MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
ranboy schreef:
Dave Stewart maakt van de soul classic een zwaar electronische versie, die wonderwel samengaat met de ijle stem van Colin. Naast de stuwende synthesizers vond ik destijds het outro erg mooi, waarin Colin een snelle opeenvolging van lyrics brengt, veel meer dan in het origineel te vinden zijn (die veel eerder afbreekt). Geweldig!

(8,5)

Tipparade: week 15 van 1981.

Alarmschijf: Buck's Fizz - Making Your Mind Up
Het winnende nummer op het eurovisiesongfestival van 1981. Een vrolijke meezinger, niet meer en niet minder maar op het ESF hoor je weinig beters dan dat.
Cijfer: 6,5

#14. Pussycat - Then The Music Stopped
Een draaiorgel-intro waarna het nummer inzet. Vakkundig gebracht en geproduceerd maar het klinkt ook wat meliger dan hun vorige hits. Ze zijn nadien (op tijd) gestopt.
Cijfer: 5

#15. Dave Stewart - What Becomes of the Broken Hearted
Oorspronkelijk een soulnummer van Jimmy Ruffin. De versie van Dave Stewart is gewaagder maar klinkt matter doordat hij de soul mist maar dat instrumentale gedeelte is wel een interessante toevoeging.

#27. Kim Carnes - Bette Davis Eyes
De vrouwelijke Rod Stewart met een meer dan degelijke popsong waarbij de synths op doeltreffende wijze worden ingebracht. De meest tijdloze song van deze week.
Cijfer: 8

#28. Roland Kaiser - Gloria
Het lijkt mij gebaseerd op eerdere nummers (zo hoor ik iets in van Violetta) en de meeste Schlagers zijn trouwens ook covers. Niet slecht gezongen maar van vergankelijke aard mede door de nietszeggende vrolijkheid.
Cijfer: 4,5

#29. Dallas - Come On and Get It.
Geen clip gevonden.

#30. Frank & Mirella - De Verzonken Stad
Een vissersverhaal getoonzet op het ritme van Rivers of Babylon van Boney M. Tekstueel wel leuk, maar de melige zang en arrangementen doen het nummer de das om.
Cijfer: 4

Week 15 - 11 april 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Bucks Fizz - Making Your Mind Up
Favorietschijf: Alan Williams - Doing Things With You
Steunplaat: Kim Carnes - Bette Davis Eyes

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Bucks Fizz - Making Your Mind Up V
#14: Pussycat - Then The Music Stopped V
#15: Dave Stewart & Colin Blunstone - What Becomes of the Broken Hearted V
#27: Kim Carnes - Bette Davis Eyes V
#28: Roland Kaiser - GloriaV
#29: Dallas - Come On and Get It.
#30. Frank & Mirella - De Verzonken StadV

(afbeelding)
'Five-and-a-half points!'

Bucks Fizz heb ik altijd gezien als een soort antwoord op Abba. Ze hebben ook best wel een paar degelijke singles uitgebracht, maar eerlijk gezegd vind ik deze daar niet bij horen. Ik vind het wat houterig en kinderachtig klinken [5,5].

Pussycat brengt er ook niet veel sjeu in. Ik vind dit liedje wel wat beter dan dat suffe Doin' La Bamba van het jaar ervoor maar het blijft ontzettend op maat gesneden TROS-muziek. Het pretendeert ook ietwat exotisch te zijn, maar dat komt door de klinische productie totaal niet uit de verf. Ze waren inderdaad behoorlijk uitgepraat, maar volgens mij verschenen er nadien nog wel een paar singles, in 1984 ofzo [5].

Over Dave Stewart (niet te verwarren met de naamgenoot van The Eurythmics) en Colin Blunstone ben ik optimistischer dan LucM. Dit is echt een liedje dat zich perfect leent voor een uitvoering dat zich volledig onttrekt uit het basisstramien van drums-bas-gitaar waardoor er een unieke sfeer ontstaat. Colin Blunstone is echt de gewezen man voor dit soort experimenten. Zijn stem klinkt uitstekend bij progressieve muziek, dat heeft ie bij The Alan Parsons Project bewezen en ik vind dit ook die richting uit gaan. Ik kon het al wel, maar dit blijft voor mij echt een verrassende plaat [9].

Net als bij de vorige plaat zie je bij Kim Carnes' liedje het voorjaarszonnetje van 1981 in gedachten voorbij flitsen. Bette Davis Eyes heeft iets magisch en sprookjesachtigs. Dat komt door dat diepe, rauwe stemgeluid van 'Mrs. Stewart' en die wat afstandelijke, Amerikaans klinkende backing. Ze klinkt ook alsof ze alleen tegen 'jou' zingt, haar manier van zingen heeft hier iets persoonlijks. Ook hier weer een combinatie van factoren die tezamen iets unieks creëren [9].

Van Roland Kaiser's single ben ik totaal niet onder de indruk. Het klinkt leeg en vooral fantasieloos. Z'n vorige guilty-pleasure-single Santa Maria vind ik stukken beter. Mmm-dada mmm-dada... [3,5].

Dallas' Come On And Get It heb ik nergens kunnen vinden. Had dat iets met de serie te maken?

M'n moeder was een grote fan van De Verzonken Stad. Een oude collega van me, moge z'n ziel rusten in vrede, had dit ook op een stokoud bandje staan die continu op het werk werd afgespeeld. Ik vind het allemaal eh.... over-the-top sentiment en interessant-doenerij voor het grote publiek. Niet aan mij besteedt, ben ik bang [3].

Musician’s Top 30, 18-04-1981, week 16

01 (01) 05 Morning dew – Long John Baldry
02 (02) 05 You better you bet – The Who
03 (04) 04 Keep on loving you – Reo Speedwagon
04 (07) 03 Kids in America – Kim Wilde
05 (12) 02 Fireflies – Fleetwood mac
06 (03) 08 For you – Manfred Mann’s earth band
07 (06) 07 Vienna – Ultravox
08 (05) 06 Goodbye Elenore – Toto
09 (10) 05 Marliese – Fischer Z
10 (11) 04 Seagull – Kayak
11 (21) 02 Time out of mind – Steely dan
12 (08) 06 Games people play – Alan Parsons Project
13 (14) 05 Her town too – James Taylor
14 (19) 02 Lately – Stevie Wonder
15 (---) 01 Too much time on my hands - Styx
16 (13) 04 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
17 (17) 03 Midnight magic maniac – New Adventures
18 (09) 10 In the air tonight – Phil Collins
19 (20) 03 And love goes on – Earth, wind & fire
20 (24) 03 This ole house – Shakin’ Stevens
21 (18) 06 Sailing – Christopher Cross
22 (27) 03 Wailing in the moonlight – Klang
23 (---) 01 What becomes of the broken hearted – Dave Stewart
24 (---) 01 Bette Davis Eyes – Kim Carnes
25 (22) 03 How ‘bout us – Champagne
26 (---) 01 That was my big mistake - Korgis
27 (---) 01 Star – Kiki Dee
28 (15) 07 Jealous guy – Roxy Music
29 (16) 07 Woman – John Lennon
30 (23) 04 People alone – Randy Crawford

Een beetje een krasserige versie van That was my big mistake van The Korgis, maar beter kon ik niet vinden. De mensen hadden het al weer gehad met deze sympatieke band, drie hits in 1980. Dit nummer zou niet veel verder komen dan de Tipparade. Vond het toch nog wel aardig.

