MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Het interview van de week

zoeken in:
Sammael
Het was allemaal erg leuk om te lezen, Sir Ik zal morgen beginnen met het plaatsen van mijn stukjes.

Sammael
DE 7 VRAGEN

1. Hoe en wanneer kwam jij op MusicMeter terecht?

Even een korte voorgeschiedenis. Eigenlijk ben ik pas vrij laat begonnen met het actief luisteren naar muziek en het zelf zoeken naar bands. Zo rond mijn 15e/16e kwam ik echter in de klas bij een aantal mensen dat hier wel enthousiast mee bezig was, en door hun verhalen raakte ik al snel geïnteresseerd in verschillende dingen waar zij fan van waren. Ik begon te luisteren naar bands als Nirvana, Tool en Muse, en al snel was de basis van mijn huidige muzikale smaak gelegd. Vooral Tool zou snel uitgroeien tot mijn favoriete band (en is dat eigenlijk nog steeds). Op een gegeven moment had ik de meeste tips van mijn klasgenoten echter wel gehoord, en bleef ik een beetje 'hangen' in het groepje bands dat ik inmiddels kende.

Zoals ik al zei was ik groot fan geworden van Tool. In de zomer van 2006 (ik was inmiddels 18) zat ik de band een beetje te googlen (ik weet niet meer waar ik precies naar zocht) toen ik op iets stuitte dat mijn aandacht trok. Het betrof een site waar het album Aenima op stond, met daaronder reacties van users die er hun mening over gaven. En blijkbaar konden de users het album nog een bepaalde score toekennen ook. Grappig, dacht ik bij mezelf, vooral toen ik ook ontdekte dat mensen er ook hun eigen top-10 in konden vullen. Bovendien waren veel van de reacties erg leuk geschreven. Deze site was, oh verrassing, Musicmeter en de dagen erna kwam ik er steeds vaker langs. Het begon het me te dagen dat dit wel eens een erg geschikte plek zou kunnen zijn om nieuwe muziek te ontdekken, en dat ik hiermee wellicht een beetje een nieuwe impuls kon geven aan mijn stagnerende muzikale ontdekkingstocht.

Toch heeft het nog een paar maanden geduurd voor ik mezelf ook daadwerkelijk heb ingeschreven. Ik ben niet iemand die veel geeft om het verspreiden van zijn mening, of die per se de behoefte heeft de discussie aan te gaan met anderen. In het begin was het lezen van reacties en het ontdekken van nieuwe albums voor mij genoeg. Uiteindelijk heb ik me toch ingeschreven om zelf scores aan albums te kunnen geven (en zo een beetje een persoonlijke database op te bouwen), en omdat ik een top tien opstellen ook wel leuk vond. In de loop der tijd begon ik ook wat vaker stukjes te posten bij albums waar ik zelf erg enthousiast over was, al ben ik nooit heel actief geworden op dat punt. In ieder geval, wat betreft het geven van een nieuwe impuls aan mijn muzikale zoektocht, daar is deze site ruimschoots in geslaagd. In de loop der jaren heeft 'ie me een schat aan informatie geboden en meer bands laten kennen dan ik bij heb kunnen houden. Bijvoorbeeld: van de bands in mijn top 10 heb ik Dead Can Dance, Joanna Newsom, Tiamat, Cocteau Twins en Harold Budd via deze site ontdekt. Ik kom hier dan ook nog steeds vrijwel dagelijks en heb nooit spijt van gehad dat ik me heb ingeschreven, onderhand alweer meer dan 8 jaar geleden.

2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
3. Graag je mening over: vinyl - cd - mp3 - single - album - verzamelaar.
4. Gun ons een top drie van de meest memorabele optredens of festivals.
5. In welke hoekjes van de site kunnen we jou het meeste vinden?
6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.

Sammael schreef:
Ik ben niet iemand die veel geeft om het verspreiden van zijn mening, of die per se de behoefte heeft de discussie aan te gaan met anderen. In het begin was het lezen van reacties en het ontdekken van nieuwe albums voor mij genoeg.

En dat we uitgerekend zo iemand via dit interview wat beter gaan leren kennen, is dubbel top.

Sammael
DE 7 VRAGEN

2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?

Ik weet het na al die jaren niet meer helemaal zeker, maar volgens mij was mijn eerste zelfgekochte CD deze. Toen ik in groep 5 zat werd de clip van het nummer "Captain Jack" regelmatig op TV gedraaid. Ik was, samen met zo'n beetje mijn hele klas, gek van dit nummer en had daarom besloten dat ik "het Captain Jack-album" wilde hebben. Het feit dat ik alle andere nummers van dat album nog nooit gehoord had, deed er niet toe. Na een tijdje zakgeld sparen kon ik hem dan eindelijk kopen, en de rest van het jaar heb ik volgens mij bijna alleen maar naar die plaat geluisterd. Maandenlang werd er zo'n beetje elke dag werd wel een paar keer "Eyo Captain Jack!" in ons huis geschreeuwd, tot ik er van de ene op de andere dag totaal niet meer naar omkeek (de clip kwam ook niet meer op TV, dat had er misschien mee te maken). Ik moet de CD nog ergens op zolder hebben liggen als ik me niet vergis, maar hij maakt in ieder geval geen onderdeel uit van mijn huidige collectie. Ik vind het altijd lastig te bepalen hoe je dit soort dingen 'nu' waardeert...puur op muzikale gronden zou ik het een slechte score geven, maar als jeugdsentiment blijft het prachtig. En toen dit nummer voor de grap een keer werd gedraaid tijdens het uitgaan een tijdje terug, zag ik dat ik niet de enige van mijn generatie ben die er zo over denkt

De eerste CD die ik kocht en die nog wél terug te vinden is in mijn huidige collectie is trouwens deze. Mijn kennismaking met Pink Floyd was het optreden op Live 8 in 2005 (daarvoor kende ik de band natuurlijk van naam, maar ik had er nog nooit bewust naar geluisterd). Dat maakte veel indruk op me, en toen ik een tijdje later op vakantie was in Engeland en daar Dark Side of the Moon afgeprijsd zag liggen, besloot ik hem op de gok mee te nemen. Volgens mij koos ik specifiek voor Dark Side vanwege de iconische hoes, die ik natuurlijk wel al kende. Het maakte meteen een geweldige indruk op me en nog steeds vindt ik het een erg goede plaat, misschien op Wish You Were Here na wel de beste van Pink Floyd wat mij betreft.

