MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
1. Four Tet - Pyramid (25, 8 )
genomineerd door herman, de nummer 1 van Teunnis en herman

Vorige maand al 4e met Locked, nu zowaar de overwinning voor Four Tet. Ik hoopte er al op vanaf het begin, maar dat het ook echt zou lukken had ik eigenlijk niet eens verwacht. Maar wat mij betreft is het wel terecht. Een van de hoogtepunten van zijn fantastische Fabriclive cd. En ondertussen behoort 'ie alweer een jaar of 10 tot de top van de electronische muziek.

herman schreef:
Smaken verschillen,
Als je jouw lijst omdraait, kom je goed in de buurt van de mijne.

Maar daar waar ik altijd wel minimaal één nummer in de finale echt goed vind, is dat nu echt het geval niet. Opeth zal ook hooguit een (kleine) 3,5* krijgen. Heb deze maand niet meegedaan, dus of er wel wat goeds tussenzat weet ik niet, maar het feit dat nummers als Last Known Surroundings (Explosions in the Sky), Became (Atmosphere) en We Move Lightly (Dustin O'Halloran) eerdere finales wel wisten te halen, geeft voor mij al aan dat dit echt niet goed is.

Ah kijk, geen onverdienstelijke winnaar! Maar het geeft voor mezelf wel aan dat de finale vorige maand wel een stukkie beter was. Active Child had ik eigenlijk alleen bij gebrek aan beter genomineerd, maar het nummer is bij mij ook langzaam wat gegroeid. Opvallend dat het zo hoog eindigd, want een beetje een muurbloempje is het wel.

Ik zal zo eens even de september nummers posten. Kan er gelijk genomineerd worden.

Top.

Er komt nu wat meer electronica bovendrijven en dat bevalt me wel. Maar ik krijg ook de indruk dat de zomermaanden release-technisch wat minder interessant zijn. Ben benieuwd of het in september weer bij trekt, want afgelopen maand zijn er wel weer wat grote namen met albums uitgekomen.

Nog even de top 20:

1. Four Tet - Pyramid
2. Opeth - Folklore
3. Active Child - Hanging On
4. Evidence - You
5. Big K.R.I.T. - Another Naive Individual Glorifying Greed & Encouraging Racism
6. Submotion Orchestra - Finest Hour
7. Wooden Shjips - Flight
8. Colin Stetson - A Dream of Water
9. Laura Marling  - The Muse
10. SBTRKT - Something Goes Right
11. 2562 - Winamp Melodrama
12. Azari & III - Reckless (With Your Love)
13. The War on Drugs - Brothers
14. Balam Acab - Oh, Why
15. The Joy Formidable - Austere
16. Shlohmo - Sink
17. Canyons - My Rescue
18. Ghost Brigade - Clawmaster
19. Jay-Z & Kanye West - No Church in the Wild
20. Long Arm (feat. Graciela Maria) - When We Fall [Krts Remix]

Eerdere uitslagen:
januari
februari
maart
april
mei
juni
juli

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juni

Dit zijn ze dan:

De automatisch genomineerde nummers komen weer voort uit de release van september. Daarvan zijn de beste nummers van de populairste 20 albums* gekozen, en aangevuld met de beste nummers uit het "Maak kennis met 2011..." topic. Dat leverde de volgende 28 nummers op.

Alice Cooper - I Am Made of You
Anthrax - In the End
blink-182 - After Midnight
Death in Vegas - Your Loft My Acid
dEUS - Keep You Close
Dream Theater - Breaking All Illusions
Evidence - Late for the Sky
Florence + The Machine - What The Water Gave Me
Girls - Vomit
Grails - I Led Three Lives
J. Cole - Lost Ones
Kasabian - Re-Wired
Kubus & Rico - De Freak de Flow
Laura Marling - Sophia
Laura Marling - Night After Night
Lindsey Buckingham - Seeds We Sow
Machine Head - I Am Hell (Sonata in C#)
Michael Kiwanuka - Worry Walks Beside Me
Primus - Last Salmon Man (Fisherman's Chronicles, Part IV)
St. Vincent - Surgeon
Steven Wilson - Deform to Form a Star
SuperHeavy - Miracle Worker
The Horrible Crowes - Sugar
The Jayhawks - High Water Blues
The Kooks - Junk of the Heart (Happy)
Tom Waits - Bad As Me
Waters - Mickey Mantle
Wilco - Art Of Almost
NB: De nummers linken niet naar een juiste link, maar er wordt automatisch gezocht op youtube. Ik zal het nog wel bijwerken. Ik heb alles redelijk goed gecontroleerd, maar mocht je een nummer spotten wat er niet in hoort, meld het even!

Er zijn dus nog 36 plekken vrij voor komende maand. Ieder mag daarvoor 2 nummers nomineren. (All mag nominatiekoning Ploppesteksel er wel ééntje extra )

Paar dingen om op te letten:
1. voeg even een youtube-linkje (of een alternatief, soundcloud bv.) toe
2. let er wel op dat de nummers niet al langs zijn geweest in dit spel. Dat kunnen jullie hier controleren: song van het jaar spreadsheet. Controleer ook even door het topic te doorzoeken ( Zoek Bericht )
3. de nominaties moeten nummers uit 2011 zijn, hoeven dus niet in september te zijn uitgebracht.

