Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 3 juli 2013, 23:42 uur
Week 25 - 19 juni 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Soft Cell - Torch
NCRV's Favorietschijf: Vanessa - Dynamite
Steunplaat: Heart - This Man Is Mine
Binnenkomers in de Tipparade:
Misschien wel de beste single van dit gezelschap.
Marc Almond weet in z'n singles altijd het randje der melodrama op te zoeken, maar behoedt zich altijd voor de valpartij. Ook hebben de liedjes altijd iets feestelijks in zich terwijl de teksten behoorlijk diep gaan.
10. Henk Wijngaard - Bak Roest Op 18 Wielen
Wie weet uit wiens oeuvre hij hiervoor heeft moeten plunderen, maar Henk's Bak Roest vind ik best wel aardig gedaan. Een van z'n betere vondsten.
19. Drukwerk - Pappa
'Pahhhpaaaaaah!!!!'
Een soort van Johnny Jordaan op een hele slechte dag. Zei ik onlangs iets over Bloem als slechtste representant van de Nederpop? Rukwerk!
20. Natasha - Iko Iko
De messen zijn gescherpt voor deze cover van de Dixie Cups.
Okee, het was natuurlijk aangepast aan de tijdsgeest, maar ik vind het wel sterk gedaan.
De zang is vlak, maar door de productie is dat wat weg gecamoufleerd. Best een vlot, leuk liedje, hoor!
24. Heart - This Man Is Mine
Met rock heeft dit weinig te maken, maar de link ligt dichterbij dan wordt aangenomen; Ook op het debuutalbum Dreamboat Annie horen we een paar liedjes die hier bepaald niet mijlenver van verwijderd zitten. Het heeft wel iets aanstekelijks, al klinkt het enigszins anoniem.
25. Chagrin d'Amour - Chacun Fait (c'qui lui plaît)
Slap antwoord op het eerder al aangehaalde liedje van Pino D'Angio en wat mij betreft ook Blondie's Rapture. Die Franse 'rap' vind ik tenenkrommend en dat geforceerde refreintje werkt ook niet bepaald mee.
26. Joe Bourne - Hold On To What You Got
Eind jaren '70 bracht hij zo te zien al wat singles uit. De zang bevalt me beslist, maar zoals nogal wat andere discosingles uit 1981 en 1982 gaat het zo aan me voorbij. Het genre drentelde nog wat voort met hier en daar een oplevinkje, maar de laatste echte hoogtepunten dateren toch echt van minstens een jaar eerder.
27. Roxy Music - Avalon
De rij hitsingles van Roxy Music was wat mij betreft aan een nieuwe insteek toe en daar voldoet Avalon in ruime mate aan. Men kan immers Over You een keer of twee herhalen, maar dan moet het eens gedaan zijn en dat lijken ze bij deze single-release te beseffen. Avalon klinkt zwoel en tikt lekker relaxed weg, maar toch hoor ik er zowaar een progressieve toets in (de muziek tijdens het refrein). Heerlijke plaat!
28. Jack Jersey - Papa Was A Poor Man (Live In Indonesia)
Jack Jersey doet z'n hitje live nog eens over in Indonesië. Geen clip, maar ik geloof het eigenlijk wel.
29. Duran Duran - Hungry Like The Wolf
Zeker een van de allerbeste Duran Duran-singles. De groep leed hier nog niet aan overexposure en dat hoor je gewoon. Ook de clip is om door een ringetje te halen.
Onbegrijpelijk dat dit geen hit is geworden!
30. Joanna Wyatt - Stupid Cupid
Schattige cover waar ik met de beste wil van de wereld niet negatief over kan doen.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Vanessa - Dynamite
Steunplaat: Heart - This Man Is Mine
Misschien wel de beste single van dit gezelschap.
Marc Almond weet in z'n singles altijd het randje der melodrama op te zoeken, maar behoedt zich altijd voor de valpartij. Ook hebben de liedjes altijd iets feestelijks in zich terwijl de teksten behoorlijk diep gaan.
10. Henk Wijngaard - Bak Roest Op 18 Wielen
Wie weet uit wiens oeuvre hij hiervoor heeft moeten plunderen, maar Henk's Bak Roest vind ik best wel aardig gedaan. Een van z'n betere vondsten.
19. Drukwerk - Pappa
'Pahhhpaaaaaah!!!!'

Een soort van Johnny Jordaan op een hele slechte dag. Zei ik onlangs iets over Bloem als slechtste representant van de Nederpop? Rukwerk!

20. Natasha - Iko Iko
De messen zijn gescherpt voor deze cover van de Dixie Cups.
Okee, het was natuurlijk aangepast aan de tijdsgeest, maar ik vind het wel sterk gedaan.
De zang is vlak, maar door de productie is dat wat weg gecamoufleerd. Best een vlot, leuk liedje, hoor!
24. Heart - This Man Is Mine
Met rock heeft dit weinig te maken, maar de link ligt dichterbij dan wordt aangenomen; Ook op het debuutalbum Dreamboat Annie horen we een paar liedjes die hier bepaald niet mijlenver van verwijderd zitten. Het heeft wel iets aanstekelijks, al klinkt het enigszins anoniem.
25. Chagrin d'Amour - Chacun Fait (c'qui lui plaît)
Slap antwoord op het eerder al aangehaalde liedje van Pino D'Angio en wat mij betreft ook Blondie's Rapture. Die Franse 'rap' vind ik tenenkrommend en dat geforceerde refreintje werkt ook niet bepaald mee.

26. Joe Bourne - Hold On To What You Got
Eind jaren '70 bracht hij zo te zien al wat singles uit. De zang bevalt me beslist, maar zoals nogal wat andere discosingles uit 1981 en 1982 gaat het zo aan me voorbij. Het genre drentelde nog wat voort met hier en daar een oplevinkje, maar de laatste echte hoogtepunten dateren toch echt van minstens een jaar eerder.
27. Roxy Music - Avalon
De rij hitsingles van Roxy Music was wat mij betreft aan een nieuwe insteek toe en daar voldoet Avalon in ruime mate aan. Men kan immers Over You een keer of twee herhalen, maar dan moet het eens gedaan zijn en dat lijken ze bij deze single-release te beseffen. Avalon klinkt zwoel en tikt lekker relaxed weg, maar toch hoor ik er zowaar een progressieve toets in (de muziek tijdens het refrein). Heerlijke plaat!
28. Jack Jersey - Papa Was A Poor Man (Live In Indonesia)
Jack Jersey doet z'n hitje live nog eens over in Indonesië. Geen clip, maar ik geloof het eigenlijk wel.

29. Duran Duran - Hungry Like The Wolf
Zeker een van de allerbeste Duran Duran-singles. De groep leed hier nog niet aan overexposure en dat hoor je gewoon. Ook de clip is om door een ringetje te halen.

Onbegrijpelijk dat dit geen hit is geworden!
30. Joanna Wyatt - Stupid Cupid
Schattige cover waar ik met de beste wil van de wereld niet negatief over kan doen.
0
k.grubs
geplaatst: 4 juli 2013, 18:22 uur
Toch even een lans breken voor Drukwerk-live in die jaren en natuurlijk het prachtige Je Loog Tegen Mij.
Wat betreft echte pop vind ik Sex (I'm a...) van Berlin uit '82 geweldig, maar is dat hier helemaal geen hit geweest? Of was het een jaar later dat de single werd uitgebracht? In deze jaren hield ik ongeveer op met Top40 luisteren, dus ik weet het niet.
Wat betreft echte pop vind ik Sex (I'm a...) van Berlin uit '82 geweldig, maar is dat hier helemaal geen hit geweest? Of was het een jaar later dat de single werd uitgebracht? In deze jaren hield ik ongeveer op met Top40 luisteren, dus ik weet het niet.
0
Martial
geplaatst: 4 juli 2013, 23:05 uur
Top 15 - Week 27 (1982)
01 (02) Dollar - Videotheque
02 (11) Roxy Music - Avalon
03 (01) Simple Minds - Pomised You A Miracle
04 (08) Soft Cell - Torch
05 (04) Steve Miller Band - Abracadabra
06 (06) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
07 (07) Rick Springfield - Don't Talk To Strangers
08 (03) Fleetwood Mac - Hold Me
09 (---) Toto - Africa
10 (05) Genesis - Paperlate
11 (09) Men At Work - Who Can It Be Now?
12 (13) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
13 (12) Stevie Wonder - Do I Do
14 (10) ABC - The Look Of Love
15 (---) Paul McCartney - Take It Away

01 (02) Dollar - Videotheque
02 (11) Roxy Music - Avalon
03 (01) Simple Minds - Pomised You A Miracle
04 (08) Soft Cell - Torch
05 (04) Steve Miller Band - Abracadabra
06 (06) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
08 (03) Fleetwood Mac - Hold Me
09 (---) Toto - Africa
10 (05) Genesis - Paperlate
11 (09) Men At Work - Who Can It Be Now?
12 (13) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
13 (12) Stevie Wonder - Do I Do
14 (10) ABC - The Look Of Love
15 (---) Paul McCartney - Take It Away

0
Martial
geplaatst: 5 juli 2013, 12:44 uur
k.grubs schreef:
Wat betreft echte pop vind ik Sex (I'm a...) van Berlin uit '82 geweldig, maar is dat hier helemaal geen hit geweest? Of was het een jaar later dat de single werd uitgebracht?
Wat betreft echte pop vind ik Sex (I'm a...) van Berlin uit '82 geweldig, maar is dat hier helemaal geen hit geweest? Of was het een jaar later dat de single werd uitgebracht?
Over wat echte pop of muziek is aan zulke discussies doe ik zelden mee, want dit lijkt op voorhand een mission impossible, omdat iedereen wel zijn of haar eigen gedachten heeft wat echte muziek is