7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.

Leuk om op deze manier kennis te maken met een wat onbekendere user

tuktak
Van die 2 vind ik Captain Jack persoonlijk net iets boeiender

Sammael
DE 7 VRAGEN

Ik zal even per stuk mijn mening over deze onderwerpen geven.

Vinyl - Ik ben van na het vinyl-tijdperk en ben er ook niet mee opgegroeid, en ik heb er dus eigenlijk niks mee. Het grotere artwork is misschien leuk, maar aangezien ik al genoeg tijd en geld kwijt ben aan het verzamelen van CD's, heb ik nooit de behoefte gehad ook nog dingen op vinyl te gaan kopen.

CD - De standaard geluidsdrager voor mij, als ik een album leuk genoeg vind wil ik het vroeg of laat op CD hebben. De tastbaarheid van zo'n ding, plus het artwork (als dat mooi is) geven het voor mij echt een meerwaarde. Ik merk ook dat ik op den duur altijd meer gehecht raak aan muziek die ik daadwerkelijk bezit dan aan muziek die ik alleen 'op de computer' heb staan.

MP3 - Zoals ik al zei is CD voor mij de standaard en wil ik goede muziek vroeg of laat op CD hebben, maar ik download vaak mp3's als eerste kennismaking. Een fantastische manier om nieuwe muziek te ontdekken, vooral als het moeilijk te vinden bands betreft, of albums die out-of-print zijn e.d. Ik heb daarom ook helemaal niks tegen downloaden op zich. Waar ik wel een hekel aan heb, is de download-cultuur waarin een album op je pc hebben staan gelijkstaat aan het album 'hebben' en waarin mensen een band menen te 'kennen' omdat ze zojuist de hele discografie in één keer gedownload hebben en daar een of twee nummers van hebben afgespeeld. Verschraling van de muzikale beleving, wat mij betreft.

Single - Nooit iets mee gehad en ik zie er de meerwaarde ook eigenlijk niet van in.

Album - Aangezien ik de meeste muziek beluister op CD luister ik automatisch dus ook veel albums. Aan de andere kant heb ik niet altijd de tijd of de zin om een heel album te beluisteren, dus ik draai ook veel losse nummers of zelfgemaakte afspeellijsten. Het verschilt ook heel sterk per band of per specifiek album, soms kunnen nummers gewoon niet los van elkaar gezien worden en komen ze alleen in albumcontext tot hun recht, en soms is een album gewoon voornamelijk filler met één of twee sterke nummers ertussen, die ik dan liever los draai.

Verzamelaar - Ik heb maar weinig verzamelaars in mijn collectie, ik koop liever originele albums. Er zijn echter wel redenen waarom ik een verzamelaar zou kopen. In het geval van een band als bijvoorbeeld Swans zijn de oorspronkelijke albums bijna niet te vinden. Daarom kocht ik bij een Swans-concert in 2012 de verzamelaar Various Failures, een prima compilatie die volgens mij is samengesteld door Gira zelf. Het haalt het wellicht nog steeds niet bij de originele albums, maar het is toch beter dan niets. Een ander voorbeeld is Exorcising Ghosts van Japan, volgens mij ook samengesteld door David Sylvian. Japan is voor mij zo'n band die steeds een paar erg goede nummers op zijn albums heeft, afgewisseld met nummers die me dan weer vrij weinig doen. Aangezien bijna al die goede Japan-nummers wat mij betreft op Exorcising Ghosts te vinden zijn, kocht ik liever deze verzamelaar dan dat ik de albums los ging kopen. De geniale titel en het mooie artwork geven ook aan dat er aandacht aan besteed is en dat het niet een willekeurig "Best Of" plaatje is, samengesteld door hippe jongens van de platenmaatschappij (want dat is dan weer het type verzamelaar dat er hier absoluut niet inkomt).

MP3 - Zoals ik al zei is CD voor mij de standaard en wil ik goede muziek vroeg of laat op CD hebben, maar ik download vaak mp3's als eerste kennismaking. Een fantastische manier om nieuwe muziek te ontdekken, vooral als het moeilijk te vinden bands betreft, of albums die out-of-print zijn e.d. Ik heb daarom ook helemaal niks tegen downloaden op zich. Waar ik wel een hekel aan heb, is de download-cultuur waarin een album op je pc hebben staan gelijkstaat aan het album 'hebben' en waarin mensen een band menen te 'kennen' omdat ze zojuist de hele discografie in één keer gedownload hebben en daar een of twee nummers van hebben afgespeeld. Verschraling van de muzikale beleving, wat mij betreft.

