MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Paap, balldropper

Paap_Floyd schreef:
Ik ben dit soort projecten niet waard haha.

Nou ja, hij kan er in elk geval zelf om lachen.

wizard schreef:
Paap? Of is Snoeperd anders klaar?
Er is hier nu al 4 dagen niks gebeurd, ik zou het jammer vinden als dit topic als een nachtkaars uit zou gaan.

Gaat heus niet gebeuren. Ik stuur Paap een PM, als hij niet kan/wil dan stuur ik Snoeperd wel een PM.

Maar, beste mensen, het zou wel fijn zijn als je ofwel van jezelf weet dat je ter plekke stukjes kunt schrijven, ofwel je je stukjes van tevoren klaar hebt. Als je je opgeeft voor dit topic weet je dat je op de proppen moet komen met verhalen, het zou zonde zijn als we telkens op mensen moeten wachten of de boel moeten opschuiven.

EDIT: Ik bedenk me net dat Snoeperd op vakantie is. Als Paap kan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar dan moet Paap wel kunnen. Dus

Paap_Floyd gaat verder achter in de rij staan. Hij moet zelf maar regelen waar. Snoeperd is dus op vakantie, dus dan moeten we door naar Harderwiek (als die kan). Nogmaals: dit is dus niet de bedoeling, hè. Mocht die niet kunnen, dan kan ik Bakema misschien eens vragen of die inmiddels weer wil. Sowieso mag hij nog altijd een keertje.

Ja, ik moet er inderdaad weer ergens tussen.....laat maar weten wanneer dan, ik ben er klaar voor...

Als jij er klaar voor bent mag je wat mij betreft nu. Dan mag ik hopen dat Paap daarna kan en we gewoon het schema weer kunnen aanhouden.

Jij bent hier echt niet de grote bepaler als je dat soms denkt Niels.

In moeilijke tijden als dit hebben we een leider nodig. Wie mij uitdaagt mag het in de grote pauze tegen mij opnemen

Ik ben in de kleine pauze al klaar met je.

Ah, de basisschoolvakanties zijn weer begonnen?

Waarom niet gewoon het principe "eerst klaar-eerst aan de beurt" hanteren? Als iedereen die wil deelnemen nu gewoon zijn stukjes begint te schrijven, en zich na het voltooien in een nieuwe lijst plaatst, kunnen we zonder onderbrekingen gewoon doorgaan. De stukjes hoeven niet eens in zo'n sneltempo gepost als
snel-
stop
trein
deric...

Oei, had er niet op gerekend nu al te moeten, gelukkig kan Bakema voor. Geef Niels wel gelijk, dat iedereen steeds uitvalt is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.Bovenstaand voorstel lijkt mij ook niet erg handig, denk dat we beter de volgorde aan kunnen houden

Ok, dan ga ik nu.....eerste plaat zo misschien nog, anders morgen

Cabeza Borradora schreef:
Waarom niet gewoon het principe "eerst klaar-eerst aan de beurt" hanteren? Als iedereen die wil deelnemen nu gewoon zijn stukjes begint te schrijven, en zich na het voltooien in een nieuwe lijst plaatst, kunnen we zonder onderbrekingen gewoon doorgaan. De stukjes hoeven niet eens in zo'n sneltempo gepost als
snel-
stop
trein
deric...

Lijkt mij geen goed idee. Het gevolg gaat onduidelijkheid zijn, het zal chaotischer worden, mensen die in de veronderstelling waren binnenkort aan de beurt te zijn (en daar ook een tijdje op hebben moeten wachten) komen er misschien niet meer tussen etc. Laten we gewoon de rij aanhouden dus.

Zal ik dan maar alvast bekendmaken dat ik vrijdag op vakantie ga en mijn stukjes (die ik overigens nog moet maken) sowieso niet kan plaatsen, want op deze manier vrees ik dat ik nu al aan de beurt kom.

Bakema gaat eerst. Daarna kan Snoeperd denk ik en dan Harderwiek (toch?).

En Paap staat nu rond de kerst ingepland?

Paap...
(afbeelding)

ik zal die knul vanavond wel even op zijn donder geven.

Ok, mijn muzikale reis dan. Ik werd opgericht in 1970, in dat decennium start dus ook mijn eerste muzikale herinnering. Als je het over een heel album hebt waarmee ik startte dan moet dat deze van Santana zijn.

Santana - Moonflower.

(afbeelding)

En eigenlijk is dit al een soort blauwdruk van wat ik allemaal goed vind, vond, ga vinden later. Het rockt de pan uit af en toe, mooie ballads, het swingt als een malle, zeker met al die geweldige percussie, en het is een samensmelting van blank en zwart eigenlijk, een soort rode draad in mijn muzikale voorkeur(en).

