Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015
zoeken in:
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:04 uur
8. Roadside Graves - Gospel Radio (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van Co Jackso en wibro)
Twee keer op rij met de hakken over de sloot door en twee keer een erg laag stempercentage. Dan toch nog achtste weten te worden in de finale is knap. De paar users die dit wisten te waarderen gaven het meteen een hoog plekje in hun lijstje. Zodoende komt deze zeer onbekende band op 21 punten. Net zoveel punten én net zoveel #1-noteringen als Daughter én de nummer zeven van deze maand. Het aantal #3-noteringen zorgt dat dit boven Daughter eindigt, voor nog een plekje hoger had het meer #2-noteringen moeten hebben.
(genomineerd door Co Jackso, nummer 1 van Co Jackso en wibro)
Twee keer op rij met de hakken over de sloot door en twee keer een erg laag stempercentage. Dan toch nog achtste weten te worden in de finale is knap. De paar users die dit wisten te waarderen gaven het meteen een hoog plekje in hun lijstje. Zodoende komt deze zeer onbekende band op 21 punten. Net zoveel punten én net zoveel #1-noteringen als Daughter én de nummer zeven van deze maand. Het aantal #3-noteringen zorgt dat dit boven Daughter eindigt, voor nog een plekje hoger had het meer #2-noteringen moeten hebben.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:10 uur
7. Nightjacket - The Right Way to Fall (21 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz en Poeha)
Ook Nightjacket is een behoorlijk onbekende band, maar dat komt hier omdat ze nog maar één EP uit hebben gebracht. The Right Way to Fall is met vijf nominaties de minst breed gedragen finalist, maar weet het dankzij een fanatieke aanhang bijna tot de bovenste helft te schoppen - het scheelde slechts een puntje.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz en Poeha)
Ook Nightjacket is een behoorlijk onbekende band, maar dat komt hier omdat ze nog maar één EP uit hebben gebracht. The Right Way to Fall is met vijf nominaties de minst breed gedragen finalist, maar weet het dankzij een fanatieke aanhang bijna tot de bovenste helft te schoppen - het scheelde slechts een puntje.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:18 uur
6. Chvrches - Clearest Blue (22 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno)
Chvrches begon deze maandfinale als een raket en stond een hele lange tijd aan de leiding: vanaf de tweede tot de vijftiende stemmer (met heel even een speldenprikje van Tindersticks). En tot twee stemmers voor het einde stond het nog gewoon gedeeld tweede. Maar als je van de laatste acht stemmers slechts één schamel puntje krijgt kan het ineens rap gaan. In de finaleladder wisten ze nog te winnen van Dominik Eulberg en Larry Gus, maar nu is er toch wel een duidelijk gat met die twee.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno)
Chvrches begon deze maandfinale als een raket en stond een hele lange tijd aan de leiding: vanaf de tweede tot de vijftiende stemmer (met heel even een speldenprikje van Tindersticks). En tot twee stemmers voor het einde stond het nog gewoon gedeeld tweede. Maar als je van de laatste acht stemmers slechts één schamel puntje krijgt kan het ineens rap gaan. In de finaleladder wisten ze nog te winnen van Dominik Eulberg en Larry Gus, maar nu is er toch wel een duidelijk gat met die twee.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:29 uur
5. Erykah Badu - HOTLINE BLING BUT U CAINT USE MY PHONE MIX (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van kemm)
Maar dat gat wordt hier nog niet geslagen. En ik kan ook alvast verklappen dat er geen gat (qua punten) zit met de nummer vier. De originele versie van Drake is een kleine hype (met name dankzij de videoclip), maar hier prefereren we blijkbaar deze mix van Erykah Badu. Muzikaal is het nummer een tikje meer psychedelisch dankzij aanvullende instrumentatie, maar ik denk dat ook de stem van Badu een grote factor is waarom deze versie hier wel scoort. Erykah Badu behaalde in de finaleladder nog het hoogste stempercentage, maar dat was dus een eenmalige uitschieter; winst was toch ver weg.
