 25 Robert Palmer, die de electronische lijn van Johnny and Mary nog verder uitdiept. Ongelofelijk hoeveel stijlen deze zanger zich eigen heeft gemaakt, alles herkenbaar door zijn donkere stem. Looking for clues is een van zijn meest geslaagde songs.
En op 26 nog een single van Roxy Music, zeker de moeite waard maar het spat niet meer zoals vroeger uit de luidsprekers; te veel disco en te weinig creativiteit?
0
geplaatst: 4 december 2011, 20:46 uur
Queen.
Ik moet zeggen dat ik Flash als single en bijvoorbeeld als titeltrack van een film nog heel aardig kan volgen (7,5). De gekozen muzikale richting bevalt mij in ieder geval beter dan Another one bites the dust en Crazy little thing called love.
Maar dan wordt er een hele LP van gemaakt en die is dan vervolgens zo ongeloofelijk slecht, de tranen springen mij nog in de ogen.
Queen zakt dan niet bij de single door het ijs, The Police doet dat wel met De do do enz. en heeft hiermee ook de minste single uit hun prille carriere uitgebracht (5,5) en ook Status quo heeft wel betere gebracht (6).
Ik verspil ook geen moeite aan Liquid gold en Champagne maar vind wel twee pareltjes, onverwacht door John Lodge (7,5) en uiteraard met Robert Palmer (8). Hoewel ik hier op het album Clues wel betere nummers van Palmer weet aan te wijzen. Het geluid van Looking for clues is wel erg uniek maar ik vind het ook wat nerveus van aard, te weinig des Palmers.
Ik moet zeggen dat ik Flash als single en bijvoorbeeld als titeltrack van een film nog heel aardig kan volgen (7,5). De gekozen muzikale richting bevalt mij in ieder geval beter dan Another one bites the dust en Crazy little thing called love.
Maar dan wordt er een hele LP van gemaakt en die is dan vervolgens zo ongeloofelijk slecht, de tranen springen mij nog in de ogen.
Queen zakt dan niet bij de single door het ijs, The Police doet dat wel met De do do enz. en heeft hiermee ook de minste single uit hun prille carriere uitgebracht (5,5) en ook Status quo heeft wel betere gebracht (6).
Ik verspil ook geen moeite aan Liquid gold en Champagne maar vind wel twee pareltjes, onverwacht door John Lodge (7,5) en uiteraard met Robert Palmer (8). Hoewel ik hier op het album Clues wel betere nummers van Palmer weet aan te wijzen. Het geluid van Looking for clues is wel erg uniek maar ik vind het ook wat nerveus van aard, te weinig des Palmers.
0
geplaatst: 5 december 2011, 13:46 uur
kaztor schreef:
Natuurlijk mag iedereen zijn eigen kijk op muziek hebben - graag zelfs, dat levert soms een onverwachte kijk op de dingen op. Geweldig dat je zo van het Flash-album kunt genieten. Ik heb ooit de LP gehad, maar hier moet ik musician bijvallen: het sprak me totaal niet aan, ook al begrijp ik wel dat je het niet moet zien als een regulier Queen-album. Het is zelfs het enige Queen-album dat ik nooit op CD heb aangeschaft.
De single vind ik dan wel weer goed te pruimen, met zijn inderdaad spannende mix van typische Queen-vocalen en -arrangementen en de dialogen uit de film. Dat hád een spannende soundtrack kunnen opleveren, maar van wat ik me ervan herinner is het dat niet geworden. Mocht ik het soundtrackalbum nog eens voor een habbekrats tegenkomen, dan pak ik 'm mee - op jouw aanbeveling. Soms kijk je er jaren later toch anders tegenaan en ik laat me graag verrassen.
Ik ben het met jullie eens dat Clues (het album) een vreemde eend in de bijt is in het oeuvre van Robert Palmer. Maar deze samenwerking met Gary Numan levert wél een zeer gevarieerd en kwalitatief hoogstaand album op, waarvan ik het semi-titelnummer (Looking for clues dus) als een van de hoogtepunten beschouw.
Het zou een ordinaire disco-track hebben kunnen worden, ware het niet dat het hoekige geluid voor die tijd toch zeer innovatief was. Jachtig inderdaad, maar wel erg goed. Al waardeer ik de eerste albums van Palmer (met medewerking van Little Feat) het meest.
Ook een mooie single van John Lodge trouwens. Blue guitar (met Justin Hayward) en Say you love me van een paar jaar eerder staan me nog wel bij, maar deze ken ik helemaal niet. Maar een klein pareltje. Mocht ik de single ooit eens ergens zien, dan sla ik toe.
Weet iemand überhaupt of (en welke) solo-LP's van John Lodge enigszins de moeite waard zijn voor een Moody Blues-liefhebber? Ik heb wel twee albums van Justin Hayward, die redelijk dicht in de buurt van het Moody Blues-peil komen.
0
geplaatst: 6 december 2011, 21:01 uur
Muscian’s top 30 6 december 1980
01 (01) Lola (live) * The Kinks
02 (04) The turn of a friendly card * The Alan Parson project
03 (03) Passion * Rod Stewart
04 (02) Tunnel of love * Dire straits
05 (06) Nancy *The Mo
06 (09) Hungry heart * Bruce Springsteen
07 (07) Army dreamers * Kate Bush
08 (05) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
09 (10) Baggy trousers * Madness
10 (15) Enola gay * O.M.D.
11 (16) Stop this game * Cheap trick
12 (08) Lies * Manfred Mann’s earth band
13 (---) Same old scene * Roxy Music
14 (12) Fashion * David Bowie
15 (14) Love on the rocks * Neil Diamond
16 (---) Against the wind * Bob Seger
17 (19) One trick pony * Paul Simon
18 (11) Into the lens * Yes
19 (21) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
20 (---) Always look on the bright side of life * Monty Python
21 (13) Starting over * John Lennon
22 (22) Taste of bitter love * Gladys Knight and the Pips
23 (---) Amigo * Black Slate
24 (20) Rover’s return * The Korgis
25 (18) Same old story * Randy Crawford
26 (17) Misunderstanding * Genesis
27 (28) Guilty * Barbra Streisand
28 (27) Super trouper * Abba
29 (---) No for an answer * Golden earring
30 (29) Girls can get it * Dr. Hook
Roxy music, Bob Seger, Monty Python, Black slate en de Golden earring. Een voorspelbare binnenkomst van platen, zonder overigens de kwaliteit van het gebodene ter discussie te stellen. Alleen de 29e plek van de Earring spreekt een beetje voor zich.
Verder geen nummer één hit dus voor Dire Straits, hoewel de hitlijst zich een beetje hersteld heeft van de nieuwe nummer één en vier van vorige week.
02 (04) The turn of a friendly card * The Alan Parson project
04 (02) Tunnel of love * Dire straits
05 (06) Nancy *The Mo
06 (09) Hungry heart * Bruce Springsteen
07 (07) Army dreamers * Kate Bush
08 (05) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
09 (10) Baggy trousers * Madness
10 (15) Enola gay * O.M.D.
11 (16) Stop this game * Cheap trick
12 (08) Lies * Manfred Mann’s earth band
13 (---) Same old scene * Roxy Music
14 (12) Fashion * David Bowie
15 (14) Love on the rocks * Neil Diamond
16 (---) Against the wind * Bob Seger
17 (19) One trick pony * Paul Simon
18 (11) Into the lens * Yes
19 (21) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
20 (---) Always look on the bright side of life * Monty Python
21 (13) Starting over * John Lennon
22 (22) Taste of bitter love * Gladys Knight and the Pips
23 (---) Amigo * Black Slate
24 (20) Rover’s return * The Korgis
25 (18) Same old story * Randy Crawford
26 (17) Misunderstanding * Genesis
27 (28) Guilty * Barbra Streisand
28 (27) Super trouper * Abba
29 (---) No for an answer * Golden earring
30 (29) Girls can get it * Dr. Hook
Roxy music, Bob Seger, Monty Python, Black slate en de Golden earring. Een voorspelbare binnenkomst van platen, zonder overigens de kwaliteit van het gebodene ter discussie te stellen. Alleen de 29e plek van de Earring spreekt een beetje voor zich.
Verder geen nummer één hit dus voor Dire Straits, hoewel de hitlijst zich een beetje hersteld heeft van de nieuwe nummer één en vier van vorige week.
0
geplaatst: 6 december 2011, 21:06 uur
gaucho schreef:
Weet iemand überhaupt of (en welke) solo-LP's van John Lodge enigszins de moeite waard zijn voor een Moody Blues-liefhebber? Ik heb wel twee albums van Justin Hayward, die redelijk dicht in de buurt van het Moody Blues-peil komen.
Ik heb niets van John Lodge en ik dacht, laat ik even om mij heen kijken. Maar een cd van John Lodge is niet simpel te vinden. Alleen Blue Jays. Tja, vraag en aanbod....

