MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Kansloze missie, Buckingham vervangen bij Fleetwood mac. Daar is iedereen, inclusief hijzelf, inmiddels ook wel achter.

Billy Burnette heeft heel redelijk werk gedaan op Behind the mask (samen met Rick Vito overigens), maar bij dat album voer ik een achterhoede gevecht. Zeker als het alleen maar vergeleken wordt met Buckingham.

Als er dan een 'nieuwe club' komt, als vervangers van Lyndsey, moet je het toch in beginsel een eigen kans geven. Als er klonen gaan rondlopen moet je er ook van walgen dus je moet ze beoordelen op eigen kwaliteiten. Van eigen nummers maar ook wat betreft de begeleiding van Stevie Nicks en Christine McVie. De ritmesectie van Mick Fleetwood en John McVie zorgen voor de rest van het FM-gevoel. Maar ja, die beoordeling werd/wordt niet aan Burnette/Vito gegund.

Hier speelt Billy Burnette overigens al 10 jaar voor zijn tijdelijke verblijf bij FM (enige ervaring was natuurlijk wel vereist) met veel bravoure maar verder een prima single. (8)

Behind the mask kun je rustig een keer beluisteren, ik vind het op zich verder een prima album.

Musician’s Top 30 van 8 november 1980

01 (01) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
02 (02) Lies * Manfred Mann’s earth band
03 (04) Into the lens * Yes
04 (08) Misunderstanding * Genesis
05 (03) Angel * Fleetwood mac
06 (05) Stereotype * Specials
07 (06) King’s call * Phil Lynott
08 (09) Aquarius * Gary Fane
09 (17) Tunnel of love * Dire straits
10 (16) Army dreamers * Kate Bush
11 (07) Don’t stand so close to me * The Police
12 (19) Starting over * John Lennon
13 (12) Real love * The Doobie brothers
14 (20) Baggy trousers * Madness
15 (14) Mad at you * Joe Jackson
16 (15) She’s so cold * Rolling stones
17 (10) What you’re proposin’ * Status quo
18 (18) Time ran out on you * Leo Sayer
19 (23) Same old story * Randy Crawford
20 (---) Nancy * The Mo

(afbeelding)

21 (28) Lady * Kenny Rogers
22 (---) Fashion * David Bowie
23 (29) Diamonds * Hank the Knife and the Jets
24 (---) Rover’s return * The Korgis
25 (13) Sanctuary * New Musik
26 (25) Let me talk * Earth, wind & fire
27 (---) Come closer * Renee
28 (30) The tide is high * Blondie
29 (11) Johnny and Mary * Robert Palmer
30 (---) All out of love * Air supply

Dat was nog moeilijk, het vinden van het hoesje dat hoort bij Nancy van The Mo. Ik las overigens dat The Mo in een paar jaar tijd een enorme gedaantewisseling heeft ondergaan. De leden die het eerste (en meest bejubelde) eerste album (in 1980 dus) hebben opgenomen waren in 1982 op de drummer na allemaal al weer vertrokken in 1982, toen Cheese een hit werd! Het kan snel gaan, maar een dergelijk bizar verloop had ik niet verwacht.

Maar best nog steeds een aardig nummer, Nancy. Renee zorgt voor een andere nieuwe Nederlandse inbreng. Come closer is ook leuk.

Er vallen wat mensen door de mand. Blondie, altijd goed voor minimaal mijn Top 10, heeft al vroeg ergernis met The Tide is High weten te wekken, dat wordt niet veel meer. Maar ze bevindt zich in goed gezelschap, niet in de laatste plaats door grote drukte. Zo gaan zowel Joe Jackson als de Rolling Stones in hun derde week alweer omlaag, in beide gevallen zou ik het nu betreurenswaardig willen noemen.

Maar het aanbod van goede songs is zo groot dat zij daar nu onder lijken te bezwijken. Een 'standard' redt het gewoon niet, het moet bijzonder zijn. Vandaar dat ook bijvoorbeeld Status quo het snel voor gezien moet houden en ook The Police de Top 5 niet weet te halen en vrij snel de Top 10 weer verlaat.

En hierbij Kaztors Tipparade en Top 40 (en bespiegelingen, hij is nu met vakantie!)

Week 46 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Children Of The World - The Time Is Now
#17: Blue Angel - I'm Gonna Be Strong V

(afbeelding)
Een superster in wording...

#26: Mieke - Dromenland V
#27: Dr. Hook - Girls Can Get It
#28: Gladys Knight & The Pips - Taste Of Bitter Love V
#29: Saskia & Serge - Mama, He's A Soldier Now V
#30: Doris D. & The Pins - Shine Up V

Dat we het nog eens meemaken: Een Alarmschijf die nergens van het internet af te halen valt. Gezien de keuze van vorige week begrijpen de samenstellers van de lijsten het soms niet helemaal, dus kijk ik er ook weer niet echt van op.

Blue Angel wist echter niet de Top 40 te halen, maar is zeker discussie-waardig: De zangeres is namelijk Cindy Lauper en die zet hier een briljante performance neer. Wat een volume en dan ook nog eens zo zuiver... Het tilt het al redelijk sterke nummer naar een hoger plan. Volgens mij was dit later gecoverd, maar door wie..? [8,5].

Mieke's Dromenland is gewoon een vakkundig gemaakt kinderliedje, daar ga ik niet arrogant over lopen doen [6].

Gladys Knight & The Pips overtuigen me niet echt met Taste Of Bitter Love. Het liedje heeft niks speciaals, het doet z'n ding, loopt z'n rondjes, gaat van a via b naar c maar gaat nergens eventjes een beetje buiten de bocht. Doorsnee discomuziek [5,5].