Ik kreeg de plaat (lp) van mijn vader. Dit zat niet helemaal in zijn straatje denk ik, alleen het nummer She's not there vond hij helemaal geweldig. Die draaiden we best wel eens op mijn slaapkamer met het volume op buuronvriendelijk.
Wat een heerlijk gitaarwerk, wat een geweldig lekkere percussie. Vanaf die leeftijd van 7 of 8 jaar hield ik me al met muziek bezig, kocht losse singletjes van bv. Queen (We are the champions/We will rock you) en Pointer sisters (Fire), dus al vroeg zie je bij mij ook gitaarwerk en soul, iets wat zeker heeft bijgedragen aan een latere brede interesse. Toch is het pas voor later dat ik helemaal richting de rock ging...met nog steeds interesse in andere dingen gelukkig.

Nog steeds heb ik deze lp, die behoorlijk grijsgedraaid is, maar al jaren had ik het niet meer gehoord. Wel had ik altijd in mijn achterhoofd dat ik hem eens op cd moest kopen en een paar jaar terug kwam ik hem eindelijk eens tegen. Thuis opgezet en jawel hoor, nog steeds een genot om te horen. Mijn vriendin kon het ook wel waarderen, vond het wel lekker vrolijke muziek door de latijnse klanken er in.
En in meerdere opzichten is dit album bepalend, al dan niet toevallig, voor mijn latere voorkeuren/ontdekkingen. Want ik houd ook van blues, hoorde het al vaak genoeg thuis, weer van mijn vader. Maar ben dat zelf later echt gaan waarderen. Het oude Fleetwood mac bijvoorbeeld, met Peter Green. En laat Black magic woman nu ook op deze Moonflower staan...toevalligheid nummer 1, of niet toevallig natuurlijk, destijds coverde men wat af (en ook She's not there is natuurlijk een cover). En een van de muzikanten in de band van Santana is Pete Escovedo, de vader van Sheila E(scovedo), die natuurlijk een Prince ontdekking is............en daarmee komen we bij de volgende sleutel-plaat in mijn
muzikale reis...

Mooi begin Bakema; ben nu al benieuwd naar het verhaal bij Prince.

Coys
Hier ga ik over een jaar of twee ook eens voor zitten. Altijd leuk om terug te kijken naar wat uiteindelijk zo belangrijk is geweest voor je muzikale voorkeuren.

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL - Moet nog ergens worden ingedeeld
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven X
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- ClassicRocker
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist
- Coys

Fijn om uiteindelijk ook de stukken van Bakema te kunnen lezen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ik ook. Ook jij was er vroeg bij zo te lezen

Ik was er inderdaad vroeg bij Niels....altijd muziek geluisterd eigenlijk. Die eerste singletjes heb ik ook nog allemaal....in zo'n jaren '70 verzamelbandje, waar je zo'n 50 van die dingen in die plastic hoesjes kon stoppen.

Prince & the revolution - Purple rain.

(afbeelding)

De plaat die me het meest na aan het hart ligt misschien. Vlak voor deze plaat ging ik pas echt serieus muziek luisteren en albums kopen. Zo was Michael Jackson's thriller mijn eerste zelf gekochte lp, geweldige plaat natuurlijk. Maar ik kon niet vermoeden dat iets later zoiets als Purple rain zou komen en me zo omver zou blazen.