0
geplaatst: 6 december 2011, 23:38 uur
musician schreef:
Queen.
Queen zakt dan niet bij de single door het ijs...
Queen.
Queen zakt dan niet bij de single door het ijs...
Interessant feitje: Wie de single-versie op het soundtrackalbum gaat zoeken komt bedrogen uit.
Daar is het nl. niet op te vinden.
Die single-versie is alleen te vinden op het eerste Greatest Hits-album.
0
geplaatst: 8 december 2011, 20:56 uur
De Engelse Top 20 van 7 december 1980:
01 01 Super Trouper ABBA
02 02 The Tide Is High BLONDIE
03 09 Banana Republic BOOMTOWN RATS
04 12 Embarrasment MADNESS
05 11 To Cut A Long Story Short SPANDAU BALLET
06 03 I Could Be So Good For You DENNIS WATERMAN
07 04 Never Knew Love Like This Before STEPHANIE MILLS
08 07 Celebration KOOL AND THE GANG
09 15 Do You Feel My Love EDDIE GRANT
10 08 (Just Like) Starting Over JOHN LENNON
11 10 Earth Died Screaming UB40
12 05 Fashion DAVID BOWIE
13 18 I'm Coming Out DIANA ROSS
14 06 Woman In Love BARBRA STREISAND
15 --- Stop The Cavalry JONA LEWIE
16 --- There's No One Quite Like Grandma ST. WINIFRED'S SCHOOL CHOIR

17 --- Rock'n'Roll Ain't Noise Pollution AC/DC
18 --- Ace Of Spades MOTORHEAD
19 17 Passion ROD STEWART
20 20 I Like What You're Doing To Me YOUNG & CO.
De overige nieuwe binnenkomers:
30 - Flash QUEEN

31 - Ant Music ADAM AND THE ANTS
34 - Lies STATUS QUO
39 - December Will Be Magic Again KATE BUSH
40 - The Call Up CLASH
41 - Israel SIOUXSIE AND THE BANSHEES
47 - Die Young BLACK SABBATH
49 - Women In Winter SKIDS
59 - Lorraine BAD MANNERS
63 - What A Fool Believes ARETHA FRANKLIN
66 - Who's Gonna Rock You NOLANS
68 - Santa Claus Is Coming To Town ELVIS PRESLEY
69 - Never Mind The Presents BARRON KNIGHTS
70 - Guilty BARBRA STREISAND & BARRY GIBB
72 - Boom Boom BLACK SLATE
74 - Slip & Dip COFFEE
75 - Louis Quatorze BOW WOW WOW
Veel nieuwe binnenkomers in de top 75 vanuit het VK en veel heeft het ook te maken met Kerst. Het wordt weer de tijd van het jaar.
Boomtown rats, Madness en Spandau ballet maken volgende week de hitlijst uit, tenminste, als ze de eeuwige Abba en Blondie weten te verdrijven.
Hoe zal dat toch zijn? Stel je bent Blondie en je hebt punk gemaakt, new wave achtig werk. Geen blad voor de mond genomen en een redelijke rij hits waar je je niet voor hoeft te schamen.
En dan kom je opeens met The tide is high. Het ontlokt veel boe's bij de oude fans, maar aan de andere kant worden er ook heel veel nieuwe aangetrokken.
Natuurlijk weet Blondie ook wel dat The tide is High van bedroevend niveau is. Maar qua succes wordt het niet afgestraft en dan is de vraag hoe ga je daar dan mee om, als je Blondie bent. Ben je trots op het werkje of moet je, met Picture this en I'm gonna love you too in het achterhoofd, je er toch niet een beetje voor schamen?
01 01 Super Trouper ABBA
02 02 The Tide Is High BLONDIE
03 09 Banana Republic BOOMTOWN RATS
04 12 Embarrasment MADNESS
05 11 To Cut A Long Story Short SPANDAU BALLET
06 03 I Could Be So Good For You DENNIS WATERMAN
07 04 Never Knew Love Like This Before STEPHANIE MILLS
08 07 Celebration KOOL AND THE GANG
09 15 Do You Feel My Love EDDIE GRANT
10 08 (Just Like) Starting Over JOHN LENNON
11 10 Earth Died Screaming UB40
12 05 Fashion DAVID BOWIE
13 18 I'm Coming Out DIANA ROSS
14 06 Woman In Love BARBRA STREISAND
15 --- Stop The Cavalry JONA LEWIE
16 --- There's No One Quite Like Grandma ST. WINIFRED'S SCHOOL CHOIR
17 --- Rock'n'Roll Ain't Noise Pollution AC/DC
18 --- Ace Of Spades MOTORHEAD
19 17 Passion ROD STEWART
20 20 I Like What You're Doing To Me YOUNG & CO.
De overige nieuwe binnenkomers:
30 - Flash QUEEN
31 - Ant Music ADAM AND THE ANTS
34 - Lies STATUS QUO
39 - December Will Be Magic Again KATE BUSH
40 - The Call Up CLASH
41 - Israel SIOUXSIE AND THE BANSHEES
47 - Die Young BLACK SABBATH
49 - Women In Winter SKIDS
59 - Lorraine BAD MANNERS
63 - What A Fool Believes ARETHA FRANKLIN
66 - Who's Gonna Rock You NOLANS
68 - Santa Claus Is Coming To Town ELVIS PRESLEY
69 - Never Mind The Presents BARRON KNIGHTS
70 - Guilty BARBRA STREISAND & BARRY GIBB
72 - Boom Boom BLACK SLATE
74 - Slip & Dip COFFEE
75 - Louis Quatorze BOW WOW WOW
Veel nieuwe binnenkomers in de top 75 vanuit het VK en veel heeft het ook te maken met Kerst. Het wordt weer de tijd van het jaar.
Boomtown rats, Madness en Spandau ballet maken volgende week de hitlijst uit, tenminste, als ze de eeuwige Abba en Blondie weten te verdrijven.
Hoe zal dat toch zijn? Stel je bent Blondie en je hebt punk gemaakt, new wave achtig werk. Geen blad voor de mond genomen en een redelijke rij hits waar je je niet voor hoeft te schamen.
En dan kom je opeens met The tide is high. Het ontlokt veel boe's bij de oude fans, maar aan de andere kant worden er ook heel veel nieuwe aangetrokken.
Natuurlijk weet Blondie ook wel dat The tide is High van bedroevend niveau is. Maar qua succes wordt het niet afgestraft en dan is de vraag hoe ga je daar dan mee om, als je Blondie bent. Ben je trots op het werkje of moet je, met Picture this en I'm gonna love you too in het achterhoofd, je er toch niet een beetje voor schamen?