Muziek daar moet je vooral naar luisteren en genieten en zeker niet al te moeilijk over doen.
Maar om terug te komen op Berlin - Sex (I'm A ...) deze komt wel degelijk uit 1982 (wel even op moeten zoeken
) maar is hier geen hit geworden.
0
geplaatst: 5 juli 2013, 14:15 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 7, 03-07-1982
01 01 08 ABC - The Look Of Love
02 02 08 Soft Cell - Torch
03 06 03 Joe Jackson - Real Men
04 07 03 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
05 03 06 Steve Miller Band - Abracadabra
06 04 08 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
07 15 02 The Clash - Rock The Casbah
08 08 14 Simple Minds - Promised You A Miracle
09 05 08 Foreigner - Break It Up
10 09 09 Kansas - Play The Game Tonight
11 11 07 New Adventures - Don't Want You
12 10 11 John Cougar - Hurts So Good
13 22 03 John Waite - Change
14 21 04 Men At Work - Who Can It Be Now?
15 12 07 J. Geils Band - Freeze Frame
16 26 03 J. Geils Band - Angel In Blue
17 13 16 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
18 14 15 B-Movie - Nowhere Girl
19 17 05 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
20 18 07 Japan - Cantonese Boy
21 20 04 The Apollinaires - The Feeling's Gone
22 27 04 Rolling Stones - Going To A Go-Go
23 28 04 Duran Duran - Hungry Like The Wolf
24 31 02 Colin Blunstone - Tracks Of My Tears
25 19 15 U2 - A Celebration
26 16 05 REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
27 33 11 Japan - I Second That Emotion
28 23 10 Asia - Heat Of The Moment
29 24 05 The Teardrop Explodes - Tiny Children
30 32 03 Manfred Mann's Earth Bband - Redemption Song
31 30 09 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
32 -- 01 The Troggs - Black Bottom
33 -- 01 Powerplay - Waste Of Time
34 -- 01 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
35 -- 01 10CC - The Power Of Love
36 39 02 Paul McCartney - Take It Away
37 37 02 The Jam - Just Who Is The 5 O'Clock Hero?
38 -- 01 Eurythmics - The Walk
39 -- 01 APB - Palace Filled with Love
40 35 03 Rick Springfield - Don't Talk To Strangers
Ik zou hebben durven wedden dat Marshall Crenshaw een hit had in Nederland met het leuke jaren 50/60 retrohitje Someday, Someway. Het heeft zelfs de tipparade niet gehaald. Waarschijnlijk was het vooral een nummer dat veel op de radio te horen was en opvallend genoeg ook nu nog regelmatig voorbij komt. Vrolijk zomers.
The Troggs hadden begin jaren 80 een opvallende creatieve opleving. Ik geloof niet dat het erg succesvol was maar het klinkt lekker fris.
10cc bracht begin jaren 80 de ene naar de andere prima single uit (Don't Turn Me Away (!)) maar werkelijk niemand was daar nog maar een klein beetje in geïnteresseerd.
Bij The walk weet Dave A. Stewart, zoals vaak in de begin tijd van de Eurythmics, een mysterieus synthesizer tapijt neer te leggen waarop Annie Lennox zang een mooi contrast vormt.
Het nerveuze Palace Filled with Love van APB wordt vooral gedragen door het lekkere basloopje. Als het nummer start veer ik echt op maar na ca. twee minuten weet ik het wel.
Opvallend aan Berlin - Sex (I'm A ...) is dat het zo'n Giorgio Moroder productie lijkt. Later werd Take My Breath Away inderdaad door Moroder geproduceerd.
01 01 08 ABC - The Look Of Love
02 02 08 Soft Cell - Torch
03 06 03 Joe Jackson - Real Men
04 07 03 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
05 03 06 Steve Miller Band - Abracadabra
06 04 08 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
07 15 02 The Clash - Rock The Casbah
08 08 14 Simple Minds - Promised You A Miracle
09 05 08 Foreigner - Break It Up
10 09 09 Kansas - Play The Game Tonight
11 11 07 New Adventures - Don't Want You
12 10 11 John Cougar - Hurts So Good
13 22 03 John Waite - Change
14 21 04 Men At Work - Who Can It Be Now?
15 12 07 J. Geils Band - Freeze Frame
16 26 03 J. Geils Band - Angel In Blue
17 13 16 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
18 14 15 B-Movie - Nowhere Girl
19 17 05 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
20 18 07 Japan - Cantonese Boy
21 20 04 The Apollinaires - The Feeling's Gone
22 27 04 Rolling Stones - Going To A Go-Go
23 28 04 Duran Duran - Hungry Like The Wolf
24 31 02 Colin Blunstone - Tracks Of My Tears
25 19 15 U2 - A Celebration
26 16 05 REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
27 33 11 Japan - I Second That Emotion
28 23 10 Asia - Heat Of The Moment
29 24 05 The Teardrop Explodes - Tiny Children
30 32 03 Manfred Mann's Earth Bband - Redemption Song
31 30 09 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
32 -- 01 The Troggs - Black Bottom
33 -- 01 Powerplay - Waste Of Time
34 -- 01 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
35 -- 01 10CC - The Power Of Love
36 39 02 Paul McCartney - Take It Away
38 -- 01 Eurythmics - The Walk
39 -- 01 APB - Palace Filled with Love
40 35 03 Rick Springfield - Don't Talk To Strangers
Ik zou hebben durven wedden dat Marshall Crenshaw een hit had in Nederland met het leuke jaren 50/60 retrohitje Someday, Someway. Het heeft zelfs de tipparade niet gehaald. Waarschijnlijk was het vooral een nummer dat veel op de radio te horen was en opvallend genoeg ook nu nog regelmatig voorbij komt. Vrolijk zomers.
The Troggs hadden begin jaren 80 een opvallende creatieve opleving. Ik geloof niet dat het erg succesvol was maar het klinkt lekker fris.
10cc bracht begin jaren 80 de ene naar de andere prima single uit (Don't Turn Me Away (!)) maar werkelijk niemand was daar nog maar een klein beetje in geïnteresseerd.
Bij The walk weet Dave A. Stewart, zoals vaak in de begin tijd van de Eurythmics, een mysterieus synthesizer tapijt neer te leggen waarop Annie Lennox zang een mooi contrast vormt.
Het nerveuze Palace Filled with Love van APB wordt vooral gedragen door het lekkere basloopje. Als het nummer start veer ik echt op maar na ca. twee minuten weet ik het wel.
Opvallend aan Berlin - Sex (I'm A ...) is dat het zo'n Giorgio Moroder productie lijkt. Later werd Take My Breath Away inderdaad door Moroder geproduceerd.
0
geplaatst: 7 juli 2013, 11:38 uur
TOP 40 VAN ROB nr 315, 7-7-1982
dw vw aw
1 3 5 Avalon - Roxy Music
2 5 5 Real men - Joe Jackson
3 1 7 I've never been to me - Charlene
4 2 5 Torch - Soft Cell
5 13 4 Il veliero - The Chaplin Band
6 6 4 Hold me - Fleetwood Mac
7 14 2 Africa - Toto
8 12 3 Biscaya - James Last
9 10 4 Hungry like the wolf - Duran Duran
10 4 11 Surrender - Jon Anderson
11 8 7 Abracadabra - The Steve Miller Band
12 7 7 The look of love - ABC
13 9 7 Paperlate - Genesis
14 23 3 Baby it's true - Mari Wilson
15 24 2 Take it away - Paul McCartney
16 20 4 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
17 11 8 Flash in the night - Secret Service
18 16 7 Familiar ground - Lori Spee
19 21 4 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
20 26 3 Seventeen - Renée
21 22 3 Ik wil alleen bij jou zijn - Bloem
22 -- 1 Las palabras de amor - Queen
23 15 9 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
24 19 9 Heat of the moment - Asia
25 -- 1 The Beatles movie medley - The Beatles
26 35 2 Waste of time - Powerplay
27 17 6 House of fun - Madness
28 33 2 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
29 32 3 Only you - Yazoo
30 18 6 Promised you a miracle - Simple Minds
31 -- 1 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
32 -- 1 One hello - Randy Crawford
33 34 3 This man is mine - Heart
34 25 6 Who can it be now? - Men at Work
35 -- 1 Sol - Nova
36 29 13 Rosanna - Toto
37 36 10 The angler - Gary Brooks
38 31 8 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
39 27 8 On my own - Nikka Costa
40 30 5 I will follow him - José
Alweer een grondige verbouwing aan de top van de lijst. Charlene en Soft Cell moeten alweer het veld ruimen, Roxy Music en Joe Jackson pakken de topposities. Verder zomerse stijgingen van Il veliero en Biscaya.
Nu eens vijf binnenkomers waar geen enkele klassieker bij te vinden is
. Op 22 Queen met een wat traditionelere ballad, na het tegenvallende Body language. Las palabras de amor is wel degelijk, maar blijft niet hangen en wordt ook geen grote hit.
Op 25 een curieuze plaat van The Beatles: een medley zonder enige toevoeging, dus de originele versies geknipt achter elkaar geplakt. Achteraf een overbodige plaat.
Op 31 waagt Joan Jett zich aan een lastige cover van het reeds prachtig uitgevoerde Crimson and clover van Tommy James & the Shondells. Uiteraard wordt de song in de versie van Joan Jett niet beter, maar wel aardig om eens te luisteren.
Op 32 Randy Crawford, een zeer sympathieke zangeres met een prachtige stem. Zulke zangeressen moeten het wel hebben van het krijgen van goed songmateriaal; One hello valt nog de goede kant op, al haalt het het niet bij songs als People alone. Wel jammer dat we zulke stemmen tegenwoordig niet meer horen in de hitparade...
Op 35 Sol van Nova, de opvolger van de nummer 1 hit Aurora. Dit klinkt erg hetzelfde, iets pittiger van ritme maar de melodie kon ik nooit onthouden.
dw vw aw
1 3 5 Avalon - Roxy Music
2 5 5 Real men - Joe Jackson
3 1 7 I've never been to me - Charlene
4 2 5 Torch - Soft Cell
5 13 4 Il veliero - The Chaplin Band
6 6 4 Hold me - Fleetwood Mac
7 14 2 Africa - Toto
8 12 3 Biscaya - James Last
9 10 4 Hungry like the wolf - Duran Duran
10 4 11 Surrender - Jon Anderson
11 8 7 Abracadabra - The Steve Miller Band
12 7 7 The look of love - ABC
13 9 7 Paperlate - Genesis
14 23 3 Baby it's true - Mari Wilson
15 24 2 Take it away - Paul McCartney
16 20 4 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
17 11 8 Flash in the night - Secret Service
18 16 7 Familiar ground - Lori Spee
19 21 4 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
20 26 3 Seventeen - Renée
21 22 3 Ik wil alleen bij jou zijn - Bloem
22 -- 1 Las palabras de amor - Queen
23 15 9 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
24 19 9 Heat of the moment - Asia
25 -- 1 The Beatles movie medley - The Beatles
26 35 2 Waste of time - Powerplay
27 17 6 House of fun - Madness
28 33 2 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
29 32 3 Only you - Yazoo
30 18 6 Promised you a miracle - Simple Minds
31 -- 1 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
32 -- 1 One hello - Randy Crawford
33 34 3 This man is mine - Heart
34 25 6 Who can it be now? - Men at Work
35 -- 1 Sol - Nova
36 29 13 Rosanna - Toto
37 36 10 The angler - Gary Brooks
38 31 8 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
39 27 8 On my own - Nikka Costa
40 30 5 I will follow him - José
Alweer een grondige verbouwing aan de top van de lijst. Charlene en Soft Cell moeten alweer het veld ruimen, Roxy Music en Joe Jackson pakken de topposities. Verder zomerse stijgingen van Il veliero en Biscaya.
Nu eens vijf binnenkomers waar geen enkele klassieker bij te vinden is
. Op 22 Queen met een wat traditionelere ballad, na het tegenvallende Body language. Las palabras de amor is wel degelijk, maar blijft niet hangen en wordt ook geen grote hit.Op 25 een curieuze plaat van The Beatles: een medley zonder enige toevoeging, dus de originele versies geknipt achter elkaar geplakt. Achteraf een overbodige plaat.
Op 31 waagt Joan Jett zich aan een lastige cover van het reeds prachtig uitgevoerde Crimson and clover van Tommy James & the Shondells. Uiteraard wordt de song in de versie van Joan Jett niet beter, maar wel aardig om eens te luisteren.
Op 32 Randy Crawford, een zeer sympathieke zangeres met een prachtige stem. Zulke zangeressen moeten het wel hebben van het krijgen van goed songmateriaal; One hello valt nog de goede kant op, al haalt het het niet bij songs als People alone. Wel jammer dat we zulke stemmen tegenwoordig niet meer horen in de hitparade...
Op 35 Sol van Nova, de opvolger van de nummer 1 hit Aurora. Dit klinkt erg hetzelfde, iets pittiger van ritme maar de melodie kon ik nooit onthouden.
0
Martial
geplaatst: 7 juli 2013, 12:01 uur
Tipparade - Week 27 (1982)
Alarmschijf: Shalamar - I Can Make You Feel Good
Een fijn disco plaatje uit de vervlogen jaren en de herinneringen aan Ferry Maat's Soulshow komen ook weer boven drijven bij het horen van dit nummer wat we denk ik wel kunnen scharen onder de "nette" disco, het ligt prima in het gehoor wat ook geldt voor de prima zang overigens en in die tijd nog met Jody Watley in de gelederen
Cijfer: 8,5
14. Mari Wilson - Baby It's True
Van de zangkunsten van Mari Wilson raak ik eerlijk gezegd niet opgewonden, het nummer blijf ik wat vlak vinden alleen halverwege als de trompetten in actie komen lijkt het er nog wat op, redelijk nummer maar ook niet meer dan dat.
Cijfer: 5
23. Angelique - Een Beetje Geld Voor Een Be...
Een parodie op het winnende Songfestivalliedje van Nicole - Ein Bisschen Frieden en dan van het platte soort waar ik niet van hou en zelfs ook de humor niet van in zie.
Cijfer: 1
24. Imagination - Music And Lights
Imagination heeft best een herkenbaar geluid wat zich ook weer uit in dit Music And LIghts waar op zich weinig mis mee is, lekkere luchtige en lichtvoetige discoklanken, de productie was wederom in handen van Jolley & Swain.
Cijfer: 7,5
26. Thompson Twins - In The Name Of Love
Als we het over een jaren 80 band hebben dan zijn het o.a. de Thompson Twins wel, dit aanstekelijke In The Name Of Love waarvan de titel van het nummer geregeld herhaald wordt, maar net niet too much wordt.
27. Yvonne Elliman - Love Pains
Dit nummer stamt eigenlijk uit 1979 maar schijnt dan opnieuw in 1982 het licht te hebben gezien, het nummer heeft wat Donna Summer trekjes en bij mij komt een beetje het If I Can't Have You gevoel terug bij het horen van dit leuke disco nummer Love Pains.
Cijfer: 7
28. Tante Ali - Oma's Klagen Niet
Geen clip kunnen vinden op youtube.
Cijfer: (--)
29. Powerplay - Waste Of Time
Een leuke en vlotte "rock" single van Powerplay, aan het enthousiasme van de heren ligt het niet en ja waarom het grote publiek dan niet toehapt zal altijd wel de vraag blijven misschien niet commercieel genoeg?
30. Harry Klorkestein - O, o Den Haag
Als we het over een Nederlandse "klassieker" hebben komt het O, o Den Haag toch aardig in de buurt, want wie kent deze ode aan Den Haag niet, het ietwat overdreven Haagse accent nemen we op de koop toe.
Een fijn disco plaatje uit de vervlogen jaren en de herinneringen aan Ferry Maat's Soulshow komen ook weer boven drijven bij het horen van dit nummer wat we denk ik wel kunnen scharen onder de "nette" disco, het ligt prima in het gehoor wat ook geldt voor de prima zang overigens en in die tijd nog met Jody Watley in de gelederen
Van de zangkunsten van Mari Wilson raak ik eerlijk gezegd niet opgewonden, het nummer blijf ik wat vlak vinden alleen halverwege als de trompetten in actie komen lijkt het er nog wat op, redelijk nummer maar ook niet meer dan dat.
Een parodie op het winnende Songfestivalliedje van Nicole - Ein Bisschen Frieden en dan van het platte soort waar ik niet van hou en zelfs ook de humor niet van in zie.
Cijfer: 1
Imagination heeft best een herkenbaar geluid wat zich ook weer uit in dit Music And LIghts waar op zich weinig mis mee is, lekkere luchtige en lichtvoetige discoklanken, de productie was wederom in handen van Jolley & Swain.
Als we het over een jaren 80 band hebben dan zijn het o.a. de Thompson Twins wel, dit aanstekelijke In The Name Of Love waarvan de titel van het nummer geregeld herhaald wordt, maar net niet too much wordt.
Dit nummer stamt eigenlijk uit 1979 maar schijnt dan opnieuw in 1982 het licht te hebben gezien, het nummer heeft wat Donna Summer trekjes en bij mij komt een beetje het If I Can't Have You gevoel terug bij het horen van dit leuke disco nummer Love Pains.
Een leuke en vlotte "rock" single van Powerplay, aan het enthousiasme van de heren ligt het niet en ja waarom het grote publiek dan niet toehapt zal altijd wel de vraag blijven misschien niet commercieel genoeg?
Als we het over een Nederlandse "klassieker" hebben komt het O, o Den Haag toch aardig in de buurt, want wie kent deze ode aan Den Haag niet, het ietwat overdreven Haagse accent nemen we op de koop toe.