De hoogste nieuwe binnenkomer voor een hit waar de hitparade fanaten ook hun neus voor ophaalden, de tweede single van Styx van het album Paradise Theater. Dan had je daar voor in de VS moeten wonen. Too much time on my hands haalde zelfs de top 10 (9) en stond 19 weken genoteerd.

TOP 40 VAN ROB nr 252, 22-4-1981
dw vw aw
1 1 8 Jealous guy - Roxy Music
2 2 5 Morning dew - Long John Baldry
3 3 8 Sailing - Christopher Cross
4 9 4 Kids in America - Kim Wilde
5 4 9 Vienna - Ultravox
6 15 2 What becomes of the broken hearted - Dave Stewart & Colin Blunstone
7 7 5 Can you feel it - The Jacksons
8 6 6 Marliese - Fischer Z
9 5 7 You better you bet - The Who
10 8 7 9 to 5 - Dolly Parton
11 14 3 I missed again - Phil Collins
12 11 5 Keep on loving you - REO Speedwagon
13 16 3 Star - Kiki Dee
14 21 2 Bette Davis eyes - Kim Carnes
15 19 2 Rain in May - Max Werner
16 13 5 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
17 26 2 People alone - Randy Crawford
18 24 3 Lately - Stevie Wonder
19 10 10 Without your love - Roger Daltrey
20 12 5 It's my turn - Diana Ross
21 25 3 How 'bout us - Champaign
22 23 4 Seagull - Kayak
23 32 2 Making your mind up - Bucks Fizz
24 17 7 Hey you - The Start
25 18 6 The shuttered palace - Ellen Foley
26 -- 1 Race to the end - Demis Roussos & Vangelis
27 28 3 Doin' things with you - Alan Williams
28 20 11 Message of love - The Pretenders
29 -- 1 Night train - Steve Winwood
30 22 13 In the air tonight - Phil Collins
31 30 4 And love goes on - Earth, Wind & Fire
32 -- 1 Just the two of us - Grover Washington Jr.
33 -- 1 Then the music stopped - Pussycat
34 27 11 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
35 -- 1 Nobody knows you when you're down and out - Flavium
36 29 4 Marionette - Maribelle
37 33 9 Schoolgirl - Steve Forbert
38 31 7 DCT dreams - Nick Nicely
39 38 6 Mister Sandman - Emmylou Harris
40 34 6 Guitarman - Elvis Presley

De top 3 zit vast; Morning dew wil nog steeds naar 1, maar Jealous guy geeft nog steeds niet toe. Ondertussen staat Sailing alweer 5 weken op 3 en wordt zo ook een grote hit. Daarna de verversing: Kim Wilde van 9 naar 4 en Dave Stewart zelfs van 15 naar 6. Zo blijft het dringen.

Weer vijf binnenkomers. Op 26 Race to the end van Demis Roussos & Vangelis. Wie niet beter weet, vindt het misschien een aparte combinatie, maar de twee vormden al in de jaren 60 de Griekse band Aphrodite's Child; na het uiteenvallen van de band ging Vangelis de instrumentale synthesizerhoek in, en Demis scoorde grote hits met zonnige schlagers. Deze song komt van een album van Demis (genaamd Demis). Het is een bewerking van het titles theme van de film Chariots of fire (oscar voor componist Vangelis). De lyrics zijn van Jon Anderson (!). Het bereikte nog wel de tipparade, maar meer ook niet. Zelf vind ik uit de trage zang juist grote kracht en doorzettingsvermogen spreken, passend bij het onderwerp. De soundtrack van de film Chariots of fire was inmiddels ook uit, maar deze song stond er niet op. De bekende titles track Chariots of fire zou pas over een jaar een hit worden, toen de soundtrack een oscar ontving. Hier even een clipje van deze geweldige track: YouTube - Demis Roussos - Race To The End

Op 29 de opvolger van While you see a chance, die juist na 15 weken uit mijn top 40 verdwenen is. Night train is wat vlotter, minder groots opgebouwd, maar nog steeds prima luistermateriaal.

Op 32 Bill Withers & Grover Washington Junior met zo'n typische soft jazzy ballad die erg gemakkelijk in het oor ligt, mooi gezongen maar niet echt verrast.

Op 33 Pussycat, nog altijd actief en behoorlijke hits scorend, al doet het niets meer denken aan Mississippi (op de herkenbare stem van Tony Wilé na dan). Na een kort draai-orgelintro volgt een aardig inhaken-en-meedeinen-liedje.

Op 35 het Nederlandse Flavium, een echte bluesband en als je ervan houdt, een topplaat.

Week 16 - 18 april 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Doris D. And The Pins - Dance On
Favorietschijf: Peter Maffay - Über Sieben Brücken Mußt Du Gehn
Steunplaat: Max Werner - Rain In May

Alarmschijf: Doris D. And The Pins - Dance On V
#17: Sugar And The Lollipops - Dancing Dynamo V
#25: Max Werner - Rain In May V
#26: Peter Maffay - Über Sieben Brücken Mußt Du Gehn V
#27: Grover Washington Jr. & Bill Withers - Just The Two Of Us V
#28: Voyage - Discotch V
#29: Demis Roussos & Vangelis - Race To The End V
#30: Frankie Smith - Double Dutch Bus V

(afbeelding)

Deze keer eens voor de verandering een door de TROS goedgekeurde Alarmschijf.
Doris D. And The Pins hebben het succes van de eerdere single en andere meidengroepjes blijkbaar goed gevolgd. Laat ik het zo stellen: Sommige muziek is een verademing om weer eens terug te horen, bij andere muziek had je het liever bij het verleden gelaten. Dit liedje behoort tot de laatste categorie [1].

Sugar And The Lollipops, die naam zegt me weinig, maar Dancing Dynamo vind ik eigenlijk best een lekker singletje. Het doet me een beetje aan Pat Benatar denken. Leuk plaatje [6,5].

Bij het zien van Max Werner's clipje veer ik even op. Als dat de plaatselijke eigenaar van computerzaak Vobis niet is! Dit ligt in hetzelfde straatje als David Stewart en Colin Blunstone's single, maar ik vind het wat tam klinken. Hier had meer mee gedaan kunnen worden [5,5].

Peter Maffay is voor een bepaald publiek. Toch hoor ik ook wel wat in deze Duitse bombast.
Het heeft ook een goede tekst. En dan moet ik toch enigszins toegeven... [5,5].

Van Bill Withers hebben we hier een verzamelaar waarop Just The Two Of Us ook staat. Van de romantische soulmuziek is hij wellicht mijn favoriete zanger. Zijn warme stem past als gegoten bij de elegante jazzy muziek van George Washington Jr. Hier heb ik wel een zwak voor. Misschien weinig verrassend, maar het klinkt erg lekker [9].

Voyage's Discotch vind ik een echte guilty pleasure. Fouter en meliger dan dit kan haast niet, maar het tovert zowaar een zonnetje tevoorschijn bij het moment van beluisteren [7].