Blokje onvervalste diefstal:
'He's a soldier now, for the first time in his life he's free'.... Sommige mensen houden er een verwrongen kijk op het leven op na. Mij best, maar doe dat dan niet op een gepitchte versie van Abba's Chiquitita [2,5]. De zangeres die hier Doris D. heet jat rijkelijk van het succesnummer van haar vorige projectje Lipps Inc. en plakt er de naam Shine Up op [4]. [/quote]

musician schreef:
En hierbij Kaztors Tipparade en Top 40 (en bespiegelingen, hij is nu met vakantie!)

Dat we het nog eens meemaken: Een Alarmschijf die nergens van het internet af te halen valt. Gezien de keuze van vorige week begrijpen de samenstellers van de lijsten het soms niet helemaal, dus kijk ik er ook weer niet echt van op.

YouTube - Children of the World featuring Ellen Foley & Jimmy Hall - The time is now

Ik vermoed dat kaztor hier ook een 1 aan geeft, en dit keer kan ik het wel begrijpen .

musician schreef:

Blue Angel wist echter niet de Top 40 te halen, maar is zeker discussie-waardig: De zangeres is namelijk Cindy Lauper en die zet hier een briljante performance neer. Wat een volume en dan ook nog eens zo zuiver... Het tilt het al redelijk sterke nummer naar een hoger plan. Volgens mij was dit later gecoverd, maar door wie..? [8,5].

Deze versie van Blue Angel is juist een cover. Het nummer werd in 1963 geschreven door Mann en Weil, en in 1964 een grote hit in de versie van Gene Pitney.

ranboy schreef:
Deze versie van Blue Angel is juist een cover. Het nummer werd in 1963 geschreven door Mann en Weil, en in 1964 een grote hit in de versie van Gene Pitney.

Klopt. Uit mijn hoofd gezegd is het in de jaren negentig nog eens opgenomen door de vreselijke Glennis Grace. Misschien dat musician zich die versie van de radio herinnert?

Wat ik me opeens afvroeg: hoe komt het dat we gaucho nooit zien in het 1967-topic, terwijl hij hier zo aanwezig is?

gaucho schreef:
(quote)

Klopt. Uit mijn hoofd gezegd is het in de jaren negentig nog eens opgenomen door de vreselijke Glennis Grace. Misschien dat musician zich die versie van de radio herinnert?

Ik reageerde op kaztor. Musician plaatste wel de tekst, maar de tekst is van kaztor...

Tipparade: week 46 van 1980

Alarmschijf: Children Of The World - The Time Is Now
Wellicht goed bedoeld maar het klinkt nu wel erg melig (en die clip klinkt ook vals), door iedereen nu vergeten.
Cijfer: 2,5

#17: Blue Angel - I'm Gonna Be Strong
Cyndi Lauper zou pas doorbreken met Girl Want To Have Fun (die zou 9,5 van mij krijgen), met deze cover van Gene Pitney bewees ze vocaal veel in haar mars te hebben.
Cijfer: 7,5

#26: Mieke - Dromenland
Niet mijn ding maar op zich wel een goed gemaakt en sympathiek kinderliedje, daar ga ik ook geen onvoldoende voor geven.
Cijfer: 5,5

#27: Dr. Hook - Girls Can Get It
Niet zijn beste maar ik vind het een aardig nummer, ritmisch en melodisch vind ik het meer dan behoorlijk en Ray Sawyer heeft een aangenaam hese stem.
Cijfer: 7

#28: Gladys Knight & The Pips - Taste Of Bitter Love
Rond die tijd storten soulartiesten zich volop op de disco. Ik vind dit vooral identiteitsloos klinken ondanks de goede zang.
Cijfer: 5,5

#29: Saskia & Serge - Mama, He's A Soldier Now
Als ze dit nummer buiten de Benelux hadden uitgebracht kregen zij zonder twijfel een plagiaatproces aan hun been, dit is een schaamteloze kopie van Chiquitita van Abba.
Cijfer: 3

#30: Doris D. & The Pins - Shine Up
Dit is ook een kopie maar dan minder opzichtig nl. van Funky Town van Lipps Inc., maar dan veel minder geslaagd.
Cijfer: 4

gaucho schreef:

Ranboy schreef:
Ik reageerde op kaztor. Musician plaatste wel de tekst, maar de tekst is van kaztor...

Klopt als een bus! Behalve dat ik schrijf dat de tekst van Kaztor is, zijn alle bij elkaar gezochte hitlijsten, URLS bij nummers en verdere kritieken de komende week allemaal van Kaztor zelf. Allemaal vooruitgeluisterd en op papier gezet omdat hij met vakantie is!

Het zij hem uiteraard gegund en zijn blijvende trouw aan de 1967 en 1980 topics is natuurlijk van onschatbare waarde....

