Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 20 maart 2012, 20:28 uur
Musician’s Top 30, 21-03-1981, week 12
01 (01) 04 For you – Manfred Mann’s earth band
02 (02) 06 In the air tonight – Phil Collins
03 (05) 03 Vienna – Ultravox
04 (10) 02 Goodbye Elenore - Toto
05 (04) 05 Without your love – Roger Daltrey
06 (08) 03 Jealous guy – Roxy music
07 (03) 09 The best of times – Styx
08 (15) 02 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 04 Something about you baby I like – Status quo
10 (13) 03 Woman – John Lennon
11 (---) 01 Morning dew – Long John Baldry
12 (---) 01 You better you bet – The Who
13 (06) 08 Once in a lifetime – Talking heads
14 (09) 06 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
15 (12) 05 Message of love – Pretenders
16 (18) 02 Pretty boys – Joe Jackson
17 (11) 07 Lies – Camel
18 (24) 02 Sailing – Christopher Cross
19 (---) 01 Marliese – Fischer Z
20 (14) 07 Take it easy (live) – Eagles
21 (16) 08 While you see a chance – Steve Winwood
22 (---) 01 Her town too – James Taylor
23 (17) 06 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
24 (22) 04 9 to 5 – Dolly Parton
25 (19) 06 My girl – Rod Stewart
26 (23) 05 Ant Music – Adam and the Ants
27 (---) 01 Mister sandman – Emmylou Harris
28 (---) 01 One night affair - Spargo
29 (28) 03 Hitsville UK – The Clash
30 (25) 05 Schoolgirl – Steve Forbert
De hitlijst voldoet deze week in grote lijnen aan de hoopvolle verwachtingen. Er was een prachtige Tipparade geweest en die weerslag is terug te vinden in mijn hitlijst. Wel is het daardoor natuurlijk niet zo verrassend.
Wel grotendeels weer even beluisterd en wat blijft dit nummer natuurlijk mooi:
Long John Baldry - Morning dew

Aan de hoes te zien dacht ik toen al dat het een hele oude man was maar in de praktijk viel het allemaal nog wel mee. Hoe lang zat hij in '81 nu nog in het vak?
Maar You better you bet óók een prachtige single van The Who. James Taylor is mooi. Het Voorjaar was een prima jaargetijde, toen in 1981
01 (01) 04 For you – Manfred Mann’s earth band
02 (02) 06 In the air tonight – Phil Collins
03 (05) 03 Vienna – Ultravox
04 (10) 02 Goodbye Elenore - Toto
05 (04) 05 Without your love – Roger Daltrey
06 (08) 03 Jealous guy – Roxy music
07 (03) 09 The best of times – Styx
08 (15) 02 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 04 Something about you baby I like – Status quo
10 (13) 03 Woman – John Lennon
11 (---) 01 Morning dew – Long John Baldry
12 (---) 01 You better you bet – The Who
13 (06) 08 Once in a lifetime – Talking heads
14 (09) 06 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
15 (12) 05 Message of love – Pretenders
16 (18) 02 Pretty boys – Joe Jackson
17 (11) 07 Lies – Camel
18 (24) 02 Sailing – Christopher Cross
19 (---) 01 Marliese – Fischer Z
20 (14) 07 Take it easy (live) – Eagles
21 (16) 08 While you see a chance – Steve Winwood
22 (---) 01 Her town too – James Taylor
23 (17) 06 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
24 (22) 04 9 to 5 – Dolly Parton
25 (19) 06 My girl – Rod Stewart
26 (23) 05 Ant Music – Adam and the Ants
27 (---) 01 Mister sandman – Emmylou Harris
28 (---) 01 One night affair - Spargo
29 (28) 03 Hitsville UK – The Clash
30 (25) 05 Schoolgirl – Steve Forbert
De hitlijst voldoet deze week in grote lijnen aan de hoopvolle verwachtingen. Er was een prachtige Tipparade geweest en die weerslag is terug te vinden in mijn hitlijst. Wel is het daardoor natuurlijk niet zo verrassend.
Wel grotendeels weer even beluisterd en wat blijft dit nummer natuurlijk mooi:
Long John Baldry - Morning dew
Aan de hoes te zien dacht ik toen al dat het een hele oude man was maar in de praktijk viel het allemaal nog wel mee. Hoe lang zat hij in '81 nu nog in het vak?
Maar You better you bet óók een prachtige single van The Who. James Taylor is mooi. Het Voorjaar was een prima jaargetijde, toen in 1981

0
geplaatst: 20 maart 2012, 21:21 uur
21 maart 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 21 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
01 (01). Stars on 45 - Stars on 45
02 (10). Phil Collins - In the Air Tonight
03 (03). Visage - Fade to Grey
04 (02). Viola Wills - If You Could Read My Mind
05 (05). Steve Winwood - While You See a Chance
06 (06). Sister Sledge - All American Girls
07 (00).Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music
Hoe overleeft disco de jaren 80? Yarbrough & Peoples gaven het juiste antwoord.
Door voldoende elektronica te integreren in het arrangement, door hiphop elementen
door de compositie te roeren. Ik herinner me het Vlaamse radioprogramma Funky Town
waarin dergelijke muziek nog tot ver in 80s werd gedraaid. Van één van de samenstellers
kreeg ik begin jaren 90 les aan de unief: cursus Populaire Cultuur van Gust De Meyer.
08 (07). Madness - Embarressment
09 (08). Blondie - Rapture
10 (04). John Lennon - Imagine
Joe Dolce met zijn Shaddap You Face werd verbannen naar een onbewoond eiland.
Uit de Vlaamse top 30 van 21 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
02 (10). Phil Collins - In the Air Tonight
03 (03). Visage - Fade to Grey
04 (02). Viola Wills - If You Could Read My Mind
05 (05). Steve Winwood - While You See a Chance
06 (06). Sister Sledge - All American Girls
07 (00).Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music
Hoe overleeft disco de jaren 80? Yarbrough & Peoples gaven het juiste antwoord.
Door voldoende elektronica te integreren in het arrangement, door hiphop elementen
door de compositie te roeren. Ik herinner me het Vlaamse radioprogramma Funky Town
waarin dergelijke muziek nog tot ver in 80s werd gedraaid. Van één van de samenstellers
kreeg ik begin jaren 90 les aan de unief: cursus Populaire Cultuur van Gust De Meyer.
08 (07). Madness - Embarressment
09 (08). Blondie - Rapture
10 (04). John Lennon - Imagine
Joe Dolce met zijn Shaddap You Face werd verbannen naar een onbewoond eiland.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 01:45 uur
musician schreef:
We kwamen hem een tijdje terug nog tegen in de 1967/68-topic met echt heel andere muziek.
Jammer eigenlijk dat hij deze wonderbaarlijke terugkeer niet doorzette.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 13:00 uur
TOP 40 VAN ROB nr 248, 25-3-1981
dw vw aw
1 1 5 Vienna - Ultravox
2 2 4 Jealous guy - Roxy Music
3 6 4 Sailing - Christopher Cross
4 5 7 Message of love - The Pretenders
5 3 9 In the air tonight - Phil Collins
6 16 3 You better you bet - The Who
7 7 6 Without your love - Roger Daltrey
8 9 7 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
9 4 12 While you see a chance - Steve Winwood
10 13 5 Schoolgirl - Steve Forbert
11 8 6 Ant music - Adam & the Ants
12 -- 1 Morning dew - Long John Baldry
13 17 3 Hey you - The Start
14 15 3 DCT dreams - Nick Nicely
15 18 3 9 to 5 - Dolly Parton
16 10 6 Woman - John Lennon
17 26 2 Marliese - Fischer Z
18 11 9 Rapture - Blondie
19 14 10 Once in a lifetime - Talking Heads
20 12 8 Imagine - John Lennon
21 22 11 Shine on - LTD
22 31 2 The shuttered palace - Ellen Foley
23 21 7 Stars on 45 - Stars on 45
24 19 7 My girl - Rod Stewart
25 28 3 Hitsville UK - The Clash
26 29 4 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
27 34 2 Les aveux - Elton John & France Gall
28 -- 1 Can you feel it - The Jacksons
29 32 2 Guitarman - Elvis Presley
30 33 2 Mister Sandman - Emmylou Harris
31 20 10 Dreamer - Supertramp
32 -- 1 It's my turn - Diana Ross
33 -- 1 Keep on loving you - REO Speedwagon
34 -- 1 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
35 35 2 Something about you baby I like - Status Quo
36 23 4 Shaddap you face - Joe Dolce
37 24 6 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
38 25 14 I hope I never – Split Enz
39 27 7 Get up - Maria Verano
40 30 7 The eyes of Jenny - Sandy Coast
Vienna weet Jealous guy in ieder geval deze week nog onder zich te houden. Verderop komen ook Sailing en You better you bet aanstormen.
Vijf binnenkomers, waarvan de hoogste maar liefst op 12: Morning dew van Long John Baldry. Ook dit is weer een plaat uit de supercatergorie, die nog steeds bij mijn beste 200 Aller Tijden behoort (beter dus dan Vienna, In the air tonight, While you see a chance). Opvallend is dat Frits Spits hier een hit van gemaakt heeft door hem tot Steunplaat te bombarderen. Mijn cassette-opname uit die tijd heeft dat lange wonderbaarlijke piano-intro, waar Frits dan met gedragen stem doorheen praat. Als ik mij niet vergis, is deze song alleen in NL een single geweest (en een bescheiden hit). De stem van Long John Baldry is krachtig en gruizig, en gaat tegen het einde naar een laagte die zelden vertoond is. De tekst bestaat maar uit een paar regels, maar dat zijn wel heel sterke regels. Het is een cover van een song uit 1962, geschreven door de Canadese Bonnie Dobson. De scheurende gitaren tillen het naar het hoogste plan.
De overige binnenkomers vallen hierbij natuurlijk in het niet, maar zijn toch geen kleintjes. Zo komt op 28 The Jacksons binnen met Can you feel it?, hun grootste hit in de top 40 en wat mij betreft ook hun beste. Afwisseling van grootse samenzang en Michael solo, een vette, bombastische productie en een begeleidende clip die de megalomanie ten top voert. Klasse!
Op 32 de vierde single alweer van Diana Ross' disco-album, maar nu een ballad van alle tijden, fraai gezongen.
Op 33 de doorbraak van REO Speedwagon, een typisch Amerikaanse band die in NL slechts twee hits scoorde, waarvan dit de bekendste (en geliktste) is, een rockballad-klassieker van formaat. Niets mis mee, als je hem niet te vaak hoort...
En op 34 een song uit de Krimi-reeks Derrick, Angel of mine. Een nummer 1 hit in de top 40, bij mij wel wat bescheidener, maar een notering is wel verdiend.
dw vw aw
1 1 5 Vienna - Ultravox
2 2 4 Jealous guy - Roxy Music
3 6 4 Sailing - Christopher Cross
4 5 7 Message of love - The Pretenders
5 3 9 In the air tonight - Phil Collins
6 16 3 You better you bet - The Who
7 7 6 Without your love - Roger Daltrey
8 9 7 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
9 4 12 While you see a chance - Steve Winwood
10 13 5 Schoolgirl - Steve Forbert
11 8 6 Ant music - Adam & the Ants
12 -- 1 Morning dew - Long John Baldry
13 17 3 Hey you - The Start
14 15 3 DCT dreams - Nick Nicely
15 18 3 9 to 5 - Dolly Parton
16 10 6 Woman - John Lennon
17 26 2 Marliese - Fischer Z
18 11 9 Rapture - Blondie
19 14 10 Once in a lifetime - Talking Heads
20 12 8 Imagine - John Lennon
21 22 11 Shine on - LTD
22 31 2 The shuttered palace - Ellen Foley
23 21 7 Stars on 45 - Stars on 45
24 19 7 My girl - Rod Stewart
25 28 3 Hitsville UK - The Clash
26 29 4 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
27 34 2 Les aveux - Elton John & France Gall
28 -- 1 Can you feel it - The Jacksons
29 32 2 Guitarman - Elvis Presley
30 33 2 Mister Sandman - Emmylou Harris
31 20 10 Dreamer - Supertramp
32 -- 1 It's my turn - Diana Ross
33 -- 1 Keep on loving you - REO Speedwagon
34 -- 1 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
35 35 2 Something about you baby I like - Status Quo
36 23 4 Shaddap you face - Joe Dolce
37 24 6 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
38 25 14 I hope I never – Split Enz
39 27 7 Get up - Maria Verano
40 30 7 The eyes of Jenny - Sandy Coast
Vienna weet Jealous guy in ieder geval deze week nog onder zich te houden. Verderop komen ook Sailing en You better you bet aanstormen.
Vijf binnenkomers, waarvan de hoogste maar liefst op 12: Morning dew van Long John Baldry. Ook dit is weer een plaat uit de supercatergorie, die nog steeds bij mijn beste 200 Aller Tijden behoort (beter dus dan Vienna, In the air tonight, While you see a chance). Opvallend is dat Frits Spits hier een hit van gemaakt heeft door hem tot Steunplaat te bombarderen. Mijn cassette-opname uit die tijd heeft dat lange wonderbaarlijke piano-intro, waar Frits dan met gedragen stem doorheen praat. Als ik mij niet vergis, is deze song alleen in NL een single geweest (en een bescheiden hit). De stem van Long John Baldry is krachtig en gruizig, en gaat tegen het einde naar een laagte die zelden vertoond is. De tekst bestaat maar uit een paar regels, maar dat zijn wel heel sterke regels. Het is een cover van een song uit 1962, geschreven door de Canadese Bonnie Dobson. De scheurende gitaren tillen het naar het hoogste plan.
De overige binnenkomers vallen hierbij natuurlijk in het niet, maar zijn toch geen kleintjes. Zo komt op 28 The Jacksons binnen met Can you feel it?, hun grootste hit in de top 40 en wat mij betreft ook hun beste. Afwisseling van grootse samenzang en Michael solo, een vette, bombastische productie en een begeleidende clip die de megalomanie ten top voert. Klasse!
Op 32 de vierde single alweer van Diana Ross' disco-album, maar nu een ballad van alle tijden, fraai gezongen.
Op 33 de doorbraak van REO Speedwagon, een typisch Amerikaanse band die in NL slechts twee hits scoorde, waarvan dit de bekendste (en geliktste) is, een rockballad-klassieker van formaat. Niets mis mee, als je hem niet te vaak hoort...
En op 34 een song uit de Krimi-reeks Derrick, Angel of mine. Een nummer 1 hit in de top 40, bij mij wel wat bescheidener, maar een notering is wel verdiend.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 14:33 uur
Week 12 - 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Emmylou Harris - Mister Sandman
Favorietschijf: Diana Ross - It's My Turn
Steunplaat: REO Speedwagon - Keep On Loving You
Binnenkomers in de Tipparade:
#7: The Jacksons - Can You Feel It V
#9: Linda Williams - Het Is Een Wonder V
#16: Diana Ross - It's My Turn V
#24: REO Speedwagon - Keep On Loving You V
#25: Randy Crawford - People Alone V
#26: Maribelle - Marionette V
#27: Kayak - Seagull V
#28: Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine V
#29: Hepie En Hepie - De Winter Was Lang V
#30: Flavium - Nobody Knows You When You're Down And Out V

