MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Ik verwacht Tori Amos als volgende essentieel hoofdstuk

Heel goed gegokt dave

Het volgende album is zonder twijfel het album geweest wie ik het meest in mijn hele leven heb gehoord.

(afbeelding)

In mijn mening hier op de site schreef ik:

korenbloem schreef:

Het moet ergens halverwege 1999, het kan 2000 zijn geweest. Ik kreeg dit album van een collega en hij zei iets in de trend van: "je mag deze best even lenen, maar ik moet hem echt met 2 dagen weer terug hebben". Tori Amos was voor mij een totaal onbekende, nooit van de beste dame gehoord. Het album staat dus bijna meer dan 8 jaar in mijn top 10. Het nostalgische gevoel wat ik heb dit album is ook de rede waarom dit er nog steeds in staat. Het album is voor mij de doorstart geweest naar het actief zoeken naar nieuwe en eigenzinnige muziek

Dit is altijd mijn favoriet geweest. Zelfs toen ik in 2007 hier op deze site kwam. Dit album veranderde mijn manier van luisteren naar muziek, wat eigenlijk veel van mijn toenmalige muziek compleet boventallig maakte. Ik kreeg dit album misschien een kleine 3 maand nadat ik Lauryn Hill ontdekte. Ik moest altijd een aantal klappen geven tegen mijn stereotorentje en 70% van de keren kon hij dan de cd dan afspelen.
De eerste keer dat ik het album hoorde staat nog op mijn heugen gegrafeerd alsof het vorige week gebeurde. Ik was overdonderd: “kan muziek zo klinken?”, was het enige wat ik de eerste luisterbeurt mezelf afvroeg. Veel van de muziek die ik toen luisterde was voornamelijk teksten gebaseerd, ik luisterde naar teksten en spraken deze mij aan dan vond ik muziek vaak goed. Maar in dit geval was alles anders. Het was de muziek en hoe het gespeeld werd, was het gene wat mij van mijn stoel blies. Voor het eerst in mijn leven kon ik ‘gewoon’ luisteren naar muziek. Ik begon op structuren van liedjes te letten, een album als een geheel te zien. Mijn concentratie ging naar de muzikale variaties en prachtige piano melodieën.
Amos haar teksten welke zeer spiritueel en persoonlijk van aard zijn, werkten als een accelerator voor mijn eigen spirituele ontwikkeling. Een toenmalige klasgenote wie een bachelor in Oosterse filosofie had, heeft hier zeker ook een belangrijke rol gehad. Ik begon me te interesseren in gedichten van Basho, de teksten van Dogen en Rumi.
Er zijn geen directe muzikale ontdekkingen geweest, die hieruit voortvloeien. Mijn tips kwamen ook voornamelijk van mijn klasgenote, maar grotendeels is niet eens noemenswaardig om hier te benoemen, behalve Grateful Dead!!! . Het album zorgde voor een rustpunt en een evaluatie van mijn toenmalige muziek collectie en ik kan zeggen dat 80% van de muziek die ik toen luisterde daarna bijna nooit meer heeft geklonken zoals eerder, inclusief de O.P., niet in positieve zin.
Ik heb al een keer uitgebreid verteld wat ik van dit album vind en dat dit album vanaf 1999/2000 al in mijn top 10 zit, geeft ongeveer wel aan wat ik nu nog steeds van het album vind.

Samenvattend: dit album veranderde mijn totale perspectief van muziek!

Prima stuk. Met Tori Amos ben ik niet zo gek bekend, heb alleen From the Choirgirl Hotel. Met haar andere albums ga ik wellicht nog aan de slag, want ik heb wel wat met vrouwen achter de piano. En achter het aanrecht zie ik ze ook graag, maar dat is een ander verhaal.

Misschien wat snel op elkaar, maar heb er nu even tijd voor.