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van kemm)
Maar dat gat wordt hier nog niet geslagen. En ik kan ook alvast verklappen dat er geen gat (qua punten) zit met de nummer vier. De originele versie van Drake is een kleine hype (met name dankzij de videoclip), maar hier prefereren we blijkbaar deze mix van Erykah Badu. Muzikaal is het nummer een tikje meer psychedelisch dankzij aanvullende instrumentatie, maar ik denk dat ook de stem van Badu een grote factor is waarom deze versie hier wel scoort. Erykah Badu behaalde in de finaleladder nog het hoogste stempercentage, maar dat was dus een eenmalige uitschieter; winst was toch ver weg.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:36 uur
Mooie vijfde plek voor Erykah! Mijn ex-aequo nummer één met Larry. Sowieso was dit echt een prima maand. De Lux en Low draai ik graag en ook de rest is (bijna) allemaal goed te doen.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:38 uur
4. The Vryll Society - Beautiful Faces (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van DjFrankie en jassn)
Een ietwat tegenvallende score in de finaleladder wordt in de finale weer helemaal goed gemaakt. Beautiful Faces was de allereerste single van deze band uit Liverpool. Ondertussen is er ook een EP uit. Beautiful Faces doet het ook al erg goed in onze eigen hitlijst-topic, waar het al twee weken op #1 staat. Hier geen #1, maar met een vierde plek is ook weinig mis.
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van DjFrankie en jassn)
Een ietwat tegenvallende score in de finaleladder wordt in de finale weer helemaal goed gemaakt. Beautiful Faces was de allereerste single van deze band uit Liverpool. Ondertussen is er ook een EP uit. Beautiful Faces doet het ook al erg goed in onze eigen hitlijst-topic, waar het al twee weken op #1 staat. Hier geen #1, maar met een vierde plek is ook weinig mis.
0
geplaatst: 6 november 2015, 16:41 uur
3. Tindersticks - We Are Dreamers! (26 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys en nelis)
Dé verrassing van deze maand is dat Tindersticks het podium haalt. Niet dat Tindersticks een kleine naam is, in tegendeel, maar tot de finale leek weinig er op te wijzen dat zo'n prestatie erin zat voor dit nummer. Blijkbaar is We Are Dreamers! gegroeid bij een aantal users. Het is dan ook een erg mooi nummer van Tindersticks en het podium is mede dankzij Tindersticks heel sterk geworden. Maar er komen nog twee betere nummers aan!
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys en nelis)
Dé verrassing van deze maand is dat Tindersticks het podium haalt. Niet dat Tindersticks een kleine naam is, in tegendeel, maar tot de finale leek weinig er op te wijzen dat zo'n prestatie erin zat voor dit nummer. Blijkbaar is We Are Dreamers! gegroeid bij een aantal users. Het is dan ook een erg mooi nummer van Tindersticks en het podium is mede dankzij Tindersticks heel sterk geworden. Maar er komen nog twee betere nummers aan!
0
geplaatst: 6 november 2015, 17:04 uur
2. Dominik Eulberg - Hühnergott (28 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)
In 2011 werd Dominik Eulberg al eens tiende en zesde in een maandfinale met respectievelijk Der Tanz der Gluehwuermchen en Die 3 Millionen Musketiere. Sindsdien hebben we weinig meer van hem gehoord. Vier jaar later is het dan ineens weer raak met Hühnergott. De bijbehorende EP is overigens op deze site nog stemloos, maar daar ga ik zodadelijjk verandering in brengen. Hühnergott is deze maand de eeuwige nummer twee. Ondanks hele hoge stempercentages (tweede en derde overall) werd het twee keer verslagen. In de reguliere ladder door DIIV, in de finaleladder door Chvrches. Wie het laatst lacht, lacht het best zou je denken. Maar ja, dan komt er ineens zo'n dekselse Griek zich ermee bemoeien...
