MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
10. Young Fathers - I Heard (14 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van kemm)

En hoppa, drie nummers verder en we zijn alle drie de zwarte nummers kwijt. Duidelijk in welke hoek de klappen vallen. Ook voor Young Fathers is het voornaamste probleem het aantal noteringen, met vijf kom je simpelweg nooit echt ver.

9. Primal Scream - 2013 (17 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Salvadore en yeahyeahyeah)

Toch wel een erg grote naam nu, zeker als je het vergelijkt met wat hier gemiddeld langskomt. 2013 is de leadsingle van het nieuwe album van Primal Scream. Het was al een tijd geleden uitgebracht, maar komt nu dus ook langs bij Song van het Jaar. Naast de twee #1-noteringen scoort het eigenlijk vrij matig, maar dat zien we in dit spel wel vaker bij grote, oudere namen.

8. Valentina - Ladders (18 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Angelo, nummer 1 van Angelo en DjFrankie)

Goed verzorgde pop van deze Italiaans-Britse. Ook Valentina scoorde bij een aantal mensen erg hoog, maar scoorde te weinig punten bij het merendeel, waardoor een 8e plaats duidelijk het hoogst haalbare is gebleken. De nummer 7 staat hier namelijk vijf punten boven.

7. Boards of Canada - Reach for the Dead (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Zoals gezegd maken we nu even een stapje wat betreft het puntenaantal. Dat is direct ook een stap naar de grotere namen, want daar kun je Boards of Canada wel toerekenen. De aanloop naar de release van hun album kan misschien nog wel briljanter genoemd worden dan Daft Punk. Cryptische boodschappen, cijfercodes, de fans zijn wel even zoet gehouden. De leadsingle was Reach for the Dead, die hier dus net niet bij de bovenste helft komt. Het was close, slechts drie punten minder dan de nummer 4.

6. The National - Sea of Love (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso)

Nog zo'n grote naam, met ook een release waar veel mensen naar uitkeken. Het albumgemiddelde staat nu op 4,11, maar Sea of Love is allerminst de favoriete tracks van de MuMe-gebruikers. Na hun bronze plak in de vorige maand, kunnen ze er weer een 6e plek bijschrijven. En wie weet wat er nog langs gaat komen van deze gelauwerde band.

Mijn top 5 is de top 5 van de maand! Het was al een hele sterke finale, maar over deze uitslag kan ik onmogelijk iets te klagen hebben.

5. Deafheaven - Vertigo (24 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Don Cappuccino, nummer 1 van Don Cappuccino, dumb_helicopter en odi)

Dan nu het meest opvallende nummer uit de finale. De harde metal van Deafheaven wist een hoop mensen te overtuigen en niet teveel mensen weg te jagen, waardoor het terecht komt op de 5e plaats. Zoals wel vaker met de buitenbeentjes in de finale scoorde Deafheaven vooral op de topnoteringen; driemaal stond het bovenaan een lijstje, slechts één nummer deed dat beter.

4. Holden - Renata (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 van Dance Lover en Teunnis)

Ook Holden moet het hebben van een fanatieke aanhang. Het album werd direct overspoeld met 5*-beoordelingen, hier is het iets milder. Met de nadruk op iets, want een 4e plek voor muziek dat het beste kan worden omschreven als krauttechno is toch wel erg knap. Een podiumplek zat er niet in voor de wiskundige, het gaat met brons is 5 punten. Ik kan jullie trouwens garanderen dat er in dit spel nog meer Holden gaat langskomen

3. Maya Jane Coles feat. Karin Park - Everything (31 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stoepkrijt)

Dé topfavoriet weet het niet waar te maken. Zowel in de eerste ronde als in de finaleladders behaalde Maya Jane Coles het hoogste stempercentage. Nu moet het twee nummers voor zich laten. Begint dit nummer dan een beetje te vervelen? Bij mij eigenlijk wel stiekem een heel klein beetje. Aan de andere kant bewijst Coles hiermee wel dat ze terecht werd bestempeld als een van de grootste talenten in haar vakgebied.

2. London Grammar - Wasting My Young Years
(32 punten, 10 keer genoemd) (automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz)

Toch wel een beetje verrassend dat London Grammar de tweede plek veroverd, want in de finaleladder werd deze Britse band nog verslagen door Holden en eindigde het derde. Bij deze indie pop staat de stem van Hannah Reid centraal, waarschijnlijk was ook dat hetgeen wat Disclosure heeft overtuigd om met haar een nummer te maken voor hun hitalbum.