Het zal ongeveer 2001 zijn geweest precies weet ik het niet meer. Maar de volgende ´stop´ in mijn muzikale reis, is niet perse een album maar een scene uit een film:

Napster vierde zijn hoogtij dagen en de computer van ouders draaide over uren. Het duurde vaak 2 dagen voordat ik een album binnen had. Ja, we betaalde per tik, maar na een half jaar stapten mijn ouders dan ook direct over op kabel. Ik was zo onder de indruk van de scene en nieuwschierig naar de platen die hij onder het bed vandaan trok. Ik vroeg mezelf af: waarom kies je als regisseur juist die platen, wat maakt deze platen zo speciaal? Hij vind de volgende albums (ik zal even mijn huidige stemmen er bij zetten ook): 1) The Beach Boys - Pet Sounds (1966) (3,5). 2) Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) (5/5 en top 3), 3) Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)(4,5), 4) Cream - Wheels of Fire (1968) (4/5), 5) The Rolling Stones - Get Yer Ya-Ya's Out! (1970)(4/5), 6) The Rolling Stones - Between the Buttons (1967)(4/5) , 7) The Rolling Stones - Big Hits: High Tide and Green Grass [US] (1966)(niet opgestemd), Joni Mitchell - Blue (1971)(5/5), 9) Simon & Garfunkel - Bookends (1968) (3,5), 10) The Who – Tommy (1969)(4,5), 11) The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1967) (3,5).
Nu kende ik de albums van the Stones, Jimi Hendrix en kende al wat van Simon and Garfunkel. De plaat die ik als eerste opzette was Tommy. Hoe kan het ook anders als je ziet hoe ‘Sparks’ geïntroduceerd wordt in de film. De plaat heeft op mij nooit het spirituele effect gehad wat de film beoogt. Maar prachtig is het zeker! Het volgende album wat ik probeerde was Pet Sounds, maar daarvan heb ik nooit begrepen wat er zo goed, essentieel of bijzonder aan is. Al moet ik bekennen dat wouldn't It Be Nice wel heel leuk is in de film: “50 first Dates”.
Mijn hele wereld werd letterlijk en figuurlijk op zijn kop gezet toen ik voor het eerst Blonde on Blonde hoorde, het is niet voor niets nog steeds een top 10 plaat! Blue werd hierna opgepakt en sloot heel mooi aan in mijn zoektocht van vrouwelijke alternatieve zangeressen en is nog steeds één van mijn favoriete albums ooit.
Ik heb geen oudere zus, ik ben niet uit de jaren 70. Maar al met al kan ik wel concluderen dat ik me ook prima vermaakt zou hebben met de collectie die William kreeg. Ik probeerde meer albums van artiesten wie terug kwamen in de film of soundtrack. Toch grappig dat een film essentieel is voor je muzikale reis. In deze periode begon ik ook andere klassiekers op te pakken. Maar van vele weet ik niet meer hoe ik er bij ben gekomen. Te denken valt aan: the Velvet Underground & Nico, Van Morrison – Astral Weeks en nog wat prachtige klassiekers.
Al met al kan ik wel stellen dat deze film wel essentieel is voor iedere muziekliefhebber. Al is het alleen al om de zeer ontroerende scene van Tiny Dancer

edit: toch zit er wel een kleine hoax in de collectie. De film speelt zich af in '73 en de platen worden 4 jaar eerder onder het bed gevonden en Blue werd in '71 gereleased.

Vakantiestop?

Almost Famous Geweldige film. En idd, de Tiny Dancesscene is legendarisch.

Harderwiek schreef:
Vakantiestop?

nee geen tijd gehad. vanavond of morgen schrijf ik het volgende stukje.

Een beetje laat, maar "je mag deze best even lenen, maar ik moet hem echt met 2 dagen weer terug hebben". Wat was de reden dat je collega hem per se zo snel terug moest hebben?

Het was zijn favoriete en meest gedraaide cd!

Geen film die beter de liefde voor muziek weergeeft als Almost Famous

Mijn respect voor Elton John is dank zij die film ook spectaculair gegroeid.
En wat een voldoening was het om Blue tussen de platen van de zus te zien

Sowieso ben ik na het zien van Almost Famous al die platen een warm hart gaan toedragen. Haast een vorm van sentiment als ik die platen dan opleg. Zelfs Bookends waardeer ik, denk ik, veel meer dankzij het zien van de film.