TOP 40 VAN ROB nr 229, 12-11-1980
dw vw aw
1 1 6 Lies - Manfred Mann's Earth Band
2 3 5 Stereotype - The Specials
3 2 8 Take the long way home - Supertramp
4 9 3 Army dreamers - Kate Bush
5 5 3 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
6 4 8 Sanctuary - New Musik
7 12 3 Fashion - David Bowie
8 8 6 My old piano - Diana Ross
9 6 13 Ashes to ashes - David Bowie
10 7 10 Master blaster - Stevie Wonder
11 33 2 Lady - Kenny Rogers
12 10 7 Release - Patti Labelle
13 15 5 Aquarius - Gary Fane
14 16 4 Am I normal - Eye to Eye
15 22 3 The tide is high - Blondie
16 28 2 Nancy - The Mo
17 11 11 Johnny and Mary - Robert Palmer
18 14 9 Don't stand so close to me - The Police
19 13 9 Woman in love - Barbra Streisand
20 20 4 Baggy trousers - Madness
21 21 3 Time moves on - Carmen & Thompson
22 17 5 Real love - The Doobie Brothers
23 27 4 Never knew love like this before - Stephanie Stills
24 29 2 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
25 30 2 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
26 31 2 Rover's return - The Korgis
27 34 2 All out of love - Air Supply
28 35 2 One trick pony - Paul Simon
29 -- 1 (Just like) Starting over - John Lennon
30 -- 1 Love on the rocks - Neil Diamond
31 -- 1 Tunnel of love - Dire Straits
32 23 6 What you're proposing - Status Quo
33 18 8 Blind date - Ginger
34 19 10 Limbo - Fischer Z
35 -- 1 Sometimes - Spargo
36 -- 1 Time ran out on you - Leo Sayer
37 24 10 Long blond animal - Golden Earring
38 25 5 Together too long - The Meteors
39 26 8 Total loss - Kayak
40 32 4 The dream machine - Dolly Dots

Lies blijft moeiteloos nog een weekje aan de top. Alleen Army dreamers komt nu wel sterk naar boven, en ook Lady maakt een opvallende sprong.

Vijf binnenkomers, en de eerste is een bijzondere: John Lennon met (Just like) Starting over. Voor het eerst in de vijf jaar dat ik hitlijsten maak, komt deze artiest binnen; hij had namelijk een rustpauze van zo'n vijf jaar genomen (vanwege zijn gezin) maar bracht nu eindelijk een nieuw album (Double fantasy) en een nieuwe single uit. De critici waren niet erg enthousiast, en commercieel gezien deed de single aanvankelijk ook weinig, hij haalde maar net de top 40. Net toen de single zijn daling had ingezet, werd John Lennon echter doodgeschoten (8 december 1980) en werd dit alsnog een grote hit... (Wat mij betreft was het sowieso al een goede plaat en een grote hit.)

Op 30 single-hofleverancier Neil Diamond met weer een van zijn gevoelige depriplaatjes. Misschien wat te klef, maar wat een stem heeft die man!

Op 31 nieuw werk van Dire Straits, die na twee albums van degelijke gitaarrock ineens een rijk geïnstrumenteerd geluid laten horen. Het intro is geleend van de musical Carousel van Rodgers en Hammerstein, daarna volgt een tekst over een funfair met een tunnel of love (net zoiets als een ritje door een spookhuis, maar dan voor liefdespaartjes). Wat mij betreft een grote sprong vooruit!

Op 35 Spargo met hun ballad Sometimes, in mijn top 40 veruit hun grootste hit (de meeste dance-singles haalden het sowieso niet). Na herbeluistering blijf ik het mijn oude ik eens: ontroerend mooi, de coupletten nog beter dan het refrein, sfeervol, niet overgeproduceerd.

En op 36 Leo Sayer met een piepklein hitje, want hoger dan deze positie komt hij niet.

Musician’s Top 30, 15 november 1980

02 (02) Lies * Manfred Mann’s earth band
03 (03) Into the lens * Yes
04 (04) Misunderstanding * Genesis
05 (09) Tunnel of love * Dire Straits
06 (10) Army dreamers * Kate Bush
07 (05) Angel * Fleetwood mac
08 (14) Baggy trousers * Madness
09 (12) Starting over * John Lennon
10 (20) Nancy * The Mo
11 (06) Stereotype * Specials
12 (08) Aquarius * Gary Fane
13 (22) Fashion * David Bowie
14 (07) King’s call * Phil Lynott
15 (19) Same old story * Randy Crawford
16 (---) Passion * Rod Stewart

(afbeelding)

17 (15) Mad at you * Joe Jackson
18 (16) She’s so cold * Rolling stones
19 (24) Rover’s return * The Korgis
20 (---) Hungry heart * Bruce Springsteen
21 (---) One trick pony * Paul Simon
22 (13) Real love * Doobie brothers
23 (21) Lady * Kenny Rogers
24 (---) Love on the rocks * Neil Diamond
25 (18) Time ran out on you * Leo Sayer
26 (11) Don’t stand so close to me * The Police
27 (30) All out of love * Air supply
28 (23) Diamonds * Hank the Knife & The Jets
29 (28) The tide is high * Blondie
30 (27) Come closer * Renee

Nog altijd Sniff 'n the tears op één, herinner het me nog levendig, echt ook een band waar je van kunt houden als je 17 bent.

De rest staat braaf in de rij te wachten, met uitzondering van de stijgers Dire Straits en Kate Bush. Madness wipt over John Lennon heen. En Rod Stewart had z'n eerste grote hit sinds Da ya think I'm sexy. Passion vind ik wat mystieker en beter. Het werd wel een grote hit in Nederland maar het was geen plaat die veel op grootste hits waren terug te vinden.

Ook de rest van de nieuwe binnenkomers is niet echt verrassend. Wel leuk succes voor The Mo en in mindere mate voor David Bowie.
Bijzonder is wel dat Joe Jackson en de Rolling stones niet hoger zullen komen dan zo'n beetje halverwege de lijst. Een teken aan de wand.