0
geplaatst: 7 juli 2013, 20:41 uur
Tipparade - Week 27 (1982)
Eén van de betere disco-nummers dat jaar dankzij het soepele funky ritme, de soulvolle zang en prima baslijn.
Cijfer: 8
Een nummer dat het ene oor in en het andere weer uitgaat, inderdaad vlak en kleurloos en zelfs de jazzy trompetten halverwege het nummer kunnen er niets aan veranderen.
Cijfer: 4
Een flauwe cover van Ein Bisschen Frieden waarbij zelfs de zang van Nicole krampachtig wordt nagebootst. Schrijnend, het gebrek aan creativiteit en eigenheid ...
Cijfer: 2,5
Best herkenbaar geluid maar het is wel erg glad. Softe disco dat duidelijk een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken al is het zonder twijfel vakkundig gebracht.
Cijfer: 6
Een wat vergeten band uit de 80's, best aardig maar heeft de tand des tijds niet ongeschonden doorstaan, klinkt toch wat te mechanisch.
Dit zou je productioneel ook eind jaren '70 klasseren. Toch een behoorlijk zij het niet opzienbarend nummer waarbij het refrein enigszins blijft hangen.
Cijfer: 6,5
Een vlotte popsong dat neigt naar de Amerikaanse AOR. Toch is het misschien net niet aanstekelijk genoeg om commercieel hoge ogen te gooien maar het klinkt inderdaad wel enthousiast.
Als je over de zang en dat accent heen luistert is het vooral tekstueel een aardig nummer met een zonnige sfeer.
Eén van de betere disco-nummers dat jaar dankzij het soepele funky ritme, de soulvolle zang en prima baslijn.
Een nummer dat het ene oor in en het andere weer uitgaat, inderdaad vlak en kleurloos en zelfs de jazzy trompetten halverwege het nummer kunnen er niets aan veranderen.
Een flauwe cover van Ein Bisschen Frieden waarbij zelfs de zang van Nicole krampachtig wordt nagebootst. Schrijnend, het gebrek aan creativiteit en eigenheid ...
Cijfer: 2,5
Best herkenbaar geluid maar het is wel erg glad. Softe disco dat duidelijk een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken al is het zonder twijfel vakkundig gebracht.
Een wat vergeten band uit de 80's, best aardig maar heeft de tand des tijds niet ongeschonden doorstaan, klinkt toch wat te mechanisch.
Dit zou je productioneel ook eind jaren '70 klasseren. Toch een behoorlijk zij het niet opzienbarend nummer waarbij het refrein enigszins blijft hangen.
Een vlotte popsong dat neigt naar de Amerikaanse AOR. Toch is het misschien net niet aanstekelijk genoeg om commercieel hoge ogen te gooien maar het klinkt inderdaad wel enthousiast.
Als je over de zang en dat accent heen luistert is het vooral tekstueel een aardig nummer met een zonnige sfeer.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 13:19 uur
Week 26 - 26 juni 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: André Hazes - Diep In Mijn Hart
NCRV's Favorietschijf: ?
Steunplaat: Bow Wow Wow - I Want Candy
Mij - voorbij, even - vergeven, gaat - te laat... Het leuke aan Hazes-hits vind ik altijd z'n teksten, waarbij het lijkt alsof er een relatie-onderwerp uit de losse pols op een koffiefilter is geschreven en er snel wat werkwoorden aan vast geplakt worden om het te laten rijmen.
9. Nova - Sol
Het intro heeft wel wat, maar inderdaad, dit liedje blijft wel érg op de vlakte.
Het drijft me teveel op dat synth-riffje, het blijft ook niet hangen en het klinkt me te steriel.
23. Bow Wow Wow - I Want Candy
Het dubieuze achterkamerprojectje van Malcolm McClaren met wat ex-Ants en een te jong meisje. Hoe het ook zij, de muziek van dit gezelschap mag er zeker zijn.
Ik ben het echter wel eens met Martial; Van de drie Nederlandse hits vind ik I Want Candy ook de minste. Meer dan een simpel melodietje dat is opgehangen aan Burundi drums en een gitaarlick is het eigenlijk niet. Leuk is het echter zeker!
24. Randy Crawford - One Hello
Ik heb er minder mee dan anderen hier. Ditmaal klinkt het ingecalculeerder en gladder dan anders. Ook de gitaarsolo heeft iets obligaats. Randy kan wat mij betreft beter dan dit.
25. Kid Creole And The Coconuts - I'm A Wonderful Thing Baby
Heerlijk, zomers liedje van Kid dat ditmaal nogal funky klinkt. Het intro klinkt vrij uitbundig, maar daarna wordt het lekker lui, groovy en smaakvol. De ultieme soundtrack voor het weer zoals het nu is buiten!
26. The Beatles - Movie Medley
Volgens mij is dit wel degelijk geïnspireerd door het Stars On 45-project.
De kwaliteit van de muziek staat natuurlijk buiten kijf, maar los daarvan ontgaat het nut me nogal.
27. Billy Bremner - Loud Music In Cars
Dit haalde net niet de Top 40, maar ik ken dit zeker wel.
De ultieme auto-song als je het mij vraagt. Knap opgezette compositie, goed gezongen met een aanstekelijk arrangement. De eenvoud is hier juist de kracht. Heerlijke plaat!
28. Joan Jett and the Blackhearts - Crimson And Clover
Aardige cover met een iets andere insteek dan het ongetwijfeld sublieme origineel.
Het blijft echter wel in de schaduw staan.
29. Toto - Africa
Zit net iets geraffineerder in elkaar dan Rosanna. De muzikale invulling klinkt wat duister en de percussie geeft het nummer een exotisch karakter mee. En dan in het refrein inderdaad gelijk alle registers open... Fantastisch!
30. Walter Nita - Ela Ela (gedowned)
Zeer overbodige cover van het Axis-nummer uit 1972.
Verder geen woorden aan vuilmaken.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: ?
Steunplaat: Bow Wow Wow - I Want Candy
Mij - voorbij, even - vergeven, gaat - te laat... Het leuke aan Hazes-hits vind ik altijd z'n teksten, waarbij het lijkt alsof er een relatie-onderwerp uit de losse pols op een koffiefilter is geschreven en er snel wat werkwoorden aan vast geplakt worden om het te laten rijmen.
9. Nova - Sol
Het intro heeft wel wat, maar inderdaad, dit liedje blijft wel érg op de vlakte.
Het drijft me teveel op dat synth-riffje, het blijft ook niet hangen en het klinkt me te steriel.
23. Bow Wow Wow - I Want Candy
Het dubieuze achterkamerprojectje van Malcolm McClaren met wat ex-Ants en een te jong meisje. Hoe het ook zij, de muziek van dit gezelschap mag er zeker zijn.
Ik ben het echter wel eens met Martial; Van de drie Nederlandse hits vind ik I Want Candy ook de minste. Meer dan een simpel melodietje dat is opgehangen aan Burundi drums en een gitaarlick is het eigenlijk niet. Leuk is het echter zeker!

24. Randy Crawford - One Hello
Ik heb er minder mee dan anderen hier. Ditmaal klinkt het ingecalculeerder en gladder dan anders. Ook de gitaarsolo heeft iets obligaats. Randy kan wat mij betreft beter dan dit.
25. Kid Creole And The Coconuts - I'm A Wonderful Thing Baby
Heerlijk, zomers liedje van Kid dat ditmaal nogal funky klinkt. Het intro klinkt vrij uitbundig, maar daarna wordt het lekker lui, groovy en smaakvol. De ultieme soundtrack voor het weer zoals het nu is buiten!

26. The Beatles - Movie Medley
Volgens mij is dit wel degelijk geïnspireerd door het Stars On 45-project.
De kwaliteit van de muziek staat natuurlijk buiten kijf, maar los daarvan ontgaat het nut me nogal.
27. Billy Bremner - Loud Music In Cars
Dit haalde net niet de Top 40, maar ik ken dit zeker wel.
De ultieme auto-song als je het mij vraagt. Knap opgezette compositie, goed gezongen met een aanstekelijk arrangement. De eenvoud is hier juist de kracht. Heerlijke plaat!

28. Joan Jett and the Blackhearts - Crimson And Clover
Aardige cover met een iets andere insteek dan het ongetwijfeld sublieme origineel.
Het blijft echter wel in de schaduw staan.
29. Toto - Africa
Zit net iets geraffineerder in elkaar dan Rosanna. De muzikale invulling klinkt wat duister en de percussie geeft het nummer een exotisch karakter mee. En dan in het refrein inderdaad gelijk alle registers open... Fantastisch!

30. Walter Nita - Ela Ela (gedowned)
Zeer overbodige cover van het Axis-nummer uit 1972.
Verder geen woorden aan vuilmaken.

0
geplaatst: 9 juli 2013, 21:36 uur
Musician’s Top 30, 09-07-1982, week 28
01 (03) 04 Redemption song – Manfred Mann
02 (01) 06 Hold me –Fleetwood Mac
03 (02) 07 Abracadabra – Steve Miller Band
04 (07) 04 Do I do – Stevie Wonder
05 (04) 05 Who can it be now – Men at Work
06 (06) 03 Family man – Mike Oldfield
07 (08) 03 Avalon – Roxy Music
08 (14) 03 Torch – Soft Cell
09 (16) 02 Africa - Toto
10 (05) 05 Paperlate – Genesis
11 (13) 03 Cantonese boy – Japan
12 (15) 03 Hungry like the wolf – Duran Duran
13 (21) 02 Loud Music in cars – Billy Bremmer
14 (09) 06 Ball and chain – XTC
15 (10) 06 Promised you a miracle – Simple Minds
16 (11) 05 Ballerina – Little River Band
17 (12) 05 Going to a go go – Rolling Stones
18 (19) 02 The Beatles movie medley - Beatles
19 (24) 03 This Man is Mine - Heart
20 (18) 04 Is dit alles – Doe maar
21 (23) 03 Tacks of my tears – Colin Blunstone
22 (28) 02 I’m a wonderful thing baby – Kid Creole and the coconuts
23 (29) 02 One hello – Randy Crawford
24 (30) 02 Crimson and clover – Joan Jett and the Blackhearts
25 (---) 01 Young pretender – Status quo
26 (25) 04 Don’t talk to strangers – Rick Springfield
27 (--- ) 01 In the name of love – Thompson twins
28 (---) 01 I want Candy – Bow wow wow
29 (---) 01 Waste of time – Powerplay
30 (---) 01 Love pains – Yvonne Elliman
Het stijgen gaat voor veel nummers niet zo hard, eigenlijk zou ik meerdere nummers in de top 3 willen hebben staan maar dat ging nu eenmaal niet.
Ik heb na Dear John twee singles gekocht van Status Quo, de opvolgers, waar volgens mij iets bijzonders mee aan de hand is.
Bijzonder in de zin dat we een in Nederland een eigengereide platenmaatschappij hadden, Vertigo, die besloot om nummers van 1982 te kiezen voor uitsluitend de Nederlandse markt. In Engeland werd She don't fool me de opvolger van Dear John. Die heb ik nog nooit in Nederland gezien.
Wel heb ik nu in mijn handen de single Young pretender, met als b-kantje Never too late, de titeltrack van het vorige album.
Dus de single is in Nederland geperst en uitgebracht. Alleen deed het helemaal niets en dat is vrij bijzonder en ook wat nieuw voor Status Quo, in die periode. Zelfs geen Tipparade. Ik heb overigens nog een derde single van het album 1*9*8*2 met bijna hetzelfde verhaal. Maar dat zien jullie tegen die tijd.
Young pretender

01 (03) 04 Redemption song – Manfred Mann
02 (01) 06 Hold me –Fleetwood Mac
03 (02) 07 Abracadabra – Steve Miller Band
04 (07) 04 Do I do – Stevie Wonder
05 (04) 05 Who can it be now – Men at Work
06 (06) 03 Family man – Mike Oldfield
07 (08) 03 Avalon – Roxy Music
08 (14) 03 Torch – Soft Cell
09 (16) 02 Africa - Toto
10 (05) 05 Paperlate – Genesis
11 (13) 03 Cantonese boy – Japan
12 (15) 03 Hungry like the wolf – Duran Duran
13 (21) 02 Loud Music in cars – Billy Bremmer
14 (09) 06 Ball and chain – XTC
15 (10) 06 Promised you a miracle – Simple Minds
16 (11) 05 Ballerina – Little River Band
17 (12) 05 Going to a go go – Rolling Stones
18 (19) 02 The Beatles movie medley - Beatles
19 (24) 03 This Man is Mine - Heart
20 (18) 04 Is dit alles – Doe maar
21 (23) 03 Tacks of my tears – Colin Blunstone
22 (28) 02 I’m a wonderful thing baby – Kid Creole and the coconuts
23 (29) 02 One hello – Randy Crawford
24 (30) 02 Crimson and clover – Joan Jett and the Blackhearts
25 (---) 01 Young pretender – Status quo
26 (25) 04 Don’t talk to strangers – Rick Springfield
27 (--- ) 01 In the name of love – Thompson twins
28 (---) 01 I want Candy – Bow wow wow
29 (---) 01 Waste of time – Powerplay
30 (---) 01 Love pains – Yvonne Elliman
Het stijgen gaat voor veel nummers niet zo hard, eigenlijk zou ik meerdere nummers in de top 3 willen hebben staan maar dat ging nu eenmaal niet.
Ik heb na Dear John twee singles gekocht van Status Quo, de opvolgers, waar volgens mij iets bijzonders mee aan de hand is.
Bijzonder in de zin dat we een in Nederland een eigengereide platenmaatschappij hadden, Vertigo, die besloot om nummers van 1982 te kiezen voor uitsluitend de Nederlandse markt. In Engeland werd She don't fool me de opvolger van Dear John. Die heb ik nog nooit in Nederland gezien.
Wel heb ik nu in mijn handen de single Young pretender, met als b-kantje Never too late, de titeltrack van het vorige album.
Dus de single is in Nederland geperst en uitgebracht. Alleen deed het helemaal niets en dat is vrij bijzonder en ook wat nieuw voor Status Quo, in die periode. Zelfs geen Tipparade. Ik heb overigens nog een derde single van het album 1*9*8*2 met bijna hetzelfde verhaal. Maar dat zien jullie tegen die tijd.
Young pretender