Van links naar rechts: Hepie En Hepie.
Megalomaner dan de videoclip van The Jackson's Can You Feel It heb ik ze sinds m'n jeugd nog niet gezien
. Je kunt eigenlijk wel stellen dat het succes van Michael's Off The Wall-album een wat ongezond effect op 's mans ego had.
Het liedje zelf, voor zover je het in de clip kunt horen, vind ik dik in orde. Dit klinkt eigenlijk veel meer als een solonummer dan een bandnummer en ik denk dat de man zelf daar toen wel een handje in had. Hij had de band immers niet meer nodig. Stijlistisch ligt het dan ook perfect tussen Off The Wall en Thriller. Een onvergetelijke groove met Michael's sterke zang waarin zijn typerende kenmerken al goed voorkomen [9].
Met het gevaar nooit meer op deze site serieus genomen te worden type ik het volgende: Linda Williams' Het Is Een Wonder vind ik helemaal niet zo slecht. Grappig lenteliedje dat ik eerlijk gezegd beter vind dan waar Nederland de laatste jaren mee op het Eurovisie Songfestival aan komt zakken. Onze tickets naar Verweggistan heb ik al besteld!
[6,5].
'Speaking about ego's, no wonder Michael and her were friends!' voegt m'n lieve vrouw er fijntjes aan toe.
REO Speedwagon is natuurlijk 80's hairmetal ten top, maar aan Keep On Loving You kan ik gewoon geen hekel hebben omdat ik het een knap gecomponeerd nummer vind met de juiste sfeer en melodie. Goede (meerstemmige) zang en een geweldige gitaarsolo maken het plaatje compleet [8].
Randy Crawford is zoals altijd de vriendelijkheid zelve. People Alone is weer zo'n subtiel, klein liedje waarin haar soulvolle stem schittert, al is het liedje niet echt een geschikte single [7,5].
Grappig hoe zo'n topic het geheugen weer opfrist. Zo heb ik Maribelle's Marionette al echt in geen lichtjaren meer gehoord, waarschijnlijk vanaf die tijd al niet meer. Of dat nou echt zo'n gemis was... Bij herbeluistering is het een nogal kinderachtig, theatraal liedje. Ik denk dat dat gezwaai in het filmpje ook niet echt meehielp bij de voorselectie van het Nationaal Songfestival [4].
Kayak's Seagull is vervolgens aan de beurt. Voor een band die best wel wat vuurwerk kon laten zien vind ik dit een vrij gezichtsloos nummer dat een beetje lijkt te teren op het succes van Ruthless Queen. De gelaagde productie zorgt er toch voor dat het bovengemiddeld is [6,5].
Gaan we door naar een onvervalste Duitse bratwurstenballad, bekend uit de serie Derrick. Die gitaarbreak vind ik eigenlijk alleen de moeite waard, maar voor de rest... Die klinische, schelle voordracht, die intonatie, die typische schlagermelodie, dat gladde...
[4,5].
Echt een Tros-week, dit (zie ook podium bij Randy Crawford
). Op #29 vinden we de gruwelijke Hepie En Hepie, oftewel: Hoe houterig wil je het hebben? Als ik het goed heb is het origineel van de even zo talentvolle Willeke Alberti. Knap hoe ze die winter in stand houden: Bij zulke muziek verdwijnt iedere glimlach en goede zin als sneeuw voor de zon [1].
Bijna exact een jaar geleden kwamen we van Flavium al Nightlife tegen, en naar ik me herinner klonk die precies hetzelfde als dit nummer, maar dan iets beter. Dit nummer klinkt goedbedoeld en die bluesy vibe raakt me wel, maar het gaat niet ergens heen, ik vind het wat statisch klinken. Klinkt een beetje als Joe Cocker, eigenlijk [6].
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Emmylou Harris - Mister Sandman
Favorietschijf: Diana Ross - It's My Turn
Steunplaat: REO Speedwagon - Keep On Loving You
#7: The Jacksons - Can You Feel It V
#9: Linda Williams - Het Is Een Wonder V
#16: Diana Ross - It's My Turn V
#24: REO Speedwagon - Keep On Loving You V
#25: Randy Crawford - People Alone V
#26: Maribelle - Marionette V
#27: Kayak - Seagull V
#28: Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine V
#29: Hepie En Hepie - De Winter Was Lang V
#30: Flavium - Nobody Knows You When You're Down And Out V

Van links naar rechts: Hepie En Hepie.
Megalomaner dan de videoclip van The Jackson's Can You Feel It heb ik ze sinds m'n jeugd nog niet gezien
. Je kunt eigenlijk wel stellen dat het succes van Michael's Off The Wall-album een wat ongezond effect op 's mans ego had.Het liedje zelf, voor zover je het in de clip kunt horen, vind ik dik in orde. Dit klinkt eigenlijk veel meer als een solonummer dan een bandnummer en ik denk dat de man zelf daar toen wel een handje in had. Hij had de band immers niet meer nodig. Stijlistisch ligt het dan ook perfect tussen Off The Wall en Thriller. Een onvergetelijke groove met Michael's sterke zang waarin zijn typerende kenmerken al goed voorkomen [9].
Met het gevaar nooit meer op deze site serieus genomen te worden type ik het volgende: Linda Williams' Het Is Een Wonder vind ik helemaal niet zo slecht. Grappig lenteliedje dat ik eerlijk gezegd beter vind dan waar Nederland de laatste jaren mee op het Eurovisie Songfestival aan komt zakken. Onze tickets naar Verweggistan heb ik al besteld!
[6,5].Dit is wat kaztor op 7 november schreef:
Na het luchtige, prettige My Old Piano (Dat was hier in Nederland dus I'm Coming Out) komt Diana Ross nu met een wat drakerig, theatraal, overgeproduceerd nummer dat kwalitatief zeker een bepaalde waarde heeft, maar gewoon mijn kopje thee niet is. Dit moet ze eigenlijk alleen voor de spiegel doen [5].
Na het luchtige, prettige My Old Piano (Dat was hier in Nederland dus I'm Coming Out) komt Diana Ross nu met een wat drakerig, theatraal, overgeproduceerd nummer dat kwalitatief zeker een bepaalde waarde heeft, maar gewoon mijn kopje thee niet is. Dit moet ze eigenlijk alleen voor de spiegel doen [5].
'Speaking about ego's, no wonder Michael and her were friends!' voegt m'n lieve vrouw er fijntjes aan toe.

REO Speedwagon is natuurlijk 80's hairmetal ten top, maar aan Keep On Loving You kan ik gewoon geen hekel hebben omdat ik het een knap gecomponeerd nummer vind met de juiste sfeer en melodie. Goede (meerstemmige) zang en een geweldige gitaarsolo maken het plaatje compleet [8].
Randy Crawford is zoals altijd de vriendelijkheid zelve. People Alone is weer zo'n subtiel, klein liedje waarin haar soulvolle stem schittert, al is het liedje niet echt een geschikte single [7,5].
Grappig hoe zo'n topic het geheugen weer opfrist. Zo heb ik Maribelle's Marionette al echt in geen lichtjaren meer gehoord, waarschijnlijk vanaf die tijd al niet meer. Of dat nou echt zo'n gemis was... Bij herbeluistering is het een nogal kinderachtig, theatraal liedje. Ik denk dat dat gezwaai in het filmpje ook niet echt meehielp bij de voorselectie van het Nationaal Songfestival [4].
Kayak's Seagull is vervolgens aan de beurt. Voor een band die best wel wat vuurwerk kon laten zien vind ik dit een vrij gezichtsloos nummer dat een beetje lijkt te teren op het succes van Ruthless Queen. De gelaagde productie zorgt er toch voor dat het bovengemiddeld is [6,5].
Gaan we door naar een onvervalste Duitse bratwurstenballad, bekend uit de serie Derrick. Die gitaarbreak vind ik eigenlijk alleen de moeite waard, maar voor de rest... Die klinische, schelle voordracht, die intonatie, die typische schlagermelodie, dat gladde...
[4,5].Echt een Tros-week, dit (zie ook podium bij Randy Crawford
). Op #29 vinden we de gruwelijke Hepie En Hepie, oftewel: Hoe houterig wil je het hebben? Als ik het goed heb is het origineel van de even zo talentvolle Willeke Alberti. Knap hoe ze die winter in stand houden: Bij zulke muziek verdwijnt iedere glimlach en goede zin als sneeuw voor de zon [1].Bijna exact een jaar geleden kwamen we van Flavium al Nightlife tegen, en naar ik me herinner klonk die precies hetzelfde als dit nummer, maar dan iets beter. Dit nummer klinkt goedbedoeld en die bluesy vibe raakt me wel, maar het gaat niet ergens heen, ik vind het wat statisch klinken. Klinkt een beetje als Joe Cocker, eigenlijk [6].
0
geplaatst: 25 maart 2012, 15:36 uur
Week 12 - 1981
#7: The Jacksons - Can You Feel It
Dit klinkt inderdaad meer een solo-nummer van Michael Jackson. Geweldig ritme, zang en blazers, lijkt zowat de voorbode van Thriller. Met afstand het beste nummer deze week.
Cijfer: 9
#9: Linda Williams - Het Is Een Wonder
De Nederlandse inzending voor het eurovisiesongfestival en het eindigde niet onaardig. Een doorsnee schlager zonder pretenties maar wel zonnig, kan ik tenslotte een stuk beter aanhoren dan wat de laatste jaren naar het ESF wordt gestuurd (Toppers bv.).
Cijfer: 5
#16: Diana Ross - It's My Turn
Degelijke ballad, gevoelig en mooi gezongen. Gelukkig ook niet te zoet zoals dat duet met Lionel Ritchie (Endless Love).
Cijfer: 7
#24: REO Speedwagon - Keep On Loving You
Ik heb het niet zo voor die typisch Amerikaanse AOR, dit is voor mij een tikkeltje te glad en pompeus maar in zijn genre is dat nog een degelijk nummer.
Cijfer: 6,5
#25: Randy Crawford - People Alone
Zit in dezelfde hoek als Diana Ross maar hier zit een beetje meer soul in en ook een tikkeltje jazz. Lief liedje dat op een avond gerust kan voor mij.
Cijfer: 7,5
#26: Maribelle - Marionette
Dit zou goed passen op het theater of bij een musical maar als losse single werkt het niet. Zou zij Nederland niet later vertegenwoordigen op het ESF?
Cijfer: 4,5
#27: Kayak - Seagull
Een beetje minder dan de vorige Kayak-hits, het komt mij een beetje bezadigd over al hoort dit beslist tot het betere werk uit Nederland vanwege de vakmanschap.
#28: Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine
Kende ik ook door de serie Derrick. Dit soort gladde, kleffe schlagerballads met teveel pretenties kan mij gestolen worden. Die gitaarsolo is - wat kaztor zegt - het enige positieve aan dit nummer.
Cijfer: 2,5
#29: Hepie En Hepie - De Winter Was Lang
De winter is intussen al voorbij. Ik lig op mij kussen stil te dromen was een guilty pleasure maar daar hadden ze het beter bij gelaten, tenslotte voegt het niets toe aan het origineel. Al kan dit mij meer charmeren dan Frank Duval juist omdat het niet meer pretendeert dan het is.
Cijfer: 3,5
#30: Flavium - Nobody Knows You When You're Down And Out
Een redelijke bluesballad maar het klinkt mij wat vlak en vrij doorsnee. Mij doet het ook een beetje denken aan Joe Cocker maar dan zonder ballen.
Cijfer: 5,5
#7: The Jacksons - Can You Feel It
Dit klinkt inderdaad meer een solo-nummer van Michael Jackson. Geweldig ritme, zang en blazers, lijkt zowat de voorbode van Thriller. Met afstand het beste nummer deze week.
#9: Linda Williams - Het Is Een Wonder
De Nederlandse inzending voor het eurovisiesongfestival en het eindigde niet onaardig. Een doorsnee schlager zonder pretenties maar wel zonnig, kan ik tenslotte een stuk beter aanhoren dan wat de laatste jaren naar het ESF wordt gestuurd (Toppers bv.).
#16: Diana Ross - It's My Turn
Degelijke ballad, gevoelig en mooi gezongen. Gelukkig ook niet te zoet zoals dat duet met Lionel Ritchie (Endless Love).
#24: REO Speedwagon - Keep On Loving You
Ik heb het niet zo voor die typisch Amerikaanse AOR, dit is voor mij een tikkeltje te glad en pompeus maar in zijn genre is dat nog een degelijk nummer.
#25: Randy Crawford - People Alone
Zit in dezelfde hoek als Diana Ross maar hier zit een beetje meer soul in en ook een tikkeltje jazz. Lief liedje dat op een avond gerust kan voor mij.
#26: Maribelle - Marionette
Dit zou goed passen op het theater of bij een musical maar als losse single werkt het niet. Zou zij Nederland niet later vertegenwoordigen op het ESF?
#27: Kayak - Seagull
Een beetje minder dan de vorige Kayak-hits, het komt mij een beetje bezadigd over al hoort dit beslist tot het betere werk uit Nederland vanwege de vakmanschap.
#28: Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine
Kende ik ook door de serie Derrick. Dit soort gladde, kleffe schlagerballads met teveel pretenties kan mij gestolen worden. Die gitaarsolo is - wat kaztor zegt - het enige positieve aan dit nummer.
Cijfer: 2,5
#29: Hepie En Hepie - De Winter Was Lang
De winter is intussen al voorbij. Ik lig op mij kussen stil te dromen was een guilty pleasure maar daar hadden ze het beter bij gelaten, tenslotte voegt het niets toe aan het origineel. Al kan dit mij meer charmeren dan Frank Duval juist omdat het niet meer pretendeert dan het is.
Cijfer: 3,5
#30: Flavium - Nobody Knows You When You're Down And Out
Een redelijke bluesballad maar het klinkt mij wat vlak en vrij doorsnee. Mij doet het ook een beetje denken aan Joe Cocker maar dan zonder ballen.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 18:48 uur
NEWSFLASH:

Eric Clapton was 'knockin' on Heaven's door'.
14 maart: Als gevolg van jarenlange alcohol -en drugsgebruik word Eric Clapton met verscheidene zweren met spoed opgenomen in het United Hospital te Saint Paul, Minnesota. Hierdoor moet hij z'n Amerikaanse tournee beëindigen. Hij blijft een maand in het ziekenhuis.
---------------
ALBUM-RELEASES IN MAART 1981:

* Ted Nugent - Intencities In 10 Cities (live)
* The Rolling Stones - Sucking In The Seventies (verzamelaar)
* Joe Walsh - There Goes The Neighborhood
* Slade - We'll Bring The House Down
* The Who - Face Dances
* Praying Mantis - Time Tells No Lies
* Devo - DEV-O Live (live ep)
* The Oak Rich Boys - Fancy Free
* Carl Wilson - Carl Wilson
* The Pretenders - Extended Play (ep)
* Accept - Breaker
* James Taylor - Dad Loves His Work
* Miles Davis - Directions
* Quincy Jones - The Dude
* Gillan - Future Shock
* Krokus - Hardware
* Girlschool - Hit And Run
* John Cale - Honi Soit
* Stars On 45 - Long Play Album a.k.a. Stars On Long Play
* The Vapors - Magnets
* Status Quo - Never Too Late
* A II Z - No Fun After Midnight (ep)
* Gang Of Four - Solid Gold
* Willie Nelson - Somewhere Over The Rainbow
* Ray Parker Jr. - A Woman Needs Love
* Helix - White Lace & Black Leather

Eric Clapton was 'knockin' on Heaven's door'.
14 maart: Als gevolg van jarenlange alcohol -en drugsgebruik word Eric Clapton met verscheidene zweren met spoed opgenomen in het United Hospital te Saint Paul, Minnesota. Hierdoor moet hij z'n Amerikaanse tournee beëindigen. Hij blijft een maand in het ziekenhuis.
---------------
ALBUM-RELEASES IN MAART 1981:

* Ted Nugent - Intencities In 10 Cities (live)
* The Rolling Stones - Sucking In The Seventies (verzamelaar)
* Joe Walsh - There Goes The Neighborhood
* Slade - We'll Bring The House Down
* The Who - Face Dances
* Praying Mantis - Time Tells No Lies
* Devo - DEV-O Live (live ep)
* The Oak Rich Boys - Fancy Free
* Carl Wilson - Carl Wilson
* The Pretenders - Extended Play (ep)
* Accept - Breaker
* James Taylor - Dad Loves His Work
* Miles Davis - Directions
* Quincy Jones - The Dude
* Gillan - Future Shock
* Krokus - Hardware
* Girlschool - Hit And Run
* John Cale - Honi Soit
* Stars On 45 - Long Play Album a.k.a. Stars On Long Play
* The Vapors - Magnets
* Status Quo - Never Too Late
* A II Z - No Fun After Midnight (ep)
* Gang Of Four - Solid Gold
* Willie Nelson - Somewhere Over The Rainbow
* Ray Parker Jr. - A Woman Needs Love
* Helix - White Lace & Black Leather
0
geplaatst: 27 maart 2012, 14:02 uur
28 maart 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 28 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
02 (02). Phil Collins - In the Air Tonight
03 (07). Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music
04 (06). Sister Sledge - All American Girls
05 (03). Visage - Fade to Grey
06 (00). Ultravox - Vienna
Er zijn zo van die klassiekers die echt vernieuwend zijn.
Met de derde single van het gelijknamige album verrast Ultravox nog het meest zichzelf.
07 (05). Steve Winwood - While You See a Chance
08 (00). Roxy Music - Jealous Guy
Soms krijgt een cover de status van klassieker. Roxy Music had het nummer
al in de live set en zal een opgepoetste live versie uitbrengen nav Lennons dood.
09 (08). Madness - Embarressment
10 (04). Viola Wills - If You Could Read My Mind
Nummer 1 hits die uit mijn lijst geweerd werden zijn ter herinnering
Shine Up van Doris D & The Pins en Shaddap You Face van Joe Dolce.
Ook met maartse top 10 hits van Maria Verano, Sugar & The Lollipops en Patti Brard heb ik weinig.
Toevallig Nederlandse producties waarvan de Vlaamse top 10 wemelde. We zitten immers nog volop
in het Avro's TopPop tijdperk. Pas met de komst van MTV Europa laat Vlaanderen Nederland los.
Rock This Town van Stray Cats had ik ook geweerd omdat ik die niet zo sterk vond.
Achteraf gezien een wat overhaaste beslissing. Op naar april 1981.
Uit de Vlaamse top 30 van 28 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
02 (02). Phil Collins - In the Air Tonight
03 (07). Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music
04 (06). Sister Sledge - All American Girls
05 (03). Visage - Fade to Grey
06 (00). Ultravox - Vienna
Er zijn zo van die klassiekers die echt vernieuwend zijn.
Met de derde single van het gelijknamige album verrast Ultravox nog het meest zichzelf.
07 (05). Steve Winwood - While You See a Chance
08 (00). Roxy Music - Jealous Guy
Soms krijgt een cover de status van klassieker. Roxy Music had het nummer
al in de live set en zal een opgepoetste live versie uitbrengen nav Lennons dood.
09 (08). Madness - Embarressment
10 (04). Viola Wills - If You Could Read My Mind
Nummer 1 hits die uit mijn lijst geweerd werden zijn ter herinnering
Shine Up van Doris D & The Pins en Shaddap You Face van Joe Dolce.
Ook met maartse top 10 hits van Maria Verano, Sugar & The Lollipops en Patti Brard heb ik weinig.
Toevallig Nederlandse producties waarvan de Vlaamse top 10 wemelde. We zitten immers nog volop
in het Avro's TopPop tijdperk. Pas met de komst van MTV Europa laat Vlaanderen Nederland los.
Rock This Town van Stray Cats had ik ook geweerd omdat ik die niet zo sterk vond.
Achteraf gezien een wat overhaaste beslissing. Op naar april 1981.
0
geplaatst: 27 maart 2012, 21:13 uur
Musician’s Top 30, 28-03-1981, week 13
01 (01) 05 For you – Manfred Mann’s earth band
02 (11) 02 Morning dew – Long John Baldry
03 (02) 07 In the air tonight – Phil Collins
04 (04) 03 Goodbye Elenore - Toto
05 (03) 04 Vienna – Ultravox
06 (12) 02 You better you bet – The Who
07 (06) 04 Jealous guy – Roxy Music
08 (08) 03 Games people play – Alan Parsons Project
09 (05) 06 Without your love – Roger Daltrey
10 (10) 04 Woman – John Lennon
11 (07) 10 The best of times – Styx
12 (---) 01 Keep on loving you – Reo Speedwagon
13 (19) 02 Marliese – Fischer Z
14 (09) 05 Something about you baby I like – Status quo
15 (22) 02 Her town too – James Taylor
16 (16) 03 Pretty boys – Joe Jackson
17 (18) 03 Sailing – Christopher Cross
18 (---) 01 Seagull - Kayak
19 (15) 06 Message of love – Pretenders
20 (---) 01 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
21 (13) 09 Once in a lifetime – Talking heads
22 (---) 01 People alone – Randy Crawford
23 (14) 07 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
24 (21) 09 While you see a chance – Steve Winwood
25 (17) 08 Lies – Camel
26 (27) 02 Mister sandman – Emmylou Harris
27 (---) 01 Can you feel it – Jacksons
28 (---) 01 It’s my turn – Diana Ross
29 (23) 07 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
30 (28) 02 One night affair - Spargo
Geen verrassingen wat betreft nieuwe binnenkomers. Ik vind wel dat nummer van Flavium alleraardigst, ondanks wat recente kritiek. In vergelijking met veel andere muziek uit de Top 40 is het een klein pareltje.
Long John Baldry natuurlijk ijzersterk. Ik heb gezocht naar de cd maar het album dat hoort bij Morning dew (Long John Baldry) kan ik nergens voor een zacht prijsje op cd vinden. Wel heb ik nu eindelijk de LP versie van Hi Infidelity van REO Speedwagen omgeruild voor de cd. Daar ga ik nog een hoop lol van beleven in 1981, volgens mij heeft het album zeker 3 grote hits.
01 (01) 05 For you – Manfred Mann’s earth band
02 (11) 02 Morning dew – Long John Baldry
03 (02) 07 In the air tonight – Phil Collins
04 (04) 03 Goodbye Elenore - Toto
05 (03) 04 Vienna – Ultravox
06 (12) 02 You better you bet – The Who
07 (06) 04 Jealous guy – Roxy Music
08 (08) 03 Games people play – Alan Parsons Project
09 (05) 06 Without your love – Roger Daltrey
10 (10) 04 Woman – John Lennon
11 (07) 10 The best of times – Styx
12 (---) 01 Keep on loving you – Reo Speedwagon
13 (19) 02 Marliese – Fischer Z
14 (09) 05 Something about you baby I like – Status quo
15 (22) 02 Her town too – James Taylor
16 (16) 03 Pretty boys – Joe Jackson
17 (18) 03 Sailing – Christopher Cross
18 (---) 01 Seagull - Kayak
19 (15) 06 Message of love – Pretenders
20 (---) 01 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
21 (13) 09 Once in a lifetime – Talking heads
22 (---) 01 People alone – Randy Crawford
23 (14) 07 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
24 (21) 09 While you see a chance – Steve Winwood
25 (17) 08 Lies – Camel
26 (27) 02 Mister sandman – Emmylou Harris
27 (---) 01 Can you feel it – Jacksons
28 (---) 01 It’s my turn – Diana Ross
29 (23) 07 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
30 (28) 02 One night affair - Spargo
Geen verrassingen wat betreft nieuwe binnenkomers. Ik vind wel dat nummer van Flavium alleraardigst, ondanks wat recente kritiek. In vergelijking met veel andere muziek uit de Top 40 is het een klein pareltje.
Long John Baldry natuurlijk ijzersterk. Ik heb gezocht naar de cd maar het album dat hoort bij Morning dew (Long John Baldry) kan ik nergens voor een zacht prijsje op cd vinden. Wel heb ik nu eindelijk de LP versie van Hi Infidelity van REO Speedwagen omgeruild voor de cd. Daar ga ik nog een hoop lol van beleven in 1981, volgens mij heeft het album zeker 3 grote hits.
0
geplaatst: 28 maart 2012, 19:22 uur
Don't Let It Go ken ik van dat album en ook Tough Guys.
Was die laatste ook een single?
Volgens mij (ik heb het Hitdossier even niet bij de hand) was Don't Let It Go hier een tipje.
Volgens mij (ik heb het Hitdossier even niet bij de hand) was Don't Let It Go hier een tipje.
0
geplaatst: 28 maart 2012, 20:59 uur
kaztor schreef:
Don't let him go was in NL een top 20 hit, net als Keep on lovin' you (maar die laatste is veel bekender geworden). Zelf vind ik Don't let him go veel leuker.
Tough guys klinkt mij niet bekend in de oren, maar wel I can't fight this feeling (al haalde dat de tipparade niet eens).
0
geplaatst: 1 april 2012, 14:10 uur
Week 13 - 28 maart 1981
Top 40
Tipparade (let eens op die fouten bij #'s 24 en 25)
Alarmschijf: Earth, Wind And Fire - And Love Goes On
Favorietschijf: Kayak - Seagull
Steunplaat: Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew
Alarmschijf: Earth, Wind And Fire - And Love Goes On V
#13: De Slijpers - Puntje D'r In, Puntje D'r Uit V
#18: Kim Wilde - Kids In America V
#21: Shakin' Stevens - This Ole House V
#24: New Adventures - Midnight Magic Maniac V
#25: Klang - Wailing In The Moonlight
#26: Powerplay - Love Can Break Your Heart V (live-clip uit 1982, in het voorprogramma van U2, Countdown Live in 'T Heem In Hattum
#27: Neville Nash - It's A Real Good Feeling
#28: The Gap Band - Burn Rubber V
#29: Alan Williams - Doing Things With You V
#30: Champaign - How 'Bout Us V