Veel treffender kan je mijn visie over CD vs MP3 niet verwoorden, mooi gezegd. Zeker dat deel van de verschraling van de muzikale beleving ben ik volmondig mee akkoord. Ik zou er enkel nog aan toevoegen dat mp3 (en het hele spotify/ipod/... gebeuren) het mij ook makkelijker maakt om te grasduinen in eigen collectie. Waar ik vroeger uren compilatiecassetjes maakte, dan nog een periode compilatiecd's gebrand hebt, is een playlist of een stick met m3p3's heel wat makkelijker en sneller.

Ondanks de jeugdige inslag van user Sammael (heeft het vinyl tijdperk niet meegemaakt) toch even een nuancering w.b. mp3 en muziek op de computer. Ik heb ook niks met mp3 op mijn computer ( hoogstens om via dat verdomde ITunes muziek op m'n IPod te krijgen) maar heb in het streamen van hoogwaardige muziek bestanden (flac of wav - vaak mooie 24 bit uitvoeringen) toch een nieuwe dimensie in mijn muziekbeleving aangetroffen. Naast vinyl en cd's is het beluisteren via streaming een serieuze audiofiele aangelegenheid. Mijn streamer verslaat op kwaliteit en gebruiksgemak mijn cd speler ruim. Als basis dient inderdaad een computer of NAS. Ook de opkomst van hi-res streamingdiensten geven aan dat het een toekomst is die niet te negeren valt. Blijft over dat je 'niks' meer fysiek tot je beschikking hebt. Dat geeft nog een onbestemd gevoel en compenseer ik met de aankoop van vinyl. Dit leidt soms tot de aanschaf van een 3e uitvoering van een album (vinyl, cd en hi- res download) Wellicht dat vraag 3 uitgebreid kan worden met -streaming-. Of niet natuurlijk

Ik heb even moeten zoeken in het topic, en ik denk dat thelion de laatste in de lijst was, dus ik heb me daaronder gezet. Als dat niet klopt, even corrigeren aub.

voor de goede orde

- herman [done]
- Dance Lover [done]
- Edgar18 [done]
- Sir Spamalot [done]
- Sammael [bezig]
- aERodynamIC
- panjoe
- sxesven
- itchy
- bennerd
- ArthurDZ
- tuktak
- Paap_Floyd
- -SprayIt-
- Pepino
- Rvdz
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle

Vragen mee quoten aub.

DE 7 VRAGEN

Sammael schreef:
Waar ik wel een hekel aan heb, is de download-cultuur waarin een album op je pc hebben staan gelijkstaat aan het album 'hebben' en waarin mensen een band menen te 'kennen' omdat ze zojuist de hele discografie in één keer gedownload hebben en daar een of twee nummers van hebben afgespeeld. Verschraling van de muzikale beleving, wat mij betreft.

Ik voeg daar graag nog een vervelend kenmerk uit de download-cultuur aan toe.
Het downloaden van losse nummers (die met de meeste downloadcijfers of hoogste waardering)
waardoor de soms zorgvuldige opbouw van een door de artiest bedoelde tracklijst helemaal verloren gaat.

Trouwens: in het vinyl tijdperk had je soms twee aparte hoofdstukken (kant 1 en 2).
Die opdeling ging al een beetje verloren met de komst van de cd, zeker als het om heruitgaves
van oude vinyl albums ging. Nu, in de download-cultuur schiet er van het "album" nog minder over.
Sammael schreef:
Het verschilt ook heel sterk per band of per specifiek album, soms kunnen nummers gewoon niet los van elkaar gezien worden en komen ze alleen in albumcontext tot hun recht, en soms is een album gewoon voornamelijk filler met één of twee sterke nummers ertussen, die ik dan liever los draai.

Dit dus, en daarin ben ik het dus volkomen met je eens.

Sammael schreef:
Waar ik wel een hekel aan heb, is de download-cultuur waarin een album op je pc hebben staan gelijkstaat aan het album 'hebben' en waarin mensen een band menen te 'kennen' omdat ze zojuist de hele discografie in één keer gedownload hebben en daar een of twee nummers van hebben afgespeeld. Verschraling van de muzikale beleving, wat mij betreft.

dazzler schreef:
Ik voeg daar graag nog een vervelend kenmerk uit de download-cultuur aan toe.
Het downloaden van losse nummers (die met de meeste downloadcijfers of hoogste waardering)
waardoor de soms zorgvuldige opbouw van een door de artiest bedoelde tracklijst helemaal verloren gaat.

Trouwens: in het vinyl tijdperk had je soms twee aparte hoofdstukken (kant 1 en 2).
Die opdeling ging al een beetje verloren met de komst van de cd, zeker als het om heruitgaves
van oude vinyl albums ging. Nu, in de download-cultuur schiet er van het "album" nog minder over.

Ik kon me aardig vinden in de oorspronkelijke beschrijving van Sammael en ook de opmerking van Dazz is een aanvulling. Wil even graag een 'multi-perspectief' aanbrengen:

* muziek beschouwen is als een "consumptiegoed" en niet meer als een "specialty good" ligt in lijn met de tijdgeest: ons mediaconsumptiegedrag is de afgelopen 20-30 jaar fundamenteel gewijzigd. En naarmate we minder voor muziek betalen, zullen we die muziek eerder als een 'wegwerpartikel' beschouwen - NB: ik chargeer enigszins. Die trend is hier alom op de site terug te vinden: downloaden, beluisteren, becijferen en on to the next - muziek krijgt amper de kans om te beklijven. Niets is voor mij zo triestig als een lade vol met zelfgebrande cd's (gedownload), met 'hoesjes' die gefabriekt zijn mbv de album entry op MuMe

* echter: download stelt je ook in staat muziek te beluisteren en te leren kennen die je anders nooit zou hebben gekocht; downloaden heeft ook een positief effect op cd's kopen.