0
geplaatst: 9 juli 2013, 22:21 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 28, 10-07-1982
01 03 04 Joe Jackson - Real Men
02 07 03 The Clash - Rock The Casbah
03 01 09 ABC - The Look Of Love
04 02 09 Soft Cell - Torch
05 04 04 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
06 05 07 Steve Miller Band - Abracadabra
07 13 04 John Waite - Change
08 08 15 Simple Minds - Promised You A Miracle
09 06 09 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
10 10 10 Kansas - Play The Game Tonight
11 11 08 New Adventures - Don't Want You
12 16 04 J. Geils Band - Angel In Blue
13 33 02 Powerplay - Waste Of Time
14 09 09 Foreigner - Break It Up
15 12 12 John Cougar - Hurts So Good
16 14 05 Men At Work - Who Can It Be Now?
17 15 08 J. Geils Band - Freeze Frame
18 17 17 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
19 18 16 B-Movie - Nowhere Girl
20 24 03 Colin Blunstone - Tracks Of My Tears
21 -- 01 Talk Talk - Today
22 22 05 Rolling Stones - Going To A Go-Go
23 23 05 Duran Duran - Hungry Like The Wolf
24 32 02 The Troggs - Black Bottom
25 27 03 Japan - I Second That Emotion
26 20 08 Japan - Cantonese Boy
27 21 05 The Apollinaires - The Feeling's Gone
28 29 06 The Teardrop Explodes - Tiny Children
29 34 02 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
30 35 02 10CC - The Power Of Love
31 38 02 Eurythmics - The Walk
32 39 02 APB - Palace Filled With Love
33 -- 01 The Psychedelic Furs - Love My Way
34 -- 01 The Stranglers - Strange Little Girl
35 -- 01 Joan Jett & The Blackhearts - Crimson And Clover
36 19 06 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
38 30 04 Manfred Mann's Earth Band - Redemption Song
39 31 10 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
40 36 03 Paul McCartney - Take It Away
01 03 04 Joe Jackson - Real Men
02 07 03 The Clash - Rock The Casbah
03 01 09 ABC - The Look Of Love
04 02 09 Soft Cell - Torch
05 04 04 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
06 05 07 Steve Miller Band - Abracadabra
07 13 04 John Waite - Change
08 08 15 Simple Minds - Promised You A Miracle
09 06 09 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
10 10 10 Kansas - Play The Game Tonight
11 11 08 New Adventures - Don't Want You
12 16 04 J. Geils Band - Angel In Blue
13 33 02 Powerplay - Waste Of Time
14 09 09 Foreigner - Break It Up
15 12 12 John Cougar - Hurts So Good
16 14 05 Men At Work - Who Can It Be Now?
17 15 08 J. Geils Band - Freeze Frame
18 17 17 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
19 18 16 B-Movie - Nowhere Girl
20 24 03 Colin Blunstone - Tracks Of My Tears
21 -- 01 Talk Talk - Today
22 22 05 Rolling Stones - Going To A Go-Go
23 23 05 Duran Duran - Hungry Like The Wolf
24 32 02 The Troggs - Black Bottom
25 27 03 Japan - I Second That Emotion
26 20 08 Japan - Cantonese Boy
27 21 05 The Apollinaires - The Feeling's Gone
28 29 06 The Teardrop Explodes - Tiny Children
29 34 02 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
30 35 02 10CC - The Power Of Love
31 38 02 Eurythmics - The Walk
32 39 02 APB - Palace Filled With Love
33 -- 01 The Psychedelic Furs - Love My Way
34 -- 01 The Stranglers - Strange Little Girl
35 -- 01 Joan Jett & The Blackhearts - Crimson And Clover
36 19 06 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
38 30 04 Manfred Mann's Earth Band - Redemption Song
39 31 10 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
40 36 03 Paul McCartney - Take It Away
0
Martial
geplaatst: 11 juli 2013, 17:20 uur
Top 15 - Week 28 (1982)
01 (02) Roxy Music - Avalon
02 (01) Dollar - Videotheque
03 (09) Toto - Africa
04 (04) Soft Cell - Torch
05 (03) Simple Minds - Promised You A Miracle
06 (05) Steve Miller Band - Abracadabra
08 (12) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
09 (06) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
10 (08) Fleetwood Mac - Hold Me
11 (15) Paul McCartney - Take It Away
12 (11) Men At Work - Who Can It Be Now?
13 (13) Stevie Wonder - Do I Do
14 (---) Shalamar - I Can Make You Feel Good
15 (10) Genesis - Paperlate

Een vrij rustig weekje, we zitten tenslotte ook een klein beetje in de komkommertijd
Wel een nieuwe nummer 1 het uiterst sfeervolle Avalon van Roxy Music, Toto rukt op naar plaats 3 en verder slechts 1 nieuwe binnenkomer Shalamar met I Can Make You Feel Good.
01 (02) Roxy Music - Avalon
02 (01) Dollar - Videotheque
03 (09) Toto - Africa
04 (04) Soft Cell - Torch
05 (03) Simple Minds - Promised You A Miracle
06 (05) Steve Miller Band - Abracadabra
08 (12) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
09 (06) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
10 (08) Fleetwood Mac - Hold Me
11 (15) Paul McCartney - Take It Away
12 (11) Men At Work - Who Can It Be Now?
13 (13) Stevie Wonder - Do I Do
14 (---) Shalamar - I Can Make You Feel Good
15 (10) Genesis - Paperlate

Een vrij rustig weekje, we zitten tenslotte ook een klein beetje in de komkommertijd

Wel een nieuwe nummer 1 het uiterst sfeervolle Avalon van Roxy Music, Toto rukt op naar plaats 3 en verder slechts 1 nieuwe binnenkomer Shalamar met I Can Make You Feel Good.
0
Martial
geplaatst: 13 juli 2013, 19:28 uur
De nieuwe Tipparade week laat maar liefst 13 nieuwe binnenkomers zien 
Uh hier gaan we dan .....
Tipparade - Week 28 (1982)
Alarmschijf: Dschinghis Khan - Kaboutertjes
De muziek is best leuk moet ik zeggen maar de tekst is dan weer zo ongelofelijk knullig en kinderachtig en dan ben je al gauw geneigd te zeggen plopperdeplopperdeplop...
De "slimme en geslepen" producer Ralph Siegel zat achter deze groep die hier niet bijster succesvol was, maar in de Duitstalige en Oostbloklanden des te meer.
11. Boys Town Gang - Signed, Sealed, Delivered (...
Een nogal saai en eentonig disco plaatje waarvan de vonk bij mij in ieders geval geen moment wil overspringen.
16. Normaal - Niet Noar Huis Toe Goan
De onvervalste Achterhoekse recht toe recht aan rock van Normaal is natuurlijk duidelijk herkenbaar en het is best goed toeven met dit nummer.
17. Chicago - Hard To Say I'M Sorry
Een heuse rockballad van Chicago met in de hoofdrol Peter Cetera waar op zich niet zo heel veel mis mee is, misschien dat het een ietsiepietsie klef is maar ja daar is overheen te komen.
20. Queen - Las Palabras De Amor (The W...
Als we het over een herkenbaar geluid hebben valt Queen daar zeker onder, dit Las Palabras De Amor is bij mij niet echt blijven hangen, vind dit dan ook één van hun mindere singles en lijkt een herhaling van zetten uit het verleden.
23. Het Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
Het woord herkenbaar valt veel bij de beoordelingen
en wie goed naar de tekst luistert van dit nummer zal zich misschien kunnen herkennen in de tekst en natuurlijk willen we allemaal wel is even alleen zonder "gezeik" aan je kop, niet waar?
24. Highway - Kiddy Kiddy Kiss Me
Alvast een waarschuwing vooraf als je gaat luisteren naar dit nummer is de kans groot dat het heel de dag in je hoofd blijft hangen, echt een hekel kan ik ook niet hebben aan dit nummer, het zit best gelikt in elkaar moet ik zeggen voor Nederlandstalige begrippen dus Chiel Montagne kom er maar in ....... want dit gaat richting Top 10.
25. Fun Boy Three - The Telephone Always Rings
Een vrij matige single van dit gezelschap, nee de tijden van The Specials lijken inmiddels ver achter ons te liggen, gauw vergeten dit ......
Cijfer: 3
26. Juice Newton - Love's Been A Little Bit Hard On Me
We horen wat vlagen terug van Queen Of Hearts, alleen is dit nummer iets pittiger en krachtiger te noemen en lijkt het meer geschikt voor de Amerikaanse markt, maar ik heb er wel een voldoende voor over.
27. F.R. David - Words
Als we het over een one day fly hebben althans in Nederland komt Words wel in aanmerking hiervoor, een uiterst hitgevoelige single, catchy en commercieel al ben ik zelf niet echt gecharmeerd van de zang.
28. Elton John - Empty Garden (What Happened...
Een nummer over de gebeurtenis betreffende de moord op John Lennon vind ik niet echt van de grond komen en is mij iets te vrijblijvend.
Cijfer: 5,5

Uh hier gaan we dan .....
Tipparade - Week 28 (1982)
De muziek is best leuk moet ik zeggen maar de tekst is dan weer zo ongelofelijk knullig en kinderachtig en dan ben je al gauw geneigd te zeggen plopperdeplopperdeplop...
De "slimme en geslepen" producer Ralph Siegel zat achter deze groep die hier niet bijster succesvol was, maar in de Duitstalige en Oostbloklanden des te meer.
11. Boys Town Gang - Signed, Sealed, Delivered (...
Een nogal saai en eentonig disco plaatje waarvan de vonk bij mij in ieders geval geen moment wil overspringen.
De onvervalste Achterhoekse recht toe recht aan rock van Normaal is natuurlijk duidelijk herkenbaar en het is best goed toeven met dit nummer.
Een heuse rockballad van Chicago met in de hoofdrol Peter Cetera waar op zich niet zo heel veel mis mee is, misschien dat het een ietsiepietsie klef is maar ja daar is overheen te komen.
20. Queen - Las Palabras De Amor (The W...
Als we het over een herkenbaar geluid hebben valt Queen daar zeker onder, dit Las Palabras De Amor is bij mij niet echt blijven hangen, vind dit dan ook één van hun mindere singles en lijkt een herhaling van zetten uit het verleden.
Het woord herkenbaar valt veel bij de beoordelingen
en wie goed naar de tekst luistert van dit nummer zal zich misschien kunnen herkennen in de tekst en natuurlijk willen we allemaal wel is even alleen zonder "gezeik" aan je kop, niet waar?Cijfer: 7
Alvast een waarschuwing vooraf als je gaat luisteren naar dit nummer is de kans groot dat het heel de dag in je hoofd blijft hangen, echt een hekel kan ik ook niet hebben aan dit nummer, het zit best gelikt in elkaar moet ik zeggen voor Nederlandstalige begrippen dus Chiel Montagne kom er maar in ....... want dit gaat richting Top 10.
Een vrij matige single van dit gezelschap, nee de tijden van The Specials lijken inmiddels ver achter ons te liggen, gauw vergeten dit ......
We horen wat vlagen terug van Queen Of Hearts, alleen is dit nummer iets pittiger en krachtiger te noemen en lijkt het meer geschikt voor de Amerikaanse markt, maar ik heb er wel een voldoende voor over.
27. F.R. David - Words
Als we het over een one day fly hebben althans in Nederland komt Words wel in aanmerking hiervoor, een uiterst hitgevoelige single, catchy en commercieel al ben ik zelf niet echt gecharmeerd van de zang.
28. Elton John - Empty Garden (What Happened...
Een nummer over de gebeurtenis betreffende de moord op John Lennon vind ik niet echt van de grond komen en is mij iets te vrijblijvend.
0
Martial
geplaatst: 13 juli 2013, 19:42 uur
Het gaat niet helemaal goed .... dat ga je krijgen met zoveel nieuwe binnenkomers, maar hier nummer 29 + 30 nog.
29. Vulcano - Staying With It
We zijn aanbeland bij de favoriete groep van kaztor
met het Engelstalige wou het niet echt lukken met Vulcano al vind ik dit nummer best oké moet ik zeggen en het refrein blijft aardig hangen.
30. Paul McCartney - Take It Away
Het nummer start wat reggae-achtig maar daar komt gauw verandering in en dan ontstaat er een zeer interessante opbouw van dit nummer waar het refrein er bovenuit steekt, een geweldig en onderschat nummer tegelijk.
We zijn aanbeland bij de favoriete groep van kaztor
met het Engelstalige wou het niet echt lukken met Vulcano al vind ik dit nummer best oké moet ik zeggen en het refrein blijft aardig hangen.Cijfer: 6
Het nummer start wat reggae-achtig maar daar komt gauw verandering in en dan ontstaat er een zeer interessante opbouw van dit nummer waar het refrein er bovenuit steekt, een geweldig en onderschat nummer tegelijk.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 14:56 uur
Tipparade: week 28 van 1982.
Ontzettend knullig, dit nummer, al is het natuurlijk voor kinderen bedoeld. Maar grappig vind ik het allerminst en er zijn veel leukere kinderplaten.
11. Boys Town Gang - Signed, Sealed, Delivered
Een platte disco-versie van het nummer van Stevie Wonder, gemakkelijk scoren maar van even vergankelijke aard.
Carnavaleske rock uit de Achterhoek, lijkt op hun eerste hit Oerend Hard maar van minder niveau en voorspelbaar. Wel een feestelijk nummer.
Chicago mag dan commercieel veel succes boeken, hun beste periode op artistiek vlak was allang achter de rug. Hun megahit If You Leave me now klonk nog romantisch met een tikkeltje mystiek en weemoed, dit hier klinkt klef en te gelikt.
Cijfer: 4,5
20. Queen - Las Palabras De Amor
Beter te pruimen dan Body Language maar geen topsong, het lijkt inderdaad een herhalingsoefening buiten dat Spaans stukje. Dat dit nog één van de betere nummers is op Hot Space zegt veel over dit album, ook Queen zat artistiek in een dip.
Het gebruik van een ska/reggae-ritme blijkt nu een trucje geworden van vele Nederlandstalige nummers wat ze van Doe Maar hebben overgenomen. Klein Orkest komt hier weg goed meer weg door de prima tekst en die orgel.
Het blijft inderdaad in het hoofd hangen als je het éénmaal hebt gehoord. Heeft door de zang en arrangementen de zonnige sfeer van Blue Diamonds begin jaren '60 maar dan een stuk knulliger. Maar een hekel kan ik er ook niet aan hebben.
Zwakke single, er wordt of geforceerde wijze The Specials met wave te koppelen maar het klinkt karakterloos en mist een pakkende melodie.
Cijfer: 3,5
Vooral bekend van Queen Of Hearts, dit nummer is wat minder country en meer rock (neigt naar AOR) maar ook iets minder memorabel al vind ik de zang wel behoorlijk.
27. F.R. David - Words
Dit nummer van een one-hit-wonder hoor je af en toe nog op de radio maar het heeft mij nooit echt aangesproken en daar heeft de vlakke zang veel mee te maken.
28. Elton John - Empty Garden.
Een nummer over John Lennon, weliswaar sympathiek en goed gebracht maar echt beklijven doet het niet en de opbouw komt mij eerder voospelbaar over.
Vulkano stapt over in het Engels maar het klinkt even nietszeggend als hun Nederlandstalige hits waarbij de vocalen mij bovendien tegen staan.
Een vrij apart en goed opgebouwd nummer van Paul McCartney met aanstekelijk refrein zonder melig te worden, vreemd dat dit geen hit werd (itt. het wel melige Ebony & Ivory).
Ontzettend knullig, dit nummer, al is het natuurlijk voor kinderen bedoeld. Maar grappig vind ik het allerminst en er zijn veel leukere kinderplaten.
Een platte disco-versie van het nummer van Stevie Wonder, gemakkelijk scoren maar van even vergankelijke aard.
Carnavaleske rock uit de Achterhoek, lijkt op hun eerste hit Oerend Hard maar van minder niveau en voorspelbaar. Wel een feestelijk nummer.
Chicago mag dan commercieel veel succes boeken, hun beste periode op artistiek vlak was allang achter de rug. Hun megahit If You Leave me now klonk nog romantisch met een tikkeltje mystiek en weemoed, dit hier klinkt klef en te gelikt.
Cijfer: 4,5
Beter te pruimen dan Body Language maar geen topsong, het lijkt inderdaad een herhalingsoefening buiten dat Spaans stukje. Dat dit nog één van de betere nummers is op Hot Space zegt veel over dit album, ook Queen zat artistiek in een dip.
Het gebruik van een ska/reggae-ritme blijkt nu een trucje geworden van vele Nederlandstalige nummers wat ze van Doe Maar hebben overgenomen. Klein Orkest komt hier weg goed meer weg door de prima tekst en die orgel.
Het blijft inderdaad in het hoofd hangen als je het éénmaal hebt gehoord. Heeft door de zang en arrangementen de zonnige sfeer van Blue Diamonds begin jaren '60 maar dan een stuk knulliger. Maar een hekel kan ik er ook niet aan hebben.
Zwakke single, er wordt of geforceerde wijze The Specials met wave te koppelen maar het klinkt karakterloos en mist een pakkende melodie.
Vooral bekend van Queen Of Hearts, dit nummer is wat minder country en meer rock (neigt naar AOR) maar ook iets minder memorabel al vind ik de zang wel behoorlijk.
27. F.R. David - Words
Dit nummer van een one-hit-wonder hoor je af en toe nog op de radio maar het heeft mij nooit echt aangesproken en daar heeft de vlakke zang veel mee te maken.
Een nummer over John Lennon, weliswaar sympathiek en goed gebracht maar echt beklijven doet het niet en de opbouw komt mij eerder voospelbaar over.
Vulkano stapt over in het Engels maar het klinkt even nietszeggend als hun Nederlandstalige hits waarbij de vocalen mij bovendien tegen staan.
Een vrij apart en goed opgebouwd nummer van Paul McCartney met aanstekelijk refrein zonder melig te worden, vreemd dat dit geen hit werd (itt. het wel melige Ebony & Ivory).
0
geplaatst: 14 juli 2013, 16:52 uur
LucM schreef:
Officieel zit hier het nummer Getaway achter, waar Hard to say I'm sorry in overgaat. Dat maakt het alles bij elkaar een stuk aangenamer, als single ook.
Maar het lijkt er steeds meer op, dat er tegenwoordig wordt afgeknepen na Hard to say I'm sorry en dat Getaway wordt weggemoffeld. Maar dat is pure geschiedvervalsing:
Hard to say I'm sorry/ Get away

