Fischer-Z - Going Deaf for a Living (1980)

Rock / Pop
Label: United Artists

1. Room Service (3:41)
  2. So Long (4:59)
  3. Crazy Girl (4:26)
  4. No Right (2:36)
  5. Going Deaf for a Living (3:31)
  6. Pick Up / Slip Up (2:37)
  7. Crank (3:06)
  8. Haters (4:07)
  9. Four Minutes in Durham (With You) (4:00)
  10. Limbo (2:14)
avatar van henk01
Ik snap niet hoe je 2,5 ster kan geven. Alsbik kijk naar je waardering voor de andere 2 albums

avatar van BoyOnHeavenHill
Tien nummers, de helft goed, de helft slecht, dat levert toch precies de helft van het maximum aantal sterren op? Of bedoel je dat je eerder láger dan 2½ zou verwachten?

avatar van henk01
Nou nee, ik zie het anders, geeft niet

BoyOnHeavenHill schreef:

Die redenering loopt toch wat mank, denk ik.

Stel dat de goede helft uit allemaal 4* songs bestaat.
Klopt het dan dat de slechte helft niet boven de 1* uittorent?

Ik kan me zelfs inbeelden dat je een paar songs 5* geeft.
Dus moeten er op die slechte helft ook echt 0* nummers staan.
Toch een behoorlijk spreidstand voor een groep die je wel kan smaken.

Puur mathematisch gedacht, zoals jij ook blijkt te redeneren.

Ooit Live gezien in het Zuiderpark in R'dam. In 1979 samen met the Cure. De muziek spetterde van het podium. Lekkere muziek.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dazzler, ik geef toe dat ik niet zo mathematisch heb geredeneerd toen ik de plaat 2½ ster gaf, maar het was een verklaring tegenover henk01 waarom ik een plaat van een band die ik best leuk vind toch zo weinig sterren zou kunnen geven : als ik deze plaat voor de helft slecht vind kan ik gewoon geen hogere score geven. En zoals ik in mijn oorspronkelijke posting al schreef staan er op "kant 2" inderdaad een paar nummers waar ik echt niet naar kan luisteren.

avatar van frolunda
Aardige plaat maar nergens echt opzienbarend,bij Limbo en So long veer ik nog het meeste op.

avatar van Faalhaas
Jammer dat b-kantje Hiding het album niet haalde destijds. Had het hele album naar een hoger plan getild.

Prima opvolger van Word Salad.
Het album begint al ijzersterk met Roomservice en het nog altijd geweldige So Long ( een favosong uit de 80's van mij.)
Na deze 2 typische singles, gaan Watts en consorten weer wat rockeriger en waveriger aan de gang.
Wat bijtender en cynischer ( Haters...top!)
Echte meesterwerken zijn de albums van FZ niet, maar wel constant in de kwaliteit.
Scherp, gedreven en die strot van Watts doet het toch altijd wel erg lekker.
Limbo is natuurlijk hilarisch.
Ik weet nog dat we begin jaren 90 zelf cd's mee namen naar onze stamkroeg, want we werden een beetje doodziek van het Amsterdamse repertoire op ten duur.
M'n maat van toen nam deze mee en Limbo op repeat! Feest.

Prima plaat.

avatar van teus
Mooi Limbo verhaal bikkel2
Ben met je eens dat ze eigg niet echt een albummeesterwerk afgeleverd hebben ,hoeft ook niet
Die Fischer Z Sound is gewoon heel apart ,geweldig!
Room Service en So Long sowieso voor mij F Z topfavorieten

En zo is het en niet anders teus!

avatar van zaaf
Ja wat de snor met die nummers heeft gedaan grenst aan het ongelooflijke.

avatar van wibro
Met Word Salad maakte Fischer Z een prima debuut, maar deze opvolger Going Deaf... vond ik helemaal niks. Het lijkt wel dat dit overgebleven materiaal was dat eigenlijk bestemd was voor hun debuut maar daarvoor niet goed genoeg werd bevonden. Maar het is Fischer Z vergeven want met hun opvolger Red Skies over Paradise (verreweg hun beste album) zouden ze zich uitstekend revancheren.

avatar van Alicia
So Llóóóóóónnnng is helemaal niets? Dat was een van mijn grote favorieten in 1980. So Long, Room Service, Haters, Four Minutes en Crazy Girl zijn heel lekker, hoor. De rest is minder. Nummers als Limbo bijvoorbeeld sla ik zelfs altijd over! Toch 'n goed album, maar inderdaad minder dan opvolger Red Skies over Paradise.

avatar van musician
Misschien was Going deaf te snel gemaakt. Ik heb ook het gevoel dat er sprake was van een geweldig debuut, een tegenvallende opvolger en een derde album dat dit weer corrigeerde. Daar komt nog bij dat ik het doffe geluid van Going deaf ook nooit mooi heb gevonden.

deric raven
Het debuut bezit The Worker, deze So Long, toch wel de bekendste nummers.
Vanwege de singles kocht men waarschijnlijk ook wel sneller het album; de sound sloot ook redelijk aan bij een band als The Police, die al erg bekend was.
Hun derde album is waarschijnlijk wel hun beste, maar zonder een echt groot single succes.

avatar van gaucho
Nou ja, Marliese was natuurlijk de single van dat album. Geweldig nummer, al wist-ie volgens mij maar net de onderste regionen van de Nederlandse hitparade te halen. Elders al helemaal niet. Opvallend dat Fischer Z eigenlijk vooral een paar jaar in Nederland heel beroemd was. In thuisland Engeland is het nooit wat geworden met deze band, om over de VS maar te zwijgen.