Ik ben het verder ook eens met de positieve respons tot dusver op Vangelis & Demis Roussos. Erg krachtig nummer. Vangelis vind ik in het progressieve wereldje een eigen genre bekleden (en dan niet met Demis Roussos z'n kleed), namelijk die van positivistisch ingestelde synthesizermuziek met een onvermurwbare zeggingskracht erin. Het is niet voor niets dat Jon Anderson het op waarde wist te schatten. Na z'n eerste samenwerking met Jon Anderson (Short Stories) en het onopgepikte pareltje van vorig jaar met Peter Marsh (Don't Be Foolish) vind ik dit andermaal een winnaar. En net zoals Don't Be Foolish is ook deze single helaas niet op mijn Portraits-verzamelaar te vinden. Dit is pure magie, niets minder [9,5].

Als ik de Top 40-site mag geloven deed Double Dutch Bus best goede zaken in de hitlijst. Maar er is wat mij betreft wel degelijk een reden waarom ik dit niet herken. Ik vind dit wat door de tijd ingehaald en het bevat ook te weinig kracht. Leuk voor even en zeker twee minuten te lang [6].

Week 16 van 1981.

Alarmschijf: Doris D. And The Pins - Dance On
Een tikkeltje beter dan Shine Up maar dit is een zoveelste Luv'-afkooksel. Misschien leuk om het nog een keertje terug te horen maar veel stelt het niet voor.

#17: Sugar And The Lollipops - Dancing Dynamo
Klinkt als een kruising van Pat Penatar en Kim Wilde. Dit heeft iets meer niveau dan Doris D. And The Pins maar ook dit is van vrij vergankelijke aard.
Cijfer: 5

#25: Max Werner - Rain In May
Dit is dan weer jatterij van In the Air Tonight van Phil Collins. Niet onaardig nummer maar duidelijk minder geïnspireerd dan zijn Kayak-hits.
Cijfer: 5,5

#26: Peter Maffay - Über Sieben Brücken Mußt Du Gehn
Peter Maffay heeft inhoudelijk meer te bieden dan de gemiddelde schlagerzanger. Dit is lang geen Du maar vocaal en tekstueel is het meer dan behoorlijk.
Cijfer: 6

#27: Grover Washington Jr. & Bill Withers - Just The Two Of Us
Het niveau gaat ineens een stuk naar omhoog. Smaakvolle easy listening soul, romantisch en licht jazzy met leuke arrangementen.

#28: Voyage - Discotch
Een discomedley, inderdaad aan de foute kant maar anderzijds vind ik op zich wel goed in elkaar gestoken.

#29: Demis Roussos & Vangelis - Race To The End
Na Aphrodites Child werken Demis Roussos en Vangelis nog een keertje samen. Of je van Demis Roussos houdt of niet, je kunt er moeilijk omheen dat hij een prima, aparte stem heeft en de sfeervolle synthesizerklanken van Vangelis tillen het nummer op een hoog niveau.

#30: Frankie Smith - Double Dutch Bus
Dit heb ik altijd een leuk nummer gevonden, swingend en grappig. Guilty pleasure, jawel, al vind ik het ook wat te lang duren.
Cijfer: 7,5

NEWSFLASH:

(afbeelding)
Eddie & Valerie Van Halen.

(afbeelding)
Ringo & Barbara Starr & vrienden.

(afbeelding)
Eric Clapton.

1 april: The Go-Go's tekenen bij IRS Records.

4 april: De Engelse popgroep Bucks Fizz wint het 26ste Eurovisie Songfestival met het liedje Making Your Mind Up in het RDS Simmonscourt Pavilion te Dublin, Ierland.

11 april: Eddie Van Halen trouwt met de actrice Valerie Bertinelli.

18 april: De formatie Yes wordt opgeheven. Talrijke reunies en/of hergroeperingen zouden nog volgen.

20 april: John Philips van The Mamas & The Papas is veroordeeld tot 5 jaar gevangenis (!) na beshuldigd te zijn van het bezit van drugs. Zijn veroordeling zou na een maand veranderd worden naar 250 uren gemeenschappelijk werk.

22 april: Eric Clapton belandt voor de verandering in het ziekenhuis vanwege gekneusde ribben en een beschadigd onderbeen na een auto-ongeluk in Seattle, Washington.

27 april: Ringo Starr trouwt in London met actrice Barbara Bach.

---------------

ALBUM-RELEASES IN APRIL 1981:

(afbeelding)

* Jefferson Starship - Modern Times
* Roger Taylor - Fun In Space
* The Birthday Party - Prayers On Fire
* Rick James - Street Songs
* The Cure - Faith
* Public Image Ltd. - The Flowers Of Romance
* Whitesnake - Come An' Get It
* Billy Squier - Don't Say No
* The Church - Of Skins And Heart
* Chaka Khan - What Cha' Gonna Do For Me
* Stiff Little Fingers - Go For It
* Dave Edmunds - Twangin...
* The Fall - Slates
* Van Halen - Fair Warning
* Jim Steinman - Bad For Good
* Vangelis - Chariots Of Fire (soundtrack)
* The Tubes - The Completion Backward Principle
* Gary U.S. Bonds - Dedication
* David Lindley - El Rayo-X
* Funkadelic - The Electric Spanking of War Babies
* Goddo - Goddo Live: Best Seat in the House (live-album)
* Kim Carnes - Mistaken Identity
* Holocaust - The Nightcomers
* The Exploited - Punks Not Dead
* Grateful Dead - Reckoning (live-album)
* Tygers Of Pan Tang - Spellbound
* Split Enz - Waiata
* Anne Murray - Where Do You Go When You Dream
* Santana - Zebop!

Musician’s Top 30, 25-04-1981, week 17

01 (01) 06 Morning dew – Long John Baldry
02 (02) 06 You better you bet – The Who
03 (05) 03 Fireflies – Fleetwood mac
04 (04) 04 Kids in America – Kim Wilde
05 (03) 05 Keep on loving you – Reo Speedwagon
06 (15) 02 Too much time on my hands - Styx
07 (11) 03 Time out of mind – Steely dan
08 (06) 09 For you – Manfred Mann’s earth band
09 (07) 08 Vienna – Ultravox
10 (09) 06 Marliese – Fischer Z
11 (14) 03 Lately – Stevie Wonder
12 (08) 07 Goodbye Elenore – Toto
13 (23) 02 What becomes of the broken hearted – Dave Stewart
14 (10) 05 Seagull – Kayak
15 (13) 06 Her town too – James Taylor
16 (24) 02 Bette Davis Eyes – Kim Carnes
17 (19) 04 And love goes on – Earth, wind & fire
18 (20) 04 This ole house – Shakin’ Stevens
19 (26) 02 That was my big mistake – Korgis
20 (---) 01 Winning – Santana
21 (---) 01 Rain in may – Max Werner
22 (17) 04 Midnight magic maniac – New Adventures
23 (12) 07 Games people play – Alan Parsons Project
24 (22) 04 Wailing in the moonlight – Klang
25 (27) 02 Star – Kiki Dee
26 (---) 01 Just the two of us – Grover Washington
27 (16) 05 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
28 (---) 01 Double Dutch bus – Frankie Smith
29 (---) 01 Dancing dynamo – Sugar and the lollipops
30 (21) 07 Sailing – Christopher Cross

Grappig dat Kaztor nog net als laatste het verschijnen van Zebop! van Santana vermeldt. Ik had het singletje Winning gekocht, een prima nummer vond ik destijds, hoewel veel concurrentie. Nu vind ik het nog wel goed maar niet zo heel erg extreem.