0
geplaatst: 14 juli 2013, 21:28 uur
TOP 40 VAN ROB nr 316, 14-7-1982
dw vw aw
1 1 6 Avalon - Roxy Music
2 2 6 Real men - Joe Jackson
3 7 3 Africa - Toto
4 5 5 Il veliero - The Chaplin Band
5 4 6 Torch - Soft Cell
6 3 8 I've never been to me - Charlene
7 8 4 Biscaya - James Last
8 9 5 Hungry like the wolf - Duran Duran
9 6 5 Hold me - Fleetwood Mac
10 15 3 Take it away - Paul McCartney
11 14 4 Baby it's true - Mari Wilson
12 22 2 Las palabras de amor - Queen
13 32 2 One hello - Randy Crawford
14 25 2 The Beatles movie medley - The Beatles
15 19 5 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
16 16 5 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
17 20 4 Seventeen - Renée
18 12 8 The look of love - ABC
19 10 12 Surrender - Jon Anderson
20 11 8 Abracadabra - The Steve Miller Band
21 13 8 Paperlate - Genesis
22 -- 1 All of my heart - ABC
23 26 3 Waste of time - Powerplay
24 35 2 Sol - Nova
25 28 3 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
26 -- 1 Hard to say I'm sorry - Chicago
27 31 2 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
28 17 9 Flash in the night - Secret Service
29 18 8 Familiar ground - Lori Spee
30 29 4 Only you - Yazoo
31 -- 1 Empty garden - Elton John
32 -- 1 I can make you feel good - Shalamar
33 -- 1 Love pains - Yvonne Elliman
34 21 4 Ik wil alleen bij jou zijn - Bloem
35 34 7 Who can it be now? - Men at Work
36 23 10 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
37 24 10 Heat of the moment - Asia
38 27 7 House of fun - Madness
39 33 4 This man is mine - Heart
40 38 9 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
Eindelijk wat rust bovenaan de lijst voor de nummers 1 en 2. Africa stormt echter van 7 naar 3, en verderop zien we ook grote stijgingen, vooral One hello van Randy Crawford van 32 naar 13. Gek genoeg stijgt die volgende week naar 12 en begint dan alweer aan de weg terug.
Op 22 de geweldige derde single van ABC, het machtige, zelfs pathetische All of my heart. Over de top geproduceerd door Trevor Horn, vol hartstocht gezongen door Martin Fry. Weliswaar de minst grote hit van de drie, maar tegelijk ook de mooiste (naar mijn bescheiden mening). Het zou overigens nog een paar weken duren voor hij volop gedraaid werd, dus de plaat krijgt een wat aarzelende start.
Op 26 Chicago, de band van meesterwerken als 25 or 6 to 4 en Beginnings. Deze single is een soort van comeback, met een veel gepolijster en zoeter geluid. En zoals dat vaak gaat, de eerste keer is dat nog raak. Natuurlijk is Hard to say I'm sorry erg soft en sentimenteel, maar vanaf de eerste tonen ook een echte klassieker; en gaandeweg wordt de song ook steeds krachtiger en minder klef. Het deel 2 waaraan musician refereert, Get away, hoort inderdaad vast aan Hard to say I'm sorry, maar ik moet zeggen dat dat slot destijds zelden gedraaid werd; het contrasteert er zo scherp mee dat de song er een beetje mee onderuit gehaald werd, al is het tegelijk een puik stukje blazerspop. In mijn schrift heeft nooit Getaway achter de titel gestaan, dus dat doe ik hier ook niet.
Op 31 Elton John met één van zijn talloze puike ballads, waar hij weer geen vette hit mee gaat scoren, maar wel de liefhebber op zijn wenken bedient. In tegenstelling tot het vervelende Blue eyes blijft dit slechts steken in de tipparade.
Op 32 een echte feel-good song van Shalamar, soul/disco met een meezing-refrein. Hun enige top 10-hit in NL.
Op 33 Yvonne Elliman met haar vierde en laatste top 40 hit, en ook nog haar grootste (tot mijn verbazing). Love pains is weer prima gezongen en heeft wat meer pit en tempo dan haar voorgaande songs, maar geef mij maar Love me (of natuurlijk I don't know how to love him uit Jesus Christ Superstar, dat helemaal geen hit is geweest).
dw vw aw
1 1 6 Avalon - Roxy Music
2 2 6 Real men - Joe Jackson
3 7 3 Africa - Toto
4 5 5 Il veliero - The Chaplin Band
5 4 6 Torch - Soft Cell
6 3 8 I've never been to me - Charlene
7 8 4 Biscaya - James Last
8 9 5 Hungry like the wolf - Duran Duran
9 6 5 Hold me - Fleetwood Mac
10 15 3 Take it away - Paul McCartney
11 14 4 Baby it's true - Mari Wilson
12 22 2 Las palabras de amor - Queen
13 32 2 One hello - Randy Crawford
14 25 2 The Beatles movie medley - The Beatles
15 19 5 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
16 16 5 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
17 20 4 Seventeen - Renée
18 12 8 The look of love - ABC
19 10 12 Surrender - Jon Anderson
20 11 8 Abracadabra - The Steve Miller Band
21 13 8 Paperlate - Genesis
22 -- 1 All of my heart - ABC
23 26 3 Waste of time - Powerplay
24 35 2 Sol - Nova
25 28 3 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
26 -- 1 Hard to say I'm sorry - Chicago
27 31 2 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
28 17 9 Flash in the night - Secret Service
29 18 8 Familiar ground - Lori Spee
30 29 4 Only you - Yazoo
31 -- 1 Empty garden - Elton John
32 -- 1 I can make you feel good - Shalamar
33 -- 1 Love pains - Yvonne Elliman
34 21 4 Ik wil alleen bij jou zijn - Bloem
35 34 7 Who can it be now? - Men at Work
36 23 10 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
37 24 10 Heat of the moment - Asia
38 27 7 House of fun - Madness
39 33 4 This man is mine - Heart
40 38 9 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
Eindelijk wat rust bovenaan de lijst voor de nummers 1 en 2. Africa stormt echter van 7 naar 3, en verderop zien we ook grote stijgingen, vooral One hello van Randy Crawford van 32 naar 13. Gek genoeg stijgt die volgende week naar 12 en begint dan alweer aan de weg terug.
Op 22 de geweldige derde single van ABC, het machtige, zelfs pathetische All of my heart. Over de top geproduceerd door Trevor Horn, vol hartstocht gezongen door Martin Fry. Weliswaar de minst grote hit van de drie, maar tegelijk ook de mooiste (naar mijn bescheiden mening). Het zou overigens nog een paar weken duren voor hij volop gedraaid werd, dus de plaat krijgt een wat aarzelende start.
Op 26 Chicago, de band van meesterwerken als 25 or 6 to 4 en Beginnings. Deze single is een soort van comeback, met een veel gepolijster en zoeter geluid. En zoals dat vaak gaat, de eerste keer is dat nog raak. Natuurlijk is Hard to say I'm sorry erg soft en sentimenteel, maar vanaf de eerste tonen ook een echte klassieker; en gaandeweg wordt de song ook steeds krachtiger en minder klef. Het deel 2 waaraan musician refereert, Get away, hoort inderdaad vast aan Hard to say I'm sorry, maar ik moet zeggen dat dat slot destijds zelden gedraaid werd; het contrasteert er zo scherp mee dat de song er een beetje mee onderuit gehaald werd, al is het tegelijk een puik stukje blazerspop. In mijn schrift heeft nooit Getaway achter de titel gestaan, dus dat doe ik hier ook niet.
Op 31 Elton John met één van zijn talloze puike ballads, waar hij weer geen vette hit mee gaat scoren, maar wel de liefhebber op zijn wenken bedient. In tegenstelling tot het vervelende Blue eyes blijft dit slechts steken in de tipparade.
Op 32 een echte feel-good song van Shalamar, soul/disco met een meezing-refrein. Hun enige top 10-hit in NL.
Op 33 Yvonne Elliman met haar vierde en laatste top 40 hit, en ook nog haar grootste (tot mijn verbazing). Love pains is weer prima gezongen en heeft wat meer pit en tempo dan haar voorgaande songs, maar geef mij maar Love me (of natuurlijk I don't know how to love him uit Jesus Christ Superstar, dat helemaal geen hit is geweest).
0
Martial
geplaatst: 15 juli 2013, 11:29 uur
LucM schreef:
Voor de goede orde Vulcano stapte pas in 1983 over op het Nederlandstalige n.a.v. het Nationaal Songfestival waar ze met Een Beetje Van Dit..... een behoorlijke grote hit aan over hielden, daarvoor was het allemaal Engelstalig met bescheiden hitnoteringen enne ja van bepaalde zang moet je houden al vind ik zelf Dee Dee een behoorlijk goede zangeres.
Nog even over Chicago dat valt natuurlijk meer onder een popballad dan een rockballad waar ik het zaterdag over had en waar zo alles wat mis kon gaan.... en nog is alles niet goed gegaan zie ik

0
geplaatst: 15 juli 2013, 20:16 uur
Week 27 - 3 juli 1982
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Tante Ali - Oma's Klagen Niet
Steunplaat: Thompson Twins - In The Name Of Love
'Nette disco' noem je het, Martial. Ik hoor dat ook, inderdaad.
Het is op zich niet eens slecht gedaan, maar ik heb hier het idee dat niets aan het toeval is overgelaten. Me uiteindelijk toch iets te gelikt.
Het basloopje vind ik hier standaard maar aangenaam. De instrumentale break is wel aardig, maar het totaalplaatje (en dan vooral de zang) klinkt me te ijl en kitscherig.
23. Angelique - Een Beetje Geld Voor Een Beetje Liefde
Ik kan hier ook niet om lachen. Ongelofelijk dom nummer vooral.
Toch knap hoe er een vorm van disco gemaakt kan worden dat van geen kanten swingt of enige emotie bezit.
Deze holle variant op het genre lijkt me vooral gemaakt om mee te scoren.
Hier heb ik meer mee. Is dit wave-achtige disco of disco-achtige wave?
Ik vind het best aanstekelijk klinken, het heeft iets Heaven 17-achtigs en het wat druk aangeklede arrangement stoort nergens.
Een ouder nummer dat me iets te gefragmenteerd overkomt en net te weinig biedt.
Het refrein vind ik wat weg hebben van dit nummer.
28. Tante Ali - Oma's Klagen Niet (gedowned)
Wat de NCRV bezielde om dit in de stratosfeer te willen schieten verbaast me echt.
Met stip het allerergste van het jaar (en de drie daarvoor die in dit topic aan bod kwamen)!!!