Ooit niet eens een utopische gedachte.
E,W&F klinkt inmiddels al meer dan vertrouwd. Dit is echt een single die criticasters niet over de streep zou gaan trekken en de fans op hun wenken zou bedienen. Ik heb er helemaal geen problemen mee. Soms vind ik vaste waarden goede waarden en E,W&F hoort daarbij [8].
De Slijpers komen alweer met een schuin liedje. Een soort verlaat carnavalsliedje eigenlijk, maar mede door die kromme tekst heeft dit wel z'n charmes. Muzikaal heb ik ze ook slechter gehoord in dat genre. Het gaat echter wel wat te lang door [5].
Vervolgens krijgen we een van de meest bepalende liedjes van het jaar: Kids In America!
Vanaf het begin hoor je het al: Klassieker. De opbouw van het liedje is subtiel. Het begint met een monotone synth-riff en geluiden die een verkeersopstopping impliceren. Dan komt de zang er wat onopvallend in. Vervolgens zijn we op weg. Het refrein heeft iets anthem-achtigs en elke keer klinkt het uitbundiger tot aan de climax. Het zijn kleine dingetjes die het tot iets groots boetseren. Ironisch genoeg was het alleen deze hit en You Keep Me Hangin' On dat in Amerika potten deed breken. Kim zou nog een aardige reeks hits hebben, maar het was na 1983 wel zo'n beetje gedaan met echte kwaliteit [9].
1981 betekende na jaren ook voor Shakin' Stevens de doorbraak in Nederland. Zijn luchtige variant op rock 'n roll heb ik altijd wel graag mogen horen. Een beetje Stray Cats-achtig klinkt het met een vleugje Elvis in z'n imago. Het komt sympathiek en speels op me over [8].
Blokje Toen-Nederland-nog-knappe-rockmuziek-wist-te-maken: De verrassing deze week komt van de New Adventures. MMM is geschreven door George Kooymans en leunt duidelijk tegen Radar Love aan, maar het heeft genoeg eigen smoelwerk om op eigen benen te staan. Het klinkt brutaal, opzwepend en opbeurend. Een dikke pluim!
. Powerplay is een andere naam die regelmatig in programma's als het geweldige Los-Vast opdook. LCBYH herinner ik me precies nog en ook in de live-uitvoering blijft het prima overeind. Beide liedjes zijn lekker energieke rockmuziek van eigen bodem [beiden 9].
Van de zuiderburen vinden we dan nog Klang's nieuwe single (niet op YouTube) en die twijfelt wat tussen The Specials en een reggae-achtig new wave-geluid. Het is zeker niet slecht, maar ook niet fantastisch [6].
Het Neville Nash-nummer (wederom niet op YouTube) is een beetje een guilty pleasure. Mede door toedoen van m'n schatje kan ik het eigenlijk wel waarderen. Het is gewoon een lekker zonnig liedje met een vleugje romantiek voor de goede zaak. Helaas zou er iets later een glibberige Duitser mee aan de haal gaan en er daadwerkelijk een hit mee gaan scoren [7].
The Gap Band maakt hier lekkere niks-aan-de-hand-disco dat meer leunt op een goede groove dan op herkenbaarheid. Als zoiets goed uitpakt vind ik dat ook een waarde [8].
Doing Things With You vind ik klinken als flauwe pop uit begin jaren '70 gemixt met hillbilly-muziek. Op de keeper beschouwd vind ik er geen fluit aan [2].
We sluiten de week af met wat waarschijnlijk de hit van het jaar zou gaan worden. Dit is een van die liedjes die op het moment van scoren uiteindelijk louter irritatie oproept, maar dat je zoveel jaar na data in positieve zin kan herwaarderen. De chartrun was opmerkelijk: 19 weken stond het genoteerd. Pas in de achtste week zou het op de eerste plaats eindigen om daar vervolgens 8 weken op te blijven staan. Daarna was het snel gedaan; in luttele weken donderde het uit de Top 40. Nu, in 2012, hoor ik een vakkundig gemaakte soulballad met een warme groove, een sublieme productie en gave samenzang [8].
Top 40
Tipparade (let eens op die fouten bij #'s 24 en 25)
Favorietschijf: Kayak - Seagull
Steunplaat: Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew
Alarmschijf: Earth, Wind And Fire - And Love Goes On V
#13: De Slijpers - Puntje D'r In, Puntje D'r Uit V
#18: Kim Wilde - Kids In America V
#21: Shakin' Stevens - This Ole House V
#24: New Adventures - Midnight Magic Maniac V
#26: Powerplay - Love Can Break Your Heart V (live-clip uit 1982, in het voorprogramma van U2, Countdown Live in 'T Heem In Hattum
#28: The Gap Band - Burn Rubber V
#29: Alan Williams - Doing Things With You V
#30: Champaign - How 'Bout Us V