Ik zie dat Max Werner met zijn enige grote, zelfs internationale, hit Rain in May binnenkwam in de Veronica Top 40. Werner, de zanger van Kayak (tot 1978, daarna drummer bij de band) had méér dan heel erg goed geluisterd naar In the Air Tonight van Phil Collins. Rain in May sluit er helemaal bij aan.

Maar niet om het één of ander, de poging tot kopieëren kan natuurlijk niet in de schaduw staan bij het unieke debuut van Collins.
Ik vind overigens nog steeds dat Werner de allerbeste Kayak vocalen ooit heeft gehad, op zijn solo-albums hoor ik dat er jammergenoeg niet zo aan af. Werner is ook verreweg op zijn best bij Kayak en het proza van Ton Scherpenzeel.

(afbeelding)

(afbeelding)

Week 17 - 25 april 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Lakeside - Fantastic Voyage
Favorietschijf: Grover Washington Jr. & Bill Withers - Just The Two Of Us
Steunplaat: Linx - Intuition

Alarmschijf: Lakeside - Fantastic Voyage V
#24: Steve Winwood - Nighttrain V
#25: Matchbox - Babe's In The Wood V
#26: Phil Collins - I Missed Again V
#27: James Warren & The Korgis - That Was My Big Mistake V
#28: Bruce Springsteen - The River V
#29: G.G. Anderson - African Baby V
#30: Florence Warner - Hold Me Once V

(afbeelding)

Het kan niet op met de kapiteinen deze week, zowel in het 1968-topic als hier. Lakeside vind ik eindelijk weer eens een echt waardige Alarmschijf. Fantastic Voyage klinkt verre van origineel, maar ik krijg hier precies het goede disco-gevoel bij en het is nog regelmatig te horen. Musical pleasure indeed! [8].

Vervolgens een liedje waar ik al een paar weken echt naar uitkeek. Steve Winwood's Nighttrain vind ik vakmanschap van de bovenste plank. Het lijkt op pure intuïtie te zijn gemaakt, alsof het zichzelf heeft geschreven. Het heeft een stadse, jachtige sfeer, alsof het midden in New York, meer bepaald s'avonds, is opgenomen. Ook is het de doorslaggevende factor om dat album Arc Of A Diver eens nader te bestuderen. Uitstekend! [10].

Matchbox heeft de pech om daar tegenop te moeten boksen, maar Babe's In The Wood klinkt alleszins acceptabel. Een zaterdagmiddagliedje bij uitstek [6].

Een man met een gestaag reducerende haargrens en schreeuwerige pullovers in een grappige videoclip, dat kan haast niets anders dan Phil Collins zijn. Genoeg hooi op de vork van 'sman's anti-leger, maar ik vind dat ie tenminste zichzelf is en echt is en in mijn geestesoog valt hij absoluut in goede aarde, al heb ik het ook niet op die slappe ballads die later kwamen. I Missed Again is een enorm foute en commercieel klinkende single met verfoeide, duivelse blazers waarop de cynische die-hard Genesis-fans met oogkleppen op naar hartelust op kunnen kotsen omdat het geen progressieve rockmuziek is. Hun probleem [9].

The Korgis kan ik eigenlijk moeilijk peilen, maar ik begin het hier een beetje door te krijgen. Net als de gelijkende single If It's Alright With You Baby hoor ik hier John Lennon's invloeden in. Ze probeerden een brug te slaan tussen datgene en new wave en het laatste gaat ze een stuk beter af (Everybody's Gotta Learn..., Rover's Return). Zanger en bassist James Warren krijgt hier z'n eigen billing. Beetje last van hoogmoedswaan? Ik raak overigens nauwelijks in extase van dit nummer, voor ik het vergeet [4,5].

Bruce's album The River was volgens mij al een tijd uit toen The River hier een hit werd. Hungry Heart haalde immers medio 1980 al de Tipparade. Natuurlijk is dit een klassieker van de man en wat mij betreft een van z'n beste singles. Het klinkt ook alsof je het al je hele leven lang kent. Die doorleefde voordracht en de elegante muziek gaan wonderwel samen. Toppertje! [9].

Dan is het afgelopen met de pret. African Baby zit te tobben tussen een hitsige Julio Iglesias en een hele slechte Boney M. Het omschrijven van Tipparade-noteringen is soms eerder een opgaaf dan een verrijking [2].

Hold Me Once is geschreven door Bryan Adams, leg ik uit tegen mijn mooie, lieve schat. 'That explains it!' antwoordt ze vurig. Hoorbaar heeft Florence Warner weinig opgestoken sinds haar MOR-avontuur met Demis Roussos van een jaar geleden (Lost In Love). Muzikaal is het zozo, vocaal onovertuigend en buiten haar bereik en het nummer mist visie [3].

Week 17 van 1981.

Alarmschijf: Lakeside - Fantastic Voyage
Weinig origineel disconummer maar de funky baslijn, die rinkelende gitaar en in mindere mate de vocalen doen mij meer dan voldoende geven.

#24: Steve Winwood - Nighttrain
Steve Winwood is een klasbak en dat hoor je hier. Een wat funky nummer, gedreven, heeft inderdaad een nachtelijke stadssfeer en zijn zang is subliem. Zijn album Arc of a Diver is overigens ook aan te raden.
Cijfer: 9

#25: Matchbox - Babe's In The Wood
Retrorock of in dit geval rock-a-billy, klinkt gezellig, swingend en plezierig. Ik kan hier eigenlijk niets op tegen hebben al is het verre van origineel.
Cijfer: 7

#26: Phil Collins - I Missed Again
Zijn vroegere werk vind ik nog prima zoals deze single met prima blazers en drumwerk en het klinkt ook doorleefd en sympathiek, ik vind hier eigenlijk niets fout aan. Zijn latere Sky Radio-ballads, dat is wat anders ...
Cijfer: 8,5

#27: James Warren & The Korgis - That Was My Big Mistake
Ik hoor hier duidelijk invloeden van John Lennon maar zijn zang en sfeervolle arrangementen zorgen toch voor eigenheid. Al doet dit nummer mij minder dan de vorige Korgis-nummers.

#28: Bruce Springsteen - The River
Uiteraard een klassieker van deze man, doorleefde en expressieve zang en geweldige tekst en mondharmonica die het nummer inkleurt. Eigenlijk is commentaar overbodig.
Cijfer: 9,5

#29: G.G. Anderson - African Baby
De percussie is het enige dat ik goed vind maar het nummer klinkt mij te melig met slechte Engelse uitspraak en een tekst die te lullig is voor woorden (is niet meer dan een Engelse schlager). Hoort thuis in het rijtje Goombay Dance Band en Modern Talking.
Cijfer: 3

#30: Florence Warner - Hold Me Once
Bryan Adams had beter zelf het nummer ingezongen al heeft hij er veel betere geschreven, dit klinkt mat vooral door de kleurloze zang.