0
geplaatst: 11 december 2011, 11:21 uur
TOP 40 VAN ROB nr 233, 10-12-1980
dw vw aw
1 1 7 Army dreamers - Kate Bush
2 2 5 (Just like) Starting over - John Lennon
3 3 5 Love on the rocks - Neil Diamond
4 10 3 Lola - The Kinks
5 7 4 Passion - Rod Stewart
6 6 6 Rover's return - The Korgis
7 17 2 Stop the cavalry - Jona Lewie
8 5 6 Lady - Kenny Rogers
9 4 10 Lies - Manfred Mann's Earth Band
10 11 3 Stop this game - Cheap Trick
11 12 5 Tunnel of love - Dire Straits
12 8 6 Nancy - The Mo
13 26 2 Same old scene - Roxy Music
14 15 5 Sometimes - Spargo
15 21 2 Banana republic - The Boomtown Rats
16 9 9 Stereotype - The Specials
17 22 3 I'm gonna be strong - Blue Angel
18 23 3 Santa Maria - Roland Kaiser
19 25 2 Looking for clues - Robert Palmer
20 13 7 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
21 16 8 Baggy trousers - Madness
22 14 7 The tide is high - Blondie
23 -- 1 December will be magic again - Kate Bush
24 -- 1 Street cafe - John Lodge
25 -- 1 Flash - Queen
26 -- 1 Embarrassment - Madness
27 18 9 Aquarius - Gary Fane
28 29 3 Hungry heart - Bruce Springsteen
29 19 12 Take the long way home - Supertramp
30 20 7 Fashion - David Bowie
31 -- 1 De do do do de da da da - The Police
32 -- 1 Against the wind - Bob Seger
33 35 6 All out of love - Air Supply
34 33 6 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
35 24 6 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
36 27 12 Sanctuary - New Musik
37 28 11 Release - Patti Labelle
38 31 14 Master blaster - Stevie Wonder
39 32 8 Am I normal - Eye to Eye
40 30 10 My old piano - Diana Ross
Twee dagen geleden in 1980 werd John Lennon doodgeschoten, terwijl juist zijn nieuwe single en album een paar weken uit waren. In de NL top 40 zou het betekenen dat het piepkleine hitje dat Starting over dreigde te worden, zou veranderen in een stevige top 10 hit, en nog wat hits erachteraan. In mijn top 40 werkt dat zo niet; Starting over blijft gewoon op 2 staan, achter Kate Bush. Lola koerst nog recht op de top af (van 10 naar 4), en ook Kerstklassieker Stop the cavalry belandt al in de tweede week in mijn top 10.
Zes binnenkomers deze week, waarvan vier behoorlijk hoog. En de hoogste (op 23) is alweer voor Kate Bush, haar kerstsingle. In NL haalde het niet eens de tipparade, maar toch is dit ook een klassieker geworden die het altijd goed blijft doen in Kerst KO's. Haar unieke stem en voordracht, en de jingle bells stuwen het lied naar grote hoogten. Het mooiste is als ze tegen het eind in het refrein opnieuw belandt bij 'like the snow...' en dan niet meer zelf verder zingt, maar de muziek het 'tumbling down' laat verklanken.
Op 24 John Lodge (van The Moody Blues) met een solosingle, die eigenlijk heel vlot en lichtvoetig klinkt, en geen seconde doet denken aan de band. Nog steeds een fijn plaatje.
Op 25 het al vaak genoemde Flash van Queen. Het album ken ik niet, maar de single is wel apart, maar altijd leuk om te horen, vooral juist door die filmcitaten die erdoorheen gemixt zijn ('Flash Gordon, I love you! But we only have 24 hours to save the Earth'); en op 2/3 zit er ook nog een 'gewoon' Queen-stukje in (Nothing but a man), voor wie het anders te erg wordt.
Op 26 Madness, een band die erin slaagde om met vier achtereenvolgende singles steeds grotere hits te scoren (bijna uniek, denk ik). Baggy trousers staat nog hoog in de hitlijsten, maar in december kwam Embarrassment al op de Hilversum 3-playlists, en ik volgde. Deze single is wat serieuzer van toon dan de vorige, het ritme wat strakker; maar dankzij saxofoon nog steeds het bekende Madness-stempel.
Op 31 The Police met hun brabbeltaaltje. Ik heb op MuMe gelezen dat de tekst van deze single (op de titel na) juist heel sterk en intelligent is; dat mag zo zijn, het liedje is niet zo sterk, vergeleken met hun andere singles, en het wordt dan ook een relatief kleine hit, zowel bij mij als in NL.
En op 32 de oer-Amerikaan Bob Seger, die in NL nooit groot succes heeft gehad, maar in Amerika jarenlang op gelijke hoogte als Bruce Springsteen heeft gestaan. En dit is heel typisch Bob Seger, verhalende tekst, dragende piano en een worstelende tekst.
dw vw aw
1 1 7 Army dreamers - Kate Bush
2 2 5 (Just like) Starting over - John Lennon
3 3 5 Love on the rocks - Neil Diamond
4 10 3 Lola - The Kinks
5 7 4 Passion - Rod Stewart
6 6 6 Rover's return - The Korgis
7 17 2 Stop the cavalry - Jona Lewie
8 5 6 Lady - Kenny Rogers
9 4 10 Lies - Manfred Mann's Earth Band
10 11 3 Stop this game - Cheap Trick
11 12 5 Tunnel of love - Dire Straits
12 8 6 Nancy - The Mo
13 26 2 Same old scene - Roxy Music
14 15 5 Sometimes - Spargo
15 21 2 Banana republic - The Boomtown Rats
16 9 9 Stereotype - The Specials
17 22 3 I'm gonna be strong - Blue Angel
18 23 3 Santa Maria - Roland Kaiser
19 25 2 Looking for clues - Robert Palmer
20 13 7 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
21 16 8 Baggy trousers - Madness
22 14 7 The tide is high - Blondie
23 -- 1 December will be magic again - Kate Bush
24 -- 1 Street cafe - John Lodge
25 -- 1 Flash - Queen
26 -- 1 Embarrassment - Madness
27 18 9 Aquarius - Gary Fane
28 29 3 Hungry heart - Bruce Springsteen
29 19 12 Take the long way home - Supertramp
30 20 7 Fashion - David Bowie
31 -- 1 De do do do de da da da - The Police
32 -- 1 Against the wind - Bob Seger
33 35 6 All out of love - Air Supply
34 33 6 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
35 24 6 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
36 27 12 Sanctuary - New Musik
37 28 11 Release - Patti Labelle
38 31 14 Master blaster - Stevie Wonder
39 32 8 Am I normal - Eye to Eye
40 30 10 My old piano - Diana Ross
Twee dagen geleden in 1980 werd John Lennon doodgeschoten, terwijl juist zijn nieuwe single en album een paar weken uit waren. In de NL top 40 zou het betekenen dat het piepkleine hitje dat Starting over dreigde te worden, zou veranderen in een stevige top 10 hit, en nog wat hits erachteraan. In mijn top 40 werkt dat zo niet; Starting over blijft gewoon op 2 staan, achter Kate Bush. Lola koerst nog recht op de top af (van 10 naar 4), en ook Kerstklassieker Stop the cavalry belandt al in de tweede week in mijn top 10.
Zes binnenkomers deze week, waarvan vier behoorlijk hoog. En de hoogste (op 23) is alweer voor Kate Bush, haar kerstsingle. In NL haalde het niet eens de tipparade, maar toch is dit ook een klassieker geworden die het altijd goed blijft doen in Kerst KO's. Haar unieke stem en voordracht, en de jingle bells stuwen het lied naar grote hoogten. Het mooiste is als ze tegen het eind in het refrein opnieuw belandt bij 'like the snow...' en dan niet meer zelf verder zingt, maar de muziek het 'tumbling down' laat verklanken.
Op 24 John Lodge (van The Moody Blues) met een solosingle, die eigenlijk heel vlot en lichtvoetig klinkt, en geen seconde doet denken aan de band. Nog steeds een fijn plaatje.
Op 25 het al vaak genoemde Flash van Queen. Het album ken ik niet, maar de single is wel apart, maar altijd leuk om te horen, vooral juist door die filmcitaten die erdoorheen gemixt zijn ('Flash Gordon, I love you! But we only have 24 hours to save the Earth'); en op 2/3 zit er ook nog een 'gewoon' Queen-stukje in (Nothing but a man), voor wie het anders te erg wordt.
Op 26 Madness, een band die erin slaagde om met vier achtereenvolgende singles steeds grotere hits te scoren (bijna uniek, denk ik). Baggy trousers staat nog hoog in de hitlijsten, maar in december kwam Embarrassment al op de Hilversum 3-playlists, en ik volgde. Deze single is wat serieuzer van toon dan de vorige, het ritme wat strakker; maar dankzij saxofoon nog steeds het bekende Madness-stempel.
Op 31 The Police met hun brabbeltaaltje. Ik heb op MuMe gelezen dat de tekst van deze single (op de titel na) juist heel sterk en intelligent is; dat mag zo zijn, het liedje is niet zo sterk, vergeleken met hun andere singles, en het wordt dan ook een relatief kleine hit, zowel bij mij als in NL.
En op 32 de oer-Amerikaan Bob Seger, die in NL nooit groot succes heeft gehad, maar in Amerika jarenlang op gelijke hoogte als Bruce Springsteen heeft gestaan. En dit is heel typisch Bob Seger, verhalende tekst, dragende piano en een worstelende tekst.
0
geplaatst: 11 december 2011, 11:33 uur
Ik had het al gezien, Kate Bush met haar Kersthit in de Engelse Hitlijst.
Ik heb het volledig gemist in die tijd. Het werd wel een hitje in Engeland, maar wat je schrijft, in Nederland is het helemaal niets geworden.
Ik heb het singletje ook nooit gevonden in Nederland, niet rond de Kerstdagen van 1980 of in de eerste twee maanden daarna, in de uitverkoopbakken. Ook niet later bij beurzen toevallig maar ik heb er daar nooit specifiek naar gezocht.
Maar met je eens, een prima Kerstsingle, inmiddels heb ik een exemplaar van het nummer op een verzamelalbum met Kersthits!
Speciaal er voor gekocht want ik kan mij niet herinneren dat Kate December will be magic again ooit ergens op één van haar cd's heeft gezet.
Ik heb het volledig gemist in die tijd. Het werd wel een hitje in Engeland, maar wat je schrijft, in Nederland is het helemaal niets geworden.
Ik heb het singletje ook nooit gevonden in Nederland, niet rond de Kerstdagen van 1980 of in de eerste twee maanden daarna, in de uitverkoopbakken. Ook niet later bij beurzen toevallig maar ik heb er daar nooit specifiek naar gezocht.
Maar met je eens, een prima Kerstsingle, inmiddels heb ik een exemplaar van het nummer op een verzamelalbum met Kersthits!

Speciaal er voor gekocht want ik kan mij niet herinneren dat Kate December will be magic again ooit ergens op één van haar cd's heeft gezet.
0
geplaatst: 11 december 2011, 15:19 uur
Week 50 - 1980
Top 40
Tipparade
#4: Jona Lewie - Stop The Cavalry V
#10: La Toya Jackson - If You Feel The Funk V
#15: Angelo Branduari - Gulliver V
#20: Costa Cardalis - Das Alte Lied Von Helena V
#22: Tom Browne - Funkin' For Jamaica V