* losse tracks betaald downloaden is - relatief gezien - tweemaal zo duur als een heel album downloaden. Dat betekent voor de artiest dus een interessante vergoeding. Dit even afgezien van het feit of die rechtenvergoeding idd altijd correct plaatsvindt - ook bij albums kan dat issue zich doen gevoelen.

* een album heeft inmiddels al lang niet meer dezelfde status als 15 jaar geleden. Nu is het een soort van time slice - het moment is daar voor een nieuw album; toen was het meer een moment waar naartoe geleefd werd en dat soms wel eens werd uitgesteld.

Dat eerste komt imo ook omdat de majors weinig of geen blockbuster acts hebben.

Sammael
DE 7 VRAGEN

Ik bezoek niet heel veel concerten, maar mijn favoriete bands wil ik vroeg of laat wel live gezien hebben. Veel bands vallen me live eerlijk gezegd vaak tegen, een goed album maken in de studio toch iets heel anders dan dat materiaal ook goed live ten gehore kunnen brengen. Ook heb ik een hekel aan de logistiek die komt kijken bij veel optredens, het halen van de laatste trein en zo. Gelukkig zijn er in de loop der jaren ook genoeg optredens geweest die het allemaal meer dan waard waren.

3: Ulver, 013 Tilburg, 12 februari 2010.
Eén van mijn favoriete bands die nooit live optrad, besloot opeens toch live op te gaan treden. Uiteraard had ik hier met hoge verwachtingen kaartjes voor gehaald, en al mijn verwachtingen werden waargemaakt. Ulver is een enigszins eclectisch gezelschap dat zich vanuit de Black Metal ontwikkeld heeft via diverse vormen van electronica, naar een tegenwoordig wat ambient-achtige stijl. Het was een seated concert, wat natuurlijk vrij uniek is voor een zaal als de 013 en dat al meteen bijdroeg aan de speciale sfeer van de avond. Je zag dat de band er wat ongemakkelijk bij stond en dat ze nog erg aan het hele live-gebeuren moesten wennen, maar dat had ook juist zijn charme. Hoe dan ook, hun muziek brachten ze fantastisch, mede bijgestaan door de indrukwekkende videobeelden die op de achtergrond vertoond werden (iets waar meer bands trouwens mee aan de gang mogen van mij). Ook erg tof was dat, afgezien van de Black Metal, er van zo'n beetje iedere plaat uit hun oeuvre wel iets gespeeld werd, tot aan de obscure EP's toe. Heel wat beter dan bands die heel routineus een greatest hits-lijstje af staan te spelen, dit was een avond om nooit te vergeten.

2: Dead Can Dance, Vredenburg Utrecht, 25 september 2012.
Dead Can Dance heb ik eind 2008 leren kennen, en binnen een jaar waren ze uitgegroeid tot een van mijn favoriete bands. Ik vond (en vind!) werkelijk al hun albums van topkwaliteit, en ze beschikken over een bijna magisch sfeertje dat maar heel weinig bands hebben. Eén nadeel: de band was al jaren uit elkaar, dus de mogelijkheid om ze een keer live te zien was er niet. In 2005 waren ze nog een keer bij elkaar gekomen voor een wereldtournee, maar toen kende ik ze nog niet en de kans dat ze zoiets nog een keer zouden doen, leek me minimaal.
Dat geeft alleen maar aan dat kansberekening blijkbaar niet mijn sterkste punt is, want in 2011 kwam niet alleen het bericht dat de band opnieuw bij elkaar was, maar dat er zelfs een nieuw album uit zo komen. Ik kocht zo snel mogelijk kaartjes voor de aangekondigde wereldtournee, en kon ze in 2012 dan eindelijk live gaan zien. Dit kon op voorhand al niet verkeerd gaan eigenlijk, maar gelukkig was het ook echt een topconcert. Live kwam de muziek al net zo sterk over als op CD, en de setlist was ook uitstekend. Het nieuwe album Anastasis stond centraal, maar er kwamen ook wat minder voor de hand liggende nummers langs, zoals Now We Are Free van de film Gladiator, of een cover van Tim Buckley's Song to the Siren. Ze speelden zelfs nog mijn favoriete nummer van ze, The Host of Seraphim, niet van deze wereld zo mooi. Een heel bijzondere avond en ik ben heel blij dat ik hier bij heb kunnen zijn.

1. Tool, Ahoy Rotterdam, 9 november 2006.
In 2006 was mijn Tool-liefde op zijn hoogtepunt. Dit concert in de Ahoy was de eerste keer dat ik ze live zag, iets waar ik lang op had gewacht. Ze hadden die zomer net een aantal festivals geheadlined maar daar had ik ze gemist, dus met dit optreden kon ik dat mooi goedmaken. Ook dit was weer zo'n optreden waarvan ik op voorhand eigenlijk al wist dat het niet mis kon gaan. Maar ja, favoriete band of niet, uiteindelijk hangt het natuurlijk wel gewoon af van de kwaliteit van het concert. En die was fenomenaal: de band speelde top, de setlist was dik in orde, en de visuele effecten waren erg gaaf. Sommige bands komen het beste tot hun recht in kleine intieme zaaltjes, maar in dit geval droeg juist de grote omvang van de locatie bij aan de sfeer. Ik vond het ook erg bijzonder om met zoveel medefans om me heen te staan, ik was 18 en dit was het grootste concert dat ik had meegemaakt, dat is het trouwens nog steeds volgens mij.