(genomineerd door Arrie)
In 2011 werd Dominik Eulberg al eens tiende en zesde in een maandfinale met respectievelijk Der Tanz der Gluehwuermchen en Die 3 Millionen Musketiere. Sindsdien hebben we weinig meer van hem gehoord. Vier jaar later is het dan ineens weer raak met Hühnergott. De bijbehorende EP is overigens op deze site nog stemloos, maar daar ga ik zodadelijjk verandering in brengen. Hühnergott is deze maand de eeuwige nummer twee. Ondanks hele hoge stempercentages (tweede en derde overall) werd het twee keer verslagen. In de reguliere ladder door DIIV, in de finaleladder door Chvrches. Wie het laatst lacht, lacht het best zou je denken. Maar ja, dan komt er ineens zo'n dekselse Griek zich ermee bemoeien...
0
geplaatst: 6 november 2015, 17:04 uur
1. Larry Gus - NP-Complete (33 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Arrie, Edgar18, inquestos en Don Cappuccino)
Larry Gus komt dus uit Griekenland en is de nieuwste sensatie van het befaamde DFA-label. Na het het duo Ginger, dat hardcore punk met hiphop-beats combineerde, uit elkaar was, ging Larry Gus aan de slag voor TV-commercials. Daarnaast heeft hij ook gestudeerd en is nu gevestigd bij een universiteit in Barcelona aan de Music Technology Group. Een behoorlijke vreemde snuiter dus en zijn muziek is niet veel minder vreemd. Een exotische en zeer dansbare cocktail van van alles en nog wat. Acht van de stemmers werden er zo vrolijk van dat ze het meerdere punten waard vonden en vier van jullie hebben NP-Complete zelfs helemaal bovenaan gezet. En zo wordt Larry Gus laatste en eerste in deze maand. Een vrolijke winnaar in deze natte herfstdagen. Ik ben er erg blij mee
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Arrie, Edgar18, inquestos en Don Cappuccino)
Larry Gus komt dus uit Griekenland en is de nieuwste sensatie van het befaamde DFA-label. Na het het duo Ginger, dat hardcore punk met hiphop-beats combineerde, uit elkaar was, ging Larry Gus aan de slag voor TV-commercials. Daarnaast heeft hij ook gestudeerd en is nu gevestigd bij een universiteit in Barcelona aan de Music Technology Group. Een behoorlijke vreemde snuiter dus en zijn muziek is niet veel minder vreemd. Een exotische en zeer dansbare cocktail van van alles en nog wat. Acht van de stemmers werden er zo vrolijk van dat ze het meerdere punten waard vonden en vier van jullie hebben NP-Complete zelfs helemaal bovenaan gezet. En zo wordt Larry Gus laatste en eerste in deze maand. Een vrolijke winnaar in deze natte herfstdagen. Ik ben er erg blij mee

0
geplaatst: 6 november 2015, 17:28 uur
De top-20 van de maand september:
1. Larry Gus - NP-Complete
2. Dominik Eulberg - Hühnergott
3. Tindersticks - We Are Dreamers!
4. The Vryll Society - Beautiful Faces
5. Erykah Badu - HOTLINE BLING BUT U CAINT USE MY PHONE MIX
6. Chvrches - Clearest Blue
7. Nightjacket - The Right Way to Fall
8. Roadside Graves - Gospel Radio
9. Daughter - Doing the Right Thing
10. Low - Landslide
11. De Lux - Oh Man the Future
12. Larry Gus - A Set of Replies
13. Keep Shelly in Athens - Benighted
14. Empress Of - Standard
15. Swans - Screen Shot
16. Kassassin Street - To Be Young
17. Motorama - Heavy Wave
18. DIIV - Dopamine
19. Oneotrix Point Never - I Bite Trough It
20. Aloric - Who?
Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
1. Larry Gus - NP-Complete
2. Dominik Eulberg - Hühnergott
3. Tindersticks - We Are Dreamers!
4. The Vryll Society - Beautiful Faces
5. Erykah Badu - HOTLINE BLING BUT U CAINT USE MY PHONE MIX
6. Chvrches - Clearest Blue
7. Nightjacket - The Right Way to Fall
8. Roadside Graves - Gospel Radio
9. Daughter - Doing the Right Thing
10. Low - Landslide
11. De Lux - Oh Man the Future
12. Larry Gus - A Set of Replies
13. Keep Shelly in Athens - Benighted
14. Empress Of - Standard
15. Swans - Screen Shot
16. Kassassin Street - To Be Young
17. Motorama - Heavy Wave
18. DIIV - Dopamine
19. Oneotrix Point Never - I Bite Trough It
20. Aloric - Who?
Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
0
geplaatst: 6 november 2015, 17:30 uur
Overigens alweer de derde maandwinnaar dit jaar die genomineerd is door Edgar18.
0
geplaatst: 6 november 2015, 17:45 uur
Overigens komt Keep Shelly in Athens ook uit Griekenland. Twee Griekse artiesten in de top 20, dat zie je niet vaak. 

0
geplaatst: 6 november 2015, 18:54 uur
Leg de druk nou niet te hoog
. Voor komende maand heb ik al één nominatie in gedachten. De ander zal ik er dit weekend maar eens bij zoeken.
Teun, enorm bedankt weer voor deze fijne presentatie! Tof dat je er elke maand zoveel tijd en moeite in stopt.
. Voor komende maand heb ik al één nominatie in gedachten. De ander zal ik er dit weekend maar eens bij zoeken. Teun, enorm bedankt weer voor deze fijne presentatie! Tof dat je er elke maand zoveel tijd en moeite in stopt.
0
geplaatst: 8 november 2015, 15:35 uur
Niet meegestemd op de maandfinale omdat ik het uit het oog was verloren
Wel een aardige top 3.
Voor de volgende maand heb ik al twee toppers klaar!
En inderdaad weer props voor Teun, Gretz en alle andere mede-organisatoren/tellers
Wel een aardige top 3.Voor de volgende maand heb ik al twee toppers klaar!
En inderdaad weer props voor Teun, Gretz en alle andere mede-organisatoren/tellers

0
geplaatst: 11 november 2015, 18:21 uur
Hij stond sinds gistermiddag al zo goed als klaar, maar toen kwam er net even iets tussen. Zojuist wilde ik hem afmaken, maar toen weigerde mijn toetsenbord ineens. Ik plaats hem zo alvast met dan helaas niet voor elke automatische nominatie een YouTube-linkje al, maar dat lijkt me niet het einde van de wereld.
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:38 uur
Op de prachtige datum 11:11 gaan we verder met de maand oktober. Er zijn 28 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 oktober zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand oktober uit het "Maak kennis met... 2015"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste vijftien albums op MuMe die in oktober zijn uitgekomen.
De top vijf singles op RYM t/m 31 oktober:
Julia Holter - Betsy on the Roof
SOPHIE - Just Like We Never Said Goodbye
Lil Ugly Mane - Persistence
Run the Jewels - Rubble Kings Theme (Dynamite)
Deerhunter - Snakeskin
De acht best beoordeelde nummers van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2015:
Pumarosa - Priestess
Jono McCleery - This Idea of Us
Riverdistrict - I Guess You Love the Underground
Nev Cottee - When I Was Young
Golden Rules feat. Yasiin Bey - Never Die
Gazpacho - Know Your Time
Rafael Anton Irisarri - Reprisal
SG Lewis - Warm
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de vijftien populairste albums uit oktober op MusicMeter. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van 3,00 of hoger automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:
Editors - No Harm
Beach House - All Your Yeahs
Saybia - Down
Joanna Newsom - Divers
John Grant - Grey Tickles, Black Pressure
St Germain - Real Blues
The Game feat. Kendrick Lamar - On Me
Queensrÿche - Condition Hüman
The Game feat. Jay Rock & Schoolboy Q - Gang Bang Anyway
PAUW - Abyss
Killing Joke - New Jerusalem
Trixie Whitley - Salt
Antimatter - Black Eyed Man
Clutch - Sucker for the Witch
Alfabetische lijst:
Deerhunter - Snakeskin
Editors - No Harm
Joanna Newsom - Divers
PAUW - Abyss
Pumarosa - Priestess
Saybia - Down
SG Lewis - Warm
St Germain - Real Blues
Trixie Whitley - Salt
Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
Hier een lijst met alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan.