A Funkin' Christmas van Tom Browne!
#26: Bonnie St. Claire - De Roos V
#27: Original Soundtrack - Midnight Cowboy V
#28: Diana Ross - I'm Coming Out V
#29: Vader Abraham & Donna Lynton - Vrede V
#30: Antonio Fargas (Huggy Bear) - It's Christmas V
Stop The Cavalry zou Jona Lewie's laatste kraak in de Nederlandse charts worden, maar hij doet dat hier wel met een onverwoestbare Xmas-evergreen dat zelf geschreven is. Het is een liedje dat meteen bijblijft en het treft de Kerstsfeer als weinig andere Kerstnummers [8].
Er was eens een tijd dat La Toya Jackson 9 weken in de Top 40 kon staan en dat ze nog niet op broer Michael/Diana Ross leek. Kunt u dat zelfs nog herinneren? Dan herinnert u ook dat dit nummer geen enkele kwaliteit bezit en dat ze zo goed kan zingen als de Kerstman met z'n rendieren door het mulle zand van de Sahara kan trekken [1].
Zo zie je maar dat kwaliteit niet gelijk staat aan populariteit: Gulliver vind ik een heerlijk nummer met een oud-Schotse kwaliteit en het kwam niet verder dan de Tipparade. Duidelijk muziek die vanuit een artistieke invalshoek geschreven is. Die handklapjes horen daar ook precies. Natuurlijk hoor je overeenkomsten met Angelo's andere tipje Cogli La Prima Mela, maar dat is dan meer door z'n zeer herkenbare stemgeluid [9].
De kitscherige schlagermuziek van Costa Cordalis is aan mij niet besteed [3], dus ga ik snel verder naar -tromgeroffel- Tom Browne!!!!
Het swingt als een tiet, het funkt als de neten, de blazers klinken uitstekend, de zang is uitstekend, de ritmesectie is uitstekend, ALLES klopt hieraan!
[10]
Blokje 'filmgerelateerde muziek': Dat fletse kopietje van The Rose zullen we dan ook maar weer eventjes snel vergeten [2], dan gaan we gelijk door naar het fantastische filmthema van Midnight Cowboy, gecomponeerd door John Barry (dat hoort iedere leek), gespeeld door Toots Thielemans en rockfans herkennen het misschien van de fenomenale cover die Faith No More ervan maakte. De melancholie geeft de wat droevige sfeer van de film zeer goed weer en de violen maken het liedje grootser. Uiteraard kan ik hier alleen maar enthousiast over zijn: [9,5].
Diana Ross' I'm Coming Out is in Nederland de eigenlijke opvolger van My Old Piano (Dat megalomane gezwijmel van It's My Turn komt volgend jaar aan de beurt). Dit is gewoon een erg lekker disco-nummer met een jazzy insteek. Niks mis mee. Later heeft P. Diddy het nog misbruikt voor zijn More Money, More Problems, maar laten we daar gemakshalve maar niet aan denken [8].
Onze Über-Wuppie is vervolgens aan de beurt, samen met Donna Lynton, met een liedje dat ons even in ons hart moet laten kijken, althans dat moet toen de bedoeling geweest zijn. 31 jaar later zijn we daarmee nog geen zak opgeschoten, maar goed... Lynton draagt het nummer met haar feilloze stemgeluid. Dat mag zeker gezegd worden nadat we haar Let The Curtain Fall (terecht) bij het grof vuil hebben gezet eerder dit jaar. Maar het liedje zelf is gewoon erg matig en wat onze eigen Sinterklaas/Kerstman er nou precies aan toe voegt.... juist [4].
En Huggy Bear's Kerstsingle, daar willen volgens mij de meest fervente Kerstaanhangers niks meer van weten....
[Een grote, vette Kerst-1!!!].
Top 40
Tipparade
#4: Jona Lewie - Stop The Cavalry V
#10: La Toya Jackson - If You Feel The Funk V
#15: Angelo Branduari - Gulliver V
#20: Costa Cardalis - Das Alte Lied Von Helena V
#22: Tom Browne - Funkin' For Jamaica V

A Funkin' Christmas van Tom Browne!
#26: Bonnie St. Claire - De Roos V
#27: Original Soundtrack - Midnight Cowboy V
#28: Diana Ross - I'm Coming Out V
#29: Vader Abraham & Donna Lynton - Vrede V
#30: Antonio Fargas (Huggy Bear) - It's Christmas V
Stop The Cavalry zou Jona Lewie's laatste kraak in de Nederlandse charts worden, maar hij doet dat hier wel met een onverwoestbare Xmas-evergreen dat zelf geschreven is. Het is een liedje dat meteen bijblijft en het treft de Kerstsfeer als weinig andere Kerstnummers [8].
Er was eens een tijd dat La Toya Jackson 9 weken in de Top 40 kon staan en dat ze nog niet op broer Michael/Diana Ross leek. Kunt u dat zelfs nog herinneren? Dan herinnert u ook dat dit nummer geen enkele kwaliteit bezit en dat ze zo goed kan zingen als de Kerstman met z'n rendieren door het mulle zand van de Sahara kan trekken [1].
Zo zie je maar dat kwaliteit niet gelijk staat aan populariteit: Gulliver vind ik een heerlijk nummer met een oud-Schotse kwaliteit en het kwam niet verder dan de Tipparade. Duidelijk muziek die vanuit een artistieke invalshoek geschreven is. Die handklapjes horen daar ook precies. Natuurlijk hoor je overeenkomsten met Angelo's andere tipje Cogli La Prima Mela, maar dat is dan meer door z'n zeer herkenbare stemgeluid [9].
De kitscherige schlagermuziek van Costa Cordalis is aan mij niet besteed [3], dus ga ik snel verder naar -tromgeroffel- Tom Browne!!!!
Het swingt als een tiet, het funkt als de neten, de blazers klinken uitstekend, de zang is uitstekend, de ritmesectie is uitstekend, ALLES klopt hieraan!
[10]Blokje 'filmgerelateerde muziek': Dat fletse kopietje van The Rose zullen we dan ook maar weer eventjes snel vergeten [2], dan gaan we gelijk door naar het fantastische filmthema van Midnight Cowboy, gecomponeerd door John Barry (dat hoort iedere leek), gespeeld door Toots Thielemans en rockfans herkennen het misschien van de fenomenale cover die Faith No More ervan maakte. De melancholie geeft de wat droevige sfeer van de film zeer goed weer en de violen maken het liedje grootser. Uiteraard kan ik hier alleen maar enthousiast over zijn: [9,5].
Diana Ross' I'm Coming Out is in Nederland de eigenlijke opvolger van My Old Piano (Dat megalomane gezwijmel van It's My Turn komt volgend jaar aan de beurt). Dit is gewoon een erg lekker disco-nummer met een jazzy insteek. Niks mis mee. Later heeft P. Diddy het nog misbruikt voor zijn More Money, More Problems, maar laten we daar gemakshalve maar niet aan denken [8].
Onze Über-Wuppie is vervolgens aan de beurt, samen met Donna Lynton, met een liedje dat ons even in ons hart moet laten kijken, althans dat moet toen de bedoeling geweest zijn. 31 jaar later zijn we daarmee nog geen zak opgeschoten, maar goed... Lynton draagt het nummer met haar feilloze stemgeluid. Dat mag zeker gezegd worden nadat we haar Let The Curtain Fall (terecht) bij het grof vuil hebben gezet eerder dit jaar. Maar het liedje zelf is gewoon erg matig en wat onze eigen Sinterklaas/Kerstman er nou precies aan toe voegt.... juist [4].
En Huggy Bear's Kerstsingle, daar willen volgens mij de meest fervente Kerstaanhangers niks meer van weten....
[Een grote, vette Kerst-1!!!].
0
geplaatst: 11 december 2011, 16:32 uur
Tipparade: week 50 van 1980
#4: Jona Lewie - Stop The Cavalry
Eén van de leukste kersthits vooral vanwege de tekst over een soldaat die wacht moet doen op Kerstmis, een liedje dat inderdaad bijblijft.
#10: La Toya Jackson - If You Feel The Funk
Dit nummer geeft de reden aan waarom Latoya Jackson nooit in de voetsporen is geraakt van haar broer Michael. Zouteloos en banaal disco-nummer, fletse zang.
Cijfer: 2,5
#15: Angelo Branduari - Gulliver
Werd geen hit maar deze zanger hoorde je toch regelmatig op de radio. Heerlijk folknummer, erg origineel gearrangeerd (fluit, handklapjas) en tijdloos.
#20: Costa Cardalis - Das Alte Lied Von Helena
Deze kitscherige en melige schlager is ook niet aan mij besteed ondanks die leuke balalaika.
#22: Tom Browne - Funkin' For Jamaica
Prima funknummer met wat jazz en geweldig intro, dit swingt en verveelt niet.
#26: Bonnie St. Claire - De Roos
Flauwe en zoutloze cover van het nummer van Bette Midler waarbij ze enkel volgens het boekje zingt, dan deed Ann Christy het veel beter.
#27: Original Soundtrack - Midnight Cowboy
Filmmuziek zoals ik graag wil horen, prima compositie en uitvoering zoals de mondharmonica van Toots Tielemans, klinkt romantisch maar ook wat weemoedig.
#28: Diana Ross - I'm Coming Out
Haar solo-carrière vind ik wisselvallig maar met dit nummer is eigenlijk niets mis mee, prima disco-nummer met gepaste baslijn en blazers.
#29: Vader Abraham & Donna Lynton - Vrede
Vader Abraham ... ik heb er weinig mee maar af en toe komt er een mooi nummer van hem (Bedankt Lieve Ouders bv.). Dit is wellicht goed bedoeld maar doet mij weinig.
#30: Antonio Fargas (Huggy Bear) - It's Christmas
Zingen is duidelijk niet zijn sterkste kant ... laat maar zitten dit nummer dat gelukkig allang vergeten is.
#4: Jona Lewie - Stop The Cavalry
Eén van de leukste kersthits vooral vanwege de tekst over een soldaat die wacht moet doen op Kerstmis, een liedje dat inderdaad bijblijft.
#10: La Toya Jackson - If You Feel The Funk
Dit nummer geeft de reden aan waarom Latoya Jackson nooit in de voetsporen is geraakt van haar broer Michael. Zouteloos en banaal disco-nummer, fletse zang.
#15: Angelo Branduari - Gulliver
Werd geen hit maar deze zanger hoorde je toch regelmatig op de radio. Heerlijk folknummer, erg origineel gearrangeerd (fluit, handklapjas) en tijdloos.
#20: Costa Cardalis - Das Alte Lied Von Helena
Deze kitscherige en melige schlager is ook niet aan mij besteed ondanks die leuke balalaika.
#22: Tom Browne - Funkin' For Jamaica
Prima funknummer met wat jazz en geweldig intro, dit swingt en verveelt niet.
#26: Bonnie St. Claire - De Roos
Flauwe en zoutloze cover van het nummer van Bette Midler waarbij ze enkel volgens het boekje zingt, dan deed Ann Christy het veel beter.
#27: Original Soundtrack - Midnight Cowboy
Filmmuziek zoals ik graag wil horen, prima compositie en uitvoering zoals de mondharmonica van Toots Tielemans, klinkt romantisch maar ook wat weemoedig.
#28: Diana Ross - I'm Coming Out
Haar solo-carrière vind ik wisselvallig maar met dit nummer is eigenlijk niets mis mee, prima disco-nummer met gepaste baslijn en blazers.
#29: Vader Abraham & Donna Lynton - Vrede
Vader Abraham ... ik heb er weinig mee maar af en toe komt er een mooi nummer van hem (Bedankt Lieve Ouders bv.). Dit is wellicht goed bedoeld maar doet mij weinig.
#30: Antonio Fargas (Huggy Bear) - It's Christmas
Zingen is duidelijk niet zijn sterkste kant ... laat maar zitten dit nummer dat gelukkig allang vergeten is.
0
geplaatst: 11 december 2011, 16:39 uur
Wat betreft Gulliver van Angelo Branduardi: hier moet natuurlijk vermeld worden dat dit een cover is van onze eigen 'Zeven dagen lang' van Bots (geen traditional, maar door Bots in 1975 gecomponeerd).
0
geplaatst: 13 december 2011, 22:02 uur
Musician’s Top 30, 13 december 1980
02 (02) The turn of a friendly card * The Alan Parsons project
04 (06) Hungry heart * Bruce Springsteen
05 (13) Same old scene * Roxy Music
06 (05) Nancy * The Mo
07 (04) Tunnel of love * Dire Straits
08 (16) Agains the wind * Bob Seger
09 (10) Enola Gay * O.M.D.
10 (11) Stop this game * Cheap trick
12 (07) Army dreamers * Kate Bush
13 (20) Always look on the bright side of life * Monty Python
14 (09) Baggy trousers * Madness
15 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
16 (23) Amigo * Black Slate
17 (---) Looking for clues * Robert Palmer
18 (08) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
19 (---) Flash * Queen
20 (17) One trick pony * Paul Simon
21 (19) Drivin’my life away * Eddie Rabbit
22 (---) De do do do de da da da * The Police
23 (12) Lies * Manfred Mann’s earth band
24 (---) Street cafe * John Lodge
25 (29) No for an answer * Golden earring
26 (---) Do you feel my love * Eddy Grant
27 (---) Lies * Status quo
28 (22) Taste of bitter love * Gladys Knight
29 (---) Celebration * Kool & The Gang
30 (14) Fashion * David Bowie
Bepaalt geen schokkende zaken, alles wat binnenkomt is het gangbare Top 40/Tipparade werk uit die tijd.
Toch valt de lage entree van de Police en Status quo wel op, terwijl er bij Queen een soort van opluchting bespeurbaar is, wat zich uitte in een aardige positie om op binnen te komen.
Verder valt in de lijst toch het vrij stugge doorstijgen van Roxy music enigszins op. The Kinks en het Alan Parsons project zijn ongenaakbaar.
04 (06) Hungry heart * Bruce Springsteen
05 (13) Same old scene * Roxy Music
06 (05) Nancy * The Mo
07 (04) Tunnel of love * Dire Straits
08 (16) Agains the wind * Bob Seger
09 (10) Enola Gay * O.M.D.
10 (11) Stop this game * Cheap trick
12 (07) Army dreamers * Kate Bush
13 (20) Always look on the bright side of life * Monty Python
14 (09) Baggy trousers * Madness
15 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
16 (23) Amigo * Black Slate
17 (---) Looking for clues * Robert Palmer
18 (08) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
19 (---) Flash * Queen
20 (17) One trick pony * Paul Simon
21 (19) Drivin’my life away * Eddie Rabbit
22 (---) De do do do de da da da * The Police
23 (12) Lies * Manfred Mann’s earth band
24 (---) Street cafe * John Lodge
25 (29) No for an answer * Golden earring
26 (---) Do you feel my love * Eddy Grant
27 (---) Lies * Status quo
28 (22) Taste of bitter love * Gladys Knight
29 (---) Celebration * Kool & The Gang
30 (14) Fashion * David Bowie
Bepaalt geen schokkende zaken, alles wat binnenkomt is het gangbare Top 40/Tipparade werk uit die tijd.
Toch valt de lage entree van de Police en Status quo wel op, terwijl er bij Queen een soort van opluchting bespeurbaar is, wat zich uitte in een aardige positie om op binnen te komen.
Verder valt in de lijst toch het vrij stugge doorstijgen van Roxy music enigszins op. The Kinks en het Alan Parsons project zijn ongenaakbaar.
0
geplaatst: 17 december 2011, 17:29 uur
Week 51 - 1980