TOP 40 VAN ROB nr 253, 29-4-1981
dw vw aw
1 2 6 Morning dew - Long John Baldry
2 1 9 Jealous guy - Roxy Music
3 4 5 Kids in America - Kim Wilde
4 6 3 What becomes of the broken hearted - Dave Stewart & Colin Blunstone
5 3 9 Sailing - Christopher Cross
6 14 3 Bette Davis eyes - Kim Carnes
7 7 6 Can you feel it - The Jacksons
8 11 4 I missed again - Phil Collins
9 5 10 Vienna - Ultravox
10 15 3 Rain in May - Max Werner
11 13 4 Star - Kiki Dee
12 17 3 People alone - Randy Crawford
13 8 7 Marliese - Fischer Z
14 10 8 9 to 5 - Dolly Parton
15 18 4 Lately - Stevie Wonder
16 9 8 You better you bet - The Who
17 12 6 Keep on loving you - REO Speedwagon
18 26 2 Race to the end - Demis Roussos & Vangelis
19 29 2 Night train - Steve Winwood
20 -- 1 Adventure - Rupert Holmes
21 21 4 How 'bout us - Champaign
22 23 3 Making your mind up - Bucks Fizz
23 -- 1 The river - Bruce Springsteen
24 16 6 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
25 33 2 Then the music stopped - Pussycat
26 22 5 Seagull - Kayak
27 32 2 Just the two of us - Grover Washington Jr.
28 19 11 Without your love - Roger Daltrey
29 -- 1 Leaving on the midnight train - Nick Straker Band
30 -- 1 Mind of a toy - Visage
31 20 6 It's my turn - Diana Ross
32 31 5 And love goes on - Earth, Wind & Fire
33 -- 1 Discotch - Voyage
34 27 4 Doin' things with you - Alan Williams
35 25 7 The shuttered palace - Ellen Foley
36 24 8 Hey you - The Start
37 28 12 Message of love - The Pretenders
38 30 14 In the air tonight - Phil Collins
39 35 2 Nobody knows you when you're down and out - Flavium
40 34 12 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples

Eindelijk heeft het prachtige Morning dew de nummer 1 positie bereikt. Terecht, want het is een van de mooiste singles van het jaar. Rust is er niet bij, want de concurrentie van Dave Stewart, Kim Carnes en anderen ligt op de loer.

Op 20 de hoogste binnenkomer van Rupert Holmes. Adventure is de opvolger van 2 hitsingles, Escape en Him. Een hit in NL werd het niet, maar het is voor mij wel zijn beste single, vanwege de mooie tegenstelling tussen de ingetogen, filosofische coupletten en de extatische refreinen. Ook mooi hoe de lyrics weer kalm eindigen: I believe that true adventure lies in the ins and outs of those like me and you.

Op 23 de grote klassieker The river van Bruce Springsteen. Het album was al een jaartje oud, Hungry heart was al een eerste tipnotering voor de zanger geweest, en opmerkelijk genoeg slaagde hij er met de titeltrack van zijn album alsnog in zijn eerste hit te scoren. De grootste troef zijn de teksten, de sfeerschets van hoe het er in een klein plattelandsplaatsje aan toeging als je in een onbezonnen moment een meisje bezwangerde: direct trouwen zonder feest, aan het werk en terugdenken aan die ene keer bij de rivier waar het allemaal begon (Paradise by the dashboard light heeft overigens hetzelfde thema). Tel daarbij op de fenomenaal inlevende stem van Bruce en de mondharmonica, en het meesterwerk is daar.

Op 29 de Nick Straker Band met de opvolger van A walk in the park: vergelijkbare sound, maar minder sterke melodie, en we hebben het al eens eerder gehoord.

Op 30 Visage met de opvolger van Fade to grey. Geen hit in NL, maar wel een sterk refrein, misschien wel beter dan de voorganger. Hierna nooit meer iets van Visage vernomen, maar van hun bandleden des te meer; met name Midge Ure had nu al veel succes met Ultravox.

Ten slotte op 33 Voyage met Discotch, een heel opvallende disco plaat van een Franse band, met stijlkenmerken van Europese synthi-disco, Afrikaanse ritmes en vocalen, zoete Spaanse gitaren en vrolijke Amerikaanse rodeo-countrymuziek met fiddle en yells. En dat in een tijd dat de wereldmuziek nog moest worden uitgevonden .

Musician’s Top 30, 02-05-1981, week 18

01 (01) 07 Morning dew – Long John Baldry
02 (02) 07 You better you bet – The Who
03 (03) 04 Fireflies – Fleetwood mac
04 (06) 03 Too much time on my hands – Styx
05 (---) 01 The River – Bruce Springsteen
06 (04) 05 Kids in America – Kim Wilde
07 (05) 06 Keep on loving you – Reo Speedwagon
08 (07) 04 Time out of mind – Steely dan
09 (---) 01 Night train – Steve Winwood
10 (11) 04 Lately – Stevie Wonder
11 (20) 02 Winning – Santana
12 (09) 09 Vienna – Ultravox
13 (21) 02 Rain in may – Max Werner
14 (13) 03 What becomes of the broken hearted – Dave Stewart
15 (---) 01 I missed again – Phil Collins
16 (08) 10 For you – Manfred Mann’s earth band
17 (19) 03 That was my big mistake – Korgis
18 (16) 03 Bette Davis Eyes – Kim Carnes
19 (10) 07 Marliese – Fischer Z
20 (26) 02 Just the two of us – Grover Washington
21 (12) 08 Goodbye Elenore – Toto
22 (17) 05 And love goes on – Earth, wind & fire
23 (---) 01 Hold me once – Florence Warner
24 (18) 05 This ole house – Shakin’ Stevens
25 (29) 02 Dancing dynamo – Sugar and the lollipops
26 (14) 06 Seagull – Kayak
27 (28) 02 Double Dutch bus – Frankie Smith
28 (---) 01 Fantastic voyage – Lakeside
29 (15) 07 Her town too – James Taylor
30 (25) 03 Star – Kiki Dee

Vandaag komt één van de mooiste nummers van Bruce Springsteen óóit in de hitlijst binnen, The River.
De bijbehorende cd is vrij onevenwichting, deze single is echter van grote klasse. Je zou het overigens misschien niet zeggen, maar dit is tegelijkertijd ook de eerst hit geweest van Bruce Springsteen in de Top 40. Geen hits dus ten tijde van Born to Run of Darkness on the Edge of town.

Dan Florence Warner. Bijna had ze mij voor de gek gehouden. Het is natuurlijk een ultieme poging het stemgeluid van Stevie Nicks na te doen. En dan muziek te maken die neigt naar FM. Helaas is het een uiterst magere poging en ze valt ook al snel door de mand. Toen vond ik het minder erg dan nu. Maar Hold me once is een vrij zouteloos nummer, i.d.d.

Niets over het fantastische Nighttrain te melden, Hans?

Niets dan lof eigenlijk. Winwood had een goed album gemaakt met Arc of a Diver en wist daar ook de juiste singles van te trekken. Die zijn smaakvol enigszins ingekort maar verliezen niet hun kracht.

I missed again van Phil Collins is van een eveneens zeer sterk album, Face value. Hier vind ik dat Phil één van de mindere nummers als single ervan heeft afgehaald. Het kwam ook al gelijk niet verder dan de tipparade, terwijl In the air tonight een vette nummer één hit was. Normaal zou een waardige opvolger zeker de Top 10 hebben gehaald.