De Engelse Top 20 van 16 november 1980:

01 05 The Tide Is High BLONDIE
02 01 Woman In Love BARBRA STREISAND
03 03 Special Brew BAD MANNERS
04 19 I Could Be So Good For You DENNIS WATERMAN
05 02 What You're Proposing STATUS QUO
06 08 Fashion DAVID BOWIE
07 04 Dog Eat Dog ADAM AND THE ANTS
08 09 Enola Gay ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK
09 18 Never Knew Love Like This Before STEPHANIE MILLS
10 07 If You're Lookin' For A Way Out ODYSSEY
11 06 When You Ask About Love MATCHBOX
12 --- The Same Old Scene ROXY MUSIC
13 --- Super Trouper ABBA
14 --- The earth dies screaming UB40
15 --- Ace of spades MOTORHEAD
16 11 Gotta Pull Myself Together NOLANS
17 15 Suddenly OLIVIA NEWTON-JOHN & CLIFF RICHARD
18 14 One Man Woman SHEENA EASTON
19 12 All Out Of Love AIR SUPPLY
20 --- (Just Like) Starting Over JOHN LENNON

De overige nieuwe binnenkomers:

33 - Bourgie bourgie GLADYS KNIGHT
34 - I'm Coming Out DIANA ROSS
35 - Woman in uniform IRON MAIDEN
37 - Falcon RAH BAND
39 - Inherit the Wind WILTON FELDER
40 - Lonely together BARRY MANILOW

Het (voor Nederland) onbekend werk:

UB40 had met The Earth dies screaming (8) een rustige derde single van het album Signing off. Misschien al bestemd voor de kerstdagen van 1980.

Daar doen ze niet aan sentiment, op Ace of spades van Motorhead (7). Ik heb vaak dat ik één nummer wel aardig vind, maar een heel album is mij te hoog gegrepen.

Gladys Knight blijft met Bourgie Bourgie (7) gewoon bij haar leest, wars van alle nieuwe stromingen in muziek

Iron maiden heeft waarschijnlijk wel wat betere herrie afgeleverd dan Woman in uniform (5)

Ik had nog nooit gehoord van de Rah band dus ook niet van het nummer Falcon (4). Het begin maakt nog zeer nieuwsgierig, maar zodra er een discobeat onderkomt en af en toe een verdwaalde sax blijkt hoe povertjes dit instrumentale nummer is.

Precies hetzelfde voor Inhereted the Wind van Wilton Felder (4) Daar wordt dan af en toe nog wat op gezongen maar het is een vrij monotone discobeat, af en toe een blazertje en that's it.

Of je dan blij moet zijn met de meest zoetsappige plaat uit de toch al niet misverstane zoetsappige carriere van Barry Manilow is maar zeer de vraag. Na afluistering de conclusie zonde van mijn tijd en een 1 voor Lonely together.

musician schreef:
(quote)

(quote)

Klopt als een bus! Behalve dat ik schrijf dat de tekst van Kaztor is, zijn alle bij elkaar gezochte hitlijsten, URLS bij nummers en verdere kritieken de komende week allemaal van Kaztor zelf. Allemaal vooruitgeluisterd en op papier gezet omdat hij met vakantie is!

Het zij hem uiteraard gegund en zijn blijvende trouw aan de 1967 en 1980 topics is natuurlijk van onschatbare waarde....

Onze dank alhier is jou ook uiteraard gegund! Ik heb het allemaal in een paar dagen tijd snel in elkaar gerammeld, uiteraard met hulp van mijn lieve schatje. We kraken nu eenmaal... ehh.. bespreken nu eenmaal graag het gebodene van de hitlijsten van toendertijd .

Hier nog een in elkaar geflanst lijstje dat ik voor vertrek nog even snel in ons kladblokje seefde:

Billboard - 9 november 1980

Binnenkomers in de Hot 100:

#30: Bruce Springsteen - Hungry Heart
#80: Tierra - Together V
#81: The Pointer Sisters - Could I Be Dreaming? V
#84: Cheap Trick - Stop This Game V
#85: Rupert Holmes - Morning Man V
#86: Eric Clapton - Blues Power V

(afbeelding)
Nog niet in bezit, maar gaat er zeker komen!

#87: Marcy Levy & Robin Gibb - Help Me V
#89: Eddie Rabbitt: I Love A Rainy Night V
#90: Bob Seger - The Horizontal Bop V

Zielloze soulmuziek. Klinkt als een contradictie, nietwaar? Toch krijgt Tierra het voor de bakker.
Alles aan dit liedje klinkt steriel en afgevlakt. De zanger klinkt alsof ie z'n werk onder dwang vervaardigt en die achtergrondzangers lijken speciaal te zijn ingehuurd. Wat een flauwekul is me dit , snel verder! [2].

Het liedje van The Pointer Sisters heb ik nooit eerder gehoord, maar bevalt me eigenlijk wel. Ze zorgen altijd wel voor een gezonde dosis kwaliteit, al was dit nummer hier misschien niet catchy genoeg om te kunnen scoren. Maar zeker niet slecht [8].

Sorry voor de wat belabberde geluidskwaliteit van de clip, maar dat buitenissige imago wil je natuurlijk zien. Voor Cheap Trick heb ik best een zwak en ook dit nummer valt goed bij me. Degelijke kwaliteit van een band waar je altijd wel op kan rekenen, lijkt het [7,5].

En daar hebben we Rupert Holmes ook weer, waarschijnlijk met de vierde single van z'n album. Mij benieuwen wat hier nog over gezegd gaat worden. Ik vind het in ieder geval sympathiek klinken en het heeft ook een wat apart en origineel arrangement. Een ruime voldoende is hier op z'n plaats [7,5].

Eric Clapton komt hier met de volgende single van z'n Just One Night live-album en ook deze keer is het raak. Deze versie van Blues Power klinkt gepassioneerd en vuig, zoals het een goede live-opname betaamd. De live-cd staat inmiddels op mijn to-get-lijst, dus tot zoverre is de indruk gemaakt. Geweldige muziek, dit [9,5].