Top 40
Tipparade
Alarmschijf: John & Yoko & The Plastic Ono Band etc. - Happy Xmas (War Is Over) V
#24: Fruitcake - My Feet Won't Move V
#25: Split Enz - I Hope I Never V

Schitterende ballad dat een grotere hit had moeten worden.
#26: Lio - Amoureux Solitaires V
#27: Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight (Laughing Version) V
#28: Rob De Nijs - Zonder Jou V
#29: Roads Family - Your Smile
#30: Roger Whittaker - I Am But A Small Voice V
Je kon er natuurlijk vergif op innemen: John Lennon's Kerstsong die weer opnieuw in de aandacht zou staan. Maar dat is helemaal geen straf. Dit is een van die zeldzame Kerstliedjes die prima op zichzelf staan. Het liedje barst letterlijk van de juiste sfeer en de melodie is zeer sterk. Die clip erbij, dat zal dan wel weer Yoko's idee van een feestelijk Kerstfeest geweest zijn... Ik snap haar sentimenten wel hier, maar sommige dingen kunnen beter in een andere context gepresenteerd worden. Maar goed: Tijdloos Kerstnummer! [9]
Disco anno 1980/81 was een stervend genre, lijkt het. Fruitcake klinkt als een stel bijeen geraapte sessiemuzikanten die een saai discodeuntje dat nog op de plank lag mochten uitvoeren [4].
Split Enz kwamen we laatst nog tegen in de Radio Top 2000-topic. Hier geldt dus ook: Een hemelse, gelaagde compositie, uitstekend gezongen door Tim Finn, waarin je je in een donker sprookjesbos waant. Dit nummer toont aan wat je zoal met een gevoelige ballad kunt doen als je er werk van maakt
[9,5].
Lio's liedje vinden we hier hartstikke leuk en we vinden het zelf verre van gedateerd klinken. De remix van 2 Many DJ's vind ik iets beter, die zou ik een [8] geven, het origineel krijgt van ons een [7,5].
Wat moet ik over de lach-versie van Are You Lonesome Tonight nou zeggen...? Tja, blijkbaar was het een van die concerten waar de meligheid toesloeg. Hij ziet een kale man voorin zitten en maakt een grapje: 'Do you gaze at your bald head and wish you had hair?'. Tel daarbij op een achtergrondzangeres die volledig door het lint gaat en de lachstuip is compleet. Elders zei ik al dat ik geen Elvis-fan ben, maar ik vond en vind dit nog wel grappig [5].
Van alle Nederlandse artiesten heeft Rob De Nijs bij mij altijd wel een streepje voor. Hij brengt z'n materiaal meestal stijlvol (en ja, ik háát Banger Hart!) en geeft het altijd wat eigens mee: Je gelooft hem. Ook Zonder Jou past feilloos in dat straatje. De compositie zelf is ook met passie gemusiceerd. Een sentimentele ballad die totaal niet klef klinkt [8].
Roads Family heb ik in m'n tips-mapje staan (geen YouTube-clipje) en aanvankelijk klinkt het wel veelbelovend, maar vanaf het refrein gaat het goed mis en is het liedje het spoor volledig bijster op een nare Babe-manier [3,5].
Omdat het bijna Kerst is mag Roger Whittaker ook even z'n ding doen [3], dan draaien we er vervolgens een eind aan.
Volgende week geen lijst, omdat er tussen Kerst en Nieuwjaar in 1980 geen Top 40 is verschenen, dus de volgende lijst zien we weer terug in 1981!

Top 40
Tipparade
Alarmschijf: John & Yoko & The Plastic Ono Band etc. - Happy Xmas (War Is Over) V
#24: Fruitcake - My Feet Won't Move V
#25: Split Enz - I Hope I Never V