Toch überbekend bij een substantieel deel van de bevolking denk ik, I Missed Again.
Zegt ook wel wat over het liedje.

Naar aanleiding van dit topic heb ik trouwens Face Value besteld op Amazon.co.uk (Arc Of A Diver volgt iets later). Als je die site blijft checken kosten dit soort aankopen zo goed als niets .

En weer een leuk topic ontdekt.
Ik heb zelf ook dit soort 'persoonlijke Top 50'-lijsten gemaakt iedere week braaf van pakweg 1973 t/m 1980.
Ik deed dit wel op basis van de Top 40 plus de tipparade van die week.
In 1981 ben ik er volgens mij mee gestopt omdat ik toen het hele jaar in dienst zat.
Heb ze altijd bewaard dacht ik, maar als ze liggen waar ik denk dat ze liggen, moet ik daar de halve zolder voor afbreken...
Na enige bladzijden gebladerd te hebben hier zie ik alweer snel genoeg dat de lijsten van musician en ranboy wel ongeveer overeenkomen met de mijne (zo die nog bestond toen).
Hoogstens de volgorde zal wat wisselen.

He Dibbel, leuk dat je meepraat. Jammer als je die lijsten niet meer hebt/kan vinden, maar je kunt altijd je mening geven over de singles die langskomen .

Top 40 Rob nr. 253:
Morning Dew had ik destijds ook wel op nr. 1 staan. Prachtig nummer met op het eind die hele hele diepe stem.
Van Jealous Guy prefereer ik ook de versie van Roxy Music boven die van John Lennon.
En ja, op Kim Wilde waren we allemaal verliefd toen.
De rest van de nummers heb ik nog allemaal helder behalve Randy Crawford, Demis Roussos & Vangelis, Rupert Holmes, Kiki Dee, Alan Williams en Flavium, maar zullen bij wederhoor toch wel een aha-erlebnis blijken te zijn.
Paar draakjes hier wel Rob: Angel Of Mine (toch niet goed genoeg voor guilty pleasure) en Dolly Parton.
Verder vind ik What Becomes of the Broken Hearted, Vienna, You Better You Bet, Don't Stop The Music, Bette Davis Eyes, Marliese, Keep On Loving You, The River, Mind Of A Toy, Discotch, In The Air Tonight, Hey You en Message Of Love nog steeds wel geweldige nummers.
Pussycat is een erg onderschatte groep, die voor menigeen misschien onder de guilty pleasures valt, maar stiekem toch wel erg goed zijn.

Dibbel schreef:
En weer een leuk topic ontdekt.

Bij deze maak ik gelijk even reclame voor dit topic, een later gerealiseerde 'voorloper' van dit topic.

Musician's Top 30 week 16:
Mooie lijst, waar ik me aardig in kan vinden.
Fleetwood Mac, Toto, Styx, Steely Dan en Alan Parsons waren natuurlijk geen Top 40 of zelfs tipparade-platen en zal ik pas na draaien van betreffende album weer herkennen.
Zoals gezegd heb ik Randy Crawford, Flavium, Kiki Dee, alsook Florence Warner niet helder meer momenteel.
Verder wil ik wel even wijzen op de New Adventures die ook momenteel nog steeds rocken als een tiet. Geweldige groep.
En op For You (Bruce Springsteen-nummer toch?) waarvan ik de versie van Greg Kihn (vrijwel totaal onbekend hier) prefereer.
En Shakin' Stevens kan ik echt niet meer horen.
Voor de rest fijne lijst.

Bij deze maak ik gelijk even reclame voor dit topic, een later gerealiseerde 'voorloper' van dit topic.

Ojee, nog verder gaan graven in mijn geheugen dus.

Week 18 - 2 mei 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Sheena Easton - Morning Train
Favorietschijf: Bonnie St. Claire - Merlijn
Steunplaat: Smokey Robinson - Being With You

Alarmschijf: Sheena Easton - Morning Train V
#13: Stray Cats - Stray Cat Strut V
#19: Bonnie St. Claire - Merlijn V
#25: Smokey Robinson - Being With You V
#26: Henk Spaan & Harry Vermeegen - Stille Willem V
#27: The Cure - Primary V
#28: Maria Verano - Having Fun V
#29: Linx - Intuition V
#30: Sonja - Boemeladiboem V

(afbeelding)
Voor een lente wel, ja.

De zang balanceert op het randje van goede smaak en de muziek klinkt nogal truttig, maar in dit geval zijn dat juist positieve elementen in een schattig liedje. Sheena had een uiterst merkwaardige carrière: Van zingend buurmeisje naar een James Bond-thema binnen een jaar, Prince-protégé en actrice. Wat er daarna is gebeurd is me onbekend, maar opvallend is het wel. Terug naar Morning Train: Hier kan ik onmogelijk een hekel aan hebben. Leuk plaatje [7,5].

Zin in een lekker portie rockabilly-revival? Stray Cat Strut heeft een onweerstaanbare groove, lekker lui gebracht en tegelijk krachtig. Die gitaarbreaks maken het feestje compleet [9,5].

Oh had ik maar het toverstafje van Merlijn, dan had ik met een paar krachtige termen alle lullige luisterliedjes en dergelijke onbenulligheden die de wereld rijk is weggewenst! [1,5].

Smokey Robinson lijkt met Being With You wat met een identiteitscrisis te kampen. Dit is namelijk wel van het allerveiligste soort MOR-muziek van vóór Saai Radio dat ik me kan herinneren. Zijn andere hits zijn toch wel van een geheel andere, stevigere soort soulmuziek.
Vanwege de onmiskenbare zang en de heldere saxofoon geef ik het het voordeel van de twijfel [6].

Dan vinden we plotseling de debuutsingle van het collectief dat iets later bekendheid zou verwerven als Pisa: Henk Spaan en Harry Vermeegen, toen nog presentatoren van het sport-radioprogramma Tussen Start En Finish (net even opgezocht, want het valt buiten mijn kennis).
Deze single gaat over ex-voetballer (en nu trainer) Wim Jansen en je moet het gewoon in z'n tijd zien. Waarschijnlijk werd het geen hit omdat het alleen gericht was op voetbalfans.
Henk Spaan vind ik wel een redelijk stemgeluid hebben voor zo'n duidelijk niet serieus te nemen single. Dit is natuurlijk een cover van The Four Preps' Love Of The Common People (niet door hun geschreven, maar door John Hurley en Ronnie Wilkins). Een paar jaar later zou het Paul Young wél lukken om er een ongelofelijke hit mee te scoren (#1).
Gewoon een grappig liedje [6].

Vervolgens natuurlijk HET moment waarop we hebben gewacht: Primary!
Het is me echt een raadsel hoe deze gasten het flikken. Primary heeft ook weer die onverwoestbare Cure-kwaliteit: Onheilspellende, jachtige gitaarriffs, Robert's klagelijke stemgeluid, de ruimtelijke productie die het nummer een bepaalde somberheid meegeeft en dan die effecten op de drums... Het klopt hier allemaal. En het bijbehorende album Faith is een must-have voor ieder die zich een muziekliefhebber noemt .
Moet ik hier trouwens nog even bij vermelden dat Sonja en Bonnie wél de Top 40 haalden? [10].