Ooit niet eens een utopische gedachte.
E,W&F klinkt inmiddels al meer dan vertrouwd. Dit is echt een single die criticasters niet over de streep zou gaan trekken en de fans op hun wenken zou bedienen. Ik heb er helemaal geen problemen mee. Soms vind ik vaste waarden goede waarden en E,W&F hoort daarbij [8].
De Slijpers komen alweer met een schuin liedje. Een soort verlaat carnavalsliedje eigenlijk, maar mede door die kromme tekst heeft dit wel z'n charmes. Muzikaal heb ik ze ook slechter gehoord in dat genre. Het gaat echter wel wat te lang door [5].
Vervolgens krijgen we een van de meest bepalende liedjes van het jaar: Kids In America!
Vanaf het begin hoor je het al: Klassieker. De opbouw van het liedje is subtiel. Het begint met een monotone synth-riff en geluiden die een verkeersopstopping impliceren. Dan komt de zang er wat onopvallend in. Vervolgens zijn we op weg. Het refrein heeft iets anthem-achtigs en elke keer klinkt het uitbundiger tot aan de climax. Het zijn kleine dingetjes die het tot iets groots boetseren. Ironisch genoeg was het alleen deze hit en You Keep Me Hangin' On dat in Amerika potten deed breken. Kim zou nog een aardige reeks hits hebben, maar het was na 1983 wel zo'n beetje gedaan met echte kwaliteit [9].
1981 betekende na jaren ook voor Shakin' Stevens de doorbraak in Nederland. Zijn luchtige variant op rock 'n roll heb ik altijd wel graag mogen horen. Een beetje Stray Cats-achtig klinkt het met een vleugje Elvis in z'n imago. Het komt sympathiek en speels op me over [8].
Blokje Toen-Nederland-nog-knappe-rockmuziek-wist-te-maken: De verrassing deze week komt van de New Adventures. MMM is geschreven door George Kooymans en leunt duidelijk tegen Radar Love aan, maar het heeft genoeg eigen smoelwerk om op eigen benen te staan. Het klinkt brutaal, opzwepend en opbeurend. Een dikke pluim!
. Powerplay is een andere naam die regelmatig in programma's als het geweldige Los-Vast opdook. LCBYH herinner ik me precies nog en ook in de live-uitvoering blijft het prima overeind. Beide liedjes zijn lekker energieke rockmuziek van eigen bodem [beiden 9].Van de zuiderburen vinden we dan nog Klang's nieuwe single (niet op YouTube) en die twijfelt wat tussen The Specials en een reggae-achtig new wave-geluid. Het is zeker niet slecht, maar ook niet fantastisch [6].
Het Neville Nash-nummer (wederom niet op YouTube) is een beetje een guilty pleasure. Mede door toedoen van m'n schatje kan ik het eigenlijk wel waarderen. Het is gewoon een lekker zonnig liedje met een vleugje romantiek voor de goede zaak. Helaas zou er iets later een glibberige Duitser mee aan de haal gaan en er daadwerkelijk een hit mee gaan scoren [7].
The Gap Band maakt hier lekkere niks-aan-de-hand-disco dat meer leunt op een goede groove dan op herkenbaarheid. Als zoiets goed uitpakt vind ik dat ook een waarde [8].
Doing Things With You vind ik klinken als flauwe pop uit begin jaren '70 gemixt met hillbilly-muziek. Op de keeper beschouwd vind ik er geen fluit aan [2].
We sluiten de week af met wat waarschijnlijk de hit van het jaar zou gaan worden. Dit is een van die liedjes die op het moment van scoren uiteindelijk louter irritatie oproept, maar dat je zoveel jaar na data in positieve zin kan herwaarderen. De chartrun was opmerkelijk: 19 weken stond het genoteerd. Pas in de achtste week zou het op de eerste plaats eindigen om daar vervolgens 8 weken op te blijven staan. Daarna was het snel gedaan; in luttele weken donderde het uit de Top 40. Nu, in 2012, hoor ik een vakkundig gemaakte soulballad met een warme groove, een sublieme productie en gave samenzang [8].
0
geplaatst: 1 april 2012, 15:13 uur
Week 13 van 1981
Een ballad deze keer, niet mijn favoriete nummer van E, W & F (een beetje aan de zoete kant) maar wel vakkundig gebracht.
#13: De Slijpers - Puntje D'r In, Puntje D'r Uit
Een beetje schunnig maar niet vulgair en best grappig. Al is dat nu niet bepaald iets wat ik vaak zou draaien.
#18: Kim Wilde - Kids In America
Haar eerste hit en een voltreffer, klinkt fris met die kenmerkende snik in haar stem alsof ze verkouden is en weet de link te leggen tussen new wave en hitparadepop.
Cijfer: 8,5
#21: Shakin' Stevens - This Ole House
Een cover maar deze klinkt wel sympathiek en speels wat kaztor zegt. Lichtvoetige rock-a-billy maar het mag er beslist zijn.
Cijfer: 8
#24: New Adventures - Midnight Magic Maniac
Dit legt dan weer de link tussen rock'n roll en new wave met een duister randje. Het lijkt mij echter teveel op Radar Love van Golden Earring.
Geen clip gevonden.
#26: Powerplay - Love Can Break Your Heart
Aanstekelijke en energieke rocksong al mist deze band nog wat een eigen smoelwerk. Live komt het goed uit de verf.
Geen clip gevonden.
#28: The Gap Band - Burn Rubber
Dit nummer vind ik beter dan Oops up side your Head, dit is swingende en energieke funk/disco zoals ik graag mag horen.
#29: Alan Williams - Doing Things With You
Doet mij ook denken aan de country/folk begin jaren '70. De accordeon en banjo weten het nummer te kleuren dat ik tenslotte niet onaardig vind maar ook een tikkeltje mat.
Cijfer: 6
#30: Champaign - How 'Bout Us
Vrij zoete soulballad maar smaakvol met prima vocalen (vind ik beter dan die van E,W & F). Nadien niets meer van Champaign gehoord.
Een ballad deze keer, niet mijn favoriete nummer van E, W & F (een beetje aan de zoete kant) maar wel vakkundig gebracht.
#13: De Slijpers - Puntje D'r In, Puntje D'r Uit
Een beetje schunnig maar niet vulgair en best grappig. Al is dat nu niet bepaald iets wat ik vaak zou draaien.
#18: Kim Wilde - Kids In America
Haar eerste hit en een voltreffer, klinkt fris met die kenmerkende snik in haar stem alsof ze verkouden is en weet de link te leggen tussen new wave en hitparadepop.
Cijfer: 8,5
#21: Shakin' Stevens - This Ole House
Een cover maar deze klinkt wel sympathiek en speels wat kaztor zegt. Lichtvoetige rock-a-billy maar het mag er beslist zijn.
#24: New Adventures - Midnight Magic Maniac
Dit legt dan weer de link tussen rock'n roll en new wave met een duister randje. Het lijkt mij echter teveel op Radar Love van Golden Earring.
Geen clip gevonden.
#26: Powerplay - Love Can Break Your Heart
Aanstekelijke en energieke rocksong al mist deze band nog wat een eigen smoelwerk. Live komt het goed uit de verf.
Geen clip gevonden.
#28: The Gap Band - Burn Rubber
Dit nummer vind ik beter dan Oops up side your Head, dit is swingende en energieke funk/disco zoals ik graag mag horen.
#29: Alan Williams - Doing Things With You
Doet mij ook denken aan de country/folk begin jaren '70. De accordeon en banjo weten het nummer te kleuren dat ik tenslotte niet onaardig vind maar ook een tikkeltje mat.
#30: Champaign - How 'Bout Us
Vrij zoete soulballad maar smaakvol met prima vocalen (vind ik beter dan die van E,W & F). Nadien niets meer van Champaign gehoord.
0
geplaatst: 1 april 2012, 15:23 uur
Top-10 tot nu toe :
1. Ultravox - Vienna
2. John Lennon - Imagine (re-entry)
3. Talking Heads - Once In A Lifetime
4. Adam & The Ants - Antmusic
5. Steve Winwood - While You See A Chance
6. The Clash - Hitsville U.K.
7. Phil Collins - In The Air Tonight
8. Fischer Z - Marliese
9. The Jacksons - Can You Feel It
10. Susan Fassbender - Twilight Café
Flop-10:
1. Sommerset - Viva La Musica
2. Sandy - Hou Doe
3. Jan & Zwaan - Het Dorpsfeest
4. Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine
5. Babe - Mister Blitzer
6. First Love - Don't Say Goodnight
7. Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt
8. Corry Van Gorp - Ik Ben Tamboer
9. Spargo - One Night Affair
10. Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo)
Gemiddelde tot nu toe: 6,32
1. Ultravox - Vienna
2. John Lennon - Imagine (re-entry)
3. Talking Heads - Once In A Lifetime
4. Adam & The Ants - Antmusic
5. Steve Winwood - While You See A Chance
6. The Clash - Hitsville U.K.
7. Phil Collins - In The Air Tonight
8. Fischer Z - Marliese
9. The Jacksons - Can You Feel It
10. Susan Fassbender - Twilight Café
Flop-10:
1. Sommerset - Viva La Musica
2. Sandy - Hou Doe
3. Jan & Zwaan - Het Dorpsfeest
4. Frank Duval & Orchestra - Angel Of Mine
5. Babe - Mister Blitzer
6. First Love - Don't Say Goodnight
7. Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt
8. Corry Van Gorp - Ik Ben Tamboer
9. Spargo - One Night Affair
10. Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo)
Gemiddelde tot nu toe: 6,32
0
geplaatst: 1 april 2012, 19:56 uur
kaztor schreef:
Voor de volledigheid/aardigheid: Alan Williams was de zanger van The Rubettes en dit was zijn poging tot solocarrière...
Champaign: een heel bijzondere chartrun: How 'bout us was de grootste hit in de top 40 tussen 1978 en 1986.
0
geplaatst: 1 april 2012, 20:46 uur
TOP 40 VAN ROB nr 249, 1-4-1981
dw vw aw
1 1 6 Vienna - Ultravox
2 2 5 Jealous guy - Roxy Music
3 3 5 Sailing - Christopher Cross
4 6 4 You better you bet - The Who
5 12 2 Morning dew - Long John Baldry
6 4 8 Message of love - The Pretenders
7 7 7 Without your love - Roger Daltrey
8 5 10 In the air tonight - Phil Collins
9 8 8 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
10 10 6 Schoolgirl - Steve Forbert
11 17 3 Marliese - Fischer Z
12 13 4 Hey you - The Start
13 15 4 9 to 5 - Dolly Parton
14 14 4 DCT dreams - Nick Nicely
15 32 2 It's my turn - Diana Ross
16 11 7 Ant music - Adam & the Ants
17 9 13 While you see a chance - Steve Winwood
18 22 3 The shuttered palace - Ellen Foley
19 28 2 Can you feel it - The Jacksons
20 16 7 Woman - John Lennon
21 27 3 Les aveux - Elton John & France Gall
22 34 2 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
23 -- 1 Kids in America - Kim Wilde
24 29 3 Guitarman - Elvis Presley
25 25 4 Hitsville UK - The Clash
26 30 3 Mister Sandman - Emmylou Harris
27 26 5 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
28 33 2 Keep on loving you - REO Speedwagon
29 18 10 Rapture - Blondie
30 19 11 Once in a lifetime - Talking Heads
31 21 12 Shine on - LTD
32 20 9 Imagine - John Lennon
33 -- 1 Seagull - Kayak
34 -- 1 One night affair - Spargo
35 -- 1 And love goes on - Earth, Wind & Fire
36 -- 1 Marionette - Maribelle
37 23 8 Stars on 45 - Stars on 45
38 24 8 My girl - Rod Stewart
39 31 11 Dreamer - Supertramp
40 35 3 Something about you baby I like - Status Quo
Een druk bezette top 10, met maar liefst 4 nummer 1 hits bij de eerste acht noteringen (twee moeten het nog worden, maar dat verklap ik dan nu maar meteen). Morning dew stijgt goed door, maar nu wordt het zwaarder.
De hoogste nieuwe is Kim Wilde met haar debuutsingle Kids in America. Kim is de dochter van Marty Wilde (bekend van Abergavenny uit 1968), en haar meeste hits werden door hem en haar broer Ricky geschreven. Verder heeft kaztor deze single al prima beschreven, dus laat ik het hierbij.
Op 33 Kayak met het stemmige, rustige Seagull. Niet opzienbarend, wel prettig.
Op 34 Spargo met hun vierde hit op rij. Om mij onduidelijke redenen vindt er in dit topic heel wat Spargo-bashing plaats, terwijl het toch een behoorlijk funky Nederlands product is. Deze single klinkt nog swingerder en meer latin dan de voorafgaande.
Op 35 And love goes on, weer een prima EWF-single, maar de verrassing is er nu wel af.
En op 36 Marionette van Maribelle (Marietjes Kwakman uit Volendam), de nationale inzending voor het ESF van 1981. Heel erg typisch eurovisie, goed gedaan maar toch niet memorabel.
dw vw aw
1 1 6 Vienna - Ultravox
2 2 5 Jealous guy - Roxy Music
3 3 5 Sailing - Christopher Cross
4 6 4 You better you bet - The Who
5 12 2 Morning dew - Long John Baldry
6 4 8 Message of love - The Pretenders
7 7 7 Without your love - Roger Daltrey
8 5 10 In the air tonight - Phil Collins
9 8 8 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
10 10 6 Schoolgirl - Steve Forbert
11 17 3 Marliese - Fischer Z
12 13 4 Hey you - The Start
13 15 4 9 to 5 - Dolly Parton
14 14 4 DCT dreams - Nick Nicely
15 32 2 It's my turn - Diana Ross
16 11 7 Ant music - Adam & the Ants
17 9 13 While you see a chance - Steve Winwood
18 22 3 The shuttered palace - Ellen Foley
19 28 2 Can you feel it - The Jacksons
20 16 7 Woman - John Lennon
21 27 3 Les aveux - Elton John & France Gall
22 34 2 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
23 -- 1 Kids in America - Kim Wilde
24 29 3 Guitarman - Elvis Presley
25 25 4 Hitsville UK - The Clash
26 30 3 Mister Sandman - Emmylou Harris
27 26 5 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
28 33 2 Keep on loving you - REO Speedwagon
29 18 10 Rapture - Blondie
30 19 11 Once in a lifetime - Talking Heads
31 21 12 Shine on - LTD
32 20 9 Imagine - John Lennon
33 -- 1 Seagull - Kayak
34 -- 1 One night affair - Spargo
35 -- 1 And love goes on - Earth, Wind & Fire
36 -- 1 Marionette - Maribelle
37 23 8 Stars on 45 - Stars on 45
38 24 8 My girl - Rod Stewart
39 31 11 Dreamer - Supertramp
40 35 3 Something about you baby I like - Status Quo
Een druk bezette top 10, met maar liefst 4 nummer 1 hits bij de eerste acht noteringen (twee moeten het nog worden, maar dat verklap ik dan nu maar meteen). Morning dew stijgt goed door, maar nu wordt het zwaarder.
De hoogste nieuwe is Kim Wilde met haar debuutsingle Kids in America. Kim is de dochter van Marty Wilde (bekend van Abergavenny uit 1968), en haar meeste hits werden door hem en haar broer Ricky geschreven. Verder heeft kaztor deze single al prima beschreven, dus laat ik het hierbij.
Op 33 Kayak met het stemmige, rustige Seagull. Niet opzienbarend, wel prettig.
Op 34 Spargo met hun vierde hit op rij. Om mij onduidelijke redenen vindt er in dit topic heel wat Spargo-bashing plaats, terwijl het toch een behoorlijk funky Nederlands product is. Deze single klinkt nog swingerder en meer latin dan de voorafgaande.
Op 35 And love goes on, weer een prima EWF-single, maar de verrassing is er nu wel af.
En op 36 Marionette van Maribelle (Marietjes Kwakman uit Volendam), de nationale inzending voor het ESF van 1981. Heel erg typisch eurovisie, goed gedaan maar toch niet memorabel.
0
geplaatst: 3 april 2012, 02:45 uur
ranboy schreef:
Linda Williams ging door naar het ESF.
Maribelle kwam niet door de voorrondes.
0
geplaatst: 3 april 2012, 07:44 uur
...met als winnaar van het Eurovisie Songfestival Making your mind up van Bucks Fizz. Moest ik opzoeken op de Wiki, na 1976 hapert bij mij de kennis over het ESF. Wel een spannende finale met maar een paar punten verschil met de duitse nummer 2 (staat nu nog niet genoteerd).
0
geplaatst: 3 april 2012, 21:11 uur
Musician’s Top 30, 04-04-1981, week 14
01 (02) 03 Morning dew – Long John Baldry
02 (01) 06 For you – Manfred Mann’s earth band
03 (06) 03 You better you bet – The Who
04 (04) 04 Goodbye Elenore – Toto
05 (05) 05 Vienna – Ultravox
06 (12) 02 Keep on loving you – Reo Speedwagon
07 (03) 08 In the air tonight – Phil Collins
08 (08) 04 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 05 Jealous guy – Roxy Music
10 (10) 05 Woman – John Lennon
11 (18) 02 Seagull - Kayak
12 (13) 03 Marliese – Fischer Z
13 (15) 03 Her town too – James Taylor
14 (20) 02 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
15 (---) 01 Kids in America – Kim Wilde
16 (09) 07 Without your love – Roger Daltrey
17 (16) 04 Pretty boys – Joe Jackson
18 (17) 04 Sailing – Christopher Cross
19 (11) 11 The best of times – Styx
20 (22) 02 People alone – Randy Crawford
21 (27) 02 Can you feel it – Jacksons
22 (---) 01 Midnight magic maniac – New Adventures
23 (14) 06 Something about you baby I like – Status quo
24 (26) 03 Mister sandman – Emmylou Harris
25 (---) 01 And love goes on – Earth, wind & fire
26 (28) 02 It’s my turn – Diana Ross
27 (---) 01 Love can break your heart – Powerplay
28 (---) 01 Wailing in the moonlight – Klang
29 (---) 01 How ‘bout us – Champagne
30 (---) 01 This ole house – Shakin’ Stevens
Long John Baldry steeg verdiend naar de eerste plek, eerlijk is eerlijk. 7 nieuwe binnenkomers, waarbij ik die van Klang nog wel even onder het licht wil houden.
Klang is een Belgische band (nooit geweten) lees ik, die momenteel weer rustig tourt en ook Wailing in the Moonlight met liefde live ten gehore brengt.
Het is alleraardigste muziek, ik geloof dat ik het officieel new wave met ska en reggae invloeden moet noemen. Maar het was in de basis hele vriendelijke muziek, ook zeer geschikt voor hitlijsten.
Zo zagen ze er uit:

Het geeft gelijk info over wie wat deed. Beat it was een eerste tipparade notering in januari 1981, maar dat was geheel langs mij heen gegaan. Wailing in the Moonlight zou ook de Tipparade niet ontstijgen en daarna werd het niets meer.
01 (02) 03 Morning dew – Long John Baldry
02 (01) 06 For you – Manfred Mann’s earth band
03 (06) 03 You better you bet – The Who
04 (04) 04 Goodbye Elenore – Toto
05 (05) 05 Vienna – Ultravox
06 (12) 02 Keep on loving you – Reo Speedwagon
07 (03) 08 In the air tonight – Phil Collins
08 (08) 04 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 05 Jealous guy – Roxy Music
10 (10) 05 Woman – John Lennon
11 (18) 02 Seagull - Kayak
12 (13) 03 Marliese – Fischer Z
13 (15) 03 Her town too – James Taylor
14 (20) 02 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
15 (---) 01 Kids in America – Kim Wilde
16 (09) 07 Without your love – Roger Daltrey
17 (16) 04 Pretty boys – Joe Jackson
18 (17) 04 Sailing – Christopher Cross
19 (11) 11 The best of times – Styx
20 (22) 02 People alone – Randy Crawford
21 (27) 02 Can you feel it – Jacksons
22 (---) 01 Midnight magic maniac – New Adventures
23 (14) 06 Something about you baby I like – Status quo
24 (26) 03 Mister sandman – Emmylou Harris
25 (---) 01 And love goes on – Earth, wind & fire
26 (28) 02 It’s my turn – Diana Ross
27 (---) 01 Love can break your heart – Powerplay
28 (---) 01 Wailing in the moonlight – Klang
29 (---) 01 How ‘bout us – Champagne
30 (---) 01 This ole house – Shakin’ Stevens
Long John Baldry steeg verdiend naar de eerste plek, eerlijk is eerlijk. 7 nieuwe binnenkomers, waarbij ik die van Klang nog wel even onder het licht wil houden.
Klang is een Belgische band (nooit geweten) lees ik, die momenteel weer rustig tourt en ook Wailing in the Moonlight met liefde live ten gehore brengt.
Het is alleraardigste muziek, ik geloof dat ik het officieel new wave met ska en reggae invloeden moet noemen. Maar het was in de basis hele vriendelijke muziek, ook zeer geschikt voor hitlijsten.
Zo zagen ze er uit:

Het geeft gelijk info over wie wat deed. Beat it was een eerste tipparade notering in januari 1981, maar dat was geheel langs mij heen gegaan. Wailing in the Moonlight zou ook de Tipparade niet ontstijgen en daarna werd het niets meer.
0
geplaatst: 4 april 2012, 22:52 uur
musician schreef:
Yep, een Belgisch strak in het pak bandje uit het begin van de jaren 80.
Misschien zelfs populairder in Nederland dan in Vlaanderen aangezien ze
net als The Employees plaatjes uitbrachten bij het Nederlandse Backdoor.
Klaus Klang ging daarna nog even door als solo-artiest
met het niet onverdienstelijke Soul Thing uit 1986 als radiohit.
0
geplaatst: 5 april 2012, 01:23 uur
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar:
Waren er meerderen hier die zatermiddag NCRV's live-programma LosVast op de radio beluisterden?
Waren er meerderen hier die zatermiddag NCRV's live-programma LosVast op de radio beluisterden?
0
geplaatst: 5 april 2012, 01:50 uur
Ik heb nog nooit wat van Klang op cd gevonden.
Maar ik heb beide albums wel op vinyl plus een viertal singles.
Alleen de single Soul Thing van Klaus Klang solo zit in mijn collectie.
Maar ik heb beide albums wel op vinyl plus een viertal singles.
Alleen de single Soul Thing van Klaus Klang solo zit in mijn collectie.
0
geplaatst: 5 april 2012, 02:14 uur
Fantastische naam eigenlijk, Klaus Klang. Je zou 'm zo in Kraftwerk wanen
.
.
0
geplaatst: 8 april 2012, 10:44 uur
TOP 40 VAN ROB nr 250, 8-4-1981
dw vw aw
1 2 6 Jealous guy - Roxy Music
2 1 7 Vienna - Ultravox
3 3 6 Sailing - Christopher Cross
4 5 3 Morning dew - Long John Baldry
5 4 5 You better you bet - The Who
6 7 8 Without your love - Roger Daltrey
7 11 4 Marliese - Fischer Z
8 19 3 Can you feel it - The Jacksons
9 13 5 9 to 5 - Dolly Parton
10 6 9 Message of love - The Pretenders
11 12 5 Hey you - The Start
12 15 3 It's my turn - Diana Ross
13 28 3 Keep on loving you - REO Speedwagon
14 22 3 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
15 8 11 In the air tonight - Phil Collins
16 23 2 Kids in America - Kim Wilde
17 18 4 The shuttered palace - Ellen Foley
18 9 9 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
19 10 7 Schoolgirl - Steve Forbert
20 14 5 DCT dreams - Nick Nicely
21 21 4 Les aveux - Elton John & France Gall
22 -- 1 I missed again - Phil Collins
23 24 4 Guitarman - Elvis Presley
24 -- 1 Star - Kiki Dee
25 16 8 Ant music - Adam & the Ants
26 17 14 While you see a chance - Steve Winwood
27 33 2 Seagull - Kayak
28 26 4 Mister Sandman - Emmylou Harris
29 36 2 Marionette - Maribelle
30 20 8 Woman - John Lennon
31 35 2 And love goes on - Earth, Wind & Fire
32 34 2 One night affair - Spargo
33 -- 1 How 'bout us - Champaign
34 -- 1 Doin' things with you - Alan Williams
35 -- 1 Lately - Stevie Wonder
36 25 5 Hitsville UK - The Clash
37 31 13 Shine on - LTD
38 29 11 Rapture - Blondie
39 30 12 Once in a lifetime - Talking Heads
40 32 10 Imagine - John Lennon
Een feestelijke top 40 op deze Eerste Paasdag, want het is nummer 250! Ik was toen dus zo'n vijf jaar bezig (met nog een jaar voorgeschiedenis); nu dus al ruim 36jaar...
Na drie weken op 2 pakt Jealous guy toch nog de nummer 1-positie over van Vienna. Hoewel RM een favoriete band van mij was (is), was dit toch pas hun eerste nummer 1 hit. Verder stijgen Can you feel it? en Keep on loving you stevig door.
Opnieuw vijf binnenkomers (het standaardaantal), waarvan de hoogste I missed again van Phil Collins op 22, de opvolger van de nummer 1-hit In the air tonight. Klonk de voorganger zwaar en zwanger van onheil, deze klinkt licht verteerbaar, dansbaar en barstensvol blazers die door Phil van Earth, Wind & Fire geleend zijn. Hij was zo gek op die sound, dat hij ze jarenlang in allerlei songs gebruikte; zelfs gooide hij het Genesis-nummer Behind the lines helemaal om voor de nieuwe sound en zette het op zijn solodebuut. Maar goed, swingen doet I missed again wel, maar het mist (moet ik zeggen) wel het niveau van zijn voorganger. Opvallend is wel dat de song in de tipparade bleef steken, terwijl In the air tonight ook in de NL top 40 op 1 kwam.
Op 24 de Engelse Kiki Dee, met een song die wat onopvallend start, maar gaandeweg steeds meer aan vaart en zeggingskracht wint en zo toch met een ruime voldoende eindigt.
Op 33 de gigantische zomerhit van Champaign, het zwoele How 'bout us, dat 19 weken in de top 40 stond in een tijd dat nummer 1 hits gemiddeld zo'n 12 weken haalden. Zowel vocaal als qua sound helemaal geslaagd.
Op 34 de poging van Rubettes-zanger Alan Williams om een solocarrière op te starten. Verder dan dit kwam hij niet echt, en dat is dus niet erg bijzonder.
En op 35 Stevie Wonder, die in de jaren 70 grote artistieke en commerciële succes boekte, maar in de jaren 80 veel wisselvalliger werd. Maar Lately is een geweldige ballad, een zuivere tranentrekker die heerlijk is om mee te galmen (als er niemand in de buurt is). Wat een stem heeft die man!
dw vw aw
1 2 6 Jealous guy - Roxy Music
2 1 7 Vienna - Ultravox
3 3 6 Sailing - Christopher Cross
4 5 3 Morning dew - Long John Baldry
5 4 5 You better you bet - The Who
6 7 8 Without your love - Roger Daltrey
7 11 4 Marliese - Fischer Z
8 19 3 Can you feel it - The Jacksons
9 13 5 9 to 5 - Dolly Parton
10 6 9 Message of love - The Pretenders
11 12 5 Hey you - The Start
12 15 3 It's my turn - Diana Ross
13 28 3 Keep on loving you - REO Speedwagon
14 22 3 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
15 8 11 In the air tonight - Phil Collins
16 23 2 Kids in America - Kim Wilde
17 18 4 The shuttered palace - Ellen Foley
18 9 9 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
19 10 7 Schoolgirl - Steve Forbert
20 14 5 DCT dreams - Nick Nicely
21 21 4 Les aveux - Elton John & France Gall
22 -- 1 I missed again - Phil Collins
23 24 4 Guitarman - Elvis Presley
24 -- 1 Star - Kiki Dee
25 16 8 Ant music - Adam & the Ants
26 17 14 While you see a chance - Steve Winwood
27 33 2 Seagull - Kayak
28 26 4 Mister Sandman - Emmylou Harris
29 36 2 Marionette - Maribelle
30 20 8 Woman - John Lennon
31 35 2 And love goes on - Earth, Wind & Fire
32 34 2 One night affair - Spargo
33 -- 1 How 'bout us - Champaign
34 -- 1 Doin' things with you - Alan Williams
35 -- 1 Lately - Stevie Wonder
36 25 5 Hitsville UK - The Clash
37 31 13 Shine on - LTD
38 29 11 Rapture - Blondie
39 30 12 Once in a lifetime - Talking Heads
40 32 10 Imagine - John Lennon
Een feestelijke top 40 op deze Eerste Paasdag, want het is nummer 250! Ik was toen dus zo'n vijf jaar bezig (met nog een jaar voorgeschiedenis); nu dus al ruim 36jaar...
Na drie weken op 2 pakt Jealous guy toch nog de nummer 1-positie over van Vienna. Hoewel RM een favoriete band van mij was (is), was dit toch pas hun eerste nummer 1 hit. Verder stijgen Can you feel it? en Keep on loving you stevig door.
Opnieuw vijf binnenkomers (het standaardaantal), waarvan de hoogste I missed again van Phil Collins op 22, de opvolger van de nummer 1-hit In the air tonight. Klonk de voorganger zwaar en zwanger van onheil, deze klinkt licht verteerbaar, dansbaar en barstensvol blazers die door Phil van Earth, Wind & Fire geleend zijn. Hij was zo gek op die sound, dat hij ze jarenlang in allerlei songs gebruikte; zelfs gooide hij het Genesis-nummer Behind the lines helemaal om voor de nieuwe sound en zette het op zijn solodebuut. Maar goed, swingen doet I missed again wel, maar het mist (moet ik zeggen) wel het niveau van zijn voorganger. Opvallend is wel dat de song in de tipparade bleef steken, terwijl In the air tonight ook in de NL top 40 op 1 kwam.
Op 24 de Engelse Kiki Dee, met een song die wat onopvallend start, maar gaandeweg steeds meer aan vaart en zeggingskracht wint en zo toch met een ruime voldoende eindigt.
Op 33 de gigantische zomerhit van Champaign, het zwoele How 'bout us, dat 19 weken in de top 40 stond in een tijd dat nummer 1 hits gemiddeld zo'n 12 weken haalden. Zowel vocaal als qua sound helemaal geslaagd.
Op 34 de poging van Rubettes-zanger Alan Williams om een solocarrière op te starten. Verder dan dit kwam hij niet echt, en dat is dus niet erg bijzonder.
En op 35 Stevie Wonder, die in de jaren 70 grote artistieke en commerciële succes boekte, maar in de jaren 80 veel wisselvalliger werd. Maar Lately is een geweldige ballad, een zuivere tranentrekker die heerlijk is om mee te galmen (als er niemand in de buurt is). Wat een stem heeft die man!
0
geplaatst: 8 april 2012, 11:35 uur
Ranboy schreef:

Een mooie mijlpaal! En met terugwerkende kracht nu begonnen aan 1968

Op 24 de Engelse Kiki Dee, met een song die wat onopvallend start, maar gaandeweg steeds meer aan vaart en zeggingskracht wint en zo toch met een ruime voldoende eindigt
.Ben ik het mee eens. Alleraardigst singletje, komt ook in mijn lijst later binnen.
0
geplaatst: 8 april 2012, 18:39 uur
Week 14 - 3 april 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: BZN - Chanson D'Amour
Favorietschijf: New Adventures - Midnight Magic Maniac
Steunplaat: Powerplay - Love Can Break Your Heart
Alarmschijf: BZN - Chanson D'Amour V
#14: Peter Blanker - 'T Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven V
#19: Nick Straker Band - Leaving On The Midnight Train V
#23: Peter Kent - It's A Real Good Feeling V
#24: Vanessa - In The Heat Of The Night V
#25: Kiki Dee - Star V
#26: T. S. Monk - Bon Bon Vie (Gimme The Good Life) V
#27: Visage - Mind Of A Toy V
#28: Albert Hammond - When I'm Gone V
#29: Stevie Wonder - Lately V
#30: Tek Houkes - Dokkumer Lokaaltje V