Sammael
DE 7 VRAGEN

Overal en nergens een beetje, kort gezegd. Zoals ik bij de eerste vraag al zei, ik ben nooit heel actief geworden op het gebied van stukjes schrijven en me in discussies mengen, ik ben toch meer geïnteresseerd in het lezen van andermans mening over albums om zo nieuwe muziek te ontdekken. Eigenlijk vind ik schrijven over muziek moeilijk, er blijft voor mij altijd een dimensie aan muziek verbonden die ik niet onder woorden kan brengen. Een ander punt is dat er bij veel albums die ik luister óf al zoveel gezegd dat het eigenlijk weinig toevoegt om er nog iets bij te plaatsen, óf dat er zo weinig stemmen staan dat ik het vaak de moeite niet echt vindt om er iets neer te gaan zetten. Maar goed, soms ben ik zo enthousiast dat ik toch besluit dat er nog meer over een album gezegd moet worden of dat het album alle aandacht verdient die het kan krijgen, en dan zet ik er mijn mening bij. Als ik nu terugkijk naar stukjes die ik jaren geleden geplaatst heb, valt de schrijfstijl me vaak tegen, of merk ik dat ik bijvoorbeeld een heel lovend stuk heb geplaatst bij een album dat ik dan achteraf toch niet meer zo heel bijzonder vindt. Aan de andere kant betekent dat voornamelijk gewoon dat mijn schrijfstijl en smaak zich ontwikkeld hebben in de loop der jaren, dus het zou me niet verbazen als de meeste MuMe-leden dit fenomeen bij henzelf ook herkennen.

Daarnaast heb ik niet echt één 'hoofdgenre' of muzikale stroming waar ik specifiek veel naar luister, dus in die zin is er niet een bepaalde hoek van de site waar ik het meest te vinden ben. Ik hou echter voornamelijk van muziek die een donkere sfeer weet te scheppen en als ik één genre moest kiezen als 'mijn' genre zou het metal zijn (al ben ik absoluut geen metalhead), dus donkere metalalbums zullen op deze site waarschijnlijk de meeste van mijn berichten bevatten. Denk hierbij aan bands als Agalloch, Alcest, Empyrium en Opeth. Hetzelfde geld voor bands in andere stijlen die een soortgelijke sfeer weten te scheppen, zoals Ulver, Sopor Aeternus of Dead Can Dance. Dit zijn ook bands van het juiste formaat op deze site: niet zo groot dat alles al gezegd is, maar groot genoeg dat de stukjes die je schrijft wel nog gelezen worden (hopelijk toch ) en misschien nog voor andere mensen van pas kunnen komen. Wat het forum betreft, daar ben ik ook nooit heel actief geweest maar als ik iets leuks zie dan doe ik er aan mee, vandaar ook mijn deelname aan bijvoorbeeld dit topic of 'De top 100 van...' (waarbij ik als alles opschiet naar verwachting in eind 2015 mijn toplijst eens kan plaatsen )

Sammael schreef:
Zoals ik bij de eerste vraag al zei, ik ben nooit heel actief geworden op het gebied van stukjes schrijven en me in discussies mengen, ik ben toch meer geïnteresseerd in het lezen van andermans mening over albums om zo nieuwe muziek te ontdekken. Eigenlijk vind ik schrijven over muziek moeilijk, er blijft voor mij altijd een dimensie aan muziek verbonden die ik niet onder woorden kan brengen.

Ik ben er zeker van dat je door de helderheid waarmee je hier het interview aflegt,
heel wat potentiële lezers van je schrijfsels bij je favoriete albums op hun honger laat.

Ik zou je willen aanmoedigen om toch wat meer in je pen te kruipen.
Een waar genoegen om te mogen lezen hoe jij over muziek denkt.

Casartelli (moderator)
Geïnspireerd door de vele mooie verhalen hier, voeg ik mezelf toch ook maar aan de lijst toe. Op gevaar af dat tegen die tijd toch echt alles wel gezegd is, soit...

- herman [done]
- Dance Lover [done]
- Edgar18 [done]
- Sir Spamalot [done]
- Sammael [bezig]
- aERodynamIC
- panjoe
- sxesven
- itchy
- bennerd
- ArthurDZ
- tuktak
- Paap_Floyd
- -SprayIt-
- Pepino
- Rvdz
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle
- Casartelli

Sta me toe dat ik de lijst dan toch even vervolledig voor het nageslacht.

- dazzler done
- vigil done
- Rudi S done
- herman done
- Dance Lover done
- Edgar18 done
- Sir Spamalot done
- Sammael [bezig]
- aERodynamIC
- panjoe
- sxesven
- itchy
- bennerd
- ArthurDZ
- tuktak
- Paap_Floyd
- -SprayIt-
- Pepino
- Rvdz
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle
- Casartelli

Ik hoop dat het permalinken werkt (want bij mij staan de nieuwe berichten altijd bovenaan).

Sammael
dazzler schreef:
Ik ben er zeker van dat je door de helderheid waarmee je hier het interview aflegt,
heel wat potentiële lezers van je schrijfsels bij je favoriete albums op hun honger laat.

Ik zou je willen aanmoedigen om toch wat meer in je pen te kruipen.
Een waar genoegen om te mogen lezen hoe jij over muziek denkt.

Bedankt Ik zal eens proberen om wat vaker het een en ander neer te pennen.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Ik hoop dat het permalinken werkt (want bij mij staan de nieuwe berichten altijd bovenaan).

Bij mij (nieuwe berichten onderaan) in elk geval wel...

Leuk om de naam Sopor Aeternus voorbij te zien komen. Ik vind je schrijfstijl ook prettig om te lezen: lekker nuchter.