*(minimaal 25 stemmen dit keer! Op Alice Cooper na. Een goede nr.20 met een gemiddelde van 4,3. Ben benieuwd wat dat nummer hier te weeg gaat brengen).

Wat doen we eigenlijk met 'Grey Album' achtige mashups van (zeer) oude nummers?

Gaat overigens om Mashup van Fela Kuti en De La Soul.

@herman: Bij mijn persoonlijk maakt de electronica na jaren ook weer z'n comeback. Er is echt een lange tijd geweest dat ik niks aanraakte wat het label 'rock' of 'folk' niet had. Maar het bevalt me nog meer dat deze lijst zo gevarieerd blijft. Houdt mij ook fris

Leuk nummer van Nneka, wel stuk minder krachtig dan het titelnummer; was zojuist bezig het album te beluisteren naar aanleiding van je review.

31. Method Man - World Gone Sour
32. Murs - Remember 2 Forget

Maar er was zoveel keuze, ook tracks van Long Arm, Steven Wilson en Evidence schreeuwen om een nominatie.

Bedankt weer voor de mooie ronde, Herman Daarnaast ook dank aan de anderen die hebben meegeholpen met het plaatsen van ladders en uitrekenen van uitslagen.

33. Evidence - It Wasn't Me
34. Dominik Eulberg - Teddy Tausendtod

inquestos schreef:
Wat doen we eigenlijk met 'Grey Album' achtige mashups van (zeer) oude nummers?

Gaat overigens om Mashup van Fela Kuti en De La Soul.

Als die mash-up van dit jaar is kan het wat mij betreft wel.

En bij deze reserveer ik alvast 2 plekjes.

Vanwaar eigenlijk 2x Laura Marling?

35. Eilen Jewell - I Remember You
36. Industries Of The Blind - The Lights Weren't That Bright, But Our Eyes Were So Tired

Ik spaar jullie. Waiting And Waltzing In Airport Terminals is eigenlijk veel beter, maar duurt 13 minuten.

niels94 schreef:
34. Steven Wilson - Remainder the Black Dog

Die is al gepasseerd.

inquestos schreef:
Kubus & Rico - De Freak de Flow
Laura Marling - Sophia

Ik ben nog aan het wikken en wegen over welke nummers ik ditmaal ga nomineren.
Voor Masks van Martyn hoop ik op herman, en anders komt die volgende maand wel automatisch langs.

EDIT: We gaan maar eens wat anders nomineren.. Drum 'n bass, zeg ik je!
37. Icicle - I Feel U
En een portie (poppy) punk:
38. Fucked Up - The Other Shoe

De verleiding was heel groot om Fysio van SLBMG te nomineren, maar die had er waarschijnlijk in de eerste ronde al uitgebonjourd geweest. Ook YACHT had ik heel graag nog genomineerd maar ik wist niet goed met welk nummer...

Excuses, kon hem niet in de lijst vinden in elk geval. Heb mijn nominatie veranderd.

Mag een nummer die in 2010 op een EP is verschenen en pas in 2011 op het album ook meedoen?

niels94 schreef:
Excuses, kon hem niet in de lijst vinden in elk geval. Heb mijn nominatie veranderd.
die lag er de vorige keer al van de 1ste ronde eruit

39. Steven Wilson - No Part of Me
40. Giles Corey - Burried Above Ground

ik ga proberen weer mee te doen

I Am Hell (Sonata in C#) van Machine Head zit er gelukkig al in!

Daarom nomineer ik deze:

41. James Blake - Once We All Agree
42. Wilco - One Sunday Morning (Song For Jane Smiley's Boyfriend)

Pyramid gewonnen

43. Nneka feat. Black Thought - God Knows Why
44. Björk - Crystalline

DjFrankie (moderator)
45. Ladytron – Ace of Hz
46. Airship - Kids

chevy93 schreef:
Vanwaar eigenlijk 2x Laura Marling?
1 vanwege haar album, de ander komt uit het 'Maak kennis met 2011...' topic, waarvan de hele top10 door is vanwege wat dubbele.
Co Jackso schreef:
Mag een nummer die in 2010 op een EP is verschenen en pas in 2011 op het album ook meedoen?
ja, dat hebben we tot nu toe altijd wel gedaan.

Teunnis schreef:

43. Nneka feat. Black Thought - God Knows Why

47. Grouplove - Colours
48. Youth Lagoon - 17

49. dEUS - Ghost
50. Chef'Special - Birds

Gaat ook nog iemand die van Snow Patrol nomineren. Dat singletje is voor de verandering erg leuk.

Sorry voor het nog niet updaten van de algemene lijst. Zal dat proberen zsm mogelijk te doen, maar moet nu ff haast maken (over een kwartiertje in de trein voor het middagconcert van Peter Broderick).

51. Death in Vegas - Your Loft My Acid
52. Joe Goddard -ft. Valentine - Gabriel
53. Martyn - Masks

Wie nog geen 3e nominatie heeft gedaan mag dat bij deze doen.

DjFrankie (moderator)
55 Cerebral Ballzy - Junky For Her

DjFrankie schreef:
46. Airship - Kids

Die is al eens geweest Frank. Met weinig succes helaas...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:29 uur

geplaatst: vandaag om 09:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.