Ik heb lang zitten denken over wat mijn volgende mijlpaal was in mijn muzikale reis en daarbij kijkend naar mijn eigen luistergedrag op dit moment. Eigenlijk kan ik stellen dat nadat ik de albums van de film almoust famous had verorberd, kwam ik in een soort niemandsland. Ik ging wat tips langs van verschillende vrienden en kennissen, maar weinig heeft het echt favoriete met zich meegebracht, maar sommige behoren nog steeds tot mijn favorieten, ik noem bijvoorbeeld een Tom Waits. Dit ging door tot ik ergens in 2005 de Rolling Stone Album top 500 leerde kennen. Dit was voor mij een geweldige ontdekking. Ik leerde bands kennen als: Nine Inch Nail, Minutemen, Mothers of Inventions, My Bloody Valentine en wat Jazz platen als: Shape of Jazz to come. Maar mijn grootste ontdekking uit deze periode is zonder enige twijfel: Captain Beefheart – Mask Replica. Ik heb al eens verteld bij het album wat ik er van vind.

(afbeelding)
(klik op het plaatje om mijn review te lezen)

TMR was het album wat mij naar mume dreef. Ik voelde me eigenlijk een beetje gesteund dat er meer mensen waren die van dit soort albums hielden. Mijn meeste vrienden verklaarde me voor gek dat ik het mooi vond. In 2007 schreef ik mij in op de site. Na een paar maanden op Mume viel het mij op dat er een paar mensen waren die zeer hoge beoordelingen gaven aan: TMR, Nine Inch Nails, Minutemen, My bloody Valentine, Bob Dylan’s Blonde on Blonde, Velvet Underground, Frank Zappa, Van Morrison - Astral Weeks etc. Deze users zoals: Paalhaas, Toon1, Paap Floyd, Shinybeast (ik noem nu even een paar users die nog actief zijn) etc hadden ook een paar albums in hun top 10 staan die voor mij compleet onbekend waren. Het meest opvallende album was toen: Robert Wyatt – Rock Bottom. Dit album probeerde ik dus eigenlijk als eerste en het greep me bij m'n ballen. Alles klopte en elk nummer zorgde ervoor dat mijn aandacht geregeld naar de muziek getrokken werd. Toen bedacht ik mezelf: Er moet misschien een overeenkomst zijn tussen deze albums. Dus ik besloot op internet te gaan zoeken. Sommige van jullie zullen wel raden op welke site ik toen kwam: Piero Scaruffi. En ja dit was voor mij de ontdekking van het decennium. Een site, die grotendeels van de albums die ik zelf goed vond, classificeerde tot de aller hoogste kunstvorm binnen de rockmuziek. En nog belangrijker: albums van de Red Hot Chilli Peppers, Beach Boys etc als middelmatig beschouwde. Dit was voor mij een belangrijk punt. Aangezien veel lijstjes ook de bekendere albums van bands die ik al kende aanbeveelde, maar bands wie mij nooit wisten te overtuigen hoe vaak ik het ook probeerde. Dus ik downloadde de top 100 rock albums van Scaruffi en ik was verkocht, overtuigd etc. Dit was een lijst waar ik mijn ei in kwijt zou kunnen en waar ik met plezier nieuwe dingen uit kon ontdekken en eerlijk is eerlijk ik ontdek nog steeds veel prachtige albums uit deze zeer arbitraire lijst.
Maar na een jaar of 2 en een flinke overdosis jazz en rock, werd mijn interesse naar klassiek aangewakkerd. Ik zocht wat dingen uit op internet, maar koos er toch voor om als eerst: Beethoven – Symfonie 9 te beluisteren en de eerste versie die ik hoorde was van Bernstein en de daarna eentje van Karajan. Weet niet welke en weet niet eens zeker of alle tags wel klopt. “Adembenemend”, was het de eerste keer ik het Choral hoorde. Zo veel emoties, herkenbaarheid en vooral passie was terug te horen in de muziek. Ik begon haast alleen maar klassiek te beluisteren, met afwisseling van albums die ik nog niet goed kende en wat nieuwe 'Scaruffi 8-en' te proberen. Eigenlijk ben ik nog steeds op deze bladzijde van mijn muziekgeschiedenis. Ik pak af en toe een album uit Scaruffi’s lijst en luister verder veel klassieke albums en probeer regelt een nieuwe componist uit of probeer een nieuwe uitvoering van een stuk wat ik al ken. Deze bladzijde bevalt mij uitermate goed! En waar de reis straks heen gaat? Ik weet het niet, ik laat me compleet verrassen.......