Jon Hopkins

1. Jon Hopkins - Open Eye Signal (40 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Arrie, inquestos, Ploppesteksel en Poeha)

Jon Hopkins was aardig favoriet voor de titel Song van de Maand Mei en hij weet het wél waar te maken! En dat vind ik toch best een prestatie, want Open Eye Signal is pure tech house met hier en daar wat IDM-elementen. Maar geen zang of popstructuur te bekennen. Simpelweg haast 8 minuten een rustige technobeat met sfeervolle synthwaves. Ik kan daar zeker van genieten, maar dat het hier kon winnen had ik van tevoren eigenlijk niet verwacht. Chapeau!

Prachtige top 3!

Mooie prestatie van Deafheaven, in de top 5. Ik had Boards Of Canada wel in de top 3 verwacht.

De top 20 van mei:

1. Jon Hopkins - Open Eye Signal
2. London Grammar - Wasting My Young Years
3. Maya Jane Coles feat. Karin Park - Everything
4. Holden - Renata
5. Deafheaven - Vertigo
6. The National - Sea of Love
7. Boards of Canada - Reach for the Dead
8. Valentina - Ladders
9. Primal Scream - 2013
10. Young Fathers - I Heard
11. Jono McCleery - Fire in My Hands
12. Statik Selektah feat. Raekwon, Joey Bada$$ & Black Thought - Bird's Eye View
13. The Heligoats - Right Then and There
14. Vampire Weekend - Step
15. Decades - Tonight Again
16. CHVRCHES - Gun
17. Kate Boy - The Way We Are
18. Daft Punk feat. Giorgio Moroder - Giorgio by Moroder
19. Vampire Weekend - Ya Hey
20. Thunderbird Gerard - Trouble

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

Geniale finale, nog betere uitslag

Mijn top 4 op respectievelijk 1,2,4 en 3

Mooie top 3.

Deze opmerking van Teunnis bij Young Fathers klopt niet:

Teunnis schreef:

En hoppa, drie nummers verder en we zijn alle drie de zwarte nummers kwijt.

Deafheaven is toch echt een black metal-band.

Jono McCleery is dan weer weinig zwarts aan..

Inderdaad, een blanke jongen met oranje haren, die Jono. Maar ik denk dat Teun ervan uitging omdat de muziek vergeleken wordt met Gil Scott-Heron en zijn stem nogal vrij 'zwart' overkomt (als ik dat mag zeggen).

Bestaat een zwarte ginger überhaupt?

Mooie finale en wederom leuk gepresenteerd, Teun! Alleen - als we toch aan het klagen zijn - maak je af en toe wel wat dt-fouten. Maar het is je vergeven, voor al het werk dat je in dit mooie topic steekt. Keep it up!

Ploppesteksel schreef:
Inderdaad, een blanke jongen met oranje haren, die Jono. Maar ik denk dat Teun ervan uitging omdat de muziek vergeleken wordt met Gil Scott-Heron en zijn stem nogal vrij 'zwart' overkomt (als ik dat mag zeggen).

'k Had het ook over de muziek. Gil Scott-Heron ja, maar dan enkel die van z'n laatste plaat en dat was ook niet meteen z'n 'zwartste'. En z'n stem niet meer of minder dan een James Blake toch? Of Valentina die wat verderop kwam..

Maakt verder ook niet uit hoor, en ik begrijp wel waar Teun het vandaan haalde.

Van de finale nummers heeft het juiste nummer dan ook terecht gewonnen en bovenal zijn Holden, Deafheaven en Boards of Canada niet in de top 3 terecht gekomen....hulde

Schitterende winnaar! Goed om te zien dat een technoplaat er met de overwinning vandoor kan gaan. Dank ook aan Teun, voor de altijd fijne presentatie!

En na Kelis vorige maand, nu weer een nominatie van mij die er met de hoofdprijs vandoor gaat.

Ploppesteksel schreef:

Bestaat een zwarte ginger überhaupt?

Mooie finale en wederom leuk gepresenteerd, Teun! Alleen - als we toch aan het klagen zijn - maak je af en toe wel wat dt-fouten. Maar het is je vergeven, voor al het werk dat je in dit mooie topic steekt. Keep it up!

Ik had dit keer vrij weinig tijd, normaal gesproken check ik wel op spelfouten

Ook voorlopig geen tijd om de nieuwe ronde op te zetten, dat moet dan maar morgenavond gebeuren.

Teunnis schreef:
Ook voorlopig geen tijd om de nieuwe ronde op te zetten, dat moet dan maar morgenavond gebeuren.

Al een idee wanneer we er terug aan beginnen?

Morgen. En dit keer echt.

DjFrankie (moderator)
Teunnis schreef:
Morgen. En dit keer echt.

Er rest nu nog een half uur

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.