Maria Verano's Having Fun is een hele flauwe mix tussen gospelzang en disco. 'No church I would ever want to go to' zegt m'n lieve vrouw. 'She should've been praying for a better hit'.
De piano kan de zaak aan het einde ook niet meer redden [4].

Des te leuker is het calypso-achtige Intuition. Ik herinner het me niet, maar het was dus duidelijk de bedoeling dat dit de zomerhit van 1981 zou worden als ik het zo hoor. Dat werd het vervolgens helemaal niet. Neemt niet weg dat ik dit absoluut vaker wil horen [8].

Het leven van MuMe-recensent gaat niet over rozen . Van hoge pieken naar diepe dalen en alles daartussen, het gaat niet in de koude kleren zitten. Voor iedere Primary dus een Boemeladiboem. Het ergst is nog dat ik denk dat m'n moeder dit vroeger vaak aan had staan en dat ik het nu niet meer uit m'n kop ga krijgen... [1].

Week 18 van 1981.

Alarmschijf: Sheena Easton - Morning Train
Een lief en radiovriendelijk liedje, hier kan ik ook geen hekel aan hebben, al is dat ook geen opzienbarend nummer dat je nog regelmatig wil draaien.

#13: Stray Cats - Stray Cat Strut
Retrorock of in dit geval rockabilly, klinkt hoegenaamd niet gedateerd. Fris en aanstekelijk, klinkt lui en krachtig tegelijk (wat kaztor zegt).

#19: Bonnie St. Claire - Merlijn
Met de toverstaf van Merlijn zou ik ook graag dit soort lullige liedjes als deze weg willen toveren. Al heeft - toegegeven - Bonnie St. Claire een best mooie stem.

#25: Smokey Robinson - Being With You
Softsoul die in de tijdgeest past maar toch minder dan zijn jaren '60-werk. De sterke melodie, prima zang en saxofoon doen mij toch een vrij hoog cijfer geven.

#26: Henk Spaan & Harry Vermeegen - Stille Willem
Dit nummer kende ik niet maar de melodie kwam mij dadelijk bekend over. De grappige tekst trekt mij over de streep en het is ook goed gezongen. Wel eindigt het te abrupt.

#27: The Cure - Primary
Ietsje minder indrukwekkend dan A Forrest maar ook hier klopt alles: de zang, de mysterieuze sfeer en de gitaarklanken en baslijn.
Cijfer: 9

#28: Maria Verano - Having Fun
Veel fun beleef ik niet aan dit nummer. Fletse disco zonder aansprekende melodie waarbij enkel de piano een pluspunt is.

#29: Linx - Intuition
Dit nummer kende ik niet meer, het is een stuk origineler en sfeervoller door dat gitaartje en de synths.

#30: Sonja - Boemeladiboem
Hier zijn wij weer aanbeland bij een Nederlandstalige schlager van vergankelijke aard. Wel goed voor bij de kermis en best charmant en vrolijk maar daar is alles mee gezegd.

Gemiddelde tot nu toe: 6,22 (verschilt nauwelijks met die van 1980 met 6,25).

Week 18 van 1981:

Sheena Easton - Morning Train:
Heb ik per ongeluk nog een paar LP's van, maar niet die waar dit nummer op staat.
Ergens op een verzamel-CD wel.
Dit is een lief popdeuntje, met wel een sterke melodie. Neem aan dat dit op Sky Radio nog wel eens voorbijkomt. Op een of andere manier moet ik hierbij ook altijd aan 9 to 5 van Dolly Parton denken.
Sheena Easton was een Schotse die later tot Amerikaanse is genaturaliseerd.
Werd op een gegeven moment steeds stoerder en heeft in 1989 nog een duetje met Prince 'gedaan'. Heeft tot 2000 platen gemaakt, maar toert nog steeds.
Cijfer 6.

Stray Cats - Stray Cat Strut:
Sloegen met hun rockabilly in 1980/1981 in als een bom. Was weer eens wat anders.
Dit is de derde single van hun eerste LP.
Hoor ik nu nog liever dan vroeger. Leuk clipje ook.
Cijfer 8.

Bonnie St. Claire - Merlijn:
Nummer had ik niet meer helder (maar zij zelf waarschijnlijk ook niet...), dus moest echt even het clipje bekijken.
Bonnie had beter met dat toverstafje door de jaren heen alle flessen wijn weggetoverd, voordat ze ze achterover goot.
Had ze misschien niet als allerlaatste in een IQ-test geeindigd..
Voor de rest is dit gewoon een schlager naar Duits model natuurlijk en niet eens van de allerslechtste soort.
Cijfer 4.

Smokey Robinson - Being With You:
Aardig softsoul nummer, maar van dat soort werd er veel gemaakt in die tijd en deze kwam niet boven het maaiveld uit en haalde dan ook de Top 40 niet.
Nummer doet me weinig.
Cijfer 6.

Spaan en Vermeegen - Stille Willem:
Wat een eye-opener.
Dankzij Kaztor viel bij mij het kwartje nu pas, dat dit ook Love Of The Common People (bekend van Paul Young) is. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Spaan brengt hier op een Zoek Jezelf Koot en Bie-achtige manier een mooie tekst over de stille krachten die je in ieder voetbalteam (nodig) hebt.
Mooi nummer.
Cijfer 7,5

The Cure - Primary:
Geweldig nummer.
Alleen dat begin al.
Voor de rest een heerlijk voortjakkerende Cure-song van de beste soort.
Haalde de Top 40 niet.
Op 7" nog (eigenlijk van mijn broer).
Cijfer 9.

Maria Verano - Having Fun:
Nummer had ik niet meer helder, dus moest clipje bekijken.
Haar eerste nummer (en wel een hit) Get Up was stukken beter.
Hier zit wel aardig pianogetingel in, maar voor de rest doet dit discoliedje me niet veel.
Cijfer 5,5.

Lynx - Intuition:
Die herinner ik me nog wel.
Vond ik indertijd wel aardig en nu nog. Lekker gitaartje inderdaad.
Een paar maanden later haalden ze met So This Is Romance ook weer de tipparade.
Cijfer 7.

Sonja - Boemeladieboem:
Tja,
Nederland beroemd om zijn tulpen, molens, klompen, Delfts Blauw.
En dit soort dingen.
Een volksliedje, maar dan een slecht.
1 puntje erbij voor de vrolijkheid die erin zit.
Cijfer 2.