Sammael
DE 7 VRAGEN

Ik moet deze vraag een beetje herformuleren, aangezien er geen albums zijn die ik al kende maar die ik beter ben gaan waarderen naar aanleiding van dingen die ik er op MuMe over las. Wel zijn er heel veel platen die ik dankzij MuMe überhaupt heb leren kennen en vervolgens enorm ben gaan waarderen, dus ik toon jullie graag mijn grootste MuMe-ontdekkingen.

1. Dead Can Dance - The Serpent's Egg
Over mijn liefde voor Dead Can Dance heb ik twee dagen geleden al het nodige geschreven. Absoluut onderdeel van mijn top 3 favoriete bands, maar toch had ik er nog nooit van gehoord voor ik op MuMe kwam. Ik heb ze eind 2008 ontdekt, in de periode dat user Sanvean op mijn muzikale radar was verschenen. Deze user heeft erg veel enthousiaste en leuk geschreven stukjes op MuMe geplaatst, vooral in de begindagen van de site. Ik merkte dat hij vooral te vinden was bij donkere, sfeervolle muziek waar ik zelf ook zo van hield (en houd!), en toen ik zijn stemmenlijst doorkeek zag ik dat hij hoge scores toekende aan een band waar ik nog nooit van gehoord had, Dead Can Dance dus. Inmiddels nieuswgierig geworden (ook door de vele andere reacties die ik bij de DcD-albums zag staan) begon ik vrij willekeurig The Serpent's Egg te luisteren; het eerste DcD nummer dat ik luisterde werd daarom het hemelse en onbeschrijfelijk mooie The Host of Seraphim, en eigenlijk wist ik toen al dat ik er een nieuwe favoriete band bij zou gaan krijgen. Within the Realm of a Dying Sun is uiteindelijk mijn favoriet geworden maar aangezien The Serpent's Egg mijn introductie was (en ook een briljant album is) moet die hier genoemd worden. En volgens mij is hij niet echt actief meer op de site, maar als hij dit lees wil ik Sanvean ook graag heel erg bedanken

2. Joanna Newsom - Ys
Ik leerde Joanna Newsom kennen begin 2008, toen ik de hoes van het album Ys een paar keer langs zag komen in een aantal topics op het forum. Ik ben het album toen snel op gaan zoeken omdat de hoes me intrigeerde, en ik wilde weten wat voor muziek dit was. Bij het doorlezen van de reacties bleken de meningen behoorlijk verdeeld te zijn: aan de ene kant stonden er ontzettend lovende stukken waarvan de passie me heel benieuwd maakte naar deze muziek, maar aan de andere kant waren er ook veel mensen die er allemaal niks mee leken te kunnen, en vooral de zang vormde blijkbaar een groot struikelblok. Juist die verdeeldheid maakte me nog benieuwder, aangezien het blijkbaar echt een love-it-or-hate-it album was (en bij dat soort albums wil ik er altijd achter komen hoe ik er zelf in sta). Toen ik het album vervolgens ging luisteren sprak het me vanaf de eerste luisterbeurt al aan, maar het was bijna niet te vergelijken met de muziek die ik al kende. In het begin luisterde ik de nummers ook vooral los, aangezien het album als geheel nog wat te veel van het goede was. Maar de elementen uit de positieve reacties op de site herkende ik al wel: de unieke sfeer van de nummers, de stem (ja, ik vind hem erg mooi), de manier waarop Joanna met taal speelt....al heel snel daarna werd het album wél aan één gedraaid en dan vaak zelfs meerdere keren achter elkaar. Vrij kort daarna is Ys uitgegroeid tot een vaste waarde in mijn top 10, een album waar ik na al die jaren nog steeds volop nieuwe dingen in kan ontdekken als ik het weer eens draai.

3. Brian Eno - Ambient 1: Music for Airports
Achter veel van mijn muzikale ontdekking (op MuMe of daarbuiten) zit helaas weinig verhaal: ik stuit toevallig op een album, besluit aan de hand van beschrijvingen en reacties dat ik dit wel eens wil horen, en ga ernaar luisteren. Zo is het bij Ambient 1 ook gegaan, maar het verschil is dat dit album van Brian Eno via een soort domino-effect mijn introductie is geweest tot veel andere muziek, en eigenlijk een beetje tot de Ambient als geheel. Ik was al bekend met het genre, vooral via Tim Hecker en bepaalde platen van Ulver. Maar hoewel ik die platen goed waardeerde, hebben ze me nooit aangezet tot meer uitdieping van het genre op zich.
Bij Ambient 1 was dat anders: hij beviel me prima en maakte me nu wél hongerig naar meer, misschien ook vanwege Brian Eno's status in het genre en het feit dat het zo'n beetje het ideaaltype van een ambient-album is. Via deze site heb ik vervolgens gekeken wat een voor de hand liggende volgende stap zou zijn, en dan kom je natuurlijk al snel uit bij Ambient 2. Deze was gemaakt in samenwerking met een zekere Harold Budd, die zelf blijkbaar ook een bekend artiest was. Daar ging ik dus maar eens het een en ander van beluisteren, te beginnen bij The Pavilion of Dreams, wat me met zijn ongelooflijke schoonheid zo goed beviel dat hij al snel een plek in mijn top 10 wist te krijgen. Vervolgens ben ik een tijdlang verder albums in de Eno/Budd hoek gaan ontdekken, zoals o.a. Ambient 4, The Pearl, Avalon Sutra en Lovely Thunder. Vervolgens ben ik MuMe verder uit gaan spitten naar tips voor meer Ambient, en zo ben ik uiteindelijk ook overgestapt naar andere bekende artiesten in het genre zoals Steve Roach (vooral het fenomenale Dreamtime Return) en Biosphere (Substrata). Mijn waardering voor Ambient 1 is door al die andere ontdekkingen wat afgenomen (al blijf ik hem erg mooi vinden), maar vanwege al de andere ontdekkingen die ik dankzij deze plaat heb gedaan, verdient hij het wat mij betreft toch om hier genoemd te worden.