Het zoveelste Bee Gees-gerelateerde duet, ditmaal met de knop op 'vrolijk' en de kazigheidsfactor op 'redelijk onuitstaanbaar'. Het zal wel [3].

Eddie Rabbitt's opvolger voor Driving My Life Away was waarschijnlijk te Amerikaans voor onze zuurkool-met-worst-oortjes toendertijd. Heel aardige country-rock dat wel iets te clean klinkt [7].

The Horizontal Bop, dat hoef ik verder niet uit te leggen, maar dit is wel wat vrijblijvend voor Bob Seger's doen. Leuk tussendoortje, maar het betere werk is elders te vinden [6,5].

ranboy schreef:
(quote)

YouTube - Children of the World featuring Ellen Foley & Jimmy Hall - The time is now

Ik vermoed dat kaztor hier ook een 1 aan geeft, en dit keer kan ik het wel begrijpen .

Hoe raad je het? [1].

TOP 40 VAN ROB nr 230, 19-11-1980
dw vw aw
1 1 7 Lies - Manfred Mann's Earth Band
2 2 6 Stereotype - The Specials
3 4 4 Army dreamers - Kate Bush
4 5 4 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
5 3 9 Take the long way home - Supertramp
6 7 4 Fashion - David Bowie
7 11 3 Lady - Kenny Rogers
8 16 3 Nancy - The Mo
9 30 2 Love on the rocks - Neil Diamond
10 29 2 (Just like) Starting over - John Lennon
11 6 9 Sanctuary - New Musik
12 15 4 The tide is high - Blondie
13 8 7 My old piano - Diana Ross
14 13 6 Aquarius - Gary Fane
15 12 8 Release - Patti Labelle
16 14 5 Am I normal - Eye to Eye
17 26 3 Rover's return - The Korgis
18 31 2 Tunnel of love - Dire Straits
19 10 11 Master blaster - Stevie Wonder
20 9 14 Ashes to ashes - David Bowie
21 20 5 Baggy trousers - Madness
22 23 5 Never knew love like this before - Stephanie Stills
23 21 4 Time moves on - Carmen & Thompson
24 24 3 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
25 25 3 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
26 27 3 All out of love - Air Supply
27 35 2 Sometimes - Spargo
28 -- 1 Passion - Rod Stewart
29 18 10 Don't stand so close to me - The Police
30 28 3 One trick pony - Paul Simon
31 17 12 Johnny and Mary - Robert Palmer
32 19 10 Woman in love - Barbra Streisand
33 -- 1 Super trouper - Abba
34 -- 1 Same old story - Randy Crawford
35 -- 1 Children of paradise - Boney M
36 36 2 Time ran out on you - Leo Sayer
37 22 6 Real love - The Doobie Brothers
38 33 9 Blind date - Ginger
39 32 7 What you're proposing - Status Quo
40 34 11 Limbo - Fischer Z

Mijn schrift uit 1980 vermeldt in de zijlijn dat ik net Tolkien (In de ban van de ring) had uitgelezen, nog altijd mijn favoriete boek aller tijden .

Manfred Mann alweer vier weken op 1; Kate Bush houdt iets in maar is nog niet verslagen, en twee zeer grote stijgers: Neil Diamond en John Lennon.

Slechts vier binnenkomers, waarvan maar één de moeite waard: op 28 Passion van Rod Stewart. Hij gaat verder op het op Da ya think I'm sexy ingeslagen discopad, maar voegt er voldoende gitaar, spannende piano en gepassioneerde (sorry) zang aan toe om het geheel eigen te maken. Hij is nog steeds creatief bezig!

Op 33 Abba met Super trouper dat in de NL top 40 nog moeiteloos de nummer 1 positie bereikt, maar in mijn lijst slecht scoort: 31 wordt de hoogste plek. Wat mij betreft is het vanaf deze single voorbij met de hoge kwaliteit van Abba, alleen The day before you came zal nog wat doen. Werd ik te oud en wijs voor Abba-muziek, of is Abba gaan lijden aan creatieve bloedarmoede?

Op 34 Randy Crawford. Na het prachtige One day I'll fly away is dit eenvoudige deuntje wat saai en tegenvallend. Gelukkig komen er nog andere platen van haar die weer prachtig zijn.

Op 35 Boney M, opmerkelijk omdat deze band al een paar jaar mijn top 40 niet meer wist te bereiken, ondanks grote NL top 40 hits. Deze song klinkt niet zo melig, maar eigenlijk verrassend modern en strak; bij herbeluistering was het nog steeds goed te doen. In de NL top 40 was dit trouwens de eerste kleine hit (28) en hierna zouden ze nooit meer de top 10 bereiken...

Week 47 - 1980
Top 40
Tipparade (kijk eens naar dat pengekras bij Shine Up...)

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: The Kinks - Lola (Live) V
#2: Kamahl - Save The Whale V
#19: Barbra Streisand & Barry Gibb - Guilty
#26: Cheap Trick - Stop This Game
#27: The Sunstreams - Je Ging De Wijde Wereld In
#28: Babe - My Malaysia V
#29: The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card V

(afbeelding)
Kwalitatief hoogstaande muziek van een wonderschoon niveau.