TOP 40 VAN ROB nr 254, 6-5-1981
dw vw aw
1 1 7 Morning dew - Long John Baldry
2 4 4 What becomes of the broken hearted - Dave Stewart & Colin Blunstone
3 3 6 Kids in America - Kim Wilde
4 2 10 Jealous guy - Roxy Music
5 6 4 Bette Davis eyes - Kim Carnes
6 12 4 People alone - Randy Crawford
7 8 5 I missed again - Phil Collins
8 20 2 Adventure - Rupert Holmes
9 10 4 Rain in May - Max Werner
10 11 5 Star - Kiki Dee
11 7 7 Can you feel it - The Jacksons
12 23 2 The river - Bruce Springsteen
13 5 10 Sailing - Christopher Cross
14 15 5 Lately - Stevie Wonder
15 18 3 Race to the end - Demis Roussos & Vangelis
16 19 3 Night train - Steve Winwood
17 9 11 Vienna - Ultravox
18 21 5 How 'bout us - Champaign
19 14 9 9 to 5 - Dolly Parton
20 17 7 Keep on loving you - REO Speedwagon
21 22 4 Making your mind up - Bucks Fizz
22 13 8 Marliese - Fischer Z
23 16 9 You better you bet - The Who
24 25 3 Then the music stopped - Pussycat
25 27 3 Just the two of us - Grover Washington Jr.
26 30 2 Mind of a toy - Visage
27 29 2 Leaving on the midnight train - Nick Straker Band
28 33 2 Discotch - Voyage
29 -- 1 Muscle bound - Spandau Ballet
30 24 7 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
31 -- 1 That was my big mistake - James Warren & The Korgis
32 -- 1 Primary - The Cure
33 26 6 Seagull - Kayak
34 32 6 And love goes on - Earth, Wind & Fire
35 -- 1 Haba daba riwi kidi - Urban Heroes
36 -- 1 De verzonken stad - Frank & Mirella
37 -- 1 Grey day - Madness
38 28 12 Without your love - Roger Daltrey
39 34 5 Doin' things with you - Alan Williams
40 31 7 It's my turn - Diana Ross

Morning dew fier bovenaan, maar nu komt Dave Stewart serieus aanzetten. Wat verderop stijgen ook Randy Crawford, Rupert Holmes en Bruce Springsteen stevig door.

Zes binnenkomers deze week, en ook wat oudjes eruit: verfrissing.

De hoogste op 29 is het debuut voor een bekende naam: Spandau Ballet met Muscle bound. In de UK scoorden ze al wat kleinere hits, maar voor NL was dit hun eerste; het zou zelfs de top 40 halen, een flinke prestatie voor zo'n oncommercieel geluid. Nog niet het gepolijste van hun latere songs, maar funky swingend, strijdbaar, socialistisch bijna (geen idee eigenlijk waar het over gaat). O ja, en ook hypnotiserend, dankzij het repetitieve loopje.

Op 31 James Warren & the Korgis, ofwel, meneer Warren voelde zich de Diana Ross van de Supremes en moest apart genoemd worden. Anders dan bij Diana Ross, zonder veel succes. De sound is nog wel fijn, maar de formule raakt versleten. Het laatste wapenfeitjes van zanger en/of band.

Op 32 een band die nog lang niet versleten is, The Cure met Primary. Hier klinken ze nog stevig en wild (op een gecontroleerde manier), ze hakken lekker door. Wel een beetje een doorslag van A forest, maar niet te hinderlijk. Ben nog steeds verbaasd dat het de NL tipparade haalde, erg commercieel klinkt het niet.

Op 35 de Urban Heroes op hun commercieelst. Dit vlotte nummer wordt hun derde, laatste en grootste hit. Lekker feesten en gek doen, maar zeker ook goed gedaan, lekker tempo.

Op 36 een genre dat vrijwel nooit mijn top 40 haalt, het Nederlandse levenslied. Alleen deze gaat niet over rozen en regenbogen, maar een verzonken stad, en dat klinkt alweer wat interessanter. Daarbij gevoegd een mooie melodie en de nodige melancholie, en vooruit, een klein hitje.

Op 37 de singles-machine Madness, met voor het eerst een ingetogen, serieus nummer, wat ze ook heel goed afgaat. Misschien was het voor Madness wel een handicap dat ze zo'n feestbandreputatie hadden, want dat maakt het lastiger om ineens een sombere plaat te maken. Een klein top 40-hitje, na de twee top 5-hits Baggy trousers en Embarrassment.

The Cure en Linx hebben trouwens ontzettend lang in de Tipparade gestaan.
Ze haalden de Top 40 net niet.

Smokey Robinson's liedje deed het naar vergelijking een stuk minder.
Erg opvallend omdat iedereen dat nummer wel zo'n beetje kent.

Musician’s Top 30, 09-05-1981, week 19

01 (05) 02 The River – Bruce Springsteen
02 (01) 08 Morning dew – Long John Baldry
03 (04) 04 Too much time on my hands – Styx
04 (02) 08 You better you bet – The Who
05 (09) 02 Night train – Steve Winwood
06 (03) 05 Fireflies – Fleetwood mac
07 (15) 02 I missed again – Phil Collins
08 (14) 04 What becomes of the broken hearted – Dave Stewart
09 (11) 03 Winning – Santana
10 (13) 03 Rain in may – Max Werner
11 (06) 06 Kids in America – Kim Wilde
12 (10) 05 Lately – Stevie Wonder
13 (08) 05 Time out of mind – Steely dan
14 (07) 07 Keep on loving you – Reo Speedwagon
15 (---) 01 Primary – The Cure
16 (20) 03 Just the two of us – Grover Washington
17 (18) 04 Bette Davis Eyes – Kim Carnes
18 (17) 04 That was my big mistake – Korgis
19 (---) 01 Oh God, I wish I was Home tonight - Rod Stewart
20 (12) 10 Vienna – Ultravox
21 (---) 01 America - Neil Diamond
22 (23) 02 Hold me once – Florence Warner
23 (28) 02 Fantastic voyage – Lakeside
24 (---) 01 Morning train – Sheena Easton
25 (25) 03 Dancing dynamo – Sugar and the lollipops
26 (16) 11 For you – Manfred Mann’s earth band
27 (27) 03 Double Dutch bus – Frankie Smith
28 (---) 01 Jessies girl - Rick Springfield
29 (---) 01 Being with you – Smokey Robinson
30 (---) 01 Stille Willem – Henk Spaan

The Cure komt (uiteraard) binnen. Ten tijde van Primary kwam de derde cd van The Cure uit, Faith, en dat was in chronologische zin mijn eerste Cure album. Van een behoorlijke somberheid, en eigenlijk meer te zien als Cure cd voor doorgewinterde fans. Maar verder prachtig, als je er van houdt.

Kwam The Cure al niet verder dan de Tipparade, ik zie dat ook de derde single van het album Foolish Behaviour van Rod Stewart binnen komt. Dat zou de Tipparade niet eens halen. Oh God, I wish I was Home tonight had het waarschijnlijk toch beter gedaan als opvolger van Passion.

Nog meer 'onbekend gebleven singles' zijn America van Neil Diamond (van The Jazz Singer) en Jessies Girl een single van Rick Springfield. Het is karige middle of the road rock van bedenkelijk niveau. Vond ik toen al. Ik wist alleen niet dat het wekenlang één zou staan in de VS.

Jessies Girl Geweldig nummer!

Ik vind Jessies Girls niet eens zo onaardig.
Ik dacht dat het de Top 40 wel haalde, zo onbekend is die ook weer niet, maar niet dus...
Hij had in 1985 wel een hitje hier met Celebrate Youth.

Van The Cure's Faith is overigens de Deluxe-versie aan te bevelen met de Carnage Visors-soundtrack als bonus na de reguliere albumtracks op cd 1. Toch ook wel iets dat even in dit topic genoemd moet worden, net als U2's October later in het jaar

Van Rod Stewart moet ik de Storyteller-box nog eens grondig doorspitten.
Ik geloof dat alledrie de singles daar op staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:51 uur

geplaatst: vandaag om 03:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.