Overzicht 2015
De top vijf singles op RYM t/m 31 oktober:
Deerhunter - Snakeskin
De acht best beoordeelde nummers van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2015:
Pumarosa - Priestess
SG Lewis - Warm
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de vijftien populairste albums uit oktober op MusicMeter. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van 3,00 of hoger automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:
Editors - No Harm
Saybia - Down
Joanna Newsom - Divers
St Germain - Real Blues
PAUW - Abyss
Trixie Whitley - Salt
Alfabetische lijst:
Deerhunter - Snakeskin
Editors - No Harm
Joanna Newsom - Divers
PAUW - Abyss
Pumarosa - Priestess
Saybia - Down
SG Lewis - Warm
St Germain - Real Blues
Trixie Whitley - Salt
Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
Hier een lijst met alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan.
Overzicht 2015
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:40 uur
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:41 uur
Daar had ik geen rekening mee gehouden, nu moet ik op zoek naar een nieuwe nominatie.
31. Joanna Newsom - Time, As a Symptom
32. ga ik nog even goed over nadenken morgenochtend. Mocht voor die tijd alles al vol zitten mag deze plek gerust door iemand anders ingenomen worden.
Edgar18 neem jij dan plekken 29. en 30.?
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:45 uur
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:47 uur
Gretz schreef:
33. Chromatics - Shadow (Last Dance of the Night Club Edit)
33. Chromatics - Shadow (Last Dance of the Night Club Edit)
Goeie, dat was zeker een optie voor mij.
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:49 uur
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:50 uur
Fijn ook dat Grimes weer terug is!
Flesh Without Blood zou de eerstvolgende zijn geweest op de RYM-lijst, dus ik ga er vanuit dat die in november of december nog wel automatisch mee mag doen. Iemand anders mag de track ook nomineren.
Edit: ah terwijl ik dit typ heeft Arno hem al genomineerd.
Flesh Without Blood zou de eerstvolgende zijn geweest op de RYM-lijst, dus ik ga er vanuit dat die in november of december nog wel automatisch mee mag doen. Iemand anders mag de track ook nomineren.

0
geplaatst: 11 november 2015, 18:51 uur
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:51 uur
0
geplaatst: 11 november 2015, 18:56 uur
Teunnis schreef:
Daar had ik geen rekening mee gehouden, nu moet ik op zoek naar een nieuwe nominatie.
(quote)
Zie ik dat hij alweer een nieuwe single heeft. Even wat willekeurige comments daarover:
"Genuinely what the fuck is this. Not even noise, just annoying ass shit."
"bubblegum crass"
"my dentist will love this"
"Bubblegum Merzbow"
"i like to imagine sophie laughing as we all listen to a balloon slowly deflate for 3 minutes and 39 seconds"
Ik denk dat ik die nog maar even niet ga nomineren. Er zal al genoeg irritatie komen bij Just Like We Never Said Goodbye. Wat overigens wel echt een fantastisch nummer is.
0
geplaatst: 11 november 2015, 19:03 uur
Gretz schreef:

Geweldig nummer, die nieuwe van Grimes. Echt nog eens zo'n lied waar ik van bij de eerste luisterbeurt verliefd op werd.
* denotes required fields.