Dit was vele malen spannender dan Michael Jackson en zijn hele familie bij elkaar. Wat een aparte muziek, wat een geluid en wat een image, alles klopte. Ik houd niet van het woord fan, maar in het geval Prince zat ik daar toch dicht tegenaan zeg maar. Alles waar die man direct en/of indirect een vinger in had (gehad) moest ik hebben gewoon (The time, Appolonia 6, Vanity 6, Sheila E, Maserati, Jesse Johnson, Jill Jones, Madhouse, Dale Bozzio (voor Prince al met Zappa gewerkt), The family, Wendy & Lisa, 94 East, Ta Mara & the seen, Ready for the world (heftig door Prince beinvloed), etc, etc). De oudere platen kwamen al snel in huis en waren stuk voor stuk aparte werken die ik allemaal leerde waarderen. Maar purple rain blijf het meesterwerk voor mij als totaal-plaat.
Die meer dan geweldige titelsong, het geweldige Let's go crazy met die fenomenale snerpende gitaar. Dat (toen) typerende percussiewerk. Dat nummer The beautiful ones die zo kalm begint en eindigt in geschreeuw en nog steeds zorgt voor kippenvel elke keer als ik het hoor. Het hemelsmooie When doves cry, dat het eerste Prince nummer ooit was dat ik hoorde en me het album deed kopen.....vond het eerst een vreemd nummer waarvan ik niet helemaal wist wat er mee aan te vangen, maar ik wist dat ik iets bijzonders had gehoord en ben er meer naar gaan luisteren en ging natuurlijk helemaal om. Ik kan me zelfs herinneren waar ik was toen ik dat voor het eerst hoorde, in de auto met mijn vader en ook weet ik nog exact waar we reden, zo'n indruk maakte dat nummer toen. De lp kocht ik bij de plaatselijke platenboer in Uithoorn waar ik woonde, mijn vader was ook mee en die zei tegen de eigenaresse dat het nu de omgekeerde wereld werd, nu ging zoon de goede muziek ontdekken en aanschaffen. Computer blue dat stiekem misschien wel de beste track is, want wat is dat een muzikaal hoogtepunt zeg, niet normaal meer. En Darling Nikki.....hoe kun je iemand te grazen nemen zeg, hallo! De film heb ik destijds ook in de bioscoop gezien. En een paar jaar later was mijn eerste echt grote concert er eentje van Prince, je kunt slechter beginnen...uiteraard Prince zou ik haast zeggen.
Zit ook nog wel een mooi verhaal aan vast trouwens dat concert. Het was natuurlijk fenomenaal daar in de Kuip in Rotterdam. En dan nog naar huis. Trein in en op naar Amsterdam centraal. Dat ging allemaal prima, maar eenmaal daar bleek er geen bus meer richting Uithoorn te gaan, ook geen nachtbus. Nou ja, je bent jong en denkt dat loop ik wel. Maar dat was ik ter hoogte van het Leidseplein al zat, dat ging hem niet worden helemaal naar Uithoorn, kilometer of 25.
Ik had 2 shirtjes om me heen hangen die ik bij het concert gekocht had, van mijn laatste centen, hahaha. Dus ik liep daar in Amsterdam op een taxi af en zei tegen de man dat ik naar Uithoorn moest, maar dat ik 1 probleem had, geen geld om hem te betalen. Maar ik zei hem ook dat ik wist waar de portemonnee van mijn vader lag. Ik kreeg het antwoord met een dik Surinaams accent "Geen probleem man, stap in". Onderweg over Prince geouwehoerd natuurlijk, daar kon die taxi-chauffeur ook wel wat mee. Eenmaal bij mij thuis aangekomen bleef de man relaxed in zijn taxi wachten, ik heb 100 gulden uit mijn vader zijn portemonnee gehaald (gelukkig zat het er in, hahaha) en de man betaald. De ochtend er op vonden mijn ouders het eigenlijk erg goed hoe ik dat opgelost had, veel beter dan te dwalen in Amsterdam of iets dergelijks....dat geld hoefde ik geeneens terug te betalen. Wat een geweldig concert was het toch, wat een ervaring.

Ook op dit album hoor je weer blank en zwart, alles komt samen. Het geeft die aparte draai aan het geheel. Maakte Michael Jackson het mogelijk dat zwarte artiesten op mtv kwamen, Prince heeft de weg vrijgemaakt voor alles wat na hem kwam en is onnavolgbaar en altijd zijn eigen gang gegaan.
En natuurlijk was ik hier een Bakemaatje van een jaar of 14, dus de hormoontjes gingen flink tekeer en dan is het ook niet onaardig kijken naar die hele vrouwelijke entourage die altijd rondom Prince hing, want hij had toch echt altijd de lekkerste dames aan zijn zijde/onder zijn hoede, de kleine geilstruik .
Posters hingen in mijn slaapkamer, stickers op de lp hoezen, biografie gekocht van de kleine paarse man, dit was gewoon DE artiest.
Tja, met Prince bestrijk je in muzikaal opzicht nogal wat gebieden.....pop, rock, funk, ballads, jazzy, het zit er allemaal in, altijd gevarieerd, iedere cd/lp toch weer anders, Prince is eigenlijk een genre op zich. En omdat hij flink wat gitaarwerk in zijn muziek heeft zitten bleef ik toch ook daarvan houden, gitaarwerk en mooie solo's. Verder ging ik meer de dance/rap/hiphop/electro hoek in (met altijd dingetjes daarbuiten.....elke plaat van Kim Wilde en Nena kocht ik ook, Madonna was onderweg, Sheena Easton had ik dingen van....grappig genoeg later samen gaan werken met Prince).
Een impact als met Purple rain is er daarna niet meer gekomen, hoewel Sign o' the times erg dichtbij komt, maar de man bleef altijd interessant en toch onnavolgbaar. Wie anders had een soundtrack voor Batman kunnen maken? Dat was ook geweldig, mijn favoriete artiest die de soundtrack maakte voor mijn favoriete stripheld, win/win combinatie wat mij betrof natuurlijk. Over strips gesproken, ik heb ook diverse Prince comics trouwens.
Het album Gold uit 1995 is eigenlijk mijn laatste Prince album. Ik vond het toch wat minder worden wat hij deed en qua muziek was ik ook een nogal andere richting in gegaan. Maar toch zit ik de laatste tijd te denken om eens in die "verloren jaren" te duiken want hij heeft echt nog
wel lekker werk gemaakt, al is hij nu meer een artiest die er live zeker nog toe doet, maar qua plaatwerk niet zozeer. Purple rain blijft echter de lp die op mij de meeste indruk ooit heeft gemaakt.