Schitterende ballad dat een grotere hit had moeten worden.
#26: Lio - Amoureux Solitaires V
#27: Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight (Laughing Version) V
#28: Rob De Nijs - Zonder Jou V
#30: Roger Whittaker - I Am But A Small Voice V
Je kon er natuurlijk vergif op innemen: John Lennon's Kerstsong die weer opnieuw in de aandacht zou staan. Maar dat is helemaal geen straf. Dit is een van die zeldzame Kerstliedjes die prima op zichzelf staan. Het liedje barst letterlijk van de juiste sfeer en de melodie is zeer sterk. Die clip erbij, dat zal dan wel weer Yoko's idee van een feestelijk Kerstfeest geweest zijn... Ik snap haar sentimenten wel hier, maar sommige dingen kunnen beter in een andere context gepresenteerd worden. Maar goed: Tijdloos Kerstnummer! [9]
Disco anno 1980/81 was een stervend genre, lijkt het. Fruitcake klinkt als een stel bijeen geraapte sessiemuzikanten die een saai discodeuntje dat nog op de plank lag mochten uitvoeren [4].
Split Enz kwamen we laatst nog tegen in de Radio Top 2000-topic. Hier geldt dus ook: Een hemelse, gelaagde compositie, uitstekend gezongen door Tim Finn, waarin je je in een donker sprookjesbos waant. Dit nummer toont aan wat je zoal met een gevoelige ballad kunt doen als je er werk van maakt
[9,5].Lio's liedje vinden we hier hartstikke leuk en we vinden het zelf verre van gedateerd klinken. De remix van 2 Many DJ's vind ik iets beter, die zou ik een [8] geven, het origineel krijgt van ons een [7,5].
Wat moet ik over de lach-versie van Are You Lonesome Tonight nou zeggen...? Tja, blijkbaar was het een van die concerten waar de meligheid toesloeg. Hij ziet een kale man voorin zitten en maakt een grapje: 'Do you gaze at your bald head and wish you had hair?'. Tel daarbij op een achtergrondzangeres die volledig door het lint gaat en de lachstuip is compleet. Elders zei ik al dat ik geen Elvis-fan ben, maar ik vond en vind dit nog wel grappig [5].
Van alle Nederlandse artiesten heeft Rob De Nijs bij mij altijd wel een streepje voor. Hij brengt z'n materiaal meestal stijlvol (en ja, ik háát Banger Hart!) en geeft het altijd wat eigens mee: Je gelooft hem. Ook Zonder Jou past feilloos in dat straatje. De compositie zelf is ook met passie gemusiceerd. Een sentimentele ballad die totaal niet klef klinkt [8].
Roads Family heb ik in m'n tips-mapje staan (geen YouTube-clipje) en aanvankelijk klinkt het wel veelbelovend, maar vanaf het refrein gaat het goed mis en is het liedje het spoor volledig bijster op een nare Babe-manier [3,5].
Omdat het bijna Kerst is mag Roger Whittaker ook even z'n ding doen [3], dan draaien we er vervolgens een eind aan.
Volgende week geen lijst, omdat er tussen Kerst en Nieuwjaar in 1980 geen Top 40 is verschenen, dus de volgende lijst zien we weer terug in 1981!

0
geplaatst: 17 december 2011, 19:29 uur
Mooi is dat! 
Ik heb nog gewoon een lijst gemaakt op 27 december 1980. Hoe ik dat heb opgelost met nieuwe binnenkomers zie je vanzelf...

Ik heb nog gewoon een lijst gemaakt op 27 december 1980. Hoe ik dat heb opgelost met nieuwe binnenkomers zie je vanzelf...