Het grote verschil tussen hel veelgeprezen debuut en dit album is naar mijn idee dat de keyboards op het debuut een veel prominentere plek hadden. Dat maakt die plaat gewoon wat speelser en gevarieerder. Deze is niet zozeer harder, maar gewoon meer 'van dik hout zaagt men planken'.

Niet dat het mij veel uitmaakt. Ik vind de eerste drie platen van Fischer Z sowieso allemaal behoorlijk goed. Al is dit wel de minste van de drie.

Ik ben het trouwens met Faalhaas eens dat het prima B-kantje Hiding een goede aanvulling was geweest. Doet kwalitatief niet onder voor de rest van het materiaal en had prima op de LP gepast, ook qua speelduur.

avatar van dazzler
Fischer-Z was vooral beroemd in de Benelux en Duitsland.
Daar waren ze groter dan in de UK, waar ze geen enkele top 20 hit hadden.
Best vreemd, want hun muziek lag helemaal in het straatje van hun landgenoten.

Het zal wellicht ook de reden zijn waarom hun werk nog steeds niet is heruitgebracht.
Er zitten inderdaad een paar leuke b-kantjes (vooral bij hun debuut) op ons te wachten.

De eerste plaat vind ik muzikaal de meest creatieve, hun tweede verrast niet echt,
maar bestaat voor een ruime helft aan puike songs. Hun derde is inhoudelijk de interessantste.

Elke plaat die met zo'n puik trio als deze begint, verdient gewoon een dikke voldoende. De zin van die eeuwige vergelijkingsdrang en het zoeken naar dé superlatief in het werk van ... ontgaat me - vooral ook omdat het afhankelijk van stemming en moment nog wel eens kan variëren.

Ik vind het observatietalent dat Watts als chroniquer de la vie cotidienne aan de dag legt verbluffend. Weinig songwriters - Paul Weller is er nog zo één - schetsen in zo weinig woorden zulke sprekende concrete beelden:

"Bought a '69 Capri,
failed the M.O.T.,
What a waste of time,"

Ik zie het helemaal voor me - even ter info: de Ford Capri was de working man's dream van een sportauto - die met een te krap bemeten motor niet echt meedeed, maar alla - en dan kwam deze ook nog niet eens door de APK (=M.O.T.)

So long:

When I read your letter I couldn't believe that you'd gone.
I dialed your number but no one answered the phone.
I asked your friends to tell me if they knew where you were.
They said they thought that you were ill.

Kan me er helemaal in verplaatsen.

Of: Room Service

"Oh dear Rosanna, what shall I do?
I called room service and they sent along you.
You came in, met me with a grin,
if only you knew...It's all right... "

Beeld is één keer helemaal helder

Blijkbaar zijn we niet zo gauw tevreden. En die veel bewimpelde derde ... dunno of ik dat deel: Berlin, Marliese en het epische Battalions of Strangers. Ooit Going Red for a Salad gehad en dat is een aardige intro tot 's mans oeuvre. Alles bij elkaar heb ik er zo'n 6 van Watts in div. gedaantes. Dat volstaat - hij herhaalt zichzelf vanaf een gegeven moment.

avatar van henk01
En toch durf ik te beweren dan men hier op MM de eerste 2 albums even hoog waardeerd.

avatar van zaaf
Mjuman schreef:
I called room service and they sent along you.
En dan die pauze voor ...you

zaaf schreef:
En dan die pauze voor ...you

Alsof je wist dat het niet platonisch zou blijven, maar tot carnal knowledge zou leiden

avatar van LucM
Een ietsje minder dan het debuut maar hier staan ook een aantal prima songs met name de eerste drie. Nadien wordt het wat minder maar nooit slecht. Wat meer rockgetint en directere teksten maar de scherpte is er nog steeds. Merkwaardig dat deze band in eigen land nooit veel succes heeft gekend.

avatar van Faalhaas
Minste van de drie "klassieke" albums. Hoewel er een paar knallers op staan (volgens mij hoef ik niet te herhalen welke dat zijn) is het songmateriaal nogal wisselvallig te noemen. Ik mis ook het bijzondere, eigenwijze geluid van het debuut. Godver wat een heerlijke, verfrissende plaat is dat zeg. Aan de andere kant is het ze te prijzen dat ze daar geen kopie van hebben gemaakt en weer wat nieuws probeerden.

avatar van dazzler
Deze mist de muzikaliteit van de voorganger en de inhoud van de opvolger.
Maar heeft inderdaad een handvol klassiekers in de aanbieding.