Misterfool
Leuk verhaal

Ik ben het met je eens dat het bij Purple Rain het meeste klopte.
Maar wat kan die man gitaar spelen.
Volgens mij is hij gewoon te schuchter en te bescheiden om te laten zien welke kwaliteiten hij bezit.
Bang om te eindigen als Michael Jackson of Whitney Houston.
Knap hoe hij zijn prive leven buiten de media weet te houden.
Geniale muzikant; ik heb ook veel met dit album.
Mooie keuze, met een mooi verhaal.

deric raven schreef:

De mooiste albums hier heb ik ontdekt via Reptile 71, DjFrankie, Dazzler, Orbit, fastpulseboy en aERo.
Veelal users met een duidelijke eigen mening, en vaak met het vermogen mij een duidelijk inzicht in de artiest te geven..

Ook al heb ik geen enkele keer gereageerd in dit topic... ik heb jouw bijdragen uiteraard wel degelijk allemaal gelezen en waarschijnlijk omdat we qua muziek inderdaad behoorlijk op 1 lijn zitten en veel dingen herkenbaar zijn. Die Heideroosjes was dan wel weer een complete verrassing.

Sowieso een leuk topic om te volgen! Benieuwd naar de albums van Bakema. Toch een leeftijdgenoot dus moet veel herkenbaarheid gaan opleveren denk ik.

Zit te twijfelen of ik moet aansluiten in de rij. Iedereen kent mijn essentiële albums toch wel; er valt niet veel meer te vertellen van mijn kant

Gewoon doen!

Ik had 4 shirtjes van Heideroosjes; 2 van NOFX, 1 van Green Day, 1 van Rancid en 1 van Bad Religion.
Deze in comi met van die skatebroeken heb ik ongeveer 2 jaar gedragen.
Knalpaarse stekelhaartjes, maar ja, dat is wel alweer zeker 15 jaar geleden.

Newcleus - Space is the place.

(afbeelding)

Essentieel omdat dit precies is wat ik leuk vond aan rap/hiphop/electro. Lekkere drum(computer)s, maffe geluidjes, vocoder stemmen zoals de Cylons in Battlestar Galactica (favoriete tv-serie ooit)....wat een soort fetish is van mij. Iets wat ik heb overgehouden aan die jaren '70 serie. Dat heeft toen zo'n indruk op me gemaakt als jochie, dat is nooit meer overgegaan en die tv-serie is verantwoordelijk voor het ontdekken van science fiction, samen met Star wars...en nog steeds vind ik dat geweldig. Ik vind het super als die vocoders in een plaat zitten en je moet echt je best doen om het dan nog te verpesten voor me. Begin jaren '00 had je bv. I monster -Daydream...ik was meteen verkocht, wat een genot zeg en weer die vocoders. Als tiener aan de radio gekluisterd, Curry en van Inkel.....de intro van Ben Liebrand's mini-mix komt er in, ook weer vocoders. Boney M...jazeker...Nightflight to Venus !!! Heel kort een vocoder in het introotje van Tower - See you tonight, wat nog steeds een heerlijke plaat van eigen bodem is. En zo zijn er talloze vocoder songs waar ik erg van kan genieten.