Sammael
DE 7 VRAGEN

Van de top 10 die ik invoerde toen ik me inschreef in 2006, zijn er maar twee albums over die nog in mijn huidige top 10 te vinden zijn (Lateralus en Silent Hill). Toch is mijn top 10 niet heel erg veranderlijk, en veel van de albums die er in de loop der tijd uit zijn gevallen zouden nu nog steeds wel ongeveer in mijn top 30 kunnen komen. Ik ben niet iemand die zijn hele smaak om de zoveel jaar bij wijze van spreken opnieuw uitvindt, de meeste dingen waar ik vanaf mijn 18e erg goed vond kan ik nu ook nog waarderen. De eerste 5 albums van mijn top 10 zijn sowieso vrij onveranderlijk, de nummers 6 t/m 10 veranderen nog wel eens met elkaar en met wat andere albums. Ik denk dat er gemiddeld eens per jaar een compleet nieuw album in mijn top 10 komt, maar dat hou ik niet echt bij en is natuurlijk ook erg afhankelijk van de ontdekkingen die je doet. En naarmate je ouder wordt, wordt de toplijst ook steeds stabieler, merk ik althans bij mezelf.

De albums 11 t/m 20 zijn veranderlijker, vooral omdat ik eigenlijk nooit lijstjes voorbij mijn top 10 heb opgesteld. Ik heb natuurlijk wel mijn 'pool' met 5 en 4.5-sterrenalbums en ik heb wel een globaal idee welke albums er in aanmerking komen voor de top 20, maar de specifieke volgorde is vrij willekeurig. Hoe dan ook, hieronder staat 'ie, de meeste albums zullen niet zo onbekend zijn voor het MuMe-publiek, maar ik wil iedereen natuurlijk van harte aanraden de dingen je nog niet kent eens aan een luisterbeurt te onderwerpen.

1. Tool - Lateralus

2. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun

3. Pink Floyd - Wish You Were Here

4. Empyrium - Weiland

5. Akira Yamaoka - Silent Hill 2

6. The Pogues - If I Should Fall from Grace With God

7. Joanna Newsom - Ys

8. Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas

9. Tiamat - A Deeper Kind of Slumber

10. Harold Budd - The Pavilion of Dreams

11. Sigur Rós - ( )

12. Kyuss - Sky Valley

13. Faith No More - Angel Dust

14. The Doors - The Doors

15. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV

16. Opeth - Damnation

17. David Sylvian - Secrets of the Beehive

18. Bark Psychosis - Hex

19. Nick Drake - Pink Moon

20. Mr. Bungle - California

En daarmee is het interview van deze week weer afgelopen. Ik hoop dat het bevallen is, ik vond het althans leuk om te doen. Rest mij niks anders dan dazzler te bedanken voor het starten van een leuk topic, en dan geef ik het stokje door aan aERodynamIC.

Leuk interview!

Mijn verhaal zal wel overlap (en dus herkenning) tonen met de muzikale reis die ik in de zomer van 2013 beschreef maar aangezien de opzet hier anders is en niet iedereen dat topic volgde hoop ik het toch nog enigszins boeiend te kunnen maken.

DE 7 VRAGEN

Toen ik ergens in 1981 actief muziek begon te kopen duurde het niet lang eer ik lijstjes ging maken. Elke week een top 10, dat zich later ging uitbreiden naar een top 15 en zelfs top 20.
Ook het Songfestival werd in allerlei lijstjes gegoten. Muziek bleek daarmee onlosmakelijk gekoppeld aan allerhande ordeningen.

Op een gegeven moment ben ik daar mee gestopt, er waren andere prioriteiten, maar toen internet op kwam zetten kwam mijn lijstjes-manie weer bovendrijven.
Zo rond de eeuwwisseling had je één van de voorlopers van Facebook, CU2 genaamd. Je kon er vrienden toevoegen en je had een pagina waar je van alles op kwijt kon. En u raadt het al: muziek vormde er de hoofdmoot. In die vriendenlijst stond Robert, beter bekend als titan op deze site. We hadden een redelijk gelijkende smaak en het was voor mij altijd weer uitkijken naar wat hij in zijn top zoveel van wat dan ook had staan.
Hij was degene die me er in 2004 op wees dat er een nieuwe muzieksite met de naam MusicMeter was, een gevolg van het succes van Moviemeter (een site die ik toen nog niet kende).

Musicmeter bleek de perfecte plek om gelijkgestemden te ontmoeten en om mijn muzikale ei kwijt te kunnen.
Het begon met wat stemmen neer te zetten bij favoriete albums, al snel gevolgd door het toevoegen van albums en misschien nog wel belangrijker: mensen enthousiast maken voor muziek die ik zelf goed vond door middel van het schrijven van stukken bij albums. Goede dingen moet je delen en dat vind ik nog steeds.

Afgelopen maart bleek ik 10 jaar aanwezig te zijn op deze site. Er zijn momenten geweest dat ik het wel geloofde en me wilde uitschrijven (dat heb ik nog steeds wel eens) maar het is er nog nooit van gekomen. Spijt zal ongetwijfeld het gevolg van mijn wispelturige gedrag zijn, dus laat ik het voorlopig maar niet doen……

aERodynamIC schreef:
Er zijn momenten geweest dat ik het wel geloofde en me wilde uitschrijven (dat heb ik nog steeds wel eens) maar het is er nog nooit van gekomen.