0
geplaatst: 17 december 2011, 20:03 uur
Tipparade: week 51 van 1980
Alarmschijf: John & Yoko & The Plastic Ono Band etc. - Happy Xmas (War Is Over)
Logisch dat dit werd heruitgebracht na Lennons dood. Dit kerstnummer met universele boodschap blijft in ieder geval staan als een huis.
#24: Fruitcake - My Feet Won't Move
We krijgen dit jaar een zoveelste slap disco-deuntje en Fruitcake weet daar zelfs mee te scoren maar niet bij mij.
#25: Split Enz - I Hope I Never
Wat ik al eerder zei in het Radio Top 2000-topic, ik kan dit nummer goed waarderen maar het geheel wringt mij een beetje. Toch wel een goede voorbode van wat zal komen.
#26: Lio - Amoureux Solitaires
Dit heb ik altijd een leuk nummer geworden, klinkt onschuldig en vrolijk zonder melig te worden.
#27: Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight (Laughing Version)
Natuurlijk nu een historische live-opname door de lachstuipen van Elvis na het grapje dat hij maakte maar tenslotte wel vermakelijk.
#28: Rob De Nijs - Zonder Jou
Rob De Nijs kan voor mij ook altijd, hij komt geloofwaardig over zonder slijm of pathos en het nummer is ook stijl- en sfeervol gearrangeerd.
Geen clip gevonden
#30: Roger Whittaker - I Am But A Small Voice
Ach, het is binnenkort kerstmis en dat wil ik deze meligheid nog door de vingers zien. En eigenlijk heeft Roger Whittaker een mooie warme stem.
Alarmschijf: John & Yoko & The Plastic Ono Band etc. - Happy Xmas (War Is Over)
Logisch dat dit werd heruitgebracht na Lennons dood. Dit kerstnummer met universele boodschap blijft in ieder geval staan als een huis.
#24: Fruitcake - My Feet Won't Move
We krijgen dit jaar een zoveelste slap disco-deuntje en Fruitcake weet daar zelfs mee te scoren maar niet bij mij.
#25: Split Enz - I Hope I Never
Wat ik al eerder zei in het Radio Top 2000-topic, ik kan dit nummer goed waarderen maar het geheel wringt mij een beetje. Toch wel een goede voorbode van wat zal komen.
#26: Lio - Amoureux Solitaires
Dit heb ik altijd een leuk nummer geworden, klinkt onschuldig en vrolijk zonder melig te worden.
#27: Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight (Laughing Version)
Natuurlijk nu een historische live-opname door de lachstuipen van Elvis na het grapje dat hij maakte maar tenslotte wel vermakelijk.
#28: Rob De Nijs - Zonder Jou
Rob De Nijs kan voor mij ook altijd, hij komt geloofwaardig over zonder slijm of pathos en het nummer is ook stijl- en sfeervol gearrangeerd.
Geen clip gevonden
#30: Roger Whittaker - I Am But A Small Voice
Ach, het is binnenkort kerstmis en dat wil ik deze meligheid nog door de vingers zien. En eigenlijk heeft Roger Whittaker een mooie warme stem.
0
geplaatst: 18 december 2011, 11:58 uur
TOP 40 VAN ROB nr 234, 17-12-1980
dw vw aw
1 1 8 Army dreamers - Kate Bush
2 2 6 (Just like) Starting over - John Lennon
3 4 4 Lola - The Kinks
4 5 5 Passion - Rod Stewart
5 7 3 Stop the cavalry - Jona Lewie
6 3 6 Love on the rocks - Neil Diamond
7 6 7 Rover's return - The Korgis
8 13 3 Same old scene - Roxy Music
9 19 3 Looking for clues - Robert Palmer
10 8 7 Lady - Kenny Rogers
11 11 6 Tunnel of love - Dire Straits
12 10 4 Stop this game - Cheap Trick
13 14 6 Sometimes - Spargo
14 15 3 Banana republic - The Boomtown Rats
15 17 4 I'm gonna be strong - Blue Angel
16 18 4 Santa Maria - Roland Kaiser
17 24 2 Street cafe - John Lodge
18 25 2 Flash - Queen
19 23 2 December will be magic again - Kate Bush
20 9 11 Lies - Manfred Mann's Earth Band
21 12 7 Nancy - The Mo
22 26 2 Embarrassment - Madness
23 -- 1 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
24 -- 1 I'm coming out - Diana Ross
25 16 10 Stereotype - The Specials
26 32 2 Against the wind - Bob Seger
27 20 8 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
28 21 9 Baggy trousers - Madness
29 28 4 Hungry heart - Bruce Springsteen
30 31 2 De do do do de da da da - The Police
31 22 8 The tide is high - Blondie
32 -- 1 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
33 -- 1 The time is now - Children of the World
34 -- 1 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
35 -- 1 Runaway boy - The Stray Cats
36 27 10 Aquarius - Gary Fane
37 33 7 All out of love - Air Supply
38 34 7 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
39 29 13 Take the long way home - Supertramp
40 30 8 Fashion - David Bowie
Kate Bush houdt het al vier weken op 1 vol. Haar kerstsingle houdt echter wat in (werd ook wel weinig gedraaid toen).
Zes binnenkomers, waaronder enkele die met de huidige blik 'fout' genoemd kunnen worden. Zeker niet de hoogste, op 23, de titelsong van Midnight Cowboy, de film uit 1969. Het is mij niet bekend waarom dit toen een single was. Heel erg mooie melodie met de mondharmonica (Toots Thielemans las ik ergens), veel melancholieker krijg je ze niet.
Op 24 de derde single van Diana Ross van haar album met Edwards/Rodgers, en weer een sterke song, goed ritme.
Op 32 die andere coryfee, Barbra Streisand, met de opvolger van Woman in love. Nu zingt Barry Gibb tekst mee, dus is het een duet. Guilty vond ik destijds niet zo bijzonder, maar achteraf veel beter dan Woman in love. Heerlijke stemmen, melodie, relaksed.
Op 33 een goededoel-kerstsingle uit Amerika, die ik destijds best mooi vond, maar inmiddels wel wat over de top. Ach, nou ja, het is toch kerst...
Op 34 Saskia & Serge met hun Chiquitita-imitatie (leuk woord trouwens), en eigenlijk doen ze dat niet eens zo slecht. Als je 14 jaar bent.
En op 35 de Stray Cats. Waarom stormt die dan niet naar de top, tussen al die meuk? Ik was en ben niet zo'n fan van rockabilly, het is altijd erg standaard hetzelfde. Maar hier gebeurt het wel met verve, er zit wat spanning in (running faster, faster all the time), dus wel in de lijst.
dw vw aw
1 1 8 Army dreamers - Kate Bush
2 2 6 (Just like) Starting over - John Lennon
3 4 4 Lola - The Kinks
4 5 5 Passion - Rod Stewart
5 7 3 Stop the cavalry - Jona Lewie
6 3 6 Love on the rocks - Neil Diamond
7 6 7 Rover's return - The Korgis
8 13 3 Same old scene - Roxy Music
9 19 3 Looking for clues - Robert Palmer
10 8 7 Lady - Kenny Rogers
11 11 6 Tunnel of love - Dire Straits
12 10 4 Stop this game - Cheap Trick
13 14 6 Sometimes - Spargo
14 15 3 Banana republic - The Boomtown Rats
15 17 4 I'm gonna be strong - Blue Angel
16 18 4 Santa Maria - Roland Kaiser
17 24 2 Street cafe - John Lodge
18 25 2 Flash - Queen
19 23 2 December will be magic again - Kate Bush
20 9 11 Lies - Manfred Mann's Earth Band
21 12 7 Nancy - The Mo
22 26 2 Embarrassment - Madness
23 -- 1 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
24 -- 1 I'm coming out - Diana Ross
25 16 10 Stereotype - The Specials
26 32 2 Against the wind - Bob Seger
27 20 8 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
28 21 9 Baggy trousers - Madness
29 28 4 Hungry heart - Bruce Springsteen
30 31 2 De do do do de da da da - The Police
31 22 8 The tide is high - Blondie
32 -- 1 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
33 -- 1 The time is now - Children of the World
34 -- 1 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
35 -- 1 Runaway boy - The Stray Cats
36 27 10 Aquarius - Gary Fane
37 33 7 All out of love - Air Supply
38 34 7 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
39 29 13 Take the long way home - Supertramp
40 30 8 Fashion - David Bowie
Kate Bush houdt het al vier weken op 1 vol. Haar kerstsingle houdt echter wat in (werd ook wel weinig gedraaid toen).
Zes binnenkomers, waaronder enkele die met de huidige blik 'fout' genoemd kunnen worden. Zeker niet de hoogste, op 23, de titelsong van Midnight Cowboy, de film uit 1969. Het is mij niet bekend waarom dit toen een single was. Heel erg mooie melodie met de mondharmonica (Toots Thielemans las ik ergens), veel melancholieker krijg je ze niet.
Op 24 de derde single van Diana Ross van haar album met Edwards/Rodgers, en weer een sterke song, goed ritme.
Op 32 die andere coryfee, Barbra Streisand, met de opvolger van Woman in love. Nu zingt Barry Gibb tekst mee, dus is het een duet. Guilty vond ik destijds niet zo bijzonder, maar achteraf veel beter dan Woman in love. Heerlijke stemmen, melodie, relaksed.
Op 33 een goededoel-kerstsingle uit Amerika, die ik destijds best mooi vond, maar inmiddels wel wat over de top. Ach, nou ja, het is toch kerst...
Op 34 Saskia & Serge met hun Chiquitita-imitatie (leuk woord trouwens), en eigenlijk doen ze dat niet eens zo slecht. Als je 14 jaar bent.
En op 35 de Stray Cats. Waarom stormt die dan niet naar de top, tussen al die meuk? Ik was en ben niet zo'n fan van rockabilly, het is altijd erg standaard hetzelfde. Maar hier gebeurt het wel met verve, er zit wat spanning in (running faster, faster all the time), dus wel in de lijst.
0
geplaatst: 20 december 2011, 21:20 uur
Musician’s top 30, 20 december 1980
03 (05) The same old scene * Roxy Music
04 (04) Hungry heart * Bruce Springsteen
05 (03) Passion * Rod Stewart
06 (08) Against the wind * Bob Seger
07 (19) Flash * Queen
08 (17) Looking for clues * Robert Palmer
09 (10) Stop this game * Cheap trick
10 (13) Always look on the bright side of life * Monty Python
11 (06) Nancy * The Mo
12 (09) Enola gay * O.M.D.
13 (16) Amigo * Black slate
14 (---) The Royal mile * Gerry Rafferty
15 (22) De do do do de da da da * The Police
16 (07) Tunnel of love * Dire Straits
17 (24) Street cafe * John Lodge
18 (---) Stop the cavalry * Jona Lewie
19 (26) Do you feel my love * Eddy Grant
20 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
21 (27) Lies * Status quo
22 (---) Everybody loves you * Jon Anderson
23 (12) Army dreamers * Kate Bush
24 (---) Midnight cowboy * John Barry
25 (25) No for an answer * Golden earring
26 (29) Celebration * Kool & The gang
27 (---) Funkin’ for jamaica * Tom Browne
28 (14) Baggy trousers * Madness
29 (21) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
30 (---) Gulliver * Andreo Branduardi
Naast het beluisteren van de Tipparade is er weer eens geneusd in de uitverkoopbakken. Daar zijn opgediept Everybody loves you, de volstrekt onbekend gebleven 2e single van Jon Anderson van het album Song of Seven.
Ook gevonden het singletje The Royal mile van Gerry Rafferty. Ik zie nu pas dat het al in de zomer van 1980 in de Engelse Hitlijst heeft gestaan. Is het niet van Snakes and Ladders? Vond het toen al een prima nummer maar ik vind het nog steeds alleraardigst.
Voor het overige geen verrassingen of het moest zijn de entree van Midnight cowboy van John Barry. Filmmuziek en Barry: over het algemeen kan ik mij er prima in vinden.
03 (05) The same old scene * Roxy Music
04 (04) Hungry heart * Bruce Springsteen
05 (03) Passion * Rod Stewart
06 (08) Against the wind * Bob Seger
07 (19) Flash * Queen
08 (17) Looking for clues * Robert Palmer
09 (10) Stop this game * Cheap trick
10 (13) Always look on the bright side of life * Monty Python
11 (06) Nancy * The Mo
12 (09) Enola gay * O.M.D.
13 (16) Amigo * Black slate
14 (---) The Royal mile * Gerry Rafferty
15 (22) De do do do de da da da * The Police
16 (07) Tunnel of love * Dire Straits
17 (24) Street cafe * John Lodge
18 (---) Stop the cavalry * Jona Lewie
19 (26) Do you feel my love * Eddy Grant
20 (15) Love on the rocks * Neil Diamond
21 (27) Lies * Status quo
22 (---) Everybody loves you * Jon Anderson
23 (12) Army dreamers * Kate Bush
24 (---) Midnight cowboy * John Barry
25 (25) No for an answer * Golden earring
26 (29) Celebration * Kool & The gang
27 (---) Funkin’ for jamaica * Tom Browne
28 (14) Baggy trousers * Madness
29 (21) Drivin’ my life away * Eddie Rabbit
30 (---) Gulliver * Andreo Branduardi
Naast het beluisteren van de Tipparade is er weer eens geneusd in de uitverkoopbakken. Daar zijn opgediept Everybody loves you, de volstrekt onbekend gebleven 2e single van Jon Anderson van het album Song of Seven.
Ook gevonden het singletje The Royal mile van Gerry Rafferty. Ik zie nu pas dat het al in de zomer van 1980 in de Engelse Hitlijst heeft gestaan. Is het niet van Snakes and Ladders? Vond het toen al een prima nummer maar ik vind het nog steeds alleraardigst.
Voor het overige geen verrassingen of het moest zijn de entree van Midnight cowboy van John Barry. Filmmuziek en Barry: over het algemeen kan ik mij er prima in vinden.
0
geplaatst: 25 december 2011, 11:31 uur
TOP 40 VAN ROB nr 235, 24-12-1980
dw vw aw
1 2 7 (Just like) Starting over - John Lennon
2 5 4 Stop the cavalry - Jona Lewie
3 3 5 Lola - The Kinks
4 4 6 Passion - Rod Stewart
5 1 9 Army dreamers - Kate Bush
6 9 4 Looking for clues - Robert Palmer
7 8 4 Same old scene - Roxy Music
8 11 7 Tunnel of love - Dire Straits
9 7 8 Rover's return - The Korgis
10 6 7 Love on the rocks - Neil Diamond
11 17 3 Street cafe - John Lodge
12 19 3 December will be magic again - Kate Bush
13 13 7 Sometimes - Spargo
14 14 4 Banana republic - The Boomtown Rats
15 15 5 I'm gonna be strong - Blue Angel
16 18 3 Flash - Queen
17 16 5 Santa Maria - Roland Kaiser
18 23 2 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
19 10 8 Lady - Kenny Rogers
20 12 5 Stop this game - Cheap Trick
21 24 2 I'm coming out - Diana Ross
22 22 3 Embarrassment - Madness
23 -- 1 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
24 -- 1 I hope I never – Split Enz
25 26 3 Against the wind - Bob Seger
26 32 2 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
27 20 12 Lies - Manfred Mann's Earth Band
28 -- 1 Fred Astaire – The Mo
29 21 8 Nancy - The Mo
30 33 2 The time is now - Children of the World
31 30 3 De do do do de da da da - The Police
32 34 2 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
33 38 8 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
34 -- 1 Amoureux solitaires – Lio
35 35 2 Runaway boy - The Stray Cats
36 25 11 Stereotype - The Specials
37 27 9 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
38 28 10 Baggy trousers - Madness
39 29 5 Hungry heart - Bruce Springsteen
40 31 9 The tide is high - Blondie
Kerst of geen Kerst, hier is mijn nieuwe top 40! Het krediet van Kate Bush op 1 was duidelijk op, want ze duikelt meteen naar 5. John Lennon profiteert hiervan en stijgt naar 1, in de zevende week. De inmiddels klassieker-kerstsingle van Jona Lewie stoomt op naar 2. De lijst krijgt verder wat last van eindejaars-stroperigheid, ofwel: weinig nieuwe singles, weinig doorstroming, en dus ook langzaam zakken. En Alan Parsons Project stijgt weer van 38 naar 33 in de achtste week!
Op 23 de onvermijdelijke kersthit van John Lennon, kort na zijn onverwachte dood een logische re-release. En waarschijnlijk ook de beste kerstsong aller tijden, dus ruim baan voor Happy Christmas!
Maar op 24 een song die daar niet voor onder doet, het immens prachtige juweeltje van Split Enz. Een pianosong met breekbare stem en vioolachtige synthesizers (of andersom). Wat een sfeer, wat een ingetogen schoonheid
. Hij staat nog steeds in mijn top 200 Aller Tijden, op 152.
Op 28 de meest succesvolle single van de Delftse band The Mo, en klinkt nog altijd fris, vlot, met fijn toetsenwerk en sterk refrein.
En op 34 het Franse (of was het Waalse?) Amoureux solitaires, dat erg 1980 klinkt, maar dat maakt het ook charmant, met die synthesizerbliepjes. Ze zingt het erg kinderlijk en aanstekelijk. Het repetitieve maakt het juist sterk.
Na deze lijst volgt nog een top 40 in 1980, die van 31 december. Daarna zal ik een jaaroverzicht plaatsen. En verder wens ik iedereen fijne Kerstdagen!
dw vw aw
1 2 7 (Just like) Starting over - John Lennon
2 5 4 Stop the cavalry - Jona Lewie
3 3 5 Lola - The Kinks
4 4 6 Passion - Rod Stewart
5 1 9 Army dreamers - Kate Bush
6 9 4 Looking for clues - Robert Palmer
7 8 4 Same old scene - Roxy Music
8 11 7 Tunnel of love - Dire Straits
9 7 8 Rover's return - The Korgis
10 6 7 Love on the rocks - Neil Diamond
11 17 3 Street cafe - John Lodge
12 19 3 December will be magic again - Kate Bush
13 13 7 Sometimes - Spargo
14 14 4 Banana republic - The Boomtown Rats
15 15 5 I'm gonna be strong - Blue Angel
16 18 3 Flash - Queen
17 16 5 Santa Maria - Roland Kaiser
18 23 2 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
19 10 8 Lady - Kenny Rogers
20 12 5 Stop this game - Cheap Trick
21 24 2 I'm coming out - Diana Ross
22 22 3 Embarrassment - Madness
23 -- 1 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
24 -- 1 I hope I never – Split Enz
25 26 3 Against the wind - Bob Seger
26 32 2 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
27 20 12 Lies - Manfred Mann's Earth Band
28 -- 1 Fred Astaire – The Mo
29 21 8 Nancy - The Mo
30 33 2 The time is now - Children of the World
31 30 3 De do do do de da da da - The Police
32 34 2 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
33 38 8 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
34 -- 1 Amoureux solitaires – Lio
35 35 2 Runaway boy - The Stray Cats
36 25 11 Stereotype - The Specials
37 27 9 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
38 28 10 Baggy trousers - Madness
39 29 5 Hungry heart - Bruce Springsteen
40 31 9 The tide is high - Blondie
Kerst of geen Kerst, hier is mijn nieuwe top 40! Het krediet van Kate Bush op 1 was duidelijk op, want ze duikelt meteen naar 5. John Lennon profiteert hiervan en stijgt naar 1, in de zevende week. De inmiddels klassieker-kerstsingle van Jona Lewie stoomt op naar 2. De lijst krijgt verder wat last van eindejaars-stroperigheid, ofwel: weinig nieuwe singles, weinig doorstroming, en dus ook langzaam zakken. En Alan Parsons Project stijgt weer van 38 naar 33 in de achtste week!
Op 23 de onvermijdelijke kersthit van John Lennon, kort na zijn onverwachte dood een logische re-release. En waarschijnlijk ook de beste kerstsong aller tijden, dus ruim baan voor Happy Christmas!
Maar op 24 een song die daar niet voor onder doet, het immens prachtige juweeltje van Split Enz. Een pianosong met breekbare stem en vioolachtige synthesizers (of andersom). Wat een sfeer, wat een ingetogen schoonheid
. Hij staat nog steeds in mijn top 200 Aller Tijden, op 152.Op 28 de meest succesvolle single van de Delftse band The Mo, en klinkt nog altijd fris, vlot, met fijn toetsenwerk en sterk refrein.
En op 34 het Franse (of was het Waalse?) Amoureux solitaires, dat erg 1980 klinkt, maar dat maakt het ook charmant, met die synthesizerbliepjes. Ze zingt het erg kinderlijk en aanstekelijk. Het repetitieve maakt het juist sterk.
Na deze lijst volgt nog een top 40 in 1980, die van 31 december. Daarna zal ik een jaaroverzicht plaatsen. En verder wens ik iedereen fijne Kerstdagen!
0
geplaatst: 25 december 2011, 12:54 uur
ranboy schreef:
Kerst of geen Kerst, hier is mijn nieuwe top 40!
Kerst of geen Kerst, hier is mijn nieuwe top 40!