#30: Ben Cramer - Winter (1980) V

Met deze live-versie van Lola hadden The Kinks na jaren weer een dikke hit op zak. Ik ben waarschijnlijk de enigste die er zo over denkt, maar ik vind dit beter klinken dan de studio-versie. Misschien komt het door jeugdsentiment, misschien door de publieksparticipatie die ik op de juiste momenten mee kan schreeuwen, misschien door de rauwheid ten opzichte van de studio-versie, ik weet het niet. Maar dit nummer blijft in elke versie overeind staan. Vooral die eindconclusie blijft er heerlijk in hakken: 'I know what I am, in bed I'm a man and so is Lola.' Heerlijk nummer! [9].

Met Kamahl werd op #2 hoog ingezet. Het zal uiteindelijk maar 5 weken laag in de Top 40 staan. Typisch hoe snel de hype van een programma of initiatief kan overwaaien, in dit geval het Wereld Natuur Fonds. Een nobel streven waar wij hier 100% achter staan als groot dierenliefhebbers. Maar op de keeper beschouwd is de zang wat teveel van het goede voor ons. Muzikaal is het dan wel weer goed gebracht met de nodige bombast, maar redelijk binnen de perken. Weeg ik de negatieve met de positieve aspecten af, dan kom ik op een nette [6,5].

Het liedje van The Sunstreams staat in mijn Tipparade-mapje van 1980, dus moet ik het ook bespreken. Wat was dat toch met die soldatenmelancholie op die piratenzenders toendertijd? Een nawee van de Tweede Wereldoorlog? De bekroning van Beatrix dat een soort solidariteitsgevoel teweeg bracht? Ik vind het allemaal best, zolang de juiste muziek maar bij de juiste mensen blijft. Met andere woorden: Ik luister liever naar iets anders [2].

Bij Babe is het altijd weer even lachen om die volkomen van de pot gerukte Engelse uitspraak. Daarna zet ik dan altijd weer plichtsgetrouw het clipje af, zoek ik verder en hoop voor iets muzikaals... [2].

Ik heb net gelukkig een link kunnen vinden van The Alan Parsons Project die blijkbaar de single-mix van TTOAFC bevat (delen 1 & 5 van het gelijknamige album) en ik moet ook zeggen dat het hier een 5-sterren-stunt betreft. Is dit alleen zo in Nederland uitgekomen? Ik vind dit echt een geweldige match, en dan ken ik het album zelf nog niet eens (ik heb een dubbele verzamel-cd met alleen het eerste deel). Voor prog-liefhebbers moet deze single een openbaring geweest zijn. 'Incredible, smooth-flowing and it grabs you' zegt m'n lieve schatje. Kan ik het alleen maar mee eens zijn en het krijgt van ons beiden een dikverdiende [10]!

Erg is het dan weer dat ik het liedje van Ben Cramer ter plekke weer herinner. Waarom nou toch? Ik denk dat ik The Alan Parsons Project maar weer eens ga beluisteren... [3].

kaztor schreef:
Week 47 - 1980
Tipparade (kijk eens naar dat pengekras bij Shine Up...)

Wat staat daar dan? Heb jij dat ooit geschreven? Het laatste woord kan 'bestellen' zijn...

Dat kan ik nooit geweest zijn met m'n 6 prille jaren, toen bestelde ik geen singles en had ik lijntjes nodig om iets leesbaars te schrijven . Deze lijsten zijn gelinkt aan de officiële Top 40-site, ik heb ze (helaas) niet.

Ik heb jaren geleden wel eens een aantal lijsten gekocht op 'n markt, maar ik kan ze nergens meer vinden, ze liggen waarschijnlijk nog bij m'n moeder thuis.

Ik heb trouwens nooit singles besteld. Ik kocht ze altijd uit de Top 40/Tipparade-rekken, uit afgeprijsde bakken (lees: veelal geflopte singles) en nu nog uit de kringloop.

Ok, natuurlijk. Maar nu weten we nog niet wat er staat...

Misschien heeft Hans er iets mee te maken of had Gaucho een geheugensteuntje nodig voor na z'n krantenwijkje.

Tipparade: week 47 van 1980.

Alarmschijf: The Kinks - Lola (Live)
Ik verkies juist de studioversie, die klinkt subtieler waar dat de live-versie meer naar stadionrock neigt. Maar dit nummer is hoe dan ook een onverwoestbare evergreen.
Cijfer: 8,5

#2: Kamahl - Save The Whale
Inderdaad een sympathiek nummer over het behoud van de natuur. De zang vind ik ook wat over de top en de meligheid komt om de hoek kijken maar vanwege de tekst en de symfonische arrangementen ken ik hier een voldoende toe.
Cijfer: 6

#19: Barbra Streisand & Barry Gibb - Guilty
Zoals te verwachten een mierzoet nummer maar vocaal zit het wel goed en het is ongetwijfeld professioneel gebracht en gearrangeerd. Niet helemaal mijn ding maar ik zie de kwaliteiten er wel in, dus ook hier een voldoende.
Cijfer: 6

#26: Cheap Trick - Stop This Game
Cheap Trick brengt poppy Beatlesesque hardrock zoals hier. Niet wereldschokkend of origineel maar Van Zander heeft een prima rauwe volle stem en het nummer wordt degelijk gebracht al vind ik zulke muziek live beter uit de verf komen.
Cijfer: 7

#27: The Sunstreams - Je Ging De Wijde Wereld In
Geen clip gevonden.