De TROS had waarschijnlijk een abonnement op de Alarmschijf. Deze week ook weer zo'n verantwoorde keuze: De BZN. Over dit liedje kan ik nog wel zeggen dat het nog wat heeft.
Het is tenminste niet zo'n voor-de-hand-liggende stamper zoals Jan Keizer dat altijd zo mooi met z'n schouders uitbeeldt. Maar het is zeer zeker wel een slap aftreksel van Griekse muziek [3].
Het probleem waar zo'n 'grote ster' als Peter Blanker eigenlijk wel mee zit is dat het liedje op zich al klinkt als dat van een eendagsvlieg. Laten we het er maar bij houden dat Nederland er verlegen om zat om een Amerikaans nummer (Mac Davis' It's Hard To Be Humble, die hier al eerder ter sprake kwam) te coveren. Waar het bij Peter Blanker aan ontbreekt is de juiste ambiance in de opname. Het klinkt nog vlakker dan een stoeptegel daar waar Mac Davis' versie uitnodigt tot meezingen. Zo krijgt het onbedoeld een hoempapa-sfeer mee terwijl dit volgens mij niet de bedoeling was. Toch heb ik er geen hekel aan [5].
Van dat Nick Straker Band-singletje heb ik op YouTube de 12"-versie kunnen vinden. Ik zit hier tussen water en vuur. Het klinkt eigenlijk zo kazig als maar kan maar tegelijk klinkt het zo sympathiek, zo vrolijkstemmend dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Een prettige guilty pleasure wat mij betreft [7].
We komen deze week ook alweer It's A Real Good Feeling tegen, deze keer door de Duitse Peter Kent. Je hoort het gelijk al aan die voordracht en die productie. Waar Neville Nash een guilty pleasure genoemd kan worden word ik hier niet bepaald wild van. Dit is me te glibberig, te berekenend en te plastic. Oh ja, en dit werd de hitversie [4].
Dan het debuut van Connie Breukhoven a.k.a. Vanessa. In The Heat Of The Night klinkt zo Oosters als Enschede en zo new wave als een kinderkeyboard [2].
Kiki Dee's Star was geloof ik een behoorlijke radiohit, anders had ik dit tipje niet zo goed herkend. Star komt wat mij betreft net over de streep. Het is een aardig popliedje, maar meer ook eigenlijk niet. Wel typisch lenteachtig [6].
T. S. Monk lijkt me een soort koffietafelversie van The Gap Band. Bon Bon Vie klinkt me net iets te netjes, te gepolijst. Maar misschien is het ook daarom dat het ook wel iets sympathieks heeft. 'Braaf' lijkt me hier het sleutelwoord [6,5].
Visage's Mind Of A Toy heb ik geloof ik nog op een new wave-verzamelaar staan. Ik vind dit niet zo sterk als Fade To Grey, het klinkt nogal anoniem, maar toch is het een heel aardige single [7].
Waar Albert Hammond al hard op weg is naar Albert West zit Stevie Wonder nog op een gezonde afstand van z'n telefoon. Over het album Hotter Than July hoor je mij zeker niet klagen, al luidde het wel een bepaalde richting in voor onze blinde meestermuzikant. Lately vind ik een van z'n sterkste ballads. Het had nog zo op Innervisions of Songs In The Key Of Life kunnen staan. Het is ook een welkom rustpuntje op HTJ. Ik blijf het jammer vinden dat hij halverwege de jaren '80 z'n 'mojo' heeft verloren [AH: 2,5, SW: 9,5].
Nog eventjes wat piratenrommel verwerken [TH: 1] en we beëindigen deze week weer!
Top 40
Tipparade
Favorietschijf: New Adventures - Midnight Magic Maniac
Steunplaat: Powerplay - Love Can Break Your Heart
Alarmschijf: BZN - Chanson D'Amour V
#14: Peter Blanker - 'T Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven V
#19: Nick Straker Band - Leaving On The Midnight Train V
#23: Peter Kent - It's A Real Good Feeling V
#24: Vanessa - In The Heat Of The Night V
#25: Kiki Dee - Star V
#26: T. S. Monk - Bon Bon Vie (Gimme The Good Life) V
#27: Visage - Mind Of A Toy V
#28: Albert Hammond - When I'm Gone V
#29: Stevie Wonder - Lately V
#30: Tek Houkes - Dokkumer Lokaaltje V

De TROS had waarschijnlijk een abonnement op de Alarmschijf. Deze week ook weer zo'n verantwoorde keuze: De BZN. Over dit liedje kan ik nog wel zeggen dat het nog wat heeft.
Het is tenminste niet zo'n voor-de-hand-liggende stamper zoals Jan Keizer dat altijd zo mooi met z'n schouders uitbeeldt. Maar het is zeer zeker wel een slap aftreksel van Griekse muziek [3].
Het probleem waar zo'n 'grote ster' als Peter Blanker eigenlijk wel mee zit is dat het liedje op zich al klinkt als dat van een eendagsvlieg. Laten we het er maar bij houden dat Nederland er verlegen om zat om een Amerikaans nummer (Mac Davis' It's Hard To Be Humble, die hier al eerder ter sprake kwam) te coveren. Waar het bij Peter Blanker aan ontbreekt is de juiste ambiance in de opname. Het klinkt nog vlakker dan een stoeptegel daar waar Mac Davis' versie uitnodigt tot meezingen. Zo krijgt het onbedoeld een hoempapa-sfeer mee terwijl dit volgens mij niet de bedoeling was. Toch heb ik er geen hekel aan [5].
Van dat Nick Straker Band-singletje heb ik op YouTube de 12"-versie kunnen vinden. Ik zit hier tussen water en vuur. Het klinkt eigenlijk zo kazig als maar kan maar tegelijk klinkt het zo sympathiek, zo vrolijkstemmend dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Een prettige guilty pleasure wat mij betreft [7].
We komen deze week ook alweer It's A Real Good Feeling tegen, deze keer door de Duitse Peter Kent. Je hoort het gelijk al aan die voordracht en die productie. Waar Neville Nash een guilty pleasure genoemd kan worden word ik hier niet bepaald wild van. Dit is me te glibberig, te berekenend en te plastic. Oh ja, en dit werd de hitversie [4].
Dan het debuut van Connie Breukhoven a.k.a. Vanessa. In The Heat Of The Night klinkt zo Oosters als Enschede en zo new wave als een kinderkeyboard [2].
Kiki Dee's Star was geloof ik een behoorlijke radiohit, anders had ik dit tipje niet zo goed herkend. Star komt wat mij betreft net over de streep. Het is een aardig popliedje, maar meer ook eigenlijk niet. Wel typisch lenteachtig [6].
T. S. Monk lijkt me een soort koffietafelversie van The Gap Band. Bon Bon Vie klinkt me net iets te netjes, te gepolijst. Maar misschien is het ook daarom dat het ook wel iets sympathieks heeft. 'Braaf' lijkt me hier het sleutelwoord [6,5].
Visage's Mind Of A Toy heb ik geloof ik nog op een new wave-verzamelaar staan. Ik vind dit niet zo sterk als Fade To Grey, het klinkt nogal anoniem, maar toch is het een heel aardige single [7].
Waar Albert Hammond al hard op weg is naar Albert West zit Stevie Wonder nog op een gezonde afstand van z'n telefoon. Over het album Hotter Than July hoor je mij zeker niet klagen, al luidde het wel een bepaalde richting in voor onze blinde meestermuzikant. Lately vind ik een van z'n sterkste ballads. Het had nog zo op Innervisions of Songs In The Key Of Life kunnen staan. Het is ook een welkom rustpuntje op HTJ. Ik blijf het jammer vinden dat hij halverwege de jaren '80 z'n 'mojo' heeft verloren [AH: 2,5, SW: 9,5].
Nog eventjes wat piratenrommel verwerken [TH: 1] en we beëindigen deze week weer!

0
geplaatst: 8 april 2012, 18:49 uur
ranboy schreef:
Opvallend is wel dat de song in de tipparade bleef steken, terwijl In the air tonight ook in de NL top 40 op 1 kwam.
Opvallend is wel dat de song in de tipparade bleef steken, terwijl In the air tonight ook in de NL top 40 op 1 kwam.
Phil's solo-carrière startte in Nederland inderdaad merkwaardig.
In The Air Tonight op #1, I Missed Again een tipnotering.
Vervolgens de eerste single van Hello, I Must Be Going, Through These Walls, dat ook in de Tipparade bleef steken, een #1-hit met de Supremes-cover You Can't Hurry Love en dan dat weer gevolgd door wederom twee tipnoteringen (It Don't Matter To Me en Here We'll Stay, met Frida).
Absoluut een jojo-effect en dit leek met Genesis eigenlijk ook het geval te zijn.
Hoeveel succes de man met of zonder Genesis ook had, consistent was het zeker niet in Nederland.
Ik denk dat hij het tenslotte meer moest hebben van de albumverkoop.
0
geplaatst: 8 april 2012, 20:35 uur
Week 14 van 1981.
Het nummer heeft wel wat met name door de volle zang Annie Schilder maar het klinkt nu te melig en heeft de tand des tijds niet doorstaan.
Cijfer: 4
#14: Peter Blanker - 'T Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven
Op zich wel goed bedoeld met een meezingbaar refrein maar het neigt teveel naar een hoempapa-deuntje.
#19: Nick Straker Band - Leaving On The Midnight Train
A Walk in the Park vind ik prima, dit kan mij veel minder bekoren. Te vlak en te kazig mede door de gedateerde synths en studio-effecten.
#23: Peter Kent - It's A Real Good Feeling
Je hoort dit nummer soms nog op de radio maar het is mij te glad, inderdaad berekenend, duidelijk gebracht om niet te storen maar te scoren (wellicht de reden waarom dit zo radiovriendelijk is).
#24: Vanessa - In The Heat Of The Night
Upside Down is een guilty pleasure, dit doet mij weinig en ook de 'Oosterse' arrangementen kunnen daar niets aan verhelpen.
#25: Kiki Dee - Star
Een aardig en vrolijk radiovriendelijk nummer maar echt raken doet het niet. Krijgt van mij een gemiddeld cijfer.
#26: T. S. Monk - Bon Bon Vie (Gimme The Good Life)
Doet mij ook denken aan The Gap Band maar ik vind het te anonieme disco en - wat kaztor zegt - ook te braaf.
#27: Visage - Mind Of A Toy
Niet zo goed als voorganger Fade To Grey maar toch een behoorlijke, zij het niet echt bijzondere synthipopsong dat ook wat weg heeft van Human League.
#28: Albert Hammond - When I'm Gone
Duidelijk minder dan zijn jaren-70 werk, het klinkt te glad en te overgeproduceerd (het staat - begrijpelijk - niet op mijn compilatie van hem).
#29: Stevie Wonder - Lately
Eén van zijn mooiste ballads waar zijn zang en piano volledig tot hun recht komen, melodisch staat het ook als een huis.
#30: Tek Houkes - Dokkumer Lokaaltje
Eén keer beluisteren volstaat voor mij om te constateren dat deze hoempapa niet aan mij besteed is. Misschien goed voor op de kermis.
Cijfer: 3
Veel middelmaat deze week met één uitschieter.
Het nummer heeft wel wat met name door de volle zang Annie Schilder maar het klinkt nu te melig en heeft de tand des tijds niet doorstaan.
#14: Peter Blanker - 'T Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven
Op zich wel goed bedoeld met een meezingbaar refrein maar het neigt teveel naar een hoempapa-deuntje.
#19: Nick Straker Band - Leaving On The Midnight Train
A Walk in the Park vind ik prima, dit kan mij veel minder bekoren. Te vlak en te kazig mede door de gedateerde synths en studio-effecten.
#23: Peter Kent - It's A Real Good Feeling
Je hoort dit nummer soms nog op de radio maar het is mij te glad, inderdaad berekenend, duidelijk gebracht om niet te storen maar te scoren (wellicht de reden waarom dit zo radiovriendelijk is).
#24: Vanessa - In The Heat Of The Night
Upside Down is een guilty pleasure, dit doet mij weinig en ook de 'Oosterse' arrangementen kunnen daar niets aan verhelpen.
#25: Kiki Dee - Star
Een aardig en vrolijk radiovriendelijk nummer maar echt raken doet het niet. Krijgt van mij een gemiddeld cijfer.
#26: T. S. Monk - Bon Bon Vie (Gimme The Good Life)
Doet mij ook denken aan The Gap Band maar ik vind het te anonieme disco en - wat kaztor zegt - ook te braaf.
#27: Visage - Mind Of A Toy
Niet zo goed als voorganger Fade To Grey maar toch een behoorlijke, zij het niet echt bijzondere synthipopsong dat ook wat weg heeft van Human League.
#28: Albert Hammond - When I'm Gone
Duidelijk minder dan zijn jaren-70 werk, het klinkt te glad en te overgeproduceerd (het staat - begrijpelijk - niet op mijn compilatie van hem).
#29: Stevie Wonder - Lately
Eén van zijn mooiste ballads waar zijn zang en piano volledig tot hun recht komen, melodisch staat het ook als een huis.
#30: Tek Houkes - Dokkumer Lokaaltje
Eén keer beluisteren volstaat voor mij om te constateren dat deze hoempapa niet aan mij besteed is. Misschien goed voor op de kermis.
Cijfer: 3
Veel middelmaat deze week met één uitschieter.
0
geplaatst: 10 april 2012, 20:40 uur
Musician’s Top 30, 11-04-1981, week 15
01 (01) 04 Morning dew – Long John Baldry
02 (03) 04 You better you bet – The Who
03 (02) 07 For you – Manfred Mann’s earth band
04 (06) 03 Keep on loving you – Reo Speedwagon
05 (04) 05 Goodbye Elenore – Toto
06 (05) 06 Vienna – Ultravox
07 (15) 02 Kids in America – Kim Wilde
08 (08) 05 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 09 In the air tonight – Phil Collins
10 (12) 04 Marliese – Fischer Z
11 (11) 03 Seagull – Kayak
12 (---) 01 Fireflies – Fleetwood mac
13 (14) 03 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
14 (13) 04 Her town too – James Taylor
15 (09) 06 Jealous guy – Roxy Music
16 (10) 06 Woman – John Lennon
17 (22) 02 Midnight magic maniac – New Adventures
18 (18) 05 Sailing – Christopher Cross
19 (---) 01 Lately – Stevie Wonder
20 (25) 01 And love goes on – Earth, wind & fire
21 (---) 01 Time out of mind – Steely dan
22 (29) 02 How ‘bout us – Champagne
23 (20) 03 People alone – Randy Crawford
24 (30) 02 This ole house – Shakin’ Stevens
25 (21) 03 Can you feel it – Jacksons
26 (27) 02 Love can break your heart – Powerplay
27 (28) 02 Wailing in the moonlight – Klang
28 (16) 08 Without your love – Roger Daltrey
29 (26) 03 It’s my turn – Diana Ross
30 (17) 05 Pretty boys – Joe Jackson
Slechts drie nieuwe binnenkomers, waarvan twee niet voor de hand liggende, althans, geen nummers die de tipparade hebben gehaald.
Time out of mind was de nieuwe single van Steely Dan, de opvolger van Hey Nineteen. Maar geen belangstelling voor singles vanuit de Steely Dan fanclub, het album was voldoende.
En ook de tweede single van Fleetwood Mac Live ging natuurlijk aan iedereen voorbij. Hoewel het een live opgenomen (zonder publiek) nieuw nummer is van Stevie Nicks, in de allerbeste Nicks tradities. Het swingt prima maar ook hier: de tijd voor AOR in 1981 lijkt in Europa eventjes voorbij.
Fleetwood mac - Fireflies
Mooie beelden, ik kan er een traantje bij plengen...

01 (01) 04 Morning dew – Long John Baldry
02 (03) 04 You better you bet – The Who
03 (02) 07 For you – Manfred Mann’s earth band
04 (06) 03 Keep on loving you – Reo Speedwagon
05 (04) 05 Goodbye Elenore – Toto
06 (05) 06 Vienna – Ultravox
07 (15) 02 Kids in America – Kim Wilde
08 (08) 05 Games people play – Alan Parsons Project
09 (07) 09 In the air tonight – Phil Collins
10 (12) 04 Marliese – Fischer Z
11 (11) 03 Seagull – Kayak
12 (---) 01 Fireflies – Fleetwood mac
13 (14) 03 Nobody knows when you’re down and out – Flavium
14 (13) 04 Her town too – James Taylor
15 (09) 06 Jealous guy – Roxy Music
16 (10) 06 Woman – John Lennon
17 (22) 02 Midnight magic maniac – New Adventures
18 (18) 05 Sailing – Christopher Cross
19 (---) 01 Lately – Stevie Wonder
20 (25) 01 And love goes on – Earth, wind & fire
21 (---) 01 Time out of mind – Steely dan
22 (29) 02 How ‘bout us – Champagne
23 (20) 03 People alone – Randy Crawford
24 (30) 02 This ole house – Shakin’ Stevens
25 (21) 03 Can you feel it – Jacksons
26 (27) 02 Love can break your heart – Powerplay
27 (28) 02 Wailing in the moonlight – Klang
28 (16) 08 Without your love – Roger Daltrey
29 (26) 03 It’s my turn – Diana Ross
30 (17) 05 Pretty boys – Joe Jackson
Slechts drie nieuwe binnenkomers, waarvan twee niet voor de hand liggende, althans, geen nummers die de tipparade hebben gehaald.
Time out of mind was de nieuwe single van Steely Dan, de opvolger van Hey Nineteen. Maar geen belangstelling voor singles vanuit de Steely Dan fanclub, het album was voldoende.
En ook de tweede single van Fleetwood Mac Live ging natuurlijk aan iedereen voorbij. Hoewel het een live opgenomen (zonder publiek) nieuw nummer is van Stevie Nicks, in de allerbeste Nicks tradities. Het swingt prima maar ook hier: de tijd voor AOR in 1981 lijkt in Europa eventjes voorbij.
Fleetwood mac - Fireflies
Mooie beelden, ik kan er een traantje bij plengen...

0
geplaatst: 15 april 2012, 12:49 uur
TOP 40 VAN ROB nr 251, 15-4-1981
dw vw aw
1 1 7 Jealous guy - Roxy Music
2 4 4 Morning dew - Long John Baldry
3 3 7 Sailing - Christopher Cross
4 2 8 Vienna - Ultravox
5 5 6 You better you bet - The Who
6 7 5 Marliese - Fischer Z
7 8 4 Can you feel it - The Jacksons
8 9 6 9 to 5 - Dolly Parton
9 16 3 Kids in America - Kim Wilde
10 6 9 Without your love - Roger Daltrey
11 13 4 Keep on loving you - REO Speedwagon
12 12 4 It's my turn - Diana Ross
13 14 4 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
14 22 2 I missed again - Phil Collins
15 -- 1 What becomes of the broken hearted - Dave Stewart & Colin Blunstone
16 24 2 Star - Kiki Dee
17 11 6 Hey you - The Start
18 17 5 The shuttered palace - Ellen Foley
19 -- 1 Rain in May - Max Werner
20 10 10 Message of love - The Pretenders
21 -- 1 Bette Davis eyes - Kim Carnes
22 15 12 In the air tonight - Phil Collins
23 27 3 Seagull - Kayak
24 35 2 Lately - Stevie Wonder
25 33 2 How 'bout us - Champaign
26 -- 1 People alone - Randy Crawford
27 18 10 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
28 34 2 Doin' things with you - Alan Williams
29 29 3 Marionette - Maribelle
30 31 3 And love goes on - Earth, Wind & Fire
31 20 6 DCT dreams - Nick Nicely
32 -- 1 Making your mind up - Bucks Fizz
33 19 8 Schoolgirl - Steve Forbert
34 23 5 Guitarman - Elvis Presley
35 21 5 Les aveux - Elton John & France Gall
36 25 9 Ant music - Adam & the Ants
37 26 15 While you see a chance - Steve Winwood
38 28 5 Mister Sandman - Emmylou Harris
39 32 3 One night affair - Spargo
40 30 9 Woman - John Lennon
Het zit bovenin nog wat vast door de hoge kwaliteit, maar Morning dew lijkt er nu toch doorheen te komen. Onderin haalt Steve Winwood de 15e week en is dus een goede kandidaat om de hit van het jaar te scoren...
Weer vijf binnenkomers, met een paar opvallend hoge entries. Op 15 Dave Stewart, een Britse toetsenist en componist die met deze single, een cover van Jimmy Ruffins Motown classic What becomes of the brokenhearted, het commerciële pad op gaat. De zang is van Colin Blunstone, zanger van de Zombies, maar ook van talloze gastvocalen (Old and wise als bekendste). Dave Stewart maakt van de soul classic een zwaar electronische versie, die wonderwel samengaat met de ijle stem van Colin. Naast de stuwende synthesizers vond ik destijds het outro erg mooi, waarin Colin een snelle opeenvolging van lyrics brengt, veel meer dan in het origineel te vinden zijn (die veel eerder afbreekt). Geweldig!
Op 19 Max Werner met zijn eerste en enige top 40 hit. Max Werner was de drummer (en aanvankelijk ook zanger) van Kayak (dat momenteel ook in mijn top 40 staat, op 23). Max heeft goed geluisterd naar de drums op In the air tonight van Phil Collins; de tekst lijkt weer geleend of in ieder geval geïnspireerd door Seasons van Grace Slick. Dankzij de drumpartijen en een aardig refrein is dit wel een geslaagde solohit.
Op 21 de eerste hit van Kim Carnes. Deze Amerikaanse zangeres had al een carrière sinds de jaren 60, maar brak nu pas met Bette Davis eyes wereldwijd door. Haar schurende stem maakte haar de vrouwelijke Rod Stewart. Vooral in Amerika scoorde ze vele grote hits, in NL viel het wat tegen; dit was al direct de grootste hit, nummer 16. Volgens Billboard was het de nummer 2 hit van de 80's! (in de VS natuurlijk). Een erg prettige ballad, met leuk synthesizerloopje, maar waarom het in zo veel landen zo groot is geworden, begrijp ik eigenlijk niet.
Op 27 Randy Crawford met een van haar mooiste, dromerigste songs. Met haar gevoelvolle stem maakt ze er een klein pareltje van, waarover niets negatiefs te bedenken is.
En op 32 de winnaars van het ESF 1981, Bucks Fizz. Erg vlot liedje, met veel vaart gebracht, maar weinig diepgang. Prima voor het songfestival.
dw vw aw
1 1 7 Jealous guy - Roxy Music
2 4 4 Morning dew - Long John Baldry
3 3 7 Sailing - Christopher Cross
4 2 8 Vienna - Ultravox
5 5 6 You better you bet - The Who
6 7 5 Marliese - Fischer Z
7 8 4 Can you feel it - The Jacksons
8 9 6 9 to 5 - Dolly Parton
9 16 3 Kids in America - Kim Wilde
10 6 9 Without your love - Roger Daltrey
11 13 4 Keep on loving you - REO Speedwagon
12 12 4 It's my turn - Diana Ross
13 14 4 Angel of mine - Frank Duval & Orchestra
14 22 2 I missed again - Phil Collins
15 -- 1 What becomes of the broken hearted - Dave Stewart & Colin Blunstone
16 24 2 Star - Kiki Dee
17 11 6 Hey you - The Start
18 17 5 The shuttered palace - Ellen Foley
19 -- 1 Rain in May - Max Werner
20 10 10 Message of love - The Pretenders
21 -- 1 Bette Davis eyes - Kim Carnes
22 15 12 In the air tonight - Phil Collins
23 27 3 Seagull - Kayak
24 35 2 Lately - Stevie Wonder
25 33 2 How 'bout us - Champaign
26 -- 1 People alone - Randy Crawford
27 18 10 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
28 34 2 Doin' things with you - Alan Williams
29 29 3 Marionette - Maribelle
30 31 3 And love goes on - Earth, Wind & Fire
31 20 6 DCT dreams - Nick Nicely
32 -- 1 Making your mind up - Bucks Fizz
33 19 8 Schoolgirl - Steve Forbert
34 23 5 Guitarman - Elvis Presley
35 21 5 Les aveux - Elton John & France Gall
36 25 9 Ant music - Adam & the Ants
37 26 15 While you see a chance - Steve Winwood
38 28 5 Mister Sandman - Emmylou Harris
39 32 3 One night affair - Spargo
40 30 9 Woman - John Lennon
Het zit bovenin nog wat vast door de hoge kwaliteit, maar Morning dew lijkt er nu toch doorheen te komen. Onderin haalt Steve Winwood de 15e week en is dus een goede kandidaat om de hit van het jaar te scoren...
Weer vijf binnenkomers, met een paar opvallend hoge entries. Op 15 Dave Stewart, een Britse toetsenist en componist die met deze single, een cover van Jimmy Ruffins Motown classic What becomes of the brokenhearted, het commerciële pad op gaat. De zang is van Colin Blunstone, zanger van de Zombies, maar ook van talloze gastvocalen (Old and wise als bekendste). Dave Stewart maakt van de soul classic een zwaar electronische versie, die wonderwel samengaat met de ijle stem van Colin. Naast de stuwende synthesizers vond ik destijds het outro erg mooi, waarin Colin een snelle opeenvolging van lyrics brengt, veel meer dan in het origineel te vinden zijn (die veel eerder afbreekt). Geweldig!
Op 19 Max Werner met zijn eerste en enige top 40 hit. Max Werner was de drummer (en aanvankelijk ook zanger) van Kayak (dat momenteel ook in mijn top 40 staat, op 23). Max heeft goed geluisterd naar de drums op In the air tonight van Phil Collins; de tekst lijkt weer geleend of in ieder geval geïnspireerd door Seasons van Grace Slick. Dankzij de drumpartijen en een aardig refrein is dit wel een geslaagde solohit.
Op 21 de eerste hit van Kim Carnes. Deze Amerikaanse zangeres had al een carrière sinds de jaren 60, maar brak nu pas met Bette Davis eyes wereldwijd door. Haar schurende stem maakte haar de vrouwelijke Rod Stewart. Vooral in Amerika scoorde ze vele grote hits, in NL viel het wat tegen; dit was al direct de grootste hit, nummer 16. Volgens Billboard was het de nummer 2 hit van de 80's! (in de VS natuurlijk). Een erg prettige ballad, met leuk synthesizerloopje, maar waarom het in zo veel landen zo groot is geworden, begrijp ik eigenlijk niet.
Op 27 Randy Crawford met een van haar mooiste, dromerigste songs. Met haar gevoelvolle stem maakt ze er een klein pareltje van, waarover niets negatiefs te bedenken is.
En op 32 de winnaars van het ESF 1981, Bucks Fizz. Erg vlot liedje, met veel vaart gebracht, maar weinig diepgang. Prima voor het songfestival.
* denotes required fields.