Als er een cd uit is van deze gasten; u weet de pm-knop te vinden!
Echt een puik rockbandje dat helaas niet door de massa is opgepikt, en dat is dus ook op deze single evident. Wederom een geweldige plaat!
Uit het Single v/d Dag-topic:
De zeer oplettende lezer vermoedt het waarschijnlijk al of heeft het al eerder vernomen: Klorkestein is een anagram voor Klein Orkest, die het opnamen met hun zanger Harrie Jekkers op vocalen. De man die Harry Klorkestein uitbeeldt is echter hun roadie Henny de Jong.
Ik vind het eigenlijk best een tof liedje. Okee, de muziek is op z'n Heikrekels, maar ik vind dat het hier gaat om chauvinisme, sfeer, sympathie en spitsvondigheid. Dat kun je aan Klein Orkest wel overlaten.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Tante Ali - Oma's Klagen Niet
Steunplaat: Thompson Twins - In The Name Of Love
'Nette disco' noem je het, Martial. Ik hoor dat ook, inderdaad.
Het is op zich niet eens slecht gedaan, maar ik heb hier het idee dat niets aan het toeval is overgelaten. Me uiteindelijk toch iets te gelikt.
Het basloopje vind ik hier standaard maar aangenaam. De instrumentale break is wel aardig, maar het totaalplaatje (en dan vooral de zang) klinkt me te ijl en kitscherig.
23. Angelique - Een Beetje Geld Voor Een Beetje Liefde
Ik kan hier ook niet om lachen. Ongelofelijk dom nummer vooral.
Toch knap hoe er een vorm van disco gemaakt kan worden dat van geen kanten swingt of enige emotie bezit.
Deze holle variant op het genre lijkt me vooral gemaakt om mee te scoren.
Hier heb ik meer mee. Is dit wave-achtige disco of disco-achtige wave?
Ik vind het best aanstekelijk klinken, het heeft iets Heaven 17-achtigs en het wat druk aangeklede arrangement stoort nergens.
Een ouder nummer dat me iets te gefragmenteerd overkomt en net te weinig biedt.
Het refrein vind ik wat weg hebben van dit nummer.
28. Tante Ali - Oma's Klagen Niet (gedowned)
Wat de NCRV bezielde om dit in de stratosfeer te willen schieten verbaast me echt.
Met stip het allerergste van het jaar (en de drie daarvoor die in dit topic aan bod kwamen)!!!

Als er een cd uit is van deze gasten; u weet de pm-knop te vinden!

Echt een puik rockbandje dat helaas niet door de massa is opgepikt, en dat is dus ook op deze single evident. Wederom een geweldige plaat!

Uit het Single v/d Dag-topic:
De zeer oplettende lezer vermoedt het waarschijnlijk al of heeft het al eerder vernomen: Klorkestein is een anagram voor Klein Orkest, die het opnamen met hun zanger Harrie Jekkers op vocalen. De man die Harry Klorkestein uitbeeldt is echter hun roadie Henny de Jong.
Ik vind het eigenlijk best een tof liedje. Okee, de muziek is op z'n Heikrekels, maar ik vind dat het hier gaat om chauvinisme, sfeer, sympathie en spitsvondigheid. Dat kun je aan Klein Orkest wel overlaten.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 22:28 uur
Musician’s Top 30, 16-07-1982, week 29
01 (01) 05 Redemption song – Manfred Mann
02 (04) 05 Do I do – Stevie Wonder
03 (09) 03 Africa - Toto
04 (07) 04 Avalon – Roxy Music
05 (08) 04 Torch – Soft Cell
06 (02) 07 Hold me –Fleetwood Mac
07 (06) 04 Family man – Mike Oldfield
08 (05) 06 Who can it be now – Men at Work
09 (03) 08 Abracadabra – Steve Miller Band
10 (11) 04 Cantonese boy – Japan
11 (13) 03 Loud Music in cars – Billy Bremmer
12 (12) 04 Hungry like the wolf – Duran Duran
13 (10) 06 Paperlate – Genesis
14 (25) 02 Young pretender – Status quo
15 (---) 01 Take it away – Paul McCartney
16 (14) 07 Ball and chain – XTC
17 (15) 07 Promised you a miracle – Simple Minds
18 (---) 01 Las palabras de amor – Queen
19 (16) 06 Ballerina – Little River Band
20 (22) 03 I’m a wonderful thing baby – Kid Creole and the coconuts
21 (19) 04 This Man is Mine – Heart
22 (23) 03 One hello – Randy Crawford
23 (20) 05 Is dit alles – Doe maar
24 (21) 04 Tacks of my tears – Colin Blunstone
25 (---) 01 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
26 (---) 01 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
27 (---) 01 Empty garden – Elton John
28 (---) 01 Words – FR David
29 (27) 02 In the name of love – Thompson twins
30 (---) 01 The Telephone always rings – Fun boy three
Langzaam maar zeker stijgt de ene groep nummers weer wat door, de "oude garde" maakt plaats voor wat nieuwer werk. Aardig is te zien, dat Stevie Wonder onverstoorbaar verder blijft stijgen en dus eigenlijk wekelijks steeds verder in mijn achting steeg.
Gelukkig voor Queen brachten zij het nummer Las Palabras de Amor uit, naar aanleiding waarvan ik (helaas) alsnog het album Hot Space heb gekocht.
Nou ja, helaas, uiteindelijk wil je natuurlijk toch alles hebben van een bepaalde band die je dan goed vind. Las Palabras de Amor is voor mij eigenlijk het enige goede Queen nummer op de LP, naast de sympathieke samenwerking met David Bowie op Under Pressure.
Dan wil ik (eindelijk) eens reclame maken voor een Nederlandstalig lied dat ik deze week leuk vond in de lijst:
Laat mij maar alleen - Klein Orkest

01 (01) 05 Redemption song – Manfred Mann
02 (04) 05 Do I do – Stevie Wonder
03 (09) 03 Africa - Toto
04 (07) 04 Avalon – Roxy Music
05 (08) 04 Torch – Soft Cell
06 (02) 07 Hold me –Fleetwood Mac
07 (06) 04 Family man – Mike Oldfield
08 (05) 06 Who can it be now – Men at Work
09 (03) 08 Abracadabra – Steve Miller Band
10 (11) 04 Cantonese boy – Japan
11 (13) 03 Loud Music in cars – Billy Bremmer
12 (12) 04 Hungry like the wolf – Duran Duran
13 (10) 06 Paperlate – Genesis
14 (25) 02 Young pretender – Status quo
15 (---) 01 Take it away – Paul McCartney
16 (14) 07 Ball and chain – XTC
17 (15) 07 Promised you a miracle – Simple Minds
18 (---) 01 Las palabras de amor – Queen
19 (16) 06 Ballerina – Little River Band
20 (22) 03 I’m a wonderful thing baby – Kid Creole and the coconuts
21 (19) 04 This Man is Mine – Heart
22 (23) 03 One hello – Randy Crawford
23 (20) 05 Is dit alles – Doe maar
24 (21) 04 Tacks of my tears – Colin Blunstone
25 (---) 01 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
26 (---) 01 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
27 (---) 01 Empty garden – Elton John
28 (---) 01 Words – FR David
29 (27) 02 In the name of love – Thompson twins
30 (---) 01 The Telephone always rings – Fun boy three
Langzaam maar zeker stijgt de ene groep nummers weer wat door, de "oude garde" maakt plaats voor wat nieuwer werk. Aardig is te zien, dat Stevie Wonder onverstoorbaar verder blijft stijgen en dus eigenlijk wekelijks steeds verder in mijn achting steeg.
Gelukkig voor Queen brachten zij het nummer Las Palabras de Amor uit, naar aanleiding waarvan ik (helaas) alsnog het album Hot Space heb gekocht.
Nou ja, helaas, uiteindelijk wil je natuurlijk toch alles hebben van een bepaalde band die je dan goed vind. Las Palabras de Amor is voor mij eigenlijk het enige goede Queen nummer op de LP, naast de sympathieke samenwerking met David Bowie op Under Pressure.
Dan wil ik (eindelijk) eens reclame maken voor een Nederlandstalig lied dat ik deze week leuk vond in de lijst:
Laat mij maar alleen - Klein Orkest

0
geplaatst: 15 juli 2013, 23:23 uur
Moet me even van het hart dat ik het wat moeilijk heb met de gelijke ratings voor Queen's Las Palabras D A en eh... Kiddy Kiddy Kiss Me. 

All Of My Heart overigens...
Met superstip het allerbeste van ABC!!!
En inderdaad, Hans: Extra reclame voor Laat Mij Maar Alleen is zeker niet weg.
Geweldig nummer!

All Of My Heart overigens...

Met superstip het allerbeste van ABC!!!
En inderdaad, Hans: Extra reclame voor Laat Mij Maar Alleen is zeker niet weg.
Geweldig nummer!
0
Martial
geplaatst: 16 juli 2013, 10:13 uur
kaztor schreef:
Moet me even van het hart dat ik het wat moeilijk heb met de gelijke ratings voor Queen's Las Palabras D A en eh... Kiddy Kiddy Kiss Me.

Laat ik je vooraf gerust stellen Highway zal je niet in mijn cdkast tegenkomen

Wat betreft het beoordelen probeer ik dit zo "blanco" mogelijk te doen, als ik het puur op mijn persoonlijke smaak gaat richten worden er waarschijnlijk niet veel voldoendes gegeven, ik probeer me ook een beetje in te beelden wat het "grote" publiek er van vindt en of een single hitpotentie heeft en dat soort dingen...
Kiddy Kiddy Kiss Me is zeker geen muzikaal hoogstandje, verre van dat zelfs en ook meer geschikt voor het Op Volle Toeren publiek, maar ja hitgevoelig is dit natuurlijk wel en ik ken wel vervelendere Nederlandstalige nummers dan dit.
En Queen heb ik gewoon beter gehoord dan met dit Las Palabras De Amor en vind ik te veel leunen op eerder werk van Queen, that's all eigenlijk.
En over Het Klein Orkest ook alleen maar positieve berichten van mij kant, het al eerder aangehaalde Laat Mij Maar Alleen, maar ook Koos Werkeloos en het schitterende Over De Muur zijn meer dan de moeite waard!
0
Martial
geplaatst: 17 juli 2013, 21:38 uur
Top 15 - Week 29 (1982)
01 (01) Roxy Music - Avalon
02 (03) Toto - Africa
03 (04) Soft Cell - Torch
04 (02) Dollar - Videotheque
05 (11) Paul McCartney - Take It Away
06 (06) Steve Miller Band - Abracadabra
07 (08) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
08 (---) Joe Jackson - Real Man
09 (05) Simple Minds - Promised You A Miracle
10 (14) Shalamar - I Can Make You Feel Good
11 (---) Vitesse - Rosalyn
12 (---) Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
13 (10) Fleetwood Mac - Hold Me
14 (09) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
15 (07) Rick Springfield - Don't Talk To Strangers

Roxy Music houdt stand op de nummer 1 positie en waar Paul McCartney het hardst er vandoor gaat in deze lijst, 3 nieuwe binnenkomers waarbij Joe Jackson met Real Man de hoogste is en die al enkele weken te bewonderen valt in de lijsten van ranboy + 50tracks.
Vitesse met het aanstekelijke Rosalyn maar daarover later meer (komt deze week bijnnen in de Tipparade) geproduceerd door Pim Koopman die natuurlijk veel te vroeg/jong is overleden
maar toch heel veel mooie dingen heeft achtergelaten, zo maar een greep Kayak, Diesel, The President om is wat te noemen.
Klein Orkest met Laat Mij Maar Alleen is de 3e nieuwe binnenkomer, maar daar is inmiddels al het een en ander over gezegd, uitstekende Nederlandstalige Nederpop!
01 (01) Roxy Music - Avalon
02 (03) Toto - Africa
03 (04) Soft Cell - Torch
04 (02) Dollar - Videotheque
05 (11) Paul McCartney - Take It Away
06 (06) Steve Miller Band - Abracadabra
07 (08) Duran Duran - Hungry Like The Wolf
08 (---) Joe Jackson - Real Man
09 (05) Simple Minds - Promised You A Miracle
10 (14) Shalamar - I Can Make You Feel Good
11 (---) Vitesse - Rosalyn
12 (---) Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
13 (10) Fleetwood Mac - Hold Me
14 (09) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
15 (07) Rick Springfield - Don't Talk To Strangers

Roxy Music houdt stand op de nummer 1 positie en waar Paul McCartney het hardst er vandoor gaat in deze lijst, 3 nieuwe binnenkomers waarbij Joe Jackson met Real Man de hoogste is en die al enkele weken te bewonderen valt in de lijsten van ranboy + 50tracks.
Vitesse met het aanstekelijke Rosalyn maar daarover later meer (komt deze week bijnnen in de Tipparade) geproduceerd door Pim Koopman die natuurlijk veel te vroeg/jong is overleden
maar toch heel veel mooie dingen heeft achtergelaten, zo maar een greep Kayak, Diesel, The President om is wat te noemen.Klein Orkest met Laat Mij Maar Alleen is de 3e nieuwe binnenkomer, maar daar is inmiddels al het een en ander over gezegd, uitstekende Nederlandstalige Nederpop!
0
Martial
geplaatst: 20 juli 2013, 12:14 uur
Tipparade - Week 29 (1982)
Alarmschijf: Bananarama - Shy Boy
Een nummer dat een beetje voortborduurt op de samenwerking met de Fun Boy Three en is best leuk om weer is een keertje te horen, maar daar blijft het wat mij betreft dan ook weer gelijk bij.
13. Chalk Dust - The Umpire Strikes Back
Een parodie op tennisser John McEnroe die geregeld overhoop lag met de umpire of de de bal dan wel of niet uit was en wat vooral vermakelijke televisie opleverde, deze single is misschien dan een leuke herinnering hier aan, al zag ik liever zelf John McEnroe in aktie.
14. Tineke Schouten - Lenie Uit De Takkestraat
Een flauw nummer, maar misschien moet je wel uit Utrecht komen om hier de waarde van in te zien, het zou overigens haar doorbraak worden in Nederland, maar wat mij betreft kan ze zich beter bezighouden met haar sketches dan met deze flauwekul.
22. Joe Jackson - Real Men
Ja wat zijn Real Men? Je kan er misschien hele discussies aan wijden voor wat het waard is en hoe Joe Jackson er over denkt horen we in dit o zo doeltreffende nummer, tekst en muziek zeggen genoeg.
Cijfer: 9
23. Donna Summer - Love Is In Control
Disco Queen Donna Summer die helaas ook al niet meer onder ons is levert hier gewoon een lekker disco plaatje af, niets meer en niets minder eigenlijk.
24. Deodato - Happy Hour
En we blijven nog even in de disco hangen met dit op Kool & The Gang getinte Happy Hour dus niet bijster orgineel allemaal, maar best weer is leuk om te horen al blijft SOS Fire In The Sky (1984) mijn favoriet.
25. Albert West - Magical
26. Bobby Caldwell - Jamaica
De invloeden zijn wel degelijk waarneembaar Stevie Wonder meets Toto maar wat luistert dit nummer toch heerlijk weg.................
27. Vitesse - Rosalyn
Met de carriere van Vitesse wou het nog niet echt vlotten totdat Pim Koopman zich er is mee ging bemoeien die deze catchy popsingle Rosalyn produceerde en dan lijkt succes haast een feit.
28. Gemma Van Eck - For The First Time
Duidelijk een nummer wat misschien in 1982 nog kon, maar in 2013 volslagen kansloos is, zingen kan Gemma natuurlijk wel maar zelf vind ik dit nummer te onsamenhangend en zou Gemma beter moet kunnen.
29. Odyssey - Inside Out
Ook alweer zo'n fijn disco plaatje uit het verleden, de wat "langzame" disco van Odyssey althans in dit nummer past de groep wel al hoor ik ze ook graag in het meer pump up the volume werk.
30. Prelude - After The Goldrush
Knap gezongen, maar geef mij maar het orgineel van Neil Young.
Een nummer dat een beetje voortborduurt op de samenwerking met de Fun Boy Three en is best leuk om weer is een keertje te horen, maar daar blijft het wat mij betreft dan ook weer gelijk bij.
13. Chalk Dust - The Umpire Strikes Back
Een parodie op tennisser John McEnroe die geregeld overhoop lag met de umpire of de de bal dan wel of niet uit was en wat vooral vermakelijke televisie opleverde, deze single is misschien dan een leuke herinnering hier aan, al zag ik liever zelf John McEnroe in aktie.
Een flauw nummer, maar misschien moet je wel uit Utrecht komen om hier de waarde van in te zien, het zou overigens haar doorbraak worden in Nederland, maar wat mij betreft kan ze zich beter bezighouden met haar sketches dan met deze flauwekul.
Ja wat zijn Real Men? Je kan er misschien hele discussies aan wijden voor wat het waard is en hoe Joe Jackson er over denkt horen we in dit o zo doeltreffende nummer, tekst en muziek zeggen genoeg.
Cijfer: 9
Disco Queen Donna Summer die helaas ook al niet meer onder ons is levert hier gewoon een lekker disco plaatje af, niets meer en niets minder eigenlijk.
24. Deodato - Happy Hour
En we blijven nog even in de disco hangen met dit op Kool & The Gang getinte Happy Hour dus niet bijster orgineel allemaal, maar best weer is leuk om te horen al blijft SOS Fire In The Sky (1984) mijn favoriet.
25. Albert West - Magical
De invloeden zijn wel degelijk waarneembaar Stevie Wonder meets Toto maar wat luistert dit nummer toch heerlijk weg.................
27. Vitesse - Rosalyn
Met de carriere van Vitesse wou het nog niet echt vlotten totdat Pim Koopman zich er is mee ging bemoeien die deze catchy popsingle Rosalyn produceerde en dan lijkt succes haast een feit.
Duidelijk een nummer wat misschien in 1982 nog kon, maar in 2013 volslagen kansloos is, zingen kan Gemma natuurlijk wel maar zelf vind ik dit nummer te onsamenhangend en zou Gemma beter moet kunnen.
29. Odyssey - Inside Out
Ook alweer zo'n fijn disco plaatje uit het verleden, de wat "langzame" disco van Odyssey althans in dit nummer past de groep wel al hoor ik ze ook graag in het meer pump up the volume werk.
Knap gezongen, maar geef mij maar het orgineel van Neil Young.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 16:17 uur
Nu maar even hopen dat de computer of site me maar niet uitlogt als ik probeer te posten zoals net het geval was nadat ik klaar was met de lijst! 
Week 28 - 10 juli 1982.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Chicago - Hard To Say I'm Sorry
Steunplaat: Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
Best goed gedaan voor een kinderliedje. Het heeft daarnaast ook iets superdroogs.
De grap was al duidelijk uitgewerkt voor deze 'gang'. Een slappe, overbodige cover van Stevie Wonder's klassieker.
Op zich is er niets mis mee, maar de gelikte productie werkt de mannen hier wat tegen en het refrein is wat te simpel gemaakt.
Valt natuurlijk niet te vergelijken met het vroegere werk. Zonder het (inderdaad) nogal explosieve einde blijft er niets meer over dan een slijmballenballad waarvan er al teveel worden gemaakt.
Het valt me op dat de Queen van tussen 1978 en 1982 altijd wel op klappen kan rekenen, zowel als het met iets gedurfds is als met iets familiars. Als we het dan toch over herhalingen van zetten hebben: Dit veegt met alle gemak 80% van het veilge The Works van tafel, zonder meer.
Het is niet alleen een heel stuk beter dan Body Language, maar ook een van de hoogtepunten op het zwarte schaapje Hot Space. Het klinkt tegelijk groots als heel klein en eerlijk en dat is een rariteit in hun repertoire. De synths dragen het nummer op voorbeeldige wijze en geven het een ruimtelijke, mystieke sfeer mee. Dit soort nuances zijn na het (relatief) floppen van Hot Space helaas niet meer te vinden in het werk van hierna, al zou er zich vanaf kant 2 van A Kind Of Magic een opmaat bieden.
Heel fijn nummer met zwierige synths en lekker klinkende ska-invloeden.
Ik heb er uiteindelijk wat meer mee dan met de Harry Klorkestein-single.
Een band om in de gaten te houden.
Absoluut verschrikkelijk, deze Kedeng Kedeng van de 80's.
Nederland op z'n smalst.

Bij dit liedje schort het aan visie, richting en uitvoering.
Een lamentabele ontwikkeling als je het vergelijkt met het beste werk van The Specials.
Heel Amerikaans, luchtig liedje dat vrijblijvend klinkt, al werkt dat hier in z'n voordeel.
27. F.R. David - Words
Een typische one-hit-wonder, deze Franse F.R. David.
De zang klinkt vlak en wat vrouwelijk, maar ik vind het juist passen bij het luchtige, joviale karakter van het liedje waarin ik het gitaartje het beste waardeer.
Uitstekend geschikt liedje bij tropische temperaturen.
Als je het even los schakelt van z'n onderwerp is dit een uitstekende ballad die ik beter vind dan Blue Eyes (om er maar een 'recent' referentiekader bij te slepen), maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het -en ik ga hier vast klappen voor krijgen- allemaal wat bedacht is. Elton heeft er nogal een handje van om in te spelen op het verdriet van betreurde idolen.
Maar zoals ik al aangaf: Los daarvan een uitstekende plaat.
Inmiddels klinkt het als een Hollandse Guys 'N Dolls waarbij het gebrek aan identiteit moet worden opgevangen door een wat huppelig arrangement.
Paul wordt, geloof ik, door de meeste mensen graag gezien als een soort ideale schoonzoon die de Mary Had A Little Lambs en Ebony And Ivory's met gemak uit z'n mouwen schudt.
Dat is de indruk die ik een beetje heb als ik zo z'n chart-prestaties op een rijtje zet. Ook een Take It Away heeft met dit alles maar weinig te maken, en dus vliegt het onder de radar van de massa.
Dat is zonde, want het betreft hier een puike popsong, vertolkt met power, souplesse en inventiviteit, dat nog sterk aan Wings doet denken.

Week 28 - 10 juli 1982.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Chicago - Hard To Say I'm Sorry
Steunplaat: Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
Best goed gedaan voor een kinderliedje. Het heeft daarnaast ook iets superdroogs.
De grap was al duidelijk uitgewerkt voor deze 'gang'. Een slappe, overbodige cover van Stevie Wonder's klassieker.
Op zich is er niets mis mee, maar de gelikte productie werkt de mannen hier wat tegen en het refrein is wat te simpel gemaakt.
Valt natuurlijk niet te vergelijken met het vroegere werk. Zonder het (inderdaad) nogal explosieve einde blijft er niets meer over dan een slijmballenballad waarvan er al teveel worden gemaakt.
Het valt me op dat de Queen van tussen 1978 en 1982 altijd wel op klappen kan rekenen, zowel als het met iets gedurfds is als met iets familiars. Als we het dan toch over herhalingen van zetten hebben: Dit veegt met alle gemak 80% van het veilge The Works van tafel, zonder meer.
Het is niet alleen een heel stuk beter dan Body Language, maar ook een van de hoogtepunten op het zwarte schaapje Hot Space. Het klinkt tegelijk groots als heel klein en eerlijk en dat is een rariteit in hun repertoire. De synths dragen het nummer op voorbeeldige wijze en geven het een ruimtelijke, mystieke sfeer mee. Dit soort nuances zijn na het (relatief) floppen van Hot Space helaas niet meer te vinden in het werk van hierna, al zou er zich vanaf kant 2 van A Kind Of Magic een opmaat bieden.
Heel fijn nummer met zwierige synths en lekker klinkende ska-invloeden.
Ik heb er uiteindelijk wat meer mee dan met de Harry Klorkestein-single.
Een band om in de gaten te houden.
Absoluut verschrikkelijk, deze Kedeng Kedeng van de 80's.
Nederland op z'n smalst.

Bij dit liedje schort het aan visie, richting en uitvoering.
Een lamentabele ontwikkeling als je het vergelijkt met het beste werk van The Specials.

Heel Amerikaans, luchtig liedje dat vrijblijvend klinkt, al werkt dat hier in z'n voordeel.
27. F.R. David - Words
Een typische one-hit-wonder, deze Franse F.R. David.
De zang klinkt vlak en wat vrouwelijk, maar ik vind het juist passen bij het luchtige, joviale karakter van het liedje waarin ik het gitaartje het beste waardeer.
Uitstekend geschikt liedje bij tropische temperaturen.
Als je het even los schakelt van z'n onderwerp is dit een uitstekende ballad die ik beter vind dan Blue Eyes (om er maar een 'recent' referentiekader bij te slepen), maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het -en ik ga hier vast klappen voor krijgen- allemaal wat bedacht is. Elton heeft er nogal een handje van om in te spelen op het verdriet van betreurde idolen.
Maar zoals ik al aangaf: Los daarvan een uitstekende plaat.
Inmiddels klinkt het als een Hollandse Guys 'N Dolls waarbij het gebrek aan identiteit moet worden opgevangen door een wat huppelig arrangement.
Paul wordt, geloof ik, door de meeste mensen graag gezien als een soort ideale schoonzoon die de Mary Had A Little Lambs en Ebony And Ivory's met gemak uit z'n mouwen schudt.
Dat is de indruk die ik een beetje heb als ik zo z'n chart-prestaties op een rijtje zet. Ook een Take It Away heeft met dit alles maar weinig te maken, en dus vliegt het onder de radar van de massa.
Dat is zonde, want het betreft hier een puike popsong, vertolkt met power, souplesse en inventiviteit, dat nog sterk aan Wings doet denken.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 21:36 uur
Ja, nu je het zegt. Het doet inderdaad weer wat meer aan het werk met Wings denken. Prima album, Tug of War.
0
Martial
geplaatst: 21 juli 2013, 10:38 uur
kaztor schreef:
Nu maar even hopen dat de computer of site me maar niet uitlogt als ik probeer te posten zoals net het geval was nadat ik klaar was met de lijst!