#28: Babe - My Malaysia
Ik kan een beetje camp wel verdragen (sommige nummers van bv. Boney M, Village People, Luv' en Dolly Dots zijn guilty pleasures) maar dit is té fout (zeker de knullige Engelse uitspraak) en vooral te melig.
Cijfer: 2

#29: The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
Dit is oneindig veel muzikaler en vooral tijdlozer, geweldige popsong, sfeervolle en symfonisch getinte begeleiding en erg pakkende melodie en tekst.
Cijfer: 9,5

#30: Ben Cramer - Winter (1980)
Echt slecht vind ik het niet - melodisch mag het er zijn - maar de melige (schlager)arrangementen trek ik niet en zijn stem ligt mij ook niet.
Cijfer: 4

Musician’s Top 30, 22 november 1980

02 (05) Tunnel of love * Dire straits
03 (02) Lies * Manfred Mann’s earth band
04 (06) Army dreamers * Kate Bush
05 (03) Into the lens * Yes
06 (16) Passion * Rod Stewart
07 (08) Baggy trousers * Madness
08 (10) Nancy * The Mo
09 (04) Misunderstanding * Genesis
10 (09) Starting over * John Lennon
11 (13) Fashion * David Bowie
12 (20) Hungry heart * Bruce Springsteen
13 (07) Angel * Fleetwood mac
14 (15) Same old story * Randy Crawford
15 (24) Love on the rocks * Neil Diamond
16 (21) One trick pony * Paul Simon
17 (11) Stereotype * Specials
18 (19) Rover’s return * The Korgis
19 (17) Mad at you * Joe Jackson
20 (12) Aquarius * Gary Fane
21 (---) Enola gay * O.M.D.
22 (18) She’s so cold * Rolling stones
23 (23) Lady * Kenny Rogers
24 (27) All out of love * Air supply
25 (---) Drivin’my life away * Eddie Rabbit

(afbeelding)

26 (29) The tide is high * Blondie
27 (---) Taste of bitter love * Gladys Knight
28 (---) Super trouper * Abba

(afbeelding)

29 (---) Girls can get it * Dr. Hook
30 (14) King’s call * Phil Lynott

Niet echte verrassingen of het moest de vondst van het singletje Enola gay van O.M.D. zijn geweest.

Toch wel degelijk verschuivingen. Zouden de Dire straits eindelijk op één komen? Rod Stewart naar de top?

Ik zou, met terugwerkende kracht, Eddie Rabbit willen 'eren' met een compliment. Destijds had ik er niet zoveel oog voor, maar bij deze (nadat ik hem weer eens uitvoerig heb beluisterd).

Nu nog geen schokkende zaken, volgende week daarentegen...

De Engelse Top 20 van 23 november 1980:

(afbeelding)

01 01 The Tide Is High BLONDIE
02 13 Super Trouper ABBA
03 02 Woman In Love BARBRA STREISAND
04 04 I Could Be So Good For You DENNIS WATERMAN
05 06 Fashion DAVID BOWIE
06 09 Never Knew Love Like This Before STEPHANIE MILLS
07 03 Special Brew BAD MANNERS
08 07 Dog Eat Dog ADAM AND THE ANTS
09 08 Enola Gay ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK
10 05 What You're Proposing STATUS QUO
11 14 Earth Died Screaming UB40
12 --- Celebration KOOL AND THE GANG
13 20 (Just Like) Starting Over JOHN LENNON
14 12 The Same Old Scene ROXY MUSIC
15 15 Ace Of Spades MOTORHEAD
16 10 If You're Lookin' For A Way Out ODYSSEY
17 11 When You Ask About Love MATCHBOX
18 --- I'm Coming Out DIANA ROSS
19 --- To cut a long story short Short SPANDAU BALLET

(afbeelding)

20 17 Suddenly OLIVIA NEWTON-JOHN & CLIFF RICHARD

De andere nieuwe binnenkomers:

23 --- Banana republic BOOMTOWN RATS

30 - Do you feel my love EDDY GRANT
31 - Embarrasment MADNESS
34 - Lady KENNY ROGERS
40 - Don't walk away ELO
41 - Feels like the right time Shakatak
42 - Love On The Rocks NEIL DIAMOND
43 - Sharing The Night Together DR. HOOK
45 - Kiss On My List DARYL HALL & JOHN OATES
46 - Mr. Crowley OZZY OSBOURNE
47 - There's No One Quite Like Grandma ST. WINIFRED'S SCHOOL CHOIR
50 - Looking For Clues ROBERT PALMER
51 - Superman's Big Sister IAN DURY AND THE BLOCKHEADS
52 - Midnight Cowboy OST VARIOUS ARTISTS
53 - I Never Go Out In The Rain HIGH SOCIETY
55 - You're Lying LINX
56 - Live In The Heart Of The City WHITESNAKE
57 - Hungry Heart BRUCE SPRINGSTEEN
59 - It's Hard To Be Humble MAC DAVIS
60 - Can't Fake The Feeling GERALDINE HUNT
61 - Leaving On The Midnight Train NICK STRAKER BAND
62 - Girls Can Get It DR. HOOK
63 - Miles Away JOHN FOXX
65 - Official Secrets M
66 - Life is For Living BARCLAY JAMES HARVEST
67 - She's Just A Groovy Freak REAL THING
68 - Elstree BUGGLES
69 - Thighs High TOM BROWNE
70 - Beer Drinkers & Hell Raisers MOTORHEAD
71 - And The Birds Were Singing SWEET PEOPLE
72 - Cry For The Nations MICHAEL SCHENKER GROUP
73 - Parisienne Girl INCOGNITO
74 - I Live For The Weekend TRIUMPH
75 - Whip It DEVO

Volgens mij vonden de Engelsen het tijd worden voor een Top 75, op 23 november 1980. En waarom ook niet, de verkoopcijfers waren nog prima.

Leuk voor ons, veel goede namen, veel onbekende singles. Ik zie bijvoorbeeld al de zo weinig voorkomende nummers van M en de Buggles. John Foxx.