Ik had hier ook Jonzun crew - Lost in space kunnen noemen, maar dit New cleus steekt net even beter in elkaar vind ik, ook vanwege het gebruik van "echte" instrumenten, het kwam niet allemaal maar uit een computer rollen.....bas, synths, dat deden ze toch echt zelf. En het zal best gedateerd klinken, maar ik mag er nog steeds graag naar luisteren, al is het een soort guilty pleasure. Wat niet helemaal eerlijk is want het blijft gewoon lekkere muziek, een nummer als Cyborg dance is heilig voor me, vocoder song nr. 1 !!! Heerlijke partymuziek, maar de heren en dames konden ook nog eens een boodschap uitdragen in een serieus nummer als Why (heerlijk relaxte track)...die wederom ook muzikaal gewoon staat als een huis. Ik was enorm blij toen ik destijds deze lp vond. Was toen al lastig en nu nog meer lees ik her en der.
Dit stukje schreef ik al wat eerder en nu ik het weer las ging ik wat surfen op het web en blijken er geremasterede (au) cd's te zijn....die ik meteen besteld heb. En er komt zelfs nieuw werk aan zeg, Newcleus Featuring Cozmo D & The Jam-On Crew - Jam-on returns. Ik ben benieuwd hoe dat klinkt, helaas waren de pre-orders (100 stuks) al uitverkocht, eind dit jaar moet het uit komen. Ze hebben ook een facebook pagina en ik heb al berichten uitgewisseld met Cozmo D, ook in verband met de bestelde cd's nog een keer.

Andere dingen die ik destijds zo half jaren '80 ontdekte waren Jonzun crew, Midnight star (die vocoders weer he), Kurtis Blow, Mantronix, LL Cool J, Zapp, George Clinton (want ook funk vond ik lekkere muziek) en nog veel meer. De electro lp's haalde ik ook allemaal, waarop nummers gemixed werden.
Later zou ik nogal van muzikale richting veranderen of misschien beter gezegd mijn smaak verbreedde, maar toch via een nieuwe band, die nogal 80ies aandeed in sound, terugkeren in zekere zin. Want een Daft punk klonk met het debuut alsof ze zo uit die jaren '80 waren gestapt. En ook een Anthony Rother met zijn electro kan me bekoren (die Biomechanik cd, wauw, of Pop killer, of Little computer people).

Het was altijd geinig als ik met dit soort dingen aan kwam op school, want niemand luisterde of kende dit soort dingen, op een enkeling na. Een klasgenoot kon hier ook flink van genieten en liet mij kennismaken toen met Oxygene van Jean Michel Jarre, ik ben hem nog steeds dankbaar.
Ik weet nog dat ik de hele Zapp IV cd had getaped en dat die afgespeeld werd in de bus tijdens een schoolreisje. Kort gezegd, het was wat te freaky voor de meeste mede-scholieren, leraren en meneer chauffeur, hahahaha. Later is die talkbox een soort gemeengoed van de hiphop geworden en weet men niet beter. Eenmaal naar school in Amsterdam, kwam ik wel meer gasten tegen die flink in deze muziek zaten. Eigen mixen maken en uitwisselen, geweldige tijd.

Veel muziek ontdekte ik vroeger via Ferry Maat's Soul show. Elke week luisteren, tape-recorder in de aanslag en alles opnemen wat goed klonk/leek om dan diezelfde week terug te luisteren en zo er uit filteren welke platen ik wilde gaan kopen. En dan op naar Attalos, Boudisque en Rhythm import in Amsterdam en doodleuk voor 40 gulden lp's halen via de import. Op die basis kocht ik veel van mijn platen. Geld wat ik verdiende met bijbaantjes (begon ik al mee op mijn 13e, elke vakantie emmers water ruimen, lege dozen ruimen en alles sorteren bij een bedrijf in de bloemenveiling Aalsmeer) ging allemaal op aan lp's en 12inches. Ik verdiende destijds best goed voor zo'n apie, dus had ook wel wat te besteden. Na eindexamen op mijn 16e had ik natuurlijk lang vakantie en heb ik die hele vakantie gewerkt. En toen van eigen geld echt een dikke stereo installatie gekocht waar ik tot mijn 30e mee gedaan heb ongeveer, die heeft zijn geld wel opgebracht.

New cleus is veel gesampled, ook nu nog....DJ shadow is haast een vaste afnemer en ook op zijn eerste Unkle plaat zit New Cleus in de intro al en Celestial annihilation is al helemaal een en al New Cleus. Ook Rhythm is a dancer van Snap bevat New Cleus samples. Er is ook een 2008 versie van Madonna's get into the groove waarin ze gesampled worden.

Wikki wikki wikki.....by the Jam on production crew.
Link naar band geschiedenis... Newcleus - jamonproductions.com

Newcleus

Gast
geplaatst: vandaag om 03:05 uur

geplaatst: vandaag om 03:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.