Met dit zeer beknopte stukje sluit ik mijn beurt af. Ik heb helaas te weinig tijd op dit moment om alle aandacht te geven aan dit topic wat het eigenlijk zou moeten verdienen. Dus de volgende mag zijn gang gaan!

Saaie site is dat, zeg.

Als ik het goed heb is dit de lijst nu:
- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL - Moet nog ergens worden ingedeeld
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven
- ArthurDZ
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- ClassicRocker
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn

shadowboxer
Trout Mask Replica is een plaat die ik nooit lang vol gehouden heb. Wellicht als mijn baard grijs kleurt dat ik er dan anders over denk. Mooie stukjes, Korenbloem, ondanks dat ik nul op heb met de gekozen platen

Oei, ben ik alweer aan de beurt? Dat gaat sneller dan ik had verwacht. Ik zal dit weekend een stukje schrijven

Terwijl wij in spanning afwachten tot Paap_Floyd deze komkommertijd komt opfleuren met zijn eerste verhaal heb ik ondertussen het topic-overzicht nog eens geactualiseerd met de verhaaltjes en muziekjes van herman en korenbloem.

ClassicRocker
Wellicht dat nu voor mij eindelijk eens duidelijk wordt of het gedeelte van zijn username achter de underscore staat waarvoor ik denk/hoop dat het staat.

Wist je dan nog niet dat Paap een enorme Eddie Floyd fan is?

ClassicRocker
Ik vermoed dat Floyd Council er meer mee maken te heeft.

Sorry jongens, Floyd Landis zal niet in het stuk voorkomen.

Leuk topic om te volgen! Ik zet mij ook alvast even op de lijst, stuurt iemand me even een pm-etje als het 2015 is?

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven
- ArthurDZ
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- ClassicRocker
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74

Paap_Floyd schreef:
Oei, ben ik alweer aan de beurt? Dat gaat sneller dan ik had verwacht. Ik zal dit weekend een stukje schrijven
Tja...

Ja, Paap, nu verwachten we ook wel een hoog niveau.

Ik haal mezelf even uit de lijst. Dit topic is wel leuk om te volgen, maar ik merk dat ik niet echt zin heb om zelf met mijn verhaal te komen.

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- ClassicRocker
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74

zal ik me er dan maar bij zetten

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- ClassicRocker
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist

chevy93 schreef:
(quote)
Tja...
Oei, de verwachtingen zijn hooggespannen. Ik had allang een stuk klaar moeten hebben, maar ik was eerder aan de beurt dan gehoopt Mijn eerste stuk is onder constructie, maar ik ben te kritisch voor mezelf en wil geen halfbakken werk afleveren. Mocht iemand toevallig al zijn deel klaarhebben, dan mag hij w.m.b ook wel voor. Ik ben dit soort projecten niet waard haha.

Aqua! Aqua!

Nee, Paap, geen staart tussen je benen steken. Moedig voorwaarts!

Ik heb wel al 10 stukken geschreven, maar ik weet niet hoever anderen zijn.

Misterfool
Van mij mag je voor, heeft paap ook wat langer om iets fatsoenlijks te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:06 uur

geplaatst: vandaag om 19:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.