.

Hoe moet het dan met Revere hier op de site, nee eigenlijk in Nederland

Die heb ik toch al genoeg aan de man/vrouw gebracht. Overigens zal Revere nog wel voorbij gaan komen deze week

aERodynamIC schreef:
mensen enthousiast maken voor muziek die ik zelf goed vond door middel van het schrijven van stukken bij albums. Goede dingen moet je delen en dat vind ik nog steeds.

In 1981 begon ik mijn muziekverzameling met de single Every Little Thing She Does Is Magic van The Police. Ik weet nog goed dat Madness en the Police mijn eerste favoriete bandjes waren. Ik was geen fan, maar uit geldgebrek maakte ik zelf sjaaltjes voor deze twee bands, want sjaaltjes, buttons en polsbandjes waren in die tijd namelijk helemaal in (jaren ’80 weet u wel) en laat het echte werk nu net het jaar daarop van start gaan: polsbandjes, posters, sjaaltjes , buttons en mijn eerste LP van jawel…. Doe Maar!
Eigenlijk twee, want Skunk en Doris Day en Andere Stukken kwamen tegelijkertijd in huis. Ik had al wel wat LP’s van mijn ouders ingepikt maar deze twee waren echt van mijzelf.

Doe Maar - Skunk (1981)

Doe Maar - Doris Day en Andere Stukken (1982)

Mijn waardering voor deze twee albums is nog steeds enorm groot. Waar ik een hoop oude liefdes later weer een stuk minder leuk vond, daar is mijn liefde voor Doe Maar altijd gebleven.
Henny Vrienten vond ik indertijd ‘de beste’ en anno nu volg ik nog steeds waar hij mee bezig is en mag ik hem graag live aan het werk zien. In dit geval een oude liefde die nooit is gaan roesten.

Ik ben opgegroeid met vinyl. Van het beetje zakgeld dat ik kreeg kon ik uiteraard niet heel veel nieuwe platen kopen maar zodra er genoeg gespaard was moest en zou ik die felbegeerde LP waar ik mijn zinnen op gezet had kopen.
Het was ook een echt avontuur: op je fietsje naar de grote stad een paar kilometer verderop om een nieuwe LP te gaan halen. Door weer en wind terug met een wild heen en weer zwaaiend tasje aan mijn stuur terug naar huis, en dan heel voorzichtig het zwarte goud eruit halen en op de draaitafel leggen. Vervolgens op cassette zetten om die LP toch maar vooral heel lang onbeschadigd te houden, maar als de LP dan weer uit de hoes kwam was het altijd feest.
Minder feest was het als er een kras op zat die er voor zorgde dat de plaat oversloeg. Minder leuk als je de hoes liet vallen waardoor het karton wat beschadigde (over stickers die er slecht af gingen zal ik het maar niet hebben).

De introductie van de cd-speler was dan ook een feest. In 1988 ging ik over van lp op cd. Lovesexy van Prince was mijn laatst gekocht vinyl en werd tevens één van mijn eerste cd’s. Wat een verademing! Wat een luxe! De cd was het helemaal voor mij. Het gemak was enorm en dat ontdekte veel vrienden ook want soms leek ik wel een uitleenbibliotheek. Mijn budget was inmiddels wat gegroeid waardoor ook de verzameling begon uit te dijen.

De komst van mp3 maakte veel dingen nog makkelijker: de iPod is en blijft een geweldige uitvinding. Niet meer een mapje met 10 cd’s mee op vakantie, maar een apparaatje waar heel veel favoriete muziek op kan. Muziek draaien vanaf mp3 is een gemak als je bezoek hebt: leuke geschikte playlist maken en gaan zonder er verder nog naar om te hoeven kijken. Maar verder? Ik vind het handig om muziek te draaien als ik er niet bewust mee bezig wil zijn, ik vind het handig om muziek te ontdekken door het downloaden van albums waardoor ik uiteindelijk meer ben gaan kopen dan ooit tevoren, want muziek wil ik bezitten, en zelfs netjes via iTunes gekochte albums op mp3 zie ik niet als bezit. Ik wil iets in handen hebben.

Toch ben ik weer terug gegaan naar vinyl. Het artwork is zo veel mooier dan op cd, de hele beleving zorgt ervoor dat ik weer intenser met mijn favoriete muziek bezig ben: het hele ritueel van schoonmaken, opzetten enzovoort heeft iets magisch. Ik denk toch dat het nostalgie is in mijn geval, maar ergens zal het ook wel meer zijn dan dat want anders was het ook niet zo populair onder jonge muziekliefhebbers die helemaal niet met vinyl zijn opgegroeid.

Ik kan nu een gezonde keuze maken tussen lp, cd en mp3. De laatste wint het qua gemak en de eerste zorgt ervoor dat de verzameling blijft groeien en geeft me de geweldige muziekbeleving terug die ik een beetje aan het kwijtraken was door het gemak van downloaden. Een cd komt alleen nog maar in huis als er geen vinyl-exemplaar beschikbaar is, maar de afdeling cd’s in huis zal voorlopig nog het grootst blijven. Dat gaat de lp niet meer evenaren denk ik zo.

En verzamelaars? Ik vond ze vroeger erg handig als ik een artiest vooral waardeerde om de hits en geen zin had om losse albums te kopen. Er zijn ook echt best goede verzamelaars. Tegenwoordig hebben ze niet zo heel veel zin meer omdat je eigen cd’s kunt samenstellen (wat ook niemand meer doet mag ik aannemen) en speellijsten aanmaken in iTunes, Spotify of weet ik het wat.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:11 uur

geplaatst: vandaag om 06:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.