Okay, dan wacht ik ook met publicatie van mijn Top 100 tot na 31 december. Mijn laatste lijst is gedateerd 27-12.
Ik vind die nummers van The Mo ook nog steeds een prima aantrekkelijkheid behouden, kort en krachtig en prima opgenomen. Ik zit zelf ook nog met Nancy terwijl er al weer een opvolger is.
Ik moet zeggen dat ik Lio maar heel matig kan waarderen, na al die jaren. Het werd toch een aardig hitje, begin 1981.
0
geplaatst: 29 december 2011, 11:59 uur
Musician’s Top 30, 27 december 1980
01 (02) The turn of a friendly card * The Alan Parsons project
02 (01) Lola (live) * The Kinks
03 (03) The same old scene * Roxy Music
04 (07) Flash * Queen
05 (08) Looking for clues * Robert Palmer
06 (06) Against the wind * Bob Seger
07 (18) Stop the cavalry * Jona Lewie
08 (04) Hungry heart * Bruce Springsteeen
09 (10) Always look on the bright side of life * Monty Python
10 (14) The Royal mile * Gerry Rafferty
11 (09) Stop this game * Cheap trick
12 (22) Everybody loves you * Jon Anderson
13 (15) De do do do de da da da * The Police
14 (05) Passion * Rod Stewart
15 (13) Amigo * Black slate
16 (17) Street cafe * John Lodge
17 (24) Midnight cowboy * John Barry
18 (---) Hey nineteen * Steely dan
19 (19) Do you feel my love * Eddie Grant
20 (27) Funkin’ for Jamaica * Tom Browne
21 (---) Happy x-mas * John Lennon
22 (11) Nancy * The Mo
23 (21) Lies * Status quo
24 (25) No for an answer * Golden earring
25 (26) Celebration * Kool & The Gang
26 (12) Enola gay * O.M.D.
27 (---) Are you lonesome tonight * Elvis Presley
28 (30) Gulliver * Andreo Branduardi
29 (16) Tunnel of love * Dire straits
30 (20) Love on the rocks * Neil Diamond
Mijn laatste hitlijst van het jaar 1980.
Alle verschuivingen zijn niet zo heel erg schokkend, boeiend is misschien te constateren dat ik inmiddels Hey Nineteen van Steely Dan uit de singlesbakken ergens vandaan had gevist:

En het beviel eigenlijk gelijk wel. Hoewel het niet meer het niveau was van Rikki don't lose that number (1974) en Do it again (1973). Gaucho (1980) was ook voorlopig het laatste studio album van de band.
01 (02) The turn of a friendly card * The Alan Parsons project
02 (01) Lola (live) * The Kinks
03 (03) The same old scene * Roxy Music
04 (07) Flash * Queen
05 (08) Looking for clues * Robert Palmer
06 (06) Against the wind * Bob Seger
07 (18) Stop the cavalry * Jona Lewie
08 (04) Hungry heart * Bruce Springsteeen
09 (10) Always look on the bright side of life * Monty Python
10 (14) The Royal mile * Gerry Rafferty
11 (09) Stop this game * Cheap trick
12 (22) Everybody loves you * Jon Anderson
13 (15) De do do do de da da da * The Police
14 (05) Passion * Rod Stewart
15 (13) Amigo * Black slate
16 (17) Street cafe * John Lodge
17 (24) Midnight cowboy * John Barry
18 (---) Hey nineteen * Steely dan
19 (19) Do you feel my love * Eddie Grant
20 (27) Funkin’ for Jamaica * Tom Browne
21 (---) Happy x-mas * John Lennon
22 (11) Nancy * The Mo
23 (21) Lies * Status quo
24 (25) No for an answer * Golden earring
25 (26) Celebration * Kool & The Gang
26 (12) Enola gay * O.M.D.
27 (---) Are you lonesome tonight * Elvis Presley
28 (30) Gulliver * Andreo Branduardi
29 (16) Tunnel of love * Dire straits
30 (20) Love on the rocks * Neil Diamond
Mijn laatste hitlijst van het jaar 1980.
Alle verschuivingen zijn niet zo heel erg schokkend, boeiend is misschien te constateren dat ik inmiddels Hey Nineteen van Steely Dan uit de singlesbakken ergens vandaan had gevist:
En het beviel eigenlijk gelijk wel. Hoewel het niet meer het niveau was van Rikki don't lose that number (1974) en Do it again (1973). Gaucho (1980) was ook voorlopig het laatste studio album van de band.
0
geplaatst: 29 december 2011, 18:25 uur
Je zou haast bijna niet meer denken dat een band als Steely Dan toen nog steeds singles uitbracht, maar kijk aan! Met vooral de voorafgaande losse single FM in het achterhoofd hielden ze duidelijk nog rekening met single-succes.
Nu dit topic wat Nederlandse charts betreft even in de ijskast zit wil ik hier persoonlijk nog wel een dikke voldoende [9,5] voor geven, al klinken ze ten tijde van dit album wel erg gelikt.
Nu dit topic wat Nederlandse charts betreft even in de ijskast zit wil ik hier persoonlijk nog wel een dikke voldoende [9,5] voor geven, al klinken ze ten tijde van dit album wel erg gelikt.
* denotes required fields.