Ik voel met je mee, dit heb ik ook eens een keertje gehad weliswaar een tijdje geleden en daar word je niet vrolijk van als je alles weer opnieuw moet doen

Dus tegenwoordig kopieer ik voor de zekerheid de lappen tekst maar voor het geval dat.....
Je hebt het er trouwens ook over dat Vulcano meer op de Guys & Dolls gaan lijken, misschien een leuk weetje is dat de vorige single van Vulcano - Sancta Simplicitas eigenlijk voor de Guys & Dolls bestemd was, heb hier deze versie van de Guys & Dolls nog ergens liggen dus wie deze is wilt horen
kan bij mij terecht.
0
geplaatst: 21 juli 2013, 12:11 uur
Week 29 - 17 juli 1982
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Albert West - Magical
Steunplaat: Deodato - Happy Hour
Een van hun betere liedjes. De link met Fun Boy Three zie ik hier eigenlijk niet, dit is volgens mij toch echt een eigen groepscompositie. En gelukkig heeft dit ook nog niets te maken met Stock, Aitken And Waterman. Hier hebben ze nog hun eigen geluid: Een redelijk geslaagd recept van aanstekelijke 60's meidenpop in een 80's-jasje.
13. The Brat - Chalk Dust - The Umpire Strikes Back
Volgens mij snapte ik als 8-jarige al om wie het ging. Hoe dan ook, dit is een zeer geslaagde parodie op John McEnroe. Wat een mannetje is me dat..
Tegenwoordig liggen we al in een kreuk bij een woordenwisseling tussen Bert Van Marwijk en Arjen Robben, maar wat deze man toen al flikte...
Leuk ook hier, die wisselwerking tussen dat typisch Britse gentleman-gedrag van de scheidsrechter tegenover het vuurpeleton van McEnroe
.
Een grote hit dat ook echt grappig was!
Schoenmaker, blijft bij je leest. Tineke's plaats is op het podium, niet in een studio.
Geweldig nummer waarbij het opvalt hoe snel Joe zich in luttele tijd heeft ontwikkeld.
Het is niet per se beter dan z'n Look Sharp-dagen, maar vooral anders.
Het prijst 'm om op zo'n voorbeeldige wijze door te groeien als artiest.
Redelijk goed nummer en een aardige opmaat naar haar 80's-successen.
Het blijft echter wat aan de oppervlakte, vooral vergeleken met wat haar volgende single zou worden.
24. Deodato - Happy Hour
Ik ben het eens met Martial; Dit kun je niet gaan vergelijken met S.O.S. Fire In The Sky.
De melodie is wat vlak en het arrangement zelf wat volgepropt.
25. Albert West - Magical (gedowned)
Een wat zwakke kopie van waar Cliff Richard toen mee bezig was. Meer eigenlijk ook niet.
Martial noemt al een vergelijking met Toto, maar onder het clipje zie ik de naam Jeff Porcaro opduiken. Iets waar ik graag meer over wil weten, want ik hoor het eigenlijk ook wel.
Het klinkt romantisch op de juiste manier en er is aandacht besteedt aan de muzikale invulling.
Fijne plaat die ik vaker zou willen horen.
27. Vitesse - Rosalyn
Na al die jaren heeft dit nog niets aan kracht ingeboet. Fantastische, tijdloze plaat van eigen bodem!
De manier waarop het gitaarlickje in het begin je ritmisch op het verkeerde been zet vind ik nog steeds uniek. Dan die zanglijnen die telkens tegen het ritme in lijken te gaan... geweldig!
Brrr.... Die hoge noten die ze niet haalt... snel maar door!!
29. Odyssey - Inside Out
De knip-en-plak-disco van Odyssey met lelijke stemmen...
Ook Inside Out kan helaas niet op mijn sympathie rekenen.
Zeer zwakke plaat dat nergens heen lijkt te gaan.
Ongelofelijk pretentieuze herbewerking van de Neil Young-klassieker.
Ik heb hier echt hélémaal niets mee!
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Albert West - Magical
Steunplaat: Deodato - Happy Hour
Een van hun betere liedjes. De link met Fun Boy Three zie ik hier eigenlijk niet, dit is volgens mij toch echt een eigen groepscompositie. En gelukkig heeft dit ook nog niets te maken met Stock, Aitken And Waterman. Hier hebben ze nog hun eigen geluid: Een redelijk geslaagd recept van aanstekelijke 60's meidenpop in een 80's-jasje.
13. The Brat - Chalk Dust - The Umpire Strikes Back
Volgens mij snapte ik als 8-jarige al om wie het ging. Hoe dan ook, dit is een zeer geslaagde parodie op John McEnroe. Wat een mannetje is me dat..

Tegenwoordig liggen we al in een kreuk bij een woordenwisseling tussen Bert Van Marwijk en Arjen Robben, maar wat deze man toen al flikte...

Leuk ook hier, die wisselwerking tussen dat typisch Britse gentleman-gedrag van de scheidsrechter tegenover het vuurpeleton van McEnroe
. Een grote hit dat ook echt grappig was!
Schoenmaker, blijft bij je leest. Tineke's plaats is op het podium, niet in een studio.
Geweldig nummer waarbij het opvalt hoe snel Joe zich in luttele tijd heeft ontwikkeld.
Het is niet per se beter dan z'n Look Sharp-dagen, maar vooral anders.
Het prijst 'm om op zo'n voorbeeldige wijze door te groeien als artiest.

Redelijk goed nummer en een aardige opmaat naar haar 80's-successen.
Het blijft echter wat aan de oppervlakte, vooral vergeleken met wat haar volgende single zou worden.
24. Deodato - Happy Hour
Ik ben het eens met Martial; Dit kun je niet gaan vergelijken met S.O.S. Fire In The Sky.
De melodie is wat vlak en het arrangement zelf wat volgepropt.
25. Albert West - Magical (gedowned)
Een wat zwakke kopie van waar Cliff Richard toen mee bezig was. Meer eigenlijk ook niet.
Martial noemt al een vergelijking met Toto, maar onder het clipje zie ik de naam Jeff Porcaro opduiken. Iets waar ik graag meer over wil weten, want ik hoor het eigenlijk ook wel.
Het klinkt romantisch op de juiste manier en er is aandacht besteedt aan de muzikale invulling.
Fijne plaat die ik vaker zou willen horen.
27. Vitesse - Rosalyn
Na al die jaren heeft dit nog niets aan kracht ingeboet. Fantastische, tijdloze plaat van eigen bodem!
De manier waarop het gitaarlickje in het begin je ritmisch op het verkeerde been zet vind ik nog steeds uniek. Dan die zanglijnen die telkens tegen het ritme in lijken te gaan... geweldig!
Brrr.... Die hoge noten die ze niet haalt... snel maar door!!

29. Odyssey - Inside Out
De knip-en-plak-disco van Odyssey met lelijke stemmen...

Ook Inside Out kan helaas niet op mijn sympathie rekenen.
Zeer zwakke plaat dat nergens heen lijkt te gaan.
Ongelofelijk pretentieuze herbewerking van de Neil Young-klassieker.
Ik heb hier echt hélémaal niets mee!

0
geplaatst: 21 juli 2013, 15:07 uur
TOP 40 VAN ROB nr 317, 21-7-1982
dw vw aw
1 3 4 Africa - Toto
2 2 7 Real men - Joe Jackson
3 1 7 Avalon - Roxy Music
4 4 6 Il veliero - The Chaplin Band
5 7 5 Biscaya - James Last
6 10 4 Take it away - Paul McCartney
7 12 3 Las palabras de amor - Queen
8 11 5 Baby it's true - Mari Wilson
9 5 7 Torch - Soft Cell
10 6 9 I've never been to me - Charlene
11 8 6 Hungry like the wolf - Duran Duran
12 13 3 One hello - Randy Crawford
13 14 3 The Beatles movie medley - The Beatles
14 9 6 Hold me - Fleetwood Mac
15 22 2 All of my heart - ABC
16 26 2 Hard to say I'm sorry - Chicago
17 -- 1 Happy talk - Captain Sensible
18 15 6 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
19 17 5 Seventeen - Renée
20 23 4 Waste of time - Powerplay
21 24 3 Sol - Nova
22 16 6 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
23 25 4 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
24 -- 1 Jamaica - Bobby Caldwell
25 31 2 Empty garden - Elton John
26 -- 1 Lenie uit de Takkestraat - Tineke Schouten
27 20 9 Abracadabra - The Steve Miller Band
28 33 2 Love pains - Yvonne Elliman
29 18 9 The look of love - ABC
30 19 13 Surrender - Jon Anderson
31 32 2 I can make you feel good - Shalamar
32 21 9 Paperlate - Genesis
33 -- 1 Love is in control - Donna Summer
34 -- 1 No regrets - Midge Ure
35 -- 1 If you want my love - Cheap Trick
36 29 9 Familiar ground - Lori Spee
37 27 3 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
38 -- 1 Music and lights - Imagination
39 28 10 Flash in the night - Secret Service
40 30 5 Only you - Yazoo
Op het heetst van het jaar komt Africa op 1 terecht, Real men lijkt het net niet te halen en blijft op 2 staan.
Zeven binnenkomers maar liefst; de meeste zijn al hier en daar besproken, maar hier dan mijn duit in het zakje. Op 17 de debuutsingle van Captain Sensible, op dit moment nog lid van de punkband The Damned. Hier klinkt hij niet zo punky, integendeel. Happy talk is een lief liedje, afkomstig uit de Rogers en Hammerstein-musical South Pacific. De Captain geeft er wel een duidelijk jaren 80-geluid aan. Grappig en aardig niets aan de hand.
Op 24 de heerlijke zwoele zomerhit van one-hit-wonder Bobby Caldwell, met wat Caribbean-percussie maar verder inderdaad een instrumentatie die zo uit een Toto-hit (pakweg 99) is weggelopen. Het was mij niet bekend maar het stempel van Jeff Porcaro is duidelijk te horen. Neemt niet weg dat het door de zang en de tekst een heel eigen klank heeft, een erg lekkere plaat.
Op 26 de al behoorlijk afgeserveerde Tineke Schouten. Toch vind ik dit een behoorlijk grappig plaatje, vooral natuurlijk dat ze klinkt als Diana Rossi, alleen heeft ze haar haar niet in zo'n bossie. Maar goed, hoogstaand is het natuurlijk niet; wel de kennismaking destijds met haar.
Op 33 een vernieuwde Donna Summer met het met vocoder-achtige klanken opgepimpte Love is in control. Nogal jachtig, waardoor haar stem niet zo erg tot haar recht komt.
Op 34 debuteert Midge Ure, de zanger van Ultravox, met No regrets, een cover van The Walker Brothers (die het overigens ook niet zelf geschreven hadden). Na herbeluistering vraag ik me af: waarom? Destijds was ik ook al niet zo enthousiast, want het zakt in de tweede week al naar de staart van de lijst.
Op 35 Cheap Trick met een sterke ballad, waardoor ze verrassend genoeg nog een keer de NL top 40 halen. Hierna was de truc echt uitgewerkt (sorry).
Op 38 komt toch nog aarzelend Imagination binnen met Music and lights, de minste van de drie hits, al zijn ze niet eens zo makkelijk uit elkaar te houden (de andere twee zijn Body talk en Just an illusion). In het Hitdossier zie ik nu overigens dat ze nog 3x de top 40 zullen halen, maar die singles was ik kennelijk al helemaal vergeten. Je kunt geen carrière bouwen op één kunstje.
dw vw aw
1 3 4 Africa - Toto
2 2 7 Real men - Joe Jackson
3 1 7 Avalon - Roxy Music
4 4 6 Il veliero - The Chaplin Band
5 7 5 Biscaya - James Last
6 10 4 Take it away - Paul McCartney
7 12 3 Las palabras de amor - Queen
8 11 5 Baby it's true - Mari Wilson
9 5 7 Torch - Soft Cell
10 6 9 I've never been to me - Charlene
11 8 6 Hungry like the wolf - Duran Duran
12 13 3 One hello - Randy Crawford
13 14 3 The Beatles movie medley - The Beatles
14 9 6 Hold me - Fleetwood Mac
15 22 2 All of my heart - ABC
16 26 2 Hard to say I'm sorry - Chicago
17 -- 1 Happy talk - Captain Sensible
18 15 6 Someone loves you honey - June Lodge & Prince Mohammed
19 17 5 Seventeen - Renée
20 23 4 Waste of time - Powerplay
21 24 3 Sol - Nova
22 16 6 Da da da ich lieb' dich nicht - Trio
23 25 4 I'm a wonderful thing - Kid Creole & the Coconuts
24 -- 1 Jamaica - Bobby Caldwell
25 31 2 Empty garden - Elton John
26 -- 1 Lenie uit de Takkestraat - Tineke Schouten
27 20 9 Abracadabra - The Steve Miller Band
28 33 2 Love pains - Yvonne Elliman
29 18 9 The look of love - ABC
30 19 13 Surrender - Jon Anderson
31 32 2 I can make you feel good - Shalamar
32 21 9 Paperlate - Genesis
33 -- 1 Love is in control - Donna Summer
34 -- 1 No regrets - Midge Ure
35 -- 1 If you want my love - Cheap Trick
36 29 9 Familiar ground - Lori Spee
37 27 3 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
38 -- 1 Music and lights - Imagination
39 28 10 Flash in the night - Secret Service
40 30 5 Only you - Yazoo
Op het heetst van het jaar komt Africa op 1 terecht, Real men lijkt het net niet te halen en blijft op 2 staan.
Zeven binnenkomers maar liefst; de meeste zijn al hier en daar besproken, maar hier dan mijn duit in het zakje. Op 17 de debuutsingle van Captain Sensible, op dit moment nog lid van de punkband The Damned. Hier klinkt hij niet zo punky, integendeel. Happy talk is een lief liedje, afkomstig uit de Rogers en Hammerstein-musical South Pacific. De Captain geeft er wel een duidelijk jaren 80-geluid aan. Grappig en aardig niets aan de hand.
Op 24 de heerlijke zwoele zomerhit van one-hit-wonder Bobby Caldwell, met wat Caribbean-percussie maar verder inderdaad een instrumentatie die zo uit een Toto-hit (pakweg 99) is weggelopen. Het was mij niet bekend maar het stempel van Jeff Porcaro is duidelijk te horen. Neemt niet weg dat het door de zang en de tekst een heel eigen klank heeft, een erg lekkere plaat.
Op 26 de al behoorlijk afgeserveerde Tineke Schouten. Toch vind ik dit een behoorlijk grappig plaatje, vooral natuurlijk dat ze klinkt als Diana Rossi, alleen heeft ze haar haar niet in zo'n bossie. Maar goed, hoogstaand is het natuurlijk niet; wel de kennismaking destijds met haar.
Op 33 een vernieuwde Donna Summer met het met vocoder-achtige klanken opgepimpte Love is in control. Nogal jachtig, waardoor haar stem niet zo erg tot haar recht komt.
Op 34 debuteert Midge Ure, de zanger van Ultravox, met No regrets, een cover van The Walker Brothers (die het overigens ook niet zelf geschreven hadden). Na herbeluistering vraag ik me af: waarom? Destijds was ik ook al niet zo enthousiast, want het zakt in de tweede week al naar de staart van de lijst.
Op 35 Cheap Trick met een sterke ballad, waardoor ze verrassend genoeg nog een keer de NL top 40 halen. Hierna was de truc echt uitgewerkt (sorry).
Op 38 komt toch nog aarzelend Imagination binnen met Music and lights, de minste van de drie hits, al zijn ze niet eens zo makkelijk uit elkaar te houden (de andere twee zijn Body talk en Just an illusion). In het Hitdossier zie ik nu overigens dat ze nog 3x de top 40 zullen halen, maar die singles was ik kennelijk al helemaal vergeten. Je kunt geen carrière bouwen op één kunstje.
* denotes required fields.