Het zal duidelijk zijn, zoveel nummers zijn niet in één avond van een URL te voorzien. Ik moet wel zeggen, om meer redenen is er sprake van een historische dag. Zoals bijvoorbeeld de entree, het debuut van Spandau Ballet. Ik mag er regelmatig op afgeven, maar bij To cut a long story short zul je mij nog niet horen (7).

Volgens mij heeft ELO het gehele eigen gedeelte van het Xanadu album op single gezet. Zelfs de Top 40 begint bij zo'n 4e(?) of 5e single af te haken. De Engelsen blijkbaar nog niet. Ook het voordeel van 75 singles in de lijst: het genereert aandacht. Nu zal de nummer 75 in 1980 wel meer nummers hebben verkocht dan de nummer 1 nu. Maar voor het overzicht is het prachtig.

Grappig om al namen als Tom Browne en Spandau Ballet te waarnemen.

The Sweet People, daar zijn ze wat laat mee. Zo'n beetje in dezelfde hoek zit het titelnummer van de film Midnight Cowboy, met de legendarische Toots Thielemans. 11 jaar na de film pas een hit(je) alhier.

En Sharing the night together van Dr. Hook hadden we al in april 1979, uit mijn hoofd.

Raar, want Girls Can Get It komt ook binnen.
Het betrof vast een verzamelaar die toen uitkwam. Ik zie geen andere reden.

Al die singles zijn geen echte binnenkomers, maar de Engelse top 40 werd die week uitgebreid tot een top 75; dus minstens 35 binnenkomers .

Blijft nog wel raar dat Sharing the night er nog/weer in staat...

TOP 40 VAN ROB nr 231, 26-11-1980
dw vw aw
1 3 5 Army dreamers - Kate Bush
2 1 8 Lies - Manfred Mann's Earth Band
3 2 7 Stereotype - The Specials
4 10 3 (Just like) Starting over - John Lennon
5 7 4 Lady - Kenny Rogers
6 8 4 Nancy - The Mo
7 9 3 Love on the rocks - Neil Diamond
8 4 5 Driver's seat - Sniff 'n the Tears
9 17 4 Rover's return - The Korgis
10 5 10 Take the long way home - Supertramp
11 28 2 Passion - Rod Stewart
12 12 5 The tide is high - Blondie
13 18 3 Tunnel of love - Dire Straits
14 6 5 Fashion - David Bowie
15 14 7 Aquarius - Gary Fane
16 -- 1 Stop this game - Cheap Trick
17 21 6 Baggy trousers - Madness
18 11 10 Sanctuary - New Musik
19 27 3 Sometimes - Spargo
20 13 8 My old piano - Diana Ross
21 15 9 Release - Patti Labelle
22 -- 1 Lola - The Kinks
23 24 4 Drivin' my life away - Eddie Rabbitt
24 16 6 Am I normal - Eye to Eye
25 22 6 Never knew love like this before - Stephanie Stills
26 25 4 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
27 26 4 All out of love - Air Supply
28 19 12 Master blaster - Stevie Wonder
29 20 15 Ashes to ashes - David Bowie
30 23 5 Time moves on - Carmen & Thompson
31 33 2 Super trouper - Abba
32 34 2 Same old story - Randy Crawford
33 35 2 Children of paradise - Boney M
34 -- 1 Santa Maria - Roland Kaiser
35 -- 1 I'm gonna be strong - Blue Angel
36 -- 1 Hungry heart - Bruce Springsteen
37 32 11 Woman in love - Barbra Streisand
38 31 13 Johnny and Mary - Robert Palmer
39 30 4 One trick pony - Paul Simon
40 29 11 Don't stand so close to me - The Police

Jawel, Kate Bush pakt haar derde nummer 1 hit op rij van één album (Never Forever): een knappe prestatie! Het zal de lezer niet verbazen dat Kate Bush mijn favoriete zangeres aller tijden is . Verder stijgt Starting over opvallend hard door, terwijl die in de NL top 40 ergens rond de 29 blijft steken. Ook Passion doet een reuzesprong.

Op 16 maar liefst een nieuwe single van Cheap Trick. De (live)successen van I want you to want me en Surrender konden ze niet meer herhalen, maar dit is wel een heel puike, stevige, goed geproduceerde single.

Op 22 de live versie van Lola van The Kinks, één van de zeer weinige songs die 2x op 1 hebben gestaan in de NL top 40. Welke versie ik 'beter' vind, kan ik nauwelijks zeggen, ze hebben elk hun eigen charme. Wel een opvallende terugkeer van The Kinks in de hitparade, iets wat ze hierna (op klein hitje Come dancing na) niet meer zou lukken.

Op 34 de volbloed schlager Santa Maria, die in de NL top 40 snel naar nummer 1 zou stijgen. De dramatiek van de song was aan mij wel besteed, ik had (en heb) er geen problemen mee.

Op 35 Blue Angel, met Cyndi Lauper als zangeres. Hier geen irritante gilletjes, maar een gedragen, gevoelige weergave van de oude klassieker (Gene Pitney) I'm gonna be strong. Geen NL top 40 hit, maar bij mij een aardige score.

Tenslotte op 36 Bruce Springsteen, met de eerste single van The River. De man was toen nog een albumartiest, had nog nooit een single in de hitparade of zelfs tipparade gehad; deze haalde wel de tip 30, maar ver kwam hij niet. Typische Springsteen-rock, feestelijk dampend. Ook bij mij maar een klein succesje, ik hou meer van de serieuze Springsteen (zie The River, volgend jaar...).

ranboy schreef:

Blijft nog wel raar dat Sharing the night er nog/weer in staat...

Heeft vast met deze plaat te maken